Таїнство єлеосвячення
Чин Таїнства єлеосвячення
(маслосвяття, єлеопомазання)
(маслосвяття, єлеопомазання)
Чин Таїнства єлеопомазання, чи маслосвяття, звичайно правлять сім священиків. А коли стільки не можна мати, то правлять кілька священиків, і в крайньому разі — один.
Чин цей правиться в домі недужого або в церкві, коли хворий може ходити.
У кімнаті ставиться стіл, відповідно гарно застелюється. На столі ставиться блюдо (миска) з пшеницею, на неї посередині ставиться лампадка або якась посудинка з єлеєм. Навколо у пшеницю вставляються сім свічок та сім малесеньких помазків (стручків) для помазання, обгорнутих ватою. Тут же кладуть і Святе Євангеліє та хрест. Кожен священик бере в руки свічку, зі свічками стоять і присутні.
Якщо править один священик, то він читає все те, що призначене сімом священикам, і помазує св. єлеєм сім разів. Коли священиків більше, то вони розділюють увесь чин сімох поміж себе.
Ті свічки, що в пшениці, запалюються за чергою чи гань Євангелій: яке читання — та свічка й запалюється. Так само вживаються за чергою і стручки для помазання.
Запалена свічка горить уже до кінця чину маслосвяття.
До єлею вливається трошки вина, як те робив для хворого й самарянин (див.: Лк. 10, 34).
Чин Таїнства єлеопомазання зветься ще соборуванням, — бо його чинять священики собором, їх семеро.
Священики правлять цей чин тільки у світлих ризах.
Столик треба поставити так, щоб священики молилися на схід або до ікон у хаті.
Чин єлеопомазання прийнято не скорочувати. Навіть коли служить один священик, то він нічого не скорочує, бо він замінює собор священиків, він соборує.
Але в разі потреби благословляється священикові скоротити цей чин так, як того вимагають обставини.
Благословен Бог наш…
Трисвяте. Пресвята Тройце. Отче наш. Бо Твоє є Царство…
Господи, помилуй (12 разів). Прийдіть, поклонімось (тричі).
Господи, почуй молитву мою, зглянься на моління моє в істині Твоїй, вислухай мене у правді Твоїй. І не входь у суд з рабом Твоїм, бо не виправдається перед Тобою ніхто з живих. Бо ворог переслідує душу мою, втоптав у землю життя моє, посадив мене в темряву, як давно померлих. І впав у мені дух мій, стривожилось у мені серце моє. Я згадую дні давні, розмірковую про всі діла Твої і в творінні рук Твоїх повчаюся. До Тебе простягаю руки мої: душа моя, як земля безводна, перед Тобою. Скоро почуй мене, Господи, згасає дух мій. Не відверни лиця Твого від мене, бо уподібнюся тим, що сходять у могилу. Дай мені зрання відчути милість Твою, бо на Тебе уповаю. Вкажи мені, Господи, путь, якою піду, бо до Тебе підношу душу мою. Забери мене від ворогів моїх, Господи, до Тебе вдаюся, навчи мене творити волю Твою, бо Ти єси Бог мій. Дух Твій Благий наставить мене на землю правди; імені Твого заради, Господи, оживи мене правдою Твоєю. Виведи з печалі душу мою і милістю Твоєю знищ ворогів моїх. І вигуби гнобителів душі моєї, бо я раб Твій є.
Слава: і нині.
Алилуя (тричі).
Диякон виголошує єктенію:
Ще і ще в мирі Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Заступи, спаси, помилуй і охорони нас, Боже, своєю благодаттю.
Співці: Господи, помилуй.
Пресвяту, Пречисту, Преблагословенну, Славну Владичицю нашу Богородицю і Приснодіву Марію зо всіма святими пом’янувши, самі себе, і один одного, і все життя наше Христу Богові віддамо.
Співці: Тобі, Господи.
Священик: Бо Тобі належить усяка слава, честь і поклоніння, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
Одразу ж співають Алилуя на глас 6.
Стих 1: Господи, не суди мене в ярості Твоїй і не карай мене в гніві Твоїм.
Стих 2: Помилуй мене, Господи, бо я немічний.
Потім тропарі:
Помилуй нас, Господи, помилуй нас, бо, жодного виправдання не маючи, ми, грішні, Тобі, як Владиці, цю молитву приносимо: помилуй нас.
Слава…
Господи, помилуй нас, бо на Тебе ми надію покладаємо: не прогнівайся дуже на нас і не споминай беззаконня нашого, а зглянься й нині, як Благий, і визволи нас від ворогів наших; Ти бо єси Бог наш, а ми, люди Твої, всі творіння рук Твоїх і ім’я Твоє призиваємо.
І нині…
Богородичний:
Милосердя двері відкрий нам, благословенна Богородице, щоб ми, на Тебе надію маючи, не загинули, а від усякого лиха Тобою визволялися, бо Ти єси спасіння роду християнського.
Помилуй мене, Боже, з великої милости Твоєї і з великого милосердя Твого прости провини мої. Особливо омий мене від беззаконня мого і від гріха мого очисти мене. Бо беззаконня моє я знаю, і гріх мій повсякчас переді мною. Проти Тебе Єдиного я згрішив і лукаве перед Тобою вчинив, отже праведний Ти у слові Твоїм і справедливий Ти у присуді Твоїм. Ось бо в беззаконні зачатий я, і в гріхах породила мене мати моя. Бо Ти істину полюбив єси, невідоме й таємне мудрости Твоєї явив Ти мені. Окропи мене ісопом — і очищуся, омий мене — і стану біліший від снігу. Дай мені почути радість і веселість — і зрадіють кості мої упокорені. Відверни лице Твоє від гріхів моїх і прости всі беззаконня мої. Серце чисте створи в мені, Боже, і духа праведного віднови в нутрі моєму. Не відкинь мене від лиця Твого і Духа Твого Святого не відніми від мене. Поверни мені радість спасіння Твого і духом могутнім укріпи мене. Навчатиму беззаконників шляхів Твоїх, і нечестиві навернуться до Тебе, Визволи мене від вини кривавої, Боже, Боже спасіння мого, і язик мій радісно славитиме правду Твою. Господи, відкрий уста мої, і язик мій сповістить хвалу Твою. Бо коли б Ти жертви забажав, приніс би я: всепалення Ти не бажаєш. Жертва Богові — це дух упокорений, серцем скорботним і смиренним Ти не погордуєш. Ублажи, Господи, благоволінням Твоїм Сион, і нехай збудуються стіни єрусалимські. Тоді буде угодна Тобі жертва правди, приношення і всепалення: тоді покладуть на Жертовник Твій тельців.
І канон (молитва єлея, піснеспів преподобного Арсенія), глас 4.
Ірмос: Моря Червоного безодню сухими стопами древній перейшовши Ізраїль, хрестовидними Мойсеєвими руками Амаликову силу в пустелі переміг,
Єлеєм милосердя, Ти, Владико, втішаєш завжди душі, а з ними і тіла людські, і охороняєш єлеєм вірних. Сам і нині змилосердься єлеєм над тими, хто приступає до Тебе.
Твоєї милости, Владико, повна вся земля. Тому єлеєм Божественним Твоїм чесним ми помазуємося нині, з незбагненної Твоєї милости, з вірою просимо Тебе, подай її нам.
Слава…
Ти милостиво заповідав, Чоловіколюбче, апостолам Твоїм звершувати над немічними рабами Твоїми помазання священне Твоє. Їх молитвами всіх печаттю Твоєю помилуй.
І нині…
Богородичний:
Ти, єдина чиста, глибину миру породила, тому постійними Твоїми молитвами до Бога визволи від недуг і скорбот раба Твого, щоб він безперестанно величав Тебе.
Ірмос: Веселиться Тобою Церква Твоя, Христе, взиваючи: Ти моя сила, Господи, і пристановище й утвердження.
Ти єдиний Дивний і Милостивий між людьми вірними; подай, Христе, благодать Твою з неба хворому (хворій) тяжко.
Оливкова гілка колись на закінчення потопу Божественним Твоїм повелінням вказала, Господи; спаси милістю Твоєю стражденного (стражденну).
Слава…
Свічкою Божественного світла, з милости Твоєї, Христе, просвіти помазанням і того (ту), що нині з вірою до милості Твоєї поспішає.
І нині…
Богородичний:
Зглянься благоприємно з висоти, Мати Творця всіх, і від гірких страждань визволи недужого (недужу) молитвами Твоїми.
Сідальний, глас 8
Подібний: Пастирська сопілка…
Як Божественна ріка милости, як безодня великого милосердя, Щедрий, покажи Твоєї милости Божественні потоки і всіх зціли: пролий чудес джерела невичерпні і омий усіх, бо, до Тебе завжди звертаючись, щиро благодаті просимо.
Інший, глас 4
Подібний: Ти вознісся…
Лікарю і Помічнику тим, хто у хворобах, Визволителю і Спасе тих, хто в недугах; Сам, усіх Владико і Господи, даруй зцілення недужому рабу Твоєму (недужій рабі Твоїй), змилосердься, помилуй многогрішного (многогрішну) і від гріхів визволи, Христе, щоб він (вона) славив (ла) Божественну силу Твою.
Ірмос: Вознесеним Тебе бачила Церква на хресті, Сонце Праведне, і стала в чині своєму, достойно взиваючи: слава силі Твоїй, Господи.
Ти, Спасе, як нетлінне миро, що пролилося з Твоєї благодаті і світ очищає, змилосердься і помилуй Божественно того (ту), що з вірою рани тілесні помазує.
Спокоєм печаті Твоєї милости, Владико, Ти нині знаменував почуття Твоїх рабів; учини непрохідним, неприступним вхід до них усім супротивним силам.
Слава…
Ти повелів недужим прикликати Твоїх божественних священнослужителів і їх молитвою й помазанням єлею Твого, Чоловіколюбче, спасатися; спаси Твоєю милістю стражденного (стражденну).
І нині…
Богородичний:
Богородице, Приснодіво Пресвята, покрово кріпка й охоронителька, пристановище ж і стіно, ліствице і захисте, і помилуй, і змилосердься над хворим (хворою), бо до Тебе єдиної звернувся (лася) він (вона).
Ірмос: Ти, Господи мій, Світло, що у світ прийшло, Світло Святе, що виводить з темряви невідання тих, хто з вірою оспівує Тебе.
Ти, Благий, милости безодня, помилуй, Милостивий, Твоєю Божественною милістю стражденного (стражденну), як Благоутробний.
Душі наші і тіла з висоти Божественним начертанням Твоєї печаті освятив Ти, Христе, несказанно; тому рукою Твоєю всіх зціли.
Слава…
З несказанної Твоєї любови, Преблагий Господи, прийняв Ти від блудниці помазання миром, тому змилосердься над рабом Твоїм (рабою Твоєю).
І нині…
Богородичний: Всехвальна, чиста, Преблага Владичиця, помилуй тих, хто помазується Божественним єлеєм, і спаси раба Твого (рабу Твою).
Ірмос: Приношу Тобі жертву голосом похвали, Господи, — взиває Церква до Тебе, від бісівської крови очистившись кров’ю, що витекла з ребер Твоїх ради милости Твоєї.
Словами Твоїми, Чоловіколюбче, Ти помазання єлеєм показав серед царів, звершивши це через архиєреїв; тому печаттю Твоєю і стражденного (стражденну) спаси, як Благоутробний.
Нехай ніяка зла бісівська сила не доторкнеться до почуттів того (тієї), що помазується Божественою печаттю, Спасе; але покровом слави Твоєї захисти його (її).
Слава…
Подай руку Твою з висоти, Чоловіколюбче, і Твій єлей, Спасе, освятивши, подай рабу Твоєму (рабі Твоїй) на здоров’я і на визволення від усіх недуг.
І нині…
Богородичний:
Ти, Мати Творця, стала у Божественному Твоєму храмі родючою масли-
ною, через яку наповнився світ милістю. Тому спасай молитвами Твоїми стражденного (стражденну).
Кондак, глас 2
Подібний: Небесний шукаючи…
Ти є Джерело милости, Преблагий, тих, хто з вірою сердечною до милості Твоєї несказанної припадає, Благоутробний, від усякої визволи біди і, їхні недуги взявши, з висоти подай Божественну благодать.
Ірмос: У печі персидській юнаки Авраамові, опалені любов’ю благочестя більше, ніж полум’ям, взивали: благословен єси в храмі слави Твоєї, Господи.
Ти в милості і в щедротах Твоїх, Спасе, Єдиний Боже, всіх зціляєш: пристрасті душевні і тілесні рани; і цього (цю), що в недугах страждає, Сам, зціляючи, вилікуй.
Коли голови всіх помазуються єлеєм помазання, подай милість, Христе, і цьому (цій), що шукає Твого визволення, і багатою Твоєю милістю пошли йому (їй), Господи, веселу радість.
Слава…
Твоя печать, Спасе, — меч над демонами; а молитви священиків — вогонь, що спалює душевні пристрасті. Тому з вірою оспівуємо Тебе, приймаючи зцілення.
І нині…
Богородичний:
Ти, Мати Божа, прийняла боголіпно в утробі і несказанно втілила Того, Хто рукою Своєю тримає все, тому, просимо, умилостив Його за стражденного (стражденну).
Ірмос: Руки розпростерши, Даниїл пащі левів затулив у рові; вогненну ж силу погасили, опоясавшись доброчесністю, благочестиві юнаки, взиваючи: благословіть, усі творіння Господні, Господа.
Всіх помилуй, Спасе, з великої Твоєї і Божественної милости; задля цього ми всі зібралися, таємно уявляючи наближення Твоїх щедрот, з вірою помазуючи єлеєм Твого раба (рабу Твою) — його (її) ж і відвідай.
Струменями милости Твоєї, Христе, і помазанням священиків Твоїх омий, Господи, як Благоутробний, хвороби й болі і недуг нашестя у того (тієї), що мучиться і знемагає від страждань, щоб він (вона), спасшись, прославляв (ла) Тебе з вдячністю.
Слава…
Небесне знамення смиренного пришестя являє нам милість Божественну; тому, Владико, не віддали Твоєї милости і не зневаж того (ту), хто завжди з вірою взиває: благословіть, усі творіння Господні, Господа.
І нині…
Богородичний:
Преславне єство, чиста, прийняло, як вінець, Божественне Твоє Різдво, що знищує ворожі сили і перемагає їх владою Своєю; тому, увінчані сяйвом Твоєї благодаті, з радістю оспівуємо Тебе, Всехвальна Владичице.
Ірмос: Камінь нерукосічний від Тебе, Діво, нерозсіченої гори, відсікся і став наріжним каменем — Христос, і роз’єднані єства з’єднав; тому, радіючи, Тебе, Богородицю, величаємо.
Поглянь з неба, Щедрий, покажи Твою милість усім, подай нині заступництво Твоє і силу Твою тому (тій), що приступає до Тебе Божественним помазанням священиків Твоїх, Чоловіколюбче.
Ми бачили, Преблагий Спасе, Божественний єлей через пришестя Твоє Божественне, радіючи більше за причасників; Ти Його прийняв і прообразно подав тим, хто приймає купіль Божественного хрещення.
Слава…
Змилосердься і помилуй, Спасе, визволи від напастей і хвороб, визволи
від стріл лукавого душі й тіла рабів Твоїх, як Милостивий Господь, зціляючи Божественним помазанням.
І нині…
Богородичний:
Пісні і благання, Діво, приймаючи від рабів Твоїх, визволи від тяжких страждань і хвороб молитвами Твоїми того (ту), що через нас, Пречиста, приходить до Божественного Твого покрову.
Достойно є, і це є істина, славити Тебе, Богородицю, Присноблаженну і Пренепорочну і Матір Бога нашого. Чеснішу від херувимів і незрівнянно славнішу від серафимів, що без істління Бога Слово породила, сущу Богородицю, Тебе величаємо.
Екзапостиларій
Подібний: Відвідав нас…
В милості, Благий, поглянь Твоїм оком на моління нас, що нині зібралися у храмі Твоєму святому, щоб помазати Божественним єлеєм недужого раба Твого (недужу рабу Твою).
Стихири, глас 4:
Подібна: Ти дав знамення…
Ти дав благодать Твою через Твоїх апостолів, благий Цілителю, Чоловіколюбче, щоб єлеєм святим Твоїм вони зціляли всякі рани і недуги; тому того (ту), що з вірою приступає до єлею Твого, і нині, як Милосердний, освяти, помилуй, від усякої недуги очисти і поживи нетлінної Твоєї сподоби, Господи.
Поглянь з небес, Незбагненний, і, як Милосердний, рукою Твоєю невидимою назнаменуй єлеєм Твоїм Божественним наші почуття, Чоловіколюбче; а тому (тій), що з вірою приходить до Тебе і просить відпущення гріхів, подай зцілення душі і тіла, щоб він (вона) з любов’ю прославляв (ла) Тебе, величаючи державу Твою.
Помазанням єлеєм Твоїм, Чоловіколюбче, і через доторкання священиків раба Твого (раби Твоєї) освяти з висоти і від недуг визволи, душевні ж скверни очисти й омий, Спасе, від багатооманливих спокус визволи: хвороби втихомир, напасті віджени і скорботи знищи, бо Ти Щедрий і Милосердний»
Слава: і нині.
Богородичний:
Тебе, найчистішу Цареву палату, молю, Всехвальна, розум мій, осквернений усякими гріхами, очисти, сотвори в ньому оселю прекрасну Пребожественної Тройці, щоб я величав силу Твою і безмежну милість, спасенний нікчемний раб Твій.
Після цього:
Трисвяте. Пресвята Тройце. Отче наш. Бо Твоє є Царство.
Тропар, глас 4:
Ти єдиний, Христе, скорий у заступництві, скоро відвідай з висоти стражденного раба Твого (стражденну рабу Твою), визволи від недуг і гірких хвороб, підніми його (її) молитвами Богородиці, щоб він (вона) оспівував (ла) Тебе і безперестанно славив (ла), єдиний Чоловіколюбче.
Після цього диякон або перший священик виголошує єктенію:
В мирі Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
За мир з неба і спасіння душ наших Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Щоб благословився єлей цей силою і дією і сходженням Святого Духа, Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
За раба Божого (рабу Божу) (ім’я), і щоб Бог відвідав його (її), і щоб зійшла на нього (неї) благодать Святого Духа, Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Щоб визволитися йому (їй) і нам від усякої скорботи, гніву та недолі, Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Заступи, спаси, помилуй і охорони нас, Боже, Твоєю благодаттю.
Співці: Господи, помилуй.
Пресвяту, Пречисту, Преблагословенну, Славну Владичицю нашу Богородицю і Приснодіву Марію зо всіма святими пом’янувши, самі себе, і один одного, і все життя наше Христу Богові віддамо.
Співці: Тобі, Господи.
Бо Тобі належить усяка слава…
Співці: Амінь.
Потім перший священик промовляє молитву єлею над сосудом. Треба знати, що у Великій церкві (в Константинополі) замість води вливають вино в єлей.
Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Господи, милістю і щедротами Твоїми Ти зціляєш страждання душ і тіл наших: Сам, Владико, освяти єлей цей, щоб помазання ним було на зцілення і на зміну всякого страждання, скверни плоті і духу, й усякого зла; щоб і в цьому прославилося Твоє пресвяте ім’я, Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
Всі інші священики разом з ним тихо читають цю саму молитву.
В той час, коли священики читають молитву, співаються такі тропарі:
Глас 4: Ти єдиний, Христе, скорий у заступництві, скоро відвідай з висоти стражденного раба Твого (стражденну рабу Твою), визволи від недуг і гірких хвороб, підніми його (її) молитвами Богородиці, щоб він оспівував (ла) Тебе і безперестанно славив (ла), єдиний Чоловіколюбче.
На душевні очі осліплений, до Тебе, Христе, приходжу, як сліпий від народження, і в покаянні взиваю до Тебе: будь милостивим до нас, Єдиний, що все змінюєш на благо.
Глас 3: Душу мою, тяжко розслаблену гріхами всілякими і негідними ділами, підніми, Господи, Божественним Твоїм заступництвом, як колись розслабленого підняв Ти, щоб я взивав до Тебе, спасаючись: Щедрий Христе, подай мені зцілення.
Глас 2, св. ап. Якову:
Як Господній ученик прийняв ти, праведний, Євангеліє; як мученик ти маєш неописанне, як брат Божий ти маєш відвагу, щоб молитися, як ієрарх: моли Христа Бога, щоб спаслися душі наші.
Глас 4, св. ап. Якову:
Отче Єдинородне Бог Слово, що прийшло до нас в останні дні, явило тебе, Якове божественний, єрусалимлянам першим пастирем, і вчителем, і вірним будівничим духовних таїнств; тому ми всі шануємо тебе, апостоле.
Глас 3, св. Миколаю:
В Мирах, святителю, явився єси священнослужителем; Христове Євангеліє, преподобний, здійснив. Поклав єси душу твою за людей твоїх і спас невинних від смерти. Тому ти освятив себе, як великий тайнознавець Божої благодаті.
Глас той самий, св. Димитрію: Великого придбала тебе в бідах оборонця вселенна, страстотерпче, що перемагаєш народи; бо, як подолав ти Лієву гординю і на подвиг сміливий надихнув Нестора, так, святий Димитрію, молися Христу Богу, щоб Він дарував нам велику милість.
Глас той самий, св. Пантелеймону: Страстотерпче святий і цілителю Пантелеймоне, моли Милостивого Бога, щоб гріхів прощення подав душам нашим.
Глас 8:
Святі безсрібники і чудотворці, згляньтесь на немочі наші, задарма одержали ви, задарма і подавайте нам.
Глас 2, св. ап. Іоану Богослову:
Велич твою, дівственику, хто оповість? Твориш бо чудеса, і подаєш зцілення, і молишся за душі наші, як Богослов і друг Христів.
Богородичний:
Як до моління щирого і стіни незборимої, джерела милости, пристановища світу, взиваємо щиро до Тебе: Богородице Владичице, поспіши і від бід визволи нас, єдина скора заступнице.
Диякон: Будьмо уважні.
Перший священик: Мир усім.
Співці: І духові твоєму.
Диякон: Премудрість.
Прокимен, глас 1:
Нехай буде, Господи, милість Твоя на нас, бо ми уповаємо на Тебе.
Стих: Радуйтеся, праведні, в Господі, праведним подобає похвала.
Співці: Алилуя (тричі).
Диякон: Премудрість.
Соборного послання святого апостола Якова читання (зач. 57).
Будьмо уважні.
(Треба знати, що Апостол читає диякон).
Браття, візьміть за приклад тяжкі страждання і довготерпіння пророків, які говорили ім’ям Господнім. Ось ми ублажаємо тих, які терпіли. Ви чули про терпіння Іова і бачили кінець його від Господа; бо Господь вельми Милостивий і Щедрий. Перш за все, браття мої, не кляніться ні небом, ні землею, ні іншою якою клятвою, а нехай буде у вас: «так, так»; і «ні, ні», щоб вам не зазнати осуду. Якщо хто з вас тяжко страждає, нехай молиться. Хто в доброму настрої, нехай співає псалми. Чи хто з вас занедужає, нехай покличе пресвітерів Церкви і нехай помоляться над ним, помазавши його оливою в ім’я Господнє. І молитва віри зцілить недужого, і підведе його Господь; і, якщо він гріхи вчинив, простяться йому. Отже, признавайтесь один одному в провинах і моліться один за одного, щоб вам зцілитися, бо багато може щира молитва праведного (Як. 5, 110-16).
Перший священик: Мир тобі.
Диякон: І духові твоєму.
Премудрість.
Алилуя, глас 8:
Стих: Про милість і правосуддя буду співати Тобі, Господи.
Співці: Алилуя (тричі).
Диякон: Премудрість.
Станьмо побожно, вислухаймо Святе Євангеліє.
Священик: Мир усім.
Співці: І духові твоєму.
На початку 1-го читання Євангелія засвічується перша свічка.
Перший священик: Від Луки Святого Євангелія читання (зач. 53).
Співці: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.
Диякон: Будьмо уважні.
Священик:
Одного разу якийсь законник приступив до Ісуса і, спокушаючи Його, сказав: Учителю, що зробити мені, щоб успадкувати життя вічне? Він же сказав йому: в законі що написано? Як читаєш? Він сказав у відповідь: люби Господа Бога твого всім серцем твоїм, і всією душею твоєю, і всією силою твоєю, і всім розумом твоїм, і ближнього твого — як самого себе. Ісус сказав йому: правильно ти відповідав; так роби — і будеш жити. Він же, бажаючи виправдати себе, сказав Ісусові: а хто ж мій ближній? На це Ісус сказав: один чоловік ішов з Єрусалима до Єрихона і потрапив до рук розбійників, які зняли з нього одяг, поранили його і відійшли, залишивши його ледве живого. Випадково один священик проходив тією дорогою і, побачивши його, пройшов мимо. Так само і левит, що був на тому місці, підійшов, подивився і пройшов мимо. Якийсь же самарянин, проїжджаючи, натрапив на нього і, побачивши його, змилосердився; і, підійшовши, перев’язав йому рани, поливши оливою і вином; і, посадивши його на свого осла, привіз його до заїжджого двору і потурбувався про нього; а на другий день, відходячи, вийняв два динарії, дав господареві заїжджого двору і сказав йому: подбай про нього; і якщо витратиш на нього більше, я, коли повертатимусь, віддам тобі. Отже, кого з тих трьох вважаєш ти ближнім того, хто потрапив до рук розбійників? Він сказав: того, який змилосердився над ним. Тоді Ісус сказав йому: іди і ти роби так само (Лк. 10, 25-37).
Співці: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.
Диякон:
Помилуй нас, Боже, з великої милости Твоєї, молимось Тобі, вислухай і помилуй.
Господи, помилуй (тричі).
Ще молимось за милість, життя, мир, здоров’я, Боже завітання і відпущення гріхів раба Божого (раби Божої) (ім’я).
Господи, помилуй (тричі).
І за прощення йому (їй) усякої провини, вільної і невільної, Господу помолимось.
Господи, помилуй (тричі).
Виголос:
Бо Ти Милостивий і Чоловіколюбний Бог єси, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас і на віки віків.
Співці: Амінь.
Диякон: Господу помолимось.
Співці Господи, помилуй.
І священик виголошує молитву:
Безпочатковий, Вічний, Найсвятіший, Ти послав Єдинородного Твого Сина, Який зціляє всяку недугу і всяку рану душ і тіл наших, пошли Святого Твого Духа і освяти єлей цей, і вчини його для раба Твого (раби Твоєї) (ім’я), що помазується ним, на повне визволення від гріхів його (її) для успадкування Царства Небесного.
Треба знати, що іноді читають цю молитву тільки до цього місця з виголосом: Твоє бо є, щоб милувати і спасати…
А іноді виголошують повністю:
Бо Ти Бог Великий і Дивний, що охороняєш завіт Твій і милість Твою, тим, хто любить Тебе, даєш визволення від гріхів, через святого Твого отрока Ісуса Христа. Ти знову відроджуєш нас від гріха, просвіщаєш сліпих, підносиш тих, що впали; любиш праведників і грішників милуєш, знову виводиш нас з темряви і тіні смертної; говориш тим, що в кайданах: «Вийдіть» і тим, що в темряві: «Відкрийтеся». Бо засяяло в серцях наших світло пізнання лиця Його, відколи ради нас на землі Він з’явився і з людьми пожив; тим, хто прийняв Тебе, Ти дав владу бути дітьми Божими; купіль другого народження дарував Ти нам для усиновлення, і віддалив Ти нас від влади диявола, бо не благословив Ти очищатися кров’ю, але єлеєм святим дав Ти образ Хреста Його, щоб бути нам Христовим стадом, царським священством, народом святим. Ти очистив нас водою і освятив Духом Твоїм Святим. Сам, Владико Господи, дай нам благодать для цього служіння Тобі, як колись Ти дав Мойсеєві, угоднику Твоєму, і Самуїлу, улюбленому Твоєму, й Іоану, обраному Твоєму, і всім у всякому роді і роді, що Тобі благовгодили. Тому учини і нас бути служителями Нового Твого Завіту над єлеєм цим, що його придбав Ти чесною кров’ю Христа Твого, щоб, звільнившись від мирських похотей, ми стали мертвими для гріха і жили для правди, зодягнувшись у Христа через помазання освяченим єлеєм. Нехай буде, Господи, єлей цей єлеєм радости, єлеєм освячення, одежею царською, неприступною силою, відігнанням усякої диявольської дії, печаттю неосудною, радістю серця, веселістю вічною. Щоб і ті, хто помазується ним для другого народження, були страшними для супротивників і засяяли у сяйві святих Твоїх, не маючи скверни чи пороку. І нехай вони будуть прийняті у вічне Твоє упокоєння і приймуть почесть небесного покликання.
Твоє бо є, щоб милувати і спасати нас, Боже наш, і Тобі славу возсилаємо, з Єдинородним Твоїм Сином, і Пресвятим і Благим і Животворчим Твоїм Духом, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
І після молитви священик бере стручок і, вмочивши його у святий єлей, помазує хворого хрестовидно, на чолі, на ніздрях, на щоках, на вустах, на грудях, на руках з обох боків, промовляючи цю молитву:
Отче Святий, Лікарю душ і тіл, Ти послав Єдинородного Твого Сина, Господа нашого Ісуса Христа, Який усяку недугу зціляє і від смерти визволяє, зціли і раба Твого (рабу Твою) (ім’я) від тілесної і душевної його (її) немочі й оживотвори його (її) благодаттю Христа Твого: молитвами Пресвятої Владичиці нашої Богородиці і Приснодіви Марії, заступництвом чесних Небесних Сил безплотних, силою Чесного і Животворчого Хреста, чесного і славного пророка, Предтечі і Хрестителя Іоана, святих славних і всехвальних апостолів, святих славних і добропобідних мучеників, преподобних і богоносних отців наших, святих і цілителів безсрібників — Косми і Даміана, Кира й Іоана, Пантелеймона та Єрмолая, Самсона і Диомида, Фотія й Аникити, святих і праведних Богоотців Іоакима й Анни і всіх святих.
Бо Ти єси джерело зцілення, Боже наш, і Тобі славу возсилаємо, з Єдинородним Твої Сином, і Єдиносущним Твоїм Духом, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
Цю молитву промовляє кожен священик після читання Євангелія і молитви, помазуючи одночасно єлеєм недужого.
Диякон: Будьмо уважні.
Другий священик: Мир усім.
Співці: І духові твоєму.
Диякон: Премудрість.
Прокимен, глас 2:
Кріпость моя і пісня моя Господь, і став мені спасінням.
Стих: Караючи, покарав мене Господь, але смерті не віддав мене.
Диякон: Премудрість.
До Римлян послання святого апостола Павла читання (зач. 116).
Будьмо уважні.
Браття, ми, сильні, повинні терпіти немочі безсилих, а не собі догоджати. Кожен з нас повинен догоджати ближньому на благо, для повчання. Бо й Христос не Собі догоджав, але, як написано: «Лихослів’я тих, що лихословили Тебе, впали на Мене». А все, що написано було раніше, написано нам на повчання, щоб ми терпінням і втішанням з Писання зберігали надію. Бог же терпіння і втішання нехай дарує вам бути в однодумстві між собою, за вченням Христа Ісуса, щоб ви однодушно, єдиними устами славили Бога і Отця Господа нашого Ісуса Христа. Тому приймайте один одного, як і Христос прийняв вас до слави Божої (Рим. 15,1-7).
Другий священик: Мир тобі.
Диякон: І духові твоєму.
Премудрість. Алилуя, глас 5:
Стих: Милості Твої, Господи, повіки співатиму.
Співці: Алилуя (тричі).
Диякон: Премудрість. Станьмо побожно, вислухаймо Святе Євангеліє.
Священик: Мир усім.
Співці: І духові твоєму.
Другий священик: Від Луки Святого Євангелія читання (зач. 94).
На початку 2-го читання Євангелія запалюється друга свічка.
Співці: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.
Диякон: Будьмо уважні.
Священик:
Одного разу увійшов Ісус до Єрихона і проходив через нього. І ось один муж на ім’я Закхей, він був старший над митарями і чоловік був багатий, бажав бачити Ісуса, хто Він; але не міг за народом, бо був малий на зріст. І, забігши наперед, виліз на смоковницю, щоб побачити Його, бо Він мав проходити біля неї. Коли Ісус прийшов на те місце і, глянувши, побачив його, сказав йому: Закхею, злізь скоріше, бо сьогодні Мені належить бути в тебе в домі. І він поспішно зліз і прийняв Його з радістю. І всі, побачивши те, почали нарікати, що Він зайшов гостити до грішного чоловіка. Закхей, вставши, сказав Господу: Господи, половину добра мого я віддам убогим і, якщо кого скривдив чим, поверну вчетверо. Ісус сказав йому: нині прийшло спасіння дому цьому, бо і він син Авраамів. Прийшов бо Син Людський знайти і спасти, що загинуло (Лк. 19, 1-10).
Співці: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.
Диякон: Помилуй нас, Боже, з великої милости Твоєї, молимось Тобі, вислухай і помилуй.
Господи, помилуй (тричі).
Ще молимось за милість, життя, мир, здоров’я, Боже завітання і відпущення гріхів раба Божого (раби Божої) (ім’я).
Господи, помилуй (тричі).
І за прощення йому (їй) усякої провини, вільної і невільної, Господу помолимось.
Господи, помилуй (тричі).
І виголос: Бо Ти Милостивий і Чоловіколюбний Бог єси, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
Диякон: Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Священик промовляє молитву:
Боже Великий і Всевишній, Якому поклоняється все творіння, премудрости джерело, благости воістину недослідима безодня і милосердя безмірна глибина; Сам, Чоловіколюбний Владико, Предвічний і Дивний Боже, Якого ніхто з людей розумом не може осягнути, зглянься, вислухай нас, недостойних рабів Твоїх і, де великим іменем Твоїм єлей цей приносимо, пошли Твій дар зцілення і відпущення гріхів, і зціли його (її) (ім’я) з великої милости Твоєї. Так, Господи, Зцілителю, єдиний Милостивий і Чоловіколюбче, Ти вболіваєш через нашу злобу: Ти знаєш, що помисли людини схильні до лукавства від юности її; Ти не хочеш смерти грішника, але щоб він навернувся і був живим; Ти задля спасіння грішників, будучи Богом, став людиною і прийняв тіло заради творіння Твого. Ти Той, що сказав: Я прийшов прикликати не праведників, але грішників до покаяння. Ти Той, що знайшов заблудлу вівцю, Ти Той, що загублену драхму старанно шукав і знайшов. Ти Той, що сказав: того, хто приходить до Мене, не віджену геть. Ти Той, що не відкинув блудниці, яка сльозами омила чесні Твої ноги. Ти Той, що сказав: скільки разів упадеш, вставай і спасешся. Ти Той, що сказав: радість буває на небесах за одного грішника, що покаявся, Сам зглянься, Благоутробний Владико, з висоти Святої Твоєї, осінивши нас, грішних і недостойних рабів Твоїх, благодаттю Святош Духа в годину цю, і всели в раба Твого (рабу Твою) (ім’я), що пізнав (ла) свої провини і приступив (ла) до Тебе з вірою; і, прийнявши Своїм чоловіколюбством, якщо й згрішив (ла) словом, чи ділом, чи помислом, простивши, очисти його (її) і чистим (чистою) учини від усякого гріха і, завжди перебуваючи з ним (нею), збережи останок життя його (її), щоб він (вона) ходив (ла) у заповідях Твоїх і щоб більше не був (не була) осміяним дияволом; щоб і в ньому (ній) прославилося пресвяте ім’я Твоє.
Виголос: Твоє бо є, щоб милувати і спасати нас, Христе Боже наш, і Тобі славу возсилаємо, з Безпочатковим Твоїм Отцем, і Пресвятим і Благим і Животворчим Твоїм Духом, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
Після молитви другий священик одразу бере другий стручок і, вмочивши його у святий єлей, помазує хворого, промовляючи молитву:
Отче Святий, Лікарю душ і тіл…
Співці: Амінь.
Диякон: Будьмо уважні.
Третій священик: Мир усім.
Співці: І духові твоєму.
Диякон: Премудрість.
Прокимен, глас 3:
Господь — Просвічення моє і Спаситель мій, кого убоюся.
Стих: Господь — Захисник життя мого, кого устрашуся.
Диякон: Премудрість.
До Коринф’ян Першого послання святого апостола Павла читання (зач. 153). Будьмо уважні.
Браття, ви — тіло Христове, а нарізно — члени. І одних Бог настановив у церкві, по-перше, апостолами, по-друге, пророками, по-третє, вчителями; далі, іншим дав сили чудотворення, також дари зцілення, заступництва, управління і різні мови. Чи всі апостоли? Чи всі пророки? Чи всі вчителі? Чи всі чудотворці? Чи всі мають дари зцілення? Чи всі говорять різними мовами? Чи всі тлумачі? Дбайте про дари більші, і я покажу вам шлях іще кращий.
Якщо я говорю мовами людськими й ангельськими, а любови не маю, то я — мідь, що дзвенить, або кімвал, що бриньчить. Якщо маю дар пророцтва, і знаю всі таємниці, і маю всяке пізнання і всю віру, так що и гори можу переставляти, а любови не маю — то я ніщо. І якщо роздам усе добро моє і віддам тіло моє на спасіння, а любови не маю, то нема мені з того ніякої користи (1 Кор. 12, 27; 13, 8).
Третій священик: Мир тобі.
Диякон: І духові твоєму.
Премудрість.
Алилуя, глас 3.
Стих: На Тебе, Господи, я надіюся, не дай мені осоромитись повік.
Співці: Алилуя (тричі).
Диякон: Премудрість. Станьмо побожно, вислухаймо Святе Євангеліє.
Священик: Мир усім.
Співці: І духові твоєму.
Третій священик: Від Матфея Святого Євангелія читання (зач. 34 з половини).
Співці: Слава Тобі, Господи…
Диякон: Будьмо уважні.
На початку 3-го читання Євангелія запалюється третя свічка.
Священик:
Одного разу, прикликавши дванадцять Своїх учеників, Ісус дав їм владу над нечистими духами, щоб виганяли їх і зціляли всяку недугу і всяку неміч. Дванадцяти ж апостолів імена такі: перший Симон, що зветься Петром, і Андрій, брат його, Яків Зеведеїв та Іоан, брат його, Филип і Варфоломій, Фома і Матфей — митар, Яків Алфеїв і Леввей, прозваний Фадеєм, Симон Кананіт та Іуда Іскаріотський, який і зрадив Його. Цих дванадцятьох послав Ісус і заповів їм, промовляючи: на путь до язичників не ходіть і в місто самарянське не входьте; а йдіть краще до овець загиблих дому Ізраїлевого; ходячи ж, проповідуйте, кажучи, що наблизилося Царство Небесне; хворих зціляйте, прокажених очищайте, мертвих воскрешайте, бісів виганяйте: задарма одержали, задарма давайте (Мф. 10, 1-8).
Співці: Слава Тобі, Господи…
Диякон одразу ж промовляє єктенію:
Помилуй нас, Боже, з великої милости Твоєї, молимось Тобі, вислухай і помилуй.
Господи, помилуй (тричі).
Ще молимось за милість, життя, мир, здоров’я, Боже завітання і відпущення гріхів раба Божого (раби Божої) (ім’я).
Господи, помилуй (тричі).
І за відпущення йому (їй) усякої провини, вільної і невільної, Господу помолимось.
Господи, помилуй (тричі).
І виголос: Бо Ти Милостивий…
Співці: Амінь.
Диякон: Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Священик промовляє молитву:
Владико Вседержителю, Святий Царю, Ти караєш, але не умертвляєш, утверджуєш тих, що падають, і піднімаєш повалених, зціляєш тілесні скорботи людей. Молимося Тобі, Боже наш, щоб Ти послав милість Твою на єлей цей і на тих, що помазуються ним в ім’я Твоє, і нехай буде їм на зцілення душі й тіла, і на очищення й на зміну усякого страждання, і всякої недуги, і рани, і всякої скверни тіла й духу. Так, Господи, цілющу Твою силу з небес пошли, доторкнися до тіла, погаси вогневицю, вгамуй пристрасті й усяку неміч приховану. Будь Лікарем раба Твого (раби Твоєї) (ім’я), підніми його (її) з постелі хвороби і з ложа страждання цілим (ою) і здоровим (ою), даруй його (її) Церкві Твоїй, щоб вій (вона) догоджав (ла) на благо і чинив (ла) волю Твою.
Виголос: Твоє бо є, щоб милувати і спасати нас, Боже наш, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
Після молитви третій священик бере третій стручок і, вмочивши його у святий єлей, помазує хворого, промовляючи молитву:
отче Святий, Лікарю душ і тіл…
Співці: Амінь.
Диякон: Будьмо уважні.
Четвертий священик: Мир усім.
Співці: І духові твоєму.
Диякон: Премудрість.
Прокимен, глас 4: Прихили до мене вухо Твоє в той день, коли призву Тебе; скоро вислухай мене.
Стих: Господи! Вислухай молитву мою, і плач мій до Тебе нехай дійде.
Диякон: Премудрість.
До Коринф’ян Другого послання святого апостола Павла читання (зач. 182).
Будьмо уважні.
Браття, ви — храм Бога Живого, як сказав Бог: «Оселюся в них, і ходитиму в них, і буду їхнім Богом, і вони будуть Моїм народом. І тому вийдіть із середовища їхнього і відлучіться, — говорить Господь, — і не доторкайтесь до нечистого, і Я прийму вас. І буду вам Отцем, і ви будете Моїми синами і дочками», — говорить Господь Вседержитель. Отже, улюблені, маючи так! обітниці, очистьмо себе від усякої скверни плоті і духу, творячи святиню в страху Божому (2 Кор. 6, 16; 7, 1).
Священик: Мир тобі.
Диякон: І духові твоєму.
Премудрість.
Алилуя,глас 2.
Стих: Терплячи, потерпів перед Господом, і зважив на мене.
Співці: Алилуя (тричі).
Диякон: Премудрість. Станьмо побожно, вислухаймо Святе Євангеліє.
Священик: Мир усім.
Співці: І духові твоєму.
Четвертий священик: В ід Матфея Святого Євангелія читання (зач. 26).
Співці: Слава Тобі, Господи… Диякон: Будьмо уважні.
На початку 4-го читання Євангелія запалюється четверта свічка.
Священик:
Одного разу, прийшовши до Петрової господи, Ісус побачив тёщу його, що лежала в гарячці, і доторкнувся до руки її, і гарячка покинула її; і вона встала і слугувала Йому. Коли ж настав вечір, привели до Нього багатьох біснуватих, і Він вигнав духів словом і зцілив усіх недужих, щоб справдилося сказане пророком Ісаєю, який говорить: Він узяв на Себе недуги наші і поніс хвороби. А як побачив Ісус довкола Себе багато народу, звелів ученикам відпливти на другий бік. Тоді один книжник, підійшовши, сказав Йому: Учителю, я піду за Тобою, куди б Ти не пішов. І каже йому Ісус: лисиці мають нори і птахи небесні — гнізда, Син же Людський не має де голови прихилити. Інший же з учеників Його сказав Йому: Господи! Дозволь мені перше піти і поховати батька мого. Але Ісус сказав йому: іди за Мною і залиш мертвим ховати своїх мерців. І як увійшов Він у човен, за Ним пішли ученики Його (Мф. 8, 14-23).
Співці: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.
Диякон: Помилуй нас, Боже, з великої милости Твоєї, молимось Тобі, вислухай і помилуй.
Господи, помилуй (тричі).
Ще молимось за милість, життя, мир, здоров’я, Боже завітання і відпущення гріхів раба Божого (раби Божої) (ім’я).
Господи, помилуй (тричі).
І за прощення йому (їй) усякої провини, вільної і невільної, Господу помолимось.
Господи, помилуй (тричі).
І виголос: Бо Ти Милостивий і Чоловіколюбний Бог єси, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
Диякон: Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Священик промовляє молитву:
Благий і Чоловіколюбний, Милосердний і Многомилостивий Господи, великий у милості і багатий у благості, Отче щедрот і Боже усякого утішення, Ти укріпив нас святими Твоїми апостолами, щоб єлеєм з молитвою вони зціляли немочі людські. Сам і єлей цей учини на зцілення тих, хто помазується ним, на змінення всякої недуги і всякої рани — на визволення від усякого зла тих, хто сподівається від Тебе спасіння. Так, Владико, Господи Боже наш, молимо Тебе, Всесильний, спаси усіх нас, єдиний Лікарю душ і тіл, освяти всіх нас: Ти всяку недугу зціляєш, тому зціли і раба Твого (рабу Твою) (ім’я), підніми його (її) з постелі хвороби милістю Твоєї благости, відвідай його (її) милістю і щедротами Твоїми; віджени від нього (неї) усяку хворість і неміч, щоб він (вона), підведений (а) рукою Твоєю кріпкою, служив (ла) Тобі з усією вдячністю; і щоб і нині, причащаючись Твого несказанного чоловіколюбства, ми оспівували і славили Тебе, Творця всього величного і дивного, славного і невимовного.
Твоє бо є, щоб милувати і спасати нас, Боже наш, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
Після молитви четвертий священик одразу бере четвертий стручок і, вмочивши його у святий єлей, помазує хворого, промовляючи молитву:
Отче Святий, Лікарю душ і тіл… Співці: Амінь.
Диякон: Будьмо уважні.
П’ятий священик: Мир усім.
Співці: І духові твоєму.
Диякон: Премудрість.
Прокимен, глас 5:
Ти, Господи, охорониш нас, і збережеш нас від роду цього і повік.
Стих: Спаси мене, Господи, бо не стало праведного.
Диякон: Премудрість.
До Коринф’ян Другого послання святого апостола Павла читання (зач. 168).
Будьмо уважні.
Браття, не хочемо, щоб вам було невідомо про скорботу нашу, що трапилася з нами в Асії, де було нам тяжко надміру і над силу, так що не сподівалися залишитися живими, але самі в собі мали вирок до смерти для того, щоб надіятися не на самих себе, а на Бога, Який воскрешає мертвих, Який і врятував нас від такої близької смерти, і визволяє, і на Якого надіємось, що і ще визволить, при сприянні й вашої молитви за нас, щоб за дароване нам, завдяки заступництву багатьох, багато хто дякував за нас (2 Кор. 1, 8-11).
Священик: Мир тобі.
Диякон: І духові твоєму.
Премудрість.
Алилуя, глас 5.
Стих: Милості Твої, Господи, повіки співатиму.
Співці: Алилуя (тричі).
Диякон: Премудрість.
Станьмо побожно, вислухаймо Святе Євангеліє.
Священик: Мир усім.
Співці: І духові твоєму.
П’ятий священик: Від Матфея Святого Євангелія читання (зач. 104).
Співці: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.
Диякон: Будьмо уважні.
На початку 5-го читання Євангелія запалюється п’ята свічка.
Священик:
Сказав Господь притчу оцю: уподібниться Царство Небесне десятьом дівам, які, взявши світильники свої, вийшли назустріч женихові. П’ять з них були мудрі, а п’ять — нерозумні. Нерозумні, взявши світильники свої, не взяли з собою оливи. Мудрі ж взяли оливи в посудинах разом із світильниками своїми. А оскільки жених забарився, то всі задрімали і поснули. Опівночі ж почувся крик: ось жених іде, виходьте назустріч йому. Тоді встали всі діви та й приготували світильники свої. Нерозумні ж сказали мудрим: дайте нам вашої оливи, бо світильники наші гаснуть. А мудрі відповіли, кажучи: а як і нам і вам не стане? Ідіть краще до продавців та й купіть собі. Коли ж пішли вони купувати, прийшов жених, і ті, які були готові, ввійшли з ним на весілля, і двері зачинилися. Пізніше прийшли й інші діви і говорять: Господи! Господи! Відчини нам. Він же сказав їм у відповідь: істинно кажу вам: не знаю вас. Отже, пильнуйте, бо не знаєте ні дня, ні години, коли Син Людський прийде (Мф. 25, 1-13).
Співці: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.
Диякон: Помилуй нас, Боже, з великої милости Твоєї, молимось Тобі, вислухай і помилуй.
Господи, помилуй (тричі).
Ще молимось за милість, життя, мир, здоров’я, Боже завітання і відпущення гріхів раба Божого (раби Божої) (ім’я).
Господи, помилуй (тричі).
І за відпущення йому (їй), усякої провини, вільної і невільної, Господу помолимось.
Господи, помилуй (тричі).
І виголос: Бо Ти Милостивий…
Співці: Амінь.
Диякон: Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Священик промовляє молитву:
Господи Боже наш, Ти караєш і знову зціляєш, підносиш від землі бідного і від гноїща піднімаєш убогого; сиріт Отче, і тих, що в бурях, Пристановище, і недужих Лікарю, Ти паші немочі болісно носиш і недуги наші приймаєш; Ти милуєш нас тихо, перемагаєш беззаконня і знищуєш неправду; Ти скорий у допомозі, а непостійний у гніві. Ти дмухнув на своїх учеників і сказав: прийміть Духа Святого; і кому відпустите гріхи, відпустяться їм. Ти приймаєш покаяння грішників і маєш владу прощати гріхи многі й тяжкі; і зцілення Ти подаєш усім, хто в немочі і довгій хворобі перебуває. І мене, смиренного, грішного і недостойного раба Твого, багатьма гріхами зв’язаного, що у пристрастях насолод лежить, Ти покликав до святого і превеличного звання священства, щоб я входив усередину за завісу, у Святеє Святих, де святі ангели бажають перебувати, і слухати євангельський голос Господа Бога, і бачити своїми очима лице святого возношення, і насолоджуватися Божественною і священною літургією. Ти сподобив мене священнодіяти пренебесні Твої Таїнства, і приносити Тобі дари і жертви за наші гріхи й людське невідання, і заступатися за духовних Твоїх овець, щоб з великого і несказанного Твого чоловіколюбства Ти очистив їхні гріхи. Сам, Преблагий Царю, вислухай молитву мою у цю годину і святий день, і в усякий час, і в усякому місці, і прислухайся до голосу благання мого, і рабові Твоєму (рабі Твоїй) (ім’я) в немочі душевній і тілесній зцілення даруй. Подаючи йому прощення гріхів і відпущення провин, вільних і невільних, вилікуй його рани незцілимі, всяку недугу і всяку рану, даруй йому (їй) душевне зцілення. Доторкнувшись до тещі Петрової, Ти спинив її вогневицю, і вона встала й служила Тобі. Сам, Владико, і рабові Твоєму (рабі Твоїй) (ім’я) подай зцілення і переміну всякої згубної хвороби, і пом’яни багаті Твої щедроти і милість Твою. Пом’яни, бо помисли людини схильні до лукавства від юности її, і жодного не знайдеться безгрішного на землі. Ти єдиний без гріха, що прийшов і спас людський рід і визволив нас від неволі ворожої. Якщо увійдеш в суд з рабами Твоїми, не знайдеться нікого чистого від скверни: але всі уста будуть закриті, бо не матимуть, чого відповідати, бо як те лахміття викинуте — такою є всяка правда наша перед Тобою. Тому гріхів юности нашої не пом’яни, Господи: бо Ти є надія безнадійних і упокоєння струджених та обтяжених беззаконнями, і Тобі славу возсилаємо, з Безпочатковим Твоїм Отцем, і Пресвятим і Благим і Животворчим Твоїм Духом, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
Після молитви п’ятий священик бере п’ятий стручок і, вмочивши його у святий єлей, помазує хворого, промовляючи молитву:
Отче Святий, Лікарю душ і тіл…
Співці: Амінь.
Диякон: Будьмо уважні.
Шостий священик: Мир усім.
Співці: І духові твоєму.
Диякон: Премудрість.
Прокимен, глас 6: Помилуй мене, Боже, з великої милости Твоєї.
Стих: Серце чисте створи в мені, Боже, і духа праведного віднови в нутрі моєму.
Диякон: Премудрість.
До Галатів послання святого апостола Павла читання (зач. 213).
Будьмо уважні.
Браття, плід духа є: любов, радість, мир, довготерпіння, доброта, милосердя, віра, лагідність, стриманість. На таких нема закону. Але ті, що Христові є, плоть свою розіп’яли з пристрастями і похотями. Якщо ми живемо духом, то за духом повинні й діяти. Не будьмо марнославні, один одного дратувати, один одному заздрити. Браття! Якщо і впаде людина в якийсь гріх, ви, духовні, виправляйте такого в дусі лагідности, пильнуючи кожний себе, щоб і ти не був спокушений. Носіть тягарі один одного і так здійсните закон Христа (Гал. 5, 22-6, 2).
Шостий священик: Мир тобі.
Диякон: І духові твоєму, Премудрість.
Алилуя, глас 6.
Блажен муж, що боїться Господа, і в заповідях Його перебуватиме.
Співці: Алилуя (тричі).
Диякон: Премудрість.
Станьмо побожно. Вислухаймо Святе Євангеліє.
Священик: Мир усім.
Співці: І духові твоєму.
Шостий священик: Від Матфея Святого Євангелія читання (зач. 62).
Співці: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.
Диякон: Будьмо уважні.
На початку 6-го читання Євангелія запалюється шоста свічка.
Священик:
Одного разу прийшов Ісус у землі Тирські і Сидонські. І ось жінка-хананеянка, вийшовши з тих місць, закричала Йому: помилуй мене, Господи, Сину Давидів, дочка моя тяжко біснується. Але Він не відповідав їй ні слова. І підійшли ученики Його і благали Його: відпусти її, бо кричить нам услід. Він же сказав у відповідь: Я посланий лише до загиблих овець дому Ізраїлевого. А вона, підійшовши, вклонилася Йому і каже: Господи, допоможи мені. Він же сказав у відповідь: недобре взяти хліб у дітей і кинути псам. Вона сказала: так, Господи! Але і пси їдять крихти, що падають зі столу господарів їхніх. Тоді Ісус сказав їй у відповідь: о жінко! Велика віра твоя: нехай буде тобі, як ти хочеш. І зцілилася дочка її у ту ж мить (Мф. 15, 21-28).
Співці: Слава тобі, Господи, слава Тобі.
Диякон: Помилуй нас, Боже, з великої милости Твоєї, молимось Тобі, вислухай і помилуй.
Господи, помилуй (тричі).
Ще молимось за милість, життя, мир, здоров’я, Боже завітання і відпущення гріхів раба Божого (раби Божої) (ім’я).
Господи, помилуй (тричі).
І за прощення йому (їй) усякої провини, вільної і невільної, Господу помолимось.
Господи, помилуй (тричі).
І виголос: Бо Ти Милостивий і Чоловіколюбний Бог єси, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
Диякон: Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Священик промовляє молитву:
Дякуємо Тобі, Господи Боже наш, Благий і Чоловіколюбний і Лікарю душ і тіл наших. Ти носиш наші немочі болісно, Твоєю раною ми всі зцілилися. Пастирю Добрий, Ти прийшов, щоб знайти заблудлу вівцю; Ти малодушним даєш утішення і життя смиренним, Ти зцілив джерело, що дванадцять років кровоточило, і дочку хананеянки від лютого демона звільнив, Ти борг дарував двом боржникам і грішній жінці подав відпущення, Ти дарував зцілення розслабленому з відпущенням гріхів його; Ти виправдав митаря словом і прийняв розбійника в останньому його сповіданні; Ти взяв гріхи світу і на хресті розіп’яв. Молимося Тобі і просимо Тебе у благості Твоїй: Сам полегши, відпусти, прости, Боже, беззаконня і гріхи раба Твого (раби Твоєї) (ім’я), провини його (її) вільні і невільні, свідомі і несвідомі, чи переступом, чи непослухом, чи вночі або вдень, чи під клятвою священика, чи батька, чи матері, чи поглядом очей, чи порухом вій, чи схильністю до перелюбу, чи учиненням блуду, чи якимось рухом тіла і духу, коли він (вона) віддалився (лася) від волі Твоєї і Святині Твоєї. Якщо ж згрішив (ла) він (вона) і ми, то, як Благий і незлопам’ятливий Бог і Чоловіколюбець, прости, не полишаючи його (її) і нас упасти в скверне життя або йти згубною дорогою. Так, Владико Господи, вислухай мене грішного в годину цю за раба Твого (рабу Твою) (ім’я) і не зважай, як незлопам’ятливий Бог, на всі гріхи його (її). Визволи його (її) від вічної муки; язик його (її) наповни хвалою Твоєю, уста його (її) відкрий на прославлення імені Твого, руки його (її) простягни на виконання заповідей Твоїх, ноги його (її) направ на путь Благовістя Твого, і всі його (її) члени й помисли укріпи Твоєю благодаттю. Бо Ти є Бог наш, Який через святих Своїх апостолів заповів нам, сказавши: все, що зв’яжете на землі, буде зв’язано на небесах, і все, що розв’яжете на землі, буде розв’язано на небесах. І ще: і кому відпустите гріхи, відпустяться їм, а кому затримаєте, затримаються. І як Ти почув Єзекію в скорботі душі його, в годину смерти його, і не відкинув його моління, так і мене смиренного і грішного і недостойного раба Твого вислухай у годину цю. Бо Ти Той, Господи Ісусе Христе, Хто повелів сімдесят разів по сім прощати тим, що впадають у гріхи, з Твоєї благости і чоловіколюбства; і вболіваєш через злобу нашу, і радієш наверненню заблудлих, бо яка велич Твоя, така і милість Твоя; і Тобі славу возсилаємо, з Безпочатковим Твоїм Отцем, і Пресвятим і Благим і Животворчим Твоїм Духом, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
Після молитви шостий священик бере шостий стручок і, вмочивши у святий єлей, помазує хворого, промовляючи молитву:
Отче Святий, Лікарю душ і тіл…
Співці: Амінь.
Диякон: Будьмо уважні.
Сьомий священик: Мир усім.
Співці: І духові твоєму.
Диякон: Премудрість.
Прокимен, глас 7:
Господи, не суди мене в ярості Твоїй, і не карай мене в гніві Твоїм.
Стих: Помилуй мене, Господи, бо я немічний.
Диякон: Премудрість.
До Солунян Першого послання святого апостола Павла читання (зач. 273).
Будьмо уважні.
Браття, благаємо вас: наставляйте на розум безчинних, втішайте малодушних, підтримуйте немічних, будьте довготерплячі до всіх. Пильнуйте, щоб хто кому не відплачував злом за зло; але завжди дбайте про добро один одному і всім. Завжди радійте. Безперестанно моліться. За все дякуйте: бо така щодо вас воля Божа у Христі Ісусі. Духа не вгашайте. Пророцтва не зневажайте. Все досліджуйте, доброго тримайтеся. Утримуйтесь від усякого зла. Сам же Бог миру нехай освятить вас у всій повноті, і ваш дух, і душа, і тіло у всій цілості нехай збережеться непорочно на пришестя Господа нашого Ісуса Христа (1 Сол. 5, 14-23).
Сьомий священик: Мир тобі.
Диякон: І духові твоєму.
Премудрість.
Алилуя, глас 7.
Стих: Вислухає тебе Господь у день скорботи, захистить тебе ім’я Бога Якова.
Співці: Алилуя (тричі).
Диякон: Премудрість.
Станьмо побожно, вислухаймо Святе Євангеліє.
Священик: Мир усім.
Співці: І духові твоєму.
Сьомий священик: Від Матфея Святого Євангелія читання (зач. 30).
Співці: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.
Диякон: Будьмо уважні.
На початку 7-го читання Євангелія запалюється сьома свічка.
Священик:
Одного разу Ісус, проходячи, побачив чоловіка, що сидів на митниці, на ймення Матфей, і каже йому: іди за Мною. І той устав і пішов за Ним. І коли Ісус возлежав у домі, прийшло багато митарів і грішників і возлежали з Ним і з учениками Його. Побачивши те, фарисеї сказали ученикам Його: чому Учитель ваш їсть і п’є з ми гарями і грішниками? Ісус же, почувши це, сказав їм: не здорові потребують лікаря, а недужі, підіть та навчіться, що означає: милости хочу, а не жертви. Бо Я прийшов прикликати не праведників, але грішників до покаяння (Мф. 9, 9-13).
Співці: Слава Тобі, Господи, слава Тобі.
Диякон: Помилуй нас, Боже, з великої милости Твоєї, молимось Тобі, вислухай і помилуй.
Господи, помилуй (тричі).
Ще молимось за милість, життя, мир, здоров’я, Боже завітання і відпущення гріхів раба Божого (раби Божої) (ім’я).
Господи, помилуй (тричі).
І за прощення йому (їй) усякої провини, вільної і невільної, Господу помолимось.
Господи, помилуй (тричі).
І виголос:
Бо Ти Милостивий і Чоловіколюбний Бог єси, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
Диякон: Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Священик промовляє молитву:
Владико Господи, Боже наш, Лікарю душ і тіл, Ти лікуєш скороминущі пристрасті, зціляєш всяку недугу і всяку рану в людях; Ти хочеш, щоб усі люди спаслися і прийшли до пізнання істини; Ти не хочеш смерти грішника, але щоб він навернувся і був живим. Бо Ти, Господи, у Старому Завіті встановив покаяння грішникам, Давиду і ніневійцям, і тим, що жили раніше, а в час промислительного пришестя Твого у плоті Ти прикликав не праведників, але грішників до покаяння; бо митаря, блудницю, розбійника, і хульного гонителя — великого Павла — прийняв Ти через покаяння. Петра, верховного апостола Твого, що тричі відрікся від Тебе, Ти прийняв через покаяння і обіцяв йому, сказавши: «Ти є Петро, і на цьому камені Я збудую Церкву Мою, і врата пекельні не подолають її, і дам Тобі ключі Царства Небесного». Тому і ми, Благий і Чоловіколюбний, осмілені Твоїм правдивим обіцянням, молимося Тобі і просимо в годину цю: вислухай моління наше і прийми його як кадило, що приносимо Тобі, і відвідай раба Твого (рабу Твою) (ім’я) , і коли він (вона), що згрішив (ла), словом чи ділом, чи помислами, чи вночі чи вдень, чи під клятву священицьку, чи під своє прокляття підпав (ла), чи від клятви зажурився (лася) і прокляв (ла) себе — Тебе просимо, і Тобі молимось: полегши, відпусти, прости йому (їй), Боже, не зважай на беззаконня його (її) і гріхи, які були в нього (в неї) свідомо чи несвідомо. І коли якусь із заповідей Твоїх він (вона) порушив (ла) чи згрішив (ла), бо ж він (вона) плоть носить і у світі живе, чи від спокуси диявольської: Сам, як Благий і Чоловіколюбний Бог, прости, бо нема людини, що пожила б і не згрішила. Бо Ти єдиний без гріха, і правда Твоя — правда вічна, і слово Твоє — істина. Бо Ти не створив людину на погибель, але на виконання Заповідей Твоїх, на спадкоємство життя нетлінного, і Тобі славу возсилаємо, з Отцем, і Святим Духом, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
Після молитви сьомий священик бере сьомий стручок і, вмочивши його у святий єлей, помазує хворого, промовляючи молитву:
Отче Святий, Лікарю душ і тіл…
По закінченні цього хворий, що приймає єлеосвячення, якщо може, сам стає посеред священиків, або його підтримують свої, або він сидить. Якщо не може сам стояти, то священики оточують його, лежачого на постелі.
Настоятель (перший священик) бере Святе Євангеліє і, відкривши його, кладе сторінками на голову хворого, а всі священики підтримують Євангеліє.
Настоятель не кладе руку, але вголос промовляє молитву:
Царю Святий, Милосердний і Многомилостивий Господи Ісусе Христе, Сину і Слово Бога Живого, Ти не хочеш смерти грішника, але щоб він навернувся і був живим. Не покладаю руки моєї грішної на голову того (тієї), що прийшов (ла) до Тебе у гріхах і просить у Тебе через нас відпущення гріхів, але Твою руку, кріпку і сильну, що у Святому Євангелії цьому, яке співслужителі мої тримають на голові раба Твого (раби Твоєї) (ім’я), і молюся з ними і благаю милостиве і незлопам’ятливе чоловіколюбство Твоє, Боже, Спасителю наш. Ти через пророка Твого Нафана дарував відпущення Давидові, що покаявся у своїх гріхах, і прийняв молитву Манасії з покаянням. Сам і раба Твого (рабу Твою) (ім’я), що кається у своїх гріхах, прийми зі звичним Твоїм чоловіколюбством, прощаючи всі його (її) гріхи. Бо Ти є Бог наш, що звелів прощати сімдесят разів по сім тим, що впадають у гріхи, бо яка велич Твоя, така і милість Твоя, і Тобі належить усяка слава, честь і поклоніння, нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Знявши Євангеліє з голови хворого, вони дають йому для цілування.
Диякон: Помилуй нас, Боже, з великої милости Твоєї, молимось Тобі, вислухай і помилуй.
Господи, помилуй (тричі).
Ще молимось за милість, життя, мир, здоров’я, Боже завітання і відпущення гріхів раба Божого (раби Божої) (ім’я).
Господи, помилуй (тричі).
І за прощення йому (їй) усякої провини, вільної і невільної, Господу помолимось.
Господи, помилуй (тричі).
І виголос: Бо Ти Милостивий і Чоловіколюбний Бог єси, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Співці: Амінь.
Диякон: Господу помолимось.
Співці: Господи, помилуй.
Потім співають Слава: і нині, самогласний, глас 4.
Слава…
Святі безсрібники, ви маєте джерело зцілень, тому подайте зцілення усім, хто має потребу, бо ви сподобилися превеликих дарів від Вічного Джерела, Спаса нашого. Бо говорить до вас Господь, як до єдиноревнителів апостольських: ось Я дав вам владу над духами нечистими, щоб їх виганяти, і щоб зцілити всяку недугу і всяку рану. Тому, проживши добре в повеліннях Його, задарма прийнявши, задарма й подаєте, зціляючи страждання душ і тіл наших.
І нині: глас той самий.
Богородичний:
Зглянься на моління рабів Твоїх, Всенепорочна, бо Ти відганяєш ворожі на нас напади, і всякі скорботи наші перемінюєш, бо Тебе єдину за тверде і надійне утвердження маємо, і Твоє заступництво придбали тому, що ми не посоромилися, Владичице, до Тебе звертаючись. Поспіши на благання тих, хто з вірою до Тебе взивав: радуйся, Владичице, всіх помічнице, радосте, і покрове, і спасіння душ наших.
Слава: і нині.
Господи, помилуй (тричі).
І відпуст: Христос, Істинний Бог наш, молитвами Пречистої Своєї Матері, силою Чесного і Животворчого Хреста, святого славного і всехвального апостола Якова, першого архиєрея Єрусалимського, брата Божого, і всіх святих, спасе і помилує нас, бо Він Благий і Чоловіколюбець.
А хворий, що прийняв помазання єлеєм, вклоняється і промовляє:
Благословіть, отці святі, простіть мене грішного (грішну) (тричі).
І приймає від них благословення і прощення, дякуючи Богу.
Таїнство шлюбу | Зміст | Чин похорону мирян