Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження Українське бароко
Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Сумська область, Глухівський р-н, м. Глухів, Соборний майдан

Миколаївська церква (К)
1693 – 1695 рр.

В останню чверть ХVІІ ст. у Глухові розгорнулося активне муроване будівництво. Про його масштаби у 1702 році посвідчив один недоброзичливий, але об’єктивний московит: «В нем (Глухові — А.В.) жителей богатых много, панов; и строения в нем преузорчатые,… церквей каменных много… ; зело лихоманы хохлы затейливы к хоромному строению; в малороссийских городах вряд ли такова города сыскать, — лучше Киева строением и житием».(далі…)

Сумська область, Глухівський р-н, м. Глухів, вул. Спаська, 4

Спасо-Преображенська церква (Т)
1765 рік
Архітектори: Андрій Квасов, Іван Григорович-Барський

За образним висловом Григорія Логвина, «храм полонить просторістю, світлістю і стрункою, урочистою красою». І хоч у 1867 р. цю симетричну тетраконхову красу підпсував недоречний західний притвор, Глухів може по праву пишатися одним з кращих зразків українського бароко, спорудженого коштом отамана Генеральної армати (була й така посада у Гетьманщині) Григорія Кологривого. (далі…)

Сумська область, Кролевецький р-н, м. Кролевець, вул. Шевченка 8

Спасо-Преображенська церква
1778 – 1782 рр. (перебудована1849)

Мурована Спасо-Преображенська церква стоїть у мальовничому міському кутку, що зветься Довгалівкою. На її обійсті, біля дерев’яної церкви-попередниці було поховано батьків просвітителя Сибіру, святителя Філофея (Ліщинського), митрополита Тобольського. Проте церковна садиба варта уваги не лише як духовне гніздо найславетнішого уродженця Кролевця.(далі…)

Сумська область, Лебединський р-н, с. Межиріч

Успенський собор
1759 – 1775 рр.

Межиріч — село унікальне як за красою місцини і збережених пам’яток, так і за малознаністю. Останньому фактові сильно сприяють тутешні дороги — чисто барокові, помережані ямами, що походять либонь із ХVІІІ століття. Та дарма, ми до Межиріча доїхали і не пошкодували.

Ще здалеку на зеленому схилі гори вимальовується білий кристал собору. Його майже грузинську кристалічність підкреслює нетипове наметове завершя верху — плід зусиль доморощених реставраторів післявоєнного часу. Свою первісну баню, закомари і прибудовану у ХІХ ст. дзвіницю собор втратив під час державного богоборства, у 1928 році.

Ктитором, а, можливо, й зодчим собору (принаймні, автором креслень) був архімандрит Києво-Печерської Лаври Лука Білоус, уродженець Межиріча. За зразок межиріцького храму правив Успенський собор у Охтирці, знищений у 1930-х.

Назовні і всередині храм суворо-аскетичний. Із зовнішнього декору в ньому наявні лише пілястри, карнизи та наличники вікон з лучковими фронтончиками. Усередині храм пишався бароково-рококошним тридільним іконостасом, подібним до іконостасу Іллінської церкви у Чернігові, але він також зник у вирі гонінь на Церкву.

Натомість розкішна, чотирьохсотлітня, шестиметрова в обхваті шовковиця, що зростає при вході до церковної садиби, пережила усі страхіття проминулих віків і вселяє оптимізм навіть у безнадійних песимістів на зразок автора цього опусу.

Сумська область, Липоводолинський р-н, с. Русанівка

Миколаївська церква (EK)
1810 р.

Миколаївська церква — цілком унікальний зразок народного зодчества і чи не остання представниця епохи бароко на Сумщині. Початково вона була тридільною, та у 1849 році внаслідок капітальної перебудови обзавелася двома бічними приділами. Тоді ж замість мурованого, над нею звели дерев’яний дубовий верх, виконаний в кращих традиціях дерев’яної УЦА: із ригелями та нахилом стін. Скромний декор церкви позначений рисами провінційного класицизму, але, менше з тим, первісні об’єми однозначно свідчать про барокову приналежність пам’ятки.

Сумська область, м. Суми, площа Незалежності, 19

Воскресенська церква (К)
Кін. ХVІІ ст. – 1702 рік

Фундаторами найкрасивішої і найдавнішої міської церкви став полковник Сумського слобідського полку Герасим Кондратьєв та його син Андрій. Місцева легенда приписує пану полковнику рідну сестру-розбишаку — отаманшу банди розбійників.(далі…)

Сумська область, Охтирський р-н, м. Охтирка, вул. Пушкіна, 1

Покровський собор (К, Г)
1753 – 1762 рр.
Архітектори Дмитро Ухтомський та Бартоломео Растреллі (?)

Собор звели на місці віднайдення у 1739 році чудотворного образу Охтирської Божої Матері. Слава про ікону намножилася так швидко, що невдовзі у Великій Україні не лишилося церкви, де б не було її списку. Охтирський образ — особливий і відрізняється від більшості богородичних ікон тим, що Пресвята Діва зображена на ньому з непокритою головою.

Особливим є й собор, який надивовижу органічно сполучив у собі аж три типологічні схеми храмів: тридільного триверхого, центричного дев’ятидільного та хрестовокупольного. Споруда у її творців вийшла чималенька: 45 м завдовжки і 46 заввишки! Тож недарма монументальний храм став головною домінантою героїчної Охтирки і навіть, через понад сто років, удостоївся зведення у недалекому селі Ворожба своєї репліки.

Натомість інтер’єр святині, що має явні риси растреллієвської школи, відрізняється неабиякою елегантністю та легкістю. Іонічні пілястри, барокові картуші, рокайлеві барельєфи задовільнять будь-якого естета, навіть якщо він кончений атеїст і геть не відчуває благодаті, що виточує прекрасна чудотворна ікона — та сама, завдяки якій постав величний Покровський собор.
Пресвятая Богородице, бережи Свій унікальний храм і нашу Україну!

Сумська область, Охтирський р-н, м. Охтирка, вул. Пушкіна, 1

Введенська церква-дзвіниця (ЕК)
1784 р
Архітектор Петро Ярославський

Власне церква розташована на першому поверсі споруди і внаслідок архітектурних особливостей майже позбавлена денного світла, а відтак, за непотрібністю, і декору. Натомість екстер’єр споруди вирізняється нестандартним як для тогочасних дзвіниць силуетом. Найцікавіша тут параболічна баня з люкарнами і конічною маківкою, на якій встановлено скульптуру святого апостола Андрія Первозванного. Тож вочевидь Введенська церква-дзвіниця є одним з найвдаліших творінь пересічного харківського архітектора.

Сумська область, Путивльський р-н, с. Нова Слобідка

Покровська надбрамна церква Софроніївського монастиря
1757 рік
Архітектор: Іван Григорович-Барський ?

Церква вражає вишуканою столичною красою, дещо несподіваною у глухому прикордонні. Віктор Вечерський пов’язує такий факт із перебуванням у Софронієвій пустині імператриці Єлизавети, котра буцімто і доручила розробити проект церкви котромусь столичному зодчому. Тож, можливо, дарма правнук гетьмана Кирила Розумовського, Олексій Костянтинович Толстой (він же Козьма Прутков), свого часу жорстко покритикував монархиню — «Вєсьолая царіца била Єлісавєт: пойот и веселиіца — порядка только нєт»). У випадку з Покровською церквою спостерігаємо повний порядок.

Хто ж був автором прекрасного храму із ясним українським обличчям ? Дехто називає ім’я Івана Григоровича-Барського, творця подібних до Покровської церкви надбрамних дзвіниць Кирилівського (1760 р.) і Межигірського (1772 р.) монастирів. Справді, в його стилі і асиметрична, мовби «жива» статура церкви, і заломчаста покрівля, і розкішні карнизи з пілястрами, і шикарні віконні лиштви. Та хоч би хто виявися творцем шедевру, скажемо йому дружно: спасибі!

Сумська область, Путивльський р-н, м. Путивль вул. Першотравнева

Церква Миколи Козацького (К)
1735 – 1737 рр.

Церкву спорудили коштом місцевих міщан-козаків, звідкіля й назва. У 1770 році класично-тридільний український храм спотворили добудовою дзвіниці (теж барокової, але недоречної) . Можливо, тоді ж вівтар увінчала традиційна російська «бочка» — «даби малоросійством своім нє іскушать начальства». Втім, в церкві дійсно є щось початково-російське — двоповерховість (верхня церква — Введенська, нижня — власне Миколаївська). В холодних північних краях наявність нижьої, теплої церкви — сувора необхідність. Натомість в благословенній Україні це просто данина архітектурному імперіалізму.

Інтер’єр козацької святині нам побачити так і не вдалося: очевидно, в промосковському Путивлі не заведено пускати українських прочан до храмів у неслужбовий час. Чотиритомник пам’яток УРСР обіцяє збережені орнаментальні розписи у церкві, але то було давненько… Що ж до світлого, розкритого простору тризаломної нави з арчастими тромпами — то він, напевне, вражає. Та, на жаль, світлин інтер’єру Миколи Козацького ми допоки не знайшли.