Місяць січень, 7-й день. Собор святого Іоана Хрестителя
На вечірні
На Господи, взиваю… стихири свята 3, глас 2.
Просвітителя нашого, що просвічує всяку людину, Який прийшов хреститися, побачив Предтеча і радується душею і тремтить; показуючи Його людям, говорить: ось, Той, Хто визволяє Ізраїля, визволяє нас від тління. О, безгрішний, Христе Боже наш, слава Тобі (двічі).
Коли Спаситель наш хрестився від раба, і Дух, зійшовши, засвідчував, ангельські воїнства, побачивши, вжахнулися. Голос же з неба прийшов від Отця: Цей, Його ж Предтеча хрестить рукою, Син Мій улюблений, в Якому Моє благовоління. Христе Боже наш, слава Тобі (двічі).
Тебе, Джерело, прийняли Йорданські струмені, й Утішитель зійшов у вигляді голуба. Прихиляє голову Той, Хто прихиляє небеса. Кличе і взиває земне до Творця: навіщо повеліваєш мені те, що вище за мене? Я потребую хрещення від Тебе. О, безгрішний, Христе Боже наш, слава Тобі (двічі).
І Предтечі 3, глас 1.
Побачив Предтеча Тебе, Христе, до себе грядущою, що просив хрещення, із тремтінням взивав: чому повеліваєш мені звершити те, що вище моїх сил? О, Всесильний Господи, як я доторкнуся рукою до Тебе, що тримаєш рукою все? Ти мене хрести, раба Твого.
Явився нині людиною, став для тебе доступним, єство недоступне; будучи багатим, з волі Своєї зубожів, щоб зубожіле збагатити; прийди, хрести Того, Хто тлінню непідвладний, і світ від тління визволяє.
Мене стримує все, і куди втікати, не знаю, — говорить Творцю Предтеча, — Ти є потоком, Щедрий, як же приймуть Тебе річні струмені, коли Ти ввійдеш, вливаючи спасіння тим, що прославляють Твоє, Слове, святе явлення.
Слава… глас 6.
У плоті світильник, Предтече Спасів, народжений неплідною, друг Сущого від Діви, Якому радісним гранням в утробі поклонився, і хрестив Його у водах Йорданських; Його ж благай, молимося до тебе, пророче, щоб майбутніх позбавитися страждань.
І нині… свята, глас той самий.
Бог Слово явився у плоті роду людському, стоячи для хрещення в Йордані; і говорить до Нього Предтеча: як я простягну руку і доторкнуся до глави Того, Хто тримає все? Хоч Ти і Немовля від Марії, але знаю Тебе як Бога превічного; Ти ходиш по землі, й тебе оспівують серафими, і раб Владику хрестити не навчився. Незбагненний Господи, слава Тобі.
Вхід. Прокимен, глас 7: Бог наш на небесах і на землі, все, що захотів, сотворив.
На стиховні стихири, глас 4.
Коли побачив Іоан Предтеча Тебе, Владико, що йдеш до нього, вжахнувся, як благорозумний раб, і зі страхом взивав: яке смирення, Спасе! Яка убогість, в яку Ти зодягнувся! Багатством благости упалу людину підніс як благосердний, у неї зодягнувшись.
Стих: Море побачило і побігло, Йордан повернувся назад.
Гряди до Мене, ти, що звершуєш таїнство спасительне, — Ти відповідав Предтечі, — зі страхом послужи Спасителю всіх, і не жахайся; охрещуюсь, як людина, єством безгрішний, щоб оновити загиблого від гріха Адама у водах Йорданських, до яких, як бачиш, Я прийшов.
Стих: Що з тобою море, що ти побігло, і з тобою, Йордане, що повернувся назад.
Хто із земнородних бачив, щоб очищали сонце, — відказує Іоан, — і нагим Того, Хто одягає небо хмарами; і зануреним у воду Того, Хто створює джерела і ріки? Дивуюся невимовному Твоєму провидінню, Владико, не утруджуй раба Твого страшними повеліннями.
Слава… глас 4.
Як Духа ревнитель, і благодаті боговіщання ластівка, ти, Предтече, ясно проповідав провидіння про людський рід Царя, що світло засяяв із Пречистої на оновлення людей, остаточно звільняючи їх від печалі, закликаючи до покаяння і хрещення, щоб досягнути вічного життя, блаженний і богоприємний Іоане.
І нині… свята, глас той самий.
Прийдіть, уподібнимося мудрим дівам; прийдіть, зустрінемо Владику, що явився, бо Він прийшов як жених до Іоана. Йордан побачив Тебе, убоявся і зупинився; Іоан взивав: не насмілююся торкатися глави Безсмертного. Дух сходив у вигляді голуба, щоб освятити води, і голос був з небес: Цей є Син Мій, що прийшов у світ спасти рід людський; Господи, слава Тобі.
Тропар, глас 2: Пам’ять праведного з похвалами, тобі ж бо достатньо свідчення Господнього, Предтече. З’явився воістину і за пророків чесніший, бо в струменях сподобився хрестити Проповіданого. Тому-то за істину постраждав, радуючись, благовістив єси і тим, що в пеклі, Бога, явленого в тілі, що взяв гріх світу і подає нам велику милість.
Слава: і нині, свята, глас 1.
В Йордані хрестився Ти, Господи…
На ранній
На Бог Господь… тропар свята (двічі).
Слава… Предтечі.
І нині… свята.
Після 1-ї кафизми сідальний, глас 1.
Коли Ісус народився від Діви, і хрестився в Йордані від Іоана, Дух зійшов на Нього видимо у вигляді голуба. Заради цього пророк з ангелами взиває: слава пришестю Твоєму, Христе; слава Царству Твоєму; слава провидінню Твоєму, єдиний Чоловіколюбче.
Слава: і нині, той самий.
Після 2-ї кафизми сідальний, глас 4.
Побачив Тебе, Христе, великий Предтеча, що Ти хочеш хреститися в струменях Йорданських, і з радістю взивав: прийшов Ти і явився, Світло недосяжне.
Слава: і нині, той самий.
Канони свята з ірмосами на 10 (дивись на саме свято).
І канон Предтечі на 4, глас той самий.
Пісня 1
Ірмос: Непрохідне хвилююче море…
Мене, що занурюється у бурю пристрастей, Предтече, попередивши, спаси твоїми молитвами; бо ти сам був чесним і найчистішим вмістилищем безстрастя, від дитинства — з неба присвячений Господу.
Ангел, що предстоїть Богу, радіючи, благовістив чесному Захарії, твоєму священнодіючому отцю, тебе, рівноангельного, всеблаженний Предтече Господній і друже.
Ти був сповнений Пресвятого Духа ще в утробі твоєї матері, і радісною грою дівствений плід провістив і поклонився, всечесний пророче.
Прославмо Предтечу Господнього, божественного і богомудрого, який показав дивний спосіб життя, раніше недоступний усім людям, і хрестив Христа в Йорданських струменях.
Богородичний: Всеосвячений дівства храм, Ти носила в утробі Бога Слово, тих, що прибігають до Тебе і благають, спаси молитвами Твоїми, Пречиста, визволяючи від бід, що приходять, Всенепорочна.
Катавасія свята, ірмоси обох канонів.
Пісня 3
Ірмос: На камені віри утвердив мене…
Ти визволив від ганьби непліддя, пізнав божественне Різдво Діви, заграв, радіючи, в утробі матері, всехвальний Іоане, ангелів співжитель, Господній Предтече блаженнійший.
Ти підготовлював путь Господу, йшов перед лицем Його, пророче; як світильник, ти виявляв усім слави Отчої Сяяння, що заради нас явилося у плоті, і показав себе більшим за всіх.
Ти засяяв, як ранок, сповіщаючи правди Сонце сущим у темряві; бо ти був проповідником спасіння всіх і Предтечею, і всіх закликав: приступайте до Христа з вірою, і спасетеся.
Богородичний: Радість прийнявши невимовну, Ти зачала безмужно Владику Твого, що закликав усю вселенну, Богомати. До Нього ж і взиваємо: нема Святого, крім Тебе, Господи.
Кондак свята і ікос.
Далі сідальний, глас 8: Йордан водами служить, і Іоан простягає руку смертну, коли явився Ти, невидимий, у плоті для хрещення; але один повертався назад зі страхом, другий же тримав Тебе, безсмертний, з тремтінням. Воістину Агнець Божий, Джерело вічне, освятив Ти джерела, і моря, і людей: Тройця бо засяяла з небес; Сином називає тебе Отець, і Святий Дух сходить.
Слава: і нині, той самий.
Пісня 4
Ірмос: Оспівую Тебе голосом, Господи…
Ти був посланий Владикою осквернених омивати водою, підготовляти путь Христу, що бере на Себе гріхи і проганяє оману зорею богопізнання, всечесний Іоане.
Моли, блаженний Іоане, про зцілення мене від отрути зміїного укусу, Христа, Якого ти хрестив водами Йорданськими, в яких Спас знищив злобу зміїв, що там гніздилися.
Ти, проповіднику Христа, прикрашений Божою мудрістю, голосом волаючого в пустелі взивав як пророк: покайтеся. Він показав нам тебе більшим за всіх людей.
Дивне і для людей недосяжне проводячи житіє, ти, всеблаженнійший, прийшов до Йорданських вод і чув там глас Отчий, і бачив сходження Духа Святого.
Богородичний: Господь, Який усе сотворив, ради нас Сам утворюється, оселившись у Твоїй, Пречиста, всесвятій утробі, одягнувшись у людський образ і у Свій образ, — Спас.
Пісня 5
Ірмос: Ти просвічення лежачих в темряві…
Осяяний світлістю надзвичайних чеснот, ти, Предтече, будучи покликаним таємничим небесним гласом, прийшов на Йорданські води і хрестив та очищав водою тих, що з душевною вірою приступали до тебе.
Готуючись хрестити чисте і нетлінне Світло, ти, Іоане, став найчистішим сосудом; більшим за всіх Ним був названий, чеснішим за всіх пророків, бо сподобився побачити Того, Кого пророкували.
Ти був посланий перед лицем Господнім, щоб показати всім людям стежки Його. Предтеча доторкається, тремтячи, до глави Владичної, хрестить і промовляє: іншого, крім Тебе, Бога не знаю.
Хто бачив, або хто чув колись, щоб безгрішний, Який рукою все утримує, схиляв голову перед творінням? Тому, тремтячи, Хреститель взиває: іншого, крім тебе, Бога не знаю.
Богородичний: Син Божий Твоїм, Діво, Сином ясно показався, звершуючи діла єдиним словом як Бог; тому Тебе всі іменуємо істинною Богородицею і Владичицею, іншої бо Матері Божої не знаємо.
Пісня 6
Ірмос: В безодні гріховній валяючись…
Ти, Предтече, своїм гласом ішов попереду Слова, і засяяв, як світлоносна зірка, провіщаючи правди Сонце.
Не знаючи земних піклувань, ти збагатився небесною надією; на землі, як ангел, життя проводив ти, всеблаженний Іоане.
Знаємо тебе як печать пророків, проповідника Старого і Нового Завітів; Хрестителя і Предтечу Спаса Христа провіщаємо.
Богородичний: Невимовне воістину зачаття, недослідиме Різдво Твоє і незбагненне для всіх; вірні ж пізнають Тебе вірою, єдина Богоневісто.
Кондак, глас 6: Йордан, убоявшись плотського Твого пришестя, повернувся назад; Іоан, виконуючи своє пророче служіння, тремтячи, сховався; ангельські сили вжахнулися, побачивши тебе в струменях, плоттю хрещеного; і всі, сущі у темряві, просвітилися, оспівуючи Тебе, що явився і просвітив усе.
Ікос: Коли Адам осліп у раю, явилося Сонце з Вифлеєма і відкрило йому очі, омивши їх Йорданськими водами; для почорнілого і затьмареного світло засяяло невгасиме. Уже для нього немає ночі, бо завжди день, бо заради нього Ранок народився; Адам бо увечері сховався, як написано, але знайшов Зорю, Яка його оновлює. Той, хто увечері упав, звільнився від мороку, і досяг ранку, який явився і просвітив усе.
Пісня 7
Ірмос: Купина вогнеопалена на горі…
Ти, Предтече, священнодіяв хрещення і звершив явно дані тобі Богом таїни і, як агнець незлобивий, над яким священнодіяли, був принесений у жертву.
Тому з тобою єдинодушно співаємо: благословенний Бог отців наших.
Ти був новим Іллею, бо ти, Предтече, сміливо викрив беззаконня царя, і життя рівноангельне показав нам, як Ілля, триблаженний Іоане. Тому з тобою, пророче, співаємо: благословенний Бог отців наших.
Ти більший за пророків, і успадкував шану апостолів Христових; Ти, Предтече, був завершенням Закону, і явився початком нової благодаті. Тому з тобою, блаженний Іоане, співаємо: благословенний Бог отців наших.
Богородичний: Всі побожні достойно оспіваємо піснеспівами Пречисту і богоприємну владичицю, бо Вона народила Бога Єдинородного, що явився нам, людям. Йому ж, вірні, єдинодушно співаємо: благословенний Бог отців наших.
Пісня 8
Ірмос: Піч вогняна колись у Вавилоні…
Тебе, що на землі пожив рівноангельним житієм, і став більшим за всіх, Іоане всеблаженний, радісно шануємо, взиваючи: благословляйте, всі діла Господні, Господа.
Ти, пророче, навчив поклонятися єдиній божественній Істоті у трьох єдиносущних Іпостасях; бо гласом Отця, і зішестям Духа ти пізнав у хрещеному Слово Боже присносущне.
Ранок духовний, сповіщаючи про Сонце, що від Діви засяяло, від неплідної прийшов ти, Іоане всечесний, і проповідував Агнця, Який бере на Себе гріхи світу заради чоловіколюбства.
Споглядаючи нині на нас з небес, Іоане блаженний, збережи тих, що йдуть за твоїм божественним проповіданням, і перебувають в ученні божественних і спасительних твоїх догматів, всеблаженний Предтече.
Богородичний: Ти зачала невимовно слави Отчої превічне сяяння, Слово безначальне, Яке було на початку, і нині від Тебе, Пречиста, стало Первістком, будучи незмінним за природою.
На 9-й пісні Чеснішу… не співаємо, а співаємо приспіви свята.
Пісня 9
Ірмос: Світильник, що раніше Сонця…
Приспів до тропарів Предтечі.
Величай, душе моя, у пророках великого Предтечу.
В пустелі глас Предтечі свідчить про пришестя до нас Слова у плоті, і готується радісно хрестити Превічне, що очищає душі від гріха, заради віри.
Закон і благодать явно пропонують тебе, всечесний Іоане, посередником: один печаттю і закінченням, друга — початком; тебе бо Слово назвало більшим за всіх пророків, що пожив краще за всіх видимих.
Показавши житіє подібним до безтілесних, ти веселишся з ангельськими силами, і радієш, стоячи перед престолом Владичним, благаючи прощення гріхів і спасіння тим, що прославляють тебе.
Приспів: Величай, душе моя, чеснішу від горніх воїнств Діву Пречисту Богородицю.
Богородичний: Заради благосердя Спаситель усіх стає людиною, і приймає плотське народження, будучи чоловіколюбним більше за людей Чоловіколюбець, із дівственої утроби Твоєї, Богородице всеблаженна.
Сідальний Предтечі: Стежки підготував ти дивно Господу, бо був гласом Його пришестя, і проповідником істинним, більшим за всіх пророків, Іоане блаженний; ти бачив Світло, і був закінченням Його невимовного провидіння.
Слава: і нині, свята.
Явився Спас, благодать і істина, в струменях Йорданських, і просвітив тих, що спали у темряві і тіні; бо прийшло і явилося Світло недоступне.
На Хваліте… стихири, на 4; глас 1.
Як Світло від Світла… Як Тебе, Христе… Ти, коли хрестився в Йордані… Істинне Світло… (написані в самому святі).
Слава… глас 6.
Ти, Хрестителю, як ангел, вийшов із неплідного лона, від самих пелен оселився в пустелі, став печаттю всіх пророків; Того, Кого вони різноманітно бачили і проповідували в гаданнях, ти сподобився хрестити в Йордані. Ти чув голос з небес Отця, Який засвідчував Його Синівство, і бачив Духа Святого у вигляді голуба, глас указував на Того, Хто хрестився. О, вищий за всіх пророків, не переставай молитися за нас, що вірою святкуємо пам’ять твою.
І нині… глас 2.
Сьогодні прийшов Христос на Йордан хреститися; сьогодні Іоан доторкається до глави Владики; Сили Небесні жахаються, бачачи преславне таїнство; море побачило і побігло; Йордан побачив і повернувся назад; ми ж, просвітившись, взиваємо; Слава Богу, що явився, і на землі став видимим, і просвітив світ.
Славослів’я велике.
Після Трисвятого тропар Предтечі.
Слава: і нині, свята.
Єктенії і відпуст. Час перший і кінцевий відпуст.
На літургії
Блаженні свята, пісня 3, на 4; і святого, пісня 6, на 4.
Після входу: Спаси, Сину Божий, що хрестився в Йордані, нас, що співаємо Тобі: Алилуя. Так співаємо до віддання.
Прокимен, глас 7: Звеселиться праведник у Господі, і уповає на Нього.
Стих: Почуй, Боже, голос мій, коли молитимусь до Тебе.
Апостол: Діянь святих апостолів читання, зачало 42 (19, 1-8).
Алилуя, глас 5: Світло засяяло праведнику, і правим серцем — радість.
Стих: Веселіться, праведні, у Господі, і сповідуйте пам’ять про святиню Його.
Євангеліє від Іоана, зачало 3 (1, 29-34).
Причасний: Явилась Благодать Божа…
Інший: В пам’ять вічну буде праведник…