Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження
Українське бароко Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Львівська область, м. Львів, вул. Руська 7

Успенська церква
1591 – 1629 рр.

Слава Богу, у містах на заході України збереглися древні Руські вулиці, які точно і безапеляційно свідчать про споконвічну назву нашої країни. А коли на одній з таких вулиць подибуєш прекрасний український храм кінця ХVІ ст., душу сповнює певність у незнищенності нашого коріння і нашого майбуття.

Пишучи про львівський Успенський собор, без дифірамбів не обійтися. Тож сміливо визначимося: цей храм є одним з найяскравіших символів духовної культури Руси-України.

Чому? Бо він в дивовижний спосіб сполучив гармонійну простоту вітчизняних народних церков зі стриманим пафосом європейського ренесансу. А на додачу здіймає в інтер’єрі неабияку хвилю бароко, замикаючи її у кристалічні береги українського модерну.

Архітектори видатного храму, спорудженого на замовлення Львівського православного братства, відомі: це Павло Римлянин, Амвросій Прихильний і Войцех Капинос. Цікаво, що десь посередині будівництва було вирішено докорінно поміняти основний будматеріал — замість цегли узяли тесаний камінь. Освячення храму набуло всеукраїнського значення: 26 січня 1631 р. разом із львівським єпископом Єремією (Тисаровським) його звершив київський архімандрит Петро (Могила).

Стосовно мистецького оздоблення храму надаємо слово Вікіпедії (у нашій редакції):

«Різьбарські роботи по каменю виконали львівські різьбарі Костянтин і Яків Кульчицькі. Найцінніші ікони церкви (Страсного циклу) залишилися від первісного іконостаса 1630 — 1638 рр., виконаного львівськими митцями Федором Сеньковичем та Миколою Петрахновичем. Нинішній іконостас ХІХ ст. належить пензлю Мартина Яблонського.

Остаточно інтер’єр святині усталився у 1926 — 1927рр., коли її було оздоблено високомистецькими вітражами Петра Холодного-старшого».
Далебі, служити і молитися в такій церкві — велике щастя. Втім, це щастя приступне кожному, хто завітає до дивовижного храму.

Усі фото