Благовіщенська церква1633 рік
«Кращий зразок ренесансного зодчества в Україні» — ось як велемовно представляє церкву корифей УЦА Григорій Логвин. Напевне, він має рацію, хоча, за винятком південного білокам`яного порталу, храм виглядає дуже скромно. Очевидно, це той самий рідкісний випадок, коли скромність дійсно прикрашає.(далі…)
Преображенський костел францисканського монастиря1419 рік
Від первісної споруди лишилися тільки стіни. Тож нинішній образ костелу — цілком гіпотетичний. Але, слід визнати, дуже вдалий. В такому вигляді споруда дійсно нагадує оборонний православний храм. За це, попри «неблагонадійне» католицьке походження, він і потрапив в нашу бібліотеку УЦА.(далі…)
Костел св. архидиякона Лаврентія1604 – 1618 рр.Архітектори: Павло Щасливий, Амвросій Прихильний, Павло Римлянин
Хоча храм початково зведено як костел, за багатьма ознаками він питомо український. Очевидно, його фундатор Станіслав Жолкевський і архітектори зважали на місцеві смаки. Та й назагал тодішні галицькі церкви і костели відрізнялися хіба плануванням. Декор, особливо зовнішній, був подібний до загальноєвропейських зразків пізнього Відродження.(далі…)
Вежа-дзвіниця костелу св. архідиякона ЛаврентіяПерша – третя чверть ХVІІ ст.
Про пам’ятку гарно написала журналістка Вікторія Шовчко. Єдине, що вона забула вказати — власне дату її будівництва. Тож доповнюємо інформацію: збудували вежу- дзвіницю у два етапи — на початку ХVІІ ст. як оборонну вежу, а десь у середині того ж століття доповнили останню власне дзвоновим ярусом.(далі…)
Церква Різдва Христового (Серця Христового) василіанського монастиря1612 рік (перебудована 1903)
Про знамениту жовківську церква гарно написано у Вікіпедії. Надаємо їй слово (у нашій редакції).
«Як і уся Жовква, нова церква Різдва Христового була зведена в ренесансному стилі — хрестоподібна в плані, з високою навою, вузькими вікнами та напівкруглою банею.(далі…)
Онуфріївська церква Онуфріївського монастиряХVІ ст.
Нинішня церква складається із трьох різновікових частин, відтак і дат в її біографії багато. Первісне ядро комплексу (власне монастирська Онуфріївська церква із колотого каменю) постало на початку ХVІ століття (про що свідчить цифра 1518 над входом). (далі…)
Дзвіниця Онуфріївського монастиряСер. ХVІ ст. (добудована 1681, 1820)
Дзвіницю Онуфріївського монастиря будували в три етапи. Протягом першого споруду вимурували на незначну висоту. 1681 року дзвіниця здобула верхній дерев’яний ярус. Остаточного вигляду вона набула у 1820 році, зазнавши докорінної перебудови за проектом такого собі Франца Трешера.(далі…)
П’ятницька церква1643 – 1645 рр.
Спочатку трохи крамоли. Практично всі підручники і дослідники в контексті львівської П’ятницької церкви пишуть про молдавські впливи, корені, ознаки тощо. Але, слово честі, окрім її волоського ктитора, ми уперто не знаходимо молдавського сліду в архітектурі храму. Та й у самій Молдові схожих пам’яток чомусь не зауважуємо… (далі…)
Дзвіниця Успенської церкви (вежа Корнякта)1572 – 1578 рр.Майстер Петро Барбон
Певна річ, ансамбль Успенської церкви, до якого входять дзвіниця (вона ж вежа Корнякта) і каплиця Трьох святителів, розділяти не можна. Ні з естетичної, ні з архітектурної точки зору. Навіть професійна ретуш не в змозі впоратися з такою невдячною задачею.Та задля зручності викладу матеріалу ми таки це зробимо: папір усе стерпить.(далі…)
Успенська церква1591 – 1629 рр.
Слава Богу, у містах на заході України збереглися древні Руські вулиці, які точно і безапеляційно свідчать про споконвічну назву нашої країни. А коли на одній з таких вулиць подибуєш прекрасний український храм кінця ХVІ ст., душу сповнює певність у незнищенності нашого коріння і нашого майбуття.
Пишучи про львівський Успенський собор, без дифірамбів не обійтися. Тож сміливо визначимося: цей храм є одним з найяскравіших символів духовної культури Руси-України. (далі…)