«Наша Парафія»

Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів

 
БібліотекаБогослужбові книжки, церковні піснеспівиОктоїх

Додатки до Октоїха

Стовпи євангельські


Стовп 1-й, починається в першу неділю Петрового посту Євангелієм на ранній.

Глас 1 Євангеліє Воскресне – 2
Глас 2 Євангеліє Воскресне – 3
Глас 3 Євангеліє Воскресне – 4
Глас 4 Євангеліє Воскресне – 5
Глас 5 Євангеліє Воскресне – 6
Глас 6 Євангеліє Воскресне – 7
Глас 7 Євангеліє Воскресне – 8
Глас 8 Євангеліє Воскресне – 9

Стовп 2-й, починається після Ілліного дня Євангелієм на ранній.

Глас 1 Євангеліє Воскресне – 10
Глас 2 Євангеліє Воскресне – 11
Глас 3 Євангеліє Воскресне – 1
Глас 4 Євангеліє Воскресне – 2
Глас 5 Євангеліє Воскресне – 3
Глас 6 Євангеліє Воскресне – 4
Глас 7 Євангеліє Воскресне – 5
Глас 8 Євангеліє Воскресне – 6

Стовп 3-й, починається після Воздвиження Чесного Хреста Євангелієм на ранній.

Глас 1 Євангеліє Воскресне – 7
Глас 2 Євангеліє Воскресне – 8
Глас 3 Євангеліє Воскресне – 9
Глас 4 Євангеліє Воскресне – 10
Глас 5 Євангеліє Воскресне – 11
Глас 6 Євангеліє Воскресне – 1
Глас 7 Євангеліє Воскресне – 2
Глас 8 Євангеліє Воскресне – 3

Стовп 4-й, починається в піст Різдва Христового Євангелієм на ранній.

Глас 1 Євангеліє Воскресне – 4
Глас 2 Євангеліє Воскресне – 5
Глас 3 Євангеліє Воскресне – 6
Глас 4 Євангеліє Воскресне – 7
Глас 5 Євангеліє Воскресне – 8
Глас 6 Євангеліє Воскресне – 9
Глас 7 Євангеліє Воскресне – 10
Глас 8 Євангеліє Воскресне – 11

Стовп 5-й, починається після Хрещення Господнього Євангелієм на ранній.

Глас 1 Євангеліє Воскресне – 1
Глас 2 Євангеліє Воскресне – 2
Глас 3 Євангеліє Воскресне – 3
Глас 4 Євангеліє Воскресне – 4
Глас 5 Євангеліє Воскресне – 5
Глас 6 Євангеліє Воскресне – 6
Глас 7 Євангеліє Воскресне – 7
Глас 8 Євангеліє Воскресне – 8

Стовп 6-й, починається у святий Великий піст Євангелієм на ранній.

Глас 1 Євангеліє Воскресне – 9
Глас 2 Євангеліє Воскресне – 10
Глас 3 Євангеліє Воскресне – 11
Глас 4 Євангеліє Воскресне – 1
Глас 5 Євангеліє Воскресне – 2
Глас 6 Євангеліє Воскресне – 3
Глас 7 Євангеліє Воскресне – 4
Глас 8 Євангеліє Воскресне – 5

Ексапостиларії воскресні і ранні, євангельські стихири


Творіння царя Лева Премудрого і ексапостиларії його сина Царя Констянтина

Ексапостиларій 1

Зійдімо з учениками на гору Галилейську вірою побачити Христа, Який говорить, що має владу на небі й на землі; навчімось, як Він навчає хрестити всі народи в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа та як обіцяє перебувати з тайнознавцями до кінця віку.

Богородичний:

Учениками раділа Ти, Богородице Діво, бо побачила Христа, що воскрес із гробу на третій день, як Сам прорік; Він і явився їм, навчаю­чи й відкриваючи вищі таємниці та наказуючи хрес­тити в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа, щоб ми віри­ли у воскресіння Його і прославляли Тебе, Діво.

Рання євангельська стихира, на глас 1:

Коли ученики поспішали на гору, Господь явився ради вознесіння від землі; коли ж вони Йому вкло­нилися і дізналися про дану Йому повсюди владу, то послані були у піднебесну проповідувати про воскре­сіння із мертвих та про вознесіння на небо; з ними ж повік перебувати обіцяв Христос, істинний Бог і Спас душ наших.

Ексапостиларій 2

Камінь одвалений побачивши, раділи мироносиці, бачили бо юнака, що сидів на гробі, і він сказав їм: ось Христос воскрес, скажіть ученикам і Петрові: поспішіть на гору Галилейську, там Він явиться вам, друзям, як провістив.

Богородичний: Перед Твоїм зачаттям, Христе, ангел Діві приніс: радуйся, ангел же камінь одвалив і од гро­бу Твого. Один замість печалі сповістив про знамення радості несказанної, другий замість звістки про Твою, Життєдавче, смерть про воскресіння проповідував, і прославляв, і промовляв до жон і тайнознавців.

Рання євангельська стихира, на глас 2:

Коли жони, що були з Марією, з миром прийшли і розгубилися, не розуміючи, як досягти їм, чого бажали, виявилося, що камінь одвалений, і Божественний юнак, заспокоюючи тривогу їхньої душі, сказав: во­скрес Ісус Господь. Тому сповістіть проповідників, учеників Його, щоб поспішали до Галилеї і побачи­ли, що Він воскрес із мертвих, як життя податель і Господь.

Ексапостиларій 3

Нехай не буде тих, хто не вірить, що Христос во­скрес, бо Він явився Марії, потім бачили Його ті, що йшли до села; знову ж явився одинадцятьом тайнознавцям, коли вони сиділи за столом, і послав їх хре­стити; вознісся на небеса, звідки прийшов, ствер­джуючи проповідь їхню множеством чудес.

Богородичний:

Сонце, що нині з гробу вийшло, не­мов жених із чертога, полонило пекло і подолало смерть; молитвами Тієї, що Тебе породила, пошли нам світло, — світло, що просвічує серця й душі, світло, що наставляє всіх ходити стежками повелінь Твоїх і путями миру.

Рання євангельська стихира, на глас 3:

Ученики, що не повірили Марії Магдалині, коли вона благовістила про воскресіння і явлення Христо­ве, за жорстокість серця докорів зазнали; але, знамен­нями і чудесами озброєні, послані були на проповідь. Ти, Господи, до начала Світла — Отця — вознісся, вони ж усюди проповідували слово, підтверджуючи чудеса­ми. Тому, від них просвітлені, прославляємо Твоє, Чоловіколюбче Господи, з мертвих воскресіння.

Ексапостиларій 4

Ділами добрими себе виявивши, гляньмо на мужа, що в одежах блискучих у живоносному гробі явився мироносицям, які лиця до землі схилили; переконай­мося у воскресінні Того, Хто небом володіє, і разом з Петром поспішімо до Життя, що в гробі, та, дивую­чись події, запишімося, щоб побачити Христа.

Богородичний:

Сказавши: радуйтеся, — Ти, Господи, змінив печаль праотців, принісши у світ радість Твого воскресіння. Тому заради Тієї, що Тебе, Життєдавче, породила, пошли світло, що просвітлює серця, світло милосердя Твого, щоб взивали ми до Тебе: Чоловіколюбний Богочоловіче, слава Твоєму воскресінню.

Рання євангельська стихира, на глас 4:

Був ранній ранок, коли жони прийшли до гробу Твого, Христе; але тіла, яке шукали, не знайшли. Поки ж вони вагалися, явилися ті, що в блискучих ризах, промовляючи: чого шукаєте живого між мер­твими? Він воскрес, як передрік; чому не пам’ятаєте слів Його? Повіривши їм, жінки звістили про те, що бачили, але видавалося неправдивим благовістя; та­кими млявими серцем були ще ученики, але Петро побіг і, побачивши, прославив у собі чуда Твої.

Ексапостиларій 5

Христос — Життя і Путь, — воскресши з мертвих, подорожував з Клеопою і Лукою; вони й пізнали Його, як Він в Еммаусі розломлював хліб; душі їхні й серця горіли в той час, коли Він розмовляв із ними по дорозі і Писанням пояснював те, що перетерпів. Разом з ними й ми взиваймо: воскрес і явився Петрові.

Богородичний:

У піснях славлю безмірну милість Твою, Творче мій, бо Ти принизив Себе, щоб понести й спасти опановане злом єство людське; і Ти, Слове, будучи Богом, благозволив від чистої Богородиці по­дібним до мене стати і зійти аж до пекла, бажаючи мене спасти молитвами Тієї, що Тебе породила, Вла­дико милосердний.

Рання євангельська стихира, на глас 5:

Які ж премудрі настанови Твої, Христе! Як Ти че­рез самі лише пелени дав Петрові збагнути Твоє во­скресіння! Подорожуючи з Лукою і Клеопою, Ти роз­мовляв, та, розмовляючи, не зразу Себе виявив, тому й докоряли Тобі, ніби Ти, один з усіх, що прийшли до Єрусалима, не брав участі у тому, що сталося там. Але Ти, що все на користь творіння чиниш, пояснив про­роцтва про Себе, і під час благословення хліба вони Тебе пізнали, хоч серця їхні і до того прагнули пізнати Тебе. Вони ж зібраним ученикам уже ясно проповіду­вали про Твоє воскресіння, ним же помилуй нас.

Ексапостиларій 6

Показуючи, що Ти людина за єством, Ти, Спасе, воскресши з гробу, споживав їжу, ставши серед учеників, навчав проповідувати хрещення покаяння; одразу ж вознісся до Отця Небесного і обіцяв Утішителя послати ученикам; Пребожественний Богочоловіче, слава Твоєму воскресінню.

Богородичний:

Творець творіння і Бог усього тіло людське прийняв од Твоєї пречистої крові, всесвята Діво, і оновив усе зотліле моє єство, зберігши Тебе після Різдва такою, як і до Різдва. Тому ми всі вірно про­славляємо Тебе, взиваючи: радуйся, Владичице світу.

Рання євангельська стихира, на глас 6:

Істинний мир Божий Ти, Христе, для людей; уче­никам мир Твій після воскресіння подаючи, Ти прой­няв їх страхом, бо вони думали, що бачать духа; але, показавши руки й ноги Свої, Ти заспокоїв тривогу душ їхніх; коли ж вони ще не вірили, Ти спожиттям їжі та нагадуванням учення відкрив їхній розум, щоб зрозуміли Писання; і обітницю Отця пообіцяв, і, благословивши їх, вознісся на небо; тому разом з ними ми поклоняємося Тобі, Господи, слава Тобі.

Ексапостиларій 7

Коли Марія сказала, що взяли Господа, Симон-Петро та інший ученик Христа, якого Він любив, побігли до гробу; і прибігли обидва й знайшли одні тільки пелени, що всередині лежали, а хустка з голо­ви була окремо від них; тому знову замовкли, поки не побачили Христа.

Богородичний:

Велике й преславне ради нас вчинив Ти, Христе мій многомилостивий: бо Ти несказанно від Діви отроковиці народився, й узяв хрест, і, пере­терпівши смерть, воскрес у славі, і наше єство від смерті визволив. Слава, Христе, славі Твоїй, слава силі Твоїй.

Рання євангельська стихира, на глас 7:

Ось темрява і світання. І чого ти, Маріє, біля гро­бу стоїш, велику темряву маючи в розумі? Через те й запитуєш, де поклали Ісуса. Але дивись на учеників, що збігаються, як вони через плащаницю і хустку переконались у воскресінні і згадали Писання про це. З ними й через них і ми, увірувавши, оспівуємо Тебе, Життєдавця Христа.

Ексапостиларій 8

Двох ангелів усередині гробу побачивши, здивува­лася Марія і, не пізнавши Христа, запитала Його, як садівника: господарю, де ти поклав тіло Ісуса мого? Але, за звертанням Його пізнавши, що Він — Спаси­тель, почула: не доторкайся до Мене, Я відходжу до Отця, — скажи братії Моїй.

Богородичний:

Ти, Діво, несказанно Єдиного з Трой­ці породила, двоїстого за єством і двоїстого за діян­ням, але єдиного за іпостассю. Тому повсякчас моли Його за тих, що поклоняються Тобі з вірою, щоб виз­волитися від усякої спокуси ворожої, бо до Тебе всі ми нині звертаємося, владичице Богородице.

Рання євангельська стихира, на глас 8:

Не даремно ллються гарячі сльози Марії, бо ось сподобилася вона побачити й ангелів, що навчають, і Тебе Самого, Ісусе. Але, як жінка немічна, вона ще про земне думає, тому не дозволяється їй доторкати­ся до Тебе, Христе. Однак, як проповідниця, поси­лається до учеників Твоїх, нести їм благовісти, що Ти повертаєшся до Твого Отця; разом з нею сподоби і нас явлення Твого, Владико Господи.

Ексапостиларій 9

Увійшов Ти, Владико, коли двері були зачинені, і, мирно дихнувши, сповнив апостолів Духом Святим і наказав їм в’язати і відпускати гріхи, а через вісім днів рёбра Твої показав Фомі і руки; з ним же і ми взиваємо: Господь і Бог Ти єси.

Богородичний:

Коли Ти, Богоневісто, пресвята Діво, побачила Сина Твого, що на третій день із гробу во­скрес, то відкинула всю скорботу, що її як Мати пе­ретерпіла, побачивши Його страждання; і, сповнив­шись радістю, разом з Його учениками прославляєш і оспівуєш Його. Тому спаси тих, що нині Богороди­цею Тебе визнають.

Рання євангельська стихира, на глас 5:

В останній час, пізно ввечері першого дня по суботі, явився Ти, Христе, друзям; і чудесним входом через замкнені двері ствердив чудо Твого із мертвих во­скресіння; і тим сповнив Ти учеників радістю, і Свя­того Духа подав їм, і владу гріхи відпускати, і Фому не залишив потопати у хвилях невірства. Тому, ми­лосердний Господи, подай і нам розуміння істинне і гріхів відпущення.

Ексапостиларій 10

Колись на морі Тиверіадському ловили рибу сини Зеведеєві — і Нафанаїл із Петром, ще й з іншими двома, та Фома; вони, за повелінням Христовим заки­нувши сіті праворуч човна, витягли риби багато. Петро, пізнавши Його, пішов до Нього; явившись їм утретє, Він показав і хліб, і рибу на вугіллях.

Богородичний:

Діво, моли Господа, що в третій день воскрес із гробу, за тих, що в піснях славлять Тебе і з любов’ю ублажають; бо всі ми Тебе пристановищем спасіння маємо і заступницею перед Ним; бо ми — насліддя Твоє, Богородице, і раби, і до Твого заступ­ництва всі ми очі звертаємо.

Рання євангельська стихира, на глас 6:

Після Твого зішестя до пекла й воскресіння з мер­твих ученики, сумуючи, як і належить, через розлу­ку з Тобою, Христе, повернулися до праці; і знову човни й сіті, а лову ніде немає. Але Ти, Спасе, як Вла­дика всього, явившись, сказав: закиньте сіті право­руч човна, і слово одразу ж ділом стало; і багато риби, і на землі готова дивна вечеря. Разом з учениками Твоїми, що тоді споживали її, сподоби й нас нині ду­ховно нею насолодитися, Чоловіколюбче Господи.

Ексапостиларій 11

Після Божественного воскресіння Господь, тричі питаючи Петра: чи любиш ти Мене? — настановлює його пастиреначальником овець Своїх; а він, поба­чивши, що слідом іде той, якого любив Ісус, запитав Владику: а цей що? Якщо Я хочу, — сказав Господь, — щоб він залишався, аж поки Я знову прийду, що тобі, друже Петре?

Богородичний:

О дивна таємниця! О преславне чу­до! Смертю до кінця знищена смерть. Хто ж не про­славить Тебе і хто не поклониться Твоєму, Слове, воскресінню і Богородиці, що непорочно Тебе тілом породила? Її молитвами всіх із пекла визволи.

Рання євангельська стихира, на глас 8:

Являючи Себе ученикам Твоїм, Спасе, після во­скресіння, Ти доручив Симонові пасти овець у наго­роду за любов до Тебе, вимагаючи про паству піклу­вання; тому Ти й сказав: якщо любиш Мене, Петре, паси ягнят Моїх, паси овець Моїх. А він тут же, друж­ню любов виявивши, запитав про іншого ученика, їх молитвами, Христе, охороняй стадо Твоє від вовків, що гублять його.

Треба знати, коли співаються троїчні денні на 8 гласів

Якщо є алилуя або Великий піст (свята чотиринадесятниця), після єктенії співаємо алилуя тричі на глас Октоїха, стихи ж промовляємо ці:

Стих 1-й: 3 ночі лине дух наш до Тебе, Боже, бо заповіти Твої — світло для нас на землі.

Стих 2-й: Навчіться правди ті, що живуть на землі.

Стих 3-й: Заздрість охопить людей ненавчених.

Стих 4-й: Упокори їх, Господи, упокори славних землі.

І після кожного стиха співається Алилуя (тричі). І після алилуя співаємо троїчні гласу, кожний один раз.

Пісні троїчні. Глас 1

Будучи плотськими, але уподібнюючись безплот­ним силам, підносячись до мисленого і безтілесного Розуму, трисвяту пісню Триіпостасного Божества, з херувимами взиваймо до єдиного Бога: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш.

Слава… З усіма небесними силами, подібно херу­вимам, взиваймо Сущому на небесах трисвяту похва­лу: Свят, Свят, Свят сси, Боже наш, молитвами всіх святих Твоїх помилуй нас.

І нині… Вставши після сну, припадаємо до Тебе, Благий, і ангельську пісню співаємо Тобі, Всемо­гутній: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами Богородиці помилуй нас.

Належить промовляти в усі тижні на 1-му троїчному: в понеділок: Заступництвом безплотних Твоїх поми­луй нас; у вівторок: Молитвами Предтечі твого поми­луй нас; у середу і п’ятницю: Силою хреста Твого збе­режи нас, Господи; в четвер: Молитвами апостолів Твоїх і святителя Миколая помилуй нас.

Пісні троїчні. Глас 2

Небесним силам уподібнюючись на землі, перемож­ну пісню співаємо Тобі, Благий: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш.

Слава… Нестворене єство Творче всіх, відкрий уста наші, щоб сповістити хвалу Твою, взиваючи: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами всіх святих Твоїх помилуй нас.

І нині… Ти, Господи, що від сну підняв мене, про­світи розум і серце і вуста мої відкрий, щоб піснею прославляти Тебе, Свята Тройце: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами Богородиці помилуй нас.

Пісні троїчні. Глас 3

Тройця єдиносущна і нероздільна, Єдинице Три­іпостасна і споконвічна, Тобі як Богові ангельську пісню співаємо: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш.

Слава… Отця безначального, Сина співбезначального, Духа споконвічного, Божество єдине, з херуви­мами славословити насмілюючись, промовляємо: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами всіх свя­тих Твоїх помилуй нас.

І нині… Несподівано Суддя прийде, і вчинки кож­ного виявляться; тому зі страхом взиваймо опівночі: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами Богоро­диці помилуй нас.

Пісні троїчні. Глас 4

Розумних Твоїх слуг ми, смертні, насмілюємось принести пісню, промовляючи: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш.

Слава… Як чини ангельські нині на небесах, сто­ячи зі страхом на землі ми, люди, співаємо Тобі, Благий, переможну пісню: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами всіх святих Твоїх помилуй нас.

І нині… Безначального Твого Отця, і Тебе, Христе Боже, і Пресвятого Духа, подібно херувимам на­смілюємося славословити: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами Богородиці помилуй нас.

Пісні троїчні. Глас 5

Час співу, і час молитви, тепло взиваймо єдиному Богу: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш.

Слава… Насмілюючись уподібнитись небесним Твоїм воїнствам, Тройце безначальна, недостойними устами взиваємо: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами всіх святих Твоїх помилуй нас.

І нині… Ти, що в утробі дівочій вмістився і лона Отчого не розлучився, прийми і нас із ангелами, Хри­сте Боже, взиваючих до Тебе: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами Богородиці помилуй нас.

Пісні троїчні. Глас 6

Предстоять зі страхом херувими, жахаються з трем­тінням серафими, невмовкними голосами співаючи трисвяту пісню; з ними і ми грішні взиваємо: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш.

Слава… Безплотними устами, невмовкним славо­слов’ям шестикрилі серафими співають Тобі, Боже наш, трисвяту пісню; і ми на землі недостойними ус­тами хвалу Тобі возсилаємо: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами всіх святих Твоїх помилуй нас.

І нині… Троїчної Єдиниці Божество, незлитно з’єднане, славимо і ангельську пісню співаємо: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами Богородиці помилуй нас.

Пісні троїчні. Глас 7

Тебе оспівують вишні сили херувимів, Тобі покло­няються божественною славою ангели, прийми і від нас, сущих на землі, похвалу із недостойних вуст: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш.

Слава… Залишивши лінивство, як сон, покажи, душе, Судді твоє виправлення похвалою і зі страхом взивай: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами всіх святих Твоїх помилуй нас.

І нині… Неприступному Божеству, Єдиниці в Трой­ці, трисвяту пісню з херувимами возсилаючи, зі стра­хом взиваймо: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, мо­литвами Богородиці помилуй нас.

Пісні троїчні. Глас 8

До неба підносячи серця, уподібнюючись ан­гельським чинам, зі страхом припадімо до Судді, пісню перемоги співаючи: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш.

Слава… На Тебе херувими не насмілюються диви­тися, літаючи, вигукують божественну пісню три­святими голосами; з ними ж і ми взиваймо: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами всіх святих Твоїх помилуй нас.

І нині… Зв’язані безліччю наших гріхів, не насмілюючись підняти очі до неба, душу з тілом схи­ляємо, із ангелами співаємо Тобі пісню: Свят, Свят, Свят єси, Боже наш, молитвами Богородиці помилуй нас.

Світильні денні на всю седмицю (тиждень)

У понеділок: Заступництвом безплотних Твоїх сил, і спаси мене.

У вівторок: Молитвами, Господи, Предтечі Твого, і спаси мене.

У середу і п’ятницю: Силою, Господи, хреста Твого, і спаси мене.

У четвер: Молитвами, Господи, апостолів Твоїх і святителя Миколая, і спаси мене.

У суботу промовляємо це двічі.

У першому: Молитвами, Господи, святих Твоїх, і спаси мене.

У другому: Молитвами, Господи, Богородиці, і спа­си мене.

Світильні за гласом (тричі).

Світильний

Глас 1

Світло засяй, Господи, душу мою очисти від уся­кого гріха, заступництвом безплотних сил Твоїх, і спаси мене.

Глас 2

Світло Твоє споконвічне пошли, Христе Боже, і просвіти духовні очі серця мого, заступництвом без­плотних сил Твоїх, і спаси мене.

Глас 3

Пошли світло Твоє, Христе Боже, і просвіти серце моє, заступництвом безплотних сил Твоїх, і спаси мене.

Глас 4

Світло засяй світові Твоєму, душу мою, сущу в тем­ряві, очисти від усякого гріха, заступництвом безплот­них сил Твоїх, і спаси мене.

Глас 5

Світлодавче, Господи, пошли світло Твоє, і про­світи серце моє, заступництвом безплотних сил Твоїх, і спаси мене.

Глас 6

Заступництвом, Господи, безплотних сил Твоїх по­шли душам нашим світло Твоє споконвічне.

Глас 7

Підніми мене, Господи, до твого оспівування, і на­вчи мене творити волю Твою, Святий, заступницт­вом безплотних сил Твоїх, і спаси мене.

Глас 8

Світло суще Христе, просвіти мене Тобою, заступ­ництвом безплотних сил Твоїх, і спаси мене.

Ексапостиларії всієї седмиці (тижня)


У понеділок

Ти як Бог прикрасив небо зірками, і Твоїми анге­лами просвітив усю землю, Сотворителю всіх, спаси тих, що оспівують Тебе.

Богородичний: Солодкість ангелів, скорботних радість, християн заступниця, захисти нас і визволи від вічних мук.

У вівторок

Предтечу Іоана, і Хрестителя Спасового, серед про­років пророка і пустелі вихованця, Єлизаветине на­родження прославляймо всі.

Богородичний: Солодкість ангелів, скорботних радість, християн заступниця, захисти нас і визволи від вічних мук.

У середу і п’ятницю

Хрест — охоронитель усієї вселенної, хрест — краса Церкви, хрест — вірних утвердження, хрест — ангелів слава і демонів рана.

Хрестобогородичний: Біля хреста стояла Та, Яка безмужньо тебе народила, і ридаючи взивала: горе Мені, Сину найсолодший, як зайшов Ти від очей Моїх? Як Ти став мертвим?

У четвер

По всій вселенній розійшлися ви проповідувати Христове втілення від святої Діви, навертаючи народи від омани, і просвіщаючи, і навчаючи всіх ша­нувати Пресвяту Тройцю, апостоли Спасові.

Подібний: Великого первосвятителя та ієрарха, предстоятеля Мирлікійського Миколая прославляй­мо всі; бо він спас багатьох мужів, неправедно засуд­жених на смерть, явившись царю з Авлавієм уві сні, відмінивши неправедне засудження.

Богородичний: Маріє чесніша, золота кадильнице, вмістилище невмістимого Божества, до Неї бо благозволив Отець, Син же оселився, і Дух Святий осінив Тебе, Діво, і показав Богородицю.

У суботу

Ти, що живими і мертвими володієш як Бог і свя­тими Твоїми всю землю просвітив, Творче всіх, спа­сай тих, що оспівують Тебе.

Богородичний: Ми Тобою хвалимося, Богородице; і перед Богом маємо Тебе заступницею; простягни руку Твою незбориму і знищи ворогів наших, Твоїм же рабам пошли поміч від Святого.

Троїчні ці Григорія Синаїта, співаються в усі неділі на троїчному каноні, на полуношниці

Достойно є, і це є істина, славити Тебе, Бога Сло­ва, перед Ним же тремтять і трясуться херувими, і славословлять Його сили небесні; Христа, Життєдавця, що воскрес на третій день із гробу, зі страхом про­славляймо.

Оспіваймо всі велично божественними піснями Отця, і Сина, і Духа Божественного, триіпостасну державу, єдине царство і владичество.

Ту, Яку оспівують усі земнородні, і славословлять усі сили небесні, Якій всі з вірою поклоняються, Оди­ницю істотою триіпостасну.

Ту, Яка є началом володіння херувимами, і Богоначальну без порівняння з серафимами, нерозділь­ну Тройцю в Єдиниці, суще Богоначало, Тебе вели­чаємо.

Отцю безначальному і Богу, співбезначальному Слову з Духом поклоняюся: Єдине нерозлучне, з’єдна­не єство, тричисельну Єдиницю піснями величаємо.

Засяй мені, Боже мій, Триіпостасний, Всемогутній, світлозоряне проміння Твоєї блискавки; і покажи мене домом Твоєї неприступної слави, світлим, і світлоносним, і незмінним.

Перед Ним тремтять і трясуться херувими, і сла­вословлять небесні воїнства Христа Життєдавця, що невимовно народився від Діви, зі страхом прослав­ляймо.

Далі: Трисвяте по Отче наш… Іпакої гласу. Господи, помилуй, 40. Слава, і нині…. Чеснішу від херувимів… Виголос священика: Боже, ущедри нас…

Молитва, промовляється священиком:

Всемогутня і Животворча Світлопечальна Свята Тройце, Боже, що єдино з благості створив Ти з нічого всяке створіння природне й надприродне і промишляєш і тримаєш його. Ти, що, крім інших Твоїх невимовних благодіянь для роду земного, дав нам, задля тілесної немочі, ще покаяння перед смертю, не дай нам, окаянним, по­мерти в лукавих наших вчинках, ані бути посміхови­щем для злоначальника, й заздрісника, й губителя. Бо Ти, Милосердний, бачиш, яка його на нас напасть і ворогування; які й у нас пристрасть, і слабкість, і недбалість. Але, благаємо, яви невичерпне милосер­дя Твоє над нами, що кожного дня і години прогнівляємо Тебе порушенням дорогоцінних і живо­творчих заповідей. І все, що ми за минуле життя наше аж до цієї години нагрішили вчинками, чи словами, чи помислами, відпусти і прости. І сподоби нас реш­ту життя скінчити в покуті, і каятті, і додержанні свя­тих Твоїх заповідей. Коли ж ми, приваблені розко­шами, всяко нагрішили або жили, піддавшись мерзенним, шкідливим та згубним похотям; коли ми, запалившись гнівом і нерозумною лютістю, образи­ли якогось брата нашого; коли ми язиком заплута­лись у сіті безвихідній, густій та міцній; коли яки­мось із почуттів наших або всіма, з волі чи неволі, свідомо чи несвідомо, захопившись чи з намови, ми нерозумно спокусилися; і коли лукавими й марними думками сумління осквернили або якимось іншим способом згрішили ми, захоплені злим наміром або звичаєм, — прости нам і відпусти все, Всемилостивий, Преблагий і Многомилостивий, і дай нам надалі ба­дьорість і силу на виконання благої, і милосердної, і звершеної волі Твоєї, щоб, через щире покаяння виз­волившись від нічного й темного зла і, як удень, доб­рочинно ходячи, ми, недостойні, явилися перед Твоїм милосердям очищеними, хвалячи і прославляючи Тебе навіки. Амінь.

І відпуст, і звичайне прощення.

Далі священик промовляє єктенію:

Помолимося за владику і отця нашого… Ми ж: Гос­поди, помилуй… лагідним і тихим голосом. І після закін­чення її настоятель виголошує: Молитвами святих отців наших, Господи Ісусе Христе Боже наш, помилуй нас.

Тропарі воскресні. Співаються після непорочних в неділі упродовж усього літа, глас 5.

На кожному тропарі промовляємо:

Благословенний Ти, Господи, навчи мене оправдан­ням Твоїм. Ангельський собор здивувався, побачив­ши Тебе, до мертвих причисленого, але Ти, Спасе, смертну силу зруйнував, і з Собою Адама воздвиг­нув, і всіх від пекла визволив.

Благословенний Ти, Господи, навчи мене оправдан­ням Твоїм. Чому миро з жалісливими сльозами, уче­ниці, розчиняєте? — Сяючи у гробі, ангел до мироно­сиць промовляв: дивіться на гріб і зрозумійте, що Спас воскрес із гробу.

Благословенний Ти, Господи, навчи мене оправдан­ням Твоїм. Дуже рано мироносиці поспішили до гро­бу Твого, ридаючи, але з’явився їм ангел, кажучи: ри­дання час минув, не плачте, воскресіння ж апостолам звістіте.

Благословенний Ти, Господи, навчи мене оправдан­ням твоїм. Мироносиці жони з миром прийшли до гробу Твого, Спасе, ридаючи, ангел же до них промо­вив, кажучи: чому з мертвими Живого помишляєте? Адже Бог воскрес із гробу.

Слава Отцю, і Сину, і Святому Духові.

Поклонімось Отцю, і Його Сину, і Святому Духові, Святій Тройці у єдиносущному єстві, з серафимами взиваючи: Свят, Свят, Свят єси, Господи.

І нині, і повсякчас, і навіки віків. Амінь.

Життєдавця народивши, від гріха Ти, Діво, Адама визволила і радість Єві замість печалі подала єси. Тих, що втратили життя, до нього направив Той, що з тебе воплотився, Бог і Чоловік. Алилуя, алилуя, алилуя, слава Тобі, Боже (тричі).

В усі неділі на Слава стихира євангельська.

І нині… богородичний: Глас 2.

Преблагословенна Ти, Богородице Діво, бо Той, Хто воплотився від Тебе, пекло полонив. Адама відкли­кано, прокляття знищено. Єву визволено, смерть умертвлено, і нас оживлено. Тому, оспівуючи, взиває­мо: благословенний Христос Бог, що так благозволив, слава Тобі.

Порядок служби всієї седмиці (тижня)

У неділю на вечірні промовляємо, як сказано в Октоїху: тільки на Господи, взиваю… стихири із Октоїха, 3. Далі святому, 3. Слава, святому, якщо є; І нині, богородичний. Якщо нема: Слава, і нині, богородичний. Далі прокимен дня та інше. На стиховні з Октоїха: Слава, святому, якщо є; І нині, богородичний. Якщо ж нема: Слава, і нині, бо­городичний. Якщо святому в уставі на 6, тоді з Октоїха сти­хири вечора пропускаються; але співаємо святому стихи­ри на 6; Слава, святому, якщо є; І нині, богородичний. Якщо ж нема: Слава, і нині, богородичний. Якщо ж двом святим буде, і стихири кожному свої, тоді промовляємо їм по 3 стихири; і Славу промовляємо також, якщо буде кож­ному святому. На стиховні з Октоїха; Слава, святому, якщо є; І нині, богородичний. Якщо ж нема, тоді промовляємо: Слава, і нині, богородичний. Після Нині відпускаєш… і після трисвятого промовляємо тропар святому. Слава, і нині, богородичний денний, за гласом тропаря. Якщо два святих, і їм є два тропарі, промовляємо тропар святому; Слава, тропар другому святому; І нині, богородичний із менших за гласом другого тропаря. Якщо буде передсвято або післясвято: на Господи, взиваю: стихири свята 3; і святому 3. Слава, святому, якщо є. І нині, свята; якщо ж нема, тоді промовляємо: Слава, і нині, свята. На стиховні, свята: Слава, святому, якщо є; І нині, свята. Якщо ж нема, тоді промовляємо: Слава, і нині, свята. Після Нині відпускаєш… і після трисвятого промовляємо тропар свя­тому, якщо є; Слава, і нині, свята. Якщо ж нема, тоді про­мовляємо тільки тропар свята. Та інше звичайне і відпуст. Якщо буде передсвято або післясвято, і святому, якому є полієлей або всенічна, йому співаємо вечірню і ранню, і на літургії, як сказано в уставі на ряді.

Повечір’я співаємо зви­чайне. Після Достойно… і після трисвятого промовляємо тропар храму. Якщо буде храм святого, промовляємо тро­пар дня, а потім храму святого. Далі тропар загальний: Боже отців наших… Ті, що у всьому світі… Далі Сла­ва… Зі святими упокой… І нині, богородичний: Молит­вами, Господи, всіх святих… Якщо буде храм Христів, у вівторок на повечір’ї, також і в четвер тропар храму впро­довж усього року не промовляємо, тому що промовляється тропар дня: Спаси, Господи, людей Твоїх… Потім храму Богородиці або святого. Далі загальні, як сказано раніше. Так промовляємо і в інші дні, крім субот, і неділь, і передсвята, і післясвята. Якщо випаде святий з поліслеєм, тоді після трисвятого промовляємо кондак святому; а тропарі денні і храму, які вказані, тоді не промовляємо. Якщо буде передсвято або післясвято, тоді після трисвятого промов­ляємо тільки кондак свята. Якщо буде святий з полієлеєм або з всенічною, після трисвятого промовляємо кондак свя­тому. Слава, і нині, кондак свята та інше за звичаєм аж до відпусту.

Полуношницю співаємо за звичаєм, як сказано в уставі; тільки якщо буде свято Господнє або свято Богоро­диці, які прирівняні до Господніх свят, тоді промовляємо на полуношниці після першого трисвятого, замість Ось Жених… тільки тропар свята. А після другого трисвятого промовляємо тільки кондак свята. І потім Господи, поми­луй, 12; і відпуст. А молитви Пом’яни, Господи, в надії… в ті свята не промовляємо. А в суботу Лазареву, і в переполовення, і на повечір’ї п’ятдесятниці, і на повечір’ї Різдва Христового, на собор Богородиці, і на повечір’ї Богоявлен­ня, на собор Іоана Предтечі, на полуношниці промовляємо те ж саме. А на віддання Пасхи, на полуношниці промов­ляємо: після першого трисвятого, замість Ось Жених… тропар воскресний, Співбезначальне Слово… Слава, і нині, богородичний його. Після другого трисвятого промов­ляємо замість Пом’яни, Господи, як Благий… кондак Пасхи: Хоч і у гріб зійшов Ти… (один раз). Потім Госпо­ди, помилуй, 12; і відпуст. А молитви Пом’яни, Госпо­ди… не промовляємо. Якщо трапиться храм святого, на полуношниці промовляємо після першого трисвятого, замість Ось Жених… тропар храму святого. Слава, і нині, богородичний воскресний, за гласом тропаря святого. А після другого трисвятого промовляємо, замість Пом’яни, Господи, як Благий… кондак храму святого. Потім Гос­поди, помилуй, 12; і відпуст. А молитви Пом’яни, Гос­поди… не промовляємо. Якщо буде свято різдва Іоана Пред­течі, або Усікновення, або первоверховних апостолів Петра і Павла, на полуношниці промовляємо: після першого трис­вятого, замість Ось Жених… тропар святому. Слава, і нині, богородичний воскресний, за гласом тропаря свято­го. Після другого трисвятого промовляємо, замість Пом’я­ни, Господи, як Благий… кондак святому. Далі Господи, помилуй, 12; і відпуст. А молитви Пом’яни, Господи, в надії… не промовляємо. В понеділок ранню починає­мо і співаємо за звичаєм, як сказано. Тільки на Бог Гос­подь тропар святому двічі; Слава, і нині, богородичний за гласом тропаря святого, і з менших богородичних. Якщо ж не буде тропаря святому на ряду, тропар святому загаль­ний; святителям або преподобним промовляємо двічі; Сла­ва, і нині, богородичний за гласом тропаря. Якщо буде передсвято або післясвято, тоді промовляємо тропар свята двічі; Слава, святому, якщо є; І нині, свята. Якщо не буде святому тропаря, тоді промовляємо тропар свята двічі; Слава, і нині, тропар той самий свята. У понеділок на ранній канон покаянний співаємо з ірмосом на б; і безплот­них на 4; і святому з Мінеї на 4. Якщо ж співається святому на 6, пропускаються із Октоїха обидва мученичі, і співаємо святому на б. Якщо ж співається святому полієлей, тоді не співається Октоїх; але співаємо канон Богородиці; або якщо передсвято, або післясвято, з ірмосом на 6; ірмос по двічі, тропарі на 4, і святого на 8. Так співаємо в усі дні седмиці полієлейному святому, канон на 8, як у понеділок. Якщо трапиться два святих, пропускається канон безплотних; і співаємо канон покаянний з ірмосом на б; і святим на 4. У вівторок на ранній канон покаянний з ірмосом на 6; і Пред­течі на 4; і святому із Мінеї на 4. Якщо ж співається святий на 6, пропускаються із Октоїха обидва мученичі; і співаємо святому на 6; полієлей же за написаним. Так само буває, якщо і два святих, канони їм по 4 стихи. У середу на ранній канон Христа з ірмосом на 6; і Богородиці на 4, і святого на 4.

Якщо ж співається святий на 6, пропускаються обидва мученичі з Октоїха, і співається хресний канон з ірмосом на 4; і Богородиці на 4; і святого на 6. Якщо буде два святих, про­пускається із Октоїха канон Богородиці, і співаємо святим на 8. У четвер на ранній співаємо канон святих апостолів з ірмосом на 6; і святого Миколая на 4; і святого із Мінеї на 4. Якщо ж співається святий на 6, співаємо канон апостолів з ірмосом і з богородичним на 5; і святого Миколая з богородичним на 3; і Мінеї на 6. Якщо буде два святих, співаємо канон апостола з ірмосом на 6, і святим на 8. У п’ятницю співаємо так само, як і в середу, незмінно. Після 3-ї пісні сідальний святому; Слава, і нині, богородичний. Якщо буде два святих, і їм два кондаки і два сідальні: святому промовляємо раніше кондак, якщо буде, та ікос. Далі сідаль­ний йому ж. Слава, сідальний другому святому; І нині, богородичний. А другому святому кондак та ікос промов­ляємо після 6-ї пісні. Якщо буде передсвято або післясвято, промовляємо замість богородичного: І нині, свята. Якщо буде святому на 6, сідальний йому промовляємо двічі; Сла­ва, і нині, свята. Після 6-ї пісні кондак та ікос святому, якщо є; якщо ж нема, тоді промовляємо кондак святому за­гальний. Якщо буде передсвято, промовляємо кондак та ікос святу. Якщо буде святому з полієлеєм або з всенічною, тоді промовляємо кондак та ікос святому. А в передсвято або післясвято промовляємо кондак та ікос таким же чином: після 3-ї пісні кондак та ікос свята; далі сідальний святому двічі. Слава, і нині, сідальний свята; та інше за поряд­ком, як сказано в уставі.

Про світильні. Як промовляються на седмицях (тижні), крім неділі

Світильний із Октоїха: Слава, і нині, богородичний його. Якщо ж буде в Мінеї світильний святого, промовляй його на Славу, після денного світильного. І нині, богоро­дичний його. Якщо ж буде в Мінеї два святих і два світиль­них, промовляємо перший із Октоїха. Потім святого; Сла­ва, другого святого. І нині, богородичний його. Якщо ж середа або п’ятниця: І нині, хрестобогородичний із Октої­ха. В суботу ж, якщо є рядовий святий, після 9-ї пісні, сві­тильний промовляємо святого раніше із Мінеї. Далі: Сла­ва, світильний із Октоїха. І нині, богородичний його. Так промовляються світильні, коли співаються Октоїх з Мінеєю. На хвалітех святому, якщо є, і так, як сказано в уставі. Слава, святому; І нині, богородичний за гласом святого. Після цього промовляємо: Слава Тобі, що показав нам світло. Якщо не буде святому на хвалітех, тоді промовляє­мо: Тобі слава подобає… На стиховні з Октоїха. Слава, святому, якщо є. І нині, богородичний, за гласом святого. Якщо ж нема, тоді промовляємо: Слава, і нині, з Октоїха. Якщо буде святому на ранній стих із заспівом, тоді промов­ляємо на стиховні з Октоїха зі стихами. Перший: Наповни нас вранці милістю Твоєю… Другий: І нехай буде милість Господа… Далі промовляємо заспів святому, який трапиться, та стих і Слава, йому ж; І нині, богородичний. А на вечірні, на стиховні промовляємо так само. Якщо буде передсвято або післясвято, коли Октоїх не співається, тоді на стиховні промовляємо свята, зі стихами. Якщо буде свя­тому стих з заспівом, а після стихів свята, перед Славою святковою, промовляємо стих святому з заспівом. Слава, святому. І нині, свята. А на вечірні на стиховні промовляє­мо так само. Після Благо є… після трисвятого тропар свя­тому. Слава, і нині, богородичний за гласом тропаря свя­того. Якщо передсвято або післясвято, тоді промовляємо тропар святому. Слава, і нині, свята. Якщо ж нема тропа­ря святому, тоді промовляємо тільки тропар свята. Якщо не буде передсвята або післясвята, промовляємо тропар свя­тому загальний; Слава, і нині, богородичний за гласом тропаря. На 1-му часі, Слава, тропар святому; І нині, бо­городичний часів. Після трисвятого кондак святому. Якщо двом святим два тропарі, тоді промовляємо тропар свято­му. Слава, тропар другому святому. І нині, богородичний часів. Після трисвятого кондак святому першому. На 3-му часі та на інших промовляємо так само, а кондак міняємо. Якщо трапиться передсвято або післясвято, промовляємо раніше тропар святу; далі: Слава, тропар святому; І нині, богородичний часів. Після трисвятого кондак свята обов’яз­ково на всіх часах. Якщо буде святому на 6, так само чини кожного дня. Якщо не буде святому або святим двом ні тро­паря, ні кондака, якщо не буде передсвята або післясвята, тоді промовляємо на часах тропар і кондак святому загаль­ний. Після Послаби… і трисвятого промовляємо кондак спочатку храму Христовому, потім дню, і храму святого, і святому рядовому, ЯКЩО є. Слава… Зі святими упокой… І нині, кондак храму Богородиці. Якщо не буде храму Бо­городиці, тоді промовляємо: І нині… Заступнице хрис­тиян… Якщо передсвято або післясвято Христове, промов­ляємо спочатку кондак святу Христовому та інше на ряду; кондака ж храму Христовому не промовляємо. Так промов­ляємо, якщо не буває літургії. На літургії блаженні з Октої­ха на 6. Якщо буде пісня святому, про яку сказано в уставі, тоді промовляємо із Октоїха на 4; і святому пісня на 4. Якщо буде двом святим і їм сказано в уставі кожному пісня, тоді Октоїх пропускається. Якщо буде передсвято або післясвя­то, тоді промовляємо, як сказано в уставі. Після входу про­мовляємо тропар, спочатку храму Христовому, і храму Бо­городиці, потім дню, і храму святого, і святому рядовому, якщо є. Далі кондак храму Христовому, і дню, і храму свя­того, і святому рядовому, якщо є. Далі: Слава… Зі святи­ми упокой… І НИНІ, кондак храму Богородиці. Якщо не буде храму Богородиці: І нині, промовляємо: Заступнице християн… Якщо буде передсвято або післясвято Христо­ве, промовляємо раніше тропар святу Христовому і храму Богородиці та інше на ряду, а тропар і кондак тоді храму Христовому не промовляється; так само і храму Богородиці, в передсвято і післясвято Її не промовляється. Якщо середа або п’ятниця, промовляємо раніше тропар дня: Спаси, Господи, людей Твоїх… Потім храму Богородиці, і храму святого, і святому рядовому. Потім кондак дня: Ти, що воз­нісся на хрест… і храму святого, і рядовому святому. Сла­ва… Зі святими упокой… І нині, храму Богородиці. А там, де нема храму Богородиці, тільки храм Христів, — після тропаря промовляємо кондак храму святого і святому ря­довому. Слава… Зі святими упокой… І нині, храму Хри­стовому. А там, де нема храму Христового і Богородиці, про­мовляємо: І нині… Заступнице християн… А в передсвято і післясвято тропар і кондак дня. На літургії після входу не промовляється і до віддання, тому що Октоїх не співаєть­ся. Прокимен, апостол, алилуя, євангеліє і причасний дня; і як буде сказано в уставі. Так само співаємо і в інші дні, крім субот і неділь.

Порядок служби суботньої

Коли співаємо Бог Господь, на вечірні кафизма 18. На Господи, взиваю… стихири із Мінеї святому на 6. Слава, святому, якщо є; якщо ж нема, Слава, і нині, богородичний 1-й за цим гласом. На стиховні з Октоїха мученичі 3, які написані на Господи, взиваю… Перший із них про­пускаємо. А заспів: До Тебе, що перебуваєш на небі… І другий: Помилуй нас, Господи, помилуй нас… Слава, святому, якщо є; якщо ж нема, Слава, і нині, богородичний із Октоїха. Після Отче наш… тропар святому. Слава, і нині, богородичний воскресний цього гласу. Єктенія і святого або святого храму в п’ятницю тропар не промов­ляємо. Далі: Апостоли, мученики і пророки… Слава… Зі святими упокой… І нині, як початки… Якщо передсвято або післясвято, промовляємо кондак святу. Якщо буде святий зі славослов’ям, промовляємо кондак святому. Сла­ва, і нині, свята.

Полуношницю співаємо за звичаєм. Тільки якщо буде свято Господнє або Богородиці, співають­ся з відданням: або різдво Предтечі, і усікновення, і Петра і Павла, і храму святого, і на собор Богородиці, і на собор Іоана Предтечі. Промовляємо після першого трисвятого тропар, а після другого трисвятого кондак, як сказано в по­неділок.

На ранній, на Бог Господь… тропар святому двічі. Слава, і нині, богородичний воскресний за гласом тропа­ря святого, а не цього гласу, тому що богородичний воскрес­ний гласу промовляємо на 1-му сідальному. І нині… Якщо ж святий з полієлеєм, тоді промовляємо на Бог Господь… після тропаря святого богородичний воскресний гласу. Якщо буде в суботу передсвято або післясвято, на Бог Господь… промовляємо тропар свята двічі. Слава, тропар свя­тому; І нині, свята. Якщо не буде тропаря святому, тоді промовляємо тропар свята двічі. Слава, і нині, той самий. Потім промовляємо кафизму 16. Після кафизми єктенія і сідальний із Октоїха, мученичі два, 1-й і 2-й. Слава, і нині, богородичний воскресний 1-й; і читання. Потім непорочні. Після непорочних єктенія. І сідальний із Октоїха, мученичі два, 3-й, 4-й і поклін. Слава, і нині, богородичний і читан­ня. Псалом 50-й. І співаємо канони: в суботу завжди пере­дує святий із Мінеї; і співаємо святого із Мінеї з ірмосом на 6; далі святого храму на 4; і з Октоїха канон мучеників на 4.ідпуст.

На повечір’ї в п’ятницю після Достойно… після трисвятого, тропар храму Христовому і храму Богородиці. Якщо ж два святих, із Мінеї співаємо одному канон з ірмосом на 6, а другому на 4; і мученичі канону із Октоїха на 4; канон же храму пропускається. Якщо ж храм Христів або Богородиці, співаємо раніше канон храму з ірмосом на 6; ірмос по двічі, тропарі на 4; і святого на 4; канон мучеників із Октоїха на 4. Якщо ж святий на 6, співаємо храму з ірмо­сом на 4; і святого на 6 і з Октоїха на 4.

Треба знати і це

В яку б суботу не трапилося славослов’я, на ранній ка­нон храму, якщо храм Христів або Богородиці, з ірмосом на 6, ірмос по двічі, тропарі на 4; і святого на 8. Після 9-ї пісні світильний святого двічі. Слава, і нині, богородичний. Після 3-ї пісні сідальний святому дня. Слава, і нині, бого­родичний його. Після 6-ї пісні кондак святому та ікос. Якщо ж де-небудь алилуя в суботу не співається, то співають усю службу рядовому святому, як сказано. Якщо ж нема свято­му тропаря і кондака, тоді промовляємо тропар загальний святому. Після 9-ї пісні світильний раніше святому, потім Слава, з Октоїха; І нині, богородичний його. Якщо ж нема, світильний із Октоїха: Ти, що мертвими… Слава, і нині… Ми Тобою хвалимося… Якщо буде славослов’я святому в суботу, світильний святому двічі. Слава, і нині, богородичний його. Якщо ж нема на хвалітех святому сти­хир, тоді промовляємо: Тобі слава подобає… і Слава Тобі, що показав нам світло. А з Октоїха стихир на хвалітех не співаємо, але співаємо їх на стиховні. Якщо ж співаємо святому на хвалітех стихири, тоді Тобі слава подобає… цього стиха не промовляємо, а після стихир промовляємо: Слава Тобі, що показав нам світло. Потім: Доповнімо ранню молитву… І на стиховні з Октоїха, які написані на хвалітех, мученичі 3; заспіви не промовляємо звичайні: 1-й, Наповни нас вранці милістю Твоєю… 2-й, І нехай буде милість Господа Бога нашого на нас… А 4-й поклін пропускаємо. Слава, святому, якщо є; якщо ж нема, Сла­ва, і нині, богородичний їх. Стиховні ж із Октоїха пропус­каємо, коли співаємо в суботу Бог Господь… Після Благо є… і після трисвятого тропар святому. Слава, і нині, бого­родичний ранній за гласом тропаря святого. Якщо буде передсвято або післясвято, промовляємо тропар святому. Сла­ва, і нині, свята. Якщо буде два святих у передсвято або післясвято, а їм два тропарі, то промовляємо тропар свято­му; Слава, тропар другому святому; І нині, свята. Якщо не буде тропаря святому, тоді промовляємо один тропар свя­та. Потім єктенія і час 1-й. На 1-му часі промовляємо: Сла­ва, тропар святому; І нині, богородичний часів. Після три­святого кондак святому. Якщо передсвято або післясвято, промовляємо тропар свята. Слава, святому; І нині, бого­родичний часів. Після трисвятого кондак свята. Якщо два святих, а їм два тропарі, промовляємо тропар свята; Сла­ва, святому; І нині, богородичний часів. Після трисвятого кондак свята. На 3-му часі тропар свята; Слава, тропар другому святому, а кондак свята на всіх часах міняємо, крім великого святого з поліслеєм; бо тоді кондак міняємо. Якщо не буде тропаря святому, тоді тропар і кондак промовляємо свята. І далі відпуст і многоліття.

Далі літія звичайна. На літургії блаженні з Октоїха на 6. Якщо ж святий мас пісню, промовляємо раніше святому пісню 3-тю з ірмосом на 4, і з Октоїха на 4. Після входу раніше тропар храму Христово­му і Богородиці. Тропар дня: Апостоли, мученики і про­роки… Далі спочилим: Пом’яни, Господи, як Благий… Якщо ж святий рядовий має тропар, то Пом’яни, Госпо­ди не промовляємо. Далі кондак храму Христовому, і Бого­родиці, і святому рядовому. Слава, Зі святими упокой… І нині… Як початки… Якщо передсвято або післясвято, після входу тропар свята і храму святого, і святому рядово­му. Далі кондак храму святого; Слава, святому рядовому; І нині, свята. Якщо храм Христів і храму Христовому тро­пар і кондак у передсвято і післясвято Христове не промов­ляємо, також і храму Богородиці, в передсвято і післясвято Її, тропар і кондак не промовляється. Прокимен, апостол, алилуя, євангеліє і причасний раніше святому і потім ряду. Якщо святому апостола нема, тоді прокимен, апостол, али­луя, євангеліє і причасний дня і спочилим. А від неділі Митаря і Фарисея і до неділі Всіх святих прокимен, апос­тол, алилуя, євангеліє і причасний раніше суботі, а потім святому. Якщо святому нема апостола, і євангелія, і причасного, тоді спочилим.

Порядок про службу в храмі Воскресіння Христового.
Як належить у суботу на співати канон цього гласу.

Співаємо канон воскресний, ірмос по двічі, тропарі на 4; співаємо ж так: два тропарі воскресних, і один хрестовоскресний, і один богородичний; і святому із Мінеї на 4, і з Октоїха на 4. Якщо ж канон святому на 6, тоді співаємо канон воскресний з ірмосом на 4, ірмос один раз; і святому із Мінеї на 6, і з Октоїха на 4. Інший устав: канон воскресний з ірмосом на 3, без богородичного, ірмос один раз, і хреетовоскресних два, і богородичний один, і з Мінеї на 4, і з Октоїха на 4. Якщо трапиться передсвято або післясвято Господніх свят або богородичних у суботу і в інші дні тижня, крім неділі, а також на покладання ризи Її у Влахернах і на покладення Чесного пояса, Октоїх не співається, крім догматика на Господи, взиваю… в п’ятницю на вечірні; а співається служба вся передсвята або післясвята разом зі святим, як велить устав.

Канон молебний до Пресвятої Богородиці особливий

Творіння Благочестивого царя Федора Дуки Даскаря

Цей канон співається подібно і за чином молебного канону: Воду пройшовши наче сушу… глас 8.

Пісня 1

Ірмос: Колісниці гонителя фараона потопив колись чу­додійний Мойсеїв жезл, хрестовидно вдаривши, і розділив море, Ізраїля ж пішохідного біженця спас, що оспівував Бога піснею.

Скорботи хвилюють смиренну душу мою, і хмари напастей покривають серце моє, Богоневісто, але Ти, що народила Світло божественне і споконвічне, за­сяй мені світло радості.

Від безмежних бід, і скорбот, і ворогів лютих, і жи­тейських напастей визволившись, Пречиста, кріп- кою силою Твоєю, оспівую і величаю безмежну ми­лість Твою і Твою втіху для мене.

Слава… Нині з надією вдаюся до Твого кріпкого заступництва, і до твого покрову від усієї душі при­ступаю, і коліна схиляю, Владичице, і плачу, і сто­гну: не зневаж мене, окаянного, християн пристано­вище.

І нині… Не замовкну взивати до твоєї величі; бо якби Ти, Діво, не заступала мене, благаючи Сина Твого, хто б визволив мене від стількох бур і тяжких бід?

Пісня 3

Ірмос: Небесного кола Верхотворче, Господи, і Церкви Зиждителю, утверди мене в любові Твоїй, Ти найвище ба­жання, вірних утвердження, єдиний Чоловіколюбче.

Незадоволений всім, у болістях взиваю до Тебе: попередь теплим заступництвом і Твою поміч подай смиренному і окаянному рабові Твоєму, що прагну Твого теплого заступництва.

Ти воістину нині здивувала мене, Владичице, Твої­ми благодіяннями і милістю Твоєю; тому прославляю тебе, оспівую і шаную велике і безмежне Твоє прови­діння.

Слава… Буря напастей хвилює мене, Владичице, і скорботи обіймають мене; але, попередивши, подай мені руку допомоги, тепле заступництво і захист Твій.

І нині… Істинною Богородицею сповідую Тебе, Вла­дичице, бо Ти знищила державу смерті, визволяєш із кайданів пекла і приводиш до життя мене, засудже­ного на повернення в землю.

Пісня 4

Ірмос: Ти моя кріпкість, Господи, Ти моя і сила, Ти мій Бог, Ти моє радування, не залишивши лона Отчого, і нашу убогість відвідав; тому з пророком взиваю до Тебе: силі Твоїй слава, Чоловіколюбче.

І де я знайду інше заступництво? До кого зверну­ся? Де я спасуся? Яку теплу помічницю матиму я? Горе мені, що скорботами житейськими і бурями охоплений! На Тебе єдину уповаю, і насмілююсь, і хвалюся, і вдаюся до покрову Твого, спаси мене.

Ріку солодку милості Твоєї, що зросила багатими дарами окаянну і смиренну душу мою, спалену в печі напастей і скорбот, Пречиста, величаю, проповідую і вдаюся до покрову Твого, спаси мене.

Слава… Тебе, Чисту, Тебе, Діву нескверну, єдину, маю стіну незбориму, пристановище, покров кріпкий, зброю спасіння; не зневаж мене блудного, надіє без­надійних, немічних поміч, ображених радосте і за­ступництво.

І нині… Як я зможу достойно прославити Твої без­межні щедроти, о Владичице, що мою душу, завжди ображену, як води обіймають? Але, о, Твоє провидін­ня і благодіяння, які безумно окаянний згубив!

Пісня 5

Ірмос: Навіщо Ти відкинув мене від лиця Твого, Світло незаходиме, і покрила мене люта темрява, окаянного? Але наверни мене і до світла заповідей Твоїх путі мої направ, молюся.

Подячно взиваю до тебе: радуйся, Мати Діво; ра­дуйся, Богоневісто; радуйся, божественний покрове; радуйся, зброє і стіно нерушима; радуйся, заступни­це, і поміч, і спасіння тих, що звертаються до Тебе з вірою (двічі).

Слава… Ті, що ненавидять мене даремно, приго­тували стріли, і мечі, і рів, і прагнуть погибелі ока­янному моєму тілу, і бажають повернути в землю; але Ти, Пречиста, попередивши це, спаси мене.

І нині… Який дар подяки принесу Тобі за всі Твої благодіяння до мене і за Твою безмежну благість? Тому прославляю, оспівую піснями і величаю Твою невимовну милість до мене.

Пісня 6

Ірмос: Молитву проллю я до Господа і Йому звіщу пе­чалі мої, злом бо сповнилася душа моя, і життя моє до пек­ла наблизилось; і молюсь, як Іона: від тління, Боже, мене визволи.

Хмари скорбот покрили окаянну душу мою і сер­це і затьмарюють мене, Діво; але Ти, що народила Світло неприступне, прожени їх далеко диханням божественної Твоєї молитви.

Знаю Тебе — утішення в скорботах, знаю Тебе і ліка­ря у хворобах, і остаточне знищення смерті, і неви­черпну ріку життя, і всіх сущих у напастях скоре і швидке заступництво.

Слава… Не приховую глибину Твоєї милості, і потік безмежних чудес, і воістину вічноплинне джерело Твоїх милостей до мене, Владичице; але всім спові­дую і проповідую, взиваю і сповіщаю.

І нині… Охопили мене житейські бурі, як бджоли соти, Діво, і серце моє вражають стрілами скорбот; але нехай я знайду в Тобі помічницю, і прогонитель- ку, і визволительку, Всенепорочна.

Пісня 7

Ірмос: Юнаки єврейські сміливо подолали в печі полу­м’я і на росу вогонь перемінили, взиваючи: благословен­ний Ти, Господи Боже, повіки.

Ти, Богородице, що народила Світло, просвіти мене, затьмареного ніччю гріха, будучи вмістилищем чистим і непорочним світла, щоб я з любов’ю Тебе прославляв.

Будь покровом, і заступництвом, і похвалою для мене, що нині не маю ніякої помочі, бо Ти є сила без­помічних і надія безнадійних.

Слава… Всією душею, і думкою, і серцем, і устами прославляю Тебе, насолодившись Твоїми великими благодіяннями; о, Твоя благість і безмежні Твої чу­деса!

І нині… Подивись милостивим Твоїм оком, і від­відай мене, що перебуваю у біді, і в лютих напастях, і в озлобленні; і визволи мене від спокус безмежною Твоєю милістю.

Пісня 8

Ірмос: На горі святій прославленого, і в купині вогняній тайну Приснодіви Мойсееві явившого, Господа оспівуйте і прославляйте по всі віки.

Заради благосердя милості Твоєї, Діво, не зневаж мене, Пречиста, утопаючого у бурі житейських хвиль; але подай руку допомоги мені, обтяженому житейсь­кою злобою.

Тяжкі обставини, і скорботи, і біди охопили мене, Пречиста, і житейські напасті, і звідусіль обіймають мене спокуси; але прийди і заступи мене кріпким Твоїм покровом.

Слава… Нехай у бурях знайду я в Тобі пристано­вище, в печалях — радість і веселість, у хворобах — швидку допомогу, і в бідах — визволительку, і в спо­кусах — заступницю.

І нині… Радуйся, вогневидний престоле Господній; радуйся, Божественна стамно, що прийняла манну; радуйся, золотий світильнику, свічко невгасима; ра­дуйся, славо дівам і матерям прикрасо і похвало.

Пісня 9

Ірмос: Вжахнулося від цього небо, і здивувалися краї землі, бо Бог явився людям у плоті, і утроба Твоя стала ширшою за небеса; тому Тебе Богородицею воїнства ангелів і людей величають.

До кого іншого звернуся, Чиста? Куди прийду, щоб спастися? Куди піду? Яке я знайду пристановище? Яке тепле заступництво? Яку в скорботах помічни­цю? На Тебе єдину уповаю, і Тобою єдиною хвалюся, і до Тебе, насмілившись, вдаюся.

Немає можливості визначити велич Твою, Богоневісто, і висловити недослідиму глибину, незбагненні Твої чудеса, що завжди звершуються там, де з любо­в’ю шанують Тебе і вірою поклоняються, як Тій, що воістину народила Бога.

Слава… У піснях подячних прославляю, і шаную безмежну милість, і сповідую перед усіма велику силу Твою, і Твої благодіяння, які Ти вилила на мене, про­повідую, і завжди величаю душею, і серцем, і думкою, і устами.

І нині… Прийми моє убоге моління і не зневаж пла­чу мого, і сліз, і стогонів, але як Блага заступи мене і прохання сповни; бо Ти все можеш, як Мати всемо­гутнього Владики Бога, якщо тільки хочеш допомог­ти моєму окаянному смиренню.

Цей канон, перекладений нині заново з грецького Ок­тоїха, співається на молебні за визволення від усякої скор­боти і печалі. Співається також і в свята великих святих на ранній з каноном святого, Богородиці на 6, а святому на 8. Співають греки іноді Воду пройшовши наче сушу… зі святим; а іноді цей канон співають за бажанням. Також і на молебні, іноді Воду пройшовши наче сушу… а іноді цей канон чергується. На святій Афонській горі мають та­кий звичай і співають у всі тижні в призначений день мо­лебень, після вечірні, на спільну користь усіх православ­них християн. І на тих молебнях ці два канони співаються так: Воду пройшовши наче сушу… і цей: Колісницю гонителя фараона… почергово. Заради цього нині дру­кується в кінці книги, на бажання. Якщо хто захоче на мо­лебні, молебень починається за звичаєм; і після псалма Господи, почуй молитву мою… Бог Господь… тропарі звичайні. Далі псалом 50-й: Помилуй мене, Боже… Потім приспів: Пресвята Богородице, спаси нас. І молебні тропарі рядові. Після 3-ї пісні співається: Спаси від бід… Зглянься благосердям, Всехвальна… та інше. Далі єкте­нія: Ще і ще в мирі Господу помолимось. Ще молимо­ся за владику і отця нашого Святійшого Патріарха Філарета та інше за звичаєм. Потім за того, за кого співається молебень. Ще молимося за милість, життя, мир, здоров’я і прощення гріхів раба Божого (ім’я, поминає, кого хоче). Господи, помилуй, 12. Виголос: Бо Ти милостивий… Далі сідальний: Моління тепле… Після 6-ї пісні: Спаси від бід рабів Твоїх, Богородице… і Зглянься благосердям, Всехвальна Богородице… Потім єктенія, якщо співається на загальну потребу. Ще і ще… Заступи, спаси… та інше. Якщо ж, за кого співається молебень, так: Ще і ще… Ще молимося за милість жит­тя, мир, здоров’я… та інше, як після третьої пісні. Далі: Заступниця християн… Прокимен, євангеліє та інше все, як написано в молебні: Воду пройшовши наче сушу… Після 8-ї пісні: Хвалимо, благословляємо, поклоняє­мось Господеві… Далі Ірмос: На горі святій прослави­лась… Після 9-ї пісні: Достойно є… І все інше звичайне, в кінці промовляється єктенія: Помилуй нас, Боже, з ве­ликої милості твоєї, молимось Тобі, вислухай і поми­луй. Ще молимося за владику і отця нашого Святій­шого Патріарха Філарета та інше. І за кого співається молебень, єктенія, як написано вище. Далі: Ще молимося за збереження міста цього і святого храму цього (або святого монастиря цього) та інше . Господи, помилуй, 40. Далі виголос: Вислухай нас, Боже… та інше і відпуст зви­чайний. Це співається на молебні після 3-ї і після 6-ї пісні:

С паси від біди рабів Твоїх, Богородице, бо ми всі після Бога до Тебе звертаємось, як до непорушної стіни й Заступниці.

З глянься милосердно, Всехвальна Богородице, на тяжкі рани тіла мого і зціли страждання душі моєї.

Далі поминає священик тих, за кого буває молебень. І співаємо Господи, помилуй, 12. Священик виголошує: Бо Ти милостивий… Потім промовляється тропар, глас 2:

М оління тепле, і стіна незборима, милості джере­ло, світові пристановище, старанно взиваємо до Тебе: Богородице Владичице, попередь і від бід визволи нас, єдина швидка Заступнице.

Після 6-ї пісні священик поминає, кого хоче. І після воз­гласу кондак, глас 6:

З аступнице християн усердна, молитовнице до Творця надійна, не погордуй молитвами грішників, але прийди швидше, як блага, на поміч нам, що з вірою взиваємо до Тебе: поспіши на молитву й скоро прийди на благання, бо Ти заступаєшся завжди за тих, що шанують тебе, Богородице.

І одразу прокимен: Пом’яну ім’я Твоє у всякому роді і роді.

Стих: Слухай, дочко, і споглянь, і прихили вухо твоє. Далі: І щоб сподобитися нам… Євангеліє від Луки, зачало 4-те: У ті дні вставши, Марія… І одразу: Слава… Молитвами Богородиці, Милостивий, очисти безліч гріхів наших. І нині, той самий. Далі: Помилуй мене, Боже, з великої милості Твоєї і з великого милосердя Твого прости провини мої.

Далі стихира, глас 6-й.

Н е доручай мене людському заступництву, пресвя­та Владичице, але прийми моління раба Твого: бо печаль огорнула мене, і стріл демонових терпіти не можу, покрову не маю, ніде сховатися окаянному, зав­жди переможений і утіхи не маю, крім Тебе, Влади­чице світу, надіє і заступнице вірних; не погордуй мо­ліннями моїми і корисне вчини мені.

Священик: Спаси, Боже, людей твоїх і благослови насліддя Твоє. Потім: Господи, помилуй, 12. Милістю, і щедротами, і чоловіколюбством… та інше і відпуст.

Нехай буде відомо, що на Святій Горі на молебнях не співають ірмосів усіх пісень, співають тільки ірмос 8-ї пісні, як написано вище; і на 9-й пісні на початку; на повечір’ї також канон без ірмосів так само, як і на молебні.

Кінець, і Богу слава


Глас 8. Субота | Зміст | Глас 1. Субота


Пошук

Допомога ЗСУ

Сторінки

Останні відгуки

Канали RSS


Українська Церковна Архітектура














Нагору