Воскресенська церква (К)Кін. ХVІІ ст. – 1702 рік
Фундаторами найкрасивішої і найдавнішої міської церкви став полковник Сумського слобідського полку Герасим Кондратьєв та його син Андрій. Місцева легенда приписує пану полковнику рідну сестру-розбишаку — отаманшу банди розбійників. Благочестивий брат буцімто врешті-решт зловив нечестивицю і наказав замурувати її у стінах Воскресенської церкви. І що найдивніше — під час капремонту 1970-х років у одній стіні справді знайшли людський кістяк! Втім, на архітектуру і святість храму такий факт ніяк не вплинув.
Григорій Логвин у своїй чудовій книжці «По Україні» приділив Воскресенській церкві у Сумах неабияку увагу. І, вочевидь, недарма:
«За планово-просторовою організацією вона повторює тризрубну трибанну дерев’яну церкву. Але це не просте копіювання: майстер наслідує тільки тип, а щодо архітектури, пропорцій, співвідношення мас, декору йде власним шляхом… Собор у нього поставлений на високу підкліть (так, як це відомо в російській архітектурі). Завдяки цьому збільшилась висота, а двоярусні ганки надали пірамідальності мальовничо-розчленованим масам. …Про оригінальне мистецьке мислення майстра свідчать широкі однозаломні бані з великими ліхтариками, …поставлені так тісно, що їх підбанники «злиплися». Саме це і надає споруді монолітності…
…З монолітністю об’ємів контрастують глибоко врізані амбразури вікон, тендітні наличники і тоненькі пучкові колонки з великим числом поясочків і перехватів. Але жодній з протилежних тенденцій не віддається перевага: вони примирені, узгоджені. Така особливість архітектури Воскресенської церкви і є основною стильовою ознакою українського бароко.
… Інтер’єр нижньої церкви (святого Андрія Первозванного — А.В.) нагадує скоріше житлове приміщення, …просте і затишне. Верхня церква (власне Воскресенська — А.В.) вражає лаконізмом і енергійністю композиції. Чотири площини стін спокійно піднімаються вгору і , досягши в кутах межі четверика, перебиваються чотирисхідчастими конічними парусами вірмено-грузинського типу, а далі продовжують свій рух у гранях восьмерика. Тим-то простір храму не схожий на інші споруди.»
Уточнимо класика: подібний простір ми все ж таки бачили у Різдвобогородичній церкві путивльського Мовчанського монастиря. У Воскресенській церкві надибуємо ще одну рідкість, яка стала знаковою для української архітектури епохи модерну — трапецієві вікна.
Словом, у Сумах на вас чекаємо унікальний посібник з українського зодчества, яке цілком органічно всотало архітектурні досягнення сусідніх країв. Ось таким і має бути братство народів!