Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа
Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження Українське бароко Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Волинська область, Володимир-Волинський р-н, с. Лудин

Миколаївська церква
1601рік

Лудинська церква – одна з найдавніших дерев’яних церков усієї Волині, тож увагою науковців не обділена. Та й її світлин у всесвітньому павутинні доста. Як видно, не лякають аматорів УЦА ані прикордонна зона із суворими табличками, ані жахливі дороги.(далі…)

Волинська область, Володимир-Волинський р-н, с. Хмелів

Михайлівська церква
1770 рік

Михайлівська церква у Хмелеві — типова південна волинячка. Прямокутні зруби складені із соснових брусів і обшиті шалівкою без нащільників. (далі…)

Миколаївська церква, с. Борочиче
Волинська область, Горохівський район, с. Борочиче

Миколаївська церква
1757 рік
та дзвіниця, ХІХ ст.

Класична волинська церква за деякими джерелами належить до ХVІІ століття (1678 р.). Проте динамічні форми мініатюрного храмика все ж таки ближчі до епохи бароко.(далі…)

Покровська церква, с. Брани
Волинська область, Горохівський район, с. Брани

Покровська церква
1725 рік

Про древність церкви свідчить кругле віконце у південній стіні її верху. А от прибудована в другій половині ХІХ ст. дзвіниця свідчить про фатальний несмак тодішніх русифікаторів Волині. Втім, несмак — явище інтернаціональне і позачасове.(далі…)

Хрестовоздвиженська церква, с. Вільхівка
Волинська область, Горохівський район, с. Вільхівка

Хрестовоздвиженська церква та дзвіниця
1782 (1670?) рік

Церква збудована із дубового брусу за «типовим» проектом горохівського краю, проте має яскраве обличчя. Вона на диво компактна і гармонійна. Все в ній до ладу і до місця — широка шалівка, несуцільне опасання, стриманий декор.(далі…)

Преображенська церква і дзвіниця, с. Квасів
Волинська область, Горохівський район, с. Квасів

Преображенська церква та дзвіниця
1765 рік

У Квасові все якесь двоїсте. З першого погляду зауважуємо одночасну стрункість і монументальність храму, а також оксюморон широкий простору і затишку церковної садиби. Подвійне враження справляє і триярусна дзвіниця. Логвин пише, що в її маківці помітний вплив ХІХ століття.(далі…)

Аннозачатіївська церква, с. Підбереззя
Волинська область, Горохівський район, с. Підбереззя

Ганнозачатіївська церква та дзвіниця
Перша пол. ХVІІ ст.

Древня волинська церква вирізняється вельми пластичним куполом із заломом, наче провозвісником українського модерну. Ясний український образ незбагненним чином впливав і на долю храму: свого часу підберезівська громада увійшла до УАПЦ другої формації, а в радянські часи священики свято зберігали (точніше, ховали) в церкві українську богослужбову літературу. (далі…)

Борисоглібська церква, с. Шклинь (нині спотворена ремонтом до невпізнанності)
Волинська область, Горохівський район, с. Шклинь

Борисоглібська церква
1864 рік

Від 2011 року автентичну шклинську церкву можна побачити тільки на старих фото. Нових фото не даємо принципово. Бо те, що зробили з цим милим волинським храмом, — не піддається розумінню. Святиню не просто оббили потворним пластиком і осквернили ще потворнішіми євровікнами, а й суттєво спростили у формах. А вона ж до «ремонту» була у чудовому стані!(далі…)

Волинська область, Іваничівський р-н, с. Грибовиця

Покровська церква
ХVІІІ ст.

У 1872-му році церкву добудували і підкорегували. Та попри традиційний для тогочасся намір зросійщити храм, щось пішло не так. Адже і приставлена до бабинця дзвіниця, і трапецієві вікна дивним чином отримали ясний український вигляд і анітрохи не зіпсували церкву. (далі…)

Дзвіниця Успенської церкви, с. Низкиничі
Волинська область, Іваничівський р-н, с. Низкиничі

Дзвіниця Успенської церкви
ХVІІІ ст.

Дзвіниця впадає в око: по-перше, до нашого часу лишається проїзною, по-друге, непроста у плані і структурі. І западає в душу, бо навіть поруч із шедевральною Успенською церквою — усипальнею вікопомного Адама Киселя — анітрохи не губиться, а навпаки, підкреслює досконалість монастирського ансамблю. Таки мали смак предки…(далі…)