Правило для тих, хто готується до Святого Причастя та бажає прийняти Пречисті, безсмертні і животворчі Тайни Тіла та Крові Господа нашого Ісуса Христа
Згідно з Церковним Уставом увечері належить уважно вислухати або прочитати вечерню та повечір’я.
На повечір’ї, після Символу віри, читаються канон Ісусу Христу, канон Богородиці, канон Ангелу Охоронителю й канон наступного дня.
Що необхідно читати і в який день подано нижче.
Починати визначене правило необхідно так, творячи поясний поклін:
Боже, будь милостивий до мене грішного.
Боже, очисти гріхи й помилуй мене.
Ти, що створив Господи помилуй мене.
Без числа згрішив, Господи, прости мені.
Владичице моя, Пресвята Богородице, спаси мене, грішного.
Молитовне звертання до Ангела Охоронителя й до святого:
Святий Ангеле Охоронителю мій, від усякого зла збережи мене.
Святий апостоле (або мученику, або преподобний отче) (ім’я), моли Бога за мене.
У суботу на повечір’ї, напередодні неділі, належить прочитати канон Господу Ісусу (за бажанням і акафіст Ісусу Найсолодшому), канон молебний (Параклісис) до Пресвятої Богородиці або канон Богородиці, визначений на повечір’ї відповідно до чергового гласу з Октоїха, і канон Ангелу Охоронителю. Після прочитання канонів — молитви «Достойно є…», Трисвяте по «Отче наш…» і недільний кондак гласу тижня.
Якщо ж на цей день припадає також і святкування святого, то кондак святого не читається, а тільки один недільний кондак.
Якщо ж у неділю буде свято на честь Господа нашого Ісуса Христа, то недільний кондак не читається, а тільки кондак цього свята.
На неділю може припасти Богородичне свято, в цьому випадку недільний кондак читається.
У великопісні суботи та у суботи П’ятидесятниці читається кондак Тріоді.
Мале повечір’я закінчується так: «Господи, помилуй» (40 разів), «Ти, що кожного часу…» та інше, «Непорочна, чиста…», «І дай Владико нам…».
Твориться відпуст, або відразу ж приєднуються тропарі «Помилуй нас, Господи, помилуй нас…» і вечірні молитви, як звичайно.
У неділю на повечір’ї, напередодні понеділка, читається: канон Ісусу Найсолодшому, молебний канон Пресвятій Богородиці або канон чергового гласу з Октоїхом і канон архангелам, а також, за бажанням, і канон Ангелу Охоронителю. Після «Достойно є…» — Трисвяте по «Отче наш…». Якщо є свято або святкування на честь святого, то читається кондак цього свята або святого. Якщо ж немає ні свята, ні святкування на честь святого, то читається тропар храму (якщо храм на честь Господа або Богородиці), а потім дня: «Небесних воїнств…». Яки! що ж храм на честь святого, то належить читати тропар дня, потім — храму, а також «Боже отців наших…», «Наче багряницею…», «Слава…», «Зі святими упокой…», «І нині…», «Молитвами, Господи, всіх святих…», «Господи, помилуй» (40 разів), «Ти, що кожного часу…» та інше.
У понеділок на повечір’ї, напередодні вівторка, читається: канон покаянний Господу Ісусу Христу, молебний канон Пресвятій Богородиці або канон чергового гласу з Октоїха, канон святому Іоану Предтечі й канон Ангелу Охоронителю. Після «Достойно є…» — Трисвяте по «Отче наш…» — тропар храму (якщо храм на честь Господа або Богородиці), потім — святому Іоану Предтечі і храму (якщо храм на честь святого), а також «Боже отців наших…», «Наче багряницею…», «Слава…», «Зі святими упокой…», «І нині…», «Молитвами, Господи, всіх святих…» та інше.
Якщо ж у цей день є свято або святкування на честь святого, то читається тільки один кондак цього свята або святого, а також: «Господи, помилуй» (40 разів), «Ти, що кожного часу…» та інше.
У вівторок на повечір’ї, напередодні середи читається: канон Ісусу Найсолодшому, канон Богородиці Одигітрії, або канон молебний, або за гласом Октоїха, і канон Ангелу Охоронителю. Після «Достойно є…» читається тропар «Спаси, Господи людей Твоїх…», а потім тропар храму Богородиці або святого, а також «Боже отців наших…», «Наче багряницею…», «Слава…», «Зі святими упокой…», «І нині…», «Молитвами, Господи, всіх святих…».
Якщо ж на цей день припадає свято або святкування на честь святого, то читається тільки один кондак цього свята або святого, а далі — «Господи, помилуй» (40 разів), «Ти, що кожного часу…» та інше.
У середу на повечір’ї, напередодні четверга, читається: канон покаянний Господу Ісусу Христу, молебний канон Пресвятій Богородиці, канон святим апостолам або канон святителю Миколаю (за бажанням). Деякі ж читають і акафіст святителю Миколаю ввечері або зранку, за бажанням. Після «Достойно є…» — тропар храму (якщо храм на честь Господа або Богородиці), потім «Апостоли святі…», «Правило віри…» і тропар храму на честь святого, а також «Боже отців наших…», «Наче багряницею…», «Слава…», «Зі святими упокой…», «І нині…», «Молитвами, Господи, всіх святих…».
Якщо ж буде свято або святкування святого, то читається один кондак цього свята або святого, після чого — «Господи, помилуй» (40 разів), «Ти, що кожного часу…» та інше.
У четвер на повечір’ї, напередодні п’ятниці читається: канон Чесному Хресту, молебний канон Пресвятій Богородиці або чергового гласу з Октоїха і канон Ангелу Охоронителю. Після «Достойно є…» належить читати ті ж тропарі, які зазначені у вівторок, та інше.
У п’ятницю на повечір’ї, напередодні суботи, читається: канон Ісусу Найсолодшому, обов’язково акафіст Пресвятій Богородиці, канон Ангелу Охоронителю, канон всім святим і заупокійний канон. Якщо ж хто побажає прочитати акафіст Пресвятій Богородиці зранку або, як прийнято в багатьох храмах, на ранній, після 6-ої пісні канону, то читати кондаки та ікоси за бажанням, але акафістний канон належить прочитати на повечір’ї або зранку. Після «Достойно є…» — Трисвяте по «Отче наш…», тропар «Апостоли, мученики і пророки…», «Слава…», «І нині…», «Як первістки природи…», «Господи, помилуй» (40 разів), «Ти, що кожного часу…» та інше.
Маючи любов до Ісуса Найсолодшого та Пресвятої Богородиці, щодня до або після ранньої, читають акафісти з роздумами про Божественні Тайни, замінюючи читання через день, тобто в суботу — акафіст Пресвятій Богородиці, у неділю — Ісусу Найсолодшому, у понеділок — знову Богородиці, у вівторок — Ісусу Найсолодшому, і так в усі дні, що досить похвально, тому що це є богоугодне і благочестиве діло; тільки щоб чинилося це не під час співу на ранній відправі (тобто не в храмі).
Після ранкових молитов відразу, без «Достойно є,..», читається полуношниця від «Блаженні непорочні…» (17 кафизма); якщо ж ні, то — і «Достойно є…» і відпуст.
Полуношницю та шестипсалміє у храмі необхідно слухати з уважністю, і в цей час священику не варто нічого читати, крім ранніх молитов зі служебника, а слухати читання та церковний спів або читати ті ж канони, які читаються на ранній.
Неприпустимо під час ранкового співу в храмі читати молитви до Причастя, акафіст або що-небудь інше. Бог дарував нам загальні та спільні ранні, вечірні молитви, щоб єдиним серцем і єдиними устами Його славити та оспівувати.
Після закінчення ранньої та першого часу в келії або вдома можна читати за бажанням: або уривки з Євангелія й Апостола, або акафіст із канонами. Коли настане час, за звичаєм, читаються 3-й і 6-й часи з тропарями, у великопісні дні, коли служиться літургія Ранішеосвячених Дарів, потрібно читати і 9-й час або уважно вислухати його читання в храмі.
У надвечір’я Різдва Христового та Богоявлення, якщо є піст, слухають Царські часи, що читаються в храмі.
ЧИТАННЯ КОНДАКІВ НА ЧАСАХ І ЗОБРАЖАЛЬНИХ УПРОДОВЖ ВСЬОГО ТИЖНЯ
У неділю після «Полегши, відпусти…» та «Отче наш…» — недільний кондак і храму на честь святого. «Слава…», кондак на честь святого цього дня, «І нині…», кондак храму Богородиці. Якщо ж храм не Богородиці, то на «І нині…» читається «Заступнице християн…».
Якщо в цей день святкується Різдво Христове чи Богоявлення, чи Преображення, чи Воздвиження чесного хреста, то читається один кондак цього свята. Якщо ж на цей день припадає інше Господське свято або Богородичне, тоді читається недільний кондак, «Слава…», «І нині…» і кондак свята.
Під час Святої Чотиридесятниці читаються недільний кондак, «Слава…», кондак Тріоді, неділі за гласом, «І нині…», храму Богородиці. Якщо ж храм не Богородиці, то читається: «Слава…», кондак храму святого, «І нині…» Тріоді.
Те ж саме й у Святу П’ятидесятницю, в усі неділі до відання свята Пасхи: спочатку читається кондак Тріоді. «Слава…», кондак храму святого, «І нині…», кондак Пасхи. Після Вознесіння Господнього читається кондак даного свята до неділі Всіх святих.
У понеділок після «Полегши, відпусти…» і після «Отче наш…», якщо храм на честь Господа або Богородиці, то читається кондак храму, потім дня й денного святого. «Слава…», «Зі святими упокой…», «І нині…». «Заступнице християн…», а якщо храм святого першим читається кондак дня і храму, також кондак денного святого. «Слава…», «Зі святими упокой…», «І нині…», «Заступнице християн…».
У вівторок після «Отче наш…» — кондак храму на честь Господа або Богородиці, і дня, також денного святого. «Слава…», «Зі святими упокой…», «І нині…», «Заступнице християн…». У храмі Іоана Хрестителя читається кондак храму у вівторок на часах після «Полегши, відпусти…» не читається тому, що читається денний кондак Іоану Хрестителю.
У середу після «Полегши, відпусти…» і по «Отче наш…» — кондак дня «Вознісся на хрест…» і храму святого, і денного святого. «Слава…», «Зі святими упокой…», «І нині…», «Заступнице християн…».
У четвер після «Полегши, відпусти…» і по «Отче наш…» — кондак храму на честь Господа або Богородиці, і дня — святих апостолів і святителя Миколая, також і святого денного. «Слава…», «Зі святими упокой…», «І нині…», «Заступнице християн…».
У п’ятницю після «Полегши, відпусти…» і після «Отче наш…» кондаки читаються так, як і в середу.
У суботу, після «Полегши, відпусти…» і після «Отче наш…» — кондак храму на честь Господа або Богородиці і дня, а також денного святого. «Слава…», «Зі святими упокой…», «І нині…», «Заступнице християн…». Якщо ж збігається свято Господське або Богородичне з попраздництвом, у суботу і в усю седмицю (крім неділі) читається кондак тільки даного свята до його відання, а денні кондаки опускаються. Якщо пам’ять святого припадає на попраздництво і заради цього відбувається полієлей або славослів’я, то читається кондак цього святого. «Слава: і нині…» — кондак свята, якого відбувається попраздництво. У дні П’ятидесятниці читається спочатку кондак Тріоді, «Слава…» — святого денного, «І нині…» — кондак Пасхи. А після відання Пасхи — «І нині…» — кондак цього свята, до неділі Всіх святих.
Варто також пам’ятати, що якщо Октоїх не співається увесь тиждень, зберігаються тропарі і кондаки денні.
За традицією, готуючись до ранньої літургії, правило до Святого Причастя починати із псалмів: «Господь пасе мене…» та інше, молитви та канон до Причастя. За іншою традицією, починають від Зображальних, тобто від «Благослови, душе моя, Господа…», а після закінчення Зображальних промовляють зазначені вище псалми, канон і молитви до Причастя, а потім — часи та відпуст. Це допустимо, тому що здавна святі апостоли й богоносні отці узаконили, і відвели певним молитвам відповідний час, щоб кожна молитва звершувалася у свій час: полуношниця та рання — вночі; часи — кожний у свою годину; вечірня — увечері.
У Світлу седмицю замість звичайного правила читається канон Пасхи з Богородичними та Пасхальні часи. Перед звершенням літургії також прочитуються канон і молитви до Святого Причастя.
Обов’язково і необхідно кожній людині будь-якого віку та статі знати молитви: «Отче наш…», «Богородице Діво…», «Вірую…» і читати їх кілька разів щодня.
Кожен, хто бажає причаститися, повинен гідно приготуватися до цього Святого Таїнства. Приготування це (у церковній практиці називається говінням) триває декілька днів і стосується як тілесного, так і духовного життя людини. В тілесному житті необхідно дотримуватися поміркованості, тобто тілесної чистоти, обмеження в їжі (піст). У дні посту виключається їжа тваринного походження: м’ясо, молоко, яйця, а під час суворого посту, — риба. Хліб, овочі, фрукти вживаються в помірній кількості. Розум не повинен розсіюватися на маловартісні речі чи перебувати у веселощах.
У дні говіння потрібно відвідувати богослужіння в храмі, якщо дозволяють обставини, та виконувати домашнє молитовне правило: хто читає звичайно не всі ранкові й вечірні молитви, нехай читає всі повністю, хто не читає канони, нехай у ці дні читає хоча б по одному канону. Напередодні Причастя необхідно бути на вечірньому богослужінні й прочитати вдома, крім вечірніх молитов, канон покаянний, канон Богородиці і Ангелу Охоронителю. Канони читаються або один за іншим повністю, або з’єднуючи в такий спосіб: читається ірмос першої пісні покаянного канону («Як по суші…») і тропарі, потім — тропарі першої пісні канону Богородиці («Багатьма опанований…»), опускаючи ірмос «Воду пройшовши…», і тропарі канону Ангелу Охоронителю, теж без ірмоса «Співаємо Господу…». Так само читають і наступні пісні. Тропарі перед каноном Богородиці та Ангелу Охоронителю, а також стихири після канону Богородиці в такому випадку опускаються.
Читається також канон до Причастя і за бажанням акафіст Ісусу Найсолодшому. Після закінчення полуношниці вже не вживають їжу та напої, тому що приступати до Таїнства Причастя потрібно натще. Вранці прочитуються ранкові молитви та все послідування до Святого Причастя, крім канону, прочитаного напередодні.
Після прийняття Святих Тайн необхідно вислухати або прочитати молитви після Святого Причастя.