Глас 5. П’ятниця
У п’ятницю на ранній
Після 1-ї кафизми сідальні хресні. Глас 5
Місце Лобне стало раєм, як тільки було поставлено хресне древо, і зразу ж виростило гроно життєдайне, Тебе, Спасе, нашу радість; слава Тобі.
Стих: Возносіть Господа Бога нашого і поклоняйтесь підніжжю ніг Його, бо воно святе.
Розіп’ятого Спаса і Визволителя нашого з волі Своєї як знає і як благозволив, оспіваймо, вірні, і прославмо, бо Він прицвяхував на хресті гріхи людей, визволяючи від омани рід людський і сподобляючи Царства Небесного.
Слава, і нині… хрестобогородичний: Побачивши Тебе, Христе, па хресті, волею посеред розбійників розіп’ятого, Мати Твоя, розриваючись материнською утробою, промовляла: безгрішний Сину, як Ти невинно на хресті як злодій розіп’явся, бажаючи оживити рід людський, Преблагий?
Після 2-ї кафизми сідальні хресні. Глас 5
Розп’яття Ти перетерпів з волі Своєї і від тління визволив людей, Спасе. Оспівуємо, вірні, і поклоняємось Тобі, бо ти просвітив нас силою хресною, і всі прославляємо Тебе, Чоловіколюбче щедрий, як Життєдавця і Господа.
Стих: Бог же, Цар наш раніше віків, вчинив спасіння посеред землі.
З волі Своєї Ти хрест перетерпів і давню клятву через споживу, як всесильний Бог, Ти відмінив; тому божественні і чесні страждання Твої, Владико Христе, оспівуємо і поклоняємося, славословлячи безперестанно незбагненне провидіння Твоє.
Стих: Дивний Бог у святих Своїх, Бог Ізраїлів.
Мученичий: Сяє нині пам’ять страстотерпців, бо має і на небесах зорю, собор ангельський торжествує, і людський рід співсвяткує; тому вони моляться Господеві помилувати душі наші.
Слава, і нині… хрестобогородичний: Хрестом Сина Твого, Богоблагодатна, всю ідольську оману знищено і демонську кріпкість подолано; заради цього ми, вірні, завжди достойно Тебе оспівуємо і благословляємо і, сповідуючи Тебе Богородицею, величаємо.
Після 3-ї кафизми сідальні. Глас 5
На хресті Тебе розіп’ятого і заснулого ангельські чини, побачивши, вжахнулися, Ісусе Царю всіх; бісівські полчища були переможені, і зруйнувалися засуви пекла, і смертельну муку було знищено, і сущі у гробах мертві воскресли.
Від древа гіркоту Адам скуштував, до тління зійшов заздрістю змія; коли ж Ти розіп’явся, Ісусе, життям насолоджується і заради хресного древа знову оселяється на небесах, і знищено змія, і тління було пожерте; і всі приносимо Тобі славу.
Слава, і нині… хрестобогородичний: Коли побачила Тебе, Спасе, піднесеним на древі, народивша Тебе безболісно ридала і з плачем взивала: горе Мені, найсолодший Сину, розриваюся душею, дивлячись на Тебе, розіп’ятого судом злочинним поміж двох розбійників»
Творіння преподобного Йосифа. Глас 5
Ірмос: Спасителю Богу, що настановив людей пройти по морю сухими ногами, а фараона з усім воїнством потопив, Йому єдиному співаємо, бо Він прославився.
Страстовбивчі перетерпів Ти, Христе, страждання і убив того, хто в давнині убив нас у раю; тому славимо Твою благість.
Розіп’явся Ти на хресті, і впав ворог; і упалі піднялися і стали жителями раю, Христе, славлячи державу Царства Твого.
Мученичий: Добре озброївшись щитом хресним, на боротьбу з бісами ополчилися премудрі страстотерпці і, їх перемігши, славу одержали.
Мученичий: Як чесні агнці ви, страстотерпці, принеслися Агнцю, заради нас заколеному, нечестиві ж припинили жертви; тому ублажаємо вас, всехвальні.
Богородичний: Нового Отрока давнього днями Ти, Чиста, нам народила, що оновив людське застаріле єство Своїми божественними стражданнями, Всенепорочна.
Джерелом благосердя і теплою заступницею всіх знаю Тебе, Діво Мати Маріє, і взиваю до Тебе: помилуй і ущедри смиренну душу мою.
У лоні Твоєму, Пречиста, оселився Син Божий, і прийняв людське єство як Благий, і визволив усіх від тління змієвого.
Будь для мене просвіщенням і надією на спасіння, Богородице Всенепорочна, розв’яжи ланцюги гріхів і визволи мене від майбутньої муки і засудження.
Визволи, Богородице, від лукавих помислів смиренну душу мою і вчини її оселею Божою, щоб я завжди достойно прославляв Тебе.
Ірмос: Силою хреста Твого, Христе, утверди мої помисли, щоб оспівувати і прославляти Твоє воскресіння.
Розіп’явшись на древі, Ти, Спасе, зав’янув тління плоду древа і джерело нетління виточив нам із ребер, Владико.
Як Агнець Ти був заколений на хресті і відкрив нам ворота божественною Твоєю кров’ю, Владико; тому Тебе славимо зі страхом.
Мученичий: Страстотерпці Христові, вас зв’язували, і різноманітні наносили рани, і до звірів кидали, але ви були непохитними.
Мученичий: Як грона живого винограду, ви виточили вино страждань, радуючи серця вірних, Бога нашого мученики.
Богородичний: Подателем життя явився нам Син Твій і Господь, Пречиста, помираючи на хресті для прославлення оспівуючих Тебе.
Визволи мене, Богородице, із рову загибельного тяжких гріхів благоутробною Твоєю благістю.
Прийшов я до заходу життя мого і, охоплений невіданням, взиваю до Тебе, Всехвальна: будь моєю Помічницею.
Свята Богородице Чиста, подай мені прощення гріхів і виблагай мені спасіння і вічне радування.
Подай мені, Пречиста, краплю сліз, щоб я відігнав від серця мого вагання і щиро оспівував Тебе.
Ірмос: Почув слух про силу хреста, що ним відкрився рай, і взиваю: слава силі Твоїй, Господи.
Коли зайшов Ти на хресті, Сонце правди Христе, засяяв світло невечірнє нам, що оспівуємо Твоє, Слове, страшне провидіння.
Коли стояв Ти, Судде, колись на судилищі, засудив ти, Христе, неправедного ворога; і розіп’явся Ти посеред неправедних, нас виправдовуючи.
Мученичий: Увінчані як переможці, Господні страстотерпці, ви посоромили невидимого ворога і взивали: слава силі Твоїй, Господи.
Мученичий: Нев’янучі квіти духовного раю і коштовні сосуди, Христових страстотерпців, зійшовшись, вірою вшануймо.
Богородичний: Коли Ти побачила на хресті Христа, Якого Ти, Чиста, народила, дивувалася Його невимовному довготерпінню; тому Тебе з Ним прославляємо.
За вчинені мною лукаві діла і безліч гріхів хто зможе ублагати Суддю, якщо не Ти, Чиста, єдина Заступнице грішників.
Мене, що упав у безліч гріхів і ними поневолив душу мою, підніми силою Твоєю, Пречиста, і молитвою визволи мене від неволі.
Як народивша Творця і Царя всіх, Богородице Всенепорочна Чиста, Ти мене визволи від усяких скверних гріхів.
Самого себе оплакую, коли думаю про безліч моїх гріхів і про вогонь невгасимий; молюся, дай мені час покаятися, Пречиста.
Ірмос: Зранку взиваємо до Тебе, Господи: спаси нас; бо Ти єси Бог наш, крім Тебе іншого не знаємо.
Каміння, відчувши Тебе, Христе, розп’ятим на камені, розкололось, і землі основи затряслися.
Сонце сховало світло, коли Ти, Сонце праведне, піднесений був на древі, Довготерпеливий.
Мученичий: Святі мученики, ви сяєте світлістю чудес, розганяючи духом темряву хвороб.
Мученичий: Мечі розсікали ваші тіла, ви ж мали нерозсічений дух божественної любові.
Богородичний: Побачивши на хресті розіп’ятого Спаса, Діва Мати Всенепорочна, ридаючи, плакала.
Все тіло покрив я ранами гріха; вилікуй мене, Владичице, травою Твого милосердя.
Рух тління з давнини зупинила Ти божественним Різдвом; і нині зупини рух моїх гріхів, Всенепорочна.
Помилуй і ущедри душу мою, Владичице, і визволи від засудження і вічної муки.
Зглянься і почуй, Владичице, голос мій; молюся, визволи мене від вічних мук.
Ірмос: Охопила мене безодня, і кит став моїм гробом, я ж взивав до Тебе, Чоловіколюбця, і спасла мене правиця Твоя, Господи.
Хрест на землі був поставлений, і сталося падіння бісів, і віра почала утверджуватися, і злоба із середовища відганяється.
Сонце погасло, коли плоть Твою, Господи, запалили як свічку на древі; драхма ж знайшлася, похована темними пристрастями.
Мученичий: Коли розіп’яли Тебе, Чоловіколюбче, на древі, собор мучеників пішов по стопах Твоїх, уподібнюючись стражданням Твоїм, Заступнику безстрасних.
Мученичий: Потоки омани ви, вінценосні мученики, висушили своєю кров’ю і вогонь ворожий бісівський погасили божественною росою.
Богородичний: Зброя пройшла серце Твоє, Всенепорочна, коли Ти побачила розіп’ятим Сотворителя і проколені списом божественні ребра.
Охопила мене безодня гріхів, і глибина гріховна оточує мене і тягне до відчаю загибельного; Свята Владичице, Ти спаси мене нині.
Підніми мене, лежачого на постелі гріхів, Пресвята Владичице, і даруй мені спасительне сяяння покаянням.
Очисти, Чоловіколюбче, молитвами чисто народившої Тебе, і визволи світ Твій від усякої скорботи, і сподоби вічної слави.
Завжди обіцяю відійти від злих діл, але постійно кажу неправду і зневажаю Владику мого; Пречиста Владичице, Ти допоможи мені виправитися.
Ірмос: У печі вогняній Ти спас юнаків піснеспівців, благословенний Бог отців наших.
Щоб ми позбавилися солодкого гріха, Ти, Христе, спожив гіркої жовчі, солодкість життєдайна.
Коли Тебе, Христе, уранили на древі, зцілилися багатолітні рани Адама.
Мученичий: Страстотерпці, ви добровільно пішли на страждання і стали переможцями.
Мученичий: Ви, мученики, вшанували Бога болісним безчестям і одержали вищі почесті.
Богородичний: Після Різдва, як і до Різдва, Ти, Чиста, перебуваєш Дівою: бо Бог Той, Хто народився, щоб обожити людей.
Богородице Пречиста, не зневаж мене, що завжди вдаюся з вірою до покрову Твого.
Пристрастей моїх поле висушуючи, подай мені краплі сліз, Богородице.
Мене, зв’язаного ланцюгами гріховними, розв’яжи Твоїми молитвами, Всенепорочна, народивша преславного Бога.
До Тебе звертаюся з вірою і Тебе, Чиста, закликаю: позбав мене, Діво, вічного вогню.
Ірмос: Із Отця раніше віків народженого Сина і Бога і в останні літа втіленого від Діви Матері, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.
Ти, що клятву древа древом зцілив і благословення виточив людям, Преблагий; Тебе, Спасе, оспівуємо і Тебе прославляємо повіки.
Гордого змія Ти смирив хрестом Твоїм, і тяжко впалу людину смиренням Ти підніс; Тебе, Спасе, оспівуємо і прославляємо по всі віки.
Мученичий: Знищувачі омани і поборники божественної віри, церковні стовпи і воістину тверді адаманти, Христові воїни, вірою вшануймо в піснях мучеників страстотерпців.
Мученичий: Славні страстотерпці, як сонце, засяявши, розігнали хмари хвороб благодаттю і морок нечестя зрубали тройчеською вірою.
Богородичний: До Тебе, Діво, був посланий невістоводитель Гавриїл: радуйся, взивав до Тебе, промовляючи: найсвітліша палато всіх Царя Христа, в Яку вселившись, обожив усіх людей.
Будучи нерозумним і серцем і думкою, покарання геєнського не боячись, я завжди згрішаю; але Ти, Діво, нерозумність мою прости і визволи мене від вогню.
Насолоди плоті моєї часто приваблюють мене, і як полоненого вони продають мене; Бога завжди прогнівляю; Богородице, єдина надіє безнадійних, Сама помилуй мене.
Непосоромленою є молитва Твоя, Всенепорочна, бо Ти подаєш, що хочеш, благаючи Твого Сина і Бога; тому молюся Тобі, помилуй і спаси смиренну душу мою.
Тілесними хворобами, хвилюванням пристрастей і душевними ранами я дуже страждаю; Ти, що народила єдиного Благодійника, Твоїми молитвами здоровим зроби мене.
Далі пісня Богородиці: Величає душа Моя Господа… і поклін.
Ірмос: Тебе, Матір Божу, що в літо незбагненно і невимовно народила Бездітного, вірні, єдиномудрено величаємо.
Кріпкість ворога і силу його було забрано, єдиний державний Господи, коли Ти розіп’явся на хресті і руки на ньому скривавив.
Прокололи, Христе мій, руки і ноги Твої, і кістки Твої перелічили розіп’явші тебе беззаконники, і жовчю з оцтом Тебе напоїли.
Мученичий: Радісними устами проповідали ви, страстотерпці Бога, що став людиною, перед мучителями і славу успадкували.
Мученичий: Болісті від ран ворогів мучителів прийняли ви, і різноманітними муками били вас, всечесні лікарі хвороб, божественні мученики.
Богородичний: Світло засяяло нам від Тебе, Чиста, Ісус, і просвітив усе творіння розп’яттям, і бісівську темряву прогнав.
Подай мені сльози покаяння, Пречиста, щоб я оплакував злі діла мої і неправедні раніше наближення кінця життя мого.
Навіщо, душе, ображаєш Владику твого, чинячи неправедне, і не припадеш до Нього? Раніше кінця поспіши ж покаятися.
Визволи мене від тяжких гріхів і скорбот; подай мені милість, Діво Пречиста, і причастя нетлінного божественного життя.
Тебе, що невимовно народила Бога, ми придбали Заступницю, і стіну непохитну, і душам спасіння, і джерело чудес.
Далі: Достойно є… і поклін. Єктенія мала, світильний і звичайні псалми.
Як тільки було поставлено древо хреста Твого, Христе, оману було прогнано, і зацвіла благодать, бо більше уже нема осудження на муки, але явилася нам перемога спасіння: бо для нас хрест є похвалою, хрест — наше утвердження, хрест — наша радість.
Стих: Наповни нас вранці милістю Твоєю, Господи, і зрадіємо та звеселимося. Звесели нас у всі дні наші: за ті дні, коли Ти смиряв нас, за літа, коли ми бачили зло. І подивись на рабів Твоїх і на діла Твої, і навчи синів їх.
Повели Тебе на жертву заради нас, Христе, як ягня, і як Агнець незлобливий — Еммануїл був заколений з волі Своєї посеред беззаконних; прийдіть, народи вітчизни, оспівайте і поклоніться на хресті розіп’ятому, Життю безкінечному.
Стих: І нехай буде милість Господа Бога нашого на нас, діла рук наших виправ і в ділах рук наших допомагай нам.
Мученичий: Благословенне воїнство Небесного Царя; хоч і земнородними були страстотерпці, але ангельського достоїнства поспішили досягнути, і тілесне зневажили, і заради страждань сподобилися честі безплотних; їхніми молитвами, Господи, спаси душі наші.
Слава, і нині… хрестобогородичний: Стоячи біля хреста Твого, Ісусе, народивша Тебе плакала, ридала і взивала: не можу терпіти, бачачи прицвяхованим на древі Тебе, Якого Я породила і не знала болістей, будучи безмужньою; і як нині від болістей Я страждаю і розпаляюся серцем? Нині бо сповнилися слова, сказані Симеоном: серце Твоє, Непорочна, пройде зброя. Але нині, о Сину Мій, воскресни і спаси Мене, що оспівую Тебе!
Далі: Благо є сповідатися Господеві… Трисвяте по Отче наш… Тропар, єктенія, час 1-й, звичайні псалми і відпуст.
У п’ятницю блаженні. Глас 5
Розбійник на хресті увірував у Тебе як Бога, Христе, і сповідав Тебе чистим серцем, взиваючи: пом’яни мене, Господи, у Царстві Твоїм.
Стих: Блаженні гнані за правду, бо їхнє є Царство Небесне.
Умертвився Ти на хресті заради споживи померлого Адама, Якого Ти оживив, Життєдавче щедрий, і знову зробив його, Благий, жителем раю.
Стих: Блаженні ви, коли ганьбитимуть вас і гнатимуть та зводитимуть усяке лихослів’я і наклепи — Мене ради.
Прицвяхувався Ти на хресті, Христе, лоза істинна і джерело питва спасительного, напоюючи серця всіх вірних благодаттю.
Стих: Радуйтесь і веселіться, бо велика ваша нагорода на небесах.
Мученичий: Коли вас били і розсікали тіло на частини, ви уявляли заколення Владичне; тому, мученики Христові, вас завжди ублажають.
Слава… троїчний: Поклоняємось Тобі вірно, у трьох Особах єдиному Богу, нероздільному і пребожественному єству, взиваючи до Тебе: слава Тобі, Тройце, Єдинице, Боже наш.
І нині… богородичний: Плачем била Себе Владичиця, бачачи на древі Життя наше, що з волі Своєї помер; тому всі божественними гласами тебе завжди ублажаємо.
Устав
про вечірню, про ранню і про літургію,
коли співаємо Бог Господь…
У п’ятницю на вечірні. Після звичайної кафизми, на Господи, взиваю… співаємо стихири подібні, святого із Мінеї на 6. Слава… святого, якщо є; якщо немає, Слава, і нині… богородичний цього 1-го гласу. На стиховні стихири із Октоїха мученичі три, гласу. Слава… святого, якщо є якщо немає, Слава, і нині… богородичний. Потім Нині відпускаєш… Трисвяте по Отче наш… богородичний цього гласу. Єктенії і відпуст.
Треба знати, якщо не випаде пам’ять якого-небудь апостола, або великого святого, або святого, який не має тропаря: Бог Господь… не співаємо, але Алилуя на голос 2-й.
На ранній. Після Шестипсалмія співаємо Бог Господь… на голос тропаря святого, і тропар його (двічі). Слава, і нині… богородичний 1-й, на голос тропаря святого. Далі читаємо кафизму 16-ту: Сказав Господь Господеві моєму… за звичаєм. І після кафизми єктенія і сідальні з Октоїха мученичі два, перший і другий. Слава, і нині… богородичний 1-й цього гласу. Потім читаємо кафизму 17-ту: Блаженні непорочні… На ній кадить священик. Після непорочних сідальні мученичі два, 3-й, 4-й, і поклін.
Слава, і нині… богородичний. І знову читання, і псалом 50-й: Помилуй мене, Боже… І співаємо канони 3: святого Мінеї з ірмосом на 6: ірмос по двічі, тропарі на 4 (цей завжди читається першим у суботу), і після нього святому храму на 4, потім із Октоїха мученичий на 4. Померлим канон співається в п’ятницю на повечір’ї. До канонів же промовляємо пісні: Співаємо Господеві… Після 3-ї пісні сідальний святого із Мінеї. Слава, і нині… богородичний. Після 6-ї пісні кондак святого та ікос, якщо є. І читаємо пролог. Після 9-ї пісні світильний, раніше святого, якщо є. Потім: Слава… із Октоїха, І нині… богородичний. Якщо ж ні, світильний із Октоїха: Той, Хто мертвими і живими… Слава, і нині… Ми Тобою хвалимося… На хвалітех не співаємо стихир із Октоїха, але співаємо їх на стиховні. Якщо ж немає стихир святого на хвалітех, виголошуємо: Тобі слава подобає… Якщо співаємо святого на хвалітех стихири, тоді Тобі слава подобає… не промовляємо, але після стихир виголошуємо: Слава Тобі, що показав нам світло… Слава в вишніх Богу… і далі єктенія: Доповнимо ранню молитву… Далі стихири на стиховні співаємо із Октоїха хвалитні, мученичі три: 1-й, 2-й, 3-й із звичайними приспівами: Наповнилися зранку… 2-й: І нехай буде світлість… один же залишаємо, 4-й заупокійний із Дамаскинових. Слава… святого, якщо є. Якщо ж немає: Слава, і нині… богородичний їх. А стиховна суботня залишається, тільки на трьох ранніх співається по суботах, у піст, в суботу 2-у, 3-ю і 4-у, або якщо випаде Алилуя. І співається на стиховні з заупокійними їх приспівами. Далі: Благо є сповідатися Господеві… Трисвяте по Отче наш… тропар святого. Слава, і нині… богородичний ранньої на голос тропаря святого. Єктенії, і час 1-й, і відпуст, і многоліття. Після закінчення цього – звичайна літія в притворі.
На літургії. Блаженні з Октоїха на 6. Якщо має святий на літургії пісні, і святого пісня 3-я, на 4, і з Октоїха гласу на 4. Після входу співаємо тропарі так: спочатку тропар храму, якщо храм Христів і Богородиці; далі тропар дня: Апостоли, мученики і пророки… потім тропар святого рядового і кондак його. Якщо буде другий святий, який має тропар і кондак, промовляй його. Якщо ж немає в суботу тропаря або кондака ні одному святому, ми промовляємо після денного тропаря заупокійний: Пом’яни, Господи, як благий… Якщо де є храм святого або святої, тим храмам у суботу тропарів не промовляємо, тому що всі святі включені в денний тропар. Слава… кондак: Зі святими упокой… І нині… Як початки…
Про те ж саме. Якщо храм святого або святої, тропарі після входу співаємо так: спочатку дня: Апостоли, мученики і пророки… потім тропар і кондак святого рядового. Якщо немає: Пом’яни, Господи, як благий… Слава… Зі святими упокой… І нині… Як початки… Якщо де є храм Христа і Богородиці, крім передсвята і післясвята, покриваємо тим же денним кондаком: І нині… Як початки… а не храмовим кондаком. У суботу ж храмові кондаки Христові і Богородиці опускаються; тільки якщо випадає великий святий, тоді І нині… кондак храму Богородиці. А де немає храму Богородиці, промовляємо: Заступниця християн… Прокимен. Апостол. Алилуя. Євангеліє і причасний спочатку святого, потім дня: бо завжди читається рядовий апостол і євангеліє після святого, крім Господніх свят. Ця служба співається по суботах завжди, якщо випадає: Бог Господь… Якщо ж випадає в суботу Владичне свято, співається служба неодмінно вся святу.
і благозволить настоятель співати
в суботу: Алилуя
У п’ятницю на вечірні. Читаємо кафизму 18-ту. Далі: на Господи, взиваю… стихири із Мінеї святого 3, і з Октоїха мученичі три: 2-й, 3-й, 4-й, а перший опускається. Слава, і нині… богородичний воскресний цього гласу. Далі: Світло тихе… Потім прокимен. Далі: Сподоби, Господи, у вечір цей… На стиховні: мученичий 1-й і заупокійні два преподобного Іоана Дамаскина. Слава, і нині… богородичний. Далі: Нині відпускаєш… Трисвяте по Отче наш… тропар глас 2-й: Апостоли, мученики і пророки… Слава… Пом’яни, Господи, як благий рабів Твоїх… І нині… богородичний: Мати Свята… єктенія, відпуст і звичайний вихід у притвор.
На ранній. Після звичайного початку і Шестипсалмія замість Бог Господь… співаємо Алилуя, на голос 2-й (тричі). Далі стих 1-й: Блаженні ті, кого Ти обрав і прийняв, Господи… Стих 2-й: Пам’ять їх з роду в рід… Стих 3-й: Душі їхні у блаженстві перебуватимуть. Тропар, глас 2-й: Апостоли, мученики і пророки… (двічі). Слава… Пом’яни, Господи, як благий… І нині… богородичний: Мати Свята… Далі кафизма 16-та. Єктенія звичайна, після неї промовляємо два сідальні з Октоїха, мученичі три, 2-й, 3-й, перший опускається. Далі виголошуємо стих: Дивний Бог у святих Своїх… і промовляємо 4-й, а богородичний опускається. Потім стих: Блаженні ті, кого обрав… і промовляємо сідальний заупокійний гласу. Слава, і нині… богородичний другий. І читання. Після цього нічого не промовляємо, а співаємо: Блаженні непорочні… з приспівами: Благословенний Ти, Господи… на глас 2-й. Розділяємо ж кафизму на дві статті. На «посередині» після 1-ї статті не промовляємо: Слава, і нині… а співаємо після закінчення: Якби не закон Твій… (тричі). І виголошує священик єктенію заупокійну: Ще і ще… Хор: Господи, помилуй (один раз). Ще молимося за упокоєння душ спочилих рабів Божих (імена). Хор: Господи, помилуй (один раз). Щоб Господь Бог вчинив душі їхні… Хор: Господи, помилуй (один раз). Милості Божої, Царства Небесного… Подай, Господи. Диякон: Господу помолимось. Священик: Боже духів, і всього тілесного… Ми ж співаємо 40 разів. Виголос: Бо Ти єси воскресіння… Хор: Амінь. Далі читаємо другу статтю: Твій є я… Приспів: Спасе, спаси мене… На закінчення: Жива буде душа моя (тричі). Далі: Благословенний Ти, Господи… та інше. І після цього священик виголошує вищезгадану заупокійну єктенію і поминає померлих. Ми ж співаємо Господи, помилуй (40 разів), поки не закінчить священик молитву: Боже духів… І після виголосу сідальний, глас 5-й. Упокой, Спасе наш, з праведними рабів Твоїх. Слава, і нині… богородичний: Від Діви засяяв світові…
І читання. Псалом 50-й: Помилуй мене, Боже… Далі канон спочатку Мінеї з ірмосом на 6, і храму на 4, і з Октоїха на 4. Після 3-ї пісні єктенія звичайна. Кондак, і сідальний Мінеї, і читання. Після 6-ї пісні кондак, глас 8-й: Зі святими упокой… і ікос, і пролог. Після 9-ї пісні світильний Октоїха. На хвалітех стихири мученичі 4. Слава… поклін. І нині… богородичний. На стиховні стихири заупокійні преподобного Феофана. Слава, і нині… богородичний. Далі: Благо є сповідатися Господеві… Трисвяте по Отче наш… Тропар, глас 2-й: Апостоли, мученики і пророки… Слава… Пом’яни, Господи… І нині… богородичний: Мати Свята… і єктенія. Потім священик: Сей благословенний Христос, Бог наш… і ми: Утверди, Боже… і час 1-й, відпуст.
На часах тропарі: Апостоли, мученики і пророки… і Пом’яни, Господи, як благий… Слава… Кондак: Зі святими упокой… І нині… Тебе – і стіну, і пристановище… Прокимен, глас 6-й: Веселіться, праведні, у Господі… Стих: Блаженні ті, яким прощені беззаконня… Заупокійний прокимен: Душі їхні у блаженстві перебуватимуть… Апостол суботи рядовий і заупокійний. Алилуя, глас 8-й: Воззвали праведні… Стих: Блаженні ті, кого обрав і прийняв Ти, Господи. Євангеліє суботи, рядове і друге заупокійне. Причасний: Радуйтеся, праведні, у Господі… Другий заупокійний: Блаженні ті, кого обрав і прийняв Ти, Господи.
за померлих
У п’ятницю після вечірні. Після відпусту вечірні священик одягається у ризу, диякон же в стихар, бере кадило з ладаном, виходять у притвор, перед ними йде пономар із підсвічником: йдемо за ними і ми. І приходимо в притвор, де приготований столик і коливо на ньому.
Священик виголошує: Благословенний Бог наш… і кадить хрестовидно коливо. Ми ж читаємо псалом 90-й: Хто живе під охороною Всевишнього… (в інший же час, крім вечірні і ранньої, буває початок за звичаєм): читаємо Трисвяте по Отче наш… священик виголос: Бо Твоє є Царство… потім: Господи, помилуй (12 разів). Слава, і нині… Прийдіть, поклонімось… (тричі), і псалом 90-й. А в кінці його Слава, і нині… Алилуя (тричі).
І буває єктенія заупокійна.
В мирі Господу помолимось. Хор: Господи, помилуй.
За мир з неба і спасіння душ наших, Господу помолимось.
За відпущення гріхів у блаженній пам’яті спочилих, Господу помолимось.
За приснопам’ятних рабів Божих (імена), за спокій і блаженну пам’ять їх, Господу помолимось.
Щоб простив їм Бог всякі провини вільні і невільні, Господу помолимось.
Щоб неосудно стали вони перед страшним престолом Господа слави, Господу помолимось.
За тих, хто плачуть, сумують і сподіваються Христового утішення, Господу помолимось.
Щоб визволитися їм від усякої скорботи, печалі і зітхання і вселитися їм там, де перебуває світло лиця Божого, Господу помолимось.
Щоб Господь Бог вчинив душі їхні у місті світлім, у місті квітучім, у місті спокою, де всі праведні перебувають, Господу помолимось.
Щоб упокоїтись їм на лоні Авраама, й Ісаака, і Якова, Господу помолимось.
Щоб визволитися нам від усякої скорботи, гніву, небезпеки та недолі, Господу помолимось.
Заступи, спаси, помилуй і охорони нас, Боже, Твоєю благодаттю.
Милості Божої, Царства Небесного і відпущення гріхів їхніх випросивши, самі себе, і один одного, і все життя наше Христу Богові віддамо.
Ми ж промовляємо: Тобі, Господи.
Священик виголошує: Бо Ти єси воскресіння, життя і упокоєння спочилих рабів Твоїх, Христе Боже наш, і Тобі славу возсилаємо з Безначальним Твоїм Отцем, і Пресвятим і Благим і Животворчим Твоїм Духом нині, і повсякчас, і на віки віків. Хор: Амінь.
Далі: Алилуя (тричі), глас 8.
Стих 1: Блаженні, кого Ти обрав і прийняв, Господи.
Стих 2: Пам’ять їх з роду в рід.
Стих 3: Душі їхні у блаженстві перебуватимуть.
Потім: тропар, глас 8.
Глибиною мудрості чоловіколюбно все будуючи і корисне всім подаючи, Єдиний Сотворителю, упокой, Господи, душі рабів Твоїх, які надію покладали на Тебе, Творця й Промислителя і Бога нашого (двічі).
Слава, і нині… богородичний: Тебе — і стіну, і пристановище маємо, і молитвеницю благоприємну до Бога, що Його породила єси, Богородице Безневісна, вірних спасіння.
Потім кафизма: Блаженні непорочні… співаємо їх на глас 2. Приспів: Пом’яни, Господи, душі рабів Твоїх.., Інший же хор співає другий стих, і за рядом інші стихи обидва хори, розділяємо на дві статті; і після першої не промовляємо Слава, і нині… але зразу ж цей стих: Якби не закон Твій повчанням мені був, тоді загинув би у смиренні моїм. Повіки не забуду оправдань Твоїх, бо ними Ти оживив мене (тричі).
І виголошує священик єктенію за померлих. Ще і ще в мирі Господу помолимось. Хор: Господи, помилуй.
Ще молимось за упокоєння душ спочилих рабів Божих (імена) і за відпущення їм всякої провини вільної і невільної. Хор: Господи, помилуй.
Щоб Господь Бог оселив душі їхні там, де праведні спочивають. Хор: Господи, помилуй.
Милості Божої, Царства Небесного і відпущення гріхів їх у Христа, Безсмертного Царя і Бога нашого, просимо. Хор: Подай, Господи.
Диякон: Господи, помилуй. Хор: Господи, помилуй (40 разів).
Священик промовляє таємно молитву: Боже духів і всякої плоті, Ти смерть подолав, і диявола знищив, і життя світові Твоєму дарував, Сам, Господи, упокой душі спочилих рабів Твоїх (імена) у місті світлім, у місті квітучім, у місті спокою, де нема ні недуги, ні скорботи, ні зітхання. Всякий гріх, вчинений ними словом, чи ділом, чи думкою, як Благий і Чоловіколюбний Бог, прости, бо нема людини, що жила б і не згрішила. Ти єдиний без гріха; правда Твоя – правда вічна, і слово Твоє – істина.
Виголос: Бо Ти є воскресіння, життя і упокоєння… Приспів: Упокой, Господи, душі спочилих рабів Твоїх.
І почергово обидва хори співають інші стихи. В кінці ж співаємо стих: Жива буде душа моя… (тричі), до кінця.
Далі тропарі заупокійні, співаємо на голос 5. Приспів: Благословен єси, Господи, навчи Мене оправдань Твоїх.
Всі святі знайшли джерело життя і двері раю. О, коли б і мені знайти до нього путь покаяння. Я – загублене ягня, поклич мене, Спасе, і спаси мене.
Благословен єси, Господи, навчи мене оправдань Твоїх. Святі мученики! Ви проповідували про Христа – Божого Агнця і, як ягнята, замучені були й перейшли до життя, що ніколи не старіє, а вічно існує. Щиро ж благайте Христа, щоб і нам подав відпущення гріхів.
Благословен єси, Господи, навчи мене оправдань Твоїх. Всі ви дорогою вузькою і скорботною ходили, хрест, як ярмо, в житті взявши, і Мене наслідували вірою, прийдіть і втішайтеся славою і вінцями небесними, що Я приготував вам.
Благословен єси, Господи, навчи мене оправдань Твоїх.
Я несказанної Твоєї слави образ, хоч і ношу на собі рани гріховні, зглянься на Твоє творіння, Владико, і очисти Твоїм милосердям, і жадану вітчизну подай мені, в раю знову мене оселивши.
Благословен єси, Господи, навчи мене оправдань Твоїх. З нічого Ти мене колись створив і Божественним Твоїм образом підніс; за порушення ж заповіді знову в землю, з якої взяв мене, повернув. Піднеси ж до первісної подоби Твоєї, щоб давню красу мені оновити.
Благословен єси, Господи, навчи мене оправдань Твоїх. Упокой, Боже, рабів Твоїх і осели їх в раю, де всі святі, Господи, сяють, як світила. Упокой, Господи, спочилих рабів Твоїх, не пам’ятаючи всі їх гріхи.
Слава Отцю, і Сину, і Святому Духові.
Троїчний: Троїчне сяйво Єдиного Божества благочесно прославляємо, співаючи: Свят єси, Отче Безначальний, Безначальний же і Сину і Божественний Духу, просвіти нас, що з вірою Тобі служимо, і з вічного вогню визволи.
І нині, і повсякчас, і на віки віків, амінь.
Радуйся, Чиста, що Бога тілом породила на спасіння всіх. Через Тебе рід людський знайшов спасіння: о, коли б і ми рай знайшли за Твоєю допомогою, Богородице чиста і благословенна.
Потім: Алилуя (тричі). Далі: єктенія. Священик поминає померлих, як написано серед непорочних. Якщо ж не співаємо непорочних, тоді після Алилуя співаємо тропар: Глибиною мудрості… і богородичний його. І далі: Благословен єси, Господи… потім тропарі: Всі святі знайшли… та інше.
Далі священик поминає померлих, як раніше сказано.
І співаємо сідальний померлих, глас 5.
Упокой, Спасе наш, з праведними рабів Твоїх, і осели їх в оселях Твоїх, як про це написано, і прости, як Милосердний, всі гріхи їх вільні і невільні, і все, чим згрішили вони свідомо і несвідомо, Чоловіколюбче.
Слава, і нині… Богородичний: Христе Боже, Ти від Діви засяяв світові і через Неї нас синами світла показав, помилуй нас.
Далі: псалом 50-й: Помилуй мене, Боже… потім канон із Октоїха заупокійний за гласом, на 4. Після 3-ї пісні ірмос і єктенія. Священик поминає померлих, як сказано в середині непорочних.
Виголос: Бо Ти єси воскресіння, життя, і спокій…
Далі сідальний, глас 6.
Воістину все суєта, а життя – тінь і сон, бо даремно турбується всякий земнородний, як каже Писання: хоч би й світ увесь здобули, і тоді у гробі оселимося, де вкупі царі й убогі. Тому, Христе Боже, спочилих рабів Твоїх упокой, як Чоловіколюбець.
Слава, і нині… Богородичний: Всесвята Богородице, в житті моїм не залиши мене, людському заступництву не доручай мене, а Сама заступи і помилуй мене.
Після 6-ї пісні ірмос і єктенія. Священик поминає померлих, як було сказано раніше. Виголос: Бо Ти єси воскресіння, життя…
Далі: кондак, глас 8.
Зі святими упокой, Христе, душі рабів Твоїх, де нема ні недуги, ні скорботи, ні зітхань, а життя безкінечне.
Ікос: Ти єдиний Безсмертний, що створив і впорядкував людину, ми ж, земні, з землі створені і в ту саму землю повертаємося, бо так звелів Той, Хто створив мене і сказав мені: земля єси і в землю повернешся. Туди ж і всі ми, люди, підемо, з надгробним риданням співаючи пісню: алилуя (тричі).
Після 9-ї пісні священик виголошує: Богородицю і Матір Світла в піснях величаймо. Хор: Духи і душі праведних в піснях величаймо. І потім ірмос 9-ї пісні. Далі Трисвяте по Отче наш… Співаємо тропарі ці. Глас 4.
З духами спочилих праведників душі рабів Твоїх, Спасе, упокой і прийми їх до блаженного життя біля Тебе, Чоловіколюбче.
Тропар, глас той самий.
В оселях Твоїх, Господи, де всі святі Твої спочивають, упокой і душі рабів Твоїх, бо Ти єдиний Чоловіколюбець.
Слава… Ти єси Бог, що зійшов до пекла і розбив кайдани закованих, Сам і душі рабів Твоїх упокой.
І нині… Богородичний: Єдина чиста і непорочна Діво, що Бога без сімені породила, молися за спасіння їх.
Далі священик виголошує єктенію: Помилуй нас, Боже, з великої милості Твоєї, молимося Тобі, вислухай і помилуй. Хор: Господи, помилуй.
Ще молимося за упокоєння душ спочилих рабів Твоїх (імена) і за відпущення їм усякої провини. Хор: Господи, помилуй.
Щоб Господь Бог оселив душі їх там, де праведні спочивають. Хор: Господи, помилуй.
Милості Божої, Царства Небесного і відпущення гріхів їх у Христа, Безсмертного Царя і Бога нашого, просимо. Хор: Подай, Господи.
Священик: Боже духів і всякої плоті…
І поминає всіх від віку спочилих отців і братів наших, що тут лежать і повсюди — православних християн. Далі виголос: Бо Ти єси воскресіння життя… Виголошує священик або диякон: Премудрість… Ми ж: Чеснішу від херувимів… Священик: Слава Тобі, Христе Боже, надія наша, слава Тобі. Ми ж: Слава, і нині… Господи, помилуй (тричі). Благослови…
Священик відпуст: Христос, що воскрес із мертвих, істинний Бог наш, молитвами Пречистої Своєї Матері, святих славних і всехвальних апостолів, преподобних і богоносних отців наших і всіх святих, душі спочилих рабів Своїх в оселях святих оселить, на лоні Авраама упокоїть, до праведників приєднає і нас помилує, бо Він Благий і Чоловіколюбець.
І після відпусту виголошує диякон: У блаженнім успінні вічний спокій подай, Господи, спочилим рабам Твоїм (імена) і сотвори їм вічную пам’ять. Хор співає: Вічная пам’ять (тричі).
А де немає диякона, співають співці: Рабам Божим (імена) спочилим вічная пам’ять.
Цей же чин і устав належить звершувати у всі п’ятниці, бо в них творимо пам’ять над коливом померлих отців і братів наших.
У п’ятницю на вечірні. Співаємо Блажен муж… 1-й антифон. На Господи, взиваю… стихири святого на 6. Слава… святого. І нині… богородичний перший цього гласу.
Якщо святий великий і має всенічну, і настоятель благозволить.
Співаємо на малій вечірні стихири святого на 4.
Слава… святого. І нині… богородичний звичайний за гласом святого. На стиховні стихири святого.
Слава… святого, якщо має. Якщо не має: Слава, і нині… богородичний за гласом. Єктенія мала, як написано у воскресній вечірні. І відпуст.
На великій вечірні. Співаємо Блажен муж… На Господи, взиваю… стихири святого на 8. Слава… святого. І нині… богородичний 1-й цього гласу. Якщо передсвято або післясвято: на Господи, взиваю… стихири свята 3 і святого 5. Слава… святого. І нині… богородичний цього гласу. Вхід. Прокимен дня. І читання про святого, 3. На літії стихира храму і святого. Слава… святого. І нині… богородичний за гласом святого або свята. На стиховні стихири святого. Слава… святого. І нині… богородичний за гласом святого або свята. На благословенні хлібів, тропар святого (двічі) і Богородице Діво (один раз). Нехай буде благословенне ім’я Господнє (тричі) і псалом 33-й: Благословлю Господа на всякий час… Кінець: Не будуть позбавлені всякого блага. І читаємо із житія святого.
На ранній. На Бог Господь… тропар святого (двічі). Слава, і нині… богородичний 1-й цього гласу. Якщо ж передсвято або післясвято: тропар свята (двічі). Слава… святого. І нині… свята. Далі: кафизма 16-та. Єктенія і сідальний святого (двічі). Слава, і нині… богородичний. І читання. Після цього кафизма 17-та: Блаженні непорочні. На ній священик не кадить, але кадить на полієлеї. Потім сідальний святого (двічі). Слава, і нині… богородичний. І читання. Далі полієлей святого і сідальний (двічі). Слава, і нині… богородичний. І читання. Ступеневі 4-го гласу, антифон 1-й. Прокимен святого. Все, що дише… Євангеліє і псалом 50-й. Після 50-го псалма стихира святого. Далі: Спаси, Боже, людей Твоїх… Потім священик: Милістю і щедротами… Хор: Амінь. Після цього канон Богородиці з ірмосом на 6. Ірмос (двічі). Тропарі на 4. Якщо храм Христів або Богородиці, або якщо передсвято або післясвято, співаємо канон з ірмосом на 6, і святого на 8. Катавасія за уставом. Після 3-ї пісні кондак передсвята або післясвята. Потім сідальний святого (двічі). Слава, і нині… богородичний, або свята. Після 6-ї пісні кондак святого та ікос. І читаємо пролог. Після 9-ї пісні світильний святого (двічі). Слава, І нині… богородичний або свята. На хвалітех стихири святого на 4. Якщо ж післясвято: на хвалітех 6: свята три, які є на стиховні того дня; і святого 3. Слава… святого. І нині… богородичний за гласом святого або свята. І славослів’я велике. Далі тропар святого. Слава, і нині… богородичний воскресний цього гласу або свята. Єктенії і відпуст. І час 1-й.
На часі 1-му тропар святого. Якщо ж післясвято – свята або післясвята. Тропар свята. Слава… святого. І нині… богородичний часів. Після Отче наш… кондак святого. Якщо ж передсвято або післясвято, кондак свята читаємо почергово. І кінечний відпуст.
На літургії. Блаженні святого, пісні 3-тя і 6-та. Якщо ж післясвято, пісня свята рядова, і святого 6-та. Після входу тропар храму Христового і Богородиці. Далі святого цього дня. Слава… кондак його. І нині… храму Богородиці. А де немає храму Богородиці: І нині… Заступниця християн… А в передсвято і післясвято того свята. І нині… кондак промовляємо передсвята або свята. Якщо ж передсвято або післясвято Господнього свята, а храм Христів: тропаря і кондака храму не промовляємо, а передсвята або свята і тропар і кондак. Богородиці ж храму в передсвята і післясвята Господніх свят не читається. Прокимен святого, апостол, алилуя, євангеліє і причасний святого, якому всенічна. Якщо ж полієлей, приєднуємо і дня.
В п’ятницю на вечірні
На Господи, взиваю… стихири мученикам, святителям і преподобним. Глас 5
Стих: Коли на беззаконня наші зважатимеш, Господи, Господи, хто встоїть? Бо в тебе очищення є.
Полум’я лютого нечестя страстотерпці погасили своєю кров’ю, запаливши всім світло благочестя у мирі; мученики богів же злоіменних, і їх злосморід, і храми зовсім спалили; світло чисте засяяло сущим на землі, яким просвіщаємось, і уникаємо темряви безбожжя, і ухиляємося від ідольської омани, поклоняючись Христу, що подає світові велику милість.
Стих: Ради імені Твого страждаю за Тебе, Господи, страждає душа моя за Слово Твоє, бо уповає душа моя на Господа.
Вчення єретиків злочестивих і сіті їхні зруйнували воїни Отця безначального, Сина співбезначального і Святого Духа, у трьох Особах єдиного Божества, утверджуючи православну проповідь вірних, що побожно думають; тому ублажають вас, пастирі священні, бо ви на нивах життєносних упасли стадо Христове, за яке ви перетерпіли болісті і різноманітні напасті.
Стих: Від ранньої зорі до ночі, від ранньої зорі нехай уповають люди на Господа.
Пристрасті плотські легко подолавши, преподобні подвижники, діянням владики розуму чеснотами збагатившись, ним мужньо перемогли всі бісівські підступи і стали співрозмовниками ангелів, безплотно поживши; вони і нині радуються в небесних оселях, живучи у світлі, і перед Христом стоять, благаючи Його дарувати душам нашим велику милість.
Стих: Бо в Господа милість, і велике в Нього визволення. Він визволить нас від усіх беззаконь наших.
У щит віри одягнувшись і знаменням хресним себе укріпивши, святі Твої мученики, Господи, мужньо пішли на страждання і знищили диявольську гординю і оману; їхніми молитвами як Всесильний Бог пошли світові мир і душам нашим велику милість.
Стих: Хваліть Господа, всі народи, прославляйте Його, всі люди.
І знову промовляй: У щит віри одягнувшись…
Стих: Велика милість Його над нами, й істина Його перебуває повік.
Усе земне зневаживши і на страждання мужньо насмілившись, ви, всехвальні мученики, не втратили благої надії і стали спадкоємцями Небесного Царства; маючи сміливість перед Чоловіколюбцем Богом, просіть світові мир і душам нашим велику милість.
Слава, і нині… богородичний: У Червоному морі образ невісти неневісної колись показаний був. Там — Мойсей, розділитель води, тут же — Гавриїл, служитель чуда; тоді глибину пройшов Ізраїль як по сухому; нині ж Христа породила безсіменно Діва; море після проходу Ізраїля знову непрохідним стало; Пречиста після народження Еммануїла залишилася нетлінною. Сущий і раніше сущий Боже, що явився як чоловік, помилуй нас.
Далі: Світло тихе… Прокимен дня. Сподоби, Господи, у вечір цей…
Моліться за нас, святі мученики, щоб ми визволилися від беззаконь наших; бо вам дана благодать молитися за нас.
Ненаситною любов’ю ви, святі мученики, не відреклися Христа; люті і різноманітні рани страждань перетерпіли, мучителів гординю знищили; тверду і неушкоджену віру зберігши, на небеса преставилися; тому, маючи перед Ним сміливість, просіть дарувати нам велику милість.
Померлим: Пом’янув пророка, який взиває: я є земля і попіл; і знову розглянув гроби і побачив голі кістки, і знову сказав: хто є цар, або воїн, або багатий, або убогий, або праведник, або грішник? Але упокой з праведними рабів Твоїх, як Чоловіколюбець.
Слава, і нині… богородичний:Обрадувана, заступайся Твоїми молитвами і виблагай душам нашим великі щедроти і очищення многих гріхів, молимось.
Далі: Нині відпускаєш… Трисвяте по Отче наш… Тропар і відпуст.
У п’ятницю на повечір’ї
Ірмос: Коня і вершника у море Червоне, долаючи ворога силою могутньою, скинув Христос, Ізраїля ж спас, що переможну пісню співав.
Весь людський рід Тебе ублажає, як Ти, Діво, в давнині прорекла; прийми й мене, що оспівує Тебе, Владичице, і просвіти, і напоум.
Притупила Ти, Діво, смерті жало і мирський гріх, істинне народивши життя, заради його ж, Владичице, притупи гострі стріли пристрастей моїх незабаром.
Слава.. І Ти єдина від віку прикрашена дівочою красою; смоковну ризу Адама Ти розірвала; тому нині одягни мене ризою цнотливості молитвами Твоїми.
І нині… Багатство і божественну славу придбало багато дів раніше, але Ти, Владичице, всіх незрівнянно перевершила; тому нині збагати мене небесною божественною благодаттю.
Ірмос: На нічому поставив Ти землю повелінням Своїм і повісив її, щоб непорушно стояла на непорушному, Христе, камені заповідей Твоїх, Церкву Твою утверди, єдиний благий і Чоловіколюбець.
Глибина і висота неосяжної Божої премудрості пізнається в Тобі, Діво Пречиста, що із Твоєї утроби народилася; нею ж позбав глибину серця мого від зміїного мудрування.
Ти, що раніше сотворив Словом птахів і плазунів із води, яких раніше не було; Ти ж, Христе, від крові Пречистої Діви зробив дивну одежу Твого божественного втілення.
Слава… Ти єдина стала очищенням єства, Пречиста, в Якій оселився неопально вогонь божественний і явно очистив Його; Ти очисти скверну моїх гріхів і пристрастей і Твоїми молитвами просвіти мене.
І нині… Ти народила чашу нового винограду, яка напоює вірних на прощення гріхів; знаючи Тебе, Пречиста, благаю: напій серце моє божественною водою.
Ірмос: На хресті Твоє божественне страждання передбачивши, Авакум, ужахнувшися, взивав: Ти, Милосердний, владу сильних знищив, зійшовши до сущих у пеклі, як всесильний.
Неораною явилася Ти борозною, що виростила несіяний божественний колосок, ним же нагодуй мене голодного божественними дарами і благодаттю.
Мене, дійсно смертельно хворого, охопленого вогнем душевних пристрастей, Владичице, підніми незабаром, напоївши водою молитов Твоїх.
Слава… Як сущий Божий храм одухотворений, його ж духовні ріки веселять; утверди храм душі моєї стовпом молитов Твоїх.
І нині… Знаючи Тебе як хмару, що дощить істинну правду, молю, Пречиста Владичице, визволити мене, раба Твого, від усіх кривдників моїх.
Ірмос: До Тебе, що у світло, як у ризу, зодягнувся, зранку молюся і взиваю: душу мою затьмарену просвіти, Христе, як єдиний милосердний.
Бурю гріха мого і пристрастей, Діво Владичице, до кінця втихомир, бо Ти народила причину безстрастя.
Будучи Христовим ткацьким верстатом з небес, одягни оголену душу мою, Чиста, одежею божественної краси — одежею чеснот.
Слава… Даруй мені очищення гріхів Твоїми молитвами, Діво Чиста, бо Ти народила нам божественне очищення — Христа і Господа.
І нині… Струпи, рани і гноїння мої рукою молитов Твоїх, Діво, вилікуй і подай силу рабу Твоєму.
Ірмос: Смертоносною бурею схвильоване море пристрастей утихомир, Владико Христе, і від тління визволи мене, як милосердний.
Ти, що народила Світло — Творця світил, душу мою просвіти і визволи мене від затьмарення пристрастей, Всесвітла.
Твого Сина, Який усолодив раніше води Мерри, моли, Богородице, визволити мене від лютих пристрастей і гіркоти.
Слава… Хвилює душу мою потік пристрастей, Пречиста, але висуши його молитвами Твоїми і лукаві помисли знищи.
І нині… Христос, щоб визволити людей, прийшов із Сіону, із лона Твого, Всенепорочна Владичице; Ним же і мене визволи від недолі і скорбот.
Далі: Господи, помилуй (тричі). Слава, і нині…
Навіщо, впадаючи у відчай, душе грішна, забуваєш Бога твого, що милує тебе? Повеління Його зневаживши, безумно закінчуєш життя твоє в блуді; відступи від гріха і взивай до Богородиці: помилуй душу мою, що у відчаї.
Ірмос: Преславний отців Господь полум’я погасив, покрив росою юнаків, що одностайно співали: Боже, благословен єси.
Жахаються і бояться закликання Тебе бісівські полчища, від яких визволи мене і спаси, Пречиста, і збережи, покриваючи від усякого ушкодження.
Невимовна слава Твоя, Діво, бо Ти народила Господа слави; тому сподоби мене слави Сина Твого і Бога мого Твоїми молитвами.
Слава… Прихилися до моління раба Твого, Владичице, і визволи мене незабаром від бід, і скорбот, і всяких спокус, видимих і невидимих.
І нині… Мене, що осквернився соромітними пристрастями, омий чистотою і просвіти, Діво, окропленням молитов Твоїх.
Ірмос: Тебе, Вседержителя, у печі юнаки, склавши всесвітній хор, співали: всі діла Господа оспівуйте і прославляйте по всі віки.
Вода неплідства пристрасна сотворила неплідним лоно душі моєї і висушила; пролий на мене, хмаро світла, божественну росу, щоб я виростив плоди покаяння.
Хвилю пристрасних помислів і бурю втихомир, Пречиста, Твоїми молитвами; направ же мене до безстрастя, щоб я тепло прославляв тебе по всі віки.
Слава… Двері духовні і зачинені врата, якими пройшов єдиний Бог, зачини двері і замки пристрастей моїх і відкрий мені врата уповання.
І нині… Зніми з мене тягар гріхів, Мати Діво, Бо Ти єдина невимовно народила Агнця Божого і Слово, Який узяв на Себе всього світу весь гріх.
Ірмос: Ісає, радій! Діва мата в утробі і народила Сина Еммануїла, Бога й людину, Схід — ім’я Йому; Його величаючи, Діву ублажаємо.
Осквернив як людина душу мою гріхами многими, і пристрастями плотськими забруднився; нині старанно благаю Тебе і зворушуюсь: очисти мене, Пречиста, Твоїми молитвами від усякого зла.
Благоволителя милості і щедрот, Чоловіколюбця Бога, народила Ти, єдиного благого, довготерпеливого і благоутробного; покажи Його милостивим до мене, Чиста, Твоїми молитвами, і подай мені прощення гріхів.
Слава… Охопленого нині дріманням і смутком і сплячого у пристрастях, Владичице, підніми мене, раба Твого, на діяння благих діл невсипущими Твоїми матерніми молитвами.
І нині… Благословляючи, благословляю Тебе, Пречиста, і тепло величаю; благослови мене, Твого співця, і визволи від усякої недолі і печалі, і збережи Твоїми руками непереможним.
Далі: Достойно є… і поклін. Трисвяте по Отче наш… Тропарі та інше звичайне і відпуст.
Глас 5. Четвер | Зміст | Глас 5. Субота