Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа
Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження Українське бароко Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)

Волинська школа

Георгіївська церква, 1743, с. Сіянці, Рівненщина

Георгіївська церква, 1743, с. Сіянці, Рівненщина

Волинська школа налічує близько чотирьохсот церков і відтак посідає друге місце після галицької. Скажете, багато? На жаль, ні. Навіть побожним і стримано-героїчним волинянам не вдалося врятувати сотні шедеврів, які зникли і у воєнному полум’ї Першої та Другої світової, і у пекельному вирі червоного тоталітаризму, і у пластиково-ондуліновому невігластві останніх років.

Та менш від того. На широких просторах Волині радують око сині, як Свитязь, храми, переважно доглянуті і ремонтовані. Доїжджати до багатьох із них неблизько і важко, але страшенно цікаво і потрібно. Бо як інакше можна скласти уяву про біографію цього огрому? Попри спільну рису, а саме «ненав’язливу» монументальність, цей огром доволі розмаїтий. Адже у школі сусідують і статечні храми із насунутими на самі брови масивними банями, і тендітні церковці із бароковими, майже «лівобережними» верхами. (Кілька таких «лівобережних» церков настільки відмінні від решти храмів школи, що після довгих сумнівів ми виділили їх в окрему «зарічнянську групу»).

Знавці-архітектори пояснюють таке явище історичним розвитком стилів, а також впливом майстрів-приходьків. І, очевидно, мають рацію: волинська школа лише в нинішній Україні накриває аж п’ять областей — крім власне Волинської також Рівненську, Тернопільську, Хмельницьку та Львівську. А ще ж є Польща та Білорусь! Це абсолютний рекорд навіть поруч із етнографічно невичерпним Карпатським регіоном. А якщо взяти до уваги, що в багатьох волинських храмах збереглися первісні інтер’єри, стає ясною значимість цієї школи для вивчення і охорони традиційного українського зодчества.