Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження
Українське бароко Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Церква Перенесення мощів свт. Миколя із Мір Лікійських в Барі, с. Збручанське
Тернопільська область, Борщівський р-н, с. Збручанське

Церква перенесення мощів свт. Миколая із Мір Лікійських в Барі
ХІV ст.

Церква у Збручанському — страшенно цікава. Архаїчна і монументальна, водночас затишна і якась позачасова. Вона збудована із легенького пісковика, але все одно стіни нави облегшені глухими аркадами. Мабуть давні будівничі більше сподівалися на свою звитягу, ніж на фізичну міць своєї церкви-фортеці. Недарма над вівтарною частиною досьогодні збереглися залишки бойового ярусу. Такий ярус був і над навою.(далі…)

Миколаївська церква, м. Бучач
Тернопільська область, Бучацький р-н, Бучач

Миколаївська церква
1610 рік

Церква стала першим мурованим храмом у місті, недарма ж її заснували представники двох давніх шляхетських родів — Могил та Потоцьких. Герб подружньої пари — Марії Могилянки і подільського старости Стефана Потоцького — донині красується над дверима храму. Втім, у статурі тридільної церкви за винятком двох маленьких конхочок по боках нави нічого особливого немає. Натомість в інтер`єрі естетика надолужила усе з лихвою. (далі…)

Онуфріївська церква, смт. Гусятин
Тернопільська область, Гусятинський р-н, смт. Гусятин, вул. Наливайка, 14

Онуфріївська церква
ХVІ – поч. ХVІІ ст.

Гусятинська церква — яскраве свідчення зовнішнього впливу на українське ренесансне зодчество. Впливу цілком позитивного і плідного. Немає сумніву, що триконхові церкви «прибули» в Україну із краю черешневих та горіхових садів — Волощини (Молдови) — і швидко поширилися не лише по суміжному Поділлю, а й по Галичині та Волині. (далі…)

Георгіївська церква, с. Касперівці
Тернопільська область, Заліщицький р-н, с. Касперівці

Георгіївська церква
Кін. ХVІІ – поч. ХVІІІ ст.

За типологією церкву можна назвати ренесансно-народною. Свого часу на Поділлі постало чимало таких храмів, які окрім свого основного завдання зі спасіння людських душ успішно рятували й людські тіла: татарські навали накочувалися на край зі зловісною регулярністю. Втім, в даному разі дослідники відносять церкву до післятурецьких часів, коли ординська повінь почала поволі спадати. Таку думку підтведжує незначна товщина стін і дерев`яні перекриття нави та вівтаря. Та грізний образ храму-фортеці цілком наслідує давніші зразки.(далі…)

Успенська церква, с. Кошилівці
Тернопільська область, Заліщицький р-н, с. Кошилівці

Успенська церква
1564 рік

Вік церкви визначають за написом, різьбленим на кам`яній дошці, яка вмурована в стіну дзвіниці. Наскільки таке визначення точне — Бог знає. Здалеку і на озброєне рожевими окулярами око церква дійсно давня. Додаткового шарму їй надають «молоді» дерев`яні верхи, здобуті у ХVІІІ ст. Одначе пора підійти ближче і таки вдягнути окуляри нормальні. І тут відкривається картина украй печальна…(далі…)

Дзвіниця Успенської церкви, с. Кошилівці
Тернопільська область, Заліщицький р-н, с. Кошилівці

Дзвіниця Успенської церкви
1564 рік

Чудова дзвіниця Успенської церкви подібна до своєї господині — вона теж муровано-дерев`яна. Гарненькі арочні віконця оперізують другий ярус споруди як віночок. Так само гарно оперізує церковне подвір`я класичний подільський мур із «дикого» каменю (в нього й включено надбрамну, точніше, надхвірткову дзвіницю). В тому мурі де-не-де можна надибати давніші надгробні хрести. Однак не все так райдужно у Кошилівцях…(далі…)

Миколаївська церква, с. Нагоряни
Тернопільська область, Заліщицький р-н, с. Нагоряни

Миколаївська церква
ХVІІ ст.

За обрисами церква не так ренесансна, як народна. Нині вона має дерев`яні перекриття, і чи ж були колись муровані — не відаємо. Асиметричні контрфорси вносять жвавинку в досить статичний образ храму, але спокійно і без естетичної перенапруги. А от недавньо приліплений до церкви тамбур «дачного» типу виглядає препаскудно. (далі…)

Дзвіниця Миколаївської церкви, с. Нагоряни
Тернопільська область, Заліщицький р-н, с. Нагоряни

Дзвіниця Миколаївської церкви
Після 1740 р.

Нагорянська дзвіниця — молодша сестра дзвіниці кошилівської (див. відповідну статтю), тобто теж муровано-дерев`яна. Тільки замість ктиторської дошки в її нижній ярус вмуровано надгробний хрест такого собі Ониська, що «преставися року Божия 1740». Зазвичай давніші хрести із загублених могил вмуровували в церковні огорожі, тож і в даному випадку треба припустити, що дзвіницю спорудили не до, а після кончини «обивателя Червоногрудського», як написано на тому ж хресті. (далі…)

Вознесенська (замкова) церква, смт Вишніець
Тернопільська область, Збаразький р-н, смт. Вишнівець, вул. Замкова,1

Вознесенська (замкова) церква
1530 рік

Вознесенська, вона ж замкова церква — багата історично, та бідна архітектурно. І винна в тій бідності саме історія.
Зведено храм як родову усипальницю одним з перших князів Вишневецьких — Іваном. По тому у підземеллі знайшли вічний спочинок десятків зо два вельможного панства, в тому числі батьки лихої пам`яті Яреми Вишневецького — Михайло та Раїна. Та тут не лише ховали. 1604 року в церкві заручилися Лжедимитрій І і Марина Мнішек, провідники знаменитого польсько-українського походу на московські землі. Останній чоловік із роду Вишневецьких, Михайло Сервецій, подарував храмові трофей зі шведської війни — буцімто візантійську за походженням ікону Божої Матері. (далі…)

Спасо-Преображенська церква, с. Залужжя
Тернопільська область, Збаразький р-н, с. Залужжя

Спасо-Преображенська церква
1600 рік

Фундатором храму був брацлавський воєвода Іван Збаразький, причому збудував він його на місці старого монастиря. Напис про заснування церкви зберігся на білокам`яній плиті, вмурованій у стіну святині. Проте у 1786 році, як і всюди в Австро-Угорській імперії, монастир секуляризували, тобто закрили. А церква стала парафіяльною.(далі…)