Місяць вересень, 14-й день. Всесвітнє воздвиження Чесного і Животворчого Хреста
На великій вечірні
На Господи, взиваю… стихири свята на 8, глас 6.
Хрест воздвигається, на якому був розіп’ятий Христос; страждання пречисті нехай оспівує святе творіння; бо на ньому Він убив того, хто нас убив, умертвлених оживив і на небесах сподобив нас жити, Милосердний, з великої благости. Цим радіючи, піднесім ім’я Його і звеличмо безмежне сходження (тричі).
Мойсей прообразував тебе, коли руки хрестовидно до небес звів і силу переміг Амалика-мучителя, Хресте чесний, вірних похвало, страдників утвердження, апостолів прикрасо, праведних поборнику, всіх преподобних спасителю. Тому, бачачи вознесеним тебе, все творіння веселиться і торжествує, прославляючи Христа, що всіх у Собі об’єднав через превелику благість (тричі).
Хресте пречесний, тебе ж чини ангельські, радіючи, оточують, нині ти воздвигаєшся і Божественним дійством підносиш усіх, хто був вигнаний, обманений споживою, і зійшов до смерти. Тому всі вірні, устами і серцем тебе лобизаючи, благодать отримують. Підносьте, оспівуючи,хрест преблагого Бога і поклоняйтесяйогоБожественному підніжжю (двічі)
Слава: і нині.
Прийдіть, усі народи, благословенному древу поклонімося, через нього бо відновилася вічна правда,Той, хто спокусив Адама древом, спокушається хрестом; і, будучи знищеним, падає падінням дивним той, хто мучительством одержав царське творіння. Кров’ю Божою отрута зміїна змивається, і прокляття руйнується осудженням Праведного;неправедним судом праведник був засуджений; древом подобало древо зцілити і страстями на древі Безстрасноговизволити, засудженого на страждання. Тому славимо, Христе-Царю, Твоє про нас мудре провидіння, яким Ти спас нас усіх як благий і Чоловіколюбець.
Вхід. Прокимен дня.
Якщо трапиться свято це в суботу, то в п’ятницю ввечері співаємо прокимен великий: Бог наш на небесах і на землі все, що захотів, сотворив.
Якщо свято припаде на неділю, то в суботу ввечері прокимен: Господь воцарився…
Паремії три.
Виходу читання (15, 22-16, 1).
Повів Мойсей Ізраїльтян від Червоного моря, і вони вступили в пустелю Сур; і йшли вони три дні пустелею і не знаходили води. Прийшли в Мерру — і не могли пити води в Меррі, тому що вона була гірка, чому і наречено тому місцю ім’я: Мерра (гіркота). І ремствував народ на Мойсея, говорячи: що нам пити? Мойсей воззвав до Господа, і Господь показав йому дерево, і він кинув його у воду, і вода зробилася солодкою. Там Бог дав народу устав і закон, і там випробував його. І сказав: якщо ти будеш слухатися гласу Господа, Бога твого, і чинити угодне перед очима Його, і слухати заповіді Його, і дотримуватися всіх уставів Його, то не наведу на тебе жодної хвороби, які навів Я на Єгипет, тому що Я Господь Бог твій, цілитель твій. І прийшли в Елим; там було дванадцять джерел води і сімдесят фінікових дерев, і розташувалися там станом при водах. І рушили з Елима, і прийшла вся громада синів Ізраїлевих у пустелю Син, що між Едимом і Синаєм.
Притч читання (3, 11-17).
Сину мій, покарання Господнього не відхиляй, і не тяготись викриттям Його; бо кого любить Господь, того карає і благоволить до того, як батько до сина свого. Блаженна людина, яка знайшла мудрість, і смертний, що придбав розум, — тому що придбання її краще за придбання срібла, і прибутку від неї більше, ніж від золота: вона дорожча за дорогоцінне каміння; ніяке зло не може противитися їй; вона добре відома усім, хто наближається до неї, і ніщо з бажаного тобою не зрівняється з нею. Довголіття — у правій руці її, а в лівій у неї — багатство і слава; з уст її виходить правда; закон і милість вона на язиці носить; путі її — путі приємні, і всі стежки її — мирні.
Пророцтва Ісаї читання (60, 11-16).
Так говорить Господь: І будуть завжди відкритими врата твої, Єрусалиме, не будуть зачинятися ні вдень ні вночі, щоб приносили до тебе надбання народів і приводили царів їх. Тому що народ і царства, що не захочуть служити тобі, — загинуть, і такі народи повністю знищаться. Слава Ливану прийде до тебе кипарис і певг і разом кедр, щоб прикрасити місце святилища Мого, і Я прославлю підніжжя ніг Моїх. І прийдуть до тебе з покірністю сини тих, які пригнічували тебе, і впадуть до підніжжя ніг твоїх усі, що нехтували тобою, і назвуть тебе градом Господа, Сионом Святого Ізраїлевого. Замість того, що ти був залишений і ненавидимий, так що ніхто не проходив через тебе, Я зроблю тебе величним навіки, радістю в роди родів. Ти будеш насичуватися молоком народів, і груди царські годуватимуть тебе, і пізнаєш, що Я Господь — Спаситель твій і Відкупитель твій, Сильний Яковів.
На літії стихири самогласні, глас 1.
Нині святі слова Давидові воістину справдились: ось бо явно поклоняємося пречистих ніг Твоїх підніжжю і, на покров Твій уповаючи, всещедрий, взиваємо до Тебе: нехай знаменується на нас світло лиця Твого. Православних людей Твоїх вознеси чесного Хреста Твого воздвиженням, Христе многомилостивий.
Насаджене на лобному місці дерево життя, на якому звершив спасіння на землі предвічний Цар, возноситься нині, освячує світу краї та оновлює воскресіння дім. Радіють ангели на небесах і веселяться люди на землі, з Давидом взиваючи: возносьте Господа Бога нашого і поклоняйтеся підніжжю ніг Його, бо воно святе. Він подає світові велику милість.
Прообразуючи хрест Твій, Христе, патріарх Яків онукам благословення роздавав, на головах їхніх хрестовидно руки склавши. Його ж нині возносячи, ми, Спасе, взиваємо: даруй христолюбивим людям перемогу, як Константину колись подолання.
Глас 2.
Божественний скарб — Хрест Життєдавця — був схований у землі, на небесах же був показаний побожному царю, який після перемоги над ворогами підписав розумне повеління; йому ж радіючи з вірою і любов’ю, він побожно піднявся на висоту бачення; його ж старанням Хрест був знайдений у надрах землі — на визволення світу і на спасіння душ наших.
Хрестообразно складені руки патріарха Якова при благословенні дітей прообразували знамення сили Хреста Твого; його ж ми маємо за надійного охоронителя, відганяємо його всемогутністю демонів полки, ним знищуємо гординю Веліара, найбільшого ворога — Амалика — перемагаємо всезгубну силу. Його ж і нині підносять побожно вірні на очищення гріхів. До Твоєї благости безперестанними гласами взиваємо: Господи, помилуй, що від Діви народився; змилосердься над премудрим творінням рук Твоїх, Благий.
Ти мій покров могутній, тричасний Хресте Христів; освяти мене силою твоєю, щоб я з вірою і любов’ю поклонявся і славив тебе.
Глас 4: Заплещімо нині у пісенному торжестві — і світлими лицями, і язиком ясно взиваймо: Ти, Христе, заради нас суд прийняв, обплювання і рани, і в багряницю одягнувся, і на хрест зійшов; його ж побачивши, сонце і місяць світло сховали, і зі страху земля затряслася, і завіса церковна розідралася надвоє. Ти і нині даруй нам хрест Твій чесний, охоронителя і прогонителя демонів, щоб усі, цілуючи хрест, взивали до нього: спаси нас, хресте, силою твоєю; освяти нас світлістю твоєю, чесний хресте, і укріпи нас воздвиженням твоїм; бо ти дарований нам як світло і спасіння душ наших.
Світлосяянням зірок Ти показав образ хреста благочестивому царю великому як знамення перемоги; його ж мати Єлена знайшла і явила світу; і тебе нині воздвигаємо і з вірою взиваємо: просвіти нас сяянням твоїм, Хресте життєдайний; освяти нас силою твоєю, всечесний Хресте; і утверди нас воздвиженням твоїм, підносячись на ворогів.
Слава: і нині, глас 4.
Чесного Хреста, Христе, дійство прообразував Мойсей, перемігши Амалика в пустелі Синайській: коли бо здіймав руки, зображення хреста творячи, укріплялися люди; нині ж пророцтво на нас звершилось: нині хрест воздвигається, і демони тікають, нині все творіння від тління визволилося, бо всі дари нам через хрест засяяли. Тому всі, радіючи, припадають до Тебе, взиваючи: які величні діла Твої, Господи, слава Тобі.
На стиховні стихири, глас 5.
Радуйся, живоносний Хресте, благочестя непереможна перемого, двері райські, вірних утвердження, Церкви огороже, тобою бо тління знищене, і смерті держава зруйнована, і ми піднеслися від землі до небес; зброє непереможна, бісів поборнику, славо мучеників, преподобних красо, пристановище спасіння, даруй світові велику милість.
Стих: Возносьте Господа Бога нашого і поклоняйтеся підніжжю ніг Його, бо воно святе.
Радуйся, Хресте Господній, тобою людство від клятви визволилося; дійсної радости знамення, вороги проганяються твоїм воздвиженням, всечесний. Для нас ти помічник, царів сила, кріпкість праведних, священиків прикраса, жезл сили, яким ми направляємося; зброя миру, тебе зі страхом оточують ангели, Христа божественна слава, що подає світові велику милість.
Стих: Бог же Цар наш раніше віків учинив спасіння посеред землі.
Радуйся, сліпих наставнику, немічних лікарю, воскресіння всіх померлих, ти воздвигнув тих, що у тління впали, Хресте чесний, яким зруйнувалася клятва і процвіло нетління, і земні обожилися, і диявол остаточно скинутий. Нині бачимо тебе, руками архиєрейськими воздвигнутим, прославляємо на тобі Піднесеного, і тобі поклоняємося, черпаючи велику милість.
Слава: і нині, глас 8.
Тебе Мойсей прообразував собою, Амалика перемагаючи, і Давид підніжжю твоєму кланятись повелів. Чесному Хресту Твоєму, Христе Боже, нині ми грішні, поклоняємось, устами недостойними Тебе, що з волі Своєї на ньому прибитий був, оспівуючи, молимося: Господи, з розбійником Царства Твого сподоби нас.
Нині відпускаєш…
На благословення хлібів тропар, глас 1.
Спаси, Господи, людей Твоїх і благослови насліддя Твоє, перемогу православним християнам над супротивниками подай і хрестом Твоїм охороняй нас, оселю Твою.
На ранній
На Бог Господь… тропар (тричі).
Після 1-ї кафизми сідальний, глас 6.
Тільки воздвигнулося древо, Христе, Хреста Твого, захиталася смерть. Тебе ж бо поглинуло пекло і відразу з тремтінням явив Ти нам спасіння Твоє, Святий, і славословимо Тебе, Сину Божий, помилуй нас.
Слава: і нині, глас 1.
Древу Хреста Твого поклоняємося, Чоловіколюбче, бо на ньому розіп’явся Ти, життя всіх. Рай відкрив Ти, Спасе, розкаяному розбійнику, і насолоди він сподобився, сповідуючи Тебе; пом’яни мене, Господи. Прийми, як його, і нас, що взиваємо: згрішили всі, але з благосердя Твого не зневаж нас.
Після 2-ї кафизми сідальний, глас 6.
Нині сповнилося пророче слово, ось бо поклоняємося місцю, де стояли ноги Твої, Господи; і, древо спасіння прийнявши, від гріховних пристрастей свободу отримали молитвами Богородиці, єдиний Чоловіколюбче.
Слава: і нині, глас 8.
Прообразував колись Ісус Навин хреста образ, коли руки підняв хрестовидно, Спасе мій, і зупинилося сонце, поки не переміг він ворогів, що противилися Тобі, Богу. Нині бо зайшло Сонце, побачивши Тебе на хресті. Ти смерти державу зруйнував і весь світ воздвигнув з Собою.
Величання: Величаємо Тебе, Життєдавче Христе, і шануємо Хрест Твій чесний, ним же спас нас від неволі ворожої.
Псалом вибраний: Суди, Господи, тих, що обідили мене, побори тих, що боряться зі мною.
Після полієлея сідальний, глас 8.
В раю мене спочатку дерево нагим зробило, і через споживання ворог приніс умертвлення; Христа ж древо одіяння життя людям принесло; воно було поставлене на землі, й увесь світ сповнився великої радости. Його ж бачачи піднесеним, до Бога з вірою взиваємо: повний слави дім Твій.
Слава: і нині, той самий.
Прокимен, глас 4: Побачили всі кінці землі спасіння Бога нашого.
Стих: Заспівайте Господу пісню нову, бо все дивно сотворив Господь.
Воскресіння Христове бачивши… Псалом 50 і стихира, глас 6.
Хресте Христів, заблудлих наставнику, сущим у бурі — пристановище, в боротьбі перемога, вселенної утвердження, недужих лікарю, мертвих воскресіння, помилуй нас.
Канон Хресту, глас 8
Ірмоси по двічі, тропарі на дванадцять.
Пісня 1
Ірмос: Хрест накреслив Мойсей жезлом, Червоне море розділивши, й Ізраїль пройшов стопами; коли ж увійшли фараонові колісниці, ударивши, з’єднав, зворотно написавши непереможню зброю; тому Христа оспівуємо, Бога нашого, бо Він прославився.
Образ пречистої страсти колись Мойсей у собі самому прообразував, стоячи серед обраних, хрест зобразивши розпростертими руками, переміг державу Амалика-губителя. Тому Христу співаємо, Богу нашому, бо Він прославився.
Поклав Мойсей на стовпі лікування, спасіння від загибелі, від ядовитого укусу, і до дерева хрестовидно змія прив’язав, викривши в цьому шкоду лукаву. Тому Христу співаємо, нашому Богу, бо Він прославився.
Показало небо хрест як перемогу ревнителя благочестя і царя богомудрого; ворогів же лють він хрестом подолав, омана припинилася, і віра божественна поширилася по всій землі. Тому Христу співаємо, Богу нашому, бо Він прославився.
Катавасія — обидва кліроси разом: Хрест накреслив Мойсей…
Пісня 3
Ірмос: Жезл як образ таїни сприймається, народження бо передбачає священика; для неплідної раніше Церкви нині зацвіло древо Хреста, на державу й утвердження.
Коли ударом у камінь виточив воду непокірним і жорстокосердим людям, виявилося богообраної Церкви преславне таїнство, для якої хрест є держава й утвердження.
Із ребра пречистого, списом проколотого, вода з кров’ю витекла, і відновила завіт, і гріх омився: бо для вірних хрест є похвалою, для царів — держава й утвердження.
Сідальний, глас 4: Тобою, триблаженний і життєдайний Хресте, утверджуючись, люди торжествують з безтілесними чинами, собори архиєрейські благоговійно оспівують, безліч монахів і посників поклоняються, Христа ж розіп’ятого всі славимо.
Слава: і нині, той самий.
Пісня 4
Ірмос: Почув, Господи, провидіння Твого таїнство, зрозумів діла Твої і прославив Твоє Божество.
Древом Мойсей гірку воду джерел у пустелі перемінив колись, хрестом виявляючи переміну людей до благочестя.
В глибину занурене древо розсікло Йордан, знаменуючи хрестом і хрещенням відсічення омани.
Чверть людей постала перед скинією свідоцтва, утворивши хрест, хрестовидним способом прославившись.
Дивно розпростертий хрест сонячне проміння випромінює, і сповіщають небеса славу Бога нашого.
Пісня 5
Ірмос: О, триблаженне древо, на ньому розіп’явся Христос, Цар і Господь, ним же впав той, що спокусив деревом, спокусившись Тобою, Богом, розіп’ятим плоттю, що подаєш мир душам нашим.
Від тебе, оспіване древо, на якому розіп’явся Христос, сторожа, що охороняла Едем, відвернулася, посоромившись хреста, херувим відступив, заради розіп’ятого на тобі Христа, що подає мир душам нашим.
Підземні сили бояться хреста, накресленого знамення у повітрі, яким ходять небесні й земні роди, коліна схиляючи перед Христом, що подає мир душам нашим.
Зірками нетлінними явився божественний хрест засліпленим людям, заблудлим в омані, засяяло божественне світло, що просвічує всіх, хто вірує в Христа розіп’ятого, що подає мир душам нашим.
Пісня 6
Ірмос: В утробі морського звіра руки Іона хрестовидно простягнув, спасительні страждання прообразовуючи явно; тому триденним вийшов, всесвітнє воскресіння проповідуючи Христа Бога, плоттю розіп’ятого, Який триденним воскресінням світ просвітив.
Старістю і хворобою обтяжений, Яків, руки схрестивши, показав дію живоносного хреста: старозавітне писання, що має прообрази, по-новому написав, зобразивши хрест, на якому розіп’явся Бог, і душе-пагубну недугу омани відігнав.
На юні голови поклав руки божественний Ізраїль, хрестовидно благословляючи старшого за славою, за звичаєм законослухняних людей. Тому він не змінив життєносного образа і на тому, кого підмінили оманою, взиваючи: прийдуть бо люди Христові Божі новоутверджені, що хрестом охороняються.
Кондак, глас 4: Вознісся на хрест волею, Христе Боже, даруй же щедроти Твої новим людям Твоїм, що носять ім’я Твоє. Звесели силою Твоєю православних людей, подаючи їм перемогу над супротивниками зброєю миру — хрестом Твоїм, непоборним знаменом перемоги.
Ікос: Той, хто до третього неба був піднятий у рай і слова чув невимовні й божественні, які не можуть люди промовляти, галатам пише: як любителі писання прочитайте і пізнайте — мені немає чим хвалитися, тільки одним хрестом Господнім, на ньому ж Він постраждав і вбив страсті. Тому і ми тримаємо хрест Господній, який прославляють усі, бо це є спасительне древо, зброя миру, непереможна перемога.
Пісня 7
Ірмос: Злочестивих людей схвилювало безумне повеління мучителя, що дихало погрозами і злохулінням богомерзенним; однак трьох юнаків не застрашили ні лють звіряча ні вогонь, що все спалював, але дух росоносний протистояв; тому ті, що у вогні, співали: прославлений отців і наш Боже, благословенний Ти.
Від дерева споживши плоду, перший з людей оселився у тлінні, смертю був покараний, і весь світ через нього занурився у тління; але земнородні, визволені хресним древом, взивають: оспіваний отцями і нами Боже, благословенний єси.
Порушив Адам заповідь Божу непослухом, і дерево принесло смерть людям; утвердження ж пречесного древа дарувало життя і відкрило рай благорозумному розіп’ятому розбійнику, що взивав: отців і наш Боже, благословенний єси.
Передбачаючи майбутнє Царство Боже, Ізраїль узяв жезл Йосифа як прообраз преславного хреста; він бо царів переможна похвала і світло для тих, що з вірою взивають: оспіваний отцями і нами Боже, благословенний єси.
Пісня 8
Ірмос: Благословляйте, юнаки, Тройці рівночисельні, Творця Бога Отця, оспівуйте Слово, що зійшло і вогонь на росу перетворило, і прославляйте Духа Всесвятого, що всім життя подає, повіки.
Воздвигнуте древо, окроплене кров’ю втіленого Сина Божого, небесні сили, оспівуйте земнородних визволення; люди, святкуючи, поклоняйтеся хресту Христовому, яким спасіння світу — повіки.
Земнородні, возносьте побожно руками джерело благодаті — хрест, на якому стояв Христос Бог, і спис, що проколов тіло Слова Божого, щоб усі народи бачили спасіння Боже, прославляючи Його повіки.
Божественним судом напередобрані радіють, християнські вірні царі хваляться переможною зброєю, прийнявши від Бога хрест чесний, ним бо ті, що хочуть війни, розвіються повіки.
На 9-й пісні замість Чеснішу… заспіви свята з ірмосом і тропарями.
Величай, душе моя, пречесний хрест Господній.
Пісня 9
Ірмос: Таємний Ти, Богородице, рай, що нерукотворно виростив Христа, Ним же хресне живоносне на землі посаджене древо. Тому нині, піднесеному Йому поклоняючись, Тебе величаємо.
Нехай радіють усі дерева дібров, бо освятилася їх природа, коли на древі був розіп’ятий Христос, Яким від початку вони були насаджені. Нині, коли його возносять, поклоняючись йому, Тебе величаємо.
Священна постала сила, і глава всім богомудрим — хрест, яким духовно знищується вся сила грішників. Нині, коли його возносять, поклоняючись йому, Тебе величаємо.
Інший приспів: Величай, душе моя, животворчого хреста Господнього воздвиження.
Інший.
Ірмос: Спожива древа, що принесла людям смерть, хрестом знищена нині, бо всесвітня праматірна клятва зруйнована народженням Пречистої Богоматері; Її ж усі Сили Небесні величають.
Горе вбивче, що від дерева, Ти, Господи, не залишив, бо хрестом остаточно його знищив. Тому древом колись підсолодив гіркі води Мери, прообразуючи силу хреста; його ж усі Сили Небесні величають. Затьмарених мороком гріха праотця, Господи, нині осяяв хрестом, бо впале оманою нестримане єство всього роду нашого нині знову оновило світло хреста Твого; його ж, вірні, величаємо.
Щоб показати образ хреста, якому поклоняються, Господи, на небесах для всіх Ти зобразив преславний хрест, світлом безмежним осяявши, Царю, Всезброю непереможну; тому Тебе всі сили небесні величають.
Катавасія: Тайний Ти, Богородице, рай… і Спожива древа…
Світильний: Хрест — охоронитель усієї вселенної; хрест — краса Церкви; хрест — царів держава; хрест — вірних утвердження; хрест — ангелів слава і демонів ураження (двічі).
Слава: і нині…
Нині воздвигається хрест, і світ освячується; Той, Хто з Отцем сидить і з Духом Святим, на ньому руки простягнув; весь світ привів він до Твого, Христе, пізнання; тих, що на Тебе надіються, сподоби Божественної слави.
На Хваліте… стихири на 4, глас 8.
О, преславне чудо, живоносний сад, хрест Господній, на висоту вознесений, являється нині; його славословлять усі краї землі, страхаються демонів полки. О, який дар людям дається. Ним же, Христе, спаси душі наші як єдиний благоутробний (двічі).
О, преславне чудо: як гроно, повне життя, піднято Всевишнього; на землі воздвигнутий хрест бачимо нині — ним усі до Бога навертаються, і смерть остаточно переможена. О, древо пречесне, через тебе ми отримуємо в Едемі безсмертну їжу, Христа прославляючи.
О, преславне чудо, ширина хреста і довжина небесам рівні, бо Божественною благодаттю все освячується, хрестом народи варварські перемагаються, ним скіпетри царів утверджуються; о, божественна ліствиця, якою ми піднімаємося на небеса, прославляючи в піснях Христа Господа. Слава; і нині, глас 6.
Нині підноситься хрест Господній, і вірні, приходячи з вірою, отримують зцілення душі й тіла, і від усякої хвороби. Його ж цілуємо зі страхом і радістю: зі страхом, бо грішні, а з радістю — заради спасіння, яке подає світу розп’ятий на ньому Христос Бог, що має велику милість.
Велике славослів’я співаємо тихо і милозвучно, Воздвиження хреста і поклоніння — як повеліває устав.
Стихири на цілування Чесного Хреста, глас 2.
Прийдіть, вірні, животворчому древу поклонімося, на ньому Христос, Цар слави, волею руки розпростер і возніс нас до першого блаженства, яке раніше ворог із заздрости украв і відігнав нас від Бога. Прийдіть, вірні, древу поклонімося, ним же сподобилися невидимих ворогів знищити голови. Прийдіть, всієї вселенної народи, хрест Господній піснями вшануємо. Радуйся, хресте, загиблого Адама остаточне визволення, тобою бо побожні царі наші хваляться, твоїй бо силі ізраїльські люди підкоряються, тебе нині християни зі страхом цілують, на тобі розіп’ятого Бога славлять, взиваючи: Господи, на хресті розіп’ятий, помилуй нас як благий і чоловіколюбець.
Глас 5: Прийдіть, люди, преславне чудо побачивши, хреста силі поклонімось: через дерево в раю смерть виросла, нині ж через древо життя зацвіло, бо безгрішний Господь на ньому розіп’явся. Від Нього всі народи нетління черпають і взивають: Господи, Ти хрестом смерть подолав і нас визволив, слава Тобі. Сповнився, Боже, глас пророків Твоїх, Ісаї та Давида, які провіщали: прийдуть усі народи, Господи, і схиляться перед Тобою. Людей же, які благодаті Твоєї, Благий, сповнились, і хрест Твій чесний, який Ти в Єрусалимі перетерпів за нас, зберегли, спаси і недоступними для гріха збережи.
Глас 6: Чотирикінечний світ сьогодні освячується через чотирикінечний Твій хрест, Христе Боже наш, і благовірні царі співвозносяться, а вороги осоромлюються: великий Ти, Господи, і дивний у ділах Твоїх, слава Тобі.
Пророків гласи про древо святе провістили, ним бо від древньої клятви звільнився Адам; творіння ж нині, коли возноситься хрест, приносить моління, від Бога просячи великої милости. Єдиний благосердий, безмірний Владико, будь нам очищенням і спаси душі наші.
Глас 8: Сповнилося слово пророка Твого Мойсея, Господи, який сказав: побачите життя ваше, яке висітиме перед очима вашими. Сьогодні хрест підноситься і світ від омани звільняється, нині Христове воскресіння оновлюється, і краї землі радіють, на кимвалах Давидових пісню Тобі співаючи: звершив Ти посеред землі спасіння Боже, хрест і воскресіння, заради них спас нас як благий і Чоловіколюбець, всесильний Господи, слава Тобі.
Нині Владика творіння і Господь слави на хресті розпинається і в ребра проколюється, жовч та оцет споживає, у вінок терновий одягається Той, Хто небо хмарами покриває, в одежу наруги зодягається; ударяється людською рукою Той, Хто рукою Своєю створив людину; по щоках б’ють Того, Хто зодягає небо хмарами; обплювання і рани приймає, зневагу і ганьбу і все терпить заради нас, засуджених, Визволитель і Бог наш, щоб спасти світ від рабства гріха як благоутробний.
Слава: і нині, глас той самий.
Нині Недоторканий єством доторкається до мене; терпить страсті Той, Хто мене звільняє від пристрастей; Той,Хто подає світло сліпим, беззаконними устами обпльовується, віддає плечі для ран заради полонених. Його на хресті бачачи, чиста Діва і Мати з болем усерці взиває: горе мені, Сину, за що таке з Тобою чинять. Величніший добротою за всіх людей, бездиханним стаєш, не маючи ні вигляду, ні краси. Горе мені, Світло Моє, не можу дивитися на Тебе мертвого, утробою уражаюся, і меч серце моє пронизує; оспівую страсті Твої, поклоняюся благосердю Твоєму, довготерпеливий Господи, слава Тобі.
Також єктенії і відпуст.
На літургії
Антифон 1, глас 2 (Псалом 21).
Стих 1: Боже, Боже мій! Зглянься на мене! Нащо Ти покинув мене?
Молитвами Богородиці, Спасе, спаси нас.
Стих 2: Далеко від спасіння мого слова плачу мого.
Молитвами Богородиці, Спасе, спаси нас.
Стих 3: Боже мій, взиваю вдень — і Ти не чуєш; вночі — і нема мені спокою.
Молитвами Богородиці, Спасе, спаси нас.
Стих 4: Ти ж в святіші живеш, хвало Ізраїля. Молитвами Богородиці, Спасе, спаси нас.
Слава: і нині…
Молитвами Богородиці, Спасе, спаси нас.
Антифон 2, глас 2 (Псалом 73).
Стих 1: Навіщо, Боже, відкинув Ти нас назавжди? Спаси нас, Сину Божий, що тілом розіп’явся, співаємо Тобі: Алилуя.
Стих 2: Пом’яни людей Твоїх, яких спочатку зібрала рука Твоя.
Спаси нас, Сину Божий, що плоттю розіп’явся, співаємо Тобі: Алилуя.
Стих 3: Ти обрав, як жезл насліддя Твого, гору Сион, на якій оселився Ти.
Спаси нас, Сину Божий, що тілом розіп’явся, співаємо Тобі: Алилуя.
Стих 4: Бог же, Цар наш, раніше віків учинив спасіння посеред землі.
Спаси нас, Сину Божий, що тілом розіп’явся, співаємо Тобі: Алилуя.
Слава: і нині… Єдинородний Сину…
Антифон 3, глас 1 (Псалом 98).
Стих 1: Господь воцарився — нехай бояться народи.
Потім тропар: Спаси, Господи, людей Твоїх…
Стих 2: Господь воцарився — нехай бояться народи. Возсів на херувимах — нехай захитається земля. Спаси, Господи, людей Твоїх…
Стих 3: Господь в Сионі великий і високий над усіма людьми. Спаси, Господи, людей Твоїх.,.
Стих 4: Поклоніться Господу в дворі святім Його.
Спаси, Господи, людей Твоїх…
Далі вхід.
Диякон: Премудрість, станьмо побожно.
Вхідне: Возносьте Господа Бога нашого і поклоняйтеся підніжжю ніг Його, бо воно святе.
Тропар: Спаси, Господи, людей Твоїх…
Слава; і нині…
Кондак: Вознісся на хрест волею… Замість Трисвятого… Хресту Твоєму поклоняємся, Владико, і святе воскресіння Твоє славимо.
Прокимен: Возносьте Господа Бога нашого і поклоняйтеся підніжжю ніг Його, бо воно святе.
Стих: Господь воцарився — нехай бояться народи.
Апостол; Послання до Коринф’ян, зачало 125 (1, 18-24).
Алилуя, глас 1: Пом’яни людей Твоїх, яких спочатку зібрала рука Твоя.
Стих: Бог же, Цар наш, раніше віків учинив спасіння посеред землі.
Євангеліє від Іоана, зачало 60 (19, 6-11; 13-20; 25-28; 30-35).
Причасний: Яви нам світло лиця Твого, Господи.
Замість Достойно… задостойник свята.
Величай, душе моя, пречистий хрест Господній.
І ірмос: Тайний Ти, Богородице, рай…
Ні сиру, ні яєць, ні риби ніхто не повинен насмілюватися вживати.
На вечірні
На Господи, взиваю… стихири свята 3, глас 5.
Радуйся, живоносний Хресте… (стор. 37).
Радуйся, Хресте Господній… (стор. 37).
Радуйся, сліпих наставнику… (стор. 37).
Інші стихири святого, глас 1.
Всезброєю благочестя одягнувшися, став Ти, Никито страстотерпче, поборником Христа Всецаря; як колись Гедеон всемогутній, іноплемінних полки подолав мужньою твоєю сміливістю.
Ти, мученику, поборов іноплемінника всесильною вірою Спасовою, богомудрий, перетерпівши страждання. Тому мудро навернув варварів до Творця і Владики всіх, і прославляють Його побожно.
Ти, мученику, приніс славу Христу — початки від варварів, став страдником богомудрим і помер за Тройцю. Тому явно й вінець прийняв і, як світило, сяєш красою у світі, достославний.
Слава… святого, глас 6.
Як світильник мучеників тебе знаємо, Никито, Христів страднику; ти бо залишив на землі славу своєї достойности, безбожжя вітчизни зненавидів, богів їхніх знищив, перемогою варварів посоромив, за Христа мучеництво звершив і став воїном небесного Бога. За нас молися, благодійнику всіх, щоб ущедрити і спасти душі наші.
І нині… свята, глас той самий.
Пророків гласи про древо святе провістили, ним бо від древньої клятви звільнився Адам; творіння ж нині, коли позноситься хрест, приносить моління, від Бога просячи великої милости. Єдиний благосерднй безмірний Владико, будь нам очищенням і спаси душі наші.
Вхід. Прокимен, глас 7: Бог наш на небесах і на землі все, що захотів, сотворив.
Стих: При виході Ізраїля із Єгипту, від людей чужих, до дому Якова, стала Юдея святинею його.
Стих: Море побачило і побігло, Йордан повернувся назад.
Стих: Що з тобою, море, що ти побігло, і з тобою, Йордане, що ти повернувся назад?
На стиховні стихири, глас 6.
Хрест воздвигається, на якому був розіп’ятий Христос; страждання пречисті нехай оспівує святе творіння; бо на ньому Він убив того, хто нас убив, умертвлених оживив і на небесах сподобив нас жити, Милосердний, з великої благости. Цим радіючи, піднесім ім’я Його і звеличімо безмежне сходження (тричі).
Стих: Возносьте Господа Бога нашого і поклоняйтеся підніжжю ніг Його, бо воно святе.
Мойсей прообразував тебе, коли руки хрестовидно до небес звів і силу переміг Амалика-мучителя, Хресте чесний, вірних похвало, страдників утвердження, апостолів прикрасо, праведних поборнику, всіх преподобних спасителю. Тому, бачачи вознесеним тебе, все творіння веселиться і торжествує, прославляючи Христа, що всіх у Собі об’єднав через превелику благість (тричі).
Стих: Бог же, Цар наш споконвіку, вчинив спасіння посеред землі.
Хресте пречесний, тебе ж чини ангельські, радіючи, оточують, нині ти воздвигаєшся і Божественним дійством підносиш усіх, хто був вигнаний, обманений споживою, і зійшов до смерти. Тому всі вірні, устами і серцем тебе лобизаючи, благодать отримують. Підносьте, оспівуючи, хрест преблагого Бога і поклоняйтеся його Божественному підніжжю (двічі).
Слава… святого, глас 8.
Перемоги тезоіменним став ти, мученику всечесний Микито, у подвизі проповідував Христа Бога нашого, і перед царями і мучителями Його сповідав. Тому не переставай молитися за мир світу, за христолюбивих царів і за всіх, хто пам’ять твою святкує вірно, єдиному Чоловіколюбцю, щоб визволитися від усякого гніву.
І нині…
Сповнилося слово пророка Твого Мойсея, Господи, який сказав: побачите життя ваше, яке висітиме перед очима вашими. Сьогодні хрест підноситься і світ від омани звільняється, нині Христове воскресіння оновлюється, і краї землі радіють, на кимвалах Давидових пісню Тобі співаючи: звершив Ти посеред землі спасіння Боже, хрест і воскресіння, заради них спас нас як благий і Чоловіколюбець, всесильний Господи, слава Тобі.
Тропар, глас 4: Хрест Христів ти щиро сприйняв як зброю, на боротьбу з ворогами пішов і за Христа постраждав, у кінці у вогні святу душу твою Господу віддав: тому і дари зцілення від Нього сподобився прийняти, великомученику Микито. Моли Христа Бога, щоб спастися душам нашим.
Слава: і нині, свята.
Спаси, Господи, людей Твоїх…