Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження
Українське бароко Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)

Церкви українського Відродження

Епоха Відродження в певному розумінні є «найтемнішою» в біографії української архітектури. Надто заплутана у цього періоду історія і розмиті межі, розрізнені та нечисельні пам’ятки, особливо ХІV — ХV століть. Причина очевидна — надто багато хижих, загребущих рук потягнулося до знекровленої країни після монгольської навали. Татари, литовці, поляки, угорці — усі навперейми ділили спадок Володимира Великого і Данила Галицького. Тим-то, щоб «у спокої молитися», народ мусив боронитися і відроджуватися, зокрема й архітектурно.

Богоявленська церква, м. Острог (Рівненщина)

Богоявленська церква, м. Острог (Рівненщина)

Каплиця Трьох святителів, м. Львів

Каплиця Трьох святителів, м. Львів

Треба визнати: надійної сполучної ланки між давньоруськими і ренесансними храмами на теренах України (і нинішньої, і тодішньої) немає. Кілька пам’яток із достатньо спірним датуванням (ідеться про храми у Галичі, Рогатині, Володимирі-Волинському, Вільнюсі) не можуть належно відобразити переламні процеси, які відбулися того часу в українському мурованому зодчестві. Зокрема, у ХIV — XV стт. поруч із новозбудованими, але по-старому хрестовокупольними храмами (в Зимному, Острозі, Межирічі) з’являються, либонь, найулюбленіші та найпоширеніші в Україні церкви — тридільні, одно- і трибанні. Між іншим, Григорій Логвин зараховує до таких храмів Іллінську церкву в Чернігові (сер. ХІІ ст.), натякаючи на її «основоположність». Менш від того, один храм погоди не робить. Тому всі поважні дослідники кивають на дерев’яну архітектуру. Кивнемо і ми. Очевидно, саме вплив кораблеподібних дерев’яних церков і привів до появи таких шедеврів, як Михайлівська церква у Чесниках (ХІV ст.) чи Успенська церква у Львові (ХVІ ст.).

Ще один важливий тип храму, що поєднав у собі і хрестовокупольну, і тридільну планувальну схему, теж народився в епоху українського Віродження, у першій половині ХVІІ ст. Це сталося у волинському містечку Білостоку. Ймовірно, із білостоцької Михайлівської церкви і виросли шедеври так званого гетьманського бароко наступної архітектурної доби.

Покровська церква, с. Сутківці (Хмельниччина)

Покровська церква, с. Сутківці (Хмельниччина)

Та хоч якими різними є наші ренесансні храми, усі вони мають спільні, так би мовити, військові риси — могутність, лаконічність і неприступність. Тож сміливо записуємо їх до оборонних. Недарма саме в ту героїчну епоху так поширилися в Україні Покровські храми, що боронили край від нападників і міццю стін, і вірою парафіян. Як непохитний символ доби стоїть у скромному селі Сутківцях хрестоподібна Покровська церква, справжня фортеця нескореного українського духу. Стоїть і буде стояти — милістю Божою, заступництвом Богородиці, молитвами всіх святих землі Української…