Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження
Українське бароко Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Колегіум, м. Чернігів
Чернігівська область, м. Чернігів, Дитинець

Колегіум
Кін. ХVІ — поч. ХVІІІ ст.

Чернігівський Колегіум знаменитий як незвичною архітектурою, так і дивовижними керамічними рельєфами.

Спочатку про архітектуру. Первісне ядро трискладової споруди — це келії і підвал колишнього Борисоглібського монастиря кінця ХVІ століття, що і дає нам право зарахувати Колегіум до українського Відродження. (далі…)

Петропавлівська церква з трапезною Спасо-Преображенського монастиря, м. Новгород-Сіверський
Чернігівська область, Новгород-Сіверський р-н, м. Новгород-Сіверський, вул. Пушкіна, 1

Петропавлівська церква з трапезною палатою та келіями Спасо-Преображенського монастиря
ХVІ — ХVІІ ст.

Древність храму впадає навіть в неозброєне астролябією око. Аркатурний фриз, що оперізує вівтар і стелиться по північній стіні нави — явно із ХІІ ст. Цікаві ліплені хрести і загадкові знаки на тій же стіні взагалі мають давньохристиянський, мало не катакомбний вигляд. Перекрита церква також по-старосвітськи — за допомогою двох ярусів ступінчастих арок. (далі…)

Надбрамна башта-дзвіниця Спасо-Преображенського монастиря, м. Новгород-Сіверський
Чернігівська область, Новгород-Сіверський р-н, м. Новгород-Сіверський, вул. Пушкіна, 1

Надбрамна башта-дзвіниця Спасо-Преображенського монастиря
Друга пол. ХVІ ст. — ХІХ ст.

Григорій Логвин у своїй чудовій книзі «По Україні» сміливо припустив, що чоловий фасад дзвіниці вирішено на манір церковного інтер’єру. До певної міри з ним можна погодитися. Тут і справді помітні аналогіїї: посередині розміщено Деісус (чин Моління) — три ікони на входом, під ним Царські врата — власне вхідний пройом, присутні і традиційні іконостасні колонки — колись ліплені, з акантом і виноградом, а тепер оббиті до рівного. (далі…)