Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа
Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження Українське бароко Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Покровська церква, с. Креничі
Київська область, Обухівський р-н, с. Креничі

Покровська церква (васильківська група)
1761 рік, дзвіниця сер. ХІХ ст.

До скромної церковці у Креничах треба їхати вузенькою вуличкою, на якій непросто розминутися із зустрічним транспортом. Та воно того варто. Попри дату спорудження храм у його творців вийшов на диво архаїчним і затишним. Невисока нава із низьким пласким склепінням і прямокутні зруби наче відсилають споглядача як мінімум у ХVІ століття. Цілком імовірно, церква і направду є реплікою якогось древнього храму. Відтак, хоч ми і віднесли чарівну креничанку до наддніпрянської школи, з таким самим правом її можна було б зарахувати і до школи поліської.

Відомо, що церкву звели за наказом Ксанфії Протанської — ігумені київського Богословського дівочого монастиря (по назві монастирської церкви св. апостола і євангеліста Іоана Богослова на Подолі). Можливо, в Креничах був монастирський скит. Та 1790 року, після так званої секуляризації українських монастирів «паненську» обитель перевели у Золотоношу (згодом вона стала відомою як Красногірська). Відповідно церква в Креничах перетворилася на парафіяльну і дивним чином дожила до нашого часу практично без перебудов.

Гарне зелене обійстя зустрічає дзвіницею у стилі історизм, так само прямокутно-лаконічною. Шкода, але потрапити до храму (і навіть просто за церковну огорожу) можна тільки в неділю, під час Божественної літургії: священик мешкає в Києві, а окремі треби (хрещення, вінчання тощо) в Креничах — не часті події.

Та хто нарешті переступить церквоний поріг — буде винагороджений сповна. Всередині храм не менш архаїчний, ніж іззовні. Таких сволоків, прикрашених різьбленням у вигляді різноманітних розеток — солярних знаків — ми не бачили ніде! «Добре нам тут бути» і так не хочеться покидати унікальну церкву і вертатися у гамірне місто… Одначе втішмося. Відтепер бо знаємо, що зовсім недалечко, за дубовими дверима зі старим-престарим окуттям на нас чекає неймовірний світ , що так невимушено і просто єднає давнину і грядуще Царство Боже…

Усі фото

Покровська церква, с. Креничі
Архаїчна нава із типово поліським шатром
Скатний дах над бабинцем і вівтарем - пізніший. До 1850 року над ними були точно такі шатра, як і над навою.
Віконниці храму скоріше за все походять із ХІХ століття
Церковне обійстя із заходу...
...І зі сходу
Бастіон вівтаря наче виринає із далеких віків...
Північні двері
Бабинець і західні двері
Південний фасад. Схоже, цей вхід - найголовніший
Вигляд храму із бабинця
Перекриття на сволоках - унікальне для Наддніпрянщини
А ось і солярні знаки
Вони дуже різні і усі вишукані
Цей найтрадиційніший. У фастівській Покровській церкві є подібні на ригелях
А це прям колесо Дхарми якесь (прости, Господи...)
Проріз нава - вівтар. Яким же був іконостас?..
...Можливо, це єдиний вцілілий його фрагмент
Архаїка на кожному кроці - таких свічників ще пошукати
Ось така народна Богородиця Києво-Печерська
Народний наїв - неперевершений (стосується і рушника)
У бабинці
Погляд на бабинець із нави
Завіса і ручка північних дверей. ХVІІІ ст.
Південні двері із місяцеподібним окуттям - традиційним в усій Україні
Поки молилися - вже й розвиднілося
Який чудовий паркан - нічого не закриває
Ансамбль
Життя триває, город зростає, молитва лунає...