Послання священномученика Ігнатія Богоносця, до смирнян
Ігнатій Богоносець облагодатствуваній всяким даруванням, сповненій віри і любові, не позбавленій ні єдиного дару, боголіпнішій і святоносній — Смирнській в Азії Церкві Бога Отця і возлюбленого Ісуса Христа бажає в непорочному дусі і слові Божому пребагато радіти.
Глава 1↑
Славлю Ісуса Христа Бога, Який так умудрив вас. Бо я дізнався, що ви непохитно тверді у вірі, неначе прицвяховані до хреста Господа Ісуса Христа і плоттю, і духом, утверджені в любові кров’ю Христовою і переповнені вірою в Господа нашого, Який істинно із роду Давидового за плоттю, але Син Божий за волею і силою Божественною, істинно народився від Діви, хрестився від Іоана, щоб сповнити всяку правду, істинно був розіп’ятий за нас плоттю при Понтії Пилаті й Іроді четвертовласнику (саме від цього плоду, тобто богоблаженнішого страждання Його і постали (в рос. пер. «произошли») ми, щоб через воскресіння на віки воздвигнути знамення для святих і вірних своїх, як між юдеями, так і язичниками, з’єднаних в єдиному тілі Своєї Церкви.
Глава 2↑
Все це Він перетерпів ради нас, щоб ми спаслися; і постраждав істинно, і воскресив Себе істинно, а не так, як говорять деякі невіруючі, ніби Він постраждав примарно. Самі вони примара, і як мудрують вони, так і трапиться з ними — безтілесними, подібними до злих духів.
Глава 3↑
Бо я знаю і вірую, що Він і після Свого воскресіння був і є у плоті. І коли Він прийшов до тих, що були з Петром, то сказав їм: «Візьміть, осяжіть Мене і подивіться, що Я не дух безтілесний». Вони відразу доторкнулися до Нього, і увірували, переконавшись Його плоттю і духом. Тому вони і смерть зневажали, і явилися вище за смерть. Більше того, після воскресіння Він їв і пив з ними як Той, Хто має плоть, хоча духовно був з’єднаний з Отцем.
Глава 4↑
Якби Христос не постраждав істинно,
то і я не страждав би
Переконую вас у цьому, возлюблені, знаючи, що ви самі так само думаєте. Але я оберігаю вас від звірів у людському образі, яких ви не тільки не повинні приймати до себе, але, якщо можливо, і не зустрічатися з ними, а тільки молитися за них, — чи не розкаються вони як-небудь. Це, звичайно, не легко для них, але Ісус Христос, істинне наше життя, сильний в цьому. Якщо ж Господь наш зробив це примарно, то і я ношу узи тільки примарно. І для чого ж я сам себе віддав на смерть, у вогонь, на меч, на розтерзання звірам? Ні, хто поряд з мечем, той поряд з Богом, хто посеред звірів, той посеред Бога; тільки б це було в ім’я Ісуса Христа. Щоб брати участь в Його стражданнях, я терплю все це, і Він зміцнює мене, тому що став людиною довершеною.
Глава 5↑
Цього інші не признають в Ньому і відкидають Його, чи, краще, вони відкинуті Ним, тому що люблять більше смерть, ніж істину. Їх не переконали ні пророцтва, ні закон Мойсея і навіть досі не переконують ні Євангеліє, ні страждання кожного з нас, тому що вони і про нас повинні думати так само. Бо яка мені користь, якщо хто і хвалить мене, а Господа мого хулить, не визнаючи Його таким, що носить плоть? Хто не сповідує цього, той цілком зрікся Його і сам носить у собі смерть. Втім, їхніх імен як невірних, мені не розсудилося написати. Та й не дай Боже згадувати їх, доки не вони розкаються і не признають страждань Христа, які є нашим воскресінням.
Глава 6↑
буде судимий, навіть якби то був ангел.
У єретиків немає і християнських чеснот
Ніхто не облещуйся! І істоти небесні, і слава ангелів, і власті видимі і невидимі, — і ті підлягають суду, якщо не будуть вірувати в кров Христову. «Той, хто вміщає, нехай вмістить». Ніхто не пишайся високим місцем! Бо вся довершеність — у вірі і любові, вище за які немає нічого. Подивіться на тих, які інакше навчають про благодать Ісуса Христа, яка прийшла до нас, — як вони противні волі Божій! У них немає турботи про любов, ні про вдову, ні про сироту, ні про гнобленого, ні про в’язня або звільненого від уз, ні про того, хто плаче, ні про голодного або спраглого.
Глава 7↑
Вони віддаляються від Євхаристії і молитви, тому що не признають, що Євхаристія — плоть Спасителя нашого Ісуса Христа, яка постраждала за наші гріхи, але яку Отець воскресив зі Своєї благості. Таким чином, відкидаючи дар Божий, вони помирають у своїх суперечках. Їм належало б триматися в любові, щоб воскреснути. Тому потрібно віддалятися від таких людей і не наодинці, і не в зібранні не говорити про них, а слухати пророків, особливо ж Євангеліє, в якому відкрито нам страждання Христа і цілком ясно Його воскресіння. Особливо ж тікайте від розділень як початку зла.
Глава 8↑
Всі наслідуйте єпископу, як Ісус Христос — Отцю, а пресвітерству — як апостолам. Дияконів же шануйте як заповідь Божу. Без єпископа ніхто не роби нічого, що стосується Церкви. Тільки та Євхаристія повинна вважатися істинною, яка звершується єпископом або тим, кому він сам доручить (в рос. пер. «предоставит») це. Де буде єпископ, там повинен бути і народ, так само, як де Ісус Христос, там і кафолична Церква. Не дозволено без єпископа ні хрестити, ні звершувати вечерю любові; навпаки, що одобрить Він, те і Богу приємне, щоб всяке діло було твердим і безсумнівним.
Глава 9↑
Втім, похвально напоумитися і, поки є час, навернутися до Бога з покаянням. Прекрасне діло — знати Бога і єпископа. Той, хто шанує єпископа, пошанований Богом. Той, хто що-небудь робить без відома єпископа, служить дияволу. У всьому нехай буде у вас рясна (в рос. пер. «обильная») благодать, тому що ви достойні того. Ви у всьому утішили мене, і вас нехай утішить Ісус Христос. І заочно, і особисто ви виявляли до мене любов. Нехай воздасть вам Бог, Якого ви знайдете (здобудете. — О. М.; в рос. пер. «приобрящете»), якщо будете терпіти все ради Нього!
Глава 10↑
вам буде за це нагорода
Ви добре поступили, що Філона і Рея Агафопода, які послідували за мною ради Бога, прийняли як дияконів Христових. І вони дякують Господу за вас, що ви всіляко заспокоїли їх. Ніщо не пропаде для вас. За душі ваші — дух мій і мої узи, яких ви не погребували (не поставилися зневажливо, гордовито, без поваги; не знехтували. — О. М.) і не посоромилися. Не посоромиться і вас довершена віра.
Глава 11↑
з нагоди відновлення миру
Молитва ваша збулася над Церквою Антиохійською в Сирії; відомий звідти в боголіпнійших (достойних Бога. — О. М.) узах, я вітаю всіх, хоча я і недостойний бути її членом як останній із них; але якщо волею Божою удостоєний цього, то не за моїми заслугами, а за благодаттю Божою, якої бажаю сподобитися у всій повноті, щоб за вашою молитвою прийти мені до Бога. Але щоб діло ваше було довершеним і на землі, і на небі, Церкві вашій належить у славу Божу вибрати мужа боголіпнійшого і відправити до Сирії, щоб він, прибувши туди, привітав їх з тією радістю, що у них оселився мир, повернулася їхня велич і відновилося їхнє мале тіло. Мені здалося пристойним послати туди кого-небудь із ваших з листом, щоб він взяв участь у прославленні Бога за ту тишу, що настала для них за Його волею, і за те, що за молитвою вашою вони досягнули мирної пристані. Як довершені про довершене і помишляйте. Аби тільки ви бажали робити добре, а Бог готовий дарувати це.
Глава 12↑
Вітає вас любов братів в Троаді, звідки і пишу вам через Вура, якого ви разом з ефеськими братами вашими послали зі мною і який у всьому заспокоїв мене. О, якби всі наслідували йому, оскільки це істинний зразок служіння Богу. Благодать воздасть йому за все. Вітаю богодостойного єпископа вашого і благоліпнійше пресвітерство, і співпрацівників моїх — дияконів, і всіх, — кожного окремо і разом, — іменем Ісуса Христа, Його плоттю і кров’ю, стражданням і воскресінням, як тілесним, так і духовним, єднанням між Богом і вами. Благодать вам, милість, мир і терпіння нехай будуть завжди.
Глава 13↑
Вітаю доми братів моїх з їхніми дружинами і дітьми і дівственниць, що іменуються вдовами 1. Зміцнюйтеся силою Духа. Вітає вас Філон, який знаходиться при мені. Вітаю дім Тавії, якій бажаю утверджуватися у вірі і любові плоттю і духом. Вітаю Алкія, жадане для мене ім’я, також незрівнянного Дафна, Євтекна і всіх поіменно. Зміцнюйтеся благодаттю Божою.
- Тут мова йде про дияконис, які, хоча і були дівственницями, називалися вдовами, тому що в перші часи існування Церкви, зазвичай, на цю «посаду « обиралися вдови. [↩]