Місяць липень, 16-й день. Служба святих отців шести Вселенських соборів.
Якщо прилучиться неділя, служба святих Отців відправляється в цю ж неділю. Якщо ж у середу, служба відправляється в попередню неділю. Якщо ж у четвер, служба відправляється в наступну неділю.
На великій вечірні
Співаємо Блажен муж… 1-й антифон.
На Господи, взиваю… стихири воскресні 4 і отців 6, глас 6.
Ти народився раніше денниці із лона Отця без матері перше віків; хоч Арій безумно змішує Тебе — Творця — з творінням і не прославляє Тебе як Бога, а як творіння, збираючи для себе вогонь вічний, але собор, що в Нікеї, проповідав Тебе, Господи, Сином Божим, Отцю і Духові співпрестольним (двічі).
Христову ризу, розідрану і розтерзану щелепами псів, ви, чесні отці, премудро зшили, не можучи бачити Його наготу, як у давнину — наготу батька Сим і Яфет; ви посоромили безумного Арія і його однодумців, бо він є тезоіменитий гніву (двічі).
Послідовники Македонія, і Несторія, і Євтихія, і Діоскора, й Аполлінарія, і Савелія, і Севіра є хижими вовками, що прийшли в овечих шкурах; ви як істинні пастирі відігнали їх далеко від стада Спасового і премудро зняли з них, триокаянних, овечі шкури; тому вас ублажаємо (двічі).
Слава… глас 6.
Прославимо нині таємничі сурми Духа — богоносних отців, які проспівали серед Церкви гармонійну пісню богослів’я: Тройцю єдину незмінну, істоту і Божество; сокрушителі Арія, і поборники православ’я, моліться завжди Господу, щоб Він помилував душі наші.
І нині…богородичний, догматик гласу.
Вхід. Прокимен дня. Паремії три.
Буття читання (14, 14-20).
Авраам, почувши, що Лот, племінник його, узятий у полон, озброїв рабів своїх, народжених у домі його, триста вісімнадцять, і переслідував ворогів до Дана; і, розділившись, напав на них уночі, сам і раби його, і подолав їх, і переслідував їх до Хови, що ліворуч від Дамаска; і повернув усе майно і Лота, племінника свого, і майно його повернув, також і жінок і народ. Коли він повертався після поразки Ходоллогомора і царів, що були з ним, цар Содомський вийшов йому назустріч у долину Шаве, що нині долина царська; і Мелхиседек, цар Салимський, виніс хліб і вино, — він був священик Бога Всевишнього, — і благословив його, і сказав: благословенний Авраам від Бога Всевишнього, Владики неба і землі; і благословенний Бог Всевишній, Який віддав ворогів твоїх у руки твої. Авраам дав йому десяту частину з усього.
Второзаконня читання (1, 8-11, 15-17).
В ті дні сказав Мойсей синам Ізраїлевим: ось, я даю вам землю цю, підіть, візьміть у спадщину землю, яку Господь із клятвою обіцяв дати батькам вашим, Аврааму, Ісааку і Якову, їм і нащадкам їхнім. І я сказав вам у той час: не можу один водити вас; Господь, Бог ваш, розмножив вас, і от, ви нині численні, як зірки небесні; Господь, Бог отців ваших, нехай розмножить вас у тисячу разів проти того, скільки вас тепер, і хай благословить вас, як Він говорив вам. І взяв я старійшин із колін ваших, мужів мудрих, розумних і випробуваних, і зробив їх начальниками над вами, тисяченачальниками, стоначальниками, п’ятдесятиначальниками, десятиначальниками і наглядачами за колінами вашими. І дав я повеління суддям вашим у той час, говорячи: вислуховуйте братів ваших і судіть справедливо, як брата з братом, так і прибулого його; не розрізняйте осіб на суді, як малого, так і великого вислуховуйте: не бійтеся лиця людського, тому що суд — справа Божа.
Второзаконня читання (10, 14-21).
У ті дні сказав Мойсей синам Ізраїлевим: ось у Господа Бога твого, небо і небеса небес, земля й усе, що на ній; але тільки отців твоїх прийняв Господь і полюбив їх, і обрав вас, сім’я їх після них, із усіх народів, як нині бачиш. Отже, обріжте крайню плоть серця вашого і не будьте і далі жорстокосердими, тому що Господь, Бог ваш, є Бог богів і Владика владик, Бог великий, сильний і страшний, Який не дивиться на особи і не бере дарів, Який дає суд сироті і вдові, і любить прибулого, і дає йому хліб і одяг. Любіть і ви прибулих, тому що самі були прибулими в землі Єгипетській. Господа, Бога твого, бійся і Йому одному служи, і до Нього приліпися, і Його ім’ям клянися: Він хвала твоя і Він Бог твій, Який зробив із тобою ті великі і страшні діла, які бачили очі твої.
На стиховні стихири Октоїха.
Слава… глас 4.
Нині ми святкуємо молитовну пам’ять богоносних отців, що зібралися з усієї вселенної у славному граді Нікеї на православний Собор; вони бо, благочестиво мислячи, відкинули безбожне вчення лютого Арія і від кафоличної Церкви Собором того відлучили, і ясно всіх навчили сповідувати Сина Божого Єдиносущним і рівноістотним, сущим раніше віків, і благочесно це виклали у Символі віри. Тому і ми, наслідуючи їхні божественні повеління, так сповідуючи віру, служимо Сину з Отцем і Всесвятим Духом у єдиному Божестві, Тройці єдиносущній.
І нині…
Богородичний: Зглянься на моління…
На благословенні хлібів, тропар, Богородице Діво… (двічі).
Тропар отців (один раз), глас 8.
Препрославлений Ти, Христе Боже наш, світила на землі отців наших заснував, і ними в істинній вірі всіх нас наставив; Многоблагоутробний, слава Тобі.
На ранній
На Бог Господь… тропар воскресний (двічі). Слава… отців. І нині…
Богородичний: Той, Хто заради нас…
Після кафизм сідальні гласу.
Канон воскресний з ірмосом на 4; і Богородиці на 2, і отців на 8. Глас 6.
Пісня 1
Ірмос: Як по суші…
Отці у Нікеї, наче з якогось неба, всюди прогриміли Слово живого Отця, і показали Його, як Він знищив ворогів громом; вшануймо їх побожними словами.
Духа лукавого духоборців Христос далеко відігнав від Своєї Церкви Духом Святим, діяннями Другого Собору об’єднавши вірних.
Кирил, глава Собору, відігнав оману Несторія христоборця і ясно сповідав Діву Марію Пречистою Божою Матір’ю.
Богородичний: Єдиного від Тройці, Христа, у двох природах і волях, Пречиста, Ти народила; Він через Тебе з’єднав людей і ангелів.
Інший канон святих отців. Глас 8.
Інший. Ірмос: Фараона з колісницями…
Благочестиве зібрання отців проти Євтихія колись воістину проповідало Спаса нероздільним у двох природах, святого отця Кирила вченням, яке ясним продовжує перебувати.
Шістсот тридцять благочестивих отців сокрушили Євтихієву оману і Севірову єресь, навчивши так прославляти: проповідуємо Христа у двох природах, йдучи за словами блаженного Кирила.
Той, хто не сповідує Христа, Отче Слово, у двох природах і діях, нехай прийме анафему; четвертий бо Собор святих Отців єдинодушно так проповідав; за це всі ми ублажаємо їх.
Богородичний: Преславне про Тебе проголошується з роду в рід: Ти бо в утробі вмістила Бога-Слово, чистою перебуваючи, Богородице Маріє; тому Тебе всі прославляємо після Бога як нашу заступницю.
Пісня 3
Ірмос: Нема святого, крім Тебе, Господи…
Служителем творінню став Арій безумний, і Македоній також явився мерзотним; в геєні вогняній однаково мучаться з еллінами.
Сімома Вселенськими священними Соборами святих Отців Ти, Христе, утвердив святу Церкву; як сімох світильників світлом далеко прогнав омани темряву.
Стадо Твоє, Слове, губить різноманітна короста єретиків; учення ж пастирів Твоїх словесних овець лікує.
Богородичний: Єдиного з нествореної Тройці, у двох природах і діях, Ти, Пречиста, породила; Його ж пречистому образу поклоняючись, ми сповнюємося благодаті.
Інший. Ірмос: Небеса напочатку премудро утвердив…
Ті, що безумно приймають учення Севіра, наповнюються смертоносною отрутою, назавжди осоромлюються і всі відлучаються від Церкви, як вовки і пси хижі.
Учасники Собору і ми, всі вірні, славимо Вседержителя і Спаса у двох нероздільних природах і у двох волях і діях; тому від омани Севіра цілком відвертаємося.
Прийдіть, вірні, явно відкинемо оману злочестивих Севіра і Якова, і з ними Феодосія і Діоскора; Четвертий же Собор благочестивих Отців оспіваємо піснями божественними.
Богородичний: Ти, Богородице, вища від херувимів і серафимів, бо прийняла у Своє пречисте лоно невмістимого Бога; тому Тебе, Пречиста, всі вірні піснями ублажають.
Після 3-ї пісні кондак та ікос воскресний. Потім сідальний отців, глас 4.
Ви, воістину блаженнійші, отці боговіщані, явилися на землі як пресвітлі світильники істини Христової для світу, висушивши хульних єресей язикошкідливість і погасивши вогневиду смуту злославних; тому як святителі Христові моліться, щоб спастися нам (двічі).
Слава: і нині.
Богородичний: Ти, Пречиста, оновила божественним Різдвом Твоїм застарілу у пристрастях мертву природу земнородних і воздвигла всіх від смерти до життя нетлінного; тому Тебе всі достойно ублажаємо, Діво препрославлена, як Ти прорікла.
Пісня 4
Ірмос: Христос моя сила…
Вороги Твої розшумілися і ненависники твої трохи підняли голови, Спасе, але тут же впали, не стерпівши гласа сурм духовних.
Сонці, від Сонця подвійно осяяні — Син і Дух від Отця, — нестворені, співбезначальні: Обом Отець єдина причина; так віруємо.
Сім духів почили на Христі, як говорить Ісая; на семи ж Соборах спочив Христос, з Отцем і Божественним Духом.
Богородичний: Ти породила Бога, що прийняв плоть від Твоєї чистої крови, Діво чиста; Його ж отці проповідують у двох природах, в єдиній же Іпостасі.
Інший. Ірмос: Ти моя кріпость, Господи…
Скажи нам, безумний і суєтний Севіре: єдине єство з’єднане безначально, Світло Слово Отче і Сина? Якщо ж так говориш, ти маєш визнати і друге єство: бо плоть і Слово — не єдина природа, але дві природи, окаянний.
Сказавши: єдине єство Слова, — називає втілене єство людське, незмінне і незмішане, — так ясно вчить про дві природи і волі Олександрійський вчитель і предстоятель тих, хто хоче вірувати православно.
Два єства Христові незлитні, всі вірні, проповідуємо; всяке ж нечестя Євтихія і Діоскора безумного відкидаємо, йдучи за вченням Собору святих Отців і Кирила святого.
Богородичний: Ти, Богомати Пречиста, херувимське сідалище і вмістилище Слова Отчого і Бога, Який одягнувся у плоть від пречистої Твоєї утроби. Йому поклоняючись, Того, Хто у двох природах із Тебе воплотився, безперестанно прославляємо.
Пісня 5
Ірмос: Божественним світлом Твоїм, Блаже…
Божественний виноград Христів, який був принесений із Єгипту, спочатку з’їдали звірі темного душогубця-диявола; але пращею святих отців були далеко відігнані.
Просвітивши розум Божественний трисяйним сяйвом, святі отці проповідували єдиного від Пресвятої Тройці, Христа Господа у двох природах і волях.
Троїчний: О, Тройце! Церква одухотворилася тілесно богомудрими отцями, як серафимами, Трисвяту пісню завжди Тобі співаючи, з’єднуючи Твоє троїчне єдине Божество.
Богородичний: Матір’ю і рабою Сина Твого була Ти, Пречиста; бо Той, Хто із Тебе, був раніше як Твій сотворитель; Його ж у двох природах сповідуємо і з’єднуємо в іпостасному Слові.
Інший. Ірмос: Навіщо відкинув мене…
О, Севіре! Не зливай люто і законопорушно природи Христові, бо всі святителі і преблаженні вчителі проголошують дві природи в єдиному Лиці Христовім і всім проповідують.
Безначальне Отче Слово явно прийняло людське єство — як Чоловіколюбець, бажаючи змилосердитися над нами, загиблими. Тому Його проповідуємо у двох природах і волях.
Четвертий Собор скинув Севіра і Діоскора, які похулили Христа, сповістивши про дуже добре послання Леонтія, предстоятеля Римського, в якому сповідується віра у два єства Спаса нероздільні.
Богородичний: Маючи материнську сміливість до Сина Твого, Всечиста, не відкинь від Твого провидіння нас, рідних Тобі за людською природою, благаємо; бо Тебе єдину християни молитовно пропонують Владиці Христу як очищення.
Пісня 6
Ірмос: Житейське море, схвильоване бурею…
Бог, Який є Господом богів, як раніше, оспівуючи, сказав Давид, покликав їх від сходу і заходу, з усіх країв землі, і нарік їх отцями Вселенських Соборів.
Утвердивши сім стовпів, Премудрість Божа Твою, Владико, Церкву оберігає від усяких єресей семичисельними соборами святих отців.
Сором нехай покриє лиця Євтихія і Діоскора, які нібито злиттям лихословлять проти двох природ Христових: не у примаренні Він прийняв єство земнородних, а обожив його.
Богородичний: Нехай забере Несторія єврейське темне зборище, і нехай відсічеться його язик хульний: Бога бо народила нам у плоті Діва Марія.
Інший. Ірмос: Очисти мене, Спасе…
Два послання Кирила, послані колись Сингелу для всього сходу, викривають усю Севірову оману, і благочесно проповідують Христа.
Кирил проповідує Христа у двох природах і двох діях, і тим відсікає єресь бездумного Севіра, тому сповідуймо всі вчення Кирила.
Богородичний: Тебе, Маріє, Діву чисту і преславну, воістину благочесно проповідуємо Богородицею, закриваючи безсоромні уста Несторія, і Діоскора бездумність.
Кондак, глас 8: Апостолів проповідання і отців догмати утвердили єдину віру Церкви, яка носить і ризу істини, виткану небесним богослів’ям, виконуючи і прославляючи велике таїнство благочестя.
Ікос: Послухаймо Божу Церкву, що проголошує високу проповідь: нехай грядуть до мене спраглі і п’ють із чаші, яку я тримаю; чаша є премудрість. Це пиття істини черпається словом; вода, що проливається, — не заперечування, а сповідання; її п’є нинішній Ізраїль і Бога бачить, Який сповіщає: дивіться, дивіться, — це є Я Сам, і не змінююся; Я є Бог перший, Я ж є і після цього і, крім Мене, іншого нема. Цим наситяться ті, що причащаються і прославляють велике таїнство благочестя.
Пісня 7
Ірмос: Росоносною піч учинив ангел…
Раніше Даниїл сокрушив Вавилонського змія; молитвою ж отців розпався лютий Єгипетський змій — Арій, який нищив Христове стадо.
Гніваючись нечестиво, непрошений вовк — Македонія зіткнувся зі Святим Духом, Який обожнює людей і в купелі хрещення оновлює вірних до первозданної доброти.
Діоскор, Євтихій і Севір — ці троє з’єднують і змішують Христові природи; втративши розум, вони зухвало борються проти Пресвятої Тройці.
Богородичний: Образ плотського Твого вигляду, Владико, побожно цілуємо, і образи Матері Твоєї і всіх святих, віддаючи помислом істинну пошану первообразу, бо шанування образа переходить на первообраз.
Інший. Ірмос: Божого зшестя вогонь посоромився…
У двох природах і діях сповідуємо Христа — незлитно, незмінно, й оману Севіра перемагаємо; до Того ж, Хто плоть прийняв і страсті перетерпів, взиваємо: благословенний Бог отців наших.
Єдиним розуміємо Того, Хто на хресті і в лоні Отця, як Бога у вишніх, — і у гробі, як з’єднаного плоттю; Його ж оспівуючи, єдинодушно взиваємо: благословенний Ти, Боже отців наших.
Арія, що принижує і умаляє розділенням Бога, і Савелія, що змішує природи, — троїчних ворогів — зненавидьмо, і до Пресвятої Тройці взиваймо: благословенний Бог отців наших.
Троїчний: Всіх Господи, єдиного ж тільки єдинородного Сина Тебе проповідуємо, єдиносущного і співпрестольного, православно богословлячи Отця, і єдиного Духа Святого, що від Отця сходить.
Пісня 8
Ірмос: З полум’я преподобним росу виточив…
Як від єдиного кореня паростки Богосаджені — засяяли Син і Дух: бо Отець є єдиною причиною; бездітний — бездітним Лицям єдиночесний.
Із лона духовно бездітно засяяв Ти, Слово, єдиносущне Отцю і Духові; але заради нас у літо тілесно оселився в утробі єдиної Богородиці.
Розпалені духовним вогнем стріли встромилися в холодні серця ворогів-єретиків і на смерть знищили їх, семичисельними соборами божественних отців.
Богородичний: Не в лицях єдиного Христа славимо; не змішуючи, природи його з’єднуємо; єдиний бо Сущий у Лиці, роздвоюється природами, Діво, Твій Син і Творець.
Інший. Ірмос: Семикратно піч халдейський мучитель…
Нехай посоромляться лиця, і нехай закриються уста, що не проповідують єдиного Сина у двох природах — нероздільного, незлитного і незмінного; ми бо побожно проповідуємо інакше і інакше діяти і хотіти Христу, не в лицях, а в двох єствах.
Ті, що маєте назву від імені Якова Кентона, і пишетеся його ім’ям, відповідайте нам: чи в його ім’я ви хрестилися в купелі? Тому через це ви воістину відійшли від благодаті Христової, добровільно осоромившись цією неправдою.
У Халкидоні Четвертий Собор відлучив від Церкви Христової Діоскора, Євтихія й Севіра, і остаточно відсік, як терня, їхню оману, що змішує природи Спасові; православні, зненавидьмо оману цю.
Троїчний: Трисвітлу єдиного Божества сяючу зорю, від єдиного триіпостасного єства: Отця безначального, з’єднане ж Слово Отче, і співцарюючого єдиносущного Духа, юнаки, благословляйте, священики, оспівуйте, люди, прославляйте по всі віки.
Богородичний: Богородице Пречиста, душі моєї рани і гріховні спокуси очисти, омиваючи із джерела ребер Сина Твого струмками, що із нього витікають; до Тебе бо взиваю, і до Тебе прибігаю, і Тебе закликаю, Богоблагодатна.
Пісня 9
Ірмос: Бога людям неможливо бачити…
Не подобає нічого ні додавати, ні віднімати від Священного Передання православної нашої віри, в якій ми вірно хрестилися. А ті, що змінюють цю віру, справедливо піддаються покаранню через відлучення від Церкви Христової.
Радіймо серцями всі, бо священний Собор отців зібрався, і через них ми побачили світло православ’я. Вони явилися світильниками і всіх наставляють правим ученням.
Виблагаймо душам очищення і поспішаймо провадити благочесне життя, щоб бути причасниками святих отців, які зібрали для нас, дітей їх, багатство православного вчення.
Богородичний: Бог із лона Твого засяяв, Мати Діво, і людський рід обожив, і сподобив Своєї слави, і показав спадкоємцями всіх, хто завжди воістину Тебе, Богородице, проповідує.
Інший. Ірмос: Жахнулося небо, і кінці землі здивувалися…
Прийшов улесливий Севір у благословенну Христову Церкву, і за свою хулу та хитросплетіння справедливо був засуджений собором благочестивих отців і відлучений від зібрання учителів.
О, окаянний Севіре! Навіщо ти природи Христові зливаєш, і вводиш змішання і злиття, і приписуєш хресні страждання і погребіння Божеству Єдинородного Слова Божого? Тому ми гребуємо твоєю великою хулою.
Богородичний: Зухвальство ворогів, що лихословлять на Творця, Той, Хто народився від Діви, сокрушив; Собор же вірних непохитним Він утвердив як Бог, підніс силою і вірою укріпив, щоб Тебе всі величали.
Світильний: Божественних отців пам’ять святкуючи сьогодні, молитвами їхніми благаємо Тебе, Всещедрий: охорони людей Твоїх від усякої шкоди єресей і сподоби, Господи, славити Отця, Слово і Всесвятого Духа.
Богородичний: Радуйся, Божа палато; радуйся, горо, покрита зеленню; радуйся неопалима купино; радуйся, престоле слави; радуйся, божественна трапезо; радуйся, стамно золота; радуйся, світильнику всесвітлий; радуйся, світла хмаро, Діво Мати Маріє.
На Хваліте… стихири воскресні 4, і отців 4. Глас 6.
Зібравши всю душевну мудрість, натхненні Божественним Духом, чесні отці склали богописаний небесний і чесний Символ віри, в якому, явно наслідуючи апостольське вчення, отці богославні, і всебагаті, і воістину богомудрі ясно навчають, що народжене співбезначальне Слово воістину єдиносущне (двічі).
Стих: Благословенний Ти, Господи Боже отців наших, і хвальне і прославлене ім’я Твоє повіки.
Прийнявши все духовне сяяння Святого Духа, ви богонатхненно сповіщали надприродне благослав’я короткими словами і великим розумом. Як Христові проповідники і євангельського вчення та благочестивого передання предстателі, прийнявши з висоти ясне одкровення і просвітившись ним, ви, блаженні отці, виклали віру богонавчену.
Стих: Зберіть Йому преподобних Його.
Зібравши все пастирське мистецтво, спонукувані праведним гнівом, ви, божественні пастирі, як істинні раби Христові і божественного проповідання священні таїнники, відігнали хижих вовків і пращею Духа відлучили їх від церковної повноти як невиліковно хворих і винних у смертному гріху.
Слава… глас 8.
Святих отців Собор, зібравшись з усіх країв вселенної, навчив, що Отець, і Син, і Дух Святий — єдина природа і єство; і тайну богослів’я ясно передав Церкві; його же прославляючи, з вірою ублажаємо і промовляємо: о, божественний полк, просвічені зброєносці ополчення Господнього, зірки світлосяйні духовної тверді, таємничого Сиону нездоланні стовпи, мирозапашні квіти райські, всезлаті уста Слова, Нікейська похвала, вселенної прикраса, щиро моліться за душі наші.
І нині…
Преблагословенна єси, Богородице Діво…
Велике славослів’я, і відпуст.
На літургії
Блаженні Октоїха на 6, і отців пісня 3-я на 4.
Після входу тропар воскресний, і отців. Потім кондак воскресний; Слава… отців; І нині… храму Богородиці або Заступнице християн…
Прокимен гласа, і Пісня отців, глас 4: Благословенний Ти, Господи Боже отців наших і хвальне і прославлене ім’я Твоє повіки.
Апостол дня, і отців:
Послання до Євреїв, зачало 334 (13, 7-16).
Алилуя, гласа.
І отців, глас 1: Бог богів Господь говорить…
Стих: Зберіть Йому преподобних Його.
Євангеліє дня. І отців: від Іоана, зачало 56 (17, 1-13).
Причасний: Хваліть Господа з небес…
І отців: Радуйтеся, праведні…