«Наша Парафія»

Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів

 
БібліотекаБогослужбові книжки, церковні піснеспівиОктоїх

Глас 8. Неділя

У неділю на полуношниці

Канон Пресвятій і Животворчій Тройці.
Творіння Митрофанове. Глас 8

Пісня 1

Ірмос: Колісниці гонителя фараона Потопив, чудодійний Мойсеїв жезл хрестовидно вдарив і розділив море; Ізраїля ж утікача пішохідця спас, що співав пісню Богові.

Приспів: Пресвята Тройце, Боже наш, слава Тобі.

До Трисонячного Царя, Сотворителя і Промислителя всього, до єдиного Благого, єством сущого, до єдиного, що має славу Божества, до Бога єдинона­чального припадімо, співаючи трисвяту пісню.

Слова божественні і пророцтва з небес пам’ятаю­чи, прославимо єдине Богоначальне єство, споконві­чне, співбезначальне у трьох Особах: Отця, і Сина, і Духа, співтворче, всесильне.

Будучи священнотаїнником, Авраам, священнооб­разно радіючи, прийняв у давнині Творця всіх і Бога і Господа і пізнав єдину державу у Трьох Іпостасях.

Богородичний: Ти безмужньо народила Христа, по­дібного до нас, Який прийняв наше єство і залишив­ся незмінним в обох природах, Пречиста; Його ж без­перестанно благай дарувати мені прощення гріхів і визволення від спокус.

Пісня 3

Ірмос: Ти, що утвердив на початку небеса словом і землю на водах оснував; на камені заповідей Твоїх, Христе, утвер­ди мене, бо нема святого, крім Тебе, єдиний Чоловіколюбче.

Ісая бачив Тебе, неприступного Бога і Царя слави, на престолі високому, Якого безперестанними пісня­ми славили херувими і серафими, Єдиного Триіпос­тасного.

Єдиного від Отця як від Вищого Розуму рожден­ного Слова, і Духа, Який невимовно від Отця сходить, єдиного Бога Трисонячного шануємо.

Сущий нерожденний Отець із Свого єства народжує нетлінно Сина, Світло від Світла, єдиносущне Світло Духа сходить від Отця; Тройця всетворча і єдиночесна.

Богородичний: Ти явилася храмом чистим Христа, Діво Мати Маріє, що все всесильно і премудро со­творив, упорядкував і промишляє; Твоїми матерні­ми молитвами сотвори Його милостивим до мене.

Далі: Господи, помилуй (тричі).

Сідальний, глас 8

Трисонячного і чесного Богоначала силу нині про­славимо, вірні, бо Він одним словом сотворив ан­гельські чини і нижчі церковні чиноначала, які взи­вають: Свят, Свят, Свят єси, Боже Преблагий: слава і спів державі Твоїй.

Слава, і нині… богородичний: Ти, що народила не­змінного Бога, утверди, Всеблага, матерніми Твоїми молитвами серце моє, що завжди змінюється гріхом, і лінивством, і підступами лукавого, щоб і я вдячно славив Тебе, Богородице Маріє; помилуй стадо Твоє, яке Ти придбала, Всенепорочна.

Пісня 4

Ірмос: Ти моя кріпкість, Господи, Ти моя і сила, Ти мій Бог, Ти моє радування; не залишивши лона Отчого, Ти нашу убогість відвідав; тому з пророком Авакумом взиваю до Тебе: силі Твоїй слава, Чоловіколюбче.

Схід Божества, явившися сущим у темряві, розі­гнав усю несвітлу ніч пристрастей; і Сонце правди засяяло, просте за істотою, трисяяння Особами; Його ж завжди оспівуємо і славимо.

Устами серафимів оспіваного, земними устами про­славляємо єдиного і троїчного Господа слави, єством і іпостасями, взиваючи: о Всецарю, подай рабам Твоїм прощення різних гріхів!

Невидима, всещедра, благоутробна, чоловіколюбна, чесна і богоначальна Тройце, ти утримуєш усе існуюче, не забудь до кінця мене, раба Твого; і не зруйнуй завіту, який Ти заповідав рабам Твоїм, заради невимовної милості.

Богородичний: Безначальне Слово знайшло Тебе, Пречиста, єдину від віку прекрасну доброту Яковову, і оселилося в Тобі заради благосердя, оновило людське єство; Його ж моли безперестанно визволи­ти мене від усякої скорботи.

Пісня 5

Ірмос: Навіщо Ти мене відкинув від лиця Твого, Світло незаходиме, і покрила мене, окаянного, темрява чужорід­на, але наверни мене і до світла заповідей направ путі мої, молюся.

Співспоконвічні три Особи славимо, єдиного ж Гос­пода, Божественне єство, просте, роздільне і з’єдна­не, вірно оспівуємо; Богоначальна Тройце, визволи від скорботи рабів Твоїх.

Дуже ридаю я через неміч душі моєї, і, не бажаю­чи, я страждаю; воістину невільна зміна; заради цьо­го взиваю: Живоначальна Пресвята Тройце, утвер­ди мене в доброму житії.

Дрімотою гріховною обтяжений я, і тягне мене в сон гріховний; як чоловіколюбива, і всеблага, і всемилостива, Богоначальна Пресвята Тройце, ущедри і підніми мене.

Богородичний: Мати Діво Отроковице, Пречиста, всенепорочна, богоблагодатна, Твоїми молитвами со­твори милостивим до мене Сина і Бога Твого і Господа; і незабаром визволи раба Твого від пристрастей і гріхів.

Пісня 6

Ірмос: Очисти мене, Спасе, бо многі беззаконня мої, і з глибини гріха виведи, молюся; до Тебе бо взиваю: почуй мене, Боже спасіння мого.

Уподібнюючись небесним розумним чиноначалам, єдиноначальна споконвічна Тройце, трисвятими піснями Тебе славословимо земними нашими устами.

Триіпостасному Богу, що за образом Своїм сотво­рив людину і з несущого все премудро влаштував, поклоняюся, і шаную, і оспівую, і величаю.

Вседержителю Боже і єдиний неосяжний, трисонячний Владико, вселися в мене, і осяй мене, і напо­ум як благоутробний.

Богородичний: Ти, Пречиста, явилася храмом невмістимого Бога; покажи і мене храмом Його боже­ственної благодаті Твоїми молитвами, Пресвята Вла­дичице, і збережи неушкодженим.

Далі: Господи, помилуй (тричі).

Сідальний, глас 8

Отця безначального, Сина співбезначального і Духа Божественного, вірні, воістину оспівуймо в піснях як незлитних, незмішаних і незмінних, Тройцю просту і Святу і з’єднану, взиваючи з ангелами: Свят єси, Отче, Сину, з Духом Пресвятим і Чесним. Помилуй, Влади­ко, тих, кого Ти створив за образом Твоїм.

Слава, і нині… богородичний: Дякуємо Тобі завжди, Богородице, і величаємо, і поклоняємося Тобі, Чиста, оспівуючи Різдво Твоє, Благодатна, взиваючи безперестанно: спаси нас, премилостива Діво, як блага, в час випробування, щоб не були осоромленими раби Твої.

Пісня 7

Ірмос: Божим сходженням зганьблено колись вогонь у Вавилоні, заради цього юнаки в печі радісними ногами, як у квітнику, ходили і, радіючи, співали: благословенний, Боже отців наших.

Невимовною Твоєю премудрістю і безоднею благості покажи мене, раба Твого, задарма помилуваним; і нині, як і в давнині, Тройце Єдинице Боже, визволи від озлоблення, гріхів і пристрастей (двічі).

Розум ненароджений Отець, і Слово народжене від Нього, і Дух Божественний, що незбагненно сходить, Боже єдиноначальний, трисонячний, оспівую Тебе: благословенний Бог отців наших.

Богородичний: Умертвлений, будучи напоєним грі­ховною отрутою, вдаюся до Тебе, Пречиста, з вірою, бо Ти народила Начальника життя; оживи Твоїми молитвами раба Твого і визволи від спокус і пристра­стей, єдина Чиста.

Пісня 8

Ірмос: Семикратно розпалив піч халдейський мучитель побожним юнакам, побачивши їх спасенними силою вели­кою, Творцю і Визволителю взивав: юнаки, благословляй­те, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.

Світло незаходиме, трисяйне і трисонячне, єдино­начальне і самодержавне, просте, Боже неосяжний і Господи самодержавний, нині осяй моє серце, темне і затьмарене, і покажи його світлосяйним і світлоносним, щоб оспівувати Тебе і прославляти по всі віки.

Священними крилами божественні серафими лиця і ноги благоговійно закривають, не терплячи слави незбагненної доброти Твоєї, Тройце Пресвята, благоначальна, і богоначальна, і єдиноначальна; однак і ми насмілюємось оспівувати Тебе і славити вірно повіки.

Богоначало безначальне, всесильну і всеблагу, досконалоначальну, благодійну, незбагненну, причину без причини, творчу, споконвічну, промислительну і спасительну для всіх, Єдиницю за істотою і Тройцю в Особах, славлю Тебе вірно, Боже мій, повіки.

Богородичний: На землі засяяло Сонце невечірнє дівственним народженням із Тебе, Пречиста Влади­чице, і людей визволило з ідольського затьмареного мороку; тому і нині осяй мене промінням Його Богоначала і збережи раба Твого.

Пісня 9

Ірмос: Вжахнулося від цього небо, і здивувалися краї землі, бо Бог явився людям у плоті, і лоно Твоє стало про­сторішим за небеса; тому Тебе Богородицею ангелів і лю­дей чиноначала величають.

Тебе, що над усім царює, вседіюче і безначальне єство, найвеличнішу, єдиноначальну Тройцю, нині славословлячи, просимо прощення гріхів, світові миру і церквам єдинодушність (двічі).

Єдине і трисяйне владичество, єдине трисонячне богоначало, прийми співців Твоїх і визволи від гріхів, і спокус, і зла; і незабаром подай мир чоловіколюбно і церквам з’єднання.

Богородичний: В утробі дівочій оселившися, Хрис­те Спасе мій, явився Ти світові Твоєму безмужньо, воістину незмінним і незлитним, і обіцяв бути завж­ди з рабами Твоїми; тому молитвами народившої Тебе подай мир усім людям Твоїм.

Далі приспіви Григорія Синаїта: Достойно є… та інше полуношниці, написане в кінці цієї книги.

У неділю на ранній

Після Шестипсалмія та єктенії співаємо Бог Господь… і воскресний тропар (двічі) і богородичний (один раз). Потім читаються кафизми.

Після першої кафизми читається сідальиий неділі: Воскрес Ти з мертвих, Життя всіх, і ангел світлий сповістив жонам: перестаньте плакати, благовістіть апостолам, співаючи проголошуйте, що воскрес Хри­стос Господь, Який благозволив як Бог спасти рід людський.

Стих: Воскресни, Господи, Боже мій, нехай піднесеться рука Твоя, не забудь убогих Твоїх до кінця.

Воскресши з гробу воістину, Ти повелів жонам по­божним благовістити про воскресіння апостолам, як написано. Петро поспішив до гробу і, світло в гробі побачивши, здивувався; Потім побачив плащаниці, що в ньому без Божественного тіла лежали, і, увіру­вавши, викликнув: слава Тобі, Христе Боже, що спа­саєш усіх, Спасе наш; Ти бо єси Отця сяйво.

Слава, і нині… богородичний: Прославмо небесні двері й кивот, всесвяту гору, світлозарну хмару, ліствицю небесну, рай словесний, визволення Свине, усієї вселенної скарб великий, бо через Неї сталося спасіння світу і відпущення гріхів стародавніх. Тому взиваємо до Неї: молися Синові Твоєму й Богу, щоб дарував Він відпущення гріхів тим, хто побожно по­клоняється пресвятому Різдву Твоєму.

Після другої кафизми сідальний:

Люди запечатали гріб Твій, Спасе; ангел одвалив камінь від дверей його. Жони побачили Тебе, воскреслого із мертвих, і самі благовістили ученикам Твоїм у Сіоні, що Ти, Життя всіх, воскрес і кайдани смерті розірвав. Господи, слава Тобі.

Стих: Славитиму Тебе, Господи, всім серцем моїм, роз­повідатиму про всі чудеса Твої.

Жони, що погребальне миро принесли, почули з гробу голос ангела: перестаньте плакати, замість пе­чалі радість прийміть, проголошуйте, співаючи, що воскрес Христос Господь. Він благозволив як Бог спасти рід людський.

Слава, і нині… богородичний: Тобою, Благодатна, ра­дується всяке творіння — ангельські чини і людсь­кий рід. Освячений храме і раю словесний, дівства похвало; від Тебе Бог тіло прийняв і немовлям став — предвічний Бог наш; лоно бо Твоє престолом учинив і утробу Твою ширшою за небеса зробив. Тобою, Бла­годатна, радується всяке творіння; слава Тобі.

Потім Ангельський собор здивувався… мала єкте­нія та іпакої: Мироносиці, до гробу Життєдавця при­ступивши, шукали безсмертного Владику між мерт­вими; і, благовіщення радісне від ангела одержавши, сповістили апостолів, що воскрес Господь, подаючи світові велику милість.

Ступeнeвi. Антифон 1

Від юності моєї многі поборюють мене пристрасті, але Сам мене заступи і спаси, Спасе мій.

Ненависники Сіону, осоромитесь від Господа і, як трава від вогню, посохнете.

Слава… Святим Духом живе все; Він — Світло від Світла, Бог великий; прославляємо Його з Отцем і Словом.

І нині… те саме.

Антифон 2

Нехай серце моє, смиряючись, покриється страхом Твоїм, щоб через гордість я не відпав від Тебе, всемилосердний.

Той, хто надію на Господа покладав, не убоїться тоді, коли Він буде вогнем судити всіх і стражданнями.

Слава… Всякий, хто під покровом Божества пере­буває, Святим Духом бачить, пророкує і великі чуда творить, Єдиного Бога в трьох Особах прославляю­чи, бо хоч Божество й трисяйне, але єдиноначальне.

І нині… те саме.

Антифон З

Взиваю до Тебе, Господи, зваж і прихили вухо Твоє до мене, що взиваю, і очисти мене раніше, ніж візь­меш мене звідси.

Усякий, хто відходить до матері своєї — землі, зно­ву повернеться, щоб прийняти страждання або по­честі за прожите життя.

Слава… Від Святого Духа — богослів’я, Він — Три­свята Одиниця; Безначальний Отець, від Нього на­роджується Син бездітний; і Дух співпрестольний і єдинообразний, що від Отця разом сяє.

І нині… те саме.

Антифон 4

Як добре, як гарно, коли брати живуть разом, бо в цьому Господь життя обіцяв вічне.

Той, Хто прикрашає лілеї польові, повеліває не тур­буватися про одежу свою.

Слава… Святим Духом, єдиною причиною все три­мається в мирі, Він бо Бог Єдиносущний з Отцем і Сином.

І нині… те саме.

Прокимен: Царюватиме Господь повік; Бог твій, Сіоне, з роду в рід.

Стих: Хвали, душе моя, Господа! Буду хвалити Господа, поки й життя мого.

Після Все, що дише… Євангеліє раннє чергове, а потім: Воскресіння Христове бачивши, поклонімося свято­му Господу Ісусу, єдиному безгрішному. Хресту Твоє­му поклоняємося, Христе, і святе Воскресіння Твоє оспівуємо і славимо, Ти бо єси Бог наш, крім Тебе іншого не знаємо, ім’я Твоє призиваємо. Прийдіть, усі вірні, поклонімося святому Христовому Воскре­сінню, бо через Хрест прийшла радість усьому світові. Завжди благословляючи Господа, оспівуємо Воскре­сіння Його, бо, перетерпівши розп’яття, Він смертю смерть переміг.

Потім псалом 50-й і Слава…

Молитвами апостолів, Милостивий, очисти безліч провин наших.

І нині… Молитвами Богородиці, Милостивий, очи­сти безліч провин наших.

Потім: Помилуй мене, Боже, з великої милості Твоєї і з великого милосердя Твого прости провини мої.

Після цього стихира: Воскрес Ісус із гробу, як і про­вістив, подав нам життя вічне й велику милість.

Потім Спаси, Боже, людей Твоїх… виголошення свя­щеника: Милістю, щедротами і чоловіколюбством… і починаються канони: воскресний на 4, хрестовоскресний на 3, богородичний на 3, святого дня на 4, а як святий святкується, то на 6, хрестовоскресний на 2, богородич­ний на 2.

Канон воскресний.

Пісня 1

Ірмос: Фараона з колісницями чудотворний жезл Мойсеїв колись потопив, навхрест ударивши й розділивши море; Ізраїля ж спас — втікача, пішохідця, що співав пісню Богові.

Приспів: Слава, Господи, святому воскресінню Твоєму.

Як не дивуватися нам всемогутньому Божеству Христовому, що через страждання всім вірним безстрастя й нетління подає, із ребра ж святого — джере­ло безсмертя і з гробу — життя вічне виточує?

Благовидний ангел нині жонам явився! Світлий образ природної нетілесної чистоти носячи, а вигля­дом світло воскресіння являючи, він взивав: воскрес Господь.

Богородичний: Преславне провіщено про Тебе в ро­дах родів, Богородице Діво, що в утробі Бога Слово вмістила і чистою залишилася; тому Тебе всі ми ша­нуємо, як нашу перед Богом дійсну заступницю.

Канон хрестовоскресний

Ірмос: Воду пройшовши наче сушу і єгипетського лиха уникнувши, Ізраїль взивав: Визволителю й Богу нашому співаймо.

Відкрилися врата кари, і жахнулися воротарі пек­ла, побачивши в глибинах землі Того, Хто на висоті перебуває, вищого за все творіння.

Здивувалися чини ангельські, побачивши поса­джене на престолі Отця загибле єство людське, що в глибинах землі було замкнене.

Богородичний: Чини ангельські й людські безпере­станно прославляють Тебе, Мати неневісна, Ти бо як немовля Творця їхнього на руках Твоїх носила.

Канон Богородичний

Ірмос: Співаймо Господу, Який через море Червоне на­род Свій провів, бо Він один славно прославився.

Прославляємо Тебе, Пречиста Богородице, що втілене вічне й пребожественне Слово надприродно породила.

Тебе, Христе, гроно живоносне, що насолоду все­світнього спасіння розливає, Діва породила.

Тебе, Богородице, достойно прославляє рід Адама, бо Ти його до блаженства, що вище розуму, підняла.

Катавасія: Відкрию уста мої…

Канон воскресний.

Пісня 3

Ірмос: Небеса на початку премудро утвердив Ти, Христе, і землю на водах поставив, утверди мене на камені заповідей Твоїх, бо нема святого, крім Тебе, єдиний Чоловіколюбче.

Адама, за спожиття плоду засудженого, оправдав Ти, Христе, від гріха спасенними стражданнями тіла Твого, бо Сам Ти, безгрішний, іспитові смерті не під­лягав.

Бог мій Ісус світлом воскресіння осяяв сущих у темряві й тіні смертній і, Своїм Божеством зв’язав­ши сильного, здобув його здобич.

Богородичний: Ти, Богородице, вищою за херувимів і серафимів стала, Ти бо, Пречиста, одна в Твою утробу невмістимого Бога прийняла; тому ми всі, вірні, в піснях Тебе завжди ублажаємо.

Канон хрестобогородичний

Ірмос: Небесного кола Верхотворче, Господи, і Церкви Зиждителю, утверди мене в любові Твоїй; Ти найвище ба­жання, вірних утвердження, єдиний Чоловіколюбче.

Мене, що заповідь Творця колись відкинув, Ти, Господи, від Себе вигнав; прийнявши ж мій образ і послуху навчивши, Ти через розп’яття мене Собі при­власнив.

Ти, Господи, що премудрістю все створив і Твоїм розумом упорядкував глибини підземні, з милості Твоєї не вважав за недостойне воскресити людину, за Твоїм, Слово Боже, образом створену.

Богородичний: Вселившись у Діву, Ти, Господи, лю­дям явився тілесно, коли належало Тобі видимим ста­ти; і Ти істинною Богородицею та заступницею вірних показав Її, єдиний Чоловіколюбче.

Канон богородичний

Ірмос: Ти, Господи, утвердження тих, що припадають до Тебе, Ти єси світло темрявою оповитих, і прославляє Тебе дух мій.

Дай нам поміч Твоїми, Всечиста, молитвами, під­ступи лютих напастей відбиваючи.

Оновленням праматері Єви стала Ти, Богородице, Начальника життя — Христа — світові породивши.

Опояши мене могутністю, Всечиста, що тілом во­істину породила Бога, іпостасну силу Отця.

Канон воскресний.

Пісня 4

Ірмос: Ти моя кріпкість, Господи, Ти моя і сила, Ти мій Бог, Ти моя радість, що не залишив лона Отчого і нашу убогість відвідав; Тому з пророком Авакумом взиваю до Тебе: слава силі Твоїй, Чоловіколюбче.

Ти, милосердний Спасе, мене, ворога, надто воз­любив; Ти, дивно принизившись, на землю зійшов, від крайнього мого нечестя не відвернувшись; і, за­лишившись на висоті невимовної слави Твоєї, Ти мене, раніше зневаженого, прославив єси.

Владико, хто не дивується нині, побачивши, як страждання смерть руйнують, хрест виганяє тління і смерть багатство пекла віддає Божественною силою Твоєю, розіп’ятий; предивне діло, Чоловіколюбче.

Богородичний: Ти, неневісна, похвала вірних, Ти християн заступниця й пристановище, стіна й захист; Ти бо, Всенепорочна, молитви возносиш до Сина Тво­го й спасаєш від бід тих, що з вірою й любов’ю Тебе визнають як чисту Богородицю.

Канон хрестовоскресний

Ірмос: Почув, Господи, про провидіння Твого таїнство, зрозумів діла Твої і прославив Твоє Божество.

Діти беззаконних Тебе, Чоловіколюбче, розіп’яли на хресті; Ти спас ним як милосердний тих, що Твої страждання прославляють.

Воскресши з гробу, Ти воскресив із Собою всіх мер­твих, у пеклі сущих, і просвітив як милосердний тих, що Твоє воскресіння прославляють.

Богородичний: Пречиста Маріє, моли Бога, що Його Ти породила, дарувати рабам Твоїм прощення гріхів.

Канон богородичний. Ірмос той самий

Незорана ниво, Богородице, що виростила Колос животворний, Який світові життя подає, спасай тих, що Тебе прославляють.

Усі ми, просвітлені, Тебе, Всечиста, Богородицею ви­знаємо; Ти бо, Приснодіво, Сонце правди породила.

Прощення гріхів даруй нам як безгрішний і вти­хомир світ Твій, Боже, молитвами Тієї, що Тебе поро­дила.

Канон воскресний.

Пісня 5

Ірмос: Навіщо відкинув мене від лиця Твого, Світло незаходиме? Темрява ворожа покрила мене, окаянного; але наверни мене і до світла заповідей Твоїх путі мої направ, молюся.

Перед стражданням Твоїм зневажений, Ти, Спасе, одягнути Тебе в багряницю попустив, соромітну наго­ту первоствореного покриваючи; нагим Ти, Христе, був на хресті розіп’ятий і з Адама ризу смерті скинув.

Ти, Христе, воскресши із пороху смертного, моє за­гибле єство оновив і нетлінним його вчинив, явив­ши знову як образ царський, що світлом нетління сяє.

Богородичний: Материнську сміливість до Сина Тво­го маючи, Ти, Пречиста, про родинне піклування за нас не забувай, благаємо; ми бо, християни, єдину Те­бе милостивою заступницею перед Владикою маємо.

Канон хрестовоскресний

Ірмос: Просвіти нас повеліннями Твоїми, Господи, і си­лою Твоєю високою мир Твій подай нам, Чоловіколюбче.

Настанови нас, Христе, силою хреста Твого, його бо ради благаємо Тебе: подай нам мир Твій, Чолові­колюбче.

Кермуй нині, Боже наш, життям тих, що Твоє вос­кресіння прославляють, і мир подай нам, Чоловіко­любче.

Богородичний: Чиста неневісна Маріє свята, убла­гай Сина Твого й Бога нашого послати нам, вірним, велику милість.

Канон богородичний

Ірмос: Зранку взиваємо до Тебе, Господи, спаси нас; Ти бо єси Бог наш, крім Тебе, іншого не знаємо.

Ти, що породила Бога, Керманича і Господа, вга­муй нестерпну бурю пристрастей моїх.

Чини ангельські й зібрання людські служать Різдву Твоєму, Пречиста Богородице.

Маріє, Богородице неневісна, надії ворогів марни­ми вчини і звесели тих, що Тебе прославляють.

Канон воскресний.

Пісня 6

Ірмос: Очисти мене, Спасе, великі бо беззаконня мої, і з глибини зла виведи, молюся, до Тебе бо взивав я, і почуй мене, Боже спасіння мого.

Деревом вельми зруйнував мене началозлобний; але Ти, Христе, Сам на хрест піднесений, ще більше зруйнував його, посоромивши, а загиблу людину во­скресив.

Ти, Христе, змилосердився над Сіоном, засяявши з гробу, і як милосердний кров’ю Твоєю Божествен­ною замість старого новий Сіон створив і нині цар­ствуєш у ньому повік.

Богородичний: О, коли б визволитися нам від гріхів лютих Твоїми молитвами, Богородице чиста, і досяг­ти Божественного сяйва Сина Божого, що несказан­но від Тебе, Пречиста, тіло прийняв.

Канон хрестовоскресний

Ірмос: Молитву проллю я до Господа і Йому звіщу пе­чалі мої, злом бо сповнилася душа моя, і життя моє до пек­ла наблизилось; і молюсь, як Іона: від тління, Боже, мене визволи.

Зціляючи руку первоствореного, що в Едемі нестри­мано була простягнута, Ти, Христе, руки на хресті розпростер і жовчі древа гіркого спожив і, як Всемо­гутній, спас тих, що страждання Твої прославляють.

Визволитель Христос зазнав стародавнього засу­дження на смерть, щоб царство тління знищити, і до тих, що були в пеклі, прийшовши, воскрес і як все­могутній спас тих, що прославляють Його воскре­сіння.

Богородичний: Не переставай молитися за нас, Пре­свята Богородице Діво, Ти бо — утвердження вірних; і надією на Тебе зміцнюємось і з любов’ю прославляє­мо Тебе і Того, Хто від Тебе несказанно тіло прийняв.

Канон богородичний

Ірмос: Ризу подай мені світлу Ти, що в світло, наче в ризу, зодягаєшся, многомилостивий Христе Боже наш.

Ми, вірні, визнаємо Тебе, Богородице, як Боже­ственний храм, і ковчег, і одушевлену світлицю, і вра­та небесні.

Сина Твого, Маріє Богоневісто, що як Бог знищив ідолів, разом з Отцем і Духом почитаємо.

Слово Боже Тебе, Богородице, ліствицею небесною людям показало, бо через Тебе зійшло до нас.

Кондак: Воскресши з гробу, померлих підняв, Ада­ма воскресив; і Єва радується Твоєму воскресінню, і кінці світу святкують Твоє з мертвих воскресіння, Многомилостивий.

Ікос: Полонивши царство пекельне і мертвих во­скресивши, Ти, довготерпеливий, жон-мироносиць зустрів, замість печалі радість їм приніс; і апостолам Твоїм Ти, Спасе мій, Життєдавче, знамення перемо­ги показав, і творіння просвітив Ти, Чоловіколюбче. Тому й світ увесь радіє Твоєму, Многомилостивий, з мертвих воскресінню.

Канон воскресний.

Пісня 7

Ірмос: Божим сходженням зганьблено колись вогонь у Вавилоні; тому юнаки в печі, немов у квітнику, веселими ногами ходили і, радіючи, співали: благословен єси, Боже отців наших.

Славне приниження, Божественне багатство Твоєї убогості, Христе, дивує ангелів, що дивляться на Тебе, розіп’ятого задля спасіння тих, що з вірою взивають: благословен єси, Боже отців наших.

Під час Твого Божественного зішестя світлом спов­нилося пекло, і темрява, що раніше була навколо, роз­віялася; тому в’язні, що від віку там були, воскрес­ли, взиваючи: благословен єси, Боже отців наших.

Троїчний: Православно богословствуючи, Тебе Гос­подом усього і Отцем єдиного Єдинородного Сина проповідуємо, визнаючи й одного Духа Правого, Рівноприродного І Рівнобічного, що від Тебе походить.

Канон хрестовоскресний

Ірмос: Юнаки, що з Юдеї прийшли, колись у Вавилоні вірою в Тройцю полум’я в печі перемогли, співаючи: отців наших Боже, благословен єси.

Спасіння посеред вселенної, згідно з пророцтвом, учинив Ти, Боже; на древо бо хресне піднесений, по­кликав Ти всіх, що з вірою взивають: отців наших Боже, благословен єси.

З гробу, наче від сну, воскресши, всіх од тління Ти, милосердний, визволив; творіння ж утверджується у вірі проповіддю апостолів про воскресіння: отців наших Боже, благословен єси.

Богородичний: Рівнодіяльне, рівносильне і рівновічне Слово благоволінням Отця й Духа в утробі Діви утворюється: отців наших Боже, благословен єси.

Канон богородичний. Ірмос той самий

Тіло від дівочої утроби прийнявши, явився Ти на спасіння наше. Тому, Матір Твою визнаючи Богородицею, вдячно взиваємо: отців наших Боже, благо­словен єси.

Ти, Діво всеблаженна, паростком була від коріння Єссеєвого, який приніс плід спасенний для тих, що з вірою до Сина Твого взивають: отців наших Боже, благословен єси.

Іпостасна премудросте Всевишнього, заступницт­вом Богородиці сповни мудрості й сили Божествен­ної всіх, що з вірою співають Тобі: отців наших Боже, благословен єси.

Канон воскресний.

Пісня 8

Ірмос: Семикратно піч халдейський мучитель для по­божних отроків у люті розпалив і, побачивши, що вони спа­сенні Силою Вищою, до Творця й Визволителя став взива­ти: отроки, благословляйте, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.

Пребожественна сила Божества Ісусового в ділі нашого спасіння боголіпно засяяла, тілом бо смерті хресної за всіх зазнавши, Він силу пекла знищив; Його безперестанно, отроки, благословляйте, свяще­ники, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.

Розіп’ятий воскрес, гордий впав, загиблий і зруйно­ваний оновився; тління відкинуто, і розцвіло нетлін­ня: бо життя поглинуло смерть; отроки, благослов­ляйте, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.

Троїчний: Трисвітле Божество, що сяє світлом єди­ним від Єдиного в трьох Особах єства, — безначального Отця і рівноприродного Слова Отця і співцарственого єдиносущного Духа, отроки, благословляй­те, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.

Канон хрестовоскресний

Ірмос: 3 милості Твоєї мучителя й полум’я перемігши, вірні заповідям Твоїм, юнаки взивали: благословляйте, всі творіння Господні, Господа.

Того, Хто руки на хресті до мене, нагого, простер і закликає до Себе, щоб Своєю благообразною наго­тою зігріти, благословляйте, всі творіння, і прослав­ляйте повіки.

Того, Який мене, загиблого, з глибини пекла підняв і славою на високому престолі Отця вшанував, бла­гословляйте, всі творіння Господні, Господа і прослав­ляйте Його повіки.

Богородичний: Ти, Діво, явилася дочкою загиблого Адама і матір’ю Бога, що мою істоту оновив; Його оспівуємо всі ми, творіння, як Господа і прославляє­мо по всі віки.

Канон богородичний

Ірмос: Царя Небесного, що Його славлять воїнства ан­гельські, хваліть і величайте по всі віки.

Погаси, Чиста, розпалені вогненні стріли ворогів проти нас, щоб ми оспівували Тебе повік.

Ти, Діво, надприродно Творця й Спасителя Бога Слово породила; тому оспівуємо Тебе по всі віки.

Неприступне Світло, що вселилося в Тебе, Діво, показало Тебе світильником, що просвітлює й золо­том сяє по всі віки.

Потім співаємо пісню Богородиці: Величає душа Моя Господа… з приспівом : Чеснішу від херувимів…

Канон воскресний.

Пісня 9

Ірмос: Жахнулося небо, і кінці землі здивувалися, як то — Бог явився людям тілесно, і утроба Твоя стала просторі­шою небес; тому Тебе, Богородице, ангелів і людей чиноначала величають.

Ти, Слово Боже, за природою Божественною і без­начальною простим бувши, через прийняття тіла складеним став, поставивши його поруч у Собі Са­мому, і, постраждавши як людина, Ти як Бог був вільний від страждання. Тому Тебе в двох істотах не­роздільно і незлитно величаємо.

До рабів зійшовши, за природою людською люди­ною ставши, Ти, Всевишній, Отця Свого, Божествен­ного за істотою, Богом називав; воскресши з гробу, Ти дав земнородним Отця за благодаттю, Який за природою є Бог і Владика; з Ним Тебе всі величаємо.

Богородичний: Ти, Діво, Матір’ю Бога явилася, по­родивши тілом надприродно Бога Слово, що Його Отець із серця Свого народжує раніше всіх віків як милосердний; Його ж нині визнаємо вищим за все тілесне, хоч Він і в тіло зодягнувся.

Канон хрестовоскресний

Ірмос: Убоявся кожен, почувши про невимовну Божу милість; як то Всевишній з волі Своєї аж до тіла зійшов, від дівочої утроби людиною ставши; тому ми, вірні, Пречисту Богородицю величаємо.

Тебе Сином Божим за природою визнаємо, що в утробі Богоматері зачатий був, природою людською на хресті страждав, але як Бог вільним від страж­дання залишився; Тебе величаємо.

Знищено глибоку темряву, з пекла бо засяяло Сон­це правди, Христос, що просвітлює всі кінці землі, світить світлом Божества, — небесний Чоловік, Бог земний; Його у двох природах величаємо.

Богородичний: Натягни лук, і перемагай, і царюй, Сину Богоматері, скоряючи людей ізмаїлітських, що проти нас ворогують; людям православним, що звер­таються до Тебе, даруй разом з копієм і хрест — як непереможну зброю.

Канон богородичний

Ірмос: Воістину Богородицею Тебе визнаємо, Тобою, Діво Чиста, визволені, з хором безплотних Тебе величаємо.

Радістю і веселощами сповнена пам’ять про Тебе, бо подаєш зцілення тим, хто до Тебе звертається і по­божно Тебе, Богородицю, проповідує.

У піснях прославляємо Тебе, благодатна, і невмовкно «радуйся» приносимо, Ти бо всім радість да­рувала.

Красний виріс Плід Твій, Богородице; Він не смерть подає тим, що споживають його, але життя тим, що з вірою Тебе величають.

Після катавасії мала єктенія, а потім Свят Господь Бог наш… і екзапостиларій ранній.

На хвалітех стихири воскресні

Стих: Виконати над ними суд написаний. Слава ця буде всім преподобним Його.

Господи, хоч і перед судилищем Ти стояв, коли Пілат судив Тебе, але не покинув престолу, сидячи з Отцем; і, воскреснувши з мертвих, Ти визволив світ із неволі ворожої як милосердний і Чоловіколюбець.

Стих: Хваліть Господа у святих Його, хваліть Його в ут­вердженні сили Його.

Господи, Ти дав нам хрест Твій як зброю проти диявола: боїться бо і тремтить, неспроможний ди­витися на силу його, бо він підіймає мертвих і зни­щив смерть. Тому поклоняємося погребінню Твоєму і воскресінню.

Стих: Хваліть Його в могутності сили Його, хваліть Його за безмежну велич Його.

Господи, хоч і поклали Тебе юдеї до гробу, як мерт­вого, але як царя, що спить, воїни Тебе стерегли і як скарбницю життя печаттю запечатали, але Ти во­скрес і подав нетління душам нашим.

Стих: Хваліть Його голосом сурми, хваліть Його на арфі та гуслях.

Ангел Твій, Господи, що проповідав воскресіння, варту настрашив, а жонам благовістив, промовивши: чому шукаєте живого між мертвими? Він як Бог во­скрес і світові життя дарував.

Стих: Хваліть Його хором під тимпани, хваліть Його на струнах і органах.

Ти, Христе Боже, вільний від страждань за Божест­вом, перетерпів страждання хресні, прийняв погребіння триденне, щоб визволити нас із неволі ворожої, і, безсмертними вчинивши, оживив нас воскресінням Твоїм, Чоловіколюбче.

Стих: Хваліть Його на органах милозвучних, хваліть Його на органах і зі співом. Усе, що дише, нехай хвалить Господа.

Поклоняюся, і прославляю, і оспівую Твоє, Хрис­те, з гробу воскресіння, що ним визволив нас із не­зламних кайданів пекельних і як Бог дарував світові життя вічне і велику милість.

Стих: Воскресни, Господи Боже мій, нехай піднесеться рука Твоя, не забудь убогих Твоїх до кінця.

Беззаконні, які з вартою стерегли Твій гріб, що Життя прийняв, тоді запечатали його; але Ти як Бог безсмертний і всесильний на третій день воскрес.

Стих: Буду славити Тебе, Господи, всім серцем моїм, роз­повідатиму про всі чудеса Твої.

Коли Ти, Господи, прийшов до врат пекельних і зруйнував їх, полонений диявол так взивав: хто Цей, що на ув’язнення в глибинах землі не осуджується, але, наче тінь, в’язницю смерті знищив? Я прийняв Його, як смертного, а як Бога боюся. Всесильний Спасе, помилуй нас.

Слава… і рання євангельська стихира. І нині… і цей богородичний: Преблагословенна єси, Богородице Діво, бо Той, Хто воплотився від Тебе, пекло полонив, Ада­ма покликав, прокляття знищив, Єву визволив, смерть умертвив, і ми ожили. Тому ми, співаючи, взиваємо: благословен Христос Бог наш, що так бла­говолив, слава Тобі.

Потім велике славослов’я і оцей тропар недільний: Во­скрес із гробу і кайдани розбив пекла; зруйнував осуд смертний, Господи, всіх од сітей ворожих визволив­ши. Явивши Себе апостолам Твоїм, послав їх на проповідь і ними мир Твій дав світові, єдиний многомилостивий.

Потім єктенії і відпуст.

На літургії Блаженні

Пом’яни нас, Христе, Спасе світу, як пом’янув Ти розбійника на древі хресному, і сподоби всіх Твого, єдиний милосердний, Небесного Царства.

Стих: Блаженні чисті серцем, бо вони Бога побачать.

Слухай, Адаме, і радуйся з Свою: хрестом бо Хри­стовим знищено того, хто колись оголив вас обох і спокусою взяв у полон.

Стих: Блаженні миротворці, бо вони синами Божими на­звуться.

Ти, Спасе наш, на древі добровільно розіп’ятий, Адама від прокляття через дерево визволив, поверта­ючи йому як милосердний образ Твій і райську оселю.

Стих: Блаженні гнані за правду, бо їхнє є Царство Небесне.

Нині Христос воскрес із гробу, подаючи всім вірним нетління, і після страждання й воскресіння радість мироносицям оновив.

Стих: Блаженні ви, коли ганьбитимуть вас і гнатимуть та зводитимуть на вас усяке лихослів’я і наклепи — Мене ради.

Радуйтеся, мудрі жони мироносиці, що перші по­бачили воскресіння Христа і апостолам сповістили про воскресіння всього світу.

Стих: Радуйтесь і веселіться, бо велика нагорода ваша на небесах.

Апостоли, що друзями Христа стали і як ученики Його маєте разом з Ним на престолі слави сидіти, моліться, щоб ми сміливо перед Ним стали.

Слава…

Троїчний: Безначальна Тройце, нероздільна Істото, співпрестольна Єдинице, рівночесна у славі, вище за всяке начало Єство і Царство, спасай тих, що з вірою Тебе оспівують.

І нині…

Богородичний: Радуйся, просторе вмістилище Бога! Радуйся, ковчеже Нового Завіту! Радуйся, золота стамно, що з неї подається всім манна небесна!

Прокимен: Помоліться і воздайте Господу Богу на­шому.

Стих: Відомий Бог в Юдеї, в Ізраїлі велике ім’я Його.

Алилуя.

Стих: Прийдіть, зрадіймо Господу, викликнімо Богу, Спа­сителю нашому.

Стих: Станьмо перед лицем Його із сповіданням і псал­мами викликнімо Йому.

У неділю на вечірні

На Господи, взиваю… стихири покаянні. Глас 8

Стих: Коли на беззаконня наші зважатимеш, Господи, Господи, хто встоїть? Бо в Тебе очищення є.

Ти, Господи, що прийшов у світ покликати грішни­ків, і розбійника, і митаря, і блудницю, і блудного прийняв; поклич, Христе мій, чоловіколюбно і мене, що згрішив перед Тобою більше за всіх, та ще й не каюся зовсім.

Стих: Ради імені Твого страждаю за Тебе, Господи; страж­дає душа моя за Слово Твоє, бо уповає душа моя на Господа.

Ти, Господи, що з митарів поставив пастирів для Церкви Твоєї і колишнього гонителя вчинив нині її захисником, вчини, Спасе, молитвами їхніми й мене вівцею Твоєю, щоб і я, непотребний, не став для во­рога поживою.

Стих: Від ранньої зорі до ночі, від ранньої зорі нехай упо­вають люди на Господа.

Плач, окаянна душе, раніше кончини і припади до Бога; взивай до Нього, всескверна, від щирого серця і з риданням: згрішив я перед Тобою, Христе, не зне­важ мене, благаю; але, навернувши мене, як мило­сердний прощення сподоби.

Інші стихири Святим Небесним Безплотним Ангелам

Стих: Бо в Господа милість, і велике в Нього визволен­ня. Він визволить нас від усіх беззаконь наших.

Господи, собор безплотних безперестанно Тебе сла­вить, насолоджуючись красою Твоєю, осяяний світ­лом несказанним і промінням трисонячним. Їх мо­литвами й заступництвом, Спасе, спаси душі наші.

Стих: Хваліть Господа, всі народи, прославляйте Його, всі люди.

Господи, Всесильним Твоїм Словом і Пресвятим Твоїм Духом Ти поставив милозвучні хори ангельські, подаючи їм сяйво промінням безперестанним. Їх мо­литвами й заступництвом, Спасе, спаси душі наші.

Слава, і нині… богородичний: Я — творіння — завжди ображаю й прогнівляю Творця дай мені, Діво, мож­ливість вйправитися раніше змінивши мене й оно­вивши поміччю Твоєю на угодні діла щоб я спасіння й відпущення здобув.

Потім Світло тихе… і Прокимен: Прославляйте нині Господа, всі раби Господні.

Стих: Що стоїте в храмі Господньому, у дворах дому Бога нашого.

Потім Сподоби, Господи… і єктенія.

На стиховні стихири покаянні

Тебе, Царя і Владику, ангели безперестанно оспі­вують, і я до Тебе припадаю і, як митар, взиваю: Боже, очисти мене й помилуй мене.

Стих: До Тебе, що перебуваєш на небі, зводжу я очі мої. Як очі рабів звертаються до рук господарів їхніх, як очі ра­бині — до рук господині її, так очі наші — до Господа Бога нашого, аж поки помилує нас.

Безсмертною будучи, душе моя, у хвилях життя не потопай; прокинься, до свого благодійника взиваю­чи: Боже, очисти мене й спаси мене.

Стих: Помилуй нас, Господи, помилуй нас, бо багато ми маємо приниження. Надміру має душа наша ганьби від ба­гатих та зневаги від гордих.

Мученики Господні, ви будь-яке місце освячуєте і всяку недугу зціляєте; благаємо вас, і нині моліться за визволення душ наших із сітей ворожих.

Слава, і нині… богородичний: Сприйнявши голос ар­хангела Гавриїла, промовмо: радуйся, Мати Божа, що світові Життєдавця Христа породила.

Потім Нині відпускаєш… Трисвяте по Отче наш… тро­пар святому. Слава, і нині… богородичний на глас тропа­ря, єктенія і відпуст.

У неділю на повечір’ї

Канон до Пресвятої Богородиці. Глас 8

Пісня 1

Ірмос: Колісниці гонителя фараона потопив, чудодійний Мойсеїв жезл хрестовидно вдарив і розділив море; Ізраїля ж утікача пішохідця спас, що співав пісню Богові.

Приспів: Пресвята Богородице, спаси нас.

Преславне про Тебе проголошується, Пречиста, вірних єдина славо; тому покажи мене Твоїми молит­вами спільником грядущої слави, що прославляю Тебе, Пресвята Діво всехвальна.

Благословенний плід Твоєї утроби, Пречиста, Яким земнородні визволилися від клятви, благословенна Всепречиста. О невимовне чудо, незбагненна вістка, всіх же вірних спасіння!

Слава… Безліч ангелів завжди благає Тебе, Госпо­ди, собор учеників і пророків, лики мучеників і пре­подобних Твоїх; заради Богородиці подай нам про­щення гріхів, як Чоловіколюбець.

І нині… Тебе, Пречисту, що прийняла в лоні не­стерпний вогонь, з вірою благаю: визволи мене із геє­ни і позбав вічних мук благоприємними Твоїми мо­литвами.

Пісня 3

Ірмос: Небесного кола Верхотворче, Господи, і Церкви Сотворителю, ти мене утверди в любові Твоїй, кінцеве ба­жання, вірних утвердження, єдиний Чоловіколюбче.

Від чистого життя я відпав, прилучився до тварин і був весь засуджений; Ти, що народила Суддю, виз­воли мене від усякого засудження і спаси мене.

Подай мені, Діво Чиста, стогони, і душевні сльози, і постійне зворушення, щоб я оплакував пристрасті, що охоплюють мене від байдужості, Богоблагодатна.

Слава… Небесні чини, служебні духи, собор про­років, і апостолів, і мучеників Твоїх безперестанно благають Тебе, Щедрий: даруй людям Твоїм прощен­ня гріхів.

І нині… Як милостива, Пречиста, ублагай нині Милосердного сподобити мене божественного мило­сердя, бо я придбав немилосердно немилостивий но­ров і став достойним вічного вогню.

Пісня 4

Ірмос: Ти моя кріпкість, Господи, Ти моя і сила, Ти мій Бог, Ти моє радування; не залишивши лона Отчого, Ти нашу убогість відвідав; тому з пророком Авакумом взиваю до Тебе: силі Твоїй слава, Чоловіколюбче.

Пречиста, роздери лукаве рукописання гріхів моїх божественним списом, що проколов божественні реб­ра Того, Хто благозволив утілитися із Тебе; благай Його написати мене у книзі спасенних, що безумно від Нього віддалився.

Нехай прославлю Тебе вдячним голосом, нехай з любов’ю звеличу Тебе, Всенепорочна; бо Ти звели­чила великим Твоїм Різдвом усіх, що віддалилися; мене, що далеко віддалився і тяжко впав, сподоби бо­жественного прощення.

Слава… Закони нашого єства на Тобі порушили­ся, бо Ти надприродно народила Бога Слова; тому з вірою благаю Тебе, Всенепорочна: мене, що більше за все людське єство тяжко згрішив і від Бога відда­лився, спаси мене, що покаявся, молитвами Твоїми.

І нині… Ворог уранив усю душу мою гріховними стрілами, і осквернив скверним любострастям сер­це моє, і відвів з путі правої; заради цього взиваю до Тебе, Діво: навернувши мене, зціли і спаси.

Пісня 5

Ірмос: Навіщо Ти мене відкинув від лиця Твого, Світло незаходиме, і покрила мене, окаянного, чужорідна темря­ва, але наверни мене і до світла заповідей направ путі мої, молюся.

Роди родів нині ублажають Тебе, Діво приснобла­женна; небесні сили, з’єднавшись із земними, про­славляють єдину в жонах благословенну, упалого Адама виправлення.

Моли, Блага, Благого Слова, Який визволив нас із безсловесся, щоб я був здоровим і улучив незмінне стояння, йдучи по путі добра і творячи угодне Богові.

Слава… Ти, Слове, що кров Свою на хресті про­лив, заради безодні великої милості висуши безодню моїх пристрастей і сподоби у зворушенні догодити Тобі, Богові, заради Богородиці.

І нині… Мати Діво, що народила неосяжного, ан­гелів славу і бісів рану; моє серце, уражене гріхом, Богоневісто, сподоби божественного зцілення.

Пісня 6

Ірмос: Очисти мене, Спасе, бо многі беззаконня мої, і з глибини гріха виведи, молюся; до Тебе бо взиваю: почуй мене, Боже спасіння мого.

Тобою, милостива Владичице, було помилуване людське єство, бо Ти народила Милостивого, Пречи­ста; тому молю Тебе: помилуй мою душу.

Безплотні чини, мученики, пророки і апостоли Твої молять Тебе, Христе, заради народившої Тебе: спаси людей Твоїх від усякої недолі.

Слава… Ти, неорана земле, народивши Винограда­ря і Творця всіх, покажи плодоносною заледенілу при­страстями душу мою божественним богопізнанням.

І нині… Переступив я заповіді, які ведуть мене до Бога, і, не бажаючи, поневолився лукавим пристрас­тям; тому благаю Тебе, Діво, визволи мене від їх владичества.

Далі: Господи, помилуй (тричі). Слава, і нині…

Сідальний, глас 8

Небесну святість ангельських сил і похвальну ви­соту душ наших, Матір і Діву, прославмо, вірні: ра­дуйся, Ти бо ангелів Творця в утробі зачала; радуйся, падаючих очищення, Бога Слова воплотивши. Радуйся, Невісто неневісна.

Пісня 7

Ірмос: Божим сходженням зганьблено колись вогонь у Вавилоні, заради цього юнаки в печі радісними ногами, як у квітнику, ходили і, радіючи, співали: благословенний, Боже отців наших.

Невимовним Різдвом Твоїм, Богородице, Ти спо­добила нас страшних і незбагненних речей; тому по­збав мене страшної муки і сповни невимовною раді­стю, щоб я завжди оспівував Тебе, Всехвальну.

У лінивстві прожив я життя моє, не творив добрі діла і жахаюся суду і невгасимого вогню геєни; Ти, Богородице, що народила вогонь нестерпний, позбав мене вогню геєнського Твоїми молитвами.

Слава… Велике чудо Твого Різдва, Діво, вище за всі чудеса; заради цього взиваю до Тебе, Богородице: яви на мені Твої милості, і визволи від майбутнього гніву, і спаси мене.

І нині… Мене, що жив у лінивстві і знехтував святі закони Твої і чесні Твої повеління, Христе, ущедри, Спасе, заради народившої Тебе, як Благодійник Бог і Многомилостивий.

Пісня 8

Ірмос: Семикратно розпалив піч халдейський мучитель побожним юнакам, побачивши їх спасенними силою вели­кою, Творцю і Визволителю взивав: юнаки, благословляй­те, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.

Умертвлену оживи, упалу підніми, уранену мою душу зціли, розум мій примири, хвилі спокус утихо­мир, Діво, і спаси мене, що взиваю: священики, оспі­вуйте, люди, прославляйте Його повіки.

Як розбійник, взиваю до Тебе: пом’яни мене, Чоловіколюбче; плачу, як блудниця, і взиваю: згрішив я, як колись блудний син, прийми мене, що каюся і перебуваю у відчаї, заради Богородиці, щоб я щиро взивав до Тебе: священики, оспівуйте, люди, прослав­ляйте Його повіки.

Слава… Як раби, взиваємо до Тебе, Богородице Всехвальна, з незчисленними розумними силами, пророками, і преподобними, і апостолами, і мучени­ками, сотвори молитву за всіх людей, що божествен­но співають: священики, оспівуйте, люди, прослав­ляйте Його повіки.

І нині…Богородице Всенепорочна, Ти чесніша за небесні ангельські чини, бо народила їх Творця і Гос­пода із дівочої безневісної утроби, у двох природах, незмішаних і незмінних, в єдиній Іпостасі втіленого, Богородице.

Пісня 9

Ірмос: Вжахнувся всякий слух від невимовного Божого сходження, бо Вишній волею зійшов аж до плоті, від дівочої утроби ставши людиною; тому Тебе, Пречисту Богороди­цю, величаємо.

О божественне ложе Соломонове, його ж оточують нині шістдесят сильних, слова божественного Писання, на якому спочив Бог; мене, оточеного завжди тем­рявою демонів, збережи неушкодженим силою Твоєю, чиста Приснодіво.

Ти, що виточуєш божественну солодкість, народив­ши Солодкість усіх, усолоди душу мою, отруєну змі­їною отрутою, охороняючи мене завжди від гіркого ушкодження Твоїм заступництвом, надійна заступ­нице вірних.

Слава… Сонце слави, Ісусе, окаянну мою душу просвіти молитвами народившої Тебе чистої Богоотроковиці, і безплотних служителів, чесних апостолів Твоїх, і святителів, і пророків, і мучеників обраних, і преподобних Твоїх.

І нині… Страшуся, єдиний Царю, Твого другого і страшного пришестя, будучи засудженим і нерозум­ним, Господи; тому раніше кінця взиваю до Тебе: за­ради народившої Тебе пощади мене і спаси, Милос­тивий, благий Чоловіколюбче.

Далі: Достойно є… і поклін. Трисвяте по Отче наш… Тропар та інше звичайне і відпуст.


Глас 8. Субота | Зміст | Глас 8. Понеділок


Пошук

Допомога ЗСУ

Сторінки

Останні відгуки

Канали RSS


Українська Церковна Архітектура














Нагору