Коли цього року Пасха?
Якщо пересічні громадяни більш-менш точно можуть назвати дату святкування Різдва, то питання: «Коли цього року Пасха?» — завжди спіткає нас несподівано. Виявляється, що перипетії та суперечки з цього питання точилися протягом майже усієї більш як двотисячорічної історії християнства.
У статті Ви прочитаєте, як це самим визначити й «порахувати» з допомогою формули Гауса. А далі подано таблицю Пасхалії до 2020 року.
Святкування Пасхи історики церкви розпочинають від часів апостольських, хоча письмових свідчень про це не збереглося. Але те виключне значення, яке надавали апостоли у своїх посланнях самому факту воскресіння Спасителя, красномовно свідчить про те, що перші християни не могли оминути цю подію особливим вшануванням.
Вже з ІІ ст. маємо перше письмове свідчення про святкування Великодня, яке належить св. Іринею, єпископу Ліонському. З цього періоду виникає суперечка між церквами Риму та Малої Азії щодо часу та змісту свята Пасхи. Якщо Малоазійські церкви, дотримуючись передання апостола Іоана Богослова, святкували Пасху разом з іудеями 14–15 нісана на спомин про хресні страждання та смерть Спасителя, то Римські церкви, за переданням апостолів Петра й Павла, святкували в наступну за єврейською Пасхою неділю, як радісний спогад про воскресіння. Часом протиріччя з цього питання настільки загострювалися, що під загрозою опинялась сама єдність церков.
Ці суперечки тривали майже два сторіччя, й були остаточно розв’язані тільки на Нікейському вселенському Соборі у 325 році. Собор схилився до римської практики, та зазначив своїм сьомим правилом, що Пасха має святкуватися християнами обов’язково окремо від юдеїв і обов’язково в неділю, яка слідує за повним місяцем. Сам імператор Костянтин про цю постанову Собору відправив особливе послання Церквам, в якому говорить, що «визнано за благо всім і скрізь святкувати Пасху в один і той самий день». Однак, на жаль ця дефініція не зняла існування проблеми в її практичному аспекті. Олександрійською та Римською церквами були запропоновані різні цикли та методи вираховування пасхалії, але жоден з них не був ідеальним і, врешті, призводив, до суперечок з астрономічними даними.
Великдень — це перехідне свято. Воно завжди відзначається в неділю, а от по числах припадає на період між 4 квітня та 7 травня (за новим стилем). Це пов’язано з розбіжністю між місячним календарем, за яким вели своє літочислення семіти, та сонячним, яким користувалися римляни, греки та інші народи стародавнього світу, та який, врешті, успадкували й ми. Місячний рік на 11,25 діб коротший за сонячний, тому періодично потрібно було додавання до року зайвого місяця. В перші сторіччя ці додатки не були врегульовані, а відбувалися на розсуд впливових равінів. У Талмуді зберігається послання равіна Гамаліїла, учителя апостола Павла, до Вавилону та Мідії: «повідомляємо вам, що оскільки голуби для жертви ще занадто ніжні й ягнята занадто молоді, й час авіва (нісана, першого весняного місяця) ще не настав, то ми по згоді з нашими колегами вирішили за потрібне додати до року 30 днів». Таким чином кожного року потрібно було особливе повідомлення про свято Пасхи. За часів існування синедріону по всій Палестині щороку відправляли особливих послів з повідомленням, з якого дня потрібно відраховувати початок місяця нісана та на який день припадає Пасха. Щоб повідомити про це євфратських юдеїв, в день нісанського новомісяччя запалювались вогні на Єлеонській горі, а слідом за нею на інших, навіть до самої Вавилонії.
З усіх практичних формул, запропонованих для обчислення Пасхи, найбільш зручні та прості належать видатному німецькому математику, астроному і фізику Карлу Фрідріху Гаусу. Вперше він представив їх без доказів у «Monatliche Correspondenz» за 1802 рік. Вони полягають у наступному. Припустимо, що число a — залишок від ділення року на 19; b — залишок від ділення його на 4; c — залишок від ділення на 7. Далі число d дорівнюватиме залишку від ділення 19a+15 на 30, а число e — залишку від ділення 2b+4c+6d+6 на 7. День Пасхи буде 22+d+e березня, або, що теж саме, d+е–9 квітня. В цих простих формулах міститься повна пасхалія для Юліанського календаря, яку прийняла православна церква. Для прикладу візьмемо 2006 рік: a=11, b=2, c=4, d=14, e=5; день Пасхи — 10 квітня (за старим стилем), і, відповідно, 23 квітня (за новим стилем). З цих формул видно, що найраніше Пасха може бути, коли d=e=0, це 22 березня за старим стилем.
У зв’язку з цим цікаво буде знати, що період у 532 роки називається великим індиктіоном. Оскільки фази місяця повертаються до тих самих чисел через кожні 19 років, а дні тижня, беручи до уваги високос, через 28 років, то через 19×28=532 роки дні Пасхи за Юліанським календарем повторюються абсолютно точно.
Безумовно питання вирахування дати Пасхи є важливим. Але набагато важливішою є наша віра у Воскресіння. Саме вона підносить нас цими весняними днями на вершину радости, коли вкотре чуємо Великоднє привітання: «Христос воскрес!», — та, забувши про всі образи і негаразди, піднесено відповідаємо: «Воістину воскрес!»
і перехідних свят на 2005–2020 роки
(дати вказано за новим стилем)
Рік | Початок Тріоді |
Прощена неділя |
Вхід в Єрусалим |
Пасха | Вознесіння Господнє |
Трійця | Петрів піст |
2005 | 20 лютого | 13 березня | 24 квітня | 1 травня | 9 червня | 19 червня | 15 днів |
2006 | 12 лютого | 5 березня | 16 квітня | 23 квітня | 1 червня | 11 червня | 23 дні |
2007 | 28 січня | 18 лютого | 1 квітня | 8 квітня | 17 травня | 27 травня | 38 днів |
2008 | 17 лютого | 9 березня | 20 квітня | 27 квітня | 5 червня | 15 червня | 19 днів |
2009 | 8 лютого | 1 березня | 12 квітня | 19 квітня | 28 травня | 7 червня | 27 днів |
2010 | 24 січня | 14 лютого | 28 березня | 4 квітня | 13 травня | 23 травня | 42 дні |
2011 | 13 лютого | 6 березня | 17 квітня | 24 квітня | 2 червня | 12 червня | 22 дні |
2012 | 5 лютого | 26 лютого | 8 квітня | 15 квітня | 24 травня | 3 червня | 31 день |
2013 | 24 лютого | 17 березня | 28 квітня | 5 травня | 13 червня | 23 червня | 11 днів |
2014 | 9 лютого | 2 березня | 13 квітня | 20 квітня | 29 травня | 8 червня | 26 днів |
2015 | 1 лютого | 22 лютого | 5 квітня | 12 квітня | 21 травня | 31 травня | 34 дні |
2016 | 21 лютого | 13 березня | 24 квітня | 1 травня | 9 червня | 19 червня | 15 днів |
2017 | 5 лютого | 26 лютого | 9 квітня | 16 квітня | 25 травня | 4 червня | 30 днів |
2018 | 28 січня | 18 лютого | 1 квітня | 8 квітня | 17 травня | 27 травня | 38 днів |
2019 | 17 лютого | 10 березня | 21 квітня | 28 квітня | 6 червня | 16 червня | 18 днів |
2020 | 9 лютого | 1 березня | 12 квітня | 19 квітня | 28 травня | 7 червня | 27 днів |
Можливо настав час оновити таблицю? :)