6. Поради Олімпіаді
6. Поради Олімпіаді
Посилаю тобі, дочко моя, цей добрий подарунок; посилаю я, Григорій; а порада батьківська є найкраща.
Не золото, перемішане із самоцвітами, служить прикрасою жінкам, Олімпіадо. 5. Царського лику не покриваючи рум’янами — цим соромом, що подобається, на свій образ не наводь іншого загибельного образу. Багряний, золотий, блискучий, розквічений одяг віддай іншим, які не прикрашені світлим життям. А ти піклуйся про цнотливість, про красу, гідну подиву 10. для очей внутрішніх. Добрі вдачі — найкращий колір у жінці, котра має міцну, незмінну й гідну прославляння красу.
По-перше, шануй Бога, а потім чоловіка — очі твого життя, керівника твоїх намірів. Його одного люби, йому одному весели серце, 15. і тим більше, чим найніжнішу до тебе має любов; під узами єдності зберігай нерозривну прихильність. Дозволяй собі не таку вільність, на яку викликає тебе любов чоловіка, але яка пристойна, бо у всьому можливе перенасичення. Але хоча й у всьому буває перенасичення, однак краще така любов, яка не знає цього.
20. Народившись жінкою, не присвоюй собі важливості, властивої чоловікові, і не величайся родом, не надимайся ні одягом, ні мудрістю. Твоя мудрість — покорятися законам шлюбу, тому що вузол шлюбу все робить спільним у дружини з чоловіком.
Коли чоловік роздратований, поступися йому, а коли стомлений, допоможи 25. ніжними словами і добрими порадами. І приборкувач левів не силою втихомирює розлютованого звіра, у якого в сказі переривається подих, але приборкує його, гладячи рукою і промовляючи ласкаві слова.
30. Хоч як ти була б роздратована, ніколи не докоряй чоловіку в завданій шкоді, тому що сам він краще для тебе надбання. Не докоряй і тим, що кінець діла противний його наміру. Це було б несправедливо, бо через хитрування демона часто й розсудливі наміри не досягають своєї мети. 35. Не докоряй йому також нестачею сил, тому що у меча завжди є сила.
Кого не любить твій чоловік, того не хвали з хитрим наміром непримітно уразити чоловіка словом. Шляхетним чоловікам і дружинам, а особливо дружинам, і у всякому іншому разі пристойна простота серця.
Радості і всі скорботи чоловіка вважай і для себе спільними. Нехай і турботи будуть у вас спільні, бо через це зростає дім.
40. І твоя порада може мати місце, але верх повинен бути чоловіка.
Коли чоловік сумує, посумуй з ним трохи і ти (сумування друзів служить приємним лікуванням у сумі), але потім незабаром, прийнявши світле лице, розсій сумні його думки, бо зажуреному чоловікові найнадійніша пристань — дружина.
45. Твоїм заняттям нехай будуть прядка, вовна і повчання в Божому слові, піклування ж про зовнішні справи надай чоловікові.
Не виходь часто за двері дому, у місця народних гулянь і непристойних зборів: там і в соромливих втрачається сором, там погляди змішуються з поглядами, 50. а втрата сорому — початок усіх пороків.
І на добрі зібрання наказую тобі ходити з благорозумними, щоб у твоєму розумі закарбувалося яке-небудь добре слово, яке б або викорінило в тобі порок, або міцніше прив’язало тебе до чесноти.
Дім твій для тебе і місто, і гаї. Не дозволяй бачити себе стороннім, 55. крім цнотливої родички або ієрея і сивини, яка для тебе краще за юність. Не показуйся і жінкам, які високо носять голову і поводяться відкрито. Не показуйся і благочестивим чоловікам, навіть дуже шанованим тобою, якщо тільки твій чоловік хоче мати їх у своєму домі. 60. Тому що хто принесе тобі стільки користі, як добрий чоловік, якщо ти його одного любиш?
Будь високомудрена, але не високорозумна.
Хвалю жінок, котрих навіть не знають чоловіки.
Не поспішай на шлюбний або іменинний бенкет, де пияцтво, танці, сміх 65. і неприваблива чарівність. Це приводить до розслаблення і цнотливих, як сонячний промінь топить віск.
І в себе, чи в присутності прихильного чоловіка, чи за відсутності його, не влаштовуй домашніх пиятик. Якщо череву покладена міра, то, можливо, оволодієш пристрастями. 70. Нестриманого ж черева і я боюся, боїться і чоловік твій.
На твоїх щоках не має бути ні похітливих рухів, ні гнівного тремтіння. Це ганебно для кожної людини, особливо ж для жінки, і робить обличчя потворним.
Вуха свої прикрашай не перлами, а звичкою слухати добрі розмови, 75. а для поганих розмов замикати їх ключем розуму. І відкриті, і закриті вуха твої нехай будуть цнотливими слухачами.
Нехай дівственна сором’язливість у присутності чоловіка розливає в тебе під повіками чистий рум’янець. Покривайся рум’янцем, коли дивляться на тебе інші; а сама намагайся ні на кого не дивитися і до землі опускай брови.
Якщо в тебе неприборканий язик, завжди будеш ненависна чоловікові. 80. Зухвалий язик часто заподіював зло і невинним. Краще мовчати, коли і сама справа викликає на слово, ніж говорити, коли й час не дає місця нескромному слову. Твоє слово нехай залишається предметом бажань.
Ноги, що йдуть швидко, 85. ненадійні свідки цнотливості, і в самій ході буває щось нахабне.
Вислухай і це: не віддавайся неприборканій плотській любові, не завжди шукай задоволень подружнього ложа; переконай чоловіка виявляти повагу до святих днів, бо образу великого Бога властиво упокорюватися законам, 90. хоча Сам безтілесний Син дав нашому роду шлюбний закон, виявивши творінню Своєї руки ту допомогу, що, коли одні відходять, а інші приходять, продовжується покоління людського роду, і рід, який і змінюється, уподібнюється річці, яка і не стоїть на місці через панування смерті і завжди повна внаслідок нових народжень.
95. Але для чого мені говорити докладно про все? Можу дати тобі, дорога моя, пораду, але набагато краща і за неї є в тебе Феодосія — цей Хірон між заміжніми жінками. 100. Вона для тебе живий зразок слова і діла; вона прийняла тебе від батька і заклала в тобі добрі вдачі. Це єдиноутробна сестра бездоганного архієрея Амфілохія, громогласного вісника істини, моєї прикраси, котрого разом з непорочною Феклою перепровадив я до Бога.
105. А якщо і від моєї сивини ти прийняла яке-небудь високомудре слово, то наказую тримати його в тайниках серця. Цим придбаєш благовоління в чоловіка, доброго градоправителя; і якби він почав звеличуватися, перевершиш його славою.
Ось мій тобі дар! А якщо потрібний дар кращий, то бажаю тобі стати багатоплідною нивою дітям дітей, 110. щоб більшим числом людей оспівувався піснями великий Бог, для Якого народжуємося на світ і до Якого прямувати звідси покладений нам закон.