Місяць серпень, 29-й день. Усікновення глави чесного славного пророка, Предтечі і Хрестителя Іоана
На вечірні
Співаємо Блажен муж… 1-й антифон.
На Господи, взиваю… стихири на 8, глас 6.
В день народження безсоромного Ірода сповняється клятва, дана скверній танцівниці: Предтечі глава відсікається і на блюді приноситься напоказ присутнім. О, торжество мерзотне, неправедне діяння, вбивства сповнене! Але ми Хрестителя, як найбільшого серед народжених жонами, достойно шануючи, ублажаємо (двічі).
Танцюючи, учениця вселукавого диявола главу твою, Предтече, в нагороду випросила. О, торжество, повне крови! Краще було тобі не клястись, Іроде беззаконний, онуку неправди. Ти клявся, але не для добра клявся, краще було б не дотриматися клятви, аніж главу відсікти. Але ми Хрестителя, як найбільшого серед народжених жонами, достойно шануючи, ублажаємо (двічі).
Не подобало тобі, Іроде, заради любови сатанинської і розпалення безумного блуду, перелюбства викривача на смерть засудити. Не подобало тобі його всечесну главу віддавати беззаконній жінці, заради клятви, після танцювання. О, як посмів ти таке вбивство звершити? Як не опалилася скверна танцівниця, носячи посеред вечері на блюді голову? Але ми Хрестителя, як найбільшого серед народжених жонами, достойно шануючи, ублажаємо (двічі).
Знову Іродіада лютує, знову засмучується. О, танцювання облесливе, і торжество з оманою, глава Хрестителя усікається й Ірод засмучується. Молитвами, Господи, Твого Предтечі, мир подай душам нашим (двічі).
Слава… глас той самий.
Вдень народження безсоромного Ірода, сповняється клятва, дана скверній танцівниці, Предтечі глава відсікається і на блюді приноситься напоказ присутнім. О, торжество мерзотне, неправедне діяння, вбивства сповнене! Але ми Хрестителя, як найбільшого серед народжених жонами, достойно шануючи, ублажаємо (двічі).
І нині…
Богородичний, глас той самий: Хто Тебе не ублажить, пресвята Діво? Хто не прославить Твоє пречисте Різдво? Син бо Єдинородний, що одвічно від Отця возсіяв, Той самий від Тебе чистої невимовно тілом народився, за природою бувши Богом, Він заради нас за природою Людиною став; не на дві Особи поділяється, а у двох незлитих природах Він визнається. Його ж моли, чиста й всеблаженна, спастися душам нашим (догматик 6-го гласу).
Вхід. Прокимен дня. Паремії три.
Пророцтва Ісаї читання (40, 1-3, 9; 41, 17-18; 45, 8; 48, 20-21; 54, 1).
Так говорить Господь: утішайте, утішайте народ Мій. Говорить Бог: священики, промовляйте до серця Єрусалима і сповіщайте йому, що прийшов час смирення його, що відпускається гріх його, бо приймає від руки Господньої прощення тяжких гріхів своїх. Глас, волаючий у пустелі: приготуйте путь Господу, прямими зробіть у степу стежки Богу нашому. Піднімись на високу гору, благовіснику Сионе! Піднеси з силою голос твій, благовіснику Єрусалиме! Піднеси, і не бійся. Я Господь Бог, Я почую убогих Ізраїля і не залишу їх. Але відкрию гірські ріки і посеред поля — джерела, перетворю пустелю на луки, і спраглу землю — на джерела води. Нехай веселиться небо, хмари нехай проливають правду, нехай засяє земля, і нехай виросте милість, і правда нехай засяє разом. Глас радости сповістіть, і нехай буде почутим. Сповістіть навіть до країв землі, говоріть, що визволив Господь раба Свого Якова. І якщо матимуть спрагу в пустелі, виточить їм воду з каменя. Звеселися, неплідна, що не народжувала, утішайся і радій, що не мала болістей, бо у залишеної набагато більше дітей, ніж у тієї, що має чоловіка.
Пророцтва Малахії читання (3, 1-3, 5-7, 12, 18; 4, 4-6).
Так говорить Господь Вседержитель: ось, Я посилаю ангела Мого перед лицем Твоїм, який приготує путь Твою перед Тобою, і прийде в храм Свій Господь, Якого ви шукаєте. І хто стерпить день входу Його? І хто встоїть, коли Він явиться. Бо Він, як вогонь, що розплавляє, і як луг, що очищає; і сяде переплавляти й очищати срібло і золото. І прийду до вас для суду, і буду скорим викривателем чародіїв і перелюбників, і тих, що клянуться неправдиво і затримують винагороду найманця, пригноблюють вдову і сироту, і відштовхують прибульця, і Мене не бояться, — говорить Господь Вседержитель. Бо Я — Господь, Я не змінюся. Ви, сини Якова, відступили від повелінь Моїх і не зберігаєте їх; зверніться до Мене, і Я повернуся до вас, — говорить Господь Вседержитель, і будуть ублажати вас усі народи. І розумійте, що Я Господь, і тоді знову побачите різницю між праведником і нечестивим, між тим, хто служить Богу і хто не служить Йому. Пам’ятайте Закон Мойсея, раба Мого, який Я заповідав на Хориві для всього Ізраїля, а також повеління й устави. Ось, Я пошлю до вас Іллю — пророка перед пришестям дня Господнього великого і страшного, і він наверне серця батьків до дітей, і серця дітей до батьків їхніх, щоб Я, прийшовши, не знищив землю прокляттям, — говорить Господь Вседержитель, Бог Святий Ізраїлів.
Премудрости Соломона читання (4, 7-5, 7).
Праведник, якщо і помре передчасно, знайде спокій, бо не в довголітті — чесна старість, і не кількістю років виміряється; мудрість — сивина для людей, і непорочне життя — вік старости. Як той, що благовгодив Богу, він улюблений, і, як той, що жив серед грішників, преставився, вознісся, щоб злоба не змінила розуму його або лукавство не спокусило душу його. Бо вправляння в нечесті затьмарює добре, і жадання похоті розбещує розум нелукавий. Досягнувши довершености за короткий час, він виконав довгі роки; душа його стала угодною Господу, тому і прискорив Він — узяти його з середовища нечестя. А люди бачили це і не зрозуміли, навіть і не подумали про те, що благодать і милість зі святими Його і Провидіння про обраних Його. Праведник, помираючи, осудить живих нечестивців, і молодість, що швидко досягла довершености, — довголітню старість неправедного; бо вони побачать кончину мудрого і не зрозуміють, що Господь так визначив про нього і для чого поставив його в безпеку; вони побачать і знищать його, але Господь насміється над ними; і після цього вони стануть ганебним трупом і соромом між померлими навік, бо Він кине їх ниць безмовними і зрушить їх з основ, і вони вкінець запустіють і будуть в скорботі, і пам’ять про них загине; усвідомлюючи гріхи свої, прийдуть зі страхом, і беззаконня їхні осудять їх в особах їхніх. Тоді праведник з великою сміливістю стане перед лицем тих, що ганьбили його і зневажали подвиги його; вони ж, побачивши, збентежаться з великим страхом і здивуються несподіваності спасіння його і, розкаюючись і зітхаючи в тривозі духу, будуть говорити самі в собі: «Це той самий, якого колись ми ганьбили і він був предметом глузування. Безумні, ми вважали життя його божевіллям і кончину його безчесною! Як же він причислений до синів Божих і частка його між святими? Отже, ми збилися з дороги істини, і світло правди не світило нам, і сонце не сяяло над нами. Ми переситилися ділами беззаконними і загибельними і ходили пустелями непрохідними, а путі Господньої не пізнали».
На літії стихири самогласні, глас 1.
Як тебе назвемо, пророче? Ангелом чи апостолом? Чи мучеником? Ангелом, бо, як безплотний, прожив ти; апостолом, бо навчав ти народи; мучеником, бо твоя глава за Христа усікалася. Його ж моли, щоб помилував душі наші.
Усіченої глави Предтечевої пам’ять звершуємо, тоді бо вона на блюді проливала кров, нині ж усім кінцям землі подає спасіння.
Глас 4.
Святкування дня народження неподобне, і вечерю безсоромну Ірод звершив, любострастям жіночим задурманений, і, нечестивою жінкою намовлений, відсік главу Предтечі, але не відсік язика пророчого, що викривав безумство його. Проливши кров невинну, хотів покрити гріхи беззаконні, але цим не приховав голос, що закликав до покаяння. Він бо радів убивству, ми ж святкуємо з любов’ю Хрестителя Іоана блаженне заколення. Він бо попередив у пеклі життя, проповідуючи сущим у темряві і тіні смертній Схід з висоти — Христа Бога нашого, єдиного многомилостивого.
Пророка, мученика і Хрестителя Спасового прийдіть, люди, прославмо; він бо в пустелі проповідував, диким медом та акридами харчувався, царя беззаконного викрив, нашу малодушність утішає, взиваючи: покайтеся, бо наблизилося Царство Небесне.
Слава… глас 5.
Викриття беззаконних діянь Ірод хотів уникнути, і главу твою, Предтече, беззаконній жінці подав на блюді, не розуміючи, окаянний, викриття свого. Але — як чистоти діяльний учитель і покаяння наставник спасительний, молися, Хрестителю Христів, щоб Він від пристрастей безчестя нас визволив.
І нині… глас той самий.
Оспівайте, люди, Матір Бога нашого, сьогодні бо Вона пречисту душу Свою віддає в руки Того, Хто втілився від Неї безмужно. Його ж благає безперестанно — дарувати вселенній мир і велику милість.
На стиховні стихири самогласні, глас 1.
Покаяння проповіднику, Іоане Хрестителю, відсіченням глави твоєї ти освятив землю, і тим закон Божий вірним з’ясував і беззаконня знищив, предстоячи престолу Небесної о Царя Христа; Його моли, щоб помилував душі наші.
Стих: Праведник, як фінік, зацвіте і, як кедр, що в Ливані, примножиться.
Закону Господнього ради главу усікли тобі, о, всесвятий Іоане! Викривав ти царя злочестивого беззаконня зі сміливістю непорочною. Тому дивуються тобі воїнства небесні, славлять тебе собори апостолів і мучеників; шануємо і ми твою пам’ять, прославляючи Святу Тройцю, що тебе увінчала, Предтече блаженний.
Стих: Звеселиться праведник у Господі і уповає на Нього.
Від пророка пророком і більшим серед пророків був ти, з утроби матері посвячений на служіння Господу; сьогодні беззаконний цар главу відсік тобі, і танцівницю, що безчесно танцювала, ясно викрив ти до і після усікновення і посоромив гріха полк. Заради цього взиваємо: Хрестителю Іоане, маючи сміливість, щиро молися за душі наші.
Слава… глас 8.
Предтече Спасів, ти царя викрив, щоб той беззаконня не чинив. Тому за намовою жінки з вини Ірода відсікли главу твою, через це від сходу сонця і до заходу хвальне ім’я твоє. Маючи сміливість до Господа, безперестанно моли Його, щоб спас душі наші.
І нині…
Богородичний: Безневісна Діво, що Бога невимовно зачала плоттю, Мати Бога Вишнього, Твоїх рабів молитви прийми, Всенепорочна, всім подаючи очищення від гріхів; нині наші молитви приймаючи, моли, щоб спастися всім нам.
Тропар, глас 2: Пам’ять праведного з похвалами, тобі ж належить свідчення Господнє, Предтече; ти бо показався воістину серед пророків найчеснішим, бо у струменях сподобився хрестити Проповіданого, тому за істину постраждав, радіючи, Благовістив ти і сущим у пеклі Бога, що в тілі з’явився, взяв гріхи світу і нам подає велику милість (двічі).
І Богородице Діво… (один раз).
На ранній
На Бог Господь… тропар: Пам’ять праведного… (двічі); Слава: і нині. Богородичний: Все вище розуму…
Після 1-ї кафизми сідальний, глас 5.
Заступника спільного закону і благодаті, вірні, зійшовшись, прославимо, бо покаяння він нам проповідував і Ірода явно сміливо викрив, і на главу був усічений; і нині, з ангелами живучи, Христу молиться, щоб спастися душам нашим.
Слава… глас 4.
Світлу твою пам’ять сьогодні звершуючи, благаємо тебе, Предтече, Спаса і Господа завжди моли всім подати гріхів прощення.
І нині…
Богородичний: Ти тепла заступниця для тих, хто в біді, і помічниця наша, і з Богом примирення. Через Тебе ми від тління звільнилися, тому всі Тебе, Богородице, величаємо.
Після 2-ї кафизми сідальний, глас 5.
Того, що від пророка народився нам, і від утроби неплідної світильник вселенної ясно засвітив, у піснях прославмо — Христового Хрестителя і переможного страдника, Предтечу Іоана; він бо молиться Господу, щоб помилував душі наші.
Слава… глас 4.
Нині явився нам Спасів Хреститель і веселить духовні помисли вірних — пустелі краса, і пророків печать; тому Христовим явився Предтечею і свідком пришестя Його; духовними піснями до Іоана взиваймо: пророче, проповіднику істини, молися спастися нам.
І нині…
Богородичний: Здивувалися, Чиста, всіх ангелів собори таїнству народження Твого: як Той, що все тримає в руках Своїх, на руках Твоїх як людина був носимий, і як прийняв початок Превічний, і молоком годувався Той, Хто годує все, що дише, невимовною благістю? Тому Тебе, як воістину Божу Матір, хвалячи, прославляємо.
Полієлей. Величання: Величаємо тебе, Хрестителю Спасів Іоане, і шануємо всі чесної Твоєї глави усікновення.
Псалом вибраний: Блажен чоловік, що боїться Господа; в заповідях Його ходить завжди.
Після полієлея сідальний, глас 8.
Предтеча, Хреститель і ангел, який, усіх визволяючи, Ірода викрив за беззаконня Іродіадине, помирає через голови відсічення, щоб і тим, що в пеклі, сміливо благовістити, що Бог зійде туди полонити смерть (двічі).
Слава: і нині.
Богородичний: Слово Отче на землю зійшло, і ангел світлий до Богородиці промовляє: радуйся, Благословенна, що єдина чертог зберегла, зачавши Превічного Бога і Господа, щоб від омани як Бог спас рід людський.
Ступеневі, 1-й антифон 4-го гласу.
Прокимен, глас 4: Чесна перед Господом смерть преподобних Його.
Стих: Що віддам Господу за все, що Він воздав мені.
Євангеліє від Матфея, зачало 57 (14, 1-13).
Після 50-го псалма стихира, глас 6.
Танцюючи, учениця вселукавого диявола главу твою, Предтече, в нагороду випросила. О, торжество, повне крови! Краще було тобі не клястись, Іроде беззаконний, онуку неправди. Ти клявся, але не для добра клявся, краще було б не дотриматися клятви, аніж главу відсікти. Але ми Хрестителя, як найбільшого серед народжених жонами, достойно шануючи, ублажаємо (двічі).
Канони два Предтечі.
Перший канон з ірмосом на 8, глас 8.
Пісня 1
Ірмос: Воду пройшовши, наче сушу, і єгипетського лиха уникнувши, Ізраїль взивав: Визволителю й Богу нашому співаймо.
Із утроби неплідної явився пророк, у лоні старечому, в утробі був носимий невимовно; священного оспіваймо Предтечу.
Межі єства перевищив ти, правди дотримуючись законів, беззаконне зміщення Ти викрив, не боячись царевої жорстокости.
Молоком Закону ти виховувався, і законоположення з’єднання законного, як закону печать, запечатавши, ти противився беззаконному перелюбу.
Богородичний: Чини ангельські і люди Тебе, безневісна Мати, прославляють безперестанно; Творця бо всіх як Немовля в обіймах Твоїх носила Ти.
Інший канон, на 6, глас той самий.
Пустелі прекрасне ягня, плід Захарії та Єлизавети, народження понад надію, повеліває вірним торжествувати, святкуючи чесную пам’ять його.
О, день народження, повний крови! О, торжество, осквернене вбивством, бо через пияцтво Ірод убивство вчинив, трапеза ж його мерзенним убивством сповнилась.
Оспіваємо, вірні, Хрестителя, який, викривши Ірода беззаконного, і відсічення глави перетерпівши, за ревність Божу був умертвлений.
Богородичний: Неописаного Бога-Слово, що весь вселився в Тебе, народила Ти, чиста Богородице, у двох природах єдиного Сина, втіленого із Тебе невимовно.
Катавасія: Хрест накреслив Мойсей…
Пісня 3
Ірмос: Небесного кола Верхотворче, Господи, і Церкви Зиждителю, утверди мене в любови Твоїй; Ти найвище бажання, вірних утвердження, єдиний Чоловіколюбче.
Як давніх заступник і нових євангельських проповідань Предтеча, змішання беззаконне мучителя викрив, і смерть з радістю прийняв ти.
Матір’ю беззаконною навчена отроковиця, збожеволівши від пияцтва, Іродові говорить: дай на блюді голову Іоанову, щоб подала я матері дар бажаний.
Безсоромний мучитель, не терплячи викриття від богоносного твого язика, славний Предтече, подає отроковиці за танець чесну твою страдницьку главу, преславний.
Богородичний: Оселився Ти в Діві тілесно, Господи, і явився Ти людиною, бо належало бачити Тебе. Її і показав Ти, як істинну Богородицю, і вірним допомогу, єдиний Чоловіколюбче.
Інший. Ірмос: Нема Святого, крім Тебе, Господи…
Не повстав серед народжених жонами більший за Іоана, — взиває Христос-Істина, бо в утробі той пізнав Творця, проповідуючи голосом матері.
Перстом уперше показав ти Агнця, язиком удруге Ірода викрив, главою ж утретє виточуєш чудеса з відкритого нам сосуда.
Народження твоє славне, Хрестителю Христів, і життя твоє непорочне, і відшестя твоє чесне, і явлення дивне, і смерть чесна, і погребіння славне.
Богородичний: Будучи Богом, Ти Сам Себе принизив, Єдинородний, щоб спасти тих, кого сотворив, ради них воплотившись від Діви і все моє єство оновивши, привів до Отця.
Сідальний, глас 8: Від неплідної засяяв ти судом Божим, і пута зруйнував язика отчого, показав сонце, що зорю осяває, і людям у пустелі Творця проповідував, — Агнця, що бере гріхи світу. Тому, з ревністю царя викривши, главу твою на відсічення віддав, приснопам’ятний Іоане всехвальний; молися ж Христу Богові, щоб Він дарував прощення гріхів нам, що святкуємо з любов’ю святу пам’ять твою (двічі).
Слава: і нині.
Богородичний: Як Діву і єдину в жонах, що Бога безмужно плоттю народила, Тебе ублажаємо, всі роди людські; вогонь Божества оселився в Тобі, і як Немовля, годувала Ти молоком Творця і Господа. Тому ангельський і людський рід достойно славлять Пресвяте Різдво Твоє, і всі єдинодушно взиваємо до Тебе: моли Христа Бога, щоб Він дарував відпущення гріхів нам, що поклоняємося з вірою пресвятому Різдву Твоєму.
Пісня 4
Ірмос: Ти моя кріпость, Господи, Ти моя і сила, Ти мій Бог, Ти моя радість, що не залишив лона Отчого і нашу убогість відвідав; Тому з пророком Авакумом взиваю до Тебе: слава силі Твоїй, Чоловіколюбче.
Не міг стерпіти сміливого викриття винний у порушенні закону, а сміливости благочестя — той, хто скверними насолодами був розтлінний, і зв’язав того, кого раніше кончини Небесні Сили оспівують.
Душешкідливим пияцтвом, розпаленням блудним і танцюванням отроковиці зв’язаний, окаянний стає вбивцею пророка; зачала бо пияцтво блуду матір і люте беззаконня породила.
Воістину в тобі не помилився Божественний глас: ти бо серед пророків був найбільшим, бо дару пророцтва сподобився від самої утроби, ще в недосконалому тілі ти бачив пророкованого тобою Бога-Слово, і хрестив Його у тілі.
Богородичний: Ти вірних похвала, безневісна, Ти заступниця, Ти пристановище християн і стіна, бо до Сина Твого молитви підносиш, Всенепорочна, і спасаєш від бід тих, хто з вірою і любов’ю Богородицею тебе визнає.
Інший. Ірмос: Із гори, осіненої зеленню…
З’ясував ти нам про Христове Царство, показав людям путь покаяння, і викрив Ірода беззаконня, великий проповіднику, Іоане мудрий.
Ірод, не терплячи Хрестителевого викривання, запалився гнівом, заздрістю і ненавистю, святкуючи день народження, в який відсік голову Хрестителя, проповідника Христового.
Веселися, Хрестителю, нехай радіє дух твій: бо і там викриваєш безбожного Ірода і сущим у пеклі душам проповідуєш, промовляючи: спасіння наше наблизилось.
Дивується земля твоєму життю, Іоане, проповідує небо про неправедне твоє усічення, й оспівує Церква множество чеснот твоїх.
Богородичний: Народився Ти від Матері Діви непорочної, зберіг Ти Її чистоту після народження, в моє єство весь зодягнувшись, окрім гріха.
Пісня 5
Ірмос: Навіщо відкинув мене від лиця Твого, Світло незаходиме? Темрява ворожа покрила мене, окаянного; але наверни мене і до світла заповідей Твоїх путі мої направ, молюся.
Намовлена матір’ю зла дитина лютої левиці попросила за злий демонський танець голову того, кого звірі в пустелі шанували, І Предтечі і проповідника.
О, Твоє невимовне і недосяжне провидіння, Чоловіколюбче! Перебуваючи ще в утробі матері, Хреститель був вмістилищем Духа Святого і зростав у цнотливості і чистоті, але вбитий був через танець скверної дівиці.
Люб’язно і лукаво попросила та, що перебувала в незаконному шлюбі, щоб у день народження Ірода приєднати до їжі вбивство пророка, і чашу, наповнену святою і пророчою кров’ю, розчинивши її гріховною насолодою.
Богородичний: Материнську сміливість перед Сином Ти маєш, Пречиста, тому не переставай заступатися за нас, благаємо, бо Ти єдина милостива заступниця християн і очищення перед Владикою.
Інший. Ірмос: Від ночі невідання…
Пустельне ягня, і вселенної надбання — Предтеча, сьогодні готує духовну трапезу нам.
Ти, Іоане, викрив раба насолоди і законів порушника — Ірода, Іродіади гіркого любителя.
Іродіада танцює, Іоана ув’язнюють і вбивають. О, пияцтво Іродове! О, нерозсудливість душі його!
Богородичний: Радуйся, Божественна горо, від Якої без рук відколовся камінь, Пречиста. Ти утворила плоть Богу і Слову, Всенепорочна.
Пісня 6
Ірмос: Очисти мене, Спасе, великі бо беззаконня мої, і з глибини зла виведи, молюся, до Тебе бо взивав я, і почуй мене, Боже спасіння мого.
Через дотримання заповіді закону постраждав ти, блаженний, викриттям навчаючи беззаконного, бо ти не був тростиною, що коливається від подуву ворожих вітрів.
Кров капала з відсіченої глави твоєї, і була вона принесена на блюді як нагорода за блудний вчинок; але ти викривав Ірода і після кончини — за кровозмішення.
В пустелі перебуваючи, волосяницею покриваючись, у ній ти світлосяйно жив по-царськи і, носячи цю, наче царську, окрасу, над пристрастями царював ти.
Богородичний: Нехай позбавимося ми лютих гріхів молитвами Твоїми, Богородице чиста, щоб сподобитися Божественного сяйва Сина Божого, що від Тебе невимовно втілився.
Інший. Ірмос: Як пророка Ти визволив…
Шануючи відсічення чесної і всехвальної твоєї глави, Предтече Христів, славимо твою вічнохвальну і всесвітню пам’ять, преблаженний.
О, скверне торжество! О, гірке святкування дня народження! О, пияцтво розпусне Ірода нечестивого. Він схильним був до беззаконня, і, викритий пророком, наказав його вбити.
Танцюючи серед святкування нечестивого, нова єгиптянка главу попросила того, хто матір її викрив, Іродову наложницю.
Богородичний: Сьогодні Сином Діви показався Той, Хто є Сином Отця превічно, і не став іншим від видимого, хоч і перебуває в двох природах досконалих.
Кондак, глас 5: Предтечеве славне усікновення — Божественним провидінням — спасінням було, щоб і тим, що в пеклі, проповідував Спасове пришестя. Нехай ридає Іродіада, що беззаконне вбивство випросила, бо вона возлюбила не закон Божий і не життя вічне, а гріховне і тимчасове.
Ікос: Святкування дня народження Ірода всім явилося неправедним, коли серед присутніх поставилась, як їжа, глава того, хто постив; до радості приєдналася печаль, і сміх розчинився у гіркому риданні, коли на блюді голову Хрестителя внесли, як просила дівиця.
І, заради клятви, ридання охопило всіх присутніх з царем, бо те, що сталося, не розвеселило ні гостей, ні Ірода самого. Сказано бо: затужили печаллю не істинною, а облудною, тимчасовою.
Пісня 7
Ірмос: Божого зшестя вогонь посоромився колись у Вавилоні; тому юнаки в печі, немов у квітнику, веселими ногами ходили і, радіючи, співали: благословен єси, Боже отців наших.
Блудним бажанням і лютим пияцтвом озброєний, Ірод беззаконний зіткнувся з непохитним стовпом стриманости і градом цнотливости непорушної Христового Хрестителя і був розбитий.
Не вжахнулася, Предтече, не посоромилася, не зупинилася дівчина, навчена дияволом, принісши безсоромно твою чесну главу на блюді, через нашіптування матері засліпнувши розумом.
Як світильник, засяяв ти; посланий же, наче ангел, як пророк проповідував Божого Агнця, явленого Христа; як мученик від меча постраждав, провіщаючи Його і сущим у пеклі мертвим.
Богородичний: Визволилися ми народженням Твоїм від давнього осудження через падіння; явлення причини Визволення — Тебе, Мати Діво, і Сина Твого, Який віддав Себе заради нашого спасіння, Його завжди з Матір’ю славимо.
Інший. Ірмос: На початку Ти землю заснував…
Закон Божий проповідуючи, Іоан не побоявся викрити Ірода беззаконного, який носив у собі вогонь гріха.
Глава, що твердо дотримується Закону, і з нею земля — Іроду проголошують: недостойний ти, беззаконний, царську багряницю носити, як одежу мучителя.
Зброєю мерзенних беззаконь Ірод озброївся, і клятву виконав беззаконну, гостинність з’єднавши з пияцтвом, як зі своєю зброєю.
Богородичний: Будучи Безплотним, Ти несказанно втілився; будучи Превічним, народився у часі від Діви, всіх Творець, незмішано перебуваючи Таким, Яким був, і ставши Таким, Яким не був.
Пісня 8
Ірмос: Семикратно піч халдейський мучитель для побожних юнаків у люті розпалив і, побачивши, що вони спасенні Силою Вищою, до Творця й Визволителя став взивати: юнаки, благословляйте, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.
Попереджаючи Різдво Твоє і божественні страждання Твої, через меч стає Іоан пророком і вісником пришестя і в пеклі перебування Твого, як голос Слова, і взиває: мертві — Життєдавця, сліпі — Світлодавця, полонені — Визволителя, Христа прославляйте по всі віки.
Народжений неплідною, попередивши Різдво від Діви, нині через усікновення глави ти став Предтечею вільного розп’яття Того, Хто все сотворив, взиваючи до тих, що в пеклі: юнаки, благословляйте, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.
Коли главу твою від тіла відсікли, Предтече, душа твоя, що тілом володіє, від нього відділилась. Але божество Еммануїла від тіла Його не відділиться ніколи, і кості не сокрушаться Бога і Владики. Тому прославляємо Його по всі віки.
Богородичний: Пречиста, що народила Господа, душі моєї виразки і гноїння милостивим молінням Твоїм, Діво, очисти і впалого підніми, спаси мене, блудного, Всенепорочна, спаси, Ти бо мій покров і заступниця, єдина Чиста і благословенна по всі віки.
Інший. Ірмос: На горі святій…
Ти проповідував Христове пришестя тим, хто в пеклі, вірою сповіщаючи: зціляти хворих приходить Господь слави, Його ж прославляємо по всі віки.
У в’язниці закрив Ірод, Іоане, тебе, другого Іллю, і, залізними путами зв’язавши, убив священнопроповідника покаяння і Царства Божого.
О, трапезо, крови повна! О, торжество, кров’ю розчинене! О, вечере, сповнена суєти! О, скверновбивство і нелюдськість Ірода беззаконного.
Богородичний: На небесах весь і на землі весь, Слове, в лоні Отця і в лоні Матері Твоєї, весь Бог і весь єством людина, єдиний іпостассю, але у двох єствах Ти, милостивий.
Пісня 9
Ірмос: Убоявся кожен, почувши про невимовну Божу милість; як то Всевишній з волі Своєї аж до тіла зійшов, від дівочої утроби людиною ставши; тому ми, вірні, Пречисту Богородицю величаємо.
Устрашився полк лукавий і його предстоятель диявол твого богопроповідницького, пророче, язика, який про Христа проповідував, і через дівицю скверну та з провини Ірода голова твоя відсічена була, але ми тебе, Хрестителю, величаємо.
Долина єства через смирення піднеслася, і пагорб смертної гордині смирився, глас волаючого в пустелі взивав про світло в оселях пекла: врата, відкрийтеся, бо Цар усіх входить.
Тремтять пристрасті людські, зі страхом утікають демони від благодаті, яка осінила тебе від Бога; але від усіх спокус визволи, Господній Предтече, стадо твоє, що з вірою тебе завжди величає.
Богородичний: Направляй, заступай і царюй, Сину Богоматері, підкоряючи ізмаїльських людей, які борються з нами; православним християнам перемогу даруй над ворогами молитвами Тієї, що Тебе народила, Слове Боже.
Інший. Ірмос: Явлене на горі…
Знову Ієзавель торжествує над Іллею, знову єгиптянка Йосифа шукає, сьогодні ж Іродіада намовляє вбити пророка і Хрестителя Спасового.
Тобі, Іоане, Ірод голову відсікає; посилаєшся ти на проповідь до тих, хто в пеклі, щоб усіх спасти, спочилих вірних, від Адама.
Світильником Світла і голосом Слова був ти, проповіднику Агнця Божого, пустелі ягня, Іоане чесний, мученику Господній, моли, щоб спастися тим, хто оспівує тебе.
Богородичний: Ти єдина серед жон, яка після Різдва залишилася Дівою, єдина серед жон Ти Богородицею стала, єдина Ти визволила Єву від болістей і первородну висушила клятву.
Світильний: Серед пророків найбільшого і раніше апостолів обраного піснями прославляємо — Предтечу благодаті, бо главу відсікли йому за те, що він охороняв Закон Господній.
Слава…
Скверний Ірод тобі, насадителю чистоти, Хрестителю Спаса, голову відсік оманою, але язика твого, що викривав, відсікти ніяк не міг.
І нині…
Ти клятву людську Божественним Різдвом Твоїм, Чиста, знищила; паству Твою, що з вірою благає, визволи молитвами Твоїми від усяких бід, Богоотроковице.
На Хваліте… стихири на 4, глас 8.
О, преславне чудо! Священну главу Іоана, перед якою ангели благоговіють, нечестива блудниця на блюді підносить перелюбниці матері, яку він викривав за діяння беззаконні. О, невимовне твоє терпіння, Чоловіколюбче! Ним же, Христе, спаси душі наші як єдиний Благоутробний (двічі).
О, Іродова жорстокість! Згрішив він, порушивши закон, клятву виконав лицемірну і до перелюбу вбивство приєднав, прикидаючись засмученим. О, невимовне Твоє милосердя, Владико! Ним же, Христе, спаси душі наші як єдиний Благоутробний.
О, вище розуму дивування! Пророків печать, земний ангел, блудному танцю показав ціну; богопроповідний язик посилається і сущим у пеклі, як провісник Христа. О, невимовне Твоє провидіння, Владико! Ним же, Христе, спаси душі наші як єдиний Благоутробний.
Слава… глас 6.
Знову Іродіада лютує, знову засмучується. О, танцювання облесливе, і торжество з оманою, глава Хрестителя усікається й Ірод засмучується. Молитвами, Господи, Твого Предтечі, мир подай душам нашим (двічі).
І нині…
Богородичний: Богородице, Ти єси лоза істинна, що зростила нам Плід життя, Тобі молимось: молися, Владичице, з апостолами і всіма святими, щоб помилувати душі наші.
На літургії
Блаженні з канону першого, пісня 3-я, на 4; і з другого — 6-та, на 4.
Прокимен: Звеселиться праведник у Господі, і уповає на Нього.
Стих: Почуй, Боже, глас мій, коли я молитимусь до Тебе.
Апостол в Діяннях, зачало 33 (13, 25-32).
Алилуя, глас 4: Праведник, як фінік, розцвіте і, як кедр, що в Ливані, примножиться.
Євангеліє від Марка, зачало 24 (6, 14-29).
Причасний: В пам’ять вічну…