«Наша Парафія»

Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів

 
БібліотекаСвятоотцівські твориСвятитель Кирил Єрусалимський --- Повне зібрання творінь

Третє тайноводче повчання

Про миропомазання. На слова з Першого Іоанового соборного послання, від цього місця: «Ви маєте помазання від Бога і все знаєте» (1 Ін. 2: 20) до цього місця: «Не осоромимось від Нього в пришестя Його» (1 Ін. 2: 28).

1. У Христа хрестившись і в Христа зодягнувшись (Гал. 3: 27), ви стали подібними до образу (Рим. 8: 29) Сина Божого. Оскільки Бог, Який наперед визначив (Еф. 1: 5) вас для усиновлення, вчинив подібними тілу Христової слави (Флп. 3: 21). Ставши причасниками Христа (Євр. 3: 14), ви достойно називаєтеся християнами, тобто помазаними, і про вас Бог сказав: «Не доторкайтеся до помазаних Моїх» (Пс. 104: 15). Помазаними ви стали, коли прийняли подобообразність Святого Духа; і все на вас образно, тобто в подобі, звершилося, тому що ви — образ Христа. Він, омившись в річці Йордані і подавши водам від Свого поту Божественні пахощі, вийшов з них, і було на Ньому істотне натхнення Святого Духа, коли на подібному подібне спочило. Так і вам, коли ви вийшли з купелі священних вод, подане помазання, подібне до того, яким помазався Христос. Це є Дух Святий, про Якого і блаженний Ісая у своєму пророцтві говорив від імені Господа: «Дух Господній на мені, ради Якого помазаний я, послав мене, щоб благовістити убогим» (Іс. 61: 1).

2. Бо єлеєм або тілесним миром Христос від людей не був помазаний, але Отець, наперед поставивши Його Спасителем всього світу, помазав Духом Святим, як говорить Петро: «Ісуса з Назарета, Якого Бог помазав Духом Святим» (Діян. 10: 38). І пророк Давид взивав, провіщаючи: «Престол Твій, Боже, повіки віків, жезл правоти — жезл Царства Твого. Ти полюбив правду і зненавидів беззаконня, ради цього помазав Тебе, Боже, Бог Твій єлеєм радості більше, ніж причасників Твоїх» (Пс. 44: 7-8). І яким чином Христос воістину був розп’ятий, похований і воскрес, а ви через хрещення в подобі сподобилися з Ним і співрозп’ястися, і співпогребтися, і воскреснути, так і в миропомазанні. Він духовним єлеєм радості помазався, тобто Духом Святим, Який називається єлеєм радості, тому що є винуватцем духовної радості; ви ж помазались миром, ставши спільниками і причасниками Христа.

3. Але дивися, не вважай це миро простим. Бо як хліб у Євхаристії після закликання Святого Духа не є більше простим хлібом, але тілом Христовим, так само і це святе миро не є більше простим, ні, якби хтось сказав, звичайним після закликання, але дар Христа і Святого Духа, який присутністю Його Божества є дійсним. Цим образно помазуються твоє чоло й інші органи чуттів. І коли видимим чином помазується тіло, тоді Святим і Животворчим Духом освячується душа.

4. І спочатку ви були помазані на чолі, щоб ви позбулися сорому, який перша злочинна людина повсюди рознесла (Бут. 3: 7-8). «Щоб ви відкритим лицем споглядали славу Господню» (2 Кор. 3: 18). Потім на вухах, щоб ви отримали вухо для слухання Божественних таїн, про яке Ісая говорив: «І поклав мені Господь на вухо, щоб слухати» (Іс. 50: 4). І Господь Ісус у Євангелії: «Хто має вуха, щоб слухати, нехай слухає» (Мф. 11: 15). Після цього на ніздрях, щоб ви, ставши запашними Божественним миром, виголосили: «Ми Христові пахощі, які в Бозі спасаються» (2 Кор. 2: 15). Далі на грудях, щоб, «зодягнувшись в броню правди, стали проти хитрощів диявольських» (Еф. 6: 14, 11). Бо як Христос після хрещення і сходження Святого Духа, вийшовши, переміг супостата (Мф. 4: 1 і наст.), так само і ви після святого Хрещення і після таємничого Миропомазання, «одягнувшись в усю зброю» Святого Духа, стали проти сили супостата і, перемагаючи її, виголошуєте: «Все можу в Ісусі Христі, Який мене зміцнює» (Флп. 4: 13).

5. Удостоївшись цього святого Миропомазання, ви називаєтесь християнами, виправдовуючи відродженням і саме ім’я. Бо раніше, ніж ви сподобилися цієї благодаті, ви цього найменування, власне, не були достойні, а прагнули до того, щоб вам бути християнами.

6. Вам потрібно знати, що прообраз цього Миропомазання знаходиться в Старому Писанні. Бо коли Мойсей передавав своєму брату Боже повеління (Лев. 8: 1-2) і поставляв його на первосвященика, то після омивання водою помазав його (Лев. 8: 6, 12): і той був названий «помазаником» (Лев. 4: 5), тобто від прообразного помазання. Так і Соломона, поставляючи на царство, архієрей помазав, після омивання «в Гионі» (3 Цар. 1: 39, 45). Але «все це образи, які до них долучаються» (1 Кор. 10: 11). А вам не образно, а істинно, тому що ви від Святого Духа істинно помазані. Початок вашого спасіння Христос, бо Він істинно є «початок», ви ж «домішок». «Якщо початок святий», то очевидно, що і в домішок перейде «святість» (Рим. 11: 16).

7. (Це помазання) збережіть непорочно, бо «саме воно вчить вас усьому» (1 Ін. 2: 27), якщо у вас перебуватиме, як говорив блаженний Іоан, якого ви нині чули і який багато про це помазання любомудрствував. Бо воно є освячення, духовна охорона тіла і спасіння душі. Про це з давніх часів блаженний Ісая, пророкуючи, говорив: «І створить Господь всім народам на цій горі» (Іс. 25: 6); горою ж називає він Церкву, як і в іншому місці, коли говорить: «І буде в останні дні явлена гора Господня» (Іс. 2: 2). «Вип’ють вино, вип’ють радість, помажуться миром» (Іс. 25: 6, 7). І, щоб утвердити тебе, слухай, що говорить він про це миро як про тайну: «Віддай це всім народам, бо рада Господня на всі народи» (Іс. 25: 7). Тому ви, помазавшись цим святим миром, збережіть його в собі непорочно та бездоганно, зростаючи в добрих ділах і догоджаючи Начальнику вашого спасіння Ісусу Христу, Якому слава на віки віків. Амінь.

Можете використовувати такі теґи: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Будь ласка, не коментуйте з доменів mail.ru, yandex.ua/yandex.ru тощо. Ви не будете отримувати сповіщення про відповіді на відгуки. Не користуйтеся послугами країни-окупанта.


Пошук

Допомога ЗСУ

Сторінки

Останні відгуки

Канали RSS


Українська Церковна Архітектура














Нагору