Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д)
Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження Українське бароко Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Київська область, Баришівський р-н, с. Лехнівка

Церква Різдва св. Іоана Предтечі та дзвіниця
1896 рік

Гарно написав про лехнівський храм Іван Биков, професійний архітектор і великий аматор дерев’яної УЦА:

«Чудо народної архітектури. …Цей гордий храм-красень є живим підтвердженням того, що українці будували козацькі храми і за пізнього царату. Він збудований у 1896 р. (далі…)

Георгіївська церква, с. Селище
Київська область, Баришівський р-н, с. Селище

Георгіївська церква
1910 рік

Про цю церкву, либонь, найчастіше доводилося читати й чути, що вона «козацька». Але мусимо розчарувати фантазерів: вона таки єпархіальна. Той факт, що село Селище буцімто ніколи не було закріпаченим, нічого не міняє. Інша річ — прекрасні куполи храму — досконалої грушеподібної форми, яскравої ознаки українського бароко.(далі…)

Успенська церква, с. Вільховець
Київська область, Богуславський р-н, с. Вільховець

Успенська церква
Сер. ХІХ ст.

Українство вільховецької церкви подібне до українства храму в Лехнівці. Але тут, як на нас, воно висловлене з відчутно більшим почуттям та силою. Це тому, що Успенський храм — симетрично-дев’ятидільний. До того ж бічні, поставлені хрестом верхи церкви — потужні і світлові; ще й наслідують центральну баню своїми обрисами, як і належить в народній УЦА. (далі…)

Церква Різдва Пресвятої Богородиці, м. Васильків (присілок Западинці)
Київська область, Васильківський р-н, м. Васильків, вул. Декабристів, 216 (присілок Западинці)

Церква Різдва Пресвятої Богородиці
1859 рік

Церква трошки дивна. Якщо дивитися на неї із західного боку (прямо чи під невеликим кутом), вона створює враження гармонійного традиційного храму, мало не в народному дусі. Та варто включити у поле зору вівтарний зруб — враження зникає: надто маденький і неспівмірний у церкви вівтар. (далі…)

Київська область, Володарський р-н, с. Ожегівка

Покровська церква
1882 рік

За переказами, ожегівська церква постала стараннями простого селянина Івана Заїнчуківського (Зайончківського? — напевне українізованого поляка). Саме він назбирав гроші на будівництво по людях та монастирях. За це й був вшанований вдячними нащадками: фундатор храму спочиває на церковному обійсті під великим чавунним хрестом. (далі…)

Київська область, Іванківський р-н, с. Коленці

Церква свв. Козьми та Даміана
1874 рік

Безперечно, церква у Коленцях — найоригінальніша на Київщині. Такого несподіваного і водночас переконливого сполучення восьмериків і четвериків немає і в давнішій дерев’яній архітектурі, не кажучи про історизм (подібна за планом споруда є у недалекому селі Вовчків, але загалом їй далеко до коленцівського шедевру).(далі…)

Київська область, Іванківський р-н, с. Феневичі

Церква св. Олександра Невського
1899 – 1902 рр.

Автор початкового проекту церкви — український архітектор і патріот рідного краю, киянин Стефан Рикачов (поч. 1820-х — 1898). Ініціатори будівництва — феневицькі селяни, які «ніжайше» просили Синод дозволити їм збудувати храм в пам’ять спочилого імператора Олександра ІІІ. (далі…)

Київська область, Кагарлицький р-н, с. Кадомка

Миколаївська церква
1898 рік (1850-ті ?)

Єдина стара дерев’яна церква Кагарличчини пишається народним наївом стінопису. Такого щиро-українського Собору архангелів ви точно деінде не побачите. Небожителі зображені на склепінні церковного верху у канонічній седмичисленній кількості: свв. Михаїл, Гавриїл, Рафаїл, Уриїл, Салафіїл, Єгудиїл та Варахіїл.(далі…)

Київська область, Миронівський р-н, с. Владиславка

Церква Різдва Пресвятої Богородиці
1910 рік

Як на нас, з точки зору народності Різдвобогородична церква у Владиславці — найкращий зразок казьонного пізньоєпархіального стилю. Тобто коефіціент українства у неї один з найвищих серед еклектичних посестер. (далі…)

Церква св. мц. Параскеви, с. В'юнище
Київська область, Переяслав-Хмельницький р-н, с. В'юнище

Церква св. мц. Параскеви
1891 рік
Нині в Переяславському музеї просто неба

Чому цілком пересічна єпархіальна церква, то того ж сплюндрована розміщеним у ній Музеєм космонавтики (отакий чорний гумор побутував в Переяславі у радянські часи) потрапила до нашого каталогу? Причина цьому — не Тарас Шевченко, який хоч і побував у Вьюнищі у серпні 1845 року, майбутню церкву, природно, бачити не міг. (далі…)