Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження
Українське бароко Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Волинська область, Луцький р-н, с. Білосток

Михайлівська церква
1636 рік

Романтичний Григорій Логвин вважав білостоцький храм початком тої лінії української архітектури, яка призвела до створення таких шедеврів гетьманського бароко, як Спасо-Преображенський собор у Мгарі, Троїцький у Чернігові, Військовий Микільський та Богоявленський у Києві (два останні знищені комуністичними вандалами у 1930-х рр.). Мабуть, корифей мав рацію, оскільки зодчі Михайлівської церкві уперше в історії УЦА сполучили давньоруську хрестовокупольну планувальну схему із народною, тридільною. І хоча порівняно із пізнішими бароковими шедеврами церква виглядає досить скромно, вона справляє воістину незабутнє враження на кожного, хто подивляє її по-волинському присадкуватий силует за залишками валів і ровів давнього монастиря-фортеці.

Так, монастиря. Фундатор храму Семен Гулевич (зі славного шляхетського роду, причетного і до заснування Києво-Могилянської академії) не лише збудував святиню і заповів їй триматися православної віри, а й сам постригся в монахи з іменем Сильвестр і став першим ігуменом нової обителі. Згодом його висвятили на єпископа Перемишлянського та Самбірського, та до кінця своїх днів (+1646) мудрий пастир опікувався своїм дітищем.

Із монастирем пов`язана доля одного з найвидатніших українських митців.

У 1688 році у Білосток прийшов двадцятирічний юнак, який прийняв тут чернечий постриг і заснував іконописну школу, про яку невдовзі розійшлася слава по всій Речі Посполитій. Ім`я йому — Йов Кондзелевич.

Найвідоміші творіння іконописця  — Богородчанський і Вощатинський іконостаси, але, природно, писав він і для рідної обителі (найкращі ікони, в тому числі і білостоцькі, нині можна побачити у львівському Національному музеї ім. Шептицького та у луцькому Музеї волинської ікони). А підписував майстер свої шедеври завжди однаково: «Недостойний ієромонах Йов Кондзелевич, законник Білостоцького монастиря, рукою власною зробив»… І хоча на своєму віку іконописцю довелося чимало помандрувати, упокоївся він теж у своїй улюбленій обителі, у тихому куточку прекрасної Волині, проживши довгі як на той час 73 роки…

Та роздивімося нарешті саму церкву.

Власне храм має тільки дві бані — над навою і вівтарем, і по суті є базилікально-тринавовим із шістьма стовпами і трансептом. Але назовні погляд легко наділяє його народними рисами, особливо з огляду на дві башти над притвором, які врівноважують витягнуті бічні фасади (є відомості, що ті дзвонові башти звели пізніше за храм, десь у середині ХVІІІ ст.). І всередині церкви, а надто на хорах, куди у товщі півтораметрової стіни ведуть сходи, враження дивовижного спокою і врівноваженості буття не покидає прочанина…

Добре нам тут бути, але час спускатися з монастирської гори і рушати далі. Та незабутній образ Михайлівської церкви не зітреться з пам`яті ніколи: надто багато історичних та мистецьких доріг почалися біля її порогу…

Усі фото

Північний ракурс улітку обмежений
У храмі. Вдалині іконостас із вмонтованою (вгорі) іконою Кондзелевича
Архітектурні нюанси важко роздивитися під олійними розписами ХХ ст. Але при бажанні можливо
Ієромонах Йов Кондзелевич. Богородиця Замилування, ікона із білостоцької церкви
Ієромонах Йов Кондзелевич. Зішестя Святого Духа, ікона з білостоцької церкви
До зустрічі! (фото Г. Логвина 1960-х рр.)