Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа
Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження Українське бароко Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Онуфріївська церква, с. Липовий Скиток
Київська область, Васильківський р-н, с. Липовий Скиток

Онуфріївська церква (центральна група)
1705 рік

Онуфріївська церква — вельми рідкісна одразу за кількома «пунктами».
По-перше — присвята. В Україні обмаль храмів св. Онуфрія Великого (великого аскета і подвижника Церкви ІV ст.), до того ж майже всі вони знаходяться на заході країни. Древня традиція пов’язує заснування Онуфріївських храмів із цвинтарями (через те, що святий пустельник деякий час подвизався в Акелдамі — на «землі гончаревій», купленій за тридцять юдиних срібників для поховання подорожніх). Тож скит, заснований ігуменом Михайлівського Золотоверхого монастиря Захарієм Корниловичем на початку ХVІІІ ст., також слугував місцем упокоєння братії цієї славетної київської обителі.

На початок ХХІ ст. від скита залишилася назва села і власне церква 1705 року побудови. Відтак друга відзнака храму — його вік. З усіх збережених дерев’яних храмів Київщини тільки три давніші за нього — в селах Дорогинка (1528, нині в Київському скансені), Острійки (1606) та Пищики (1651) (обидва останніх нині в Переяславському музеї просто неба).

Третя яскрава риса Онуфріївського храму — його самобутність. Схоже, що за висотою стін він веде перед серед збережених церков наддніпрянської школи. Через таку особливість храм не сильно постраждав під час перебудови кінця ХІХ ст. Тоді він придбав бічні приділи і додатковий, нижній ярус вікон. Натомість верхи залишилися неушкодженими (за винятком втраченого навершя бабинця, відбудованого вже у ХХІ ст.)

В інтер’єрі панує ХVІІІ століття. Височенні склепіння, здається, уміщують небеса, під якими тихо сяють дивовижні витвори барокової епохи: царські врата, розписи шафи невизначеного призначення, народні ікони… І навіть сучасні аляповаті розписи не вносять дисонасу в заспокоєну і радісну душу прочанина…

Усі фото

Онуфріївська церква, с. Липовий Скиток
Храм із півдня. Уявіть його без еклектичного приділу
Маківку над бабинцем відтворили точно за старим зразком, навіть про барокове різьблення карнізу не забули
Ось де видно різницю між декокром ХІХ і ХVІІІ століття
Склепіння вівтаря
Шафа у дияконнику із бароковими розписами --- цілком унікальна річ. Якщо вона стоїть на своєму початковому місці, це означає, що дияконник також початковий.
Розпис нижньої панелі шафи: «Жертвоприношення Ноя»
Розпис верхньої панелі шафи «Св. Іоан Золотоустий». Зверніть увагу: «Іоанъ» написано із одним «Н» -- по-українськи!
Нава із хорів
Царські врата, можливо, сучасні церкві
Фрагмент царських врат («Благовіщення», права ікона)
Фрагмент царських врат («Благовіщення», ліва ікона. Напис «Гаврілъ» також якийсь не «канонічний»)
Фрагмент царських врат (св. євангеліст Іоан Богослов)
Фрагмент царських врат (св. євангеліст Лука)
Хрещення Господнє. Народна ікона у наві. Тільки-но гляньте на фарисеїв на задньому плані! За дві тисячі років вони анітрохи не змінилися...