Херувимська пісня України та її діаспори. Антологія
Видавничий відділ Нашої Парафії видав унікальну нотну збірку:
156 Херувимських пісень українських композиторів, багато рідкісних і понад 20 уперше опублікованих творів.
Представлено 77 давніх і сучасних українських митців, 17 з них — аноніми.
Відроджено для богослужіння твори досі невідомих, надзвичайно талановитих композиторів доби бароко: Грицька, Думи та Миколи, а також Херувимські свт. Дмитра Ростовського, архиєп. Лазаря (Барановича), Прокопа Левандовського (учня А. Веделя), Сидора Воробкевича, Василя Петрушевського та інших. Зібрано докупи твори композиторів, яким судилося працювати на чужині (у США, Канаді, Великобританії, Італії, Румунії, Росії), — Григорія Курцеби, Андрія Гнатишина, Ігоря Соневицького, Олександра Кошиця, Гаврила Музиченка, Максима Березовського, Степана Давидова та інших.
Уперше опубліковано повне зібрання Херувимських пісень прот. Кирила Стеценка (12 творів) мовою оригіналу; 4 з них ніколи не було надруковано.
516 сторінок, великий формат (225х300), професійна нотографіка, чітка класифікація Херувимських, 140 ілюстрацій національних фресок, мозаїк, розписiв, гравюр та iкон ХI–ХХI ст., словник використаної термінології, абетковий покажчик митців, джерела до кожного твору з коментарем до багатьох Пісень, гостро актуальна передмова, у якій подано для багатьох невідому інформацію.
Ми ще не мали видань української духовної музики такого рівня.
Анотація
Ви тримаєте в руках справжнiй скарб: понад 150 Херувимських пiсень українських митцiв — знаних i невiдомих, вiтчизняних i розсiяних по всiй землi, давнiх i сучасних. Це — єдина молитва, яка вражає глибиною духовного досвiду, вiдкриває цiлiсний, багатющий свiт української понад тисячолiтньої християнської культури.
Антологiю призначено ДЛЯ БОГОСЛУЖIННЯ. Її укладено з урахуванням потреб сучасної Православної Церкви, аби задовольнити вимоги як великих, так i найменших хорiв, професiйних i аматорських, мiшаних i однорiдних; дати можливiсть знайти доречний настрiй у пiст i свята, зробити для парафiян спiв Херувимської пiснi щоразу духовним вiдкриттям, яке допомагає по-новому осмислити змiст молитви.
Пiснi подiлено на два роздiли:
- Обихiднi Херувимськi та їх обробки;
- Авторськi Херувимськi.
До збiрки увiйшли як широковживанi, так i рiдкiснi та вперше надрукованi молитвоспiви.
У передмовi подано структуру й особливостi збiрки, висвiтлено маловiдомi факти з життя багатьох українських композиторiв, цiкавi й важливi аспекти нацiональної духовної творчостi. Наприкiнцi читач знайде посилання на нотнi джерела, словник використаної термiнологiї, списки скорочень та iлюстрацiй. Оздоблення фолiанту репродукцiями нацiональних фресок, мозаїк, розписiв, гравюр та iкон ХI–ХХI ст., сподiваємося, допоможе виконавцям осягати догматичнi глибини молитви, її розкриття крiзь призму неповторної української культури.
Антологiя має не лише практичну й мистецьку, а насамперед духовну вартiсть: зiбранi твори дають змогу вслухатися в пiснеспiви рiдної землi, пiзнати самобутнiсть української найсвятiшої Пiснi, наблизитися до тiєї глибинної побожностi й богонатхненної краси, якою дихає наш народ.
Збiрку адресовано регентам, хоровим диригентам, спiвакам, мистецтвознавцям, викладачам i студентам церковних навчальних закладiв, усiм шанувальникам української духовної музики.
Рецензенти:
- Андрiй Власенко — митрофорний протоiєрей, кандидат богослiв’я
- Юрiй Медведик — професор, доктор мистецтвознавства
ISMN 979-0-707594-00-1 |
©Куземська Ганна, упорядкування, макет видання, текст, 2010
©Редчук Дмитро, упорядкування, верстка, оформлення, набiр нот, 2010 ©Ярмак Оксана, музична редакцiя, 2010 ©Юр’єва Тетяна, набiр нот, 2010 |
Зміст
- Абетковий покажчик митцiв i їхнiх творiв (pdf, 573K)
- Передмова
- Увага: твори, опубліковані у нашій нотній бібліотеці, — це ті самі твори, але не фрагменти Збірки: формат А4, без верстки, художнього оформлення, приміток тощо.
-
Роздiл I. Обихiднi Херувимськi та їх обробки
- 1. Знаменного розспіву, на глас 6, монодія
- 2. Перемишльська (з Перемишльського Ірмологіона сер. XVІІ ст.), ісон М. Гобдича
- 3. Київського розспіву, ісон протодияк. Д. Болгарського
- 4. Межигірська (Межигірського монастиря), монодія, реконструкція О. Ярмак
- 5. Скитська, з Лівобережжя, монодія, реконструкція О. Ярмак
- 6. Болгарського розспіву, подібна до «Тебе, одіющагося», гарм. прот. П. Турчанинова
- 7. Болгарського розспіву, подібна до «Тебе, одіющагося», гарм. Є. Азієва (Азєєва)
- 8. Галицька, гарм. С. Людкевича, № 2
- 9. Галицька, «Жалібне», гарм. С. Людкевича, № 4
- 10. Галицька, «Народна», гарм. М. Федоріва
- 11. Галицька, зі Львівського Ірмологіона, гарм. О. Кошиця, № 10
- 12. Галицька, самолівка, гарм. О. Кошиця, № 7
- 13. Галицька, самолівка, гарм. С. Людкевича, № 1
- 14. Галицька, самолівка, гарм. А. Гнатишина
- 15. Галицького наспіву, гарм. прот. І. Заяця
- 16. Грецького розспіву, гарм. Г. Львівського (Львовського), ред. О. Ярмак
- 17. Грецького розспіву, на глас 7
- 18. Грецького розспіву, на глас 7, гарм. М. Леонтовича, № 2
- 19. Давнього наспіву (1), гарм. прот. П. Турчанинова, № 1
- 20. Давнього наспіву (2), гарм. прот. П. Турчанинова, № 2
- 21. Давнього наспіву (3), гарм. прот. П. Турчанинова, № 3
- 22. Давнього наспіву, на «Да молчит», гарм. прот. П. Турчанинова, № 5, ред. О. Ярмак
- 23. Давнього наспіву, на «Видя разбойник», для жіночого хору, гарм. Є. Азієва (Азєєва), № 3
- 24. Двоголосна (з Двоголосної Літургії), обихідного наспіву, гарм. С. Грибовича
- 25. Донська, гарм. К. А.
- 26. «Єзуїтська», на основі монодії архиєп. Лазаря (Барановича), гарм. О. Ярмак
- 27. «Заздоровна», з Поділля, гарм. М. Леонтовича, з Літургії
- 28. Закарпатського Простопінія, гарм. О. Кошиця, № 11
- 29. Звичайна, на «Радуйся», гарм. Є. Азієва (Азєєва)
- 30. Звичайна, на «Радуйся», гарм. О. Кошиця, № 1
- 31. Звичайна, на «Радуйся», гарм. свящ. М. Тележинського
- 32. Звичайна, на «Радуйся», гарм. прот. Г. Павловського
- 33. Карпато-руського наспіву
- 34. Києво-Печерського розспіву, гарм. Д. Щириці
- 35. Києво-Печерської Лаври, гарм. свящ. М. Тележинського
- 36. Києво-Печерської Лаври, «Печерна»
- 37. Києво-Печерської Лаври, подібна до «Блажен муж»
- 38. Києво-Печерської Лаври, подібна до «Благообразний Йосиф»
- 39. Київська
- 40. Київського розспіву (1), обихід Глинської пустині
- 41. Київського розспіву (1), обихід Почаївської Лаври
- 42. Київського розспіву (2), гарм. Є. Азієва (Азєєва)
- 43. Київського скороченого розспіву, триголосна, гарм. В. Петрушевського
- 44. Обихідна, подібна до «Спасеніє соділал єси»
- 45. Обихідна, подібна до «Спасеніє соділал єси», гарм. прот. П. Турчанинова, № 6
- 46. Обихідна, подібна до «Спасеніє соділал єси», гарм. О. Кошиця, № 8
- 47. Обихідна, подібна до «Спасеніє соділал єси», триголосна, гарм. О. Кошиця, № 12
- 48. Обихідна, подібна до «Спасеніє соділал єси», триголосна, гарм. М. Леонтовича, № 5
- 49. Обихідного наспіву, гарм. Д. Бортнянського, № 1
- 50. Обихідного наспіву, гарм. Г. Ломакина, № 4
- 51. Підкарпатського Простопінія, гарм. О. Кошиця, № 4
- 52. Підкарпатського Простопінія, триголосна, гарм. О. Кошиця, № 13
- 53. Подібна до «Во всю землю» (обихід Києво-Печерської та Почаївської Лаври), ред. свящ. О. Васильєва
- 54. Подібна до «Во всю землю», гарм. М. Леонтовича, № 3
- 55. Подібна до «Чашу спасенія», гарм. М. Леонтовича, № 4
- 56. Полтавська, гарм. С. Дегтяревського (Дегтярьова), № 2
- 57. Сербського наспіву, гарм. Г. Ломакина, № 5
- 58. Симонівська (Симонівського монастиря)
- 59. Софронівська (Софронівської пустині)
- 60. Софронівська, гарм. О. Кошиця, № 9
- 61. Софронівська, триголосна, гарм. М. Леонтовича, № 6
- 62. Старовинного обиходу, триголосна, гарм. П. Демуцького
- 63. Стародавнього наспіву, гарм. Г. Львівського (Львовського)
- 64. «Старосвітська», київського розспіву (на основі монодії ХVІІ ст.), гарм. О. Ярмак
- 65. Харківська (1)
- 66. Харківська (1), триголосна, гарм. Д. Бортнянського
- 67. Харківська (1), гарм. О. Кошиця, № 2
- 68. Харківська (2)
- 69. Чернігівська
- 70. Чорноморська
-
Роздiл II. Авторськi Херувимськi
- 71. Грицько, восьмиголосна, ред. М. Гобдича
- 72. Дума, восьмиголосна, ред. М. Гобдича
- 73. Микола, восьмиголосна, ред. М. Гобдича
- 74. Свящ. С. Пекалицький, восьмиголосна, ред. М. Гобдича
- 75. М. Дилецький, восьмиголосна, з Препорціальної Літургії, ред. М. Гобдича
- 76. М. Дилецький, з Чотириголосної Літургії
- 77. На мелодію свт. Дмитра (Туптала), гарм. свящ. М. Георгіївського
- 78. На мелодію Г. Сковороди, гарм. ієром. Віктора (Висоцького)
- 79. На мелодію Г. Сковороди, гарм. О. Кошиця, № 6
- 80. М. Березовський
- 81. Д. Бортнянський, № 2
- 82. Д. Бортнянський, № 3
- 83. Д. Бортнянський, № 4
- 84. Д. Бортнянський, № 5
- 85. Д. Бортнянський, № 6
- 86. Д. Бортнянський, № 7
- 87. Д. Бортнянський, з Триголосної Літургії
- 88. С. Дегтяревський (Дегтярьов), № 3
- 89. А. Ведель, з 1-ї Літургії, фа мінор
- 90. А. Ведель, з 2-ї Літургії, ля мінор
- 91. С. Давидов
- 92. Прот. П. Турчанинов
- 93. П. Левандовський
- 94. Г. Ломакин, № 1
- 95. Г. Ломакин, № 8
- 96. Г. Ломакин, № 9
- 97. Г. Ломакин, № 11
- 98. Г. Ломакин, № 12
- 99. Свящ. М. Вербицький, № 1
- 100. Свящ. М. Вербицький, № 2, для чоловічого хору
- 101. Свящ. С. Воробкевич, № 1
- 102. Свящ. С. Воробкевич, № 2, триголосна, ред. О. Ярмак
- 103. М. Лисенко
- 104. Свящ. М. Кумановський, з Літургії заупокійної
- 105. Г. Музиченко (Музическу)
- 106. Є. Азіїв (Азєєв), № 1
- 107. Є. Азіїв (Азєєв), № 2
- 108. Є. Азіїв (Азєєв), № 5
- 109. Д. Січинський
- 110. Г. Давидовський
- 111. М. Слонов
- 112. В. Петрушевський
- 113. Я. Яциневич, № 1, ре мінор
- 114. Я. Яциневич, № 2, з Літургії, ля мажор
- 115. О. Кошиць, № 3
- 116. О. Кошиць, № 5, триголосна (на мелодію Херувимської № 3)
- 117. М. Леонтович, № 1
- 118. І. Цьорох
- 119. Прот. К. Стеценко, № 1
- 120. Прот. К. Стеценко, № 2
- 121. Прот. К. Стеценко, з 1-ї Літургії (1907 р.)
- 122. Прот. К. Стеценко, з 2-ї Літургії (1910 р.) (варіант Херув. з 1-ї Літургії)
- 123. Прот. К. Стеценко, № 3 (інший варіант Херув. з 1-ї Літургії)
- 124. Прот. К. Стеценко, № 4
- 125. Прот. К. Стеценко, № 5
- 126. Прот. К. Стеценко, № 6
- 127. Прот. К. Стеценко, № 7
- 128. Прот. К. Стеценко, № 8, для жіночого хору
- 129. Прот. К. Стеценко, з 3-ї, Народної Літургії (1921 р.)
- 130. Прот. К. Стеценко, № 9, триголосна (на мелодію Херув. з 3-ї Літургії)
- 131. Я. Степовий (Якименко)
- 132. Свящ. М. Тележинський
- 133. Прот. Г. Павловський, з Літургії заупокійної
- 134. П. Гончаров
- 135. М. Гайворонський (Орест Гин)
- 136. П. Козицький
- 137. Прот. І. Заяць
- 138. О. Сніжинський (Годзяцький), № 1
- 139. О. Сніжинський (Годзяцький), № 3
- 140. О. Сніжинський (Годзяцький), № 7
- 141. О. Сніжинський (Годзяцький), № 8
- 142. С. Жданов
- 143. М. Скрипник
- 144. І. Козачок
- 145. І. Соневицький
- 146. І. Синиця
- 147. В. Волошин
- 148. Г. Верета, № 1, з Літургії
- 149. Г. Верета, № 2
- 150. О. Ярмак
- 151. Г. Курцеба
- 152. В. Файнер, № 6
- 153. В. Файнер, № 8
- 154. В. Файнер, № 11
- 155. І. Тилик
- 156. І. Мартиненко
- Нотнi джерела, примiтки (pdf, 566K)
- Список скорочень (див. «Нотнi джерела, примiтки»)
- Словник використаних термiнiв
(pdf, 899K)
- тлумачний
- українсько-iталiйський
- Список неозначених iлюстрацiй (pdf, 293K)
- Додаток до Антологiї (твори, що не увiйшли до збiрки)
- Подяки (pdf, 1,3M)
Зразки сторінок — сконвертовано у формат PNG, 2723x1837 точок:
- • сторінки 42–43,
- • сторінки 56–57,
- • сторінки 58–59,
- • сторінки 76–77,
- • сторінки 98–99,
- • сторінки 130–131,
- • сторінки 150–151,
- • сторінки 306–307,
- • сторінки 316–317,
- • сторінки 384–385,
- • сторінки 394–395,
- • сторінки 428–429,
- • сторінки 466–467.
Розбiжностi зумовлено мiсцевими та iсторичними традицiями українських нотних видань рiзних часiв, оскiльки ми намагалися дотримуватися нотографiки джерела там, де це не суперечило правилам.
При пiдготовцi книжки було використано лише вiльне програмне забезпечення: графiка — Inkscape, The GIMP, lCMS; нотографiка — Lilypond; верстка — Inkscape, LATEX, pstricks; OS Linux.