Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження Українське бароко
Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Київська область, м. Київ, Андріївський узвіз 23

Андріївська церква (СЄ)
1747 – 1753 рр.
Архітектор Бартоломео Растреллі

Про Андріївську церкву не писав тільки ледачий — тому ми торкнемося лише основоположних моментів її життя-буття.

…У давньоруському літописі «Повість минулих літ» зазначено, що благовістя Христової віри приніс на руські терени святий апостол Христовий Андрій Первозванний. Пройшовши через Крим, річищем Дніпра він дістався його верхів’їв у межах теперішнього Києва. Тут апостол встановив високий дерев’яний хрест, благословив сім околишніх пагорбів і провістив місту, яке мало постати на них, велике християнське майбутнє. Цей віками бережений переказ затвердив своїм авторитетом Собор Української православної Церкви 1621 року. В соборній постанові сказано таке:

«Святий апостол Андрій — перший архієпископ Константинопольський, Патріарх Вселенський і апостол Руський. На Київських горах стояли ноги його і очі його Русь-Україну бачили, а вуста благословляли, і насіння віри він у нас насадив. Воістину Русь-Україна нічим не менша від інших східних народів, бо і в ній проповідував апостол».

Тож іще за Київської Русі на пагорбі, який благочестиве церковно-народне передання завжди пов’язувало зі святим Андрієм Первозванним, постав Хрестовоздвиженський храм, напевне дерев’яний. Останній у середині ХVІІІ століття і змінила Андріївська церква, запроектована Растреллі у кращих традиціях центрально-європейського бароко, але не без впливу традицій місцевих, тобто українських. Саме тому Андріївська церква суттєво відрізняється від інших творінь видатного зодчого як за неповторною пластикою, так і за пишнотою декору.

Далі надаємо слово Вікіпедії (в нашій редакції):

«Внутрішнє оздоблення церкви, розроблене Б. Растреллі, … було виготовлене за формами українських різьбярів М. Чвітки, Я. Шевлицького, московських майстрів І. та В. Зиміних, П. Ржевського та інших. Іконостас церкви оздоблено різьбленим позолоченим орнаментом, скульптурою й живописом, який з 1754 по 1761 рік виконували О. П. Антропов та І. Я. Вишняков. Зокрема, Антропову належать композиції «Зішестя Святого Духа на апостолів», «Нагірна проповідь Христа» (прикрашають кафедру) і «Таємна вечеря» (у вівтарі).

У церкві вирізняються полотна «Вибір віри князем Володимиром» (латиського художника Й. Еггінка) і «Проповідь апостола Андрія» (бл. 1847 р., укр. художника П. Т. Бориспольця); живопис у вівтарній частині церкви і на зворотній стіні іконостаса належить українським художникам І. Роменському та І. Чайковському.

На будівництво церкви витратили 23 500 штук цегли, 28 970 пудів цвяхів; на позолоту верхів — 1590 книжок і 20 аркушів листового золота».

Від народження і аж до середини ХХ століття богослужбове життя храму було не дуже активним: він часто стояв зачиненим через часті ремонти і історичні буревії. Визначна подія сталася 14 травня 1942 року, коли в Андріївській церкві був висвячений на єпископа Переяславського майбутній Патріарх УАПЦ — УПЦ Київського Патріархату Мстислав (Скрипник). Тут же він проводив богослужіння під час свого перебування в Україні в 1990—1992-х роках. Про всі ці події свідчить пам’ятна дошка на стіні стилобату.

У ХХІ столітті церква з перемінним успіхом поєднує статус діючого храму і філії Софійського заповідника. Дай же Боже їй до кінця віку міцно стояти на святих Київських горах як свідчення правдивості пророцтва св. Андрія Первозванного і великої Божої ласки до рідної української землі.

Усі фото