Доповідь Патріарха Київського і всієї Руси-України Філарета на Помісному Соборі з нагоди 2000-ліття Різдва Христового
делегати Помісного Собору!
Високоповажні гості!
Дорогі браття і сестри!
- Секуляризація суспільства
- Головне завдання християнства у третьому тисячолітті
- Церква і світ
- Проблеми екології
- Проблеми біоетики
- Проблема клонування
- Проблема евтаназії
- Проблема трансплантації органів
- Проблема сім’ї
- Християнство і науково-технічний прогрес
- Церква і засоби масової інформації
- Проблеми глобалізації
- Помісна Українська Православна Церква
Ми зібралися, щоб завершити святкування 2000-ліття Різдва Христового, яке урочисто відзначив увесь християнський світ. Той факт, що 2000-літній ювілей, як морська хвиля, пройшов по всьому світу, не повинен вводити нас в оману стосовно важливості зміни віків і тисячоліть. Для нас найважливішою подією в часі є пришестя в світ Сина Божого, однієї із Трьох Іпостасей Пресвятої Тройці. Онтологічне значення цього пришестя полягає в тому, що Творець всесвіту оновив людську природу. Через народження Пресвятою Дівою Марією, через страждання, смерть і воскресіння Ісус Христос очистив нашу спотворену гріхом природу від гріха і смерті.
Ми знаємо, що людина є духовно-тілесна істота, яка з’єднує в собі духовний і матеріальний світ. Ми знаємо також, що матерія незнищенна. Якщо матерія має таку властивість, то хіба дух, якісно вищий за матерію, не є вічним? Душа, як і матерія, — категорії вічні. Трагедія людства полягає в тому, що смерть через гріх роз’єднала душу і тіло, духовне і матеріальне начала. Проте душа і тіло кожної людини продовжують існувати в просторі, хоча й окремо одне від одного. Сутність Різдва Христового, тобто втілення Сина Божого, полягає в тому, що Бог знову з’єднав душу з тілом і тим самим оновив людську природу, визволивши її від гріха і смерті.
Процес визволення від гріха і смерті кожної людини це і є процес її спасіння. Цей процес відбувається в Церкві Христовій. Син Божий прийшов оновити весь світ, а не лише окремих людей або окремі народи. «Бо, — за словами апостола Іоана Богослова, — так полюбив Бог світ, що віддав і Сина Свого Єдинородного, щоб усякий, хто вірує в Нього, не загинув, а мав життя вічне» (Ін. 3, 16). З одного боку, Христос Спаситель звершив спасіння роду людського, але тільки у Своїй особі, а з іншого, — процес спасіння не завершився; він триватиме аж до другого пришестя.
Історичний процес — це не науково-технічний прогрес, яким би привабливим він не був. Історія людства — це історія спасіння людей. Любов Божа безмежна. Через народження людей вона приводить до буття таку безліч людей, як пісок морський і зірки небесні. І чим довше буде існувати цей світ, чим довше буде відтягуватися друге пришестя Христа, тим більше розумно-вільних істот увійде до буття і до життя вічного. Сутність любові полягає в тім, що вона не замикається сама в собі, а виливається на інших.
Науково-технічний процес без духовних цінностей, без вічних цінностей, без духовного оновлення всього людства, і кожної людини зокрема, не має ніякого сенсу. Ще премудрий Соломон три тисячі років тому сказав: «Живий пес краще за мертву людину».
2000-літня історія християнства — це історія боротьби добра і зла. Боротьба точилась як між християнством і гріховним світом, так і в самому християнстві, і насамперед у самій людині. Не треба дивуватися тому, що в історії Церкви Христової не було жодного періоду мирного і спокійного. Сам Христос Спаситель сказав: «Ні, кажу вам, чи думаєте ви, що Я прийшов дати мир землі?» (Лк. 12, 51).
Церква народилась у ворожому світі і зазнала найтяжчих гонінь не тільки у першому столітті, але й в наш час. І незважаючи на всі випробування, вона існує дотепер. Слова апостола Павла: «Ми умираємо, і ось, ми живі», стосуються всієї історії Церкви. Чому всесильний державний атеїзм, який перемолов своїми жорнами десятки мільйонів людей, не зміг подолати Церкву? Ми, віруючі, знаходимо відповідь у словах Христа: «врата пекла не здолають Церкву» (Мф. 16, 18). Сили зла не могли і ніколи не зможуть перемогти добро, бо Бог є добро, а Він непереможний. В історії православ’я було більше періодів страждання і приниження, ніж слави і влади. Якщо нашій Церкві і є чим хвалитися, то насамперед мучениками і подвижниками благочиння, а не світською силою.
Христос Спаситель сказав на суді у Пилата: «Царство Моє не від світу цього» (Ін. 18, 36). Царство Боже є духовне царство, в якому панує Бог, панують і духовні цінності, а не зовнішня груба сила. Християнство мало найбільший вплив на суспільство і світ у ті періоди своєї історії, коли духовні цінності мали пріоритет у житті й діяльності людей і суспільства. Завдяки духовним цінностям виникли християнська культура і європейська цивілізація. Ми можемо говорити про вплив християнства на всі сфери людського життя, зокрема на розвиток архітектури, образотворчого мистецтва, музики, літератури, права. Християнська культура стала виявом і втіленням духовності і високих ідеалів.
Джерелом правдивої духовності може бути тільки Бог, бо Він є дух, любов, істина, життя і путь. Людина не може бути началом духовності, вона тільки відбиває в собі те духовне сяйво, яке виходить від істинного Бога. Християнська любов не є абстрактною любов’ю. Християнство — це не вчення, а спосіб життя. Завдяки цьому способу життя воно виросло із гірчичного зерна в могутнє дерево. Християнська любов зруйнувала рабство, створила міцну християнську сім’ю. Під її потужними ударами розпалася Римська імперія, яка була побудована на силі і доведена до повного морального розкладу. Царство Боже зруйнувало царство земне. Християнська любов — це Царство Боже, яке, за словами Христа, перебуває усередині людини. У дні Свого земного служіння Ісус Христос проповідував людям Царство Боже, тобто цінності духу, що є справжнім скарбом людини, який у неї ніхто не може забрати. Різдво Христове було початком Царства Божого. Сутність проповіді Христа і Його діянь було Царство Боже, яке Він як Син Божий прийшов відкрити і дати людям.
Відірвані від Бога гріхом, підкорені злу і смерті, втративши справжнє життя, люди знову зможуть — через віру у Христа — пізнати єдиного істинного Бога і Його любов до світу й у єднанні з Ним одержати нове — правдиве, істинне і вічне життя, для якого вони створені. Христос вчив, що світ не приймає цього Божого Царства тому, що він у «злі лежить» і темряву полюбив більше за світло. І якщо й у наш час світ не приймає Царства Божого і всіма силами відкидає його, то лише тому, що «у злі лежить».
Син Божий приніс людям не тільки знання про Царство Боже, Він не тільки показав, у чому саме полягають духовні цінності, але й дав благодатну силу увійти у це Царство. Зло і гріх Він переміг Собою. Всім Своїм життям Він явив образ довершеної людини, тобто людини, до кінця слухняної Богові. І тільки у цьому послухові й у цій любові були Його влада й сила, якими Він прощав гріхи, зціляв хворих, воскрешав мертвих. У Самому Собі Він явив Царство Боже, як поєднання з Богом, як силу любові та жертви Богу і людям. Відданий на ганебну смерть, залишений усіма, Він здійснив подвиг повної самовіддачі, цілковитої любові, найнижчого смирення. Але у цій самовіддачі і була Його перемога над злом та гріхом: любов подолала ненависть, істина — неправду і, нарешті, життя перемогло смерть. Бог воскресив Його із мертвих.
Все зло, що панувало у світі, виявилося безсилим проти цієї Праведності. В одній Людині зло було переможене. В одній Людині у царство гріха і смерті увійшло Царство Боже — царство любові, добра, істини і вічного життя. Але цю перемогу Ісус Христос, Син Божий, здобув не для Себе, а для інших, для всіх людей, щоб усіх спасти і ввести до цього, здійсненого Ним, Царства Божого.
У першому тисячолітті відбулася справжня і глибока християнізація світу. Результатом цього стали розпад Римської імперії, утвердження високої християнської духовності з безліччю святих мучеників, преподобних отців, святителів, золотий вік християнської писемності, подолання язичництва і створення культури на християнських засадах. Перше тисячоліття не було спокійним: точилася постійна боротьба з єресями, але це була боротьба за втілення в життя християнського віровчення і моралі. Християнство боролося з неправдою і злом світу цього і перемагало.
Як позитивний вплив на світ треба відзначити появу у ХІІІ-XIV ст. християнського ренесансу, коли західноєвропейська культура досягла найвищої точки свого розвитку. Середньовічна релігійна культура своїм універсальним розмахом і злетом намагалася створити Царство Боже на землі у найбільшій красі, яку тільки бачив світ. На жаль, цей грандіозний намір не вдався, і середньовічне Царство Боже не здійснилося, бо Західна Європа не пішла цим творчим, духовним шляхом. Чому ідея Царства Божого не увінчалася успіхом? Деякі християнські філософи, зокрема М. Бердяєв, стверджували, що «не була розкрита по-справжньому вільна творча сила людини, не були випробувані у свободі духовні сили людини, викувані християнством». І це найважливіше: примусове здійснення Царства Божого неможливе.
В епоху Відродження в європейській цивілізації здійснився поворот від духовних цінностей до матеріальних. Вперше за весь час з моменту утвердження християнства було відкинуто уяву про Бога як Особу, яка посідає центральне місце у всесвіті і людській історії. Людина як особа залишилася одна у світі, сенсом її життя стало не служіння Богові, а самоутвердження. Люди тієї епохи, яких стали називати гуманістами, створили для людства свій духовний світ. Цей шлях розвитку призвів до атеїзму, революцій, масового знищення людей, геноциду.
Друга половина другого тисячоліття характерна відпущенням на свободу творчих сил людини, духовною децентралізацією, коли всі сфери людської культури стали автономними. Автономними стали державне та економічне життя, наука, мистецтво і вся культура. Цей процес називається секуляризацією. Шляхом секуляризації пішла також і релігія. Християнський спосіб життя був відкинутий. Держава та суспільство, знання та мистецтво стали секуляризованими. Всі сфери громадського і культурного життя почали розвиватися під гаслами так званої «свободи» і «прав людини». Відбувався поступовий відхід від християнства і християнського способу життя. І все це закономірно, бо якщо в житті і діяльності людей Бог не посідає центрального місця, і людина може жити без Бога, тобто без джерела правдивого духовного життя, то як наслідок відбувається деморалізація суспільства, що ми і спостерігаємо.
У другому тисячолітті відбулося трагічне розділення християнства. З’явилися небачені раніше в історії ненависть і боротьба серед християн. Навіть проповідь Євангелія була часто по суті нехристиянською, тому що місіонерство нав’язувало християнство без усякого зв’язку з культурою народів, без любові до людей, яку заповідав Господь. Християнське місіонерство було пов’язане з колонізацією.
Фундаменталізм, конфесіоналізм і консерватизм убили Біблію і догмати Церкви, перетворивши їх на формули, які більше зберігалися, ніж втілювались у життя. Догматика й етика виявилися розділеними. Богослів’я і благочестя стали різними сферами діяльності. Чим людина благочестивіша, тим менше пов’язує вона своє життя з богослів’ям. Подібна дихотомія виникла і стосовно догматів і канонічного права, еклезіології і церковного управління. Єпископи стали скоріше адміністраторами, ніж пастирями і християнськими вчителями. Все це є наслідком секуляризації релігії.
ХХ століття завершується секуляризацією суспільного життя, з якого витіснена релігія. Це означає, що релігія як світогляд і як інститут остаточно втратила свою роль у політичній, соціальній і культурній сферах. Вона стала приватною справою людини. Сучасне суспільство зорієнтоване насамперед на матеріальні цінності. Сьогодні професійна діяльність і соціальний статус людини переважно не залежать від світогляду, релігійної віри, моральних засад, талантів і особистих нахилів. Вони залежать від здатності ввійти у глобальний економічний розвиток.
В досекулярний період релігія виконувала подвійну функцію. З одного боку, вона була ідеологією, і як така давала сакральну санкцію соціальному устрою, визначала мораль, мотивувала діяльність людини й одухотворювала суспільство. З іншого боку, вона вказувала людині на вічні духовні цінності, які ніколи не минають, і тим самим надавала її існуванню на землі трансцендентну глибину, тобто потойбічне існування в іншому світі, окреслювала моральний сенс земного буття.
Характерною особливістю кінця другого тисячоліття є завершеність процесу секуляризації. Релігія перестала бути соціально корисною. Вона стала непотрібною для секуляризованого суспільства. На зламі тисячоліть ми стали свідками й учасниками парадоксу: з одного боку, релігія викинута із суспільного життя, а з іншого — вона присутня в суспільстві і в історії через людину, бо має справу з вічним у людині. Місце релігії в житті людини і суспільства ніхто і ніщо не може посісти, тому що тільки вона єдина може дати відповідь на запитання людини про її відношення до Бога і про ставлення до їй подібних. Тому, будучи викинутою із суспільного життя, релігія залишається в ньому. Конфлікт між християнством і секуляризованою культурою триває. Його сутність полягає в тому, що це є конфлікт між світом, що самоствердився, і реальністю потойбічного Буття — як в індивідуальному плані, так і у космічному, або всесвітньому, масштабі. Це зіткнення відбувається у людській свідомості і душі, а значить, і у суспільній свідомості.
Європейська цивілізація, що виросла на засадах нехристиянського гуманізму, багато в чому перестала бути християнською. Вона передала питання віри у владу вільного волевиявлення громадян. Переможці християнства дозволили вірити у що завгодно. В кінці другого тисячоліття це призвело до політеїзму або до релігійного поліморфізму, якого світ ще не знав. Сучасна прагматична культура, згідно зі своєю сутністю, відкрила двері будь-якому релігійному досвіду. Наприклад, якщо Україна, будучи традиційно православною, мала на своїй території декілька конфесій, то тепер їх більше сімдесяти. Таким чином, прагматичний підхід вимагає від влади простягати свою руку і на духовну сферу. Сьогодні секулярна культура ставить на порядок денний не віру в істинного Бога, а мораль. Християнського Бога, як багато хто гадає, уже немає, але християнська мораль є чомусь загальнолюдською. Сьогодні релігійна сфера включає в себе всі релігійні традиції і релігійний досвід. Це називається релігійним синкретизмом. Виникає дивний парадокс, коли невдача західної цивілізації, яка хотіла домінувати на Сході, призвела до того, що східні духовні ідеї перемагають на Заході.
Європейська цивілізація відкрила двері східним релігіям, викинувши із суспільного життя християнство. Азія і мусульманський світ не поводяться з релігією так, як це зробили Європа й Америка. На азійському просторі релігія продовжує займати своє чинне місце. Європейська цивілізація стоїть перед великою загрозою. Секуляризація в Європі обертається для неї новою релігійністю, але чужою. Східні духовні школи, синкретичні культи, харизматичні рухи, язичницькі традиції (а у нас в Україні — РУНвіру) європейська цивілізація сприймає як неминучість, можливо, на свою власну загибель. А християнство, яке не є ворогом сучасної цивілізації, втратило всяку діяльну енергію, всяку наполегливість, зведено до ролі елемента в історії. Християнство поки що присутнє у свідомості європейця, і в той же час його вже немає в житті і діяльності. На християнстві європейці не наполягають. Їм байдуже — чи Христос, чи Будда, чи Магомет.
Світ став єдиним, взаємопов’язаним, цілісним; і світові релігії зіштовхнулися лицем до лиця. Нехристиянські релігії продовжують впливати і визначати суспільне буття своїх народів. Це насамперед стосується ісламу, який претендує на те, щоб бути основою особливої «ісламської цивілізації». Зіткнення зі світовими релігіями виявило, що секуляризація є породженням християнського світу, і вона не розповсюджується на інші релігійні традиції. У світовому процесі релігійний фактор виявився дуже важливим, тому що релігія глибоко пов’язана з культурою, мораллю і світоглядом людей. Проект розповсюдження цінностей європейського безрелігійного гуманізму провалився. Поки що нездоланними залишаються науково-технічний прогрес та грубий прагматизм, але й вони стикаються з внутрішнім духовним життям людей, з традиціями, пов’язаними з християнством.
Людство вступило в третє тисячоліття. У зв’язку із цим робляться різні прогнози. Одні, відкидаючи роль Бога в історичному процесі, покладають надії на науково-технічний прогрес; інші, спостерігаючи глобальний занепад моралі і духовності, чекають кінця світу. З якими думками вступаємо ми, християни, у третє тисячоліття? Ми дивимось у майбутнє з надією. На відміну від тих, хто поставив у центр історії людину, ми покладаємо надію на Бога, бо Він є центром буття. Бог не тільки створив із небуття всесвіт, Він же промишляє і піклується про нього. Сам Син Божий сказав: «Так полюбив Бог світ, що віддав і Сина Свого Єдинородного, щоб усякий, хто вірує в Нього, не загинув, а мав життя вічне» (Ін. 3, 16).
Церква Христова тому і святкує так урочисто 2000-ліття Різдва Христового, щоб нагадати християнам, які втратили надію у цьому світі, що Бог не залишив людство на самоті зі злом. Народившись від Пресвятої Діви Марії, Син Божий оновив людську природу, визволивши її від гріха і смерті. В цьому і полягає сенс події, яку ми відзначаємо. Після цього для віруючих не страшна ні смерть, ні її причина — гріх, бо Христос Спаситель подолав смерть Своїм воскресінням, а заснувавши Церкву, дав нам благодатну силу і можливість визволятись і очищатись від гріха.
Перемога світського над релігійним у європейському християнстві в кінці другого тисячоліття збіглася з поверненням релігії до життя сучасного суспільства, хоч і в інших формах. Моральні християнські засади, що ґрунтуються на догматах віри, залишалися непереможними. Християнська релігія безсмертна, тому що говорить людям про найважливіше: про Бога, про смерть, про вічне життя, про любов, про сенс нашого земного буття.
у третьому тисячолітті
Головним завданням християнства у грядущому тисячолітті є духовне відродження насамперед кожної людини як особи у приватному плані. Моральне оздоровлення суспільства через кожну особу є місією Церкви. Соціальне служіння Церкви має велике значення, але набагато важливішим є духовне відродження. Недаремно Христос Спаситель сказав: «Шукайте ж спершу Царства Божого і правди Його, а все інше додасться вам» (Мф. 6, 33), тобто насамперед турбуйтеся про духовні цінності, а матеріальні будуть наслідком вашого духовного життя. Царство Боже, яке приніс Ісус Христос на землю і яке не від світу цього, тому і називається Божим, що його центром є Бог. А це означає, що духовні цінності повинні мати пріоритет над цінностями матеріальними. Такого принципу додержувалися перші християни, завдяки йому вони, будучи нечисленною групою, подолали могутню Римську імперію, яка на той час уже морально розклалася.
Піклуючись про моральний стан окремих людей, Церква в той же час закликає своїх членів до соціального служіння заради спасіння світу. Важливо підкреслити, що християни не повинні цуратися життя суспільства, що оточує їх, тобто світу. Бог любить не тільки окрему людину, а й увесь світ, всіх людей, бо вони Його творіння і призначені для очищення й перетворення на засадах любові. Церква закликає своїх послідовників до активної участі у суспільному житті, але при цьому до такої участі, яка б ґрунтувалася на засадах християнської моралі і християнського віровчення. Це означає, що християнство повинно показувати шляхи вирішення сучасних проблем, які хвилюють суспільство.
До таких проблем належить насамперед проблема екології. Можливо, це є найсерйозніша проблема сучасного світу. Однією з головних причин забруднення навколишнього середовища є небачене і невиправдане зростання суспільного споживання у високорозвинених країнах, де прагнення до необмеженого достатку і розкошів стало нормою життя. Екологічна криза є наслідком гріхопадіння людей і їх відчуження від Бога. Відвернувшись від Бога, люди забули, що «володарювання» над природою і «панування» над землею (Див.: Бут. 1, 28), до яких покликана людина за Божим задумом, не означають вседозволеності. Криза душі призвела до екологічної кризи. Тому розв’язання проблем навколишнього середовища лежить не стільки в площині економіки, біології, технології або політики, скільки в людській душі. Вихід з екологічного глухого кута може бути знайдений лише через духовне відродження людської особистості.
Сьогодні суспільство і вчені стурбовані досягненнями науки в галузі біології і генетики. З’явилися можливості маніпуляції самим життям. Церква не може бути байдужою до проблем, які виникають у сфері біоетики. Хоча ця тема потребує богословського осмислення, але, безумовно, вона не може бути відданою на відкуп лише законодавцям.
Намагання вчених поставити себе на місце Бога, за своїм розумінням змінювати і «покращувати» Його творіння, може призвести до непередбачуваних результатів. Розвиток біомедичних технологій випереджає осмислення можливих духовно-моральних і соціальних наслідків. Безконтрольне застосування цих технологій не може не викликати стурбованість Церкви. Висловлюючи свою позицію з цих питань, Церква виходить із вчення Божественного Одкровення про життя як безцінний дар Божий і про свободу, яка є невід’ємною сутністю людини, створеної за образом і подобою Божою.
Клонування, тобто отримання генетичних копій тварин, яким займаються вчені, що відкинули Бога-Творця і поставили себе на Його місце, поставило питання про можливість клонування людини. Цей намір вчених викликає протест в усьому світі, бо він може стати руйнівною силою для людства. Клонування відкриває можливості маніпуляцій з генетичною складовою особистості і може сприяти подальшому її знеціненню. Клонування людини здатне зруйнувати основи дітонародження, материнства і батьківства. Небезпечним є клонування і з точки зору психологічних наслідків. Людина, яка з’явилася на світ в результаті такої процедури, може відчувати себе не індивідуальною особистістю, а лише чиєюсь «копією». Однак клонування окремих клітин і тканин організму не є замахом на особистість і в деяких випадках може бути корисним для людини. Необхідно також враховувати, що експерименти з клонуванням людини можуть супроводжуватися народженням нежиттєздатного потомства. «Тиражування» людей може бути бажаним лише для прихильників тоталітарних ідеологій.
Людина не може претендувати на роль Творця Всесвіту. Клонування є викликом Богу і створеній Ним за Своїм образом і подобою людині, невід’ємними частинами якої є свобода й індивідуальність особи.
Церква, залишаючись на засаді заповіді Божої «не убивай» (Вих. 20, 13), не може визнати морально припустимими спроби легалізувати так звану евтаназію, тобто умертвлення безнадійно хворих, у тому числі й за їх бажанням. Прохання хворого прискорити його смерть обумовлене, як правило, станом депресії. «Право на смерть» може легко перетворитися на загрозу для життя людей, у яких не вистачає засобів для лікування. Евтаназія є формою вбивства або самогубства.
Сучасна трансплантологія, тобто теорія і практика пересадки органів і тканин, дозволяє надати допомогу багатьом хворим, які раніше були б приречені на смерть або тяжку інвалідність. Разом з тим, все більша потреба в органах для трансплантації породжує моральні проблеми і може стати загрозою для суспільства. Так, недобросовісна пропаганда донорства і комерція, пов’язана з продажем органів для трансплантації, закладають умови для торгівлі людськими органами, загрожуючи здоров’ю і життю людей. Церква вважає, що органи людини не можуть бути предметом купівлі-продажу. Пересадка органів живого донора може бути у випадках добровільної самопожертви заради спасіння життя іншої людини. В такому випадку згода на експлантацію (вилучення органа) стає виявом любові і співстраждання. Морально неприпустима трансплантація, яка безпосередньо загрожує життю. Найбільш розповсюдженою практикою є вилучення органів у тільки-но померлих людей. Але в таких випадках повинна бути абсолютна впевненість у смерті донора. Не може бути морально виправданою така трансплантація, яка веде до втрати індивідуальної особистості людини, що приймає чужі органи. При трансплантації обов’язково повинна зберігатися свобода людини. Безумовно, неприпустимою є так звана фетальна терапія, тобто вилучення і використання тканини й органів людських зародків з наміром лікування різних захворювань і «омолодження» організму.
Однією з головних проблем європейської цивілізації є проблема сім’ї. Християнство створило здорову сім’ю. Воно ліквідувало багатоженство і побудувало сім’ю на засадах любові. Без любові сім’я як така не може існувати. Бог для того і створив для Адама Єву, щоб любов, яка є основою блаженства і життя, виливалася на подібну до нього істоту. Сім’я ще називається домашньою церквою. Вона реалізує у собі любов, яка існує між Христом Спасителем і Церквою. За замислом Божим, сім’я призначена для дітонародження і розмноження людського роду. Без міцної сім’ї не може бути ні здорового суспільства, ні сильної держави. Втрата сім’ї може призвести до різкого скорочення народонаселення і поступового зникнення європейської цивілізації. Головна причина розпаду сім’ї лежить у площині не економічній, а в моральній. Ослаблення християнської любові серед людей породило цю проблему. В результаті втрати духовних засад виникла ціла низка сімейних і суспільних проблем. До них насамперед треба віднести так звану сексуальну революцію, пияцтво і наркоманію. Сексуальна революція є прямим результатом відсутності здорової сім’ї. В умовах статевої розпусти стає неможливим створення нормальної сім’ї. Відсутність християнської сім’ї породжує проблему дітей і батьків. На цьому ґрунті виникають інші проблеми: пияцтво і наркоманія. Треба вважати помилковою думку, що першопричиною руйнації сім’ї є пияцтво. Навпаки, відсутність нормальної сім’ї породжує пияцтво і наркоманію.
Ще більшою бідою сучасного суспільства є наркоманія. Цей порок робить людину рабом темних сил. Найбільше вражена цим недугом молодь, і це є загрозою суспільству, яке веде боротьбу лише з наркобізнесом, а не з причинами наркоманії, на основі яких і з’явився наркобізнес. Основні причини наркоманії — це духовна спустошеність серед молоді, втрата сенсу життя і моральна нестійкість. Не відкидаючи необхідності втручання медицини, Церква пропонує наркоманам брати активну участь у християнському житті і навертатися до моральних засад.
Не сприяє зміцненню сім’ї свідоме припинення вагітності, яке набуло широкого розповсюдження. Церква прирівнює аборт до вбивства, бо зародження людської істоти є даром Божим, тому посягання на життя майбутньої особистості є порушенням заповіді Божої: «Не убивай». Широке розповсюдження абортів і їх виправдання стає загрозою майбутньому європейської цивілізації й ознакою моральної деградації. Церква не відкидає жінок, які зробили аборт, але закликає їх до покаяння. Християнське подружжя повинно пам’ятати, що продовження людського роду є однією із цілей боговстановленого шлюбного союзу. Навмисна відмова від народження дітей з егоїстичних міркувань є порушенням Божих намірів.
Святе Письмо і Церква однозначно осуджують гомосексуальні статеві зв’язки, тому що це є прямим спотворенням богоствореної природи. В сучасному суспільстві гомосексуалізм набув широкого розповсюдження. Він охоплює різні верстви населення, в тому числі і духовенство. Дискусія про становище сексуальних меншин схиляється до визнання гомосексуалізму не статевим збоченням, а лише однією із «сексуальних орієнтацій». Такий погляд не може бути виправданим християнським моральним вченням. Гомосексуалізм — це гріховне викривлення людської природи. Особливо небезпечним для суспільства є не стільки сам факт розповсюдження цього пороку, скільки його виправдання і намагання представити як нормальний спосіб сексуального життя, а також захист гомосексуалізму законодавствами деяких європейських держав. Прикро говорити, що і деякі християнські конфесії благословляють одностатеві шлюби.
Моральне спустошення в європейській цивілізації породило сексуальну революцію. Не сексуальна революція призводить до морального занепаду в суспільстві, а навпаки — знецінення християнської моралі є причиною сексуальної революції.
Головним завданням кожної європейської нації у третьому тисячолітті повинно бути відродження християнської сім’ї. Тільки через християнську сім’ю можна подолати пороки суспільства. Сім’я може стати основою духовного оздоровлення. Для того, щоб створити нормальну сім’ю, треба не тільки турбуватися про створення матеріальних умов для сім’ї, а й виховувати дітей на основі християнської моралі і готувати їх до майбутнього сімейного життя.
Як це не парадоксально звучить, але православне чернецтво завжди сприяло утвердженню християнської сім’ї, бо воно своїми подвигами свідчило про пріоритет духовних цінностей. Тільки на засадах любові між подружжям, між батьками і дітьми можливе відродження міцної християнської сім’ї. Таїнство шлюбу, яке відбувається в церкві, має велике значення для створення сім’ї, але на нього не треба дивитися як на якесь магічне дійство. Благодать Божа діє там, де її приймають. Вона допомагає віруючому, але не діє проти волі людини.
Християнство, подолавши язичницькі вірування, деміфізувало природу і тим самим сприяло виникненню наукового природознавства. Природознавчі та гуманітарні науки стали одними з важливих складових культури. Наприкінці ХХ століття наука і техніка досягли небачених висот і створили те, що сьогодні ми називаємо науково-технічним прогресом. Науково-технічний прогрес під впливом секулярних ідеологій піднявся до такого рівня, що став викликати в суспільстві побоювання. Екологічна й інші кризи ставлять під сумнів правильність обраного шляху розвитку. Науково-технічний рівень сьогодні такий, що злочинні дії невеликої групи людей можуть протягом короткого часу викликати глобальну катастрофу, в якій загинуть усі вищі форми життя.
З точки зору християнства, такі наслідки науково-технічного прогресу виникли в результаті глибоко помилкового принципу. Він полягає в тому, що науково-технічний прогрес перестав обмежуватися жодними моральними, філософськими або релігійними вимогами. Науково-технічний розвиток опинився під сильним впливом людських пристрастей: марнослав’я, гордості, жадоби комфорту, які призводять до негативних наслідків. Звідсіля витікає необхідність повернення до гармонійного зв’язку між наукою і релігійно-моральними цінностями. Так званий науковий атеїзм стверджував, що між наукою і релігією немає нічого спільного, бо вони антиподи. В дійсності ж між наукою і релігією не може бути принципового протиріччя. Наукове і релігійне пізнання мають різні галузі дослідження, користуються різними методами і мають різні цілі. Християнство дивиться на науку як на інструмент влаштування земного добробуту людства, і в той же час застерігає суспільство проти того, щоб розглядати науку незалежною від моральних принципів. Сучасні досягнення у різних галузях науки, включаючи фізику елементарних часток, хімію, мікробіологію, свідчать, що вони є меч двогострий, здатний не тільки принести благо людству, але й забрати у нього життя. Євангеліє Христове виховує вченого таким, що він не може використати на зло здобуті ним знання і силу. Тому релігія і наука покликані до співпраці в ім’я спасіння життя і гармонійного устрою суспільства.
Церква застерігає від спроб використання досягнень науки і техніки для встановлення контролю над внутрішнім життям особистості, для створення будь-яких технологій впливу на людські свідомість і підсвідомість і маніпуляції ними.
Засоби масової інформації відіграють і будуть відігравати у третьому тисячолітті важливу роль. Інформатизація стає однією зі складових розвитку суспільного життя. Телебачення, радіо, Інтернет, газети і журнали та всяке друковане слово покликані забезпечувати широкі верстви населення інформацією про все, що відбувається у світі, орієнтуючи людей у складних обставинах сьогодення. При цьому працівники засобів масової інформації повинні пам’ятати про свою відповідальність перед Богом. Інформування глядача, слухача і читача повинно ґрунтуватись не тільки на правді, а й на турботі про моральний стан людини і суспільства, що включає в себе пропагування загальнолюдських ідеалів, а також боротьбу з розповсюдженням зла, гріха і пороків. Засоби масової інформації не повинні пропагувати насилля, ворожнечу і ненависть, національний, соціальний і релігійний розбрат, а також гріховні людські інстинкти, в тому числі і з комерційною метою. Працівники мас-медіа, які мають потужний вплив на аудиторію, несуть моральну відповідальність за виховання людей, особливо молодого покоління і дітей. Церква закликає працівників ЗМІ керуватися у своїй діяльності вічними духовними цінностями і не сприяти розповсюдженню неправди і гріха та всякого зла.
Глобалізація є неминучим процесом третього тисячоліття. Вона відбувається в усіх сферах людської діяльності. У сфері політико-правовій глобалізація сприяє розвитку міждержавних відносин, активізації торговельного, виробничого, військового, політичного та інших форм співробітництва. Міжнародні організації сприяють вирішенню різних конфліктів на планеті. В той же час ці організації і союзи можуть бути засобом несправедливого домінування сильних країн над слабкими, багатими над бідними, технологічно й інформаційно розвиненими над тими, що розвиваються, вживати подвійні стандарти.
Глобалізація в економіці пов’язана з виникненням транснаціональних корпорацій, де зосереджені величезні матеріальні і фінансові ресурси. Ці структури мають величезну владу, не підпорядковану урядам і народам. Вони не знають державних кордонів, не рахуються з етнокультурною ідентичністю і не турбуються про збереження екологічної і демографічної стабільності, байдужі до релігійних традицій народів.
У культурно-інформаційній сфері глобалізація обумовлена розвитком технологій, що дуже швидко розповсюджують інформацію. В результаті глобалізації зароджується єдина бездуховна культура, що ґрунтується на спотвореному розумінні свободи гріховною людиною, яка уявляє себе мірилом істини. Такий розвиток глобалізації може призвести до катастрофічних наслідків.
Процес глобалізації зупинити неможливо, якщо невідомими нам способами Сам Бог не зупинить його, як у свій час Він припинив будівництво Вавилонської вежі. Визнаючи неминучість глобалізації, яка в основному спрямована на зростання матеріальних благ, розповсюдження інформації, а також на розвиток виробничо-підприємницької діяльності, в той же час Церква звертає увагу на суперечність цих процесів і пов’язану з ними небезпеку для людства. Глобалізація повинна бути поставлена в залежність і під контроль вічних духовних цінностей.
У третьому тисячолітті перед людством виникне багато проблем, які з точки зору людського розуму розв’язати неможливо. Для нас, християн, у світі нема нічого безнадійного. Ми ставимо в центр буття Бога. Точніше сказати, Він є центром буття, незалежно від того, ставлять люди Його в центр чи не ставлять; Він є ним. Христос сказав: «Я є путь, і істина, і життя» (Ін. 14, 6). Бог не тільки створив Всесвіт, але й піклується і промишляє про нього. Різдво Христове свідчить про те, що Бог не залишив світ напризволяще. Ми не маємо підстав сумніватися, що Бог керує світом. Він попускає розповсюдження зла до певної межі, але в той же час припиняє його Своїми часто незбагненними для нас діями. Нам не страшні ніякі потрясіння, бо з нами Бог!
У той же час Церква Христова не перестає закликати людство поставити Бога в центр свого життя і діяльності. Бо тільки пріоритет духовних цінностей над матеріальними може поставити людство на правильний шлях розвитку.
Християнство витісняється із суспільного життя, і в той же час воно залишається у світі і продовжує освячувати його. Церква Христова ніколи не втратить своєї всеосвячувальної благодаті, тому що ніякі пекельні сили не подолають її. Ми є свідками того, як державний атеїзм не зміг подолати Церкву.
Відповідаючи на питання світу, Церква повинна акцентувати увагу не стільки на моралі, скільки на догматах віри. Православна Церква багата своєю догматичною традицією і повинна зберігати вірність їй, нічого не змінюючи. Церква не потребує нових догматів віри. Все, що людству потрібно для спасіння, Христос Спаситель відкрив нам. Але догмати не треба зберігати, як археологічні реліквії. Догматами віри християнин повинен жити і ними обґрунтовувати відповіді на сучасні проблеми.
Наприклад, ми молимось і віримо, що Бог чує нашу молитву, інакше, якщо це не так, то навіщо молитися. Наша молитва ґрунтується на догматі Божої всюдиприсутності. І в той же час ми таємно впадаємо в гріхи, таємно звершуємо злочини і не замислюємося над тим, що Бог — як чує молитву, так і бачить злочин. Він спроможний виконати молитву і покарати за гріх і злочин.
Для морального очищення людей і освячення світу треба повніше використовувати багатство літургійного життя, красу богослужіння і християнського мистецтва, і особливо — євхаристію. Євхаристія — це не одне із багатьох таїнств Церкви. Це є вище з’єднання божественної реальності з людською природою для спасіння світу. Архипастирі і пастирі Церкви повинні звернути особливу увагу на те, як ми відправляємо євхаристію та інші богослужіння. Богослужіння несе на собі богословське навантаження. Воно повинно бути зрозумілим для віруючих. У цьому сенсі важливе значення має зрозуміла мова, тобто рідна мова, а також спосіб звершення богослужінь. Побожне звершення богослужінь — це переконлива проповідь, яка доходить до глибини душі, а не тільки збагачує розум.
Християни будуть спроможні відродити духовність у світі, якщо звернуть увагу на особисте життя. Не треба зазіхати на велике, треба починати з малого — з окремої особи. Не випадково Господь порівняв Своїх нечисленних послідовників з найменшим — гірчичним — зерном, з якого потім виростає могутнє дерево.
Велике значення у християнському способі життя має чернецтво. Протягом двохтисячолітньої історії православне чернецтво зберігало моральні підвалини в суспільному житті і було сіллю землі. Сьогодні чернецтво втратило минулу славу. Монастирів багато, а справжнього чернечого життя обмаль. Тому Церква повинна звернути увагу на чернецтво. Без чернецтва помісна Церква втрачає свою силу. Дух стародавніх подвижників, дух самоосудження і прийняття на себе гріхів світу в наш час підмінюється агресивністю і «ревністю не за розумом», що протирічить самому сенсу аскетизму.
Православна Церква вступає в третє тисячоліття, не маючи ні політичної, ні економічної влади. Вона входить у третє тисячоліття всебічно ослабленою. Всі православні церкви переживають труднощі, але в майбутньому вони посиляться. Сила православ’я полягає не у володінні світською владою, а в збереженні багатства церковного Передання і богоодкровенної непошкодженої істини. Ця сила буде реальною у світі, якщо православна Церква відповідатиме на життєво важливі питання сучасності і майбутнього.
Отже, місія Церкви Христової полягає в служінні спасінню людей для вічного життя, з одного боку, а з іншого — у служінні для очищення й освячення світу. Ця місія двоєдина і неподільна.
Тепер дозвольте мені перейти до важливої для нас теми — утворення помісної православної Церкви. Це питання не є новим для української історії. Вперше воно було порушене майже одночасно з прийняттям християнства в Русі-Україні й утворенням Київської митрополії. Вже великий київський князь Ярослав Мудрий поставив першого митрополита — русича Іларіона — незалежно від Візантії. Дії Ярослава Мудрого не суперечили православній екклезіології і не були порушенням церковних канонів. Князь Ярослав добре розумів, що держава може бути незалежною і могутньою лише тоді, коли в ній буде незалежна Церква. Його спроба не увінчалась успіхом тому, що вона заважала інтересам Візантійської імперії. Всі імперії стояли на перешкоді утворенню помісних Церков, бо використовували Церкви як засіб впливу.
В українській історії питання про помісну Церкву завжди пов’язувалося з державністю. В домонгольський період була ще одна спроба мати свою помісну Церкву — коли митрополитом Київським став Климент Смолятич. Татаро-монгольський гніт поклав край змаганням за помісну Церкву, бо не було своєї незалежної держави. Це питання знову виникло лише в ХVII ст. під час визвольних війн в Україні за гетьмана Богдана Хмельницького. Київський митрополит Петро Могила боровся за «об’єднання Руси з Руссю» і навіть мріяв про створення Київського Патріархату.
Приєднання України до Росії у 1654 р., а за ним приєднання до Московського Патріархату Київської митрополії у 1686 р. — не за приписами церковних канонів, надовго поховали мрію українців про свою помісну Церкву. Російські імператори, добре розуміючи, яку небезпеку для їх держави таїть у собі помісна Українська Церква, зробили все можливе, щоб українці навіть не думали про свою окрему Церкву. Вони заборонили в українських церквах вживання української мови, призначали на українські кафедри російських архиєреїв, а українців — у Росію. Росія нищила українську свідомість руками українців.
Автокефальний рух, тобто боротьба за помісну Українську Православну Церкву, відродився на початку ХХ ст. разом з боротьбою за Українську державу. Одночасно з проголошенням Української Народної Республіки була утворена Українська Автокефальна Православна Церква. У цих визвольних змаганнях Церква і держава йшли разом, бо була одна мета — служіння українському народу.
У 1922 р. утворився Радянський Союз — нова імперія. Українська Автокефальна Православна Церква (УАПЦ) стояла на перешкоді зміцненню цієї імперії, і тому у 1930 р. вона була знищена радянським режимом. Шалена антирелігійна боротьба велася проти всіх Церков і релігій, але тільки Українську Церкву більшовики знищили, а Російську, хоч і напівживу, залишили, бо вона стояла на імперських позиціях.
Під час німецької окупації Автокефальна Українська Церква відродилась, але Гітлер не дав їй об’єднатися з так званою Автономною Українською Церквою, бо це суперечило його політичним інтересам. До речі, в цьому питанні Радянський Союз і Гітлер виявилися союзниками, бо Російська Церква, на вимогу Сталіна, незаконно позбавила сану всіх українських архиєреїв. У 1944 р., після визволення України від німецької окупації, радянська влада вдруге знищила Українську Автокефальну Церкву. Яка причина? Сам факт існування такої Церкви на території Радянського Союзу був небезпечним для імперії.
Як свідчить наша українська історія, стародавня і нова, українська державність і помісна, тобто автокефальна, Церква взаємопов’язані. Імперські сили, які нищили українську державність, разом руйнували й автокефальну Церкву. І навпаки, борці за українську державність підтримували автокефальну й Українську Церкву, бо держава без автокефальної Церкви довго існувати не може.
Ось чому на початку 90-х років разом з проголошенням Української держави знову відродився рух за автокефальну Церкву. Спочатку у 1990 р. виникла УАПЦ на чолі з Патріархом Мстиславом, а в листопаді 1991 р. відбувся Помісний Собор Української Православної Церкви Московського Патріархату, який проголосив, що у зв’язку з тим, що Україна стала суверенною державою, Українська Православна Церква повинна стати автокефальною. В червні 1992 р. на Всеукраїнському Соборі відбулося об’єднання УАПЦ і частини УПЦ Московського Патріархату. Створився Київський Патріархат на чолі з Патріархом Мстиславом.
Здавалося б, питання вирішене: є Українська держава і є помісна Українська Православна Церква. Чому ж до цього часу, а минуло вже майже дев’ять років, точиться боротьба за помісну Українську Церкву? Тому що не вмерли ще імперські сили, які не тільки мріють, а й діють з наміром відновити імперію в будь-якому вигляді. Спочатку в політичних і церковних колах Київський Патріархат не сприймався всерйоз; а потім, коли ці кола побачили в ньому загрозу своїм інтересам, розділили його і навіть намагалися знищити.
Помісна Українська Православна Церква як така реально існує. Якщо це дійсно так, то в чому полягає проблема сьогодні? Справа в тому, що Українська Православна Церква, хоч і існує і виконує свою спасительну місію, але вона поки що не визнана іншими помісними православними Церквами як автокефальна і тому не входить у молитовне спілкування з Вселенським Православ’ям. Процес визнання помісних Церков завжди був тривалим. І тому немає нічого дивного, що Українська Православна Церква залишається тимчасово невизнаною.
В 2000 р. були зроблені рішучі кроки з боку вищого керівництва Української держави і Вселенського Патріарха Варфоломія у розв’язанні українського церковного питання. Президент України Леонід Кучма на урочистій академії, присвяченій 2000-літтю Різдва Христового, 21 січня минулого року, заявив, що Україні потрібна єдина помісна православна Церква і що держава буде всіляко сприяти цьому. Ту ж саму позицію висловив Голова Верховної Ради України Іван Плющ на урочистостях з нагоди 9-ї річниці незалежності України. В червні 2000 р. в Стамбулі Вселенський Патріарх Варфоломій прийняв урядову делегацію на чолі з віце-прем’єром Миколою Жулинським, яка передала лист Прем’єр-міністра України Віктора Ющенка і мала плідну розмову щодо вирішення української церковної справи. 24 листопада 2000 р. під час свого офіційного візиту до Туреччини Президент України Леонід Кучма мав зустріч з Вселенським Патріархом, після чого послав йому офіційний лист із запрошенням направити в Україну делегацію і самому відвідати Київ. Нарешті 19 грудня 2000 р. до Стамбула прибула восьмичленна офіційна парламентська делегація на чолі з головою комітету Верховної Ради з питань науки і освіти академіком Ігорем Юхновським і була прийнята Вселенським Патріархом Варфоломієм. Делегація передала йому лист Голови Верховної Ради України Івана Плюща із запрошенням відвідати Україну з офіційним візитом в 2001 р. і список 240 народних депутатів України, які висловилися за сприяння об’єднанню українського православ’я і визнання помісної Української Православної Церкви. Перелічені акції свідчать, що держава активно діяла в цьому напрямі, спираючись на бажання більшості віруючих мати єдину православну Церкву.
Як було сказано вище, у 2000 році Вселенський Патріарх Варфоломій виявив неабияку активність у розв’язанні українського питання. В березні 2000 р. в Женеві відбулася зустріч делегацій Вселенської і Московської Патріархій, на якій було вирішено провести переговори за участю всіх трьох гілок Українського православ’я, а також державної української делегації на предмет об’єднання і визнання Помісної Української Церкви. Шестистороння зустріч планувалася на 15 липня 2000 р., але, як відомо, цей благий намір не здійснився, бо не було доброї волі Московської Патріархії. 15 травня 2000 р. в Стамбулі побувала неофіційна делегація Київського Патріархату у складі єпископа Рівненського Даниїла (Чокалюка) і архимандрита Димитрія (Рудюка) і була прийнята у Вселенській Патріархії. 6-9 вересня 2000 р. Патріархом Варфоломієм була прийнята також неофіційна делегація Київської Патріархії у складі митрополита Львівського Андрія і єпископа Рівненського Даниїла. В другій половині травня в Києві знаходилися з благословення Вселенського Патріарха архиєпископ Всеволод і архиєпископ Антоній (УПЦ в США). Вони зустрічались з Патріархом Київським і всієї Руси-України, митрополитом Володимиром (Сабоданом) і архиєреями Української Автокефальної Православної Церкви. 7-8 листопада 2000 р. Вселенський Патріарх удруге прийняв неофіційну делегацію УПЦ Київського Патріархату у складі митрополита Андрія, архиєпископа Даниїла та єпископа Димитрія. Всі ці контакти і переговори були спрямовані на створення умов об’єднання українського православ’я і визнання помісної Української Церкви.
14-15 вересня 2000 р. в Києві відбувся Помісний Собор Української Автокефальної Православної Церкви, на який були запрошені представники Київського Патріархату в якості гостей. З благословення Вселенського Патріарха Варфоломія на Соборі був митрополит Костянтин (УПЦ в США). Його присутність мала важливе значення. Не без його впливу Собор підтримав ідею об’єднання українських Церков і обрав нового предстоятеля — митрополита Тернопільського Мефодія, відмовившись від обрання патріарха. Після Собору 26 архиєреїв УПЦ Київського Патріархату та сім архиєреїв УАПЦ підписали лист до Вселенського Константинопольського Патріарха Варфоломія, в якому сказано, що, «ми, православні єпископи України, прагнемо відновлення єдності розділеної православної Церкви в Україні і встановлення канонічного та євхаристійного єднання з Матір’ю — Константинопольською Церквою та всіма помісними православними Церквами як помісна Українська Православна Церква».
Результатом такого спільного звернення до Вселенського Патріарха стала зустріч двох делегацій УПЦ Київського Патріархату та УАПЦ у Вселенській Константинопольській Патріархії 8 листопада 2000 р. Обидві делегації прийняли генеральний секретар Священного Синоду митрополит Філадельфійський Мелітон і митрополит Селевкійський Кирил. Під час довготривалих переговорів обидві сторони погодилися розпочати об’єднавчий процес і конкретизували шляхи об’єднання створенням Змішаної комісії та підписанням Домовленості (грец. мов. «Симфонітікону»). Делегації були прийняті Патріархом Варфоломієм, який благословив продовжувати об’єднавчий процес.
Крім наведених конкретних дій, Київська Патріархія підтримує з Вселенською Патріархією постійні контакти і веде консультації, як про це сказано в «Домовленості», з метою якнайшвидше довести справу до доброго завершення.
Як поводиться в цій ситуації Московська Патріархія? Звичайно, їй не подобається цей об’єднавчий процес. Вона передбачає, що визнання Вселенським Православ’ям помісної Української Церкви може стати реальністю. Тому вона стала активно протидіяти. По-перше, вона зірвала переговори в Женеві, призначені на 15 липня 2000 р., під приводом перенесення їх на кінець серпня. По-друге, в результаті подальших дій вона вивела з процесу переговорів так звану УПЦ Москов-ського Патріархату. За цей час був скликаний Московський Архиєрейський Собор (13-16 серпня 2000 р.); зібрання українських єпископів 28 липня 2000 р. в Києво-Печерській лаврі прийняло звернення до Вселенського Патріарха, щоб він не втручався в українські церковні справи.
Архиєрейський Собор у Москві фактично відмовив УПЦ в автокефалії і в автономії, підтвердивши своє рішення про самостійність і незалежність УПЦ від 27 жовтня 1990 р. Московський Патріарх Алексій ІІ негативно відреагував на лист Президента України, заявивши, що «світська влада не повинна втручатися в церковні справи». Для збереження своєї юрисдикції Московська Церква незаконно ввела в канонічне право нове поняття «самостійність і незалежність Церкви». Православна Церква такого статусу не знає. Існують автокефальні або автономні церкви. Обидві категорії потребують визнання з боку інших помісних православних Церков. УПЦ, не маючи статусу автокефальної чи автономної Церкви, не може по суті називатися Церквою, тому вона не може скликати архиєрейські та інші собори. Про це заявив Вселенський Патріарх Варфоломій у листі до митрополита Володимира (Сабодана). Виходячи з позиції Вселенського Патріарха, ніякої «канонічної Української Православної Церкви» не існує, існують лише єпархії Російської Церкви на території України.
Всі ці дії Московської Патріархії призвели лише до того, що вивели так звану «канонічну УПЦ» з переговорного процесу. В той же час вона заявляє, що без її участі українське церковне питання вирішеним бути не може. Виникає замкнене коло, або глухий кут, вийти з якого неможливо.
В українських політичних колах існує думка, що в Україні не повинно бути Московської Церкви, — ні назавжди, ні тимчасово. Звичайно, в Україні немає місця Московській Церкві, бо — як з державних інтересів, так і згідно з церковними канонами — на одній канонічній території повинна бути одна помісна православна Церква. Але до чого призводить така позиція? До того, що наше церковне питання ніяк не вдається розв’язати. УПЦ відмовляється сісти за стіл переговорів з Київським Патріархатом. Московська Патріархія не погоджується на автокефалію Української Церкви і водночас заявляє, що без неї не можна вирішувати українську церковну проблему. Тому ті політичні кола, які не погоджуються на тимчасове перебування в Україні Російської Церкви, зашморгують гордіїв вузол і об’єктивно підтримують московську позицію.
Як відомо, гордіїв вузол не розв’язується, а розрубується. Стосовно Української Церкви це означає, що треба домагатися визнання тієї частини українського православ’я, яка хоче бути автокефальною Церквою. Тільки після визнання Вселенським Патріархом помісної Української Православної Церкви може початися еволюційний процес переходу до цієї Церкви московських парафій і єпархій, духовенства і єпископів. Треба буде набратися терпіння і без застосування насилля чекати волевиявлення української пастви. Сподіваємося, що вона зробить правильний вибір.
У нашій справі вирішальне значення має позиція Вселенського Патріарха Варфоломія. Після підписання «Домовленості» 8 листопада 2000 р. обидві делегації (Київського Патріархату й УАПЦ) прийняв Вселенський Патріарх. Під час цієї зустрічі він ще раз підтвердив бажання Константинопольської Матері-Церкви вирішити проблему роз’єднаного українського православ’я. Він сказав, що з точки зору церковних канонів та історичного буття Українська Православна Церква має право на автокефалію. Патріарх закликав обидві українські Церкви до об’єднання і додав такі слова: той, хто не піде на об’єднання, назавжди залишиться в схизмі.
Таким чином, незважаючи на різкі протести з боку Московської Патріархії, процес об’єднання українського православ’я і створення помісної Української Церкви, визнаної Вселенським Православ’ям, розпочався під егідою Вселенської Константинопольської Церкви. Разом з тим, ця Церква вкотре підтверджує незаконність відокремлення від неї у 1686 р. Київської митрополії і приєднання її до Московського Патріархату, і тому має повне право надати Томос про визнання автокефалії Української Православної Церкви. Вирішення цього питання тісно пов’язане з визнанням канонічності хіротонії українського єпископату.
Виходячи з усього вищезазначеного, Помісний Собор повинен:
1) прийняти постанову і закликати до об’єднання УПЦ Київського Патріархату і Української Автокефальної Православної Церкви, а також тих архиєреїв і духовенство Московського Патріархату, які хочуть бути у складі єдиної помісної Української Православної Церкви;
2) звернутися з листом до Вселенського Константинопольського Патріарха Варфоломія з підтвердженням нашого бажання щодо об’єднання і підтримки його намірів вирішити українську церковну проблему та запросити його до Києва у травні 2001 р.;
3) ще раз підтвердити, що ми не визнаємо законним, згідно з церковними канонами, приєднання Київської митрополії до Московського Патріархату у 1686 р.;
4) звернутись до Президента України Леоніда Кучми, Верховної Ради України й Українського уряду з подякою за сприяння утворенню єдиної помісної Української Церкви і проханням надалі допомагати цьому процесу до остаточного його завершення.
Незважаючи на всю складність церковної ситуації, ми повинні бути впевненими, що в Україні буде єдина помісна православна Церква. В цьому нехай допомагає нам Господь наш Ісус Христос.
присвяченій 10-й річниці Всеукраїнського Православного Об’єднавчого Собору