«Наша Парафія»

Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів

 
БібліотекаБогослужбові книжки, церковні піснеспівиТріодь Квітна

Свята і велика неділя Пасхи

Відправа полуношниці

Після благословення священика починаємо Трисвяте та інше. Прийдіть, поклонімось… (тричі). Псалом 50.

Далі канон великої суботи: ірмоси по двічі, тропарі ж на дванадцять, зі стихами пісень. Катавасія, ірмос — обидва кліроси.

Канон, глас 6

Пісня 1

Ірмос: Хвилею морською покрив колись гонителя мучителя Той, Кого діти спасенних покрили землею: а ми, як діви, Господу співаємо, славно бо прославився.

Приспів: Слава Тобі, Боже наш, слава Тобі.

Господи Боже мій, погребальний спів і надгробну пісню Тобі приношу, бо Ти погребінням Твоїм відкрив мені вхід до життя і смертю смерть і пекло умертвив.

Небесні і підземні сили, бачачи Тебе вгорі на престолі і внизу у гробі, Спасе мій, дивувалися умертвленню Твоєму: незбагненно для розуму бачити Тебе мертвим, Життєдавче.

Щоб наповнити все Твоєю славою, Ти зійшов у глибини землі: від Тебе бо не приховався склад мого єства, що від Адама, і погребінням оновлюєш мене, зітлілого, Чоловіколюбче.

Пісня 3

Ірмос: Тебе, що на водах повісив землю недержимо, всі творіння, побачивши на лобному місці повішеним, від жаху великого здригнулися, взиваючи: нема святого, крім Тебе, Господи.

Різними прообразами провістив Ти погребіння Твоє, нині ж таємне Твоє показав Ти як Бог, щоб і сущі у пеклі, Владико, взивали: нема святого, крім Тебе, Господи.

Ти простягнув руки й зібрав тих, що були давно розсіяні: одягнувшись же у плащаницю, Спасе, і поклавшись у гробі, Ти визволив закутих у кайдани, які взивали: нема святого, крім Тебе, Господи.

У гробі запечатаному Ти, невмістимий, добровільно був покладений, але силу Свою Ти показав діянням тим, хто Божественну могутність оспівує: нема святого, крім Тебе, Господи, Чоловіколюбче.

Сідальний, глас 1: Воїни, що охороняли гріб Твій, Спасе, упали, як мертві, від сяйва ангела, який з’явився жонам-мироносицям і сповістив про Твоє воскресіння. Тебе прославляємо, Переможця тління, припадаємо до Тебе, що воскрес із гробу, єдиного Бога нашого.

Слава: і нині, той самий.

Пісня 4

Ірмос: На хресті Твоє Божественне приниження передбачив Авакум, і, вжахнувшись, взивав: Ти знищив владу сильних, Блаже, приєднавшись до сущих у пеклі як всемогутній.

Ти освятив нині сьомий день, що у давнину благословив спочинком від праці; бо все оновлюєш, Спасе мій: суботу шануєш і нас навчаєш.

Силою неперевершеною, що перемогла Тебе, душа Твоя відділилася від плоті, розірвавши кайдани обох, смерти і пекла, Твоєю державою, Слове.

Пекло, зустрівши Тебе, засмутилося, побачивши людину обожену, вкриту ранами і всемогутню, і від страшного видіння загинуло.

Пісня 5

Ірмос: Богоявлення Твого, Христе, що заради нас милостиво сталося, Ісая побачив світло невечірнє з ночі і, радіючи, взивав: воскреснуть мертві і встануть ті, що у гробах, і всі земнородні радітимуть.

Ти твориш земне новим, Сотворителю, Сам ставши земним; і плащаниця і гріб виявляють таємницю, що в Тобі, Слове; благообразний бо радник Тебе до погребіння готує і цим у Тобі дивно оновлює мене.

Смертю смертне, погребінням Ти змінюєш тлінне і робиш нетлінним його, богомудро творячи безсмертним прийняте Тобою; бо плоть Твоя, Владико, не зазнала тління, і душа Твоя дивно не залишилася в пеклі.

Ти, Сотворителю мій, вийшов з Неневісної і в ребра був проколотий; з Неї оновив Єву, ставши Адамом; заснув надприродно сном природним і життя підняв від сну і тління як Всемогутній.

Пісня 6

Ірмос: Взятий був та не втриманий у пащі китовій Іона, Твій прообраз, Христе, що на страждання і погребіння віддав Себе; як із чертога, із звіра він вийшов, дорікав же сторожі, що охороняла марно, бо ви милість зневажили.

Били Тебе, Слове, але Ти не відділився від тіла, яке прийняв; бо хоч і зруйнували Твій храм під час страждань, але і тоді залишилося єдиним сполучення Божества і плоті Твоєї, бо в обох природах був Ти єдиний — Син, Слово Боже, Бог і людина.

Людиновбивчим, а не боговбивчим був гріх Адамів, бо хоч і страждало Твоє тілесне єство, але Божество було безстрасним: тлінне Твоє тіло перетворив Ти на нетлінне і став джерелом нетлінного життя через воскресіння.

Царює пекло над родом людським, але не вічно; Ти бо, Всемогутній, будучи покладеним у гробі, життєдайною рукою ключі смерти розкидав і провістив визволення дійсне тим, що спали там від віку, ставши первістком воскресіння з мертвих, Спасе.

Кондак, глас 6: Той, Хто закрив безодню, стає мертвим і, обгорнений плащаницею зі смирною, покладається у гріб, як смертний, будучи безсмертним; жони ж, прийшовши помазати Його миром, плакали гірко і виголошували: ця субота є преблагословенна, бо, заснувши нині, Христос воскресне на третій день.

Пісня 7

Ірмос: Невимовне чудо: Той, Хто визволив трьох побожних юнаків із полум’я, у гробі мертвий бездиханний покладається на спасіння нас, що співаємо: Визволителю, Боже, благословенний Ти.

Уразилося пекло, прийнявши в саме серце ураженого списом у ребра, і стогне, вогнем Божественним обпалене на спасіння нас, що співаємо: Визволителю, Боже, благословенний Ти.

Багатий гріб, бо, прийнявши в себе Творця життя ніби сплячого, став Божественною скарбницею на спасіння нас, що співаємо: Визволителю, Боже, благословенний Ти.

Закон померлих виконує Життя всіх і покладається у гробі, який стає джерелом воскресіння на спасіння нас, що співаємо: Визволителю, Боже, благословенний Ти.

Єдине було нерозлучне Божество Христове — Те, що в пеклі, і у гробі, і в Едемі, з Отцем і Духом на спасіння нас, що співаємо: Визволителю, Боже, благословенний Ти.

Пісня 8

Ірмос: Вжахнися від страху, небо, і нехай захитаються основи землі: ось бо з мертвими зрівнюється Той, Хто у вишніх живе, і в малому гробі дивно покладається. Його ж, юнаки, благословляйте, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.

Зруйнувався пречистий храм, але Він відновлює зруйновану скинію; бо до Адама першого — Другий, що у вишніх живе, зійшов аж до пекельних сховищ. Його ж, юнаки, благословляйте, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.

Покинула сміливість учеників, відзначається ж Йосиф Аримафеський — бачачи бо мертвим і нагим Бога всіх, прохає і погребає, взиваючи: юнаки, благословляйте, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.

О чудо нове! О благість! О невимовне терпіння! З волі Своєї під землю погребається Той, Хто у вишніх живе, і Бог, як обманщик, зневажається. Його ж, юнаки, благословляйте, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.

Пісня 9

Ірмос: Не ридай по Мені, Мати, бачачи у гробі Сина, що Його в утробі безсіменно зачала єси: встану бо і прославлюся, і назавжди піднесу із славою, як Бог, тих, що з вірою і любов’ю Тебе величають.

При дивному Різдві Твоєму болістей не зазнала надприродно, тому була блаженною, Безначальний Сину; нині ж бачу Тебе мертвим, бездиханним, Боже Мій, мечем скорботи розривається Моє серце; але воскресни, щоб Мене величали.

Земля покриває Мене з волі Моєї, Мати Моя, але ворота пекельні тремтять, бачачи Мене, одягненого в окривавлену одежу покарання: бо ворогів Моїх подолавши як Бог, воскресну і звеличу Тебе.

Нехай радіє творіння, нехай веселяться всі земнородні, бо ворог — пекло — полонене; жони з миром нехай зустрічають: Адама з Євою визволю, і на третій день воскресну.

Трисвяте по Отче наш…

Тропар, глас 2: Коли зійшов Ти до смерті, Життя безсмертне, тоді пекло умертвив Ти сяйвом Божества. Коли ж і померлих із глибин підземних воскресив Ти, всі Сили небесні взивали: Життєдавче, Христе Боже наш, слава Тобі.

Далі єктенія: Помилуй нас, Боже… і відпуст.

Пасхальна рання

У ранню годину параеклесіарх бере благословення у настоятеля, виходить і дзвонить у дзвін довго. Ввійшовши до храму, засвічує лампади і свічки: готує дві посудини з розпаленим вугіллям, кладе в них ладан запашний і ставить одну посудину посеред церкви, а другу у вівтарі, щоб уся церква наповнилася пахощами.

Далі настоятель входить у святий вівтар зі священиками та дияконами й облачається у світлі ризи; роздає свічки братії і бере чесний хрест, кадило ж бере диякон, священик бере святе Євангеліє, інший священик — ікону Воскресіння Христового і стають обличчям на захід. І закривають Західні церковні врата. Виходять настоятель зі священиками у притвор, диякони ідуть попереду зі свічками, і обидва кліроси, співаючи стихиру, глас 6:

Воскресіння Твоє, Христе Спасе, ангели оспівують на небесах, і нас на землі сподоби чистим серцем Тебе славити.

Далі дзвонять в усі дзвони довго. І, ввійшовши у притвор, стають з Євангелієм та іконою обличчям на захід, як було сказано раніше. Потім настоятель бере кадило від диякона у праву руку, хрест же в ліву, і кадять ікону, кліроси і братію за звичаєм. Диякон же носить перед настоятелем запалену свічку. Братія стоїть зі своїми свічками, уважно молячись мовчки, дякуючи Христа Бога нашого, Який заради нас страждав і воскрес. Після закінчення кадіння настоятель стає перед великими дверима церкви і кадить диякона, який стоїть зі свічкою. Тоді бере кадило диякон і кадить самого настоятеля. І знову бере настоятель кадило, стає перед церковними дверима, дивлячись на схід, і знаменує хрестовидно кадилом великі двері церкви (зачинені) тричі, тримаючи в лівій руці хрест (підсвічники стоять з обох боків), і гучним голосом виголошує:

Слава святій, єдиносущній, животворчій і нероздільній Тройці, завжди, нині, і повсякчас, і на віки віків.

І ми відповідаємо: Амінь.

Починає настоятель з іншими священнослужителями голосно цей тропар, на глас 5:

Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав і тим, що в гробах, життя дарував.

І ми той самий тропар співаємо подібно, зі солодкоспівом.

Співається ж цей тропар тричі настоятелем і тричі нами.

Потім настоятель промовляє стихи.

Стих 1: Нехай воскресне Бог, і розвіються вороги Його, і нехай біжать від лиця Його ненависники Його.

І на кожен стих ми співаємо тропар: Христос воскрес… повністю (один раз).

Стих 2: Як щезає дим, хай щезнуть, як тане віск від лиця вогню.

Христос воскрес… (один раз).

Стих 3: Так нехай загинуть грішники від лиця Божого, а праведники нехай звеселяться.

Христос воскрес… (один раз).

Стих 4: В цей день, його ж створив Господь, радіймо і веселімось в нім.

Христос воскрес… (один раз).

Слава… Христос воскрес… (один раз).

І нині… Христос воскрес… (один раз).

Потім настоятель співає гучним голосом: Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав…

І відкриваються двері. Входить настоятель з чесним хрестом, попереду нього ідуть з двома свічками.

Братія співає: І тим, що в гробах, життя дарував.

Потім дзвонять в усі дзвони довго (тридзвін).

Настоятель зі священиками входять у святий вівтар, а диякон виголошує єктенію:

В мирі Господу помолимось. Виголос: Бо Тобі належить усяка слава…

І починає предстоятель канон, творіння преподобного Іоана Дамаскина. Глас 1, Ірмос: Воскресіння день… Ірмоси на 4; і тропарі на 12, з приспівом: Христос воскрес із мертвих… І знову кожен клірос співає ірмос. Потім кліроси сходяться і співають той самий ірмос: Воскресіння день… І після нього: Христос воскрес… повністю (тричі).

Співає ж початок канону на кожній пісні предстоятель. Предстоятель кадить на початку канону святі ікони, обидва кліроси і братію за чином.

І після кожної пісні буває єктенія мала на амвоні у цей святий день. Виголос всередині вівтаря промовляє священик.

Після пісні 1 співає правий клірос, а після пісні 3 співає лівий клірос. Так само співаємо і після інших пісень.

Канон, глас 1

Пісня 1

Ірмос: Воскресіння день, просвітімось, люди, Пасха, Господня Пасха, від смерти бо до життя, і від землі до неба Христос Бог нас привів, пісню перемоги співаючи.

Приспів: Христос воскрес із мертвих.

Очистьмо почуття і побачимо Христа, неприступним світлом воскресіння осяяного, Який промовляє: Радуйтесь! І ясно почуємо, пісню перемоги співаючи.

Небеса ж нехай достойно веселяться, і земля ж нехай радується, і нехай святкує світ видимий і невидимий: Христос бо воскрес — радість вічная.

Богородичні преподобного Феофана, і преподобного Йосифа (співаємо весь тиждень, крім першого дня).

Слава…

Умертвленню кінець поклала Ти, народивши Христа — вічне життя, що із гробу нині засяяв, Діво всенепорочна, і світ просвітив.

І нині…

Воскреслого побачивши Сина Твого і Бога, радуйся з апостолами, Богоблагодатна чиста, і «радуйся» першою прийняла Ти, Богомати всенепорочна, як причина радости всіх.

Далі єктенія і виголос: Бо Твоя держава, і Твоє є царство, і сила, і слава, Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків.

Пісня 3

Ірмос: Прийдіте, пиймо пиття новеє, не із каменя неплідного чудом явлене, а з нетління джерела, що виточив з гробу Христос, — Ним бо ми стверджуємось.

Приспів: Христос воскрес із мертвих.

Нині все наповнилося світлом, небо і земля, і глибини підземнії; нехай же святкує все творіння Христове Воскресіння — в Нім бо ми стверджуємось.

Учора поховано мене з Тобою, Христе, сьогодні встаю, коли Ти воскрес; учора розіп’ято мене з Тобою, Сам прослав мене, Спасе, у Царстві Твоїм.

Богородичні:

Слава…

До нетлінного життя приходжу нині, заради благости Народженого Тобою, Чиста, що всім краям землі світло засвітив.

І нині…

Бога, Якого народила Ти плоттю, як сказав, із мертвих воскреслого побачивши, Чиста, радій, і Його як Бога, Пречиста, звеличуй.

Далі єктенія і виголос:

Бо Ти єси Бог наш, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків.

Іпакой, глас 4:

Світання попередивши і знайшовши камінь, одвалений від гробу, ті, що були з Марією, від ангела почули: Чому шукаєте серед мертвих, як людину, Того, Хто в світлі вічному перебуває? Погляньте на похоронні пелени, поспішіте і світові звістіте, що воскрес Господь, умертвивши смерть, Він бо є Син Бога, що спасає рід людський.

І читання із Григорія Богослова, його ж початок: На сторожі моїй стану…

Після читання знову запалює свічки братія.

Пісня 4

Ірмос: На божественній сторожі Богонатхненний Авакум нехай стане з нами і покаже світлоносного ангела, що радісно мовить: Сьогодні спасіння світу, бо воскрес Христос, як Всесильний.

Дівствену утробу відкривши, первістком явився Христос, як чоловік же, агнцем назвався і непорочним же, бо не зазнав скверни, Він — наша Пасха, і як Бог істинний, звершеним назвався.

Як однолітній Агнець, благословенний нам вінець — Христос добровільно за всіх у жертву був принесений, Пасха очищення, і знову з гробу нам засяяв, красне Сонце правди.

Богоотець же Давид перед ковчегом, як прообразом, радіючи, веселився; ми ж, народ Божий, святий, прообразів здійснення бачивши, веселімось у Бозі, бо воскрес Христос, як Всесильний.

Богородичні:

Слава…

Той, Хто сотворив Адама, Твого праотця, Чиста, утворився в Тобі, і смертну оселю зруйнував Своєю смертю нині, і осяяв усе Божественним сяйвом воскресіння.

І нині…

Його ж, Якого породила Ти, Христа, що із мертвих дивно засяяв, побачила Ти, Чиста, добра й непорочна між жонами і велична: нині, радіючи з апостолами, на спасіння всіх Того прославляй.

Єктенія і виголос: Бо Ти благий і Чоловіколюбець Бог єси, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків.

Пісня 5

Ірмос: Встаньмо рано на світанні і, замість мира, пісню принесімо Владиці, і Христа побачимо, правди Сонце, що всім освітлює життя.

Приспів: Христос воскрес із мертвих.

Безмірне Твоє милосердя бачивши, зв’язані кайданами пекельними, до світла поспішали веселими стопами, Христе, Пасху славлячи вічную.

Приступімо зі свічками до Христа, що, немов жених, із гробу виходить, та з чинами ангельськими, що радісно святкують, прославляймо Пасху Божу, спасительну.

Богородичні:

Слава…

Просвітлюється побожне зібрання Божественним і життєносним промінням воскресіння Сина Твого, Богомати Пречиста, і радістю наповнюється.

І нині…

Не розкрив Ти врата дівства у втіленні, гробу печатей не зруйнував, Царю творіння; тому, побачивши Тебе воскреслого, Мати Твоя радується.

Єктенія і виголос: Бо освятилося і прославилося пречесне і величне ім’я Твоє, Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків.

Пісня 6

Ірмос: Зійшов єси, Христе, в глибини підземнії, і розбив кайдани вічнії, що тримали зв’язаних, і на третій день, як з кита Іона, воскрес єси із гробу.

Приспів: Христос воскрес із мертвих.

Цілими зберігши печаті, воскрес єси із гробу, Христе, що ключів Діви не порушив єси народженням Своїм, і відкрив нам райські двері.

Спасе мій, жива і незаколена жертво, Сам Себе, як Бог, з волі Своєї приніс Ти Отцю, і з Собою праотця всіх, Адама, підніс, із гробу воскресши.

Богородичні:

Слава…

Повстало те, що здавна трималося смертю і тлінням, через Втіленого із Твого пречистого лона, для нетлінного і вічного життя, Богородице Діво.

І нині…

Зійшов у глибини землі Той, Хто зійшов в лоно Твоє, Чиста, і оселився і втілився незбагненно, і воздвиг з собою Адама, воскресши із гробу.

Єктенія і виголос: Бо Ти єси Цар миру, і Спас душ наших, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків.

Далі кондак, глас 8: Хоч і до гробу зійшов Ти, Безсмертний, проте пекельну зруйнував єси силу, і воскрес єси, як Переможець, Христе Боже, жонам-мироносицям звістивши: радуйтеся; і Твоїм апостолам мир даруєш, а померлим подаєш воскресіння.

Ікос: Того, Хто Сонце, що раніше сонця, і зайшов у гріб, мироносиці-діви шукали, як день, попередивши ранок; і одна до одної взивали: о подруги, прийдіть, пахощами помажемо тіло життєносне і погребене Того, Хто воскресив плоть грішного Адама, яка лежить у гробі. Ходімо, поспішаючи, як волхви, і поклонімось, і принесімо миро — як дари, не пеленами, а плащаницею обвитому, і плачучи, взиваймо: о Владико, встань, і померлим подай воскресіння.

Далі промовляємо:

Воскресіння Христове бачивши, поклонімось Святому Господу Ісусу, єдиному Безгрішному. Хресту Твоєму поклоняємось, Христе, і Святеє Воскресіння Твоє оспівуємо і славимо, бо Ти єси Бог наш, крім тебе, іншого не знаємо, ім’я Твоє призиваємо. Прийдіть, усі вірнії, поклонімось Святому Христовому Воскресінню, бо через Хрест прийшла радість всьому світові. Завжди благословляючи Господа, оспівуємо Воскресіння його, бо, перетерпівши розп’яття, Він смертю смерть переміг (тричі).

Воскрес Ісус із гробу, як і провістив, подав нам життя вічне і велику милість (тричі).

Пісня 7

Ірмос: Той, Хто отроків з вогню визволив, людиною бувши, страждає, як смертний, і стражданням смертнеє в красу нетління зодягає, єдиний благословенний отців Бог і препрославлений.

Приспів: Христос воскрес із мертвих.

Жони богомудрії з миром слідом за Тобою поспішали, та Кого з сльозами, як мертвого, шукали, Тому, як Богу Живому, радіючи, поклонилися, і Пасху таємну ученикам Твоїм, Христе, благовістили.

Смерти святкуємо умертвіння, пекла знищення, іншого життя вічного початок і, радіючи, славимо тебе, єдиного благословенного отців Бога і препрославленого.

Воістину священна і святкова ця спасительна ніч воскресіння стала провісницею світосяйного і світлоносного дня, бо в ній вічне світло із гробу плоттю всім засяяло.

Богородичні:

Слава…

Умертвив Син Твій смерть нині, Всененорочна, всім смертним дарував постійне життя повіки, єдиний благословенний отців Бог і препрославлений.

І нині…

Той, Хто царює над усім творінням, став людиною, оселився у Твоїй, Богоблагодатна, утробі, і розп’яття і смерть перетерпів, воскрес боголіпно, воскресивши з собою і нас як Всемогутній.

Єктенія і виголос:

Нехай буде держава Царства Твого благословенна і препрославлена, Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків.

Пісня 8

Ірмос: Цей урочистий і святий день, всім суботам Цар і Господь, свято над святами і торжество із торжеств, у цей день благословімо Христа навіки.

Приспів: Христос воскрес із мертвих.

Прийдіте, в урочистий день воскресіння, причасниками будьмо нового плоду виноградного, радости Божественної, Царства Христового, прославляючи Його ж, як Бога, навіки.

Поглянь навкруги, Сионе, і подивись, ось бо прийшли до тебе, немов світила Богосяйні, від заходу, і півночі, і моря, і сходу, діти твої, благословляючи Христа навіки.

Пресвята Тройце, Боже наш, слава Тобі.

Отче Вседержителю, і Слово, і Душе, в трьох лицях з’єднане Єство Пресущне і Пребожественне, в Тебе ми охрестились і Тебе благословляємо по всі віки.

Богородичні:

Слава…

Прийшов Тобою у світ Господь, Діво Богородице, і утробу пекла розірвав, смертним нам воскресіння дарував, тому благословляємо його повіки.

І нині…

Всю силу смерти подолав Син Твій, Діво, Своїм воскресінням, як Бог Всемогутній возніс з собою і нас і обожив, тому оспівуємо його повіки.

Далі єктенія і виголос: Бо благословилося ім’я Твоє, і прославилося Царство Твоє, Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків.

Приспіви до пісні 9:

Величає душа моя Воскреслого триденно із гробу Христа Життєдавця.

І ірмос: Світися…

І другий клірос співає той самий приспів та ірмос.

Далі перший клірос співає другий приспів:

Величає душа моя Того, Хто добровільно страждав і був похований, і воскрес триденно із гробу.

І ірмос: Світися…

І другий клірос співає той самий приспів та ірмос.

Далі перший клірос співає третій приспів:

Христос — нова Пасха, жертва жива, Агнець Божий, що взяв гріхи світу.

І стих. Другий клірос співає той самий приспів і стих.

Потім перший клірос співає четвертий приспів:

Ангел звістив Благодатній: Чистая Діво, радуйся, і знову кажу: радуйся! Твій Син воскрес на третій день із гробу і мертвих воскресив; люди, веселіться.

І стих. Другий клірос співає той самий приспів і стих.

І далі вісім приспівів співають по одному разу зі стихами.

Розбудив Ти, заснувши, мертвих від віку, по-царськи рикнувши, як лев від Іуди.

Магдалина Марія, прийшовши до гробу і Христа побачивши, як садівника, запитувала.

Ангел сяючий до жінок взивав: припиніть плакати, бо Христос воскрес!

Христос воскрес, смерть подолав і мертвих воскресив, люди, веселіться.

Нині все творіння веселиться і радується: бо Христос воскрес і пекло полонилось.

Нині Владика полонив пекло, визволив ув’язнених, що від віку там силою утримувались.

Величає душа моя Триіпостасного і нероздільного Божества державу.

Радуйся, Діво, радуйся; радуйся, Благословенна, радуйся Препрославлена, бо Твій Син воскрес триденний із гробу.

Потім перший клірос співає знову перший приспів та ірмос. Далі обидва кліроси, зійшовшись разом, співають ірмос і Тропар: Христос воскрес… (тричі).

Пісня 9

Ірмос: Світися, світися, новий Єрусалиме, слава бо Господня над тобою зійшла, радій нині і веселися, Сионе, а Ти, Чистая, красуйся, Богородице, бо воскрес Народжений Тобою.

О Божественне, о любе, пресолодке слово Твоє: з нами бо правдиво обіцяв Ти бути до кінця віку, Христе. Його ж утвердженням надії маючи, ми, вірні, радіємо.

О Пасха велика і найсвятіша, Христе, о Мудросте й Слово Боже і Сило, дай нам істинно причащатися Тебе, у невечірній день Царства Твого.

Богородичні:

Слава…

Єдиногласно, Діво, Тебе ублажаємо, вірні; радуйся, двері Господні; радуйся, граде одухотворений; радуйся, бо заради Тебе засяяло нам світло із Тебе народженого, із мертвих воскресіння.

І нині…

Веселіться і радуйтеся, Божественні двері світла: бо Ісус, Який зійшов у гріб, засяяв світліше від сонця і всіх вірних просвітив, Богорадувана Владичице.

Єктенія і виголоси: Бо Тебе хвалять усі сили небесні, Отця, і Сина, і Святого Духа, і Тобі славу возсилають, нині, і повсякчас, і на віки віків.

Екзапостиларій: Плоттю заснувши, як мертвий, Царю і Господи, на третій день воскрес єси, Адама з тління підняв і смерть подолав. Пасха нетлінна, світу спасіння (тричі).

На Хваліте… Все, що дише… на глас 1.

Співаємо стихи 4 і стихири воскресні, глас 1.

Стих: Хваліть Його в могутності сили Його, хваліть Його за безмежну велич Його.

Оспівуємо Твої, Христе, спасительні страждання і славимо Твоє воскресіння.

Стих: Хваліть Його голосом сурми; хваліть Його на арфі та гуслях.

Хрест перетерпів, і смерть подолав, і воскрес із мертвих, даруй мир життю нашому, Господи, як єдиний Всемогутній.

Стих: Хваліть його хором під тимпани, хваліть Його на струнах і органах.

Пекло полонив, і людину воскресив, воскресінням Твоїм, Христе, сподоби нас чистим серцем Тебе оспівувати і славити.

Стих: Хваліть Його на органах милозвучних; хваліть Його на органах і зі співом. Все, що дише, нехай хвалить Господа.

Боголіпне Твоє сходження славлячи, оспівуємо Тебе, Христе; народився Ти від Діви, і не відлучився Ти від Отця; постраждав Ти як людина, і добровільно Ти перетерпів хрест, воскрес Ти, з гробу, як із чертога, вийшов, щоб спасти світ, Господи, слава Тобі.

Потім, обидва кліроси, з’єднавшись, співають стихири Пасхи глас 5.

Стих: Нехай воскресне Бог і розвіються вороги Його.

Пасха священна нам сьогодні з’явилася: Пасха нова, свята, Пасха таємна, Пасха преславна, Пасха — Христос Визволитель, Пасха непорочна, Пасха велика; Пасха вірних, Пасха, що двері райські нам відкриває, Пасха, що освячує всіх вірних.

Стих: Як щезає дим, хай щезнуть.

Прийдіте після видіння, жони-благовісниці, і Сионові скажіте: прийми від нас благу вість про Воскресіння Христове, Єрусалиме, побачивши Царя Христа, що, немов жених, із гробу виходить.

Стих: Так нехай згинуть грішники від лиця Божого, а праведники нехай звеселяться.

Мироносиці-жони рано-вранці прийшли до гробу Життєдавця, знайшли ангела, що сидів на камені, і він, провістивши їм, так промовив: чому шукаєте Живого серед мертвих, чому оплакуєте Нетлінного у тлінні? Ідіть, проповідуйте ученикам його.

Стих: В цей день, його ж створив Господь, радіймо і веселімось в нім.

Пасха красна, Пасха, Господня Пасха, Пасха преславна нам засяяла. Пасха, радісно обіймім один одного! О Пасха, визволення від скорбот, бо сьогодні із гробу, немов із чертогу, засяяв Христос, і жон радістю наповнив, промовивши: проповідуйте — апостолам.

Слава: і нині, глас 5:

Воскресіння день, і просвітімось торжеством, і один одного обіймімо. Промовмо: браття — і тим, що ненавидять нас, простім все, заради воскресіння, і так взиваймо: Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав і тим, що в гробах, життя дарував (тричі).

І співаємо це довго, поки цілує братія один одного.

Цілування настоятеля з іншими священиками і дияконами у святому вівтарі буває так. Той, хто підходить, промовляє: Христос воскрес! Інший відповідає: Воістину Воскрес!

Потім настоятель бере чесний хрест і стає ззовні перед святими Царськими вратами. Також і всі священики, які є, і диякони, взявши кожен з них святе Євангеліє і чесні ікони за чином своїм, стають усі в ряд з правого боку від настоятеля. І підходять спочатку побожні церковні люди старші, один по одному, і, вклонившись настоятелеві, цілує кожен з них чесний хрест, святе Євангеліє і чесні ікони, що їх тримають священики. Також цілують і самого настоятеля, промовляючи: Христос воскрес! Він же відповідає: Воістину воскрес! Таким же чином цілують і священиків,

і самі між собою цілуються за своїм чином. І стають після них і миряни, і за таким самим чином чинять цілування. Робітники ж монастиря цілують один одного так само. Буває між ними велике мовчання.

Після цілування читається настоятелем або еклесіархом Огласительне слово Іоана Золотоустого; під час читання ми не сидимо, а стоячи уважно слухаємо.

Святого отця нашого Іоана Золотоустого,
архиєпископа Константинопольського,
СЛОВО ОГЛАСИТЕЛЬНЕ
у святий і світлоносний день
преславного і спасительного
Христа Бога нашого воскресіння

Якщо хто благочестивий і любить Бога, нехай насолодиться цим світлим торжеством. Якщо хто раб благорозумний, нехай увійде, радіючи, у радість Господа свого. Якщо хто потрудився, постячися, нехай прийме нині винагороду. Якщо хто від першої години працював, нехай отримає нині справедливу заплату. Якщо хто після третьої години прийде, дякуючи, нехай святкує. Якщо хто після шостої години з’явився, нехай не засумнівається, тому що нічого не втратив. Якщо хто затримався до дев’ятої години, нехай з’являється без усякого сумніву, нічого не боячись. Якщо хто прийшов тільки об одинадцятій годині, нехай не тривожиться тим, що запізнився, бо щедрий Владика і останнього приймає нарівні з першим; заспокоює того, хто прийшов об одинадцятій годині, як і того, що працював від першої: і останнього милує, і про першого турбується, і тому дає, і цьому дарує. І діла приймає, і наміри вітає, і діяння шанує, і думки хвалить.

Тому-то увійдіть всі в радість Господа свого: і перші, і другі, винагороду прийміть. Багаті і бідні, один з одним святкуйте! Стримані і ліниві, день вшануйте! Ті, що постилися, і ті, що не постилися, — звеселіться сьогодні! Трапеза готова: насолоджуйтесь усі! Тілець вгодований, нехай ніхто не вийде голодним, всі прийміть багатство благости! Ніхто нехай не ридає від убо-гости, тому що явилося загальне Царство. Ніхто нехай не оплакує гріхів: прощення бо засяяло із гробу! Ніхто нехай не убоїться смерти, визволила бо нас Спасова смерть; схоплений нею — подолав її. Зійшовши в пекло — полонив пекло, засмутив його, коли воно спробувало плоті Його. Це й Ісайя передбачив, коли взивав: пекло засмутилося, зустрівши Тебе в безодні. Засмутилося, бо знищене; засмутилося, бо зневажене; засмутилося, бо смерть йому заподіяно; засмутилося, бо повалене; засмутилося, бо зв’язане. Узяло тіло, а знайшло Бога; взяло землю, а зустріло небо; взяло те, що бачило, а впало через те, чого не бачило. Де твоє, смерте, жало? Де твоя, пекло, перемога? Воскрес Христос — і ти повалене! Воскрес Христос — і попадали демони! Воскрес Христос — і радіють ангели! Воскрес Христос — і життя триває! Воскрес Христос — і немає жодного мертвого в гробі!

Христос, що воскрес із мертвих, став початком померлих. Йому слава і держава на віки віків. Амінь.

Далі промовляється тропар святого, глас 8:

Уст твоїх благодать, засяявши як світло вогню, освітила увесь світ, не скарби сріблолюбства світові здобула, а показала нам висоту смиренномудрости; своїми ж словами навчаючи, отче Іоане Золотоустий, моли Слово, Христа Бога, спасти душі наші.

Слава Отцю, і Сину, і Святому Духові.

Потім диякон виголошує єктенії:

Помилуй нас, Боже… і Доповнимо ранню молитву нашу Господеві…

Після виголосу священика — диякон; Премудрість.

Клірос: Благослови.

Настоятель: Сий благословенний Христос Бог наш завжди, нині, і повсякчас, і на віки віків.

Клірос: Амінь. Утверди, Боже…

Настоятель, тримаючи хрест і трисвічник (замість: Слава Тобі, Христе Боже…) співає: Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав.

Клірос: І тим, що у гробах, життя дарував.

Настоятель промовляє відпуст:

Христос, що воскрес із мертвих, смертю смерть подолав і тим, що у гробах, життя дарував, є істиний Бог наш, молитвами Пречистої Своєї Матері і всіх святих помилує і спасе нас, бо Він благий і Чоловіколюбець.

Потім підносить хрест і промовляє: Христос воскрес! (тричі).

Далі співаємо кінцеве: Христос воскрес… (тричі, весь тропар).

І після нього співаємо: І нам дарував життя вічне, поклоняємось Його триденному воскресінню.

Потім Многоліття… і цілуємо чесний хрест, що його тримає настоятель.

І час перший.

Співаємо: Христос воскрес… (тричі) і далі, як нижче сказано про час Світлого тижня.

Літії в цей день не буває.

Часи святої Пасхи
і всього Світлого тижня

Треба знати, що з цього дня святої і великої неділі Пасхи аж до суботи часи і повечір’я співаються так.

Священик: Благословен Бог наш…

Співці: Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав і тим, що в гробах, життя дарував (тричі).

Потім: Воскресіння Христове бачивши, поклонімось Святому Господеві Ісусу, Єдиному Безгрішному. Хресту Твоєму поклоняємось, Христе, і Святе Воскресіння Твоє оспівуємо і славимо, бо Ти єси Бог наш, крім Тебе, іншого не знаємо, ім’я Твоє призиваємо. Прийдіть, усі вірні, поклонімось Святому Христовому Воскресінню, бо через Хрест прийшла радість усьому світові. Завжди благословляючи Господа, оспівуємо Воскресіння Його, бо, перетерпівши розп’яття, Він смертю смерть переміг (тричі).

Іпакой: Світання попередивши і знайшовши камінь, одвалений од гробу, ті, що були з Марією, від ангела почули: чому шукаєте серед мертвих, як людину, Того, Хто у світлі вічному перебуває? Погляньте на похоронні пелени, поспішіть і світові звістіть, що воскрес Господь, умертвивши смерть. Він бо є Син Бога, що спасає рід людський.

Кондак: Хоч і до гробу зійшов Ти, Безсмертний, проте пекельну зруйнував єси силу, й воскрес єси, як Переможець, Христе Боже, жонам-мироносицям звістивши: радуйтеся; і Твоїм апостолам мир даруєш, а померлим подаєш воскресіння.

Потім цей тропар:

У гробі тілом, у пеклі душею, як Бог, в раю ж з розбійником, і на Престолі був Ти, Христе, з Отцем і Духом, все наповняючи, Неописанний.

Слава…

Як життєносець, як кращий від раю і воістину світліший від усякої палати царської, явився, Христе, гріб Твій джерелом нашого воскресіння.

І нині…

Свята Божественна оселе Всевишнього, радуйся, бо через Тебе, Богородице, дано радість тим, що взивають: благословенна Ти в жонах, Пренепорочна Владичице!

Потім: Господи, помилуй (40 разів).

Слава: і нині.

Чеснішу…

Іменем Господнім благослови, отче.

Священик: Молитвами святих отців…

Співці: Амінь.

Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав і тим, що в гробах, життя дарував (тричі).

Слава: і нині.

Господи, помилуй (тричі).

Благослови.

І відпуст.

Так само правляться часи 3, 6, 9,

Молебень на святу Пасxу

Священик: Благословенний Бог наш…

Співці: Амінь.

Священик: Христос воскрес… (тричі).

Далі: як і на початку ранньої.

Після Слава: і нині священик виголошує: Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав. Співці: І тим, що у гробах життя дарував. Далі: Слава: і нині, іпакої: Світання попередивши… якщо хочеш приєднати канон святого, то співається спочатку тропар святого один раз, потім Слава: і нині. Світання попередивши…

Далі канон Пасхи з ірмосами на 6. Приспів: Христос воскрес із мертвих. І святого, якщо буде, на 4. Катавасія. Після пісень 3 і 6: Спаси від бід… Після пісні 6, кондак та ікос Пасхи.

Далі прокимен, глас 5: Цей день, Його ж створив Господь, радіймо і веселімось в нім. Стих: Прославляйте Господа, бо Він благий, бо повіки милість Його. Далі прокимен святого.

Євангеліє від Луки, зачало 114. Потім святого.

Після пісні 9 замість Достойно є… Ірмос: Світися, світися…

Потім Христос воскрес… (тричі). Іпакої: Світання попередивши… Слава… тропар святого, І нині… Хоч і до гробу зійшов Ти… Єктенія: Помилуй нас. Боже… Священик: Премудрість. Співці: Христос воскрес! (тричі). Ми ж відповідаємо: Воістину воскрес! (тричі). І знову співаємо: Христос воскрес… (тричі). Потім Господи, помилуй… (тричі) зі співом.

Чин літургії, яка відправляється дуже рано

Диякон починає: Благослови, владико.

Настоятель виголошує: Благословенне Царство Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків.

Співні: Амінь.

Настоятель співає з іншими священнослужителями у святому вівтарі:

Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав, і тим, що в гробах, життя дарував (тричі).

Клірос те саме тричі.

Настоятель виголошує

Приспів 1: Нехай воскресне Бог…

Клірос: Христос воскрес… (один раз).

Приспів 2: Як щезає дим…

Клірос: Христос воскрес… (один раз).

Приспів 3: Так нехай загинуть грішники…

Клірос: Христос воскрес… (один раз).

Приспів 4: Цей день, його ж створив Господь…

Клірос: Христос воскрес… (один раз).

Слава… Христос воскрес… (один раз).

І нині… Христос воскрес… (один раз).

Настоятель співає гучним голосом:

Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав.

Клірос: І тим, що у гробах, життя дарував.

Далі диякон промовляє велику єктенію.

Після єктенії і виголосу священика антифон 1, псалом 65, глас 2.

Стих: Викликніть Господу, вся земле.

Приспів: Молитвами Богородиці, Спасе, спаси нас.

Другий клірос: Викликніть Господу, вся земле.

Співайте ж імені Його, віддайте славу й хвалу Йому. Молитвами Богородиці, Спасе, спаси нас.

Стих 2: Промовляйте Богові: як величні діла Твої, перед множеством сили Твоєї скоряться Тобі вороги Твої.

Молитвами Богородиці, Спасе, спаси нас.

Стих 3: Вся земля нехай поклониться Тобі і співає Тобі. Нехай співає імені Твоєму, Вишній!

Молитвами Богородиці, Спасе, спаси нас.

Слава: і нині.

Обидва кліроси гучно співають:

Молитвами Богородиці, Спасе, спаси нас.

Далі мала єктенія.

Антифон другий, псалом 66, глас той самий.

Стих 1: Боже, ущедри нас і благослови нас.

Приспів: Спаси нас, Сину Божий, що воскрес із мертвих, співаємо Тобі: алилуя, алилуя.

Другий клірос: Боже ущедри нас і благослови нас, просвіти лице Твоє на нас і помилуй нас.

Спаси нас, Сину Божий…

Стих 2: Щоб пізнали ми на землі путь Твою, в усіх народах — спасіння Твоє.

Спаси нас, Сину Божий…

Слава: і нині, обидва кліроси разом: Єдинородний Сину…

Далі єктенія.

Антифон третій, псалом 67, глас 5.

Стих 1: Нехай воскресне Бог, і розвіються вороги його.

Тропар: Христос воскрес із мертвих…

Другий клірос: Нехай воскресне Бог і розвіються вороги Його; нехай побіжать від лиця Його ненависники Його.

Христос воскрес…

Стих 2: Як щезає дим, хай щезнуть, як тане віск від лиця вогню.

Христос воскрес…

Стих 3: Так нехай згинуть грішники від лиця Божого, а праведники нехай звеселяться.

Христос воскрес…

І відбувається вхід.

Диякон, якщо є, якщо нема, священик виголошує: Премудрість, станьмо побожно.

Вхідне: В церквах благословляйте Бога, Господа від джерел Ізраїлевих.

Співаємо тропар: Христос воскрес…

Іпакої: Світання попередивши…

Слава: і нині.

Кондак: Хоч і до гробу зійшов Ти, Безсмертний, проте пекельну зруйнував єси силу, і воскрес єси, як Переможець, Христе Боже, жонам-мироносицям звістивши: радуйтеся, і Твоїм апостолам мир даруєш, а померлим подаєш воскресіння.

Замість Трисвятого: Всі ті, що в Христа хрестилися, у Христа зодягнулися… Алилуя.

Належить знати, що цей початок літургії, і антифони, і Всі ті, що в Христа хрестилися… співаємо протягом усього світлого тижня, аж до наступної неділі; також і причасний.

Прокимен, глас 8: Цей день, його ж створив Господь, радіймо і веселімось в нім.

Стих: Сповідуйтеся Господеві, бо Він благий, бо повіки милість Його.

Діянь святих апостолів читання. Зачало 1

Першу книгу я написав тобі, Феофіле, про все, що Ісус творив і чого вчив від початку до того дня, коли Він вознісся, давши через Святого Духа повеління апостолам, яких Він обрав і перед якими після страждань Своїх являв Себе живим з багатьма вірними доказами, протягом сорока днів являючись їм і говорячи про Царство Боже. І, зібравши їх, Він звелів їм: «Не відлучайтесь із Єрусалима, а чекайте обіцяного від Отця, про що ви чули від Мене, бо Іоан хрестив водою, а ви, через кілька днів після цього, будете охрещені Духом Святим». Тому вони, зійшовшись, питали Його, кажучи: «Чи не в цей час, Господи, відновлюєш Ти царство Ізраїлеві?». Він же сказав їм: «Не ваша справа знати часи й строки, які поклав Отець у Своїй владі, але ви приймете силу, коли зійде на вас Дух Святий; і будете Моїми свідками в Єрусалимі та по всій Юдеї й Самарії та аж до краю землі».

Алилуя, глас 4:

Ти, Господи, воскрес, ущедривши Сион.

Стих: Господь з неба на землю наглянув.

Коли надходить час читання святого Євангелія, перший диякон, який буде читати, промовляє: Благослови, владико, благовістителя… Настоятель говорить: Бог молитвами святого славного… і далі, як сказано у Служебнику. І виходить диякон на звичайне місце прямо перед Царськими вратами, стає обличчям на схід. Настоятель виголошує перед престолом: Премудрість, станьмо побожно, вислухаймо святе Євангеліє. Те ж саме і всі священики, які служать, після цього читають різними мовами Євангеліє, ставши на різних місцях — від престолу і до західних дверей церковних, один за одним. Посередині ж усіх стоїть архидиякон, і читають усі після настоятеля один за одним по частинах, як настоятель розділить. Настоятель починає: Від Іоана святого Євангелія читання, інші — те саме. Настоятель: Будьмо уважні. Інші — те саме. Настоятель, стоячи перед престолом обличчям на схід, читає: Споконвіку було Слово… і далі. Інші — те саме.

І на кожному виголосі або частині Євангелія б’ють в церкві у дзвін по одному разу. Параеклесіарх же ззовні церкви б’є у великий дзвін; на останньому виголосі б’ють в усі дзвони.

Євангеліє від Іоана. Зачало 1

Споконвіку було Слово, і Слово було у Бога, і Слово було Бог. Воно було споконвіку в Бога. Все через Нього сталось, і без Нього ніщо не сталося, що сталося. У Ньому було життя, і життя було світлом людям. І світло в темряві світить, і темрява не огорнула його. Був чоловік, посланий від Бога; ім’я йому Іоан. Він прийшов для свідчення, щоб свідчити про Світло, щоб усі увірували через нього. Він не був світлом, але був посланий, щоб свідчити про Світло. Було Світло істинне, що освітлює кожну людину, яка приходить у світ. У світі був, і світ через Нього постав, і світ Його не пізнав. До своїх прийшов, і свої Його не прийняли. А тим, які прийняли Його, що вірують в ім’я Його, дав силу дітьми Божими бути, які не від крови, не від похоти плотської, не від хотіння чоловічого, а від Бога народилися. І Слово стало плоттю, і вселилося між нами, повне благодаті й істини; і ми бачили славу Його, славу, як Єдинородного від Отця. Іоан свідчить про Нього і голосно каже: це Той, про Кого я говорив; Той, Хто йде за мною, став попереду мене, бо раніше від мене був. І від повноти його ми всі прийняли і благодать на благодать, бо закон був даний через Мойсея; а благодать і істина через Ісуса Христа сталися.

І далі за чином Божественна літургія св. Іоана Золотоустого.

Замість Достойно є… співаємо:

Ангел звістив Благодатній: Чистая Діво, радуйся, і знову кажу: радуйся! Твій Син воскрес на третій день із гробу і мертвих воскресив; люди, веселіться.

Потім Ірмос: Світися, світися…

Причасний: Тіло Христове прийміте, джерела безсмертного споживіте. Алилуя (тричі)

Настоятель виголошує: Зі страхом Божим і вірою приступіть.

Клірос замість: Благословен, хто йде в ім’я Господнє… співає: Христос воскрес… (один раз).

Настоятель: Спаси, Боже, людей Твоїх…

Клірос: Христос воскрес… (один раз).

Коли ж священик виголошує: Завжди, нині, і повсякчас…

Клірос: Христос воскрес… (один раз).

Далі єктенія.

Замість Нехай буде благословенне ім’я Господнє… і псалма Благословлю Господа… співаємо: Христос воскрес… (12 разів) і більше, поки роздається ігуменом анафора.

Далі настоятель: Благословення Господнє на вас…

Клірос: Амінь.

Настоятель: (замість Слава Тобі, Христе Боже…) Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав.

Клірос: І тим, що у гробах, життя дарував.

Далі настоятель промовляє відпуст — з хрестом і трисвічником за звичаєм, як указано на ранній.

Нехай буде відомо і це Царські врата і дияконські двері по всіх церквах увесь Світлий тиждень не зачиняються і під час причастя у вівтарі.

Увечері

Після часу дев’ятого настоятель облачається в усе священне облачення і, ставши перед престолом з кадилом, знаменує ним хрестовидно і виголошує:

Благословенний Бог наш завжди, нині, і повсякчас, і на віки віків.

Клірос: Амінь.

Священик починає: Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав і тим, що у гробах, життя дарував (тричі).

Клірос співає той самий тропар тричі.

Настоятель виголошує стихи.

Стих 1: Нехай воскресне Бог…

Стих 2: Як щезає дим…

Стих 3: Так нехай згинуть грішники…

Стих 4: В цей день, його ж створив Господь…

Клірос на кожен стих співає: Христос воскрес… (один раз).

Слава… Христос воскрес… І нині… Христос воскрес…

І знову настоятель: Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав.

Клірос: І тим, що у гробах, життя дарував.

Потім велика єктенія: В мирі Господу помолимось. Далі: Господи, взиваю до Тебе… глас 2: ставимо стихів 6, і співаємо стихири воскресні 3, глас 2.

Раніш віків від Отця народженому Божому Слову, втіленому від Діви Марії, прийдіть, поклонімось: хрест бо перетерпів, і на погребіння був відданий з Своєї волі, і воскрес із мертвих, спас мене, заблудлу людину.

Христос, Спас наш, рукописання, що було на нас, прибивши на хресті, згладив, і силу смерти знищив; поклоняємось Його триденному воскресінню.

З архангелами оспіваймо Христове воскресіння, бо Той є Визволитель і Спас душ наших: і у славі великій, і в могутній силі знову гряде судити світ, що його Він створив.

І східні 3:

Тебе, розіп’ятого і погребеного, ангел проповідував Владикою і промовляв жонам: прийдіть, побачте, де лежав Господь; Він воскрес, як сказав, бо Всесильний. Тому Тобі поклоняємось, єдиному Безсмертному; Життєдавче Христе, помилуй нас.

Хрестом Твоїм знищив клятву, яка від древа; погребінням Твоїм Ти умертвив смерти силу; воскресінням же Твоїм просвітив рід людський. Ради цього взиваємо до Тебе: Благодійнику Христе, Боже наш, слава Тобі.

Відкрилися Тобі, Господи, зі страхом врата смертні, воротарі ж пекельні, побачивши Тебе, злякалися, бо врата мідні Ти зруйнував, і кайдани залізні Ти розірвав, і вивів нас із темряви і тіні смертної, і вериги наші Ти розідрав.

Слава…

Спасительну пісню співаючи, устами взиваймо: прийдіть усі, в домі Господньому припадімо, промовляючи: розіп’ятий на древі, і з мертвих воскреслий, і Сущий в лоні Отчому, очисти гріхи наші.

І нині…

Богородичний: Минула тінь закону, коли зійшла благодать; бо як купина не згорала, охоплена полум’ям, так, будучи Дівою, Ти породила і Дівою залишилася; замість стовпа вогненного засяяло праведне Сонце, замість Мойсея — Христос, спасіння душ наших.

Вхід з Євангелієм. Світло тихе…

Далі прокимен великий, глас 7: Хто Бог великий, як Бог наш? Ти єси Бог, що твориш чудеса.

Стих: Ти показав у людях силу Твою.

Стих: І промовив, нині почав, це зміна правиці Вишнього.

Стих: Пом’яну діла Господні, бо згадаю від початку чудеса Твої.

І знову: Хто Бог великий…

Після прокимна диякон виголошує: І щоб сподобитися нам вислухати святе Євангеліє, Господа Бога молимо.

Далі читає Євангеліє настоятель у вівтарі.

Євангеліє від Іоана. Зачало 65

Того першого дня після суботи, ввечері, коли двері дому, де зібралися ученики Його, були замкнені з остраху перед юдеями, прийшов Ісус і став посередині і каже їм: мир вам! Сказавши це, Він показав їм руки, і ноги, і ребра Свої. Ученики зраділи, побачивши Господа. Ісус же сказав їм вдруге: мир вам! Як послав Мене Отець, так і Я посилаю вас. Сказавши це, Він дихнув і говорить їм: прийміть Духа Святого. Кому відпустите гріхи, тим відпустяться, на кому залишите, залишаться. Фома ж, один з дванадцятьох, який звався Близнюком, не був тут з ними, коли приходив Ісус. Інші ученики сказали йому: ми бачили Господа. Він же сказав їм: якщо не побачу на руках Його рани від цвяхів і не вкладу пальця мого в рани від цвяхів, і не вкладу руки моєї в ребра Його, не повірю.

Потім єктенія: Промовмо всі… і Сподоби, Господи, у вечір цей… Далі: Доповнимо вечірню молитву…

Після виголосу співаємо стихиру воскресну, глас 2: Воскресіння Твоє, Христе Спасе, всю просвітило вселенну, і покликав Ти Своє творіння, Всесильний Господи, слава Тобі.

Далі стихири Пасхи, глас 5:

Пасха священна… з їх приспівами.

Слава: і нині.

Воскресіння день… Христос воскрес… (тричі), крім кінця стихири.

Диякон: Премудрість.

Клірос: Благослови.

Настоятель: Сий благословенний Христос Бог наш…

Клірос: Утверди, Боже…

Настоятель (замість: Слава Тобі, Христе Боже…) Христос воскрес із мертвих, смертю смерть подолав.

Клірос: І тим, що у гробах, життя дарував.

І промовляє відпуст — з хрестом і трисвічником: Христос воскрес із мертвих… і все інше, як сказано про закінчення ранньої.

І цілуємо хрест і святі ікони.

І входимо в трапезну, промовляємо: Христос воскрес… (тричі).

Слава: і нині.

Настоятель: Христе Боже, благослови…

Після закінчення трапези промовляємо: Христос воскрес… (тричі).

Слава: і нині.

Настоятель: З нами Бог Своєю благодаттю…

І так чинимо увесь Світлий тиждень на вечірні.

13 відгуків
to «Свята і велика неділя Пасхи»
  1. Олег :

    ВИПРАВЛЕННЯ:

    Пісня 7
    Воістину священна і святкова ця спасительна ніч воскресіння стала провісницею і світлосяйного світлоносного дня, бо в ній вічне світло із гробу плоттю всім засяяло.

    А МАЄ БУТИ:
    Воістину священна і святкова ця спасительна ніч воскресіння стала провісницею світлосяйного і світлоносного дня, бо в ній вічне світло із гробу плоттю всім засяяло.

    НЕОБХІДНО ПЕРЕНЕСТИ «і» НА ОДНЕ СЛОВО ДАЛЬШЕ.

    • Ганна :

      Дякуємо, пане Олеже! Виправили. До речі, це не єдина помилка в цьому реченні. Там ще написано «світЛосяйного» замість «світОсяйного»: нововведення наших безграмотних священиків-перекладачів. В українській літературній мові є лише слово «світосяйний», його подають усі українські словники.



  2. Христос Воскрес!

    Мене цікавить фраза «Святе Воскресіння Твоє оспівуємо і славимо» в молитві «Воскресіння Христове бачивши…».
    Ця молитва зустрічається двічі:
    Перший раз після шостої пісні Канона Пасхи.
    Там стоїть слово «Святеє».
    Другий раз в Часах святої Пасхи.
    А там стоїть слово «Святе».
    В «Молитвослові» видавництва «Воскресіння», 8-ме видання за 2014 рік, на стор. 449 стоїть слово «Святеє».

    Так як правильно: «Святе» чи «Святеє»?
    MC Word допускає обидва написання цього слова.
    Mozilla Firefox вважає що «Святеє» – це помилка.
    Дякую.

    • Дмитро :

      Якщо шукати в інтернеті «святеє словник» — маємо багато результатів, ось для прикладу один із них: «І пожнемо І в житницю соберемо Зерно святеє (Тарас Шевченко, II, 1953, 310)» — це зі статті «Житниця».

      Таких прикладів багато.

      Ось Рильський: «Діло Ти вершиш у віках святеє… (Максим Рильський, II, 1960, 232)».



  3. Олександр :

    Справа не в тому як саме правильно «Святе» чи «Святеє».
    Бентежить те що одна і та сама молитва в одному місці дана по-одному – зі «Святе», а в другому місці інакше – зі «Святеє».
    Ось в чому питання.

    • Дмитро :

      Ніяк не можу прокоментувати.

      Є певні правила. Треба дотримуватися джерела чи виправляти помилки джерела.

      Особисті уподобання тут ні до чого.

      ps. Якщо звернете увагу на блок «Останні відгуки» у лівій панелі — ми «заговорили» увесь сайт. Тому я більшість відгуків видалю, перепрошую. Ви вказали на різні тексти тієї самої молитви, я Вам вдячний і готовий почути правило й звіритися з джерелом, коли буде така нагода. Решта просто трохи зайве. Дякую за розуміння.

      pps. У першому Вашому відгукові Ви формулювали питання інакше: «Так як правильно: „Святе“ чи „Святеє“? MC Word допускає обидва написання цього слова. Mozilla Firefox вважає що „Святеє’ — це помилка».



  4. Оксана :

    У тексті полуношниці бракує після сідального 3-ї пісні:

    Сідальний, глас 1: Воїни, що охороняли гріб Твій, Спасе, упали, як мертві, від сяйва ангела, який з’явився жонам-мироносицям і сповістив про Твоє воскресіння. Тебе прославляємо, Переможця тління, припадаємо до Тебе, що воскрес із гробу, єдиного Бога нашого.
    Слава: і нині, той самий.

    А також після 6-ї пісні вказаний кондак, але пропущений ікос:

    Ікос, глас той же:

    Вседержитель світу на хрест піднесений — і ридає все творіння, бачачи Його нагого розіп’ятим на древі, сонце проміння сховало, і зорі погасли; земля ж від великого страху затряслася, і море побігло, і каміння розпалося, багато гробів відкрилося, і тіла святих людей воскресли, пекло внизу стогне, а юдеї злоумишляють обмовити Христове Воскресіння; жони ж взивають: субота ця преблагословенна, бо нині Христос заснув, а на третій день воскресне.

    • Дмитро :

      Дякуємо.

      Проте це ж надрукована книжка, ми відтворили як є.

      Але дякуємо дуже, важливе зауваження.



  5. Оксана :

    На літургії в другому антифоні бракує 3-го стиха: Нехай сповідують Тебе люди, Боже, нехай сповідують Тебе люди всі.

    • Олександр :

      Ці матеріали готувались давно, ще за часів Київського Патріархату, ще до отримання Томосу.
      Ганна Куземська, яка опікувалась сайтом, – упокоїлась в Бозі.
      Дмитро, її чоловік, – у війську.

      Тут потрібно не зауваження робити – а потрібна довга і кропітка робота, не на один рік, і безкоштовно.
      Ви готові взятись за роботу по приведенню текстів до сучасної редакції?

      • Оксана :

        Вітаю! Мої зауваження тут – ніяким чином не докір. Мені шкода, якщо це було сприйнято так.
        Навпаки: я дуже вдячна тим, хто взяв на себе цей труд.
        Написане мною – це просто помітка, що десь чогось бракує чи щось неправильно, щоб, готуючись до служби, людина зауважила.
        І сама завжди дивлюсь на подібні коментарі внизу сторінок – мені це теж допомагає уникнути помилок )



    • Дмитро :

      Дякую дуже) Хай Ваші виправлення тут побудуть, ми колись придумаємо, що з ними зробити. Виправляти чужу книжку не будемо, але Ваші зауваження корисні anyway.



  6. Тут треба слідувати за виправленнями, які впроваджує керівництво ПЦУ


Можете використовувати такі теґи: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Будь ласка, не коментуйте з доменів mail.ru, yandex.ua/yandex.ru тощо. Ви не будете отримувати сповіщення про відповіді на відгуки. Не користуйтеся послугами країни-окупанта.


Пошук

Допомога ЗСУ

Сторінки

Останні відгуки

Канали RSS


Українська Церковна Архітектура














Нагору