«Наша Парафія»

Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів

 
БібліотекаБогослужбові книжки, церковні піснеспівиМінея святкова. Частина I

Місяць вересень, 8-й день. Різдво Пресвятої Богородиці

На великій вечірні

Блажен муж… антифон 1.

На Господи, взиваю… стихири на 8, глас 6.

Нині Бог, що на Небесному престолі спочиває, престіл святий на землі Собі приготував; Той, Хто небеса утвердив мудрістю, небо одухотворене чоловіколюбством сотворив: від неплідного бо кореня сад життєдайний виростив нам — Матір Свою; Боже чудес і безнадійних надіє, Господи, слава Тобі (один раз).

В цей день Господній радійте, люди: ось бо світла чертог і книга Слова життя, із утроби вийде і народиться та єдина, Яка є двері зі сходу, очікуючи входу Святителя Великого, єдиного Христа, у вселенну, на спасіння душ наших (один раз).

За Божественним хотінням неплідною побожною жоною була народжена, і всіх народжених Марія чистотою перевищила; народившись від неплідної матері, породила плоттю Бога всіх надприродно від безмужної утроби; єдині двері Єдинородний Син Божий, пройшовши, закритими зберіг і все мудро влаштував, як Сам знає, подаючи всім людям спасіння (двічі).

Нині неплідні врата відкриваються, і двері дівствені з’являються, сьогодні плід благодаті починається, являючи світу Божу Матір, бо через Неї земне з небесним з’єднається на спасіння душ наших (двічі).

Нині всесвітньої радости провіщення, сьогодні повіяли вітри, спасіння провісники, єства нашого долається безпліддя, неплідна бо Матір’ю стає, залишаючись Дівою і після різдва Сотворителя; від Неї плоть Бог приймає, і заблудлих через втілення спасає, Христос Чоловіколюбець і Визволитель душ наших (один раз).

Нині неплідна Анна народжує Богоотроковицю, від усіх родів обрану оселею Царя всіх і Сотворителя Христа Бога для сповнення Божественного провидіння, Ним бо оновлюються всі земнородні від тління до життя безкінечного (один раз).

Слава: і нині, перша стихира.

Нині Бог, що на Небесному престолі спочиває…

Вхід. Прокимен дня.

Паремії три.

Буття читання (28, 10-17).

Вийшов Яків із Вирсавії і пішов у Харан, і прийшов на одне місце, і залишився там ночувати, тому що зайшло сонце. І взяв один із каменів того місця, і поклав собі під голову, і ліг на тому місці. І побачив сон: ось, ліствиця стоїть на землі, а верх її торкається неба; і ось, ангели Божі піднімаються і сходять по ній. І ось, Господь стоїть на ній і промовляє: Я Господь, Бог Авраама, отця твого, і Бог Ісаака; не бійся. Землю, на якій ти лежиш, Я дам тобі і твоєму потомству; і буде потомство твоє — як пісок земний; і поширишся ти до моря і на схід, і на північ, і на південь, і благословляться у тобі й у твоєму потомстві всі племена земні; і от, Я з тобою, і збережу тебе всюди, куди ти не підеш; і поверну тебе в цю землю, бо я не залишу тебе, доки не виконаю того, що Я сказав тобі. Яків прокинувся від сну свого і сказав: істинно Господь присутній на цьому місці; а я не знав! І убоявся він і сказав: яке страшне це місце! Це не що інше, як дім Божий, це врата небесні!

Пророцтва Єзекиїля читання (43, 27-44, 1-4).

Так говорить Господь: після закінчення цих днів, у день восьмий і далі, священики будуть приносити на жертовнику всепалення ваші і мирні жертви ваші; і Я буду милостивим до вас, говорить Господь Бог. І привів Він мене назад до зовнішніх воріт святилища, що звернені на схід, і вони Були зачинені. І сказав мені Господь: врата ці будуть зачинені, і не відкриються, і ніяка Людина не пройде крізь них, бо Господь, Бог Ізраїлів, увійшов через них, і вони будуть зачинені. Лише князь — як князь — сяде в них, щоб їсти хліб перед Господом; увійде через притвор цих врат і Тим самим шляхом вийде. Потім привів мене через північні ворота до храму, і я бачив, і ось, слава Господня наповнила дім Господа.

Притч читання (9, 1-11)

Премудрість збудувала собі дім, витесала сім стовпів його, заколола жертву, розбавила вино своє і приготувала у себе трапезу; послала слуг своїх проголосити з височин міських: хто нерозумний, звернися сюди! І нерозумним вона сказала: йдіть, їжте хліб мій і пийте вино, мною розчинене; залишіть безумство, і живіть, і ходіть шляхом розуму. Той, хто повчає кощунника, наживе собі безславність, і хто викриває нечестивого — пляму собі. Не викривай кощунника,щоб він не зненавидів тебе; викривай мудрого, і він полюбить тебе; дай наставляння мудрому, і він буде ще мудріший; навчи правдивого, і він примножить знання. Початок мудрости — страх Господній, і пізнання Святого — розум; тому що через мене примножаться дні твої, і додасться тобі років життя.

На літії стихири.

Глас 1.

Початок нашого спасіння нині стався, ось бо передречена від родів давніх Мати і Діва, оселя Господня, від неплідної народжується, цвіт від Єссея, і від кореня його жезл проростає, нехай радіє Адам праотець і Єва нехай веселиться радістю, ось бо створена від ребра Адамового дочка онука ублажає: народиться бо від Мене, говорить, Визволитель, Яким від кайданів пекельних визволюся. Нехай радіє Давид, б’ючи в гуслі, і нехай благословляє Бога; Діва бо народжується з утроби неплідної на спасіння душ наших.

Глас 2.

Прийдіть, усі любителі дівства і чистоти ревнителі, й воздайте дівству похвалу, джерелу життя, що тече від каменя твердого, і від бездітної купину Божественного вогню, що очищає і просвічує душі наші.

О, велике торжество Йоаким і Анна торжествують таємно; радійте з нами, — закликають нині Адама та Єву. Бо вхід до раю, закритий з їхньої вини, благословенний плід, Богоотроковиця Марія відкриває для всіх.

Пронаречена всіх Цариця, Божа оселя, нині з неплідної утроби народжується, від Анни славної Присносущого Божественне перебування; Нею ж безсоромне пекло переможене, і прамати Єва в безкінечне життя вводиться; до Неї ж достойно взиваємо: блаженна Ти між жонами, і плід утроби Твоєї благословенний.

Слава: і нині, глас 8.

В благознаменний день свята нашого заспіваємо пісню духовну, бо від сімені Давидового нині народжується Мати Життя, темряву розвіюючи: Адамове оновлення і Євине визволення, і нетління джерело. Заради Неї ми обожились, і від смерті визволилися, тому взиваємо до Неї разом з Гавриїлом: радуйся, благодатна, Господь з Тобою, і через Тебе подає нам велику милість.

На стиховні стихири, глас 4.

Всесвітня радість від праведних засяяла нам, від Йоакима і Анни, Пречиста Діва через чистоту життя стає одушевленим храмом Божим, і єдиною воістину Богородицею іменується. Її ж молитвами, Христе Боже, мир світові пошли, і душам нашим велику милість.

Стих: Слухай, дочко, і споглянь, і прихили вухо Твоє.

За провіщенням ангела, плід пречистий від праведних Йоакима та Анни нині народжується — Пречиста Діва, небо і престіл Божий, і вмістилище чистоти, що радість провіщає всьому світові, за життя наше благальниця, від клятви звільнення і подання благословення. Тому в народженні Твоїм, Діво Богозвана, мир світу виблагай, і душам нашим велику милість.

Стих: Лицю Твоєму помоляться багаті народи.

Неплідна бездітна Анна нині нехай заплеще руками, нехай радуються земні, царі нехай торжествують, святителі в благословеннях нехай веселяться, нехай святкує весь світ: ось бо Цариця і непорочна Невіста Отча від кореня Єсеєвого проросла, жінки далі в печалях не народжують дітей, радість бо процвіла і життя всім людям у світ принесла; дари Йоакимові більше не повертаються, ридання бо Анни на радість перемінюється; радій зі мною, весь обраний Ізраїль. Ось бо дав мені Господь Божественну палату слави Його, на загальну радість і спасіння душ наших.

Слава: і нині, глас 8.

Прийдіть, усі вірні, до Пречистої Діви, що нині народжується, Яка ще до народження призначена стати Бога Всевишнього Матір’ю, дівства сосуд, Ааронів жезл, що з кореня Єсеєвого виріс, пророків проповідання і праведних Йоакима та Анни дочка. Народжується бо, і світ через Неї оновлюється. Народжується, і Церква в красу свою зодягається. Храм святий, Божества вмістилище, дівствений сосуд, царський чертог, в Якому преславне несказанне сполучення двох природ, що в Христі поєднались; Йому ж поклоняючись, Діви Всенепорочної оспівуємо народження.

На благословення хлібів тропар, глас 4.

Різдво Твоє, Богородице Діво, радість звістило всій вселенній: з Тебе бо засяяло Сонце правди — Христос Бог наш, і, зруйнувавши клятву, Він дав благословення і, перемігши смерть, дарував нам життя вічне.

На ранній

На Бог Господь… тропар свята (тричі).

Після 1-ї кафизми сідальний, глас 4,

Взивай, Давиде, бо клявся тобі Бог; говорить, про що мені клявся, вже сповнилося: від плоду утроби моєї дав Діву, і від Неї народився Христос, новий Адам, Цар на престолі моєму, і царює нині, маючи царство вічне. Неплідна народжує Богородицю і годувальницю Життя нашого.

Слава: і нині, той самий.

Після 2-ї кафизми сідальний, глас 4.

Від кореня Єсеєвого і від стегон Давидових Богоотроковиця Марія нині народжується нам, радістю радіє все й оновлюється. Радіють разом небо і земля, прославяйте Її, всі народи Йоаким веселиться, і Анна радіє, взиваючи: неплідна народжує Богородицю і годувальницю Життя нашого.

Слава: і нині, той самий.

Полієлей: Хваліте ім’я Господнє…

Величання: Величаємо Тебе, Пресвятая Діво, і шануємо святих Твоїх батьків, і всеславне славимо народження Твоє.

Псалом вибраний: Пом’яни, Господи, Давида і всю лагідність його.

Після полієлея сідальний, глас 8.

Нехай радіє небо, і земля нехай веселиться: Боже бо небо на землі народилося. Богоневісна ця від обітниці — неплідна годує немовля Марію, і радіє народженій Йоаким: жезл, говорить, народився мені, з нього ж цвіт — Христос — зацвів, з кореня Давидового, воістину чудо преславне.

Слава: і нині, глас той самий.

Оновись, Адаме, радуйся, Єво, веселися, Давиде, радій, Анно, бо Мати Творця твого народжується преславно: радіє, оновившись, уся земля. Всі народи, прославляючи, нехай взивають: блаженний дім Давидів, бо годує Матір Життя нашого.

Ступеневі, антифон 1, глас 4.

Прокимен, глас 4: Пом’яну ім’я твоє у всякому роді і роді.

Стих: Вилилось із серця мого слово благе.

Євангеліє від Луки, зачало 4 (1, 39-56).

Після 50-го псалма стихира: Цей день… (див. стихири на Господи, взиваю…).

Канони два: ірмоси обох канонів по двічі, тропарі на 12.

Канон, глас 2

Ірмос: Грядіть, люди, співаємо пісню Христу Богові, що розділив море і наставив людей, звільнивши їх від рабства єгипетського, бо Він прославився.

Грядіть, вірні, радіючи Духом Божественним, від неплідної нині народжену людям на спасіння Приснодіву Отроковицю піснями вшануймо.

Радуйся, чиста Мати і раба Христа Бога, першого блаженства для роду людського благальнице, тому Тебе всі піснями достойно прославляємо.

Нині народжується життя міст, яким люди з пекла виходять, Христа-Життєдавця піснями прославляючи.

Інший канон, глас 8.

Ірмос: Нехай радіє все творіння, нехай веселиться і Давид, бо від коліна і від сімені його проріс жезл, що має цвіт — Господа, Творця всього.

Святеє святих, у святім святилищі Немовля оселяється, щоб бути вихованим ангелами, а вірні всі святкують народження Його.

Неплідна Анна, але перед Богом не залишається бездітною, ось бо народжене нею наречеться Чистою Дівою і Матір’ю, Яка виростить Творця творіння в образі раба.

Тебе, незлобиву Агницю, що Агнця Христа з утроби Твоєї народила, всі Тебе, Анною народжену, піснями прославимо.

Троїчний: Трьох Безначальних славлю, трьох Святих оспівую, трьох Співприсносущих в Єстві єдиному проповідую: єдиний бо в Отці, і Сині, і Святому Дусі славословиться Бог.

Богородичний: Хто бачив дитину, без батька народжену і молоком годовану, або хто бачив, щоб діва була матір’ю? Воістину, і те, й інше вище розуму, Богородице чиста.

Катавасія: Хрест накреслив Мойсей жезлом, Червоне море розділивши, й Ізраїль пройшов стопами; коли ж увійшли фараонові колісниці, ударивши, з’єднав, зворотно написавши непереможню зброю; тому Христа оспівуємо, Бога нашого, бо Він прославився.

Пісня 3

Ірмос: Утверди нас у Тобі, Господи, що древом умертвив гріх, і страх Твій всели в серця наші, що Тебе оспівують.

Непорочно для Бога проживши, ви народили всіх спасіння, богомудрі батьки, Матір Творця і Бога нашого.

Господь, що всім життя подає, від неплідної приводить Діву, в Яку вселитися зволив, і після народження залишив Її нетлінною.

Анна Марію народжує нині, лозу життєдайну; тому Богородицю оспіваємо, заступницю всіх і помічницю.

Інший.

Ірмос: Утвердилося серце моє в Господі, піднеслася сила моя у Бозі Моїм, розкрились уста Мої на ворогів Моїх, звеселився спасінням Твоїм.

Виховуючись у святому святих, Діво Пречиста Богородице, вище всякого творіння стала Ти, Творця породивши плоттю.

Благословенна утроба твоя, цнотлива Анно, бо ти виростила плід дівства, який безсіменно породив Спасителя творіння, Христа Ісуса.

Тебе, що від Анни нині народилась, усе творіння прославляє, Приснодіво, бо від кореня Єсеєвого ти виростила Жезл пречистий, квітку-Христа.

Тебе вищою від усякого творіння, Богородице, показує Син Твій, Який звеличує Твоє від Анни народження і всіх звеселяє нині.

Троїчний: Тобі поклоняємось, Отче, безначальний єством, оспівуємо Сина Твого і шануємо присносущого Духа Твого, як Єдиного єством у трьох Іпостасях Бога.

Богородичний: Світлодавця породивши і Начальника життя людського, чиста Богородице, стала Ти скарбом життя нашого і дверима неприступного світла.

Катавасія: Жезл як образ таїни сприймається, народження бо передбачає священика; для неплідної раніше Церкви нині зацвіло древо Хреста, на державу й утвердження.

Сідальний, глас 4

Діва Марія і Богородиця істинна, як хмара світла, нині засяяла нам, і від праведних гряде на славу нашу; тому Адам більше не засуджується, і Єва від кайданів звільняється; через це взиваємо, співаючи сміливо єдиній Чистій: радість сповіщає народження Твоє всій вселенній.

Слава: і нині, той самий.

Пісня 4

Ірмос: Почув, Господи, вістку про Твоє провидіння і прославив Тебе , єдиний Чоловіколюбче.

Оспівуємо Тебе Господи, бо Ти подав вірним спасительне пристановище — Ту, Яка Тебе породила.

Тебе, Богоневісто, явив Христос як похвалу і державу всім, хто оспівує вірно Твоє таїнство.

Владичице, Ти мужа не знала, і ми, що Твоїми молитвами визволяємося від гріхів, від щирого серця всі Тебе ублажаємо.

Інший.

Ірмос: Пророк Авакум душевними очима передбачив Твоє, Господи, пришестя, тому й взивав: від півдня прийде Бог. Слава силі Твоїй, слава сходженню Твоєму.

Патріарх Яків, передбачивши, Спасе, велич Твою, до Іуди промовив тайно: від літорослі постав ти, сину мій, сповіщаючи Тебе, Бога від Діви.

Нині жезл Ааронів від кореня Давидового проріс, нині Діва чиста народжується; радіють небо і земля, торжествують усі народи, і Йоаким та Анна таємно.

Нині нехай веселиться небо, нехай радіє і земля, нехай радіють Йоаким з Давидом. Один як батько Твій, Яка істинного породила Бога, інший як праотець Твій, проповідуючи Твою велич, Чиста.

Радіє тобою, богомудра Анно, нині вся вселенна, бо ти породила Матір Визволителя всіх, Яка від кореня Давидового проросла і Жезл сили нам принесла — квітку-Христа.

Троїчний: Славлю безначального Бога, Отця, і Сина, і Святого Духа, єдиносущну Тройцю несотворену, Їй же служать серафими, благоговійно взиваючи; свят, свят, свят єси, Боже.

Богородичннй: Пребезначальне Начало початок бере у земному часі від Тебе, Богородице, і перебуває співбезначальним втілене Слово Отче, і співприсносущим Духу, зберігаючи Божественне достоїнство.

Катавасія: Почув, Господи, провидіння Твого таїнство, зрозумів діла Твої і прославив Твоє Божество.

Пісня 5

Ірмос: Тінєписаний морок ворожінь зруйнувавши, Ти серця вірних осяяв прибуттям істини — Богородицею і нас світлом Твоїм, Христе, просвіти.

Оспіваймо, люди, народжену Матір Всевишнього, Її ж бо образу радіють пророки, народження Нею Спасителя провіщаючи.

Сухий жезл Ааронів, що проріс, для Ізраїля був символом. І нині преславно світить всеславне народження від неплідної.

Інший.

Ірмос: Господи Боже наш, мир падай нам; прийми нас Господи, бо іншого, крім Тебе, не знаємо, ім’я Твоє прославляємо.

Пречисте народження Твоє, Діво непорочна, і зачаття Твоє незбагненне, і невимовне Різдво, Невісто неневісна, — Бог бо є Той, що в мене зодягнувся. Нині нехай веселяться ангельські чини, в піснях нехай радіють нащадки Адама: народився бо жезл що виростив квітку-Христа, єдиного Визволителя нашого.

Нині Єва позбавляється осудження, припиняється ж безпліддя: Адам від давньої клятви звільняється Різдвом Твоїм; Тобою бо і ми від тління визволяємось. Слава Тобі, що неплідну нині прославив, бо вона народила жезл завжди квітучий, від Нього ж проріс Христос, Цвіт життя нашого.

Троїчний: Слава Тобі, Отче Святий, Боже ненароджений; Слава Тобі, Сину безлітний, Єдинородний; слава Тобі, Душе Божественний і співпрестольний, що від Отця походиш і в Сині перебуваєш.

Богородичний: Утроба Твоя носила Сонце; залишилася чистота Твоя, як і раніше, недоторканою, Діво; Христос бо Сонце, як жених із чертога, явився із Тебе.

Катавасія: О, три блаженне древо, на ньому розіп’явся Христос, Цар і Господь, ним же впав той, що спокусив деревом, спокусившись Тобою, Богом, розіп’ятим плоттю, що подаєш мир душам нашим.

Пісня 6

Ірмос: До Господа із кита Іона взивав: Ти виведи мене із глибини пекла, молюся щоб я приніс Тобі духом істини жертву хваління як Визволителю.

До Господа в скорботі безпліддя звернулись Богоматері богомудрі батьки і народили Її для всіх народів на загальне спасіння і похвалу.

Прийнявши небесний від Бога достойний дар, Богоматері богомудрі батьки породили Матір Творця і Слова, Який на херувимах перебуває.

Інший.

Ірмос: Як водами морськими, Чоловіколюбче, хвилями житейської бурі охоплений, тому, як Іона, взиваю до Тебе: визволи від смерти життя моє, благосердий Господи.

Як Святую Святих, цнотливі батьки Твої, Чиста, привели Тебе до храму Господнього на виховання в чистоті, щоб приготувати Тебе Матір’ю Спасителя стати.

Неплідні і матері, радійте, веселіться, бездітні, неплідна ж бо народжує Богородицю, Яка визволить Єву від болю й Адама від клятви.

Чую Давида, що співає Тобі; приведуться діви слідом за Тобою, приведуться до храму царевого, з ними Тебе, дочку цареву, і я оспівую.

Оспівуємо святе Твоє народження, шануємо і непорочне зачаття Твоє, Невісто Богозвана і Діво; славлять Тебе з нами і ангелів чини, і святих душі.

Троїчний: В Тобі бо троїчне таїнство оспівується і славиться, Чиста: Отець благозволив, Слово вселилося в Тебе, і Божественний Дух Тебе осінив.

Богородичний: Золотою кадильницею була Ти, вогонь бо в утробу Твою вселився, Слово від Духа Святого в людське тіло через тебе зодягнулося, Богородице чиста.

Катавасія: В утробі морського звіра руки Іона хрестовидно простягнув, спасительні страждання прообразовуючи явно; тому триденним вийшов, всесвітнє воскресіння проповідуючи Христа Бога, плоттю розіп’ятого, Який триденним воскресінням світ просвітив.

Кондак, глас 4: Йоаким та Анна від неслави бездітства, і Адам з Свою від тління смертного визволилися Пречиста, у святому народженні Твоєму, його святкують і люди Твої, від гріхів визволившись, взиваючи до Тебе: неплідна народжує Богородицю і Матір життя нашого.

Ікос: Молитва і зітхання непліддя та бездітності Йоакима з Анною до вух Господніх дійшли, і виріс плід живоносний для світу. Він бо і молитву на горі творив, вона ж наругу в саду терпіла, але з радістю неплідна народжує Богородицю і Матір життя нашого.

Пісня 7

Ірмос: Купина на горі вогнепалима, і росоносна піч халдейська явно проповідували Тебе, Богоневісто; бо Ти прийняла неопалимо Божественний надприродний вогонь у природній утробі. Тому Народженому Тобою співаємо благословенний Ти, Боже отців наших.

Твоє в тілі явлення Законоположник не дав зрозуміти, й велике, Пречиста, таїнство не можуть земні осягнути і, такому чуду дивуючись, промовляють: благословен Бог отців наших.

Горою і дверима небесними, і духовною ліствицею нарекли Тебе славно чини божественні, від тебе бо камінь відсікся не руками чоловічими; і дверима станеш, що ними пройде Господь, Який є Богом чудес отців наших.

Інший.

Ірмос: Халдейська піч, вогнем опалена, зрошувалася Духом, Божим предстоянням; юнаки співали: благословенний Ти, Боже отців наших.

Святкуємо, Чиста, і вірно поклоняємося святому Твоєму народженню, оспівуючи Сина Твого, Ним бо визволилися від давнього Адамового осудження.

Нині Анна веселиться і промовляє, хвалячись: неплідна народжує Божу Матір, через яку Єва від осудження звільняється, і від печалей та хвороб.

Адам визволився, і Єва радіє, і взивають духом до Тебе, Богородице: Тобою звільнилися від первородної клятви через явлення Христа,

О, лоно, що стало оселею Бога! О, утробо, що носила Ширшого за небеса. Престоле святий, духовний кивоте освячення.

Троїчний: Отця прославимо, і Сина, і Духа, в єдності Божества Тройцю Пресвяту, нероздільну, несотворену, співприсносущну і єдиносущну.

Богородичний: Ти єдина Бога породила, Діво, преславно; Ти єство оновила народженням Твоїм, Маріє; Ти Єву визволила від первородної клятви, Богородице чиста.

Катавасія: Злочестивих людей схвилювало безумне повеління мучителя, що дихало погрозами і злохулінням богомерзенним; однак трьох юнаків не застрашили ні лють звіряча, ні вогонь, що все спалював, але дух росоносний протистояв; тому ті, що у вогні співали: прославлений отців і наш Боже, благословенний Ти.

Пісня 8

Ірмос: В печі юнаки прообразували колись Матір Твою, Господи; образ бо Її від вогню визволяв тих, що ходили неопаленими; Її оспівуємо нині, що з’явилася через Тебе краям землі, і прославляємо по всі віки.

Та, що з Богом нас примиряє, передвизначена Скинія, нині народилася, маючи породити Слово, що нам у плоті явиться; Його ж оспівуючи, бо Він із небуття приводить до буття, прославляємо по всі віки.

Непліддя переборовши, благом світу звільнившись від наруги; і явне чудо — Христа — показала, що до земних прийшов. Його ж оспівуємо, щовід несущих буття прийняв, і прославляємо по всі віки.

Інший.

Ірмос: Того, Хто покриває водами піднебесся Своє, Хто огороджує море піском і утримує все, Тебе оспівує сонце, Тебе прославляє місяць, Тобі приносить пісню все творіння, як Творцю всього, повіки.

Прославивши неплідну утробу, відкрив Анни неплідної лоно, і плід їй дав, Ти, Боже святий, Ти, Сину Діви, Ти плоть прийняв від Неї, присноквітучої Діви і Богородиці.

Ти закриваєш безодню і відкриваєш її, Ти підносиш воду до хмар і подаєш дощ, Ти дав, Господи, щоб від неплідного кореня — Анни святої — пречистий проріс паросток, народила вона Богородицю.

Ти керуєш думками нашими, насаджуєш душі наші, Ти неплідну землю благоплідною показав, Ти раніше суху родовиту борозну плодоносною вчинив, Анна свята пречистий плід виростила — Богородицю.

Прийдіть усі і побачимо, як від малого чертогу Божий град нині народжується, бо дверима її утроби ніхто не вийде, лише Бог Творець цю стезю дивно пройде.

Троїчний: Тройце пресуща, Єдинице співбезначальна! Тебе оспівує і тремтить перед Тобою безліч ангелів; небо, земля і безодні жахаються, люди благословляють, вогонь служить, все творіння зі страхом слухає Тебе, Тройце Пресвята.

Богородичний: О, найновіша вістка: Бог стає Сином жони! О, безсіменне народження: безмужна Мати, і Народжений — Бог! О, жахливе видіння! О, зачаття дивне Діви! О, невимовне Різдво! Істинно все вище від розуму і відання.

Катавасія: Благословляйте, юнаки, Тройці рівночисельні, Творця Бога Отця, оспівуйте Слово, що зійшло і вогонь на росу перетворило, і прославляйте Духа Всесвятого, що всім життя подає, повіки.

На пісні 9-й замість Чеснішу… співаємо приспіви свята разом з ірмосом.

Величай, душе моя, преславне народження Божої Матері.

Пісня 9

Ірмос: Той, Хто раніше сонця, Світильник від Бога засяяв, прийшов до нас плоттю, з лона дівочого невимовно воплотився. Благословенна Пречиста, Тебе, Богородицю, величаємо.

Той, Хто непокірним ізраїльтянам із каменя воду виточив, благопокірним людям дарує від утроби неплідної плід на радість нам, Тебе, Богомати Пречиста, Яку ми достойно величаємо.

Тебе, що давнє осудження знищила і праматір від провини звільнила, перед Богом за нас умилостивлений, міст до Творця, всі роди преславно, Богородице, величають. Інший приспів. Величай, душе моя, від неплідної народжену Діву Марію.

Ірмос: Чуже матерям дівство, і дивне дівам дітонародження.

Достойного Твоєї чистоти, Богомати, народження сподобилася Ти через обітницю: плодом бо неплідної стала Ти, тому всі народи землі Тебе безперестанно величають.

Сповнилося пророцтво пророка, який взивав: відновлю скинію впалу священного Давида, що Тебе, Чиста, прообразувала, і через неї все людство в єдине тіло Боже з’єдналося.

Пеленам поклоняємося Твоїм, Богородице, славимо Того, Хто плід дав раніше неплідній і преславно відкрив утробу бездітної, творить бо все, що захоче, Бог самовладний.

Як дар Анною народженій Тобі, Богородице, піснеспіви вірно приносимо: Матері мати, серед дів єдину Діву прославляючи, з нею поклоняємося Тобі, оспівуємо і славимо.

Троїчний: Чужим є для беззаконників славити Пресвяту Тройцю, Отця, і Сина, і Святого Духа, несотворене Вседержительство, силою Якого світ весь утримується, завдяки могутності Її.

Богородичний: Вмістила Ти в утробі Своїй, Діво Мати, єдиного від Тройці Христа Царя, Його ж оспівує всяке творіння, і тремтять перед Ним небесні чини, Того моли, Всечиста, щоб спастися душам нашим.

Катавасія з приспівами свята: Таємний Ти, Богородице, рай, що нерукотворно виростив Христа, Ним же хресне живоносне на землі посаджене древо. Тому нині, піднесеному Йому поклоняючись, Тебе величаємо.

Світильний: Від неплідної Анни нині цвіт зацвів — Богородиця, Яка всі кінці світу наповнює пахощами Божественними і радістю сповнює всяке творіння; Її ж оспівуючи, достойно прославляємо, як вищу за всіх земнородних (двічі)

Слава: і нині.

Адам оновився, і Єва звеличилася, пророки, апостоли і праведники веселяться — загальна бо радість засяяла для ангелів і людей: від праведних Йоакима та Анни нині Богородиця Марія народилась.

На хвалітніх стихири на 4, глас 1.

О, дивне чудо, джерело життя від неплідної народжується, і благодать родючости світло починається Веселись, Йоакиме, Богородиці ставши батьком; немає такого, як ти, серед земнородних батьків, богоприємний, Боговмістима бо Отроковиця, Божа оселя, пресвятая гора, тобою нам дарувалася (двічі).

О, дивне чудо, від неплідної плід засяяв, дією всіх Творця і Вседержителя: дивно благом світу зруйнувалося безпліддя. Матері, з матір’ю Богородиці радійте, взиваючи: благодатна, радуйся, з Тобою Господь, Який подає світові через Тебе велику милість.

Стовпом цнотливости одушевленим, і світлим вмістилищем благодаті стала Анна благославна, породивши воістину дівства стіну, Божественне цвітіння, що є даруванням усім дівственикам і тим, що бажають дівства; бо подає дівства доброту, і всім вірним дарує велику милість.

Слава: і нині, глас 6.

В цей день Господній радійте, люди, ось бо світла чертог і книга Слова життя із утроби неплідної вийде, і народиться Та єдина, Яка є двері зі Сходу, очікуючи входу Святителя Великого, вводячи єдиного Христа у Вселенну на спасіння душ наших.

Славослів’я велике.

Після Трисвятого тропар свята (один раз).

На літургії

Блаженні з канону 2-го гласу, пісня 3, на 4; і 8-го гласу пісня 6, на 4. Після входу тропар свята. Слава: і нині; кондак.

Пісня Богородиці…

Прокимен, глас 4.

Величає душа Моя Господа і зрадів дух Мій у Бозі, Спасі Моїм.

Стих: Бо зглянувся на смирення раби Своєї, ось бо віднині ублажатимуть Мене всі роди.

Апостол: Послання до Филип’ян, зачало 240 (2, 5-11).

Алилуя, глас 8.

Слухай, дочко, і споглянь, і прихили вухо Твоє.

Стих: Лицю Твоєму помоляться багаті народи.

Євангеліє від Луки, зачало 54 (10, 38-42; 11, 27-28).

Замість Достойно є… співаємо приспів і ірмос: Чуже матерям дівство… і до віддання.

Причасний: Чашу спасіння прийму, ім’я Господнє призову.

На вечірні

На Господи, взиваю… стихири свята 3, глас 1.

Йоаким і Анна торжествують, народивши початок нашого спасіння, єдину Богородицю; з ними ж і ми святкуємо нині, від кореня Єсеєвого, ублажаючи Діву чисту.

Діва, що Бога вмістила, і Богородиця чиста, пророків слава, дочка Давидова, нині народжується від Йоакима й Анни цнотливої; і Адамова клятва, що на нас, знищується народженням Її.

Країна, що була раніше неплідною, землю родючу народжує; і неплідна утроба дає плід святий, і молоком годує — чудо дивне! Годувальниця Життя нашого, яка прийняла в утробі Небесний хліб, молоком з грудей годує.

Інші стихири, святих, глас 4.

Прийдіть, нині радіючи співаймо, о, любителі свята, з вірою святкуймо, пам’ять шануючи Йоакима й Анни, чесної двойці; бо вони народили нам Богоматір, Діву чисту; тому і перейшли від тимчасового до нетлінного, і до вічноживих осель, благаючи за спасіння наше.

Радістю прикрашається нині все творіння, Богородице Пречиста, єдиномудрено щорічно святкуючи пам’ять Твоїх батьків, — Йоакима дивного, разом і Анну прославляючи; радість бо виблагали, Тебе понад надію народивши, що світ осяяла, і Годувальницю Життя нашого.

Веселись нині, Анно, радіючи духом, одержавши бажане, бо раніше бажала дітонародження; ти народила Марію всенепорочну, плід обітниці й Божественного благословення, Яка породила Бога нашого і засвітила Сонце тим, що спали в темряві.

Слава: і нині, глас 5.

О, блаженна двойця, ви всіх батьків перевищили, бо народили Ту, що прийняла Творця всього творіння! Істинно блаженний ти, Йоакиме, такої Дитини ставши батьком. Блаженне лоно твоє, Анно, бо ти народила Матір Життя нашого. Блаженні груди, якими ти годувала Ту, що годувала Годувальника всього, що дише. Його ж благайте, молимося до вас всеблаженні, щоб Він помилував душі наші.

Стихири на стиховні, глас 2.

Анна істинно богомудра, гніздо пташине раніше побачивши на дереві, свою бездітність згадавши, взивала: горе мені, Господи, Господи, я у Тебе єдина грішна, що не має плодючости. Тоді Чоловіколюбець Бог дав їй плід — Діву, чеснішу за все творіння.

Стих: Слухай, дочко, і споглянь, і прихили вухо твоє. Воістину Анна богомудра, спочатку боляче пізнала непліддя, тому, благаючи, взивала до Бога: сумні й неплідні пута розв’яжи, і народжу Ту, Яка породить Тебе, Слово, що Ти, Владико Христе Життєдавче, даруєш Їй; народить бо Тебе, Спасителя всім людям.

Стих: Лицю Твоєму помоляться багаті народи.

Владика і Бог істинно твою молитву почув, як колись Сарину, коли дійшов до тебе глас ангела, який сповіщав тобі радість; Божу Матір народиш; і взивала ти радісною душею: Владика і Господь, Бог мій і Творець, істинно Ти визволив від докорів мене, що народжу Приснодіву.

Слава: і нині, глас 8.

Та, що в неплідному лоні виростила жезл — святу Богородицю, з Якої засяяло Спасіння світу — Христос Бог, двойця свята і шлюб святий, Йоаким і Анна; вони преставилися до небесних осель і зі своєю дочкою, Пресвятою Дівою, і з ангелами радіють, за світ молитви підносячи. З ними ж і ми, зійшовшись, побожно взиваємо: ви, що через Пречисту Діву Марію називаєтеся богоотцями Христовими, моліться за душі наші.

Тропар святих, глас 2.

Ви, що в благодаті Закону стали праведними, немовля богодане народили нам, Йоакиме й Анно; тому нині, світло радіючи і весело святкуючи чесну вашу пам’ять, свята Церква славить Бога, що воздвиг ріг спасіння в домі Давида.

Слава: і нині…

Тропар свята: Різдво Твоє, Богородице Діво…


Пошук

Допомога ЗСУ

Сторінки

Останні відгуки

Канали RSS


Українська Церковна Архітектура














Нагору