«Наша Парафія»

Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів

 
БібліотекаБогослужбові книжки, церковні піснеспівиВоскресний Октоїх і Загальна Мінея

Неділя, глас четвертий

У суботу ввечері на Малій вечірні

На Господи, взиваю… ставимо стихів чотири і співаємо три воскресиі стихири восьмигласника, повторюючи першу.

Стих: Від ранньої зорі до ночі, від ранньої зорі нехай уповають люди на Господа.

Животворчому хресту Твоєму безперестанно поклоняючись, Христе Боже, славимо Твоє триденне воскресіння; бо через нього Ти, всесильний, зотлілу природу людську оновив і возшестя на небеса показав нам як єдиний милосердний і Чоловіколюбець.

Стих: Бо в Господа милість, і велике у Нього визволення. Він визволить нас від усіх беззаконь наших.

На древі хресному добровільно розіп’ятий, Ти, Спасе, покарання за непослух щодо дерева знищив і, до пекла зійшовши, могутній, кайдани смерти розірвав як Бог; тому поклоняємось Твоєму воскресінню з мертвих, радісно взиваючи: всесильний Господи, слава Тобі!

Стих: Хваліть Господа, всі народи, прославляйте Його, всі люди.

Врата пекельні Ти, Господи, розбив і смертю Твоєю царство смерти знищив, а рід людський від тління визволив, дарувавши світові життя й нетління і велику милість.

Стих: Бо велика милість Його над нами, й істина Його перебуває повік.

Животворчому хресту Твоєму безперестанно поклоняючись, Христе Боже, славимо Твоє триденне воскресіння; бо через нього Ти, всесильний, зотлілу природу людську оновив і возшестя на небеса показав нам як єдиний милосердний і Чоловіколюбець.

Слава: і нині.

Богородичний (догматик): Безсіменно Ти зачала і невимовно породила Того, Хто скинув могутніх із престолу, підносить смиренних і підіймає силу вірних Своїх, що хрест, і погребіння, і славне воскресіння Христа прославляють. Тому невмовкними піснями ублажаємо Тебе, Богородице, таких благ подательницю, Яка завжди молиться, щоб спастися душам нашим.

Потім Світло тихе… й прокимен: Господь воцарився, у красу зодягнувся… з його стихами. Після Сподоби, Господи… єктенії не буває, а співаємо першу воскресну стихиру на стиховні:

Господи, зійшовши на хрест, Ти загладив прокляття наше прадідне; до пекла ж спустившись, Ти в’язнів одвічних визволив, даруючи родові людському нетління. Тому, співаючи, славимо животворче й спасенне Твоє воскресіння.

І інші стихири пресвятої Богородиці.

Стих: Пом’яну ім’я Твоє у всякому роді і роді.

Від Безначального Отця Син Безлітній, задля милости й спасіння людей Бог став людиною, щоб нині повернути первоствореному рай, а одночасно тоді і все людство від обману змієвого визволити, і загиблий образ спасти, як благопримиритель. Тому Він обрав Матір’ю чисту непорочну невісту. Її всі ми, немов якір, для душ наших маємо.

Стих: Слухай, дочко, і споглянь, і прихили вухо твоє.

Ти, Богоблаженна, мала в утробі Твоїй Творця всіх, Який прийняв тіло, оновив людину, що колись через змія впала; бо Ти невимовно породила нам тілом Бога, і Різдвом Твоїм усе зітліле єство від тління визволила. Тому ми оспівуємо й славимо благодать Твою, Діво неневісна; не переставай благати спастися від усякої кари душам нашим.

Стих: Лицю Твоєму помоляться багаті народи.

Щоб усім нам множество милости і необмежену глибину милосердя Твого відкрити, загладь усі гріхи рабів Твоїх; Ти бо, непорочна, як Мати Божа, владу над творінням маєш і силою Своєю всім, як хочеш, помагаєш; бо й благодать Святого Духа, що явно в Тобі оселилася, завжди в усьому співдіє Тобі, всеблаженніша.

Слава: і нині.

Богородичний: Син, з Отцем і Духом серафимами у вишніх рівнославимий, первоствореного оновити бажаючи, всього Себе в утробі Твоїй, всехвальна

Богородице, несказанно принизив і, від Тебе народившись, Божеством увесь світ просвітив, від ідолохвальства визволивши; і, людську в собі природу обоживши, возніс на небеса, Христос Бог і Спас душ наших.

Потім Нині відпускаєш,.. Трисвяте,.. Отче наш,.. тропар воскресний, Слава: і нині, богородичний тропаря, мала єктенія і відпуст.

У суботу ввечері на Великій вечірні

Після початкового псалма перша кафизма Псалтиря. На Господи, взиваю… ставимо стихів 10 і співаємо стихир воскресних 7 і святого дня 3, або 4, або й 6, якщо є свято святого.

Стихири воскресні восьмигласника.

Стих: Виведи з темниці душу мою, щоб славити ім’я Твоє.

Животворчому хресту Твоєму безперестанно поклоняючись, Христе Боже, славимо Твоє триденне воскресіння; бо через нього Ти, всесильний, зотлілу природу людську оновив і возшестя на небеса показав нам як єдиний милосердний і Чоловіколюбець.

Стих: На мене чекають праведники, поки явиш мені милість Твою.

На древі хресному добровільно розіп’ятий, Ти, Спасе, покарання за непослух щодо дерева знищив і, до пекла зійшовши, могутній, кайдани смерти розірвав як Бог; тому поклоняємось Твоєму воскресінню з мертвих, радісно взиваючи: всесильний Господи, слава Тобі!

Стих: З глибини взиваю до Тебе, Господи, Господи, почуй голос мій.

Врата пекельні Ти, Господи, розбив і смертю Твоєю царство смерти знищив, а рід людський від тління визволив, дарувавши світові життя й нетління і велику милість.

Стих: Нехай будуть вуха Твої уважні до голосу благання мого.

Прийдіть, люди, прославмо Спасове триденне воскресіння, бо через нього ми від міцних кайданів пекельних визволилися і нетління й життя всі одержали, взиваючи: єдиний Чоловіколюбче, що був розіп’ятий, і похований, і воскрес, спаси нас воскресінням Твоїм.

Стих: Коли на беззаконня наші зважатимеш, Господи, Господи, хто встоїть? Бо в Тебе очищення є.

Ангели і люди прославляють Твоє, Спасе, триденне воскресіння, яким просвітилися світу кінці і від неволі ворожої всі ми визволилися, взиваючи: Життєдавче, всемогутній Спасе, спаси нас воскресінням Твоїм, єдиний Чоловіколюбче.

Стих: Ради імені Твого страждаю за Тебе, Господи; страждає душа моя за Слово Твоє; бо уповає душа моя на Господа.

Ворота мідні розбивши і замки пекельні зламавши як Бог всемогутній, Ти воскресив грішний рід людський. Тому і ми одностайно співаємо: Господи, що з мертвих воскрес, слава Тобі.

Стих: Від ранньої зорі до ночі, від ранньої зорі нехай уповають люди на Господа.

Господи, Твоє від Отця народження є вічне й присносущне, Твоє від Діви втілення невимовне й для людей незбагненне, і Твоє до пекла зішестя страшне для диявола і ангелів його; смерть бо подолавши, на третій день воскрес Ти, подаючи людям нетління й велику милість.

Слава… (з мінеї, якщо є свято святого), І нині… (богородичний з восьмигласника). А як свята святого нема, то Слава: і нині, цей богородичний:

Пророк Давид, що через Тебе, Богородице, богоотцем став, у пісні Тому, хто велич Тобі дарував, так провістив про Тебе: стала Цариця праворуч Тебе. Бо Тебе, Матір, заступницею життя показав Бог, що благозволив від Тебе без отця людиною стати, щоб образ Свій оновити, що у пристрастях зітлів, і овечку, в горах заблукалу, відшукавши та на плечі взявши, до Отця принести, з волі Своєї з’єднати з Небесними Силами і спасти, Богородице, світ, Христос має велику й багату милість.

Після входу й після Світло тихе… співаємо прокимен дня, на глас 6:

Господь воцарився, у красу зодягнувся.

Стих: Зодягнувся Господь у силу й опоясався.

Стих: Бо Він утвердив вселенну, і не захитається вона.

Стих: Дому Твоєму належить святість, Господи, на довгі дні.

Після звичайної єктенії і Сподоби, Господи… та єктенії: Доповнимо вечірню молитву… співаються воскресні стихири на стиховні:

Господи, зійшовши на хрест, Ти загладив прокляття наше прадідне, до пекла ж спустившись, Ти в’язнів одвічних визволив, даруючи родові людському нетління. Тому, співаючи, славимо животворче й спасенне Твоє воскресіння.

Стих: Господь воцарився, у красу зодягнувся.

На древі хресному піднесений, Ти, єдиний могутній, усе творіння похитнув, у гробі ж покладений, Ти сущих у гробах воскресив, нетління та життя родові людському даруючи. Тому, оспівуючи, Твоє триденне воскресіння славимо.

Стих: Бо Він утвердив вселенну, і не захитається вона.

Люди беззаконні Тебе, Христе, Пилатові віддавши, засудили на розп’яття, невдячними для свого Благодійника стали; але Ти добровільно погребіння перетерпів, силою Твоєю на третій день як Бог воскрес, даруючи нам життя безконечне і велику милість.

Стих: Дому Твоєму належить святість, Господи, на довгі дні.

Жінки, що прийшли до гробу, зі сльозами шукали Тебе і, не знайшовши, ридали і з плачем взивали, промовляючи: горе нам, Спасе наш, Царю всіх! Як украли Тебе? В якому місці живоносне тіло Твоє перебуває? І ангел у відповідь сказав їм: не плачте, а йдіть і сповістіть, що воскрес Господь, подаючи нам радість як єдиний милосердний.

Слава… святого, якщо є, а як ні, то Слава: і нині і богородичний:

Зглянься на благання рабів Твоїх, Всенепорочна, відверни люті страждання, що нам загрожують, визволи нас від усякої недолі; бо в Тобі єдиній міцний і непохитний захист маємо і Твоє заступництво придбали. Нехай же не осоромимось ми, що Тебе, Владичице, призиваємо, поспіши на благання тих, що з вірою до Тебе взивають: радуйся, Владичице, всіх поміч, радість і покров і спасіння душ наших.

Потім Нині відпускаєш,.. Трисвяте,.. Отче наш,.. тропар воскресний.

Світлу воскресіння проповідь від ангела взнавши і прадідне осудження відкинувши, Господні учениці апостолам, хвалячися, промовляли: подолалася смерть, воскрес Христос Бог, даруючи світові велику милість.

Слава: і нині.

Богородичний: Від початку віку утаємнене і для ангелів невідоме таїнство, через Тебе, Богородице, сущим на землі явився Бог, що в незлитному з’єднанні втілений і хрест заради нас волею прийняв, тим же воскресив первозданного, спас від смерти душі наші.

На Ранній

Після Шестипсалмія та єктенії співаємо Бог Господь,.. і воскресний тропар (двічі), і богородичний (один раз). Потім читаються кафизми. Після першої кафизми читається сідальний неділі:

Поглянувши на вхід до гробу і на сяйво ангельське дивитися не в силі, мироносиці з трепетом дивувалися, промовляючи: невже вкрадено Того, Хто розбійникові рай відкрив? Невже не воскрес Той, Хто й перед стражданням про воскресіння проповідував? Воістину воскрес Христос Бог, подаючи сущим у пеклі життя й воскресіння.

Стих: Воскресни, Господи, Боже мій, нехай піднесеться рука Твоя, не забудь убогих Твоїх до кінця.

З доброї волі Своєї Ти, Спасе, хрест перетерпів, і люди смертні в гробі новому поклали Тебе, Який словом кінці світу зіставив. Тому ворог зв’язаний, смерть у тяжкий полон потрапила, і всі, що в пеклі, взивали до живоносного воскресіння Твого: воскрес Життєдавець Христос, Який перебуває повік.

Слава: і нині.

Богородичний: Здивувався Йосиф, надприродне побачивши, і в безсіменному зачатті Твоєму, Богородице, думкою бачив дощ на руні, купину, в огні неопалиму, Ааронів жезл, що розцвів, і свідчив священикам — обручник Твій і охоронитель, — взиваючи: Діва народжує і після Різдва залишається Дівою.

Після другої кафизми сідальний:

Воскрес Ти, Спасе, як безсмертний із гробу; Твоїм воскресінням, Христе Боже наш, Твій світ із Собою воскресив; Твоєю силою Ти, милостивий, владу смерти знищив і воскресіння усім показав. Тому й прославляємо Тебе, єдиний Чоловіколюбче.

Стих: Славитиму Тебе, Господи, всім серцем моїм, розповідатиму про всі чудеса Твої.

З неба зійшов Гавриїл і до каменя, де був Камінь життя, приступивши в одежі блискучій, взивав до тих, що плакали: не плачте і не ридайте більше, бо маєте нині милість; Того, Кого шукаєте, плачучи, знайдете, бо Він воістину воскрес. Тому сповістіть апостолів, що воскрес Господь, воскреслому поклоніться, радість прийнявши, дерзайте, нехай же дерзає і Єва.

Слава: і нині.

Богородичний: Здивувалися всі ангельські сили таїнству Різдва Твого дивного, чиста: як це — Той, що все тримає одним словом, на руках Твоїх тримається як людина; і як приймає початок Предвічний і молоком живиться Той, Хто з невимовного милосердя Свого живить все живе? І тому вони прославляють Тебе як істинну Божу Матір.

Потім Ангельський собор здивувався,.. мала єктенія та іпакої:

Мироносиці, що раніше прийшли, апостолам проповідували про Твоє, Христе, преславне воскресіння, — бо воскрес Ти як Бог, подаючи світові велику милість.

Ступеневі. Антифон 1:

Від юности моєї многі борють мене пристрасті, але Сам мене заступи і спаси, Спасе мій.

Ненависники Сиону, осоромитесь від Господа і, як трава від вогню, посохнете.

Слава…

Святим Духом всяка душа оживляється і чистотою підноситься, світліється Троїчною єдністю священнотайно.

І нині… те саме.

Антифон 2:

Із глибини душі моєї щиро взивав я до Тебе, Господи, і нехай вислухають мене Божественні вуха Твої.

Всякий, хто покладає надію на Господа, вищий за всіх скорботних.

Слава…

Духом Святим проливаються благодатні потоки і напоюють усе творіння на оживлення.

І нині… те саме.

Антифон 3:

Нехай піднесеться серце моє до Тебе, Слово, і нехай ніщо із земного не звабить мене до слабкості.

Як любить хто свою матір, то Господа повинен більше любити.

Слава…

У Святому Дусі багатство Богопізнання, дослідження й премудрости, бо в Ньому всі веління Отця відкриває Слово.

І нині… те саме.

Прокимен: Воскресни, Господи, поможи нам і визволи нас імені Твого ради.

Стих: Боже, вухами нашими почули ми, і отці наші сповістили нам.

Після Все, що дише… Євангеліє воскресне чергове, а потім:

Воскресіння Христове бачивши, поклонімось святому Господу Ісусу, єдиному безгрішному. Хресту Твоєму поклоняємося, Христе, і святе Воскресіння Твоє оспівуємо і славимо, Ти бо єси Бог наш, крім Тебе іншого не знаємо, ім’я Твоє призиваємо. Прийдіть, усі вірні, поклонімось святому Христовому Воскресінню, бо через Хрест прийшла радість усьому світові.

Завжди благословляючи Господа, оспівуємо Воскресіння Його, бо, перетерпівши розп’яття, Він смертю смерть переміг.

Потім 50 псалом і Слава…

Молитвами апостолів, Милостивий, очисти безліч провин наших.

І нині…

Молитвами Богородиці, Милостивий, очисти безліч провин наших.

Потім:

Помилуй мене, Боже, з великої милости Твоєї і з великого милосердя Твого прости провини мої.

Після цього стихира:

Воскрес Ісус із гробу, як і провістив, подав нам життя вічне й велику милість.

Потім Спаси, Боже, людей Твоїх,.. виголошення священика: Милістю, щедротами і чоловіколюбством,.. і починаються канони: воскресний на 4, хрестовоскресний на 3, богородичний на 3, святого дня на 4, а як святий святкується, то на 6, хрестовоскресний на 2, богородичний на 2.

Канон воскресний. Пісня 1

Ірмос: Моря Червоного безодню сухими стопами древній перейшовши Ізраїль, хрестовидними Мойсеєвими руками Амаликову силу в пустелі переміг.

Приспів: Слава, Господи, святому Воскресінню Твоєму.

На пречесному древі хресному піднесений Ти був, Владико, наше падіння виправляючи і спасаючи від повної загибелі, що сталась через дерево, як милосердний і всесильний.

У гробі тілом, у пеклі душею, як Бог; в раю ж з розбійником, і на престолі був Ти, Христе, з Отцем і Духом, усе наповняючи, неописанний.

Богородичний: Безсіменно, з волі Отця від Духа Божественного Ти зачала й тілом породила Божого Сина, що від Отця без матері, задля нас від Тебе без отця народився.

Канон хрестовоскресний. Пісня 1, глас той самий.

Ірмос: Відкрию уста мої, і наповняться духом, і слово промовлю до Цариці Матері і, світло радіючи, прославлю Її чудеса.

Зцілив Ти, Господи, загибле людство, Божественною Твоєю кров’ю його оновивши, і силою Твоєю знищив володаря, що колись зруйнував Твоє творіння.

Через смерть став Ти воскресінням мертвих; бо знищена сила смерти, що стала боротися з вічним Життям, із втіленим Богом, Владикою всього.

Богородичний: Величнішим за Сили Небесні став Божественний одушевлений храм Твій, Діво, бо в утробі носила Ти, горо свята, Бога нашого.

Канон богородичний. Пісня 1, глас той самий.

Ірмос: Ти, що від Діви народився, потопи, молюся, у глибині безстрастя колісниці — ознаки душі, щоб, тіло умертвивши, немов на тимпані, я Тобі пісню перемоги співав.

Затремтіли люди, стривожилися народи, і могутні царства від страху захиталися перед народженим Тобою, Чиста; бо прийшов Цар мій, і знищив мучителя, і світ від тління визволив.

Христос, що на небесах перебуває, до людей зійшовши, оселю Свою освятив і непорушною показав, бо Та, що Творця породила, одна після Різдва скарбом дівства залишилася.

Катавасія: Відкрию уста мої…

Канон воскресний. Пісня 3

Ірмос: Веселиться Тобою Церква Твоя, Христе, взиваючи: Ти моя сила, Господи, і пристановище, й утвердження.

Дерево життя, істинний Виноград духовний, на хрест піднесений, всім проливаючи безсмертя.

Який великий, Який страшний Той, що гординю пекельну знищив і як Бог нетлінний нині тілом воскрес.

Богородичний: Мати Божа, Ти одна для сущих на землі подателькою благ надприродних стала; тому співаємо Тобі: радуйся.

Канон хрестовоскресний

Ірмос: Богородице, живоносне й достатнє джерело, співців Твоїх, що врочисто Тебе прославляють, духовно укріпи і в Божественній Твоїй славі вінців слави сподоби.

Змій схопив мене зубами, повними отрути, Ти ж, Спасе Вседержителю, Владико, зламав їх цвяхами рук Твоїх; бо між святими нема святішого за Тебе, Чоловіколюбче.

Ти, Чоловіколюбче, добровільно у гробі мертвим показав Себе, Животворче, і врата пекельні відкрив душам, що від віку там перебували; бо між святими нема святішого за Тебе, Чоловіколюбче.

Богородичний: Ти явилася незораним полем, що породило Колос життя, Посередника всім, що безсмертя причащаються, Святого, що у святині свято спочиває.

Канон богородичний

Ірмос: З висоти добровільно на землю зійшов Ти, вищий від усякого начала, і з пекла найглибшого визволив Ти смиренну природу людську: нема бо святішого за Тебе, Чоловіколюбче.

Очищається людська природа, що через Тебе з’єдналася з Божественним огнем нестерпним і, немов хліб таємний, у Тобі, Пречиста Діво, випікся, — Тебе ж вогонь зберіг неушкодженою.

Хто Вона, що воістину до Бога близька, вища за всі чини ангельські? Це Вседержителя єдина Мати, що красою дівства сяє.

Канон воскресний. Пісня 4

Ірмос: Вознесеним Тебе бачила Церква на хресті, Сонце праведне, і стала в чині своєму, достойно взиваючи: слава силі Твоїй, Господи.

Зійшов Ти на хрест, зціляючи пристрасті мої стражданнями Твоєї Пречистої плоті, в яку з волі Твоєї зодягнувся Ти. Тому взиваємо до Тебе: слава силі Твоїй, Господи.

Доторкнувшись до безгрішного й животворчого тіла Твого, Владико, смерть достойно знищена була, ми ж взиваємо до Тебе: слава силі Твоїй, Господи.

Богородичний: Мужа не знавши, породила Ти, Діво, і після Різдва залишилася Дівою; тому немовкними голосами з вірою твердою до Тебе, Владичице, взиваємо: радуйся.

Канон хрестовоскресний

Ірмос: Недослідиму Божу раду про Твоє, Вишній, втілення від Діви побачивши, пророк Авакум взивав: слава силі Твоїй, Господи.

Ізраїль, що мав закон, Тебе, Христе, законодавця Бога не пізнав; але, закону недостойний, Тебе, як беззаконника, він на хресті розіп’яв беззаконно.

Обожена Твоя, Спасе, душа, узявши в полон скарби пекла, воскресила з Собою душі, що були там одвіку, а живоносне тіло усім нетління подало.

Богородичний: Тебе, Приснодіву й істинну Богородицю, всі славимо, Яку прообразувала боговидцеві Мойсею неопалима купина, що в огні палала, Пречиста.

Канон богородичний

Ірмос: Ісус Пребожественний, що у славі на престолі Божества возсідає, прийшов у хмарі легкій, рукою нетлінною носимий, і спас тих, що взивають: слава, Христе, силі Твоїй.

Невидимий видимим став і пожив з людьми; в образі незбагненного Божества перебуваючи, Він прийняв від Тебе, Діво, тілесний образ і спасає тих, що визнають Тебе як чистую Богоматір.

Тілесно Діва зачала Безтілесного, що через прийняття від Неї тіла Дитиною став. Тому Він визнається Єдиним у двох єствах: зодягнений у тіло Бог і Чоловік надприродний.

Бог і Слово, що в Тобі, Діві, оселився і безсіменно народився, Тебе Дівою після Різдва залишив і в Різдві Дівою зберіг як Владика і Творець усього творіння.

Канон воскресний. Пісня 5

Ірмос: Ти, Господи мій, Світло, що у світ прийшло, Світло святе, що виводить з темряви невідання тих, хто з вірою оспівує Тебе.

Ти, Господи, милостиво на землю зійшов; Ти підніс природу людську, коли був на древі піднесений.

Ти, Христе, осудження за провини зняв із мене; Ти, милосердний, недуги смертельні знищив Божественним воскресінням Твоїм.

Богородичний: Тебе, Богоневісто, як непереможну зброю на ворогів маємо; в Тобі придбали ми утвердження і надію спасіння нашого.

Канон хрестовоскресний

Ірмос: Здивувалося все Божественній славі Твоїй, бо Ти, неневісна Діво, мала в утробі Бога всіх і породила вічного Сина, даруючи спасіння всім, що Тебе прославляють.

Тебе всього прийняло вустами пекло безумне; побачивши Тебе на дереві розіп’ятого, списом пробитого, бездиханного, Живого Бога прийняло за просту людину; але, пізнавши, зрозуміло силу Твого Божества.

Зруйнований храм Твого тіла, Чоловіколюбче, гріб і пекло розділили, невільно обоє підлягають суду: одне віддає душі святих Твоїх, а другий — тіла звільняє, безсмертний.

Богородичний: Нині справдилося пророче віщування: Ти, Діво неневісна, мала в утробі Бога всіх і породила вічного Сина, що мир подає всім, хто Тебе оспівує.

Канон богородичний

Ірмос: Нині воскресну, говорить пророче Бог, нині прославлюся, нині вознесуся, загибле прийнявши від Діви, і до світла мисленого Мого Божества його піднесу.

Син Божий, що в Тобі, Чиста, оселився, вчинив Тебе домом слави, святою горою Божою, невістою, світлицею, храмом освячення і раєм вічної для нас насолоди.

Ти, Христе, від дівственої крови тіло безсіменне прийняв, пречисте й іпостасне, словесне й розумне, одушевлене, що діє й волю має, самовладичне й самовладне.

Дівствена утроба гордощі мучителя посоромила; Дитя бо душогубної рани змієвої досягло правицею і, гордого відступника подолавши, під ноги вірних підкорило.

Канон воскресний. Пісня 6

Ірмос: Приношу Тобі жертву голосом похвали, Господи, — взиває Церква до Тебе, від бісівської крови очистившись кров’ю, що витекла з ребер Твоїх ради милости Твоєї.

Опоясавшись могутністю, на хрест Ти зійшов і, в боротьбу з мучителем вступивши, Ти, як Бог, скинув його з висоти і непереможною силою Адама воскресив.

Красою осяяний, із гробу воскрес Ти, Христе, Божественною силою Своєю всіх ворогів розігнав і як Бог усе наповнив радістю.

Богородичний: О чудо, з усіх чудес найдивніше. Діва, без мужа зачавши, в утробі Своїй вмістила Невмістимого.

Канон хрестовоскресний

Ірмос: Дійшов я до глибин моря, і потопила мене буря гріхів многих, але Ти, многомилостивий, виведи як Бог з погибелі життя моє.

Розкрило пекло гортань свою, і пожерло мене, і ув’язнило душу, безумне, але Христос, зійшовши, визволив життя моє як Чоловіколюбець.

Переможена смертю смерть, бо Той, що вмер, воскрес, даруючи мені нетління, а, явившись, жінкам Він — безсмертний — радість сповістив.

Богородичний: Храмом Божества неосяжного стала Твоя, Богородице, чиста утроба, що на неї не можуть без страху дивитися Сили Небесні.

Канон богородичний. Ірмос той самий.

Колись спокусив і умертвив мене змій через праматір мою Єву, нині ж через Тебе, Чиста, Творець мій із тління покликав мене.

Безодня милосердя несказанно показала Тебе, обрана Діво, безоднею чудес: з Тебе бо сяйвом Божества перлина — Христос — засяяв.

Кондак: Спас і Визволитель мій із гробу як Бог воскресив від смерти земнородних і врата пекельні сокрушив, і як Владика на третій день воскрес.

Ікос: Христа Життєдавця, що з гробу на третій день із мертвих воскрес і силою Своєю врата смерти нині сокрушив, і пекло умертвив, і жало смерти знищив, і Адама з Євою визволив, прославимо, всі земнородні, з любов’ю взиваючи: Він бо як єдиний сильний Бог і Владика на третій день воскрес.

Канон воскресний. Пісня 7

Ірмос: У печі персидській юнаки Авраамові, опалені любов’ю благочестя більше, ніж полум’ям, взивали: благословенний Ти у храмі слави Твоєї, Господи.

До нетління людство було покликане, Божественною кров’ю омите, вдячно співаючи: благословенний Ти у храмі слави Твоєї, Господи.

Як життєносець, як кращий від раю і воістину світліший від усякої палати царської, явився, Христе, гріб Твій джерелом нашого воскресіння.

Богородичний: Свята Божественна оселе Всевишнього, радуйся, бо через Тебе, Богородице, дано радість тим, що взивають: благословенна Ти в жонах, пренепорочна Владичице!

Канон хрестовоскресний

Ірмос: Не поклонилися тварі замість Творця побожні юнаки, але, вогненну погрозу сміливо зневаживши, радувалися, співаючи: преславний Господи, Боже отців, благословен єси.

На древі піднесений, Ти горде око упокорив, чоловіка ж спас; горду пиху принизив до землі, всехвальний отців Господь і Бог, благословен єси.

Ти, Владико, що з мертвих воскрес і велелюдне колись багатство пекла спустошив, зміцнив Твоєю силою і нас, що служимо Тобі; всехвальний отців Господь і Бог, благословен єси.

Троїчний: Слова Божественні наслідуючи, прославляємо єдине Божество незлитне, нероздільне, як у трьох світильниках сяйво вічне, яке просвітлює все творіння, що співає: Боже, благословен єси.

Канон богородичний

Ірмос: Три юнаки у Вавилоні, веління мучителя відкинувши, серед полум’я взивали: благословен єси, Господи Боже отців наших.

Закликає мене до співу вогонь сердечний, щоб прославляти дівствену любов Матері й Діви, взиваючи: благословенна, Господь Сил з Тобою.

Як Та, що породила Творця й Господа, Ти явилася вищою за творіння: благословенна, Господь Сил з Тобою.

Троїчний: Твою єдину державу прославляю, у трьох лицях нероздільне триіпостасне Єство, до Тебе взиваючи: благословенне триіпостасне Єство, що всім править.

Канон воскресний. Пісня 8

Ірмос: Руки розпростерши, Даниїл пащі левів затулив у рові; вогненну ж силу погасили, опоясавшись доброчесністю, благочестиві юнаки, взиваючи: благословіть, усі творіння Господні, Господа.

Руки розпростерши на хресті, Ти, Владико, всі народи зібрав і єдину явив Церкву, земну і небесну, що прославляє Тебе і однодушно співає: благословіть, усі творіння Господні, Господа, співайте і величайте Його повіки.

У білі ризи одягнений, осяяний неприступним світлом воскресіння, ангел явився жінкам, взиваючи: чого живого шукаєте у гробі, як мертвого? Воістину воскрес Христос, Якому співаємо: всі творіння, прославляйте Господа і величайте по всі віки.

Богородичний: Ти єдина в усіх поколіннях, Пречиста Діво, Матір’ю Божою стала; Ти, Всенепорочна, оселею Божества явилася, вогнем неприступного світла неопалимою. Тому всі прославляємо Тебе, Маріє Богоневісто.

Канон хрестовоскресний

Ірмос: Юнаків побожних у печі спасло Різдво Богородичне: тоді провіщене, а нині здійснене, воно весь світ спонукає співати; всі творіння, хваліть Господа і прославляйте повіки.

Побачивши Твоє неправедне розп’яття, творіння, сумуючи, ридало, земля стряслася, сонце в темряву, немов у ризу чорну, зодягнулося; ми ж безперестанно прославляємо Тебе, Христе, і величаємо повік.

До мене аж до пекла зійшовши і всім дорогу до воскресіння відкривши, Ти знову вознісся і, взявши мене на плечі Свої, до Отця привів. Тому взиваю до Тебе: прославляйте діла Господа і величайте по всі віки.

Троїчний: Прославляємо всевишній Розум, причину всього — єдиного Отця, що причини не має, Слово безначальне і Духа Утішителя, єдиного Бога і Господа і Творця всього, нероздільній Тройці поклоняючись, і по всі віки величаємо.

Канон богородичний

Ірмос: Визволителю всіх, Всесильний; Ти, зійшовши, поборникам благочестя подав росу серед полум’я й навчив їх співати: всі творіння, благословіть, прославляйте Господа і величайте Його повіки.

Господь усіх, що Тебе з ребра Адамового створив, від Твого дівства тіло прийняв. Його прославляючи, взиваємо: всі творіння, благословіть, прославляйте Господа і величайте Його повіки.

У шатрі побачив Авраам таємницю, що в Тобі, Богородице; прийняв бо безтілесного Твого Сина, співаючи: всі творіння, благословіть, прославляйте Господа і величайте Його повіки.

Прообраз дівства Твого, Діво, спас юнаків, рівночисельних Тройці, бо вони тілами дівственими полум’я перемогли, взиваючи: благословіть, прославляйте Господа і величайте Його повіки.

Потім співаємо пісню Богородиці: Величає душа моя Господа… з приспівом Чеснішу від херувимів…

Канон воскресний. Пісня 9

Ірмос: Камінь нерукосічний від Тебе, Діво, нерозсіченої гори, відсікся і став наріжним каменем — Христос, і роз’єднані єства з’єднав; тому, радіючи, Тебе, Богородицю, величаємо.

Усього мене прийняв Ти, Боже мій, з’єднавшись весь незлитно, всьому мені подав спасіння стражданнями Твоїми, які Ти тілом на хресті перетерпів з великого Твого милосердя.

Твої ученики, побачивши відкритий гріб Твій і богоносні плащаниці, зняті через воскресіння Твоє, з ангелом промовляли: воістину воскрес Христос.

Троїчний: Усі ми, вірні, поклоняємось Одній Божественній Істоті, але в Трьох Іпостасях рівносильних, рівночасних, незлитих Особах; Тройцю нині, шануючи, величаємо.

Канон хрестовоскресний

Ірмос: Кожен, на землі народжений, нехай веселиться, Духом просвічений, нехай торжествує безплотних духів єство, шануючи священне торжество Богоматері, і нехай взиває: радуйся, всеблаженна Богородице, чиста Приснодіво.

Оманою змій полонив мене в Едемі; на лобному твердому камені розбив його Вседержитель Господь, як дитину, і древом хресним знову вхід до блаженства відкрив мені.

Нині Ти, Христе, міцні твердині ворога розбив і всемогутньою рукою багатство його спустошив, воскресивши мене з глибин пекельних, а його, що колись безмежно хвалився, показав осміяним.

Прийди, Христе, і відвідай людей Твоїх убогих, у недолі сущих, і зміцни милостивою і сильною рукою Твоєю православних християн проти богохульних ворогів, і визволи обране насліддя Твоє, — як Чоловіколюбець.

Канон богородичний

Ірмос: Таємне, Божественне, несказанне таїнство в Тобі, Діво Пречиста, явно відбувається: бо з Тебе Бог із милосердя тіло прийняв. Тому Тебе як Богородицю величаємо.

Як лілею, зодягнену в ризу багряну Божественного Духа, бачимо Тебе, Пречиста; Ти серед тернин сяєш і пахощами наповнюєш тих, які щиро Тебе величають.

Тлінне людське єство прийнявши з утроби Твоєї, Всенепорочна, Нетлінний показав його в Собі нетлінним з милосердя Свого. Тому Тебе як Богородицю величаємо.

Ти, що всім творінням володієш, даруй людям Твоїм перемогу над ворогами, з Церквою примиривши їх, щоб ми Тебе як Богородицю величали.

Після катавасії мала єктенія, а потім Свят Господь Бог наш… і екзапостиларій ранній.

Стихири хвалітні воскресні

Стих: Виконати над ними суд написаний. Слава ця буде всім преподобним Його.

Всесильний Господи, Ти хрест і смерть перетерпів і воскрес із мертвих, славимо Твоє воскресіння.

Стих: Хваліть Бога в святих Його, хваліть Його в утвердженні сили Його.

Хрестом Твоїм, Христе, Ти визволив нас од давнього прокляття і смертю Твоєю диявола, що мучив нашу природу, переміг; а воскресінням Твоїм наповнив усе радістю. Тому взиваємо до Тебе: Ти, що воскрес із мертвих, Господи, слава Тобі.

Стих: Хваліть Його в могутності сили Його, хваліть Його за безмежну велич Його.

Твоїм хрестом, Христе Спасе, настави нас на істину Твою і визволи нас із тенет ворожих. Ти, що воскрес із мертвих, воскреси нас, що впали у гріх, простягни руку Твою, Чоловіколюбче Господи, молитвами святих Твоїх.

Стих: Хваліть Його голосом сурми, хваліть Його на арфі та гуслях.

Не відділившись від лона Отця Твого, Ти, Єдинородне Слово Боже, з чоловіколюбства на землю прийшов, незмінно став людиною, хрест і смерть перетерпів тілом, не страждаючи Божеством; воскресінням же з мертвих подав безсмертя родові людському, як єдиний всесильний.

Стих: Хваліть Його хором під тимпани, хваліть Його на струнах і органах.

Смерть прийняв плоттю Ти, Спасе, безсмертя нам дарував, у гробі Ти оселився, щоб нас із пекла визволити, воскресивши з Собою; як людина — постраждав, але воскрес — як Бог. Тому взиваємо: слава Тобі, Життєдавче Господи, єдиний Чоловіколюбець.

Стих: Хвалить Його на органах милозвучних, хваліть Його на органах і зі співом. Все, що дише, нехай хвалить Господа.

Каміння розпалося, коли на лобному місці поставлений був хрест Твій, Спасе: убоялися вартові пекельні, коли Тебе, як мертвого, поклали у гробі, бо Ти, Спасе, силу смерти знищив, Твоїм воскресінням подав безсмертя усім померлим. Життєдавче Господи, слава Тобі.

Стих: Воскресни, Господи Боже мій, нехай піднесеться рука Твоя, не забудь убогих Твоїх до кінця.

Жінки бажали побачити Твоє воскресіння, Христе Боже; випередивши їх, прийшла Марія Магдалина і знайшла камінь, відвалений од гробу; ангел, що сидів, промовив: чого шукаєте живого між мертвими? Він як Бог воскрес, щоб усіх спасти.

Стих: Славитиму Тебе, Господи, всім серцем моїм, розповідатиму про всі чудеса Твої.

Скажіть, юдеї, де Ісус, Якого ви задумали охороняти? Де Той, Кого поклали ви у гріб, камінь запечатавши? Віддайте мертвого ви, що від Життя відреклися; віддайте похованого або увіруйте у воскреслого. Коли ви будете мовчати про воскресіння Господа, то каміння буде взивати, особливо ж камінь, від гробу відвалений. Велика милість Твоя, велика таємниця Твого Провидіння, Спасе наш. Слава Тобі.

Слава… і рання євангельська стихира. І нині… і оцей богородичний:

Преблагословенна єси, Богородице Діво, бо Той, Хто воплотився від Тебе, пекло полонив, Адама покликав, прокляття знищив, Єву визволив, смерть умертвив, і ми ожили. Тому ми, співаючи, взиваємо: благословенний Христос Бог наш, що так благоволив, слава Тобі.

Потім велике славослів’я і цей тропар недільний:

Воскрес із гробу і кайдани розбив пекла; зруйнував осуд смертний, Господи, всіх од сітей ворожих визволивши. Явивши Себе апостолам Твоїм, послав їх на проповідь і ними мир Твій дав світові, єдиний многомилостивий.

Потім єктенії і відпуст.

На Літургії Блаженні…

Через дерево Адам був із раю вигнаний і через древо хресне розбійник у раю вселився. Один, плід споживши, заповідь Творця порушив, а цей, розіп’ятий поруч, прославив Бога сокровенного, взиваючи: пом’яни мене у Царстві Твоїм.

Стих: Блаженні чисті серцем, бо вони Бога побачать.

Ти, єдиний Чоловіколюбче Господи, що був на хрест піднесений, і силу смерти зруйнував, і як Бог рукописання проти нас знищив, покаяння розбійника подай і нам, що з вірою служимо Тобі, Христе Боже наш, і взиваємо: пом’яни і нас у Царстві Твоїм.

Стих: Блаженні миротворці, бо вони синами Божими назвуться.

Ти, Чоловіколюбче Господи, на хресті списом рукописання наше розірвав і був зачислений до мертвих; Ти мучителя тамтешнього зв’язав, усіх із кайданів пекельних воскресінням Твоїм визволив; через нього ми просвітилися і взиваємо до Тебе: пом’яни і нас у Царстві Твоїм.

Стих: Блаженні гнані за правду, бо їхнє є Царство Небесне.

Ти, єдиний безсмертний Господи, був розіп’ятий, але як всемогутній на третій день воскрес із гробу і воскресив первоствореного Адама; сподоби й мене навернутися до покаяння і від усього серця мого і з теплою вірою завжди до Тебе взивати: пом’яни мене, Спасе, у Царстві Твоїм.

Стих: Блаженні ви, коли ганьбитимуть вас і гнатимуть та зводитимуть на вас усяке лихослів’я і наклепи — Мене ради.

Той, Хто стражданням не підлягає, задля нас зазнав як людина страждань, і, добровільно на хресті розіп’ятий, нас із Собою воскресив. Тому й прославляємо разом з хрестом страждання й воскресіння, бо через них ми оновилися і через них спасаємося, взиваючи: пом’яни і нас у Царстві Твоїм.

Стих: Радуйтесь і веселіться, бо велика нагорода ваша на небесах.

Той, Хто з мертвих воскрес, і силу пекла полонив, і явився жінкам-мироносицям, промовляючи: радуйтеся, Того благаймо, вірні, щоб визволив від смерти душі наші, завжди взиваючи до Нього голосом благорозумного розбійника: пом’яни і нас у Царстві Твоїм.

Слава…

Троїчний: Усі вірні, достойно помолимось, щоб однодушно прославляти Отця, і Сина, і Святого Духа, єдине Божество в Трьох Іпостасях, що перебуває незлитним, простим, нероздільним і неприступним. Ним же від муки вогненної ми визволяємось.

І нині…

Богородичний: Матір Твою, що тілом безмужньо Тебе, Христе, породила і після Різдва Дівою воістину залишилася нетлінною, Її заступницею перед Тобою маємо, многомилістивий Владико; даруй відпущення гріхів тим, що завжди до Тебе взивають: пом’яни і нас у Царстві Твоїм.

Прокимен: Як величні діла Твої, Господи! Все премудрістю створив єси.

Стих: Благослови, душе моя, Господа. Господи Боже мій, звеличився Ти вельми.

Алилуя.

Стих: Натягни лук, і встигай, і царюй істини ради, і лагідности, і справедливости.

Стих: Ти полюбив правду і зненавидів беззаконня.

У неділю на вечірні

На Господи, взиваю… стихири зворушливі, глас 2-й.

Стих: Коли на беззаконня наші зважатимеш, Господи, Господи, хто встоїть? Бо в Тебе очищення є.

Згрішив я перед Тобою, Чоловіколюбче, не за єством, як людина, щоб міг випросити прощення, а гірше, ніж людина, і неприродно, і непрощенно; але Ти, Спасе мій, Який вище природних законів і для розуму незбагненно людиною став і чоловіколюбність недосяжну маєш, помилуй мене, що до Тебе навертається.

Стих: Ради імені Твого страждаю за Тебе, Господи, страждає душа моя за Слово Твоє, бо уповає душа моя на Господа.

Встановив Ти, Христе, покаяння для грішних, а не для праведних; тому приклад маю розбійника й блудного, Манасії та блудниці, гонителя, митаря й відступника, тому не впадаю у відчай. Знаючи Твої, Спасе мій, чоловіколюбність і милосердя, я звертаюся, і сльози проливаю, і надію покладаю, що Ти приймеш мене.

Стих: Від ранньої зорі до ночі, від ранньої зорі нехай уповають люди на Господа.

Дай мені зворушення, і стримання від зла, і повне виправлення, б я потопаю нині у пристрастях тілесних і віддаляюся від Тебе, Боже всіх, Царю, і ніякої надії не маю, але спаси мене, блудного, з великої благости, Ісусе всемогутній, Спасителю душ наших.

Інші стихири святим небесним безплотним ангелам.

Стих: Бо в Господа милість, і велике в Нього визволення. Він визволить нас від усіх беззаконь наших.

Ти, Безсмертний, учинив ангельські воїнства оселями радости, всечесним вмістилищем Божественного світла, і Божественним Промислом призначив їх самовидцями й слугами слави Твоєї, для могутнього здійснення Твого слова і виконання всемогутньої й пресвятої волі Твоєї.

Стих: Хваліть Господа, всі народи, прославляйте Його, всі люди.

Тебе, Вседержителю, оточують Серафими шестикрилі, Херувими многоокі й Престоли славні, безперестанно насолоджуючись Твоїм сяйвом всемогутнім; ще й Господства, Начала, Власті, Архангели, Ангели й Божественні Сили оспівують Твою славу і Тебе за нас благають.

Слава: і нині.

Богородичний: Ти, Всенепорочна, що вища за ангельські чини, благай завжди разом з ангелами Владику ангелів і всього творіння, щоб Він дарував нам відпущення гріхів і від страстей визволення, і вчинив нас достойними оспівувати славу Його і спадкоємцями нетлінної поживи.

Потім Світло тихе… і прокимен:

Прославляйте нині Господа, всі раби Господні.

Стих: Що стоїте в храмі Господньому, у дворах дому Бога нашого.

Потім Сподоби, Господи… і єктенія.

На стиховні стихири зворушливі:

Хотів я, Господи, сльозами омити рукописання гріхів моїх і останок життя мого покаянням благовгоджувати Тобі; але ворог спокушує мене і нападає на душу мою; Господи, раніш, ніж зовсім загину, спаси мене.

Стих: До Тебе, що перебуваєш на небі, зводжу очі мої. Як очі рабів звертаються до рук господарів їхніх, як очі рабині до рук господині її, так очі наші — до Господа Бога нашого, аж поки помилує нас.

Хто, терплячи напасті і звертаючись до пристановища Твого, Господи, не спасеться? Або хто, страждаючи і до Тебе, Творця всього й Лікаря недужих, звертаючись, не вилікується? Господи, раніше ніж зовсім загину, спаси мене.

Стих: Помилуй нас, Господи, помилуй нас, бо багато ми маємо приниження. Надміру має душа наша ганьби від багатих та зневаги від гордих.

Ти, Христе Боже, що прославляєшся в пам’яті святих Твоїх і виконуєш їхні благання, пошли нам велику милість.

Слава: і нині.

Богородичний: Радуйся, хмаро світла. Радуйся, світильнику світлий. Радуйся, сосуд для манни. Радуйся, жезле Ааронів. Радуйся, купино неопалима. Радуйся, палато. Радуйся, престоле. Радуйся, горо свята. Радуйся, раю. Радуйся, Божественна трапезо. Радуйся, двері таємничі. Радуйся, радосте всіх.

Потім Нині відпускаєш,.. Трисвяте,.. Отче наш,.. тропар святому. Слава: і нині, богородичний на глас тропаря.

Потім єктенія і відпуст.

Можете використовувати такі теґи: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Будь ласка, не коментуйте з доменів mail.ru, yandex.ua/yandex.ru тощо. Ви не будете отримувати сповіщення про відповіді на відгуки. Не користуйтеся послугами країни-окупанта.


Пошук

Допомога ЗСУ

Сторінки

Останні відгуки

Канали RSS


Українська Церковна Архітектура














Нагору