Додатки до Октоїха
- Стовпи євангельські
- Ексапостиларії воскресні і ранні, євангельські стихири
- Треба знати, коли співаються троїчні денні на 8 гласів
- Світильні денні на всю седмицю (тиждень)
- Ексапостиларії всієї седмиці (тижня)
- Троїчні ці Григорія Синаїта, співаються в усі неділі на троїчному каноні, на полуношниці
- Тропарі воскресні. Співаються після непорочних в неділі упродовж усього літа, глас 5.
- Порядок служби всієї седмиці (тижня)
- Про світильні. Як промовляються на седмицях (тижні), крім неділі
- Порядок служби суботньої
- Канон молебний до Пресвятої Богородиці особливий
Стовпи євангельські
Глас 1 | Євангеліє | Воскресне – 2 |
---|---|---|
Глас 2 | Євангеліє | Воскресне – 3 |
Глас 3 | Євангеліє | Воскресне – 4 |
Глас 4 | Євангеліє | Воскресне – 5 | Глас 5 | Євангеліє | Воскресне – 6 |
Глас 6 | Євангеліє | Воскресне – 7 |
Глас 7 | Євангеліє | Воскресне – 8 |
Глас 8 | Євангеліє | Воскресне – 9 |
Глас 1 | Євангеліє | Воскресне – 10 |
---|---|---|
Глас 2 | Євангеліє | Воскресне – 11 |
Глас 3 | Євангеліє | Воскресне – 1 |
Глас 4 | Євангеліє | Воскресне – 2 | Глас 5 | Євангеліє | Воскресне – 3 |
Глас 6 | Євангеліє | Воскресне – 4 |
Глас 7 | Євангеліє | Воскресне – 5 |
Глас 8 | Євангеліє | Воскресне – 6 |
Глас 1 | Євангеліє | Воскресне – 7 |
---|---|---|
Глас 2 | Євангеліє | Воскресне – 8 |
Глас 3 | Євангеліє | Воскресне – 9 |
Глас 4 | Євангеліє | Воскресне – 10 | Глас 5 | Євангеліє | Воскресне – 11 |
Глас 6 | Євангеліє | Воскресне – 1 |
Глас 7 | Євангеліє | Воскресне – 2 |
Глас 8 | Євангеліє | Воскресне – 3 |
Глас 1 | Євангеліє | Воскресне – 4 |
---|---|---|
Глас 2 | Євангеліє | Воскресне – 5 |
Глас 3 | Євангеліє | Воскресне – 6 |
Глас 4 | Євангеліє | Воскресне – 7 | Глас 5 | Євангеліє | Воскресне – 8 |
Глас 6 | Євангеліє | Воскресне – 9 |
Глас 7 | Євангеліє | Воскресне – 10 |
Глас 8 | Євангеліє | Воскресне – 11 |
Глас 1 | Євангеліє | Воскресне – 1 |
---|---|---|
Глас 2 | Євангеліє | Воскресне – 2 |
Глас 3 | Євангеліє | Воскресне – 3 |
Глас 4 | Євангеліє | Воскресне – 4 | Глас 5 | Євангеліє | Воскресне – 5 |
Глас 6 | Євангеліє | Воскресне – 6 |
Глас 7 | Євангеліє | Воскресне – 7 |
Глас 8 | Євангеліє | Воскресне – 8 |
Глас 1 | Євангеліє | Воскресне – 9 |
---|---|---|
Глас 2 | Євангеліє | Воскресне – 10 |
Глас 3 | Євангеліє | Воскресне – 11 |
Глас 4 | Євангеліє | Воскресне – 1 | Глас 5 | Євангеліє | Воскресне – 2 |
Глас 6 | Євангеліє | Воскресне – 3 |
Глас 7 | Євангеліє | Воскресне – 4 |
Глас 8 | Євангеліє | Воскресне – 5 |
Ексапостиларії воскресні і ранні, євангельські стихири
Ексапостиларій 1
Зійдімо з учениками на гору Галилейську вірою побачити Христа, Який говорить, що має владу на небі й на землі; навчімось, як Він навчає хрестити всі народи в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа та як обіцяє перебувати з тайнознавцями до кінця віку.
Богородичний:
Учениками раділа Ти, Богородице Діво, бо побачила Христа, що воскрес із гробу на третій день, як Сам прорік; Він і явився їм, навчаючи й відкриваючи вищі таємниці та наказуючи хрестити в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа, щоб ми вірили у воскресіння Його і прославляли Тебе, Діво.
Рання євангельська стихира, на глас 1:
Коли ученики поспішали на гору, Господь явився ради вознесіння від землі; коли ж вони Йому вклонилися і дізналися про дану Йому повсюди владу, то послані були у піднебесну проповідувати про воскресіння із мертвих та про вознесіння на небо; з ними ж повік перебувати обіцяв Христос, істинний Бог і Спас душ наших.
Ексапостиларій 2
Камінь одвалений побачивши, раділи мироносиці, бачили бо юнака, що сидів на гробі, і він сказав їм: ось Христос воскрес, скажіть ученикам і Петрові: поспішіть на гору Галилейську, там Він явиться вам, друзям, як провістив.
Богородичний: Перед Твоїм зачаттям, Христе, ангел Діві приніс: радуйся, ангел же камінь одвалив і од гробу Твого. Один замість печалі сповістив про знамення радості несказанної, другий замість звістки про Твою, Життєдавче, смерть про воскресіння проповідував, і прославляв, і промовляв до жон і тайнознавців.
Рання євангельська стихира, на глас 2:
Коли жони, що були з Марією, з миром прийшли і розгубилися, не розуміючи, як досягти їм, чого бажали, виявилося, що камінь одвалений, і Божественний юнак, заспокоюючи тривогу їхньої душі, сказав: воскрес Ісус Господь. Тому сповістіть проповідників, учеників Його, щоб поспішали до Галилеї і побачили, що Він воскрес із мертвих, як життя податель і Господь.
Ексапостиларій 3
Нехай не буде тих, хто не вірить, що Христос воскрес, бо Він явився Марії, потім бачили Його ті, що йшли до села; знову ж явився одинадцятьом тайнознавцям, коли вони сиділи за столом, і послав їх хрестити; вознісся на небеса, звідки прийшов, стверджуючи проповідь їхню множеством чудес.
Богородичний:
Сонце, що нині з гробу вийшло, немов жених із чертога, полонило пекло і подолало смерть; молитвами Тієї, що Тебе породила, пошли нам світло, — світло, що просвічує серця й душі, світло, що наставляє всіх ходити стежками повелінь Твоїх і путями миру.
Рання євангельська стихира, на глас 3:
Ученики, що не повірили Марії Магдалині, коли вона благовістила про воскресіння і явлення Христове, за жорстокість серця докорів зазнали; але, знаменнями і чудесами озброєні, послані були на проповідь. Ти, Господи, до начала Світла — Отця — вознісся, вони ж усюди проповідували слово, підтверджуючи чудесами. Тому, від них просвітлені, прославляємо Твоє, Чоловіколюбче Господи, з мертвих воскресіння.
Ексапостиларій 4
Ділами добрими себе виявивши, гляньмо на мужа, що в одежах блискучих у живоносному гробі явився мироносицям, які лиця до землі схилили; переконаймося у воскресінні Того, Хто небом володіє, і разом з Петром поспішімо до Життя, що в гробі, та, дивуючись події, запишімося, щоб побачити Христа.
Богородичний:
Сказавши: радуйтеся, — Ти, Господи, змінив печаль праотців, принісши у світ радість Твого воскресіння. Тому заради Тієї, що Тебе, Життєдавче, породила, пошли світло, що просвітлює серця, світло милосердя Твого, щоб взивали ми до Тебе: Чоловіколюбний Богочоловіче, слава Твоєму воскресінню.
Рання євангельська стихира, на глас 4:
Був ранній ранок, коли жони прийшли до гробу Твого, Христе; але тіла, яке шукали, не знайшли. Поки ж вони вагалися, явилися ті, що в блискучих ризах, промовляючи: чого шукаєте живого між мертвими? Він воскрес, як передрік; чому не пам’ятаєте слів Його? Повіривши їм, жінки звістили про те, що бачили, але видавалося неправдивим благовістя; такими млявими серцем були ще ученики, але Петро побіг і, побачивши, прославив у собі чуда Твої.
Ексапостиларій 5
Христос — Життя і Путь, — воскресши з мертвих, подорожував з Клеопою і Лукою; вони й пізнали Його, як Він в Еммаусі розломлював хліб; душі їхні й серця горіли в той час, коли Він розмовляв із ними по дорозі і Писанням пояснював те, що перетерпів. Разом з ними й ми взиваймо: воскрес і явився Петрові.
Богородичний:
У піснях славлю безмірну милість Твою, Творче мій, бо Ти принизив Себе, щоб понести й спасти опановане злом єство людське; і Ти, Слове, будучи Богом, благозволив від чистої Богородиці подібним до мене стати і зійти аж до пекла, бажаючи мене спасти молитвами Тієї, що Тебе породила, Владико милосердний.
Рання євангельська стихира, на глас 5:
Які ж премудрі настанови Твої, Христе! Як Ти через самі лише пелени дав Петрові збагнути Твоє воскресіння! Подорожуючи з Лукою і Клеопою, Ти розмовляв, та, розмовляючи, не зразу Себе виявив, тому й докоряли Тобі, ніби Ти, один з усіх, що прийшли до Єрусалима, не брав участі у тому, що сталося там. Але Ти, що все на користь творіння чиниш, пояснив пророцтва про Себе, і під час благословення хліба вони Тебе пізнали, хоч серця їхні і до того прагнули пізнати Тебе. Вони ж зібраним ученикам уже ясно проповідували про Твоє воскресіння, ним же помилуй нас.
Ексапостиларій 6
Показуючи, що Ти людина за єством, Ти, Спасе, воскресши з гробу, споживав їжу, ставши серед учеників, навчав проповідувати хрещення покаяння; одразу ж вознісся до Отця Небесного і обіцяв Утішителя послати ученикам; Пребожественний Богочоловіче, слава Твоєму воскресінню.
Богородичний:
Творець творіння і Бог усього тіло людське прийняв од Твоєї пречистої крові, всесвята Діво, і оновив усе зотліле моє єство, зберігши Тебе після Різдва такою, як і до Різдва. Тому ми всі вірно прославляємо Тебе, взиваючи: радуйся, Владичице світу.
Рання євангельська стихира, на глас 6:
Істинний мир Божий Ти, Христе, для людей; ученикам мир Твій після воскресіння подаючи, Ти пройняв їх страхом, бо вони думали, що бачать духа; але, показавши руки й ноги Свої, Ти заспокоїв тривогу душ їхніх; коли ж вони ще не вірили, Ти спожиттям їжі та нагадуванням учення відкрив їхній розум, щоб зрозуміли Писання; і обітницю Отця пообіцяв, і, благословивши їх, вознісся на небо; тому разом з ними ми поклоняємося Тобі, Господи, слава Тобі.
Ексапостиларій 7
Коли Марія сказала, що взяли Господа, Симон-Петро та інший ученик Христа, якого Він любив, побігли до гробу; і прибігли обидва й знайшли одні тільки пелени, що всередині лежали, а хустка з голови була окремо від них; тому знову замовкли, поки не побачили Христа.
Богородичний:
Велике й преславне ради нас вчинив Ти, Христе мій многомилостивий: бо Ти несказанно від Діви отроковиці народився, й узяв хрест, і, перетерпівши смерть, воскрес у славі, і наше єство від смерті визволив. Слава, Христе, славі Твоїй, слава силі Твоїй.
Рання євангельська стихира, на глас 7:
Ось темрява і світання. І чого ти, Маріє, біля гробу стоїш, велику темряву маючи в розумі? Через те й запитуєш, де поклали Ісуса. Але дивись на учеників, що збігаються, як вони через плащаницю і хустку переконались у воскресінні і згадали Писання про це. З ними й через них і ми, увірувавши, оспівуємо Тебе, Життєдавця Христа.
Ексапостиларій 8
Двох ангелів усередині гробу побачивши, здивувалася Марія і, не пізнавши Христа, запитала Його, як садівника: господарю, де ти поклав тіло Ісуса мого? Але, за звертанням Його пізнавши, що Він — Спаситель, почула: не доторкайся до Мене, Я відходжу до Отця, — скажи братії Моїй.
Богородичний:
Ти, Діво, несказанно Єдиного з Тройці породила, двоїстого за єством і двоїстого за діянням, але єдиного за іпостассю. Тому повсякчас моли Його за тих, що поклоняються Тобі з вірою, щоб визволитися від усякої спокуси ворожої, бо до Тебе всі ми нині звертаємося, владичице Богородице.
Рання євангельська стихира, на глас 8:
Не даремно ллються гарячі сльози Марії, бо ось сподобилася вона побачити й ангелів, що навчають, і Тебе Самого, Ісусе. Але, як жінка немічна, вона ще про земне думає, тому не дозволяється їй доторкатися до Тебе, Христе. Однак, як проповідниця, посилається до учеників Твоїх, нести їм благовісти, що Ти повертаєшся до Твого Отця; разом з нею сподоби і нас явлення Твого, Владико Господи.
Ексапостиларій 9
Увійшов Ти, Владико, коли двері були зачинені, і, мирно дихнувши, сповнив апостолів Духом Святим і наказав їм в’язати і відпускати гріхи, а через вісім днів рёбра Твої показав Фомі і руки; з ним же і ми взиваємо: Господь і Бог Ти єси.
Богородичний:
Коли Ти, Богоневісто, пресвята Діво, побачила Сина Твого, що на третій день із гробу воскрес, то відкинула всю скорботу, що її як Мати перетерпіла, побачивши Його страждання; і, сповнившись радістю, разом з Його учениками прославляєш і оспівуєш Його. Тому спаси тих, що нині Богородицею Тебе визнають.
Рання євангельська стихира, на глас 5:
В останній час, пізно ввечері першого дня по суботі, явився Ти, Христе, друзям; і чудесним входом через замкнені двері ствердив чудо Твого із мертвих воскресіння; і тим сповнив Ти учеників радістю, і Святого Духа подав їм, і владу гріхи відпускати, і Фому не залишив потопати у хвилях невірства. Тому, милосердний Господи, подай і нам розуміння істинне і гріхів відпущення.
Ексапостиларій 10
Колись на морі Тиверіадському ловили рибу сини Зеведеєві — і Нафанаїл із Петром, ще й з іншими двома, та Фома; вони, за повелінням Христовим закинувши сіті праворуч човна, витягли риби багато. Петро, пізнавши Його, пішов до Нього; явившись їм утретє, Він показав і хліб, і рибу на вугіллях.
Богородичний:
Діво, моли Господа, що в третій день воскрес із гробу, за тих, що в піснях славлять Тебе і з любов’ю ублажають; бо всі ми Тебе пристановищем спасіння маємо і заступницею перед Ним; бо ми — насліддя Твоє, Богородице, і раби, і до Твого заступництва всі ми очі звертаємо.
Рання євангельська стихира, на глас 6:
Після Твого зішестя до пекла й воскресіння з мертвих ученики, сумуючи, як і належить, через розлуку з Тобою, Христе, повернулися до праці; і знову човни й сіті, а лову ніде немає. Але Ти, Спасе, як Владика всього, явившись, сказав: закиньте сіті праворуч човна, і слово одразу ж ділом стало; і багато риби, і на землі готова дивна вечеря. Разом з учениками Твоїми, що тоді споживали її, сподоби й нас нині духовно нею насолодитися, Чоловіколюбче Господи.
Ексапостиларій 11
Після Божественного воскресіння Господь, тричі питаючи Петра: чи любиш ти Мене? — настановлює його пастиреначальником овець Своїх; а він, побачивши, що слідом іде той, якого любив Ісус, запитав Владику: а цей що? Якщо Я хочу, — сказав Господь, — щоб він залишався, аж поки Я знову прийду, що тобі, друже Петре?
Богородичний:
О дивна таємниця! О преславне чудо! Смертю до кінця знищена смерть. Хто ж не прославить Тебе і хто не поклониться Твоєму, Слове, воскресінню і Богородиці, що непорочно Тебе тілом породила? Її молитвами всіх із пекла визволи.
Рання євангельська стихира, на глас 8:
Являючи Себе ученикам Твоїм, Спасе, після воскресіння, Ти доручив Симонові пасти овець у нагороду за любов до Тебе, вимагаючи про паству піклування; тому Ти й сказав: якщо любиш Мене, Петре, паси ягнят Моїх, паси овець Моїх. А він тут же, дружню любов виявивши, запитав про іншого ученика, їх молитвами, Христе, охороняй стадо Твоє від вовків, що гублять його.
Треба знати, коли співаються троїчні денні на 8 гласів
Якщо є алилуя або Великий піст (свята чотиринадесятниця), після єктенії співаємо алилуя тричі на глас Октоїха, стихи ж промовляємо ці:
Стих 1-й: 3 ночі лине дух наш до Тебе, Боже, бо заповіти Твої — світло для нас на землі.
Стих 2-й: Навчіться правди ті, що живуть на землі.
Стих 3-й: Заздрість охопить людей ненавчених.
Стих 4-й: Упокори їх, Господи, упокори славних землі.
І після кожного стиха співається Алилуя (тричі). І після алилуя співаємо троїчні гласу, кожний один раз.
Будучи плотськими, але уподібнюючись безплотним силам, підносячись до мисленого і безтілесного Розуму, трисвяту пісню Триіпостасного Божества, з херувимами взиваймо до єдиного Бога: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш.
Слава… З усіма небесними силами, подібно херувимам, взиваймо Сущому на небесах трисвяту похвалу: Свят, Свят, Свят сси, Боже наш, молитвами всіх святих Твоїх помилуй нас.
І нині… Вставши після сну, припадаємо до Тебе, Благий, і ангельську пісню співаємо Тобі, Всемогутній: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами Богородиці помилуй нас.
Належить промовляти в усі тижні на 1-му троїчному: в понеділок: Заступництвом безплотних Твоїх помилуй нас; у вівторок: Молитвами Предтечі твого помилуй нас; у середу і п’ятницю: Силою хреста Твого збережи нас, Господи; в четвер: Молитвами апостолів Твоїх і святителя Миколая помилуй нас.
Небесним силам уподібнюючись на землі, переможну пісню співаємо Тобі, Благий: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш.
Слава… Нестворене єство Творче всіх, відкрий уста наші, щоб сповістити хвалу Твою, взиваючи: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами всіх святих Твоїх помилуй нас.
І нині… Ти, Господи, що від сну підняв мене, просвіти розум і серце і вуста мої відкрий, щоб піснею прославляти Тебе, Свята Тройце: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами Богородиці помилуй нас.
Тройця єдиносущна і нероздільна, Єдинице Триіпостасна і споконвічна, Тобі як Богові ангельську пісню співаємо: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш.
Слава… Отця безначального, Сина співбезначального, Духа споконвічного, Божество єдине, з херувимами славословити насмілюючись, промовляємо: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами всіх святих Твоїх помилуй нас.
І нині… Несподівано Суддя прийде, і вчинки кожного виявляться; тому зі страхом взиваймо опівночі: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами Богородиці помилуй нас.
Розумних Твоїх слуг ми, смертні, насмілюємось принести пісню, промовляючи: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш.
Слава… Як чини ангельські нині на небесах, стоячи зі страхом на землі ми, люди, співаємо Тобі, Благий, переможну пісню: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами всіх святих Твоїх помилуй нас.
І нині… Безначального Твого Отця, і Тебе, Христе Боже, і Пресвятого Духа, подібно херувимам насмілюємося славословити: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами Богородиці помилуй нас.
Час співу, і час молитви, тепло взиваймо єдиному Богу: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш.
Слава… Насмілюючись уподібнитись небесним Твоїм воїнствам, Тройце безначальна, недостойними устами взиваємо: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами всіх святих Твоїх помилуй нас.
І нині… Ти, що в утробі дівочій вмістився і лона Отчого не розлучився, прийми і нас із ангелами, Христе Боже, взиваючих до Тебе: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами Богородиці помилуй нас.
Предстоять зі страхом херувими, жахаються з тремтінням серафими, невмовкними голосами співаючи трисвяту пісню; з ними і ми грішні взиваємо: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш.
Слава… Безплотними устами, невмовкним славослов’ям шестикрилі серафими співають Тобі, Боже наш, трисвяту пісню; і ми на землі недостойними устами хвалу Тобі возсилаємо: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами всіх святих Твоїх помилуй нас.
І нині… Троїчної Єдиниці Божество, незлитно з’єднане, славимо і ангельську пісню співаємо: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами Богородиці помилуй нас.
Тебе оспівують вишні сили херувимів, Тобі поклоняються божественною славою ангели, прийми і від нас, сущих на землі, похвалу із недостойних вуст: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш.
Слава… Залишивши лінивство, як сон, покажи, душе, Судді твоє виправлення похвалою і зі страхом взивай: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами всіх святих Твоїх помилуй нас.
І нині… Неприступному Божеству, Єдиниці в Тройці, трисвяту пісню з херувимами возсилаючи, зі страхом взиваймо: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами Богородиці помилуй нас.
До неба підносячи серця, уподібнюючись ангельським чинам, зі страхом припадімо до Судді, пісню перемоги співаючи: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш.
Слава… На Тебе херувими не насмілюються дивитися, літаючи, вигукують божественну пісню трисвятими голосами; з ними ж і ми взиваймо: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами всіх святих Твоїх помилуй нас.
І нині… Зв’язані безліччю наших гріхів, не насмілюючись підняти очі до неба, душу з тілом схиляємо, із ангелами співаємо Тобі пісню: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами Богородиці помилуй нас.
Світильні денні на всю седмицю (тиждень)
У понеділок: Заступництвом безплотних Твоїх сил, і спаси мене.
У вівторок: Молитвами, Господи, Предтечі Твого, і спаси мене.
У середу і п’ятницю: Силою, Господи, хреста Твого, і спаси мене.
У четвер: Молитвами, Господи, апостолів Твоїх і святителя Миколая, і спаси мене.
У суботу промовляємо це двічі.
У першому: Молитвами, Господи, святих Твоїх, і спаси мене.
У другому: Молитвами, Господи, Богородиці, і спаси мене.
Світло засяй, Господи, душу мою очисти від усякого гріха, заступництвом безплотних сил Твоїх, і спаси мене.
Світло Твоє споконвічне пошли, Христе Боже, і просвіти духовні очі серця мого, заступництвом безплотних сил Твоїх, і спаси мене.
Пошли світло Твоє, Христе Боже, і просвіти серце моє, заступництвом безплотних сил Твоїх, і спаси мене.
Світло засяй світові Твоєму, душу мою, сущу в темряві, очисти від усякого гріха, заступництвом безплотних сил Твоїх, і спаси мене.
Світлодавче, Господи, пошли світло Твоє, і просвіти серце моє, заступництвом безплотних сил Твоїх, і спаси мене.
Заступництвом, Господи, безплотних сил Твоїх пошли душам нашим світло Твоє споконвічне.
Підніми мене, Господи, до твого оспівування, і навчи мене творити волю Твою, Святий, заступництвом безплотних сил Твоїх, і спаси мене.
Світло суще Христе, просвіти мене Тобою, заступництвом безплотних сил Твоїх, і спаси мене.
Ексапостиларії всієї седмиці (тижня)
Ти як Бог прикрасив небо зірками, і Твоїми ангелами просвітив усю землю, Сотворителю всіх, спаси тих, що оспівують Тебе.
Богородичний: Солодкість ангелів, скорботних радість, християн заступниця, захисти нас і визволи від вічних мук.
Предтечу Іоана, і Хрестителя Спасового, серед пророків пророка і пустелі вихованця, Єлизаветине народження прославляймо всі.
Богородичний: Солодкість ангелів, скорботних радість, християн заступниця, захисти нас і визволи від вічних мук.
Хрест — охоронитель усієї вселенної, хрест — краса Церкви, хрест — вірних утвердження, хрест — ангелів слава і демонів рана.
Хрестобогородичний: Біля хреста стояла Та, Яка безмужньо тебе народила, і ридаючи взивала: горе Мені, Сину найсолодший, як зайшов Ти від очей Моїх? Як Ти став мертвим?
По всій вселенній розійшлися ви проповідувати Христове втілення від святої Діви, навертаючи народи від омани, і просвіщаючи, і навчаючи всіх шанувати Пресвяту Тройцю, апостоли Спасові.
Подібний: Великого первосвятителя та ієрарха, предстоятеля Мирлікійського Миколая прославляймо всі; бо він спас багатьох мужів, неправедно засуджених на смерть, явившись царю з Авлавієм уві сні, відмінивши неправедне засудження.
Богородичний: Маріє чесніша, золота кадильнице, вмістилище невмістимого Божества, до Неї бо благозволив Отець, Син же оселився, і Дух Святий осінив Тебе, Діво, і показав Богородицю.
Ти, що живими і мертвими володієш як Бог і святими Твоїми всю землю просвітив, Творче всіх, спасай тих, що оспівують Тебе.
Богородичний: Ми Тобою хвалимося, Богородице; і перед Богом маємо Тебе заступницею; простягни руку Твою незбориму і знищи ворогів наших, Твоїм же рабам пошли поміч від Святого.
Троїчні ці Григорія Синаїта, співаються в усі неділі на троїчному каноні, на полуношниці
Достойно є, і це є істина, славити Тебе, Бога Слова, перед Ним же тремтять і трясуться херувими, і славословлять Його сили небесні; Христа, Життєдавця, що воскрес на третій день із гробу, зі страхом прославляймо.
Оспіваймо всі велично божественними піснями Отця, і Сина, і Духа Божественного, триіпостасну державу, єдине царство і владичество.
Ту, Яку оспівують усі земнородні, і славословлять усі сили небесні, Якій всі з вірою поклоняються, Одиницю істотою триіпостасну.
Ту, Яка є началом володіння херувимами, і Богоначальну без порівняння з серафимами, нероздільну Тройцю в Єдиниці, суще Богоначало, Тебе величаємо.
Отцю безначальному і Богу, співбезначальному Слову з Духом поклоняюся: Єдине нерозлучне, з’єднане єство, тричисельну Єдиницю піснями величаємо.
Засяй мені, Боже мій, Триіпостасний, Всемогутній, світлозоряне проміння Твоєї блискавки; і покажи мене домом Твоєї неприступної слави, світлим, і світлоносним, і незмінним.
Перед Ним тремтять і трясуться херувими, і славословлять небесні воїнства Христа Життєдавця, що невимовно народився від Діви, зі страхом прославляймо.
Далі: Трисвяте по Отче наш… Іпакої гласу. Господи, помилуй, 40. Слава, і нині…. Чеснішу від херувимів… Виголос священика: Боже, ущедри нас…
Молитва, промовляється священиком:
Всемогутня і Животворча Світлопечальна Свята Тройце, Боже, що єдино з благості створив Ти з нічого всяке створіння природне й надприродне і промишляєш і тримаєш його. Ти, що, крім інших Твоїх невимовних благодіянь для роду земного, дав нам, задля тілесної немочі, ще покаяння перед смертю, не дай нам, окаянним, померти в лукавих наших вчинках, ані бути посміховищем для злоначальника, й заздрісника, й губителя. Бо Ти, Милосердний, бачиш, яка його на нас напасть і ворогування; які й у нас пристрасть, і слабкість, і недбалість. Але, благаємо, яви невичерпне милосердя Твоє над нами, що кожного дня і години прогнівляємо Тебе порушенням дорогоцінних і животворчих заповідей. І все, що ми за минуле життя наше аж до цієї години нагрішили вчинками, чи словами, чи помислами, відпусти і прости. І сподоби нас решту життя скінчити в покуті, і каятті, і додержанні святих Твоїх заповідей. Коли ж ми, приваблені розкошами, всяко нагрішили або жили, піддавшись мерзенним, шкідливим та згубним похотям; коли ми, запалившись гнівом і нерозумною лютістю, образили якогось брата нашого; коли ми язиком заплутались у сіті безвихідній, густій та міцній; коли якимось із почуттів наших або всіма, з волі чи неволі, свідомо чи несвідомо, захопившись чи з намови, ми нерозумно спокусилися; і коли лукавими й марними думками сумління осквернили або якимось іншим способом згрішили ми, захоплені злим наміром або звичаєм, — прости нам і відпусти все, Всемилостивий, Преблагий і Многомилостивий, і дай нам надалі бадьорість і силу на виконання благої, і милосердної, і звершеної волі Твоєї, щоб, через щире покаяння визволившись від нічного й темного зла і, як удень, доброчинно ходячи, ми, недостойні, явилися перед Твоїм милосердям очищеними, хвалячи і прославляючи Тебе навіки. Амінь.
І відпуст, і звичайне прощення.
Далі священик промовляє єктенію:
Помолимося за владику і отця нашого… Ми ж: Господи, помилуй… лагідним і тихим голосом. І після закінчення її настоятель виголошує: Молитвами святих отців наших, Господи Ісусе Христе Боже наш, помилуй нас.
Тропарі воскресні. Співаються після непорочних в неділі упродовж усього літа, глас 5.
На кожному тропарі промовляємо:
Благословенний Ти, Господи, навчи мене оправданням Твоїм. Ангельський собор здивувався, побачивши Тебе, до мертвих причисленого, але Ти, Спасе, смертну силу зруйнував, і з Собою Адама воздвигнув, і всіх від пекла визволив.
Благословенний Ти, Господи, навчи мене оправданням Твоїм. Чому миро з жалісливими сльозами, учениці, розчиняєте? — Сяючи у гробі, ангел до мироносиць промовляв: дивіться на гріб і зрозумійте, що Спас воскрес із гробу.
Благословенний Ти, Господи, навчи мене оправданням Твоїм. Дуже рано мироносиці поспішили до гробу Твого, ридаючи, але з’явився їм ангел, кажучи: ридання час минув, не плачте, воскресіння ж апостолам звістіте.
Благословенний Ти, Господи, навчи мене оправданням твоїм. Мироносиці жони з миром прийшли до гробу Твого, Спасе, ридаючи, ангел же до них промовив, кажучи: чому з мертвими Живого помишляєте? Адже Бог воскрес із гробу.
Слава Отцю, і Сину, і Святому Духові.
Поклонімось Отцю, і Його Сину, і Святому Духові, Святій Тройці у єдиносущному єстві, з серафимами взиваючи: Свят, Свят, Свят єси, Господи.
І нині, і повсякчас, і навіки віків. Амінь.
Життєдавця народивши, від гріха Ти, Діво, Адама визволила і радість Єві замість печалі подала єси. Тих, що втратили життя, до нього направив Той, що з тебе воплотився, Бог і Чоловік. Алилуя, алилуя, алилуя, слава Тобі, Боже (тричі).
В усі неділі на Слава стихира євангельська.
І нині… богородичний: Глас 2.
Преблагословенна Ти, Богородице Діво, бо Той, Хто воплотився від Тебе, пекло полонив. Адама відкликано, прокляття знищено. Єву визволено, смерть умертвлено, і нас оживлено. Тому, оспівуючи, взиваємо: благословенний Христос Бог, що так благозволив, слава Тобі.
Порядок служби всієї седмиці (тижня)
У неділю на вечірні промовляємо, як сказано в Октоїху: тільки на Господи, взиваю… стихири із Октоїха, 3. Далі святому, 3. Слава, святому, якщо є; І нині, богородичний. Якщо нема: Слава, і нині, богородичний. Далі прокимен дня та інше. На стиховні з Октоїха: Слава, святому, якщо є; І нині, богородичний. Якщо ж нема: Слава, і нині, богородичний. Якщо святому в уставі на 6, тоді з Октоїха стихири вечора пропускаються; але співаємо святому стихири на 6; Слава, святому, якщо є; І нині, богородичний. Якщо ж нема: Слава, і нині, богородичний. Якщо ж двом святим буде, і стихири кожному свої, тоді промовляємо їм по 3 стихири; і Славу промовляємо також, якщо буде кожному святому. На стиховні з Октоїха; Слава, святому, якщо є; І нині, богородичний. Якщо ж нема, тоді промовляємо: Слава, і нині, богородичний. Після Нині відпускаєш… і після трисвятого промовляємо тропар святому. Слава, і нині, богородичний денний, за гласом тропаря. Якщо два святих, і їм є два тропарі, промовляємо тропар святому; Слава, тропар другому святому; І нині, богородичний із менших за гласом другого тропаря. Якщо буде передсвято або післясвято: на Господи, взиваю: стихири свята 3; і святому 3. Слава, святому, якщо є. І нині, свята; якщо ж нема, тоді промовляємо: Слава, і нині, свята. На стиховні, свята: Слава, святому, якщо є; І нині, свята. Якщо ж нема, тоді промовляємо: Слава, і нині, свята. Після Нині відпускаєш… і після трисвятого промовляємо тропар святому, якщо є; Слава, і нині, свята. Якщо ж нема, тоді промовляємо тільки тропар свята. Та інше звичайне і відпуст. Якщо буде передсвято або післясвято, і святому, якому є полієлей або всенічна, йому співаємо вечірню і ранню, і на літургії, як сказано в уставі на ряді.
Повечір’я співаємо звичайне. Після Достойно… і після трисвятого промовляємо тропар храму. Якщо буде храм святого, промовляємо тропар дня, а потім храму святого. Далі тропар загальний: Боже отців наших… Ті, що у всьому світі… Далі Слава… Зі святими упокой… І нині, богородичний: Молитвами, Господи, всіх святих… Якщо буде храм Христів, у вівторок на повечір’ї, також і в четвер тропар храму впродовж усього року не промовляємо, тому що промовляється тропар дня: Спаси, Господи, людей Твоїх… Потім храму Богородиці або святого. Далі загальні, як сказано раніше. Так промовляємо і в інші дні, крім субот, і неділь, і передсвята, і післясвята. Якщо випаде святий з поліслеєм, тоді після трисвятого промовляємо кондак святому; а тропарі денні і храму, які вказані, тоді не промовляємо. Якщо буде передсвято або післясвято, тоді після трисвятого промовляємо тільки кондак свята. Якщо буде святий з полієлеєм або з всенічною, після трисвятого промовляємо кондак святому. Слава, і нині, кондак свята та інше за звичаєм аж до відпусту.
Полуношницю співаємо за звичаєм, як сказано в уставі; тільки якщо буде свято Господнє або свято Богородиці, які прирівняні до Господніх свят, тоді промовляємо на полуношниці після першого трисвятого, замість Ось Жених… тільки тропар свята. А після другого трисвятого промовляємо тільки кондак свята. І потім Господи, помилуй, 12; і відпуст. А молитви Пом’яни, Господи, в надії… в ті свята не промовляємо. А в суботу Лазареву, і в переполовення, і на повечір’ї п’ятдесятниці, і на повечір’ї Різдва Христового, на собор Богородиці, і на повечір’ї Богоявлення, на собор Іоана Предтечі, на полуношниці промовляємо те ж саме. А на віддання Пасхи, на полуношниці промовляємо: після першого трисвятого, замість Ось Жених… тропар воскресний, Співбезначальне Слово… Слава, і нині, богородичний його. Після другого трисвятого промовляємо замість Пом’яни, Господи, як Благий… кондак Пасхи: Хоч і у гріб зійшов Ти… (один раз). Потім Господи, помилуй, 12; і відпуст. А молитви Пом’яни, Господи… не промовляємо. Якщо трапиться храм святого, на полуношниці промовляємо після першого трисвятого, замість Ось Жених… тропар храму святого. Слава, і нині, богородичний воскресний, за гласом тропаря святого. А після другого трисвятого промовляємо, замість Пом’яни, Господи, як Благий… кондак храму святого. Потім Господи, помилуй, 12; і відпуст. А молитви Пом’яни, Господи… не промовляємо. Якщо буде свято різдва Іоана Предтечі, або Усікновення, або первоверховних апостолів Петра і Павла, на полуношниці промовляємо: після першого трисвятого, замість Ось Жених… тропар святому. Слава, і нині, богородичний воскресний, за гласом тропаря святого. Після другого трисвятого промовляємо, замість Пом’яни, Господи, як Благий… кондак святому. Далі Господи, помилуй, 12; і відпуст. А молитви Пом’яни, Господи, в надії… не промовляємо. В понеділок ранню починаємо і співаємо за звичаєм, як сказано. Тільки на Бог Господь тропар святому двічі; Слава, і нині, богородичний за гласом тропаря святого, і з менших богородичних. Якщо ж не буде тропаря святому на ряду, тропар святому загальний; святителям або преподобним промовляємо двічі; Слава, і нині, богородичний за гласом тропаря. Якщо буде передсвято або післясвято, тоді промовляємо тропар свята двічі; Слава, святому, якщо є; І нині, свята. Якщо не буде святому тропаря, тоді промовляємо тропар свята двічі; Слава, і нині, тропар той самий свята. У понеділок на ранній канон покаянний співаємо з ірмосом на б; і безплотних на 4; і святому з Мінеї на 4. Якщо ж співається святому на 6, пропускаються із Октоїха обидва мученичі, і співаємо святому на б. Якщо ж співається святому полієлей, тоді не співається Октоїх; але співаємо канон Богородиці; або якщо передсвято, або післясвято, з ірмосом на 6; ірмос по двічі, тропарі на 4, і святого на 8. Так співаємо в усі дні седмиці полієлейному святому, канон на 8, як у понеділок. Якщо трапиться два святих, пропускається канон безплотних; і співаємо канон покаянний з ірмосом на б; і святим на 4. У вівторок на ранній канон покаянний з ірмосом на 6; і Предтечі на 4; і святому із Мінеї на 4. Якщо ж співається святий на 6, пропускаються із Октоїха обидва мученичі; і співаємо святому на 6; полієлей же за написаним. Так само буває, якщо і два святих, канони їм по 4 стихи. У середу на ранній канон Христа з ірмосом на 6; і Богородиці на 4, і святого на 4.
Якщо ж співається святий на 6, пропускаються обидва мученичі з Октоїха, і співається хресний канон з ірмосом на 4; і Богородиці на 4; і святого на 6. Якщо буде два святих, пропускається із Октоїха канон Богородиці, і співаємо святим на 8. У четвер на ранній співаємо канон святих апостолів з ірмосом на 6; і святого Миколая на 4; і святого із Мінеї на 4. Якщо ж співається святий на 6, співаємо канон апостолів з ірмосом і з богородичним на 5; і святого Миколая з богородичним на 3; і Мінеї на 6. Якщо буде два святих, співаємо канон апостола з ірмосом на 6, і святим на 8. У п’ятницю співаємо так само, як і в середу, незмінно. Після 3-ї пісні сідальний святому; Слава, і нині, богородичний. Якщо буде два святих, і їм два кондаки і два сідальні: святому промовляємо раніше кондак, якщо буде, та ікос. Далі сідальний йому ж. Слава, сідальний другому святому; І нині, богородичний. А другому святому кондак та ікос промовляємо після 6-ї пісні. Якщо буде передсвято або післясвято, промовляємо замість богородичного: І нині, свята. Якщо буде святому на 6, сідальний йому промовляємо двічі; Слава, і нині, свята. Після 6-ї пісні кондак та ікос святому, якщо є; якщо ж нема, тоді промовляємо кондак святому загальний. Якщо буде передсвято, промовляємо кондак та ікос святу. Якщо буде святому з полієлеєм або з всенічною, тоді промовляємо кондак та ікос святому. А в передсвято або післясвято промовляємо кондак та ікос таким же чином: після 3-ї пісні кондак та ікос свята; далі сідальний святому двічі. Слава, і нині, сідальний свята; та інше за порядком, як сказано в уставі.
Про світильні. Як промовляються на седмицях (тижні), крім неділі
Світильний із Октоїха: Слава, і нині, богородичний його. Якщо ж буде в Мінеї світильний святого, промовляй його на Славу, після денного світильного. І нині, богородичний його. Якщо ж буде в Мінеї два святих і два світильних, промовляємо перший із Октоїха. Потім святого; Слава, другого святого. І нині, богородичний його. Якщо ж середа або п’ятниця: І нині, хрестобогородичний із Октоїха. В суботу ж, якщо є рядовий святий, після 9-ї пісні, світильний промовляємо святого раніше із Мінеї. Далі: Слава, світильний із Октоїха. І нині, богородичний його. Так промовляються світильні, коли співаються Октоїх з Мінеєю. На хвалітех святому, якщо є, і так, як сказано в уставі. Слава, святому; І нині, богородичний за гласом святого. Після цього промовляємо: Слава Тобі, що показав нам світло. Якщо не буде святому на хвалітех, тоді промовляємо: Тобі слава подобає… На стиховні з Октоїха. Слава, святому, якщо є. І нині, богородичний, за гласом святого. Якщо ж нема, тоді промовляємо: Слава, і нині, з Октоїха. Якщо буде святому на ранній стих із заспівом, тоді промовляємо на стиховні з Октоїха зі стихами. Перший: Наповни нас вранці милістю Твоєю… Другий: І нехай буде милість Господа… Далі промовляємо заспів святому, який трапиться, та стих і Слава, йому ж; І нині, богородичний. А на вечірні, на стиховні промовляємо так само. Якщо буде передсвято або післясвято, коли Октоїх не співається, тоді на стиховні промовляємо свята, зі стихами. Якщо буде святому стих з заспівом, а після стихів свята, перед Славою святковою, промовляємо стих святому з заспівом. Слава, святому. І нині, свята. А на вечірні на стиховні промовляємо так само. Після Благо є… після трисвятого тропар святому. Слава, і нині, богородичний за гласом тропаря святого. Якщо передсвято або післясвято, тоді промовляємо тропар святому. Слава, і нині, свята. Якщо ж нема тропаря святому, тоді промовляємо тільки тропар свята. Якщо не буде передсвята або післясвята, промовляємо тропар святому загальний; Слава, і нині, богородичний за гласом тропаря. На 1-му часі, Слава, тропар святому; І нині, богородичний часів. Після трисвятого кондак святому. Якщо двом святим два тропарі, тоді промовляємо тропар святому. Слава, тропар другому святому. І нині, богородичний часів. Після трисвятого кондак святому першому. На 3-му часі та на інших промовляємо так само, а кондак міняємо. Якщо трапиться передсвято або післясвято, промовляємо раніше тропар святу; далі: Слава, тропар святому; І нині, богородичний часів. Після трисвятого кондак свята обов’язково на всіх часах. Якщо буде святому на 6, так само чини кожного дня. Якщо не буде святому або святим двом ні тропаря, ні кондака, якщо не буде передсвята або післясвята, тоді промовляємо на часах тропар і кондак святому загальний. Після Послаби… і трисвятого промовляємо кондак спочатку храму Христовому, потім дню, і храму святого, і святому рядовому, ЯКЩО є. Слава… Зі святими упокой… І нині, кондак храму Богородиці. Якщо не буде храму Богородиці, тоді промовляємо: І нині… Заступнице християн… Якщо передсвято або післясвято Христове, промовляємо спочатку кондак святу Христовому та інше на ряду; кондака ж храму Христовому не промовляємо. Так промовляємо, якщо не буває літургії. На літургії блаженні з Октоїха на 6. Якщо буде пісня святому, про яку сказано в уставі, тоді промовляємо із Октоїха на 4; і святому пісня на 4. Якщо буде двом святим і їм сказано в уставі кожному пісня, тоді Октоїх пропускається. Якщо буде передсвято або післясвято, тоді промовляємо, як сказано в уставі. Після входу промовляємо тропар, спочатку храму Христовому, і храму Богородиці, потім дню, і храму святого, і святому рядовому, якщо є. Далі кондак храму Христовому, і дню, і храму святого, і святому рядовому, якщо є. Далі: Слава… Зі святими упокой… І НИНІ, кондак храму Богородиці. Якщо не буде храму Богородиці: І нині, промовляємо: Заступнице християн… Якщо буде передсвято або післясвято Христове, промовляємо раніше тропар святу Христовому і храму Богородиці та інше на ряду, а тропар і кондак тоді храму Христовому не промовляється; так само і храму Богородиці, в передсвято і післясвято Її не промовляється. Якщо середа або п’ятниця, промовляємо раніше тропар дня: Спаси, Господи, людей Твоїх… Потім храму Богородиці, і храму святого, і святому рядовому. Потім кондак дня: Ти, що вознісся на хрест… і храму святого, і рядовому святому. Слава… Зі святими упокой… І нині, храму Богородиці. А там, де нема храму Богородиці, тільки храм Христів, — після тропаря промовляємо кондак храму святого і святому рядовому. Слава… Зі святими упокой… І нині, храму Христовому. А там, де нема храму Христового і Богородиці, промовляємо: І нині… Заступнице християн… А в передсвято і післясвято тропар і кондак дня. На літургії після входу не промовляється і до віддання, тому що Октоїх не співається. Прокимен, апостол, алилуя, євангеліє і причасний дня; і як буде сказано в уставі. Так само співаємо і в інші дні, крім субот і неділь.
Порядок служби суботньої
Коли співаємо Бог Господь, на вечірні кафизма 18. На Господи, взиваю… стихири із Мінеї святому на 6. Слава, святому, якщо є; якщо ж нема, Слава, і нині, богородичний 1-й за цим гласом. На стиховні з Октоїха мученичі 3, які написані на Господи, взиваю… Перший із них пропускаємо. А заспів: До Тебе, що перебуваєш на небі… І другий: Помилуй нас, Господи, помилуй нас… Слава, святому, якщо є; якщо ж нема, Слава, і нині, богородичний із Октоїха. Після Отче наш… тропар святому. Слава, і нині, богородичний воскресний цього гласу. Єктенія і святого або святого храму в п’ятницю тропар не промовляємо. Далі: Апостоли, мученики і пророки… Слава… Зі святими упокой… І нині, як початки… Якщо передсвято або післясвято, промовляємо кондак святу. Якщо буде святий зі славослов’ям, промовляємо кондак святому. Слава, і нині, свята.
Полуношницю співаємо за звичаєм. Тільки якщо буде свято Господнє або Богородиці, співаються з відданням: або різдво Предтечі, і усікновення, і Петра і Павла, і храму святого, і на собор Богородиці, і на собор Іоана Предтечі. Промовляємо після першого трисвятого тропар, а після другого трисвятого кондак, як сказано в понеділок.
На ранній, на Бог Господь… тропар святому двічі. Слава, і нині, богородичний воскресний за гласом тропаря святого, а не цього гласу, тому що богородичний воскресний гласу промовляємо на 1-му сідальному. І нині… Якщо ж святий з полієлеєм, тоді промовляємо на Бог Господь… після тропаря святого богородичний воскресний гласу. Якщо буде в суботу передсвято або післясвято, на Бог Господь… промовляємо тропар свята двічі. Слава, тропар святому; І нині, свята. Якщо не буде тропаря святому, тоді промовляємо тропар свята двічі. Слава, і нині, той самий. Потім промовляємо кафизму 16. Після кафизми єктенія і сідальний із Октоїха, мученичі два, 1-й і 2-й. Слава, і нині, богородичний воскресний 1-й; і читання. Потім непорочні. Після непорочних єктенія. І сідальний із Октоїха, мученичі два, 3-й, 4-й і поклін. Слава, і нині, богородичний і читання. Псалом 50-й. І співаємо канони: в суботу завжди передує святий із Мінеї; і співаємо святого із Мінеї з ірмосом на 6; далі святого храму на 4; і з Октоїха канон мучеників на 4.ідпуст.
На повечір’ї в п’ятницю після Достойно… після трисвятого, тропар храму Христовому і храму Богородиці. Якщо ж два святих, із Мінеї співаємо одному канон з ірмосом на 6, а другому на 4; і мученичі канону із Октоїха на 4; канон же храму пропускається. Якщо ж храм Христів або Богородиці, співаємо раніше канон храму з ірмосом на 6; ірмос по двічі, тропарі на 4; і святого на 4; канон мучеників із Октоїха на 4. Якщо ж святий на 6, співаємо храму з ірмосом на 4; і святого на 6 і з Октоїха на 4.
В яку б суботу не трапилося славослов’я, на ранній канон храму, якщо храм Христів або Богородиці, з ірмосом на 6, ірмос по двічі, тропарі на 4; і святого на 8. Після 9-ї пісні світильний святого двічі. Слава, і нині, богородичний. Після 3-ї пісні сідальний святому дня. Слава, і нині, богородичний його. Після 6-ї пісні кондак святому та ікос. Якщо ж де-небудь алилуя в суботу не співається, то співають усю службу рядовому святому, як сказано. Якщо ж нема святому тропаря і кондака, тоді промовляємо тропар загальний святому. Після 9-ї пісні світильний раніше святому, потім Слава, з Октоїха; І нині, богородичний його. Якщо ж нема, світильний із Октоїха: Ти, що мертвими… Слава, і нині… Ми Тобою хвалимося… Якщо буде славослов’я святому в суботу, світильний святому двічі. Слава, і нині, богородичний його. Якщо ж нема на хвалітех святому стихир, тоді промовляємо: Тобі слава подобає… і Слава Тобі, що показав нам світло. А з Октоїха стихир на хвалітех не співаємо, але співаємо їх на стиховні. Якщо ж співаємо святому на хвалітех стихири, тоді Тобі слава подобає… цього стиха не промовляємо, а після стихир промовляємо: Слава Тобі, що показав нам світло. Потім: Доповнімо ранню молитву… І на стиховні з Октоїха, які написані на хвалітех, мученичі 3; заспіви не промовляємо звичайні: 1-й, Наповни нас вранці милістю Твоєю… 2-й, І нехай буде милість Господа Бога нашого на нас… А 4-й поклін пропускаємо. Слава, святому, якщо є; якщо ж нема, Слава, і нині, богородичний їх. Стиховні ж із Октоїха пропускаємо, коли співаємо в суботу Бог Господь… Після Благо є… і після трисвятого тропар святому. Слава, і нині, богородичний ранній за гласом тропаря святого. Якщо буде передсвято або післясвято, промовляємо тропар святому. Слава, і нині, свята. Якщо буде два святих у передсвято або післясвято, а їм два тропарі, то промовляємо тропар святому; Слава, тропар другому святому; І нині, свята. Якщо не буде тропаря святому, тоді промовляємо один тропар свята. Потім єктенія і час 1-й. На 1-му часі промовляємо: Слава, тропар святому; І нині, богородичний часів. Після трисвятого кондак святому. Якщо передсвято або післясвято, промовляємо тропар свята. Слава, святому; І нині, богородичний часів. Після трисвятого кондак свята. Якщо два святих, а їм два тропарі, промовляємо тропар свята; Слава, святому; І нині, богородичний часів. Після трисвятого кондак свята. На 3-му часі тропар свята; Слава, тропар другому святому, а кондак свята на всіх часах міняємо, крім великого святого з поліслеєм; бо тоді кондак міняємо. Якщо не буде тропаря святому, тоді тропар і кондак промовляємо свята. І далі відпуст і многоліття.
Далі літія звичайна. На літургії блаженні з Октоїха на 6. Якщо ж святий мас пісню, промовляємо раніше святому пісню 3-тю з ірмосом на 4, і з Октоїха на 4. Після входу раніше тропар храму Христовому і Богородиці. Тропар дня: Апостоли, мученики і пророки… Далі спочилим: Пом’яни, Господи, як Благий… Якщо ж святий рядовий має тропар, то Пом’яни, Господи не промовляємо. Далі кондак храму Христовому, і Богородиці, і святому рядовому. Слава, Зі святими упокой… І нині… Як початки… Якщо передсвято або післясвято, після входу тропар свята і храму святого, і святому рядовому. Далі кондак храму святого; Слава, святому рядовому; І нині, свята. Якщо храм Христів і храму Христовому тропар і кондак у передсвято і післясвято Христове не промовляємо, також і храму Богородиці, в передсвято і післясвято Її, тропар і кондак не промовляється. Прокимен, апостол, алилуя, євангеліє і причасний раніше святому і потім ряду. Якщо святому апостола нема, тоді прокимен, апостол, алилуя, євангеліє і причасний дня і спочилим. А від неділі Митаря і Фарисея і до неділі Всіх святих прокимен, апостол, алилуя, євангеліє і причасний раніше суботі, а потім святому. Якщо святому нема апостола, і євангелія, і причасного, тоді спочилим.
Як належить у суботу на співати канон цього гласу.
Співаємо канон воскресний, ірмос по двічі, тропарі на 4; співаємо ж так: два тропарі воскресних, і один хрестовоскресний, і один богородичний; і святому із Мінеї на 4, і з Октоїха на 4. Якщо ж канон святому на 6, тоді співаємо канон воскресний з ірмосом на 4, ірмос один раз; і святому із Мінеї на 6, і з Октоїха на 4. Інший устав: канон воскресний з ірмосом на 3, без богородичного, ірмос один раз, і хреетовоскресних два, і богородичний один, і з Мінеї на 4, і з Октоїха на 4. Якщо трапиться передсвято або післясвято Господніх свят або богородичних у суботу і в інші дні тижня, крім неділі, а також на покладання ризи Її у Влахернах і на покладення Чесного пояса, Октоїх не співається, крім догматика на Господи, взиваю… в п’ятницю на вечірні; а співається служба вся передсвята або післясвята разом зі святим, як велить устав.
Канон молебний до Пресвятої Богородиці особливий
Цей канон співається подібно і за чином молебного канону: Воду пройшовши наче сушу… глас 8.
Ірмос: Колісниці гонителя фараона потопив колись чудодійний Мойсеїв жезл, хрестовидно вдаривши, і розділив море, Ізраїля ж пішохідного біженця спас, що оспівував Бога піснею.
Скорботи хвилюють смиренну душу мою, і хмари напастей покривають серце моє, Богоневісто, але Ти, що народила Світло божественне і споконвічне, засяй мені світло радості.
Від безмежних бід, і скорбот, і ворогів лютих, і житейських напастей визволившись, Пречиста, кріп- кою силою Твоєю, оспівую і величаю безмежну милість Твою і Твою втіху для мене.
Слава… Нині з надією вдаюся до Твого кріпкого заступництва, і до твого покрову від усієї душі приступаю, і коліна схиляю, Владичице, і плачу, і стогну: не зневаж мене, окаянного, християн пристановище.
І нині… Не замовкну взивати до твоєї величі; бо якби Ти, Діво, не заступала мене, благаючи Сина Твого, хто б визволив мене від стількох бур і тяжких бід?
Ірмос: Небесного кола Верхотворче, Господи, і Церкви Зиждителю, утверди мене в любові Твоїй, Ти найвище бажання, вірних утвердження, єдиний Чоловіколюбче.
Незадоволений всім, у болістях взиваю до Тебе: попередь теплим заступництвом і Твою поміч подай смиренному і окаянному рабові Твоєму, що прагну Твого теплого заступництва.
Ти воістину нині здивувала мене, Владичице, Твоїми благодіяннями і милістю Твоєю; тому прославляю тебе, оспівую і шаную велике і безмежне Твоє провидіння.
Слава… Буря напастей хвилює мене, Владичице, і скорботи обіймають мене; але, попередивши, подай мені руку допомоги, тепле заступництво і захист Твій.
І нині… Істинною Богородицею сповідую Тебе, Владичице, бо Ти знищила державу смерті, визволяєш із кайданів пекла і приводиш до життя мене, засудженого на повернення в землю.
Ірмос: Ти моя кріпкість, Господи, Ти моя і сила, Ти мій Бог, Ти моє радування, не залишивши лона Отчого, і нашу убогість відвідав; тому з пророком взиваю до Тебе: силі Твоїй слава, Чоловіколюбче.
І де я знайду інше заступництво? До кого звернуся? Де я спасуся? Яку теплу помічницю матиму я? Горе мені, що скорботами житейськими і бурями охоплений! На Тебе єдину уповаю, і насмілююсь, і хвалюся, і вдаюся до покрову Твого, спаси мене.
Ріку солодку милості Твоєї, що зросила багатими дарами окаянну і смиренну душу мою, спалену в печі напастей і скорбот, Пречиста, величаю, проповідую і вдаюся до покрову Твого, спаси мене.
Слава… Тебе, Чисту, Тебе, Діву нескверну, єдину, маю стіну незбориму, пристановище, покров кріпкий, зброю спасіння; не зневаж мене блудного, надіє безнадійних, немічних поміч, ображених радосте і заступництво.
І нині… Як я зможу достойно прославити Твої безмежні щедроти, о Владичице, що мою душу, завжди ображену, як води обіймають? Але, о, Твоє провидіння і благодіяння, які безумно окаянний згубив!
Ірмос: Навіщо Ти відкинув мене від лиця Твого, Світло незаходиме, і покрила мене люта темрява, окаянного? Але наверни мене і до світла заповідей Твоїх путі мої направ, молюся.
Подячно взиваю до тебе: радуйся, Мати Діво; радуйся, Богоневісто; радуйся, божественний покрове; радуйся, зброє і стіно нерушима; радуйся, заступнице, і поміч, і спасіння тих, що звертаються до Тебе з вірою (двічі).
Слава… Ті, що ненавидять мене даремно, приготували стріли, і мечі, і рів, і прагнуть погибелі окаянному моєму тілу, і бажають повернути в землю; але Ти, Пречиста, попередивши це, спаси мене.
І нині… Який дар подяки принесу Тобі за всі Твої благодіяння до мене і за Твою безмежну благість? Тому прославляю, оспівую піснями і величаю Твою невимовну милість до мене.
Ірмос: Молитву проллю я до Господа і Йому звіщу печалі мої, злом бо сповнилася душа моя, і життя моє до пекла наблизилось; і молюсь, як Іона: від тління, Боже, мене визволи.
Хмари скорбот покрили окаянну душу мою і серце і затьмарюють мене, Діво; але Ти, що народила Світло неприступне, прожени їх далеко диханням божественної Твоєї молитви.
Знаю Тебе — утішення в скорботах, знаю Тебе і лікаря у хворобах, і остаточне знищення смерті, і невичерпну ріку життя, і всіх сущих у напастях скоре і швидке заступництво.
Слава… Не приховую глибину Твоєї милості, і потік безмежних чудес, і воістину вічноплинне джерело Твоїх милостей до мене, Владичице; але всім сповідую і проповідую, взиваю і сповіщаю.
І нині… Охопили мене житейські бурі, як бджоли соти, Діво, і серце моє вражають стрілами скорбот; але нехай я знайду в Тобі помічницю, і прогонитель- ку, і визволительку, Всенепорочна.
Ірмос: Юнаки єврейські сміливо подолали в печі полум’я і на росу вогонь перемінили, взиваючи: благословенний Ти, Господи Боже, повіки.
Ти, Богородице, що народила Світло, просвіти мене, затьмареного ніччю гріха, будучи вмістилищем чистим і непорочним світла, щоб я з любов’ю Тебе прославляв.
Будь покровом, і заступництвом, і похвалою для мене, що нині не маю ніякої помочі, бо Ти є сила безпомічних і надія безнадійних.
Слава… Всією душею, і думкою, і серцем, і устами прославляю Тебе, насолодившись Твоїми великими благодіяннями; о, Твоя благість і безмежні Твої чудеса!
І нині… Подивись милостивим Твоїм оком, і відвідай мене, що перебуваю у біді, і в лютих напастях, і в озлобленні; і визволи мене від спокус безмежною Твоєю милістю.
Ірмос: На горі святій прославленого, і в купині вогняній тайну Приснодіви Мойсееві явившого, Господа оспівуйте і прославляйте по всі віки.
Заради благосердя милості Твоєї, Діво, не зневаж мене, Пречиста, утопаючого у бурі житейських хвиль; але подай руку допомоги мені, обтяженому житейською злобою.
Тяжкі обставини, і скорботи, і біди охопили мене, Пречиста, і житейські напасті, і звідусіль обіймають мене спокуси; але прийди і заступи мене кріпким Твоїм покровом.
Слава… Нехай у бурях знайду я в Тобі пристановище, в печалях — радість і веселість, у хворобах — швидку допомогу, і в бідах — визволительку, і в спокусах — заступницю.
І нині… Радуйся, вогневидний престоле Господній; радуйся, Божественна стамно, що прийняла манну; радуйся, золотий світильнику, свічко невгасима; радуйся, славо дівам і матерям прикрасо і похвало.
Ірмос: Вжахнулося від цього небо, і здивувалися краї землі, бо Бог явився людям у плоті, і утроба Твоя стала ширшою за небеса; тому Тебе Богородицею воїнства ангелів і людей величають.
До кого іншого звернуся, Чиста? Куди прийду, щоб спастися? Куди піду? Яке я знайду пристановище? Яке тепле заступництво? Яку в скорботах помічницю? На Тебе єдину уповаю, і Тобою єдиною хвалюся, і до Тебе, насмілившись, вдаюся.
Немає можливості визначити велич Твою, Богоневісто, і висловити недослідиму глибину, незбагненні Твої чудеса, що завжди звершуються там, де з любов’ю шанують Тебе і вірою поклоняються, як Тій, що воістину народила Бога.
Слава… У піснях подячних прославляю, і шаную безмежну милість, і сповідую перед усіма велику силу Твою, і Твої благодіяння, які Ти вилила на мене, проповідую, і завжди величаю душею, і серцем, і думкою, і устами.
І нині… Прийми моє убоге моління і не зневаж плачу мого, і сліз, і стогонів, але як Блага заступи мене і прохання сповни; бо Ти все можеш, як Мати всемогутнього Владики Бога, якщо тільки хочеш допомогти моєму окаянному смиренню.
Цей канон, перекладений нині заново з грецького Октоїха, співається на молебні за визволення від усякої скорботи і печалі. Співається також і в свята великих святих на ранній з каноном святого, Богородиці на 6, а святому на 8. Співають греки іноді Воду пройшовши наче сушу… зі святим; а іноді цей канон співають за бажанням. Також і на молебні, іноді Воду пройшовши наче сушу… а іноді цей канон чергується. На святій Афонській горі мають такий звичай і співають у всі тижні в призначений день молебень, після вечірні, на спільну користь усіх православних християн. І на тих молебнях ці два канони співаються так: Воду пройшовши наче сушу… і цей: Колісницю гонителя фараона… почергово. Заради цього нині друкується в кінці книги, на бажання. Якщо хто захоче на молебні, молебень починається за звичаєм; і після псалма Господи, почуй молитву мою… Бог Господь… тропарі звичайні. Далі псалом 50-й: Помилуй мене, Боже… Потім приспів: Пресвята Богородице, спаси нас. І молебні тропарі рядові. Після 3-ї пісні співається: Спаси від бід… Зглянься благосердям, Всехвальна… та інше. Далі єктенія: Ще і ще в мирі Господу помолимось. Ще молимося за владику і отця нашого Святійшого Патріарха Філарета та інше за звичаєм. Потім за того, за кого співається молебень. Ще молимося за милість, життя, мир, здоров’я і прощення гріхів раба Божого (ім’я, поминає, кого хоче). Господи, помилуй, 12. Виголос: Бо Ти милостивий… Далі сідальний: Моління тепле… Після 6-ї пісні: Спаси від бід рабів Твоїх, Богородице… і Зглянься благосердям, Всехвальна Богородице… Потім єктенія, якщо співається на загальну потребу. Ще і ще… Заступи, спаси… та інше. Якщо ж, за кого співається молебень, так: Ще і ще… Ще молимося за милість життя, мир, здоров’я… та інше, як після третьої пісні. Далі: Заступниця християн… Прокимен, євангеліє та інше все, як написано в молебні: Воду пройшовши наче сушу… Після 8-ї пісні: Хвалимо, благословляємо, поклоняємось Господеві… Далі Ірмос: На горі святій прославилась… Після 9-ї пісні: Достойно є… І все інше звичайне, в кінці промовляється єктенія: Помилуй нас, Боже, з великої милості твоєї, молимось Тобі, вислухай і помилуй. Ще молимося за владику і отця нашого Святійшого Патріарха Філарета та інше. І за кого співається молебень, єктенія, як написано вище. Далі: Ще молимося за збереження міста цього і святого храму цього (або святого монастиря цього) та інше . Господи, помилуй, 40. Далі виголос: Вислухай нас, Боже… та інше і відпуст звичайний. Це співається на молебні після 3-ї і після 6-ї пісні:
С паси від біди рабів Твоїх, Богородице, бо ми всі після Бога до Тебе звертаємось, як до непорушної стіни й Заступниці.
З глянься милосердно, Всехвальна Богородице, на тяжкі рани тіла мого і зціли страждання душі моєї.
Далі поминає священик тих, за кого буває молебень. І співаємо Господи, помилуй, 12. Священик виголошує: Бо Ти милостивий… Потім промовляється тропар, глас 2:
М оління тепле, і стіна незборима, милості джерело, світові пристановище, старанно взиваємо до Тебе: Богородице Владичице, попередь і від бід визволи нас, єдина швидка Заступнице.
Після 6-ї пісні священик поминає, кого хоче. І після возгласу кондак, глас 6:
З аступнице християн усердна, молитовнице до Творця надійна, не погордуй молитвами грішників, але прийди швидше, як блага, на поміч нам, що з вірою взиваємо до Тебе: поспіши на молитву й скоро прийди на благання, бо Ти заступаєшся завжди за тих, що шанують тебе, Богородице.
І одразу прокимен: Пом’яну ім’я Твоє у всякому роді і роді.
Стих: Слухай, дочко, і споглянь, і прихили вухо твоє. Далі: І щоб сподобитися нам… Євангеліє від Луки, зачало 4-те: У ті дні вставши, Марія… І одразу: Слава… Молитвами Богородиці, Милостивий, очисти безліч гріхів наших. І нині, той самий. Далі: Помилуй мене, Боже, з великої милості Твоєї і з великого милосердя Твого прости провини мої.
Далі стихира, глас 6-й.
Н е доручай мене людському заступництву, пресвята Владичице, але прийми моління раба Твого: бо печаль огорнула мене, і стріл демонових терпіти не можу, покрову не маю, ніде сховатися окаянному, завжди переможений і утіхи не маю, крім Тебе, Владичице світу, надіє і заступнице вірних; не погордуй моліннями моїми і корисне вчини мені.
Священик: Спаси, Боже, людей твоїх і благослови насліддя Твоє. Потім: Господи, помилуй, 12. Милістю, і щедротами, і чоловіколюбством… та інше і відпуст.
Нехай буде відомо, що на Святій Горі на молебнях не співають ірмосів усіх пісень, співають тільки ірмос 8-ї пісні, як написано вище; і на 9-й пісні на початку; на повечір’ї також канон без ірмосів так само, як і на молебні.
Глас 8. Субота | Зміст | Глас 1. Субота