Тадей Купчинський
Якось переглядаючи нотні матеріали із архіву храму, я натрапила на старий від час збірник духових творів чітко підписаний «Т. Купчинський». Прізвище відоме, але цікавість повела мене переглянути інші рукописні збірки, де багато творів було підписано лише ініціалами «Т. К».
Згодом стало відомо, зі слів близького родича Олега Антоновича, що Тадей Купчинський був організатором і диригентом мішаного хору у храмі Преображення Господнього у місті Львові. Розквіт творчих сил композитора, якраз співпав із часом, коли він працював у храмі — це були 20–30 роки 20 століття.
Диригент, композитор, художній керівник художніх театрів, актор, своєю творчістю він поповнив розвиток музичного життя, становленню виконавської майстерності, музичної та театральної освіти на Галичині. У його творчому доробку «Служба Божа» в рукописі, «Воскресна служба восьми гласів», дві збірки колядок та щедрівок — «Бог предвічний народився» та «Вселенна веселися», а також «Панахида», «Задостойники» та «Церковні пісні».
Знаючи добре особливості народного виконавства, використовуючи народні церковні мелодії, він зумів створити оригінальний колоритний цикл духовних наспівів, наповнений духом релігійності, святковості та емоційного піднесення. Крім власних творів Тадей Купчинський зібрав великий спадок духовних творів багатьох композиторів, як широковідомих та мало відомих. Очевидно, що виконавська майстерність хору на той час була дуже висока. Співали літургійні твори Д. Бортнянського, А. Арахангельського, А. Веделя, В. Жданова, В. Леонтовича, М. Вербицького, Ст. Людкевича, С. Дегтярьова, Б. Вахнянина, В. Кошиці, Кишакевича, Д. Січинського, І. Лаврівського і багатьох інших. У літургіях використовувалися грецькі, болгарські, почаївські, царицінські та київські напіви. Близько тридцяти років тривала творча та композиторська діяльність композитора у нашому храмі. І хоч постать Тадея Купчинського ще чекає свого дослідника, все ж можна сказати — Тадей Купчиський був помітною особистістю у музичному, духовному та театральному житті Львова, тай західно-український земель у перших десятиліттях двадцятого століття.
Невідомо чи під час Другої Світової Війни хтось із диригентів очолював хору нашому храмі. Можливо лише після війни відновилися спільні із хором літургії та наступному диригенту очевидно довелося пережити певну скруту. Багато нот у тому часі написаних на простому папері, на обкладинках із простих зошитів із підписом Д. Куліш. Його внесок звичайно скромніший за попереднього диригента та не менш цікавий. Концерти, причасники, багато ектеній, літургійні закінчення, церковні пісні тощо. На жаль даних про цього диригента дуже скупі.
Із архівних даних і зі спогадів старих церковних служителів відомо що із хором працювали о. Кипріян, Іван Савчук, який став також священиком, Василь Сомик — знаменитий диригент і співак міста Львова радянських часів. Всі вони в основному працювали на матеріалі залишеним Тадеєм Купчинським, дещо додавалось але в основному використовували вспіваний матеріал.
Ярослава Крилошанська,
регент і солістка хору
Джерело: «Храм Преображення»