Неділя п’ята після Пасхи. Про самарянку
У суботу ввечері на малій вечірні
На Господи, взиваю… стихири воскресні 4, глас 4:
Животворчому Твоєму хресту… На древі хресному добровільно розіп’ятий… Врата пекельні Ти, Господи, розбив… Прийдіть, люди, прославимо Спасове триденне воскресіння… Слава… глас 6: Біля колодязя Якова знайшов Ісус самарянку… (див. за посиланням нище).
І нині…
Богородичний, догматик. Глас 4:
Безсіменно зачала Ти, і породила невимовно Того, Хто скинув сильних з престолів, і підніс смиренних, і возніс ріг помазаників Своїх, що прославляють хрест Христа і погребіння, і славне воскресіння. Тому Тебе, Богородице, Благальницю за наші блага, невмовкними піснями ублажаємо, бо Ти завжди молишся, щоб спастися душам нашим.
На стиховні стихира воскресна: Господи, зійшовши на хрест… (див. за посиланням нище).
Потім ці стихири подібні, Пресвятої Богородиці, глас 4.
Стих: Пом’яну ім’я Твоє у всякому роді і роді.
Із безначального Отця безлітній Син, будучи Богом, принизивши Себе, став людиною, задля спасіння людей, щоб повернути нині першому творінню рай; тоді вся природа визволиться від омани змія, і образ, що занепав, Він спасе як Благовизволитель. Для того вчинив Ти Матір неневісну чисту й нескверну, Яку як якір і пристановище всі ублажаємо.
Стих: Слухай, дочко, і споглянь, і прихили вухо Твоє.
Ти мала в утробі Твоїй, Богоблаженна, втіленого Творця всіх, Який прийняв образ людини, що впала в гріх через змія; Ти бо породила нам Бога, і від тління визволила єство занепале Різдвом Твоїм. Тому оспівуємо і прославляємо Твою благодать, Діво неневісна; не переставай молитися, щоб спастися душам нашим.
Стих: Лицю Твоєму помоляться багаті народи. Відкрий усім нам багатство Твоєї милости, і благости недосяжну безодню, гріхи рабів Твоїх усіх загладь; бо Ти, Всенепорочна, будучи Матір’ю Божою, маєш владу над творінням, і керуєш усім, як хочеш, силою Твоєю, тому що благодать Духа Святого, яка явно оселилася в Тобі, співдіє Тобі завжди в усьому, Всеблаженна.
Слава… глас 5: Коли з’явився Ти у плоті, Христе Боже… (див. за посиланням нище).
І нині… глас той самий:
У переполовення свята, коли учив Ти, Спасе, юдеї говорили: звідки Він знає Писання, не навчаючись, не розуміючи, що Ти є Премудрість, Яка упорядкувала світ, слава Тобі.
Відпустительний тропар, глас 4: Світлу воскресіння проповідь… (див. за посиланням нище).
Слава: і нині. У переполовення свята…
І відпуст.
На великій вечірні
Ставимо стихів 10. І співаємо стихири воскресні 3, і східну (анатолієву) 1, і самарянці самогласні 3.
Животворчому Твоєму хресту безперестанно поклоняючись, Христе Боже, славимо Твоє триденне воскресіння; бо через нього Ти, всесильний, зотлілу природу людську оновив і возшестя на небеса показав нам як єдиний милосердний і Чоловіколюбець.
На древі хресному добровільно розіп’ятий, Ти, Спасе, покарання за непослух щодо дерева знищив і, до пекла зійшовши, могутній, кайдани смерти розірвав як Бог; тому поклоняємося Твоєму воскресінню з мертвих, радісно взиваючи: всесильний Господи, слава Тобі.
Інша стихира східна (анатолієва) і
Прийдіть, люди, прославимо Спасове триденне воскресіння, бо через нього ми від міцних кайданів пекельних визволилися і нетління й життя всі одержали, взиваючи: єдиний Чоловіколюбче, що був розіп’ятий, і похований, і воскрес, спаси нас воскресінням Твоїм.
І стихири переполовення 3, глас той самий.
Настало переполовення днів… Почуй і звеселися, Сионе… Наблизилося божественне… (див. за посиланням у вівторок 4-го тижня після Пасхи).
І самарянки самогласні 3, глас 1:
До джерела прийшов Ти, Джерело чудес, о шостій годині, Євин упіймати плід; бо Єва в ту годину вийшла з раю через спокусу змія. Наблизилася бо самарянка зачерпнути води: побачивши її, Спас сказав: дай Мені напитися води, і Я живою водою насичу тебе; і в місто побігла цнотлива, щоб сповістити поспішно людей: прийдіть, побачите Христа Господа, Спаса душ наших.
Глас 2: Коли прийшов Господь до колодязя, самарянка благала Милосердного: подай мені воду віри, і прийму воду купелі, радування і визволення, Життєдавче Господи, слава Тобі. Співбезначальний і співприсносущий Сину і Слово Отче, до джерела прийшов, Джерело зцілень, і жінка із Самарії прийшла зачерпнути води; побачивши її, Спас сказав: дай Мені води напитися, і піди й поклич твого чоловіка. Вона ж як до людини, а не до Бога говорила, намагаючись утаїти: не маю чоловіка. Учитель — до неї: правду сказала ти, що не маєш чоловіка: п’ять бо мала ти, і нині той, кого маєш, не є твій чоловік. Вона ж, дивуючись словам, поспішила до міста сповістити людям, кажучи: прийдіть, побачите Христа, Який дарує світові велику милість.
Слава… глас 6:
Біля колодязя Якова знайшов Ісус самарянку, просить у неї води Той, Хто вкриває землю хмарами. О чудо! Той, Кого носять херувими, розмовляє з жінкою-блудницею; просить води Той, Хто повісив землю на водах; шукає води Той, Хто джерела й озера водою наповнює; бажаючи воістину визволити ту, яку піймав ворог супротивник, і напоїти водою живою непристойно опалену гріхом, як єдиний милосердний і Чоловіколюбець.
І нині…
Богородичний, глас 4:
Пророк Давид, що через Тебе, Богородице, богоотцем став, у пісні Тому, Хто велич Тобі дарував, так провістив про Тебе: стала Цариця праворуч Тебе. Бо Тебе, Матір, заступницею життя показав Бог, що благозволив від Тебе без отця людиною стати, щоб образ Свій оновити, що у пристрастях зітлів, і овечку, в горах заблукалу, відшукавши та на плечі взявши, до Отця принести, з волі Своєї з’єднати з Небесними Силами і спасти, Богородице, світ, Христос має велику й багату милість.
Вхід. Прокимен дня. На літії стихира храму.
Слава: і нині, глас 3:
Нехай нині радіють світло, небо і земля, бо Христос явився втіленим як людина, щоб визволити Адама від клятви всього роду людського, і, дивуючи чудесами, прийшов у Самарію; ставши перед жінкою, просив води Той, Хто напоює водами хмари. Тому, всі вірні, поклоняємося Йому, Хто заради нас добровільно принизив Себе, благосердою радою.
На стиховні стихира воскресна, глас 4:
Господи, зійшовши на хрест, Ти загладив прокляття наше прадідне, до пекла ж спустившись, Ти в’язнів одвічних визволив, даруючи родові людському нетління. Тому, співаючи, славимо животворче й спасенне Твоє воскресіння.
Далі стихири Пасхи з їх приспівами (див. за посиланням у службі Святої і великої неділі Пасхи 9-ої пісні канону).
Слава… глас 8:
Коли з’явився Ти у плоті, Христе Боже, з невимовного провидіння, самарянка, почувши слово Твоє, Чоловіколюбче, залишила черпало біля колодязя і побігла до міста, щоб сказати: прийдіть, побачите Серцевідця, чи не Він є очікуваний Христос, що має велику милість.
І нині… Воскресіння день…
І все інше, написане в попередніх неділях.
Відпустительний тропар, глас 4:
Світлу воскресіння проповідь від ангела взявши і прадідне осудження відкинувши, Господні учениці апостолам, хвалячися, промовляли: подолалася смерть, воскрес Христос Бог, даруючи світові велику милість.
Слава: і нині, свята, глас 8:
В переполовення свята, спраглу душу напої водами благочестям, до всіх бо, Спасе, закликав Ти: спраглий нехай гряде до Мене і нехай п’є, Джерело життя нашого, Христе Боже, слава Тобі.
Якщо нема всенічної, на полуношниці — канон святій і животворчій Тройці, в Октоїху, глас 4.
Далі: Достойно є… та інше.
На ранній
На Бог Господь… тропар воскресінні, глас 4:
Світлу воскресіння проповідь…
І свята: В переполовення свята… (один раз).
Далі — звичайні кафизми.
Після кафизми 1 — сідальний, глас 4:
Поглянувши на вхід до гробу, і на сяйво ангельське дивитися не в силі, мироносиці з трепетом дивувалися, промовляючи: невже вкрадено Того, Хто розбійникові рай відкрив? Невже не воскрес Той, Хто й перед стражданнями воскресіння проповідував? Воістину воскрес Христос Бог, подаючи сущим у пеклі життя і воскресіння.
Стих: Воскресни, Господи, Боже мій, нехай піднесеться рука Твоя, не забудь убогих Твоїх до кінця.
Воскрес Ти як безсмертний із гробу, Спасе, воскресив із Собою світ Твій силою Твоєю, Христе Боже наш, сокрушив Ти силою смерти державу, показав Ти, милостивий, воскресіння всім. Тому Тебе славимо, єдиний Чоловіколюбче.
Слава: і нині.
Богородичний: Від початку віку утаємнене і для ангелів невідоме таїнство, через Тебе, Богородице, сущим на землі явився Бог, що в незлитному з’єднанні втілений, і хрест заради нас волею прийняв, тим же воскресив первозданного, спас від смерти душі наші.
Після кафизми 2 — сідальний, глас 4:
З неба зійшов Гавриїл і до каменя, де був Камінь життя, приступивши в одежі блискучій, взивав до тих, що плакали: не плачте і не ридайте більше, бо маєте нині милість; Того, Кого, плачучи, шукаєте, знайдете, бо Він воістину воскрес. Тому сповістіть апостолів, що воскрес Господь, Воскреслому поклоніться, радість прийнявши, дерзайте, нехай же дерзає і Єва.
Стих: Славитиму Тебе, Господи, всім серцем моїм, розповідатиму про всі чудеса Твої.
З доброї волі Своєї Ти, Спасе, хрест перетерпів, і люди смертні в гробі новому поклали Тебе, Який словом кінці світу зіставив. Тому ворог зв’язаний, смерть у тяжкий полон потрапила, і всі, що в пеклі, взивали до живоносного воскресіння Твого: воскрес Життєдавець Христос, Який перебуває повік.
Слава: і нині.
Богородичний, самогласний: Здивувався Йосиф, надприродне побачивши, і в безсіменному зачатті Твоєму, Богородице, думкою бачив дощ на руні, купину, в огні неопалиму, Ааронів жезл, що розцвів, і свідчив священикам — обручник Твій і охоронитель, — взиваючи: Діва народжує і після Різдва залишається Дівою.
Далі читання із Тлумачення Євангелія від Іоана: слово 31, 32, 33 і 34. Після Блаженні непорочні… промовляємо тропарі воскресні. Благословенний Ти, Господи… на глас 5: Ангельський собор… та інше.
Далі — іпакої, глас 4:
Мироносиці, що раніше прийшли, апостолам проповідували про Твоє, Христе, преславне воскресіння, — бо воскрес Ти як Бог, подаючи світові велику милість.
Ступеневі, глас 4, антифон 1:
Від юности моєї многі борють мене пристрасті, але Сам мене заступи і спаси, Спасе мій.
Ненависники Сиону, осоромитеся від Господа, як трава від вогню, посохнете.
Слава…
Святим Духом усяка душа оживляється і чистотою підноситься, світліється Троїчною єдністю священнотайно.
І нині… той самий.
Антифон 2:
Із глибини душі щиро взиваю до Тебе, Господи, і нехай вислухають мене божественні вуха Твої.
Всякий, хто покладає надію на Господа, вищий за всіх скорботних.
Слава…
Духом Святим проливаються благодатні потоки і напоюють усе творіння на оживлення.
І нині… той самий.
Антифон 3:
Нехай піднесеться серце моє до Тебе, Слове, і нехай ніщо із земного не звабить мене до слабкості.
Як любить хто свою матір, то Господа повинен більше любити.
Слава…
У Святому Дусі багатство Богопізнання, дослідження й премудрости, бо в Ньому всі веління Отця відкриває Слово.
І нині… той самий.
Прокимен, глас 4: Воскресни, Господи, поможи нам, і визволи нас імені Твого ради.
Стих: Боже, вухами нашими почули ми, і отці наші сповістили нам.
Потім: Все, що дише… Євангеліє воскресне, від Іоана, раннє 7-ме. Воскресіння Христове бачивши… (тричі). Псалом 50. І все інше.
Далі канони: Пасхи з ірмосами і богородичними — на 6, переполовення — на 4, і самарянки — на 4.
Катавасія: Воскресіння день…
Канон Пасхи, глас 1.
Пісня 1. Ірмос: Воскресіння день…
Інший канон переполовення. Глас 8.
Творіння преподобного Андрія Критського.
Пісня 1
Ірмос: Море висушив Ти…
Язичники, плещіть руками, юдеї, плачте, бо Життєдавець Христос кайдани пекла розбив, і мертвих воскресив, і недуги зцілив словом: Він є Бог наш, Який дав життя тим, хто вірує в ім’я Його.
Чудо показав Ти, воду на вино перетворивши, в Єгипті ж ріки перетворив на кров, Владико, і мертвих воскресив, знамення це друге звершив. Слава, Спасе, невимовній Твоїй раді: слава приниженню Твоєму, яким Ти оновив нас.
Ти, Господи, вічний струмок істинного життя, Ти воскресіння наше; добровільно Ти трудився, Спасе мій, з волі Своєї мав спрагу, підкорюючись законам природи, і в Сихар прийшов тілом, води просив у самарянки пити.
Богородичний: Єдина вмістила Ти в лоні Твоїм Творця Твого, Богородице, і плоттю породила невимовно, і залишилась Дівою, нічим не осквернивши дівство. Його ж, Чиста, як Сина Твого і Бога, безперестанно благай завжди за паству Твою.
Інший канон самарянки.
Творіння преподобного Йосифа, глас 4.
Пісня 1
Ірмос: Ти уразив Єгипет, і фараона-мучителя потопив у морі, спас через Мойсея від рабства людей, що співали пісню перемоги, бо Ти прославився. Похований встав, Собою воздвиг рід людський; нехай радіє все творіння, і духовні хмари нехай нині явно проливають дощ правди.
Хрест вільний прийняв Ти плоттю, триденним воскрес із мертвих, пекельні сховища спустошив Ти, живоначальний Господи, і вивів ув’язнені душі.
Мироносиці, побачивши сяючого ангела, у страху бігли від гробу; Христове ж воскресіння побачивши, поспішили сповістити апостолів.
Ти, що покриваєш небо водами, Господи, будучи Водою життя, подав самарянці, яка просила живу воду, бо вона розуміла Твоє милосердя.
Слава…
Троїчний: О Тройце! Тих, хто побожно славить Тебе, Отче, Сину і Душе, як Творця всіх, — спасай; і очищення гріхів даруй нам як Благий.
І нині…
Богородичний: Радуйся, престоле вогненний; радуйся, світильниче всезлатий; радуйся, світла хмаро; радуйся, палато Слова, і духовна трапезо, Яка хліб життя — Христа — достойно носила.
Пісня 3
Ірмос: Утвердилося серце моє…
Судіть не за лицями, юдеї, учив Владика, коли прийшов до храму в переполовення законного свята, як написано.
Не судіть за лицями, юдеї: Христос бо прийшов, про Нього провіщали пророки, що Він гряде від Сиону, і світ закликає.
Якщо і словам не вірите, юдеї, віруйте ділам Владики: Чому впадаєте в оману, відмовляючись від Святого, про Якого писав Мойсей у Законі.
Богородичний: Будучи єдиним від Тройці, Ти прийняв плоть, не змінивши істоти, Господи, і не опалив лоно Тієї, Яка народила нетлінно, — сущий Бог і вогонь.
Інший.
Ірмос: Утвердилося серце моє в Господі, що дає молитву тому, хто молиться, бо лук сильних ослабнув, немічні ж підперезалися силою.
Волею на древі розіп’явся Ти, Слове, і, побачивши, розпалося каміння, і все творіння тремтіло, і мертві з гробів, як від сну, вставали.
Душею Ти прийшов до пекла, Слове, всі душі праведних, побачивши, від вічних кайданів звільнялися, оспівуючи Твою незбагненну силу.
Чому дивуєтесь? Чого ви шукаєте Владику у гробі з миром, жони? Він воскрес, і світ воскресив із Собою, — сповіщав мироносиць сяючий ангел.
Будучи Життям, Господи, і Джерелом безсмертя, сів Ти біля джерела, Щедрий, і дав воду премудрости самарянці, яка просила й оспівувала Тебе.
Слава…
Троїчний: Єдиний над усіма Бог оспівується в Тройці — Отець, і Син, і Божественний Дух, Його ж зі страхом прославляють небесні чини, ясно викликаючи: свят, свят, свят єси, Господи.
І нині…
Богородичний: Невимовно зачала в утробі Твоїй усіх Бога, Діво Мати, вище розуму і слова народила Ти, перебуваючи Дівою, як до народження, Богоневісто.
Кондак переполовення та ікос (див. стор. 186).
Сідальний самарянки, глас 4:
Нехай радіє небо, нехай веселиться земля, бо Христос явився від Діви як людина, визволячи з тління Своєю смертю весь рід людський; чудесами засяяв самарянці, яка води просила, подає джерело зцілень, як Єдиний Безсмертний.
Слава: і нині, глас 4:
Премудрости подателю і Владико, в переполовення свята Ти сів у храмі і навчав усіх, кажучи: грядіть, спраглі, пийте воду, яку Я нині подаю: нею ж як життям від Бога і їжею насолоджуйтеся, люди всі.
Пісня 4
Ірмос: Пророк Авакум…
Якщо Месії належить прийти, Месія ж є Христос; беззаконні, чому не віруєте Йому? Ось прийшов Він і свідчить про те, що чинить: воду на вино перетворив, і розслабленого підняв словом.
Не розуміючи Писання, ви всі, юдеї беззаконні, впадаєте в оману: бо воістину прийшов Христос і всіх просвітив, і посеред вас показав багато знамень і чудес, і даремно відмовляєтеся від істинного Життя.
Єдине діло показав вам, і всі ви дивуєтеся, взивав Христос до юдеїв; ви обрізуєте людину і в суботу, — говорить, — чому ж Мене обмовляєте за те, що Я словом підняв розслабленого.
Діл вчинив багато, за яке з них хочете побити Мене камінням, — викриваючи юдеїв, Христос промовляв, — чи не за те, що Я словом зробив усю людину здоровою? Не судіть за лицями, люди.
Інший. Ірмос: Почув, Боже, голос Твій, і убоявся, побачив діла Твої і вжахнувся, Господи: бо Твоїм хвалінням наповнилася земля.
Небеса нехай веселяться, нехай святкує все творіння, воскрес Господь, і явився всім премудрим апостолам Своїм. Пожерта була, смерте, твоя сила, коли Христос помер; мертві вийшли з гробів, як із чертогів, після Його воскресіння.
Чому ридаєте, о жони? Чого з миром шукаєте Безсмертного? Він воскрес, як сказав, — промовив до мироносиць ангел.
Самарянці, яка просила, подав Ти воду, Господи, відання сили Твоєї; тому не буде мати спраги повіки, прославляючи Тебе.
Слава…
Троїчний: О Тройце превічна, Отче, і Слове, і Божественний Душе, — єдиносильна, співбезначальна! Спаси нас усіх, що з вірою оспівують Тебе.
І нині…
Богородичний: Неопалимою купиною побачив Тебе колись законоположник Мойсей, Даниїл же гору святу передбачив, єдина Діво Мати Владичице.
Пісня 5
Ірмос: Господи, Боже наш, мир…
Чудесами прикрасив Ти апостолів Твоїх, знаменнями звеличив Ти учеників, в усьому світі прославив, Спасе наш, і дав їм Царство Твоє.
Всі краї землі просвітили ученики чудесами і вченням, і різноманітними образами проповідували вони слово Царства Твого, Христе Спасе.
Хвалу возсилаємо Царству Твоєму, піснеспіви ж приносимо Тобі, що заради нас явився на землі, і світ просвітив, і Адама покликав.
Богородичний: Лоно Твоє стало трапезою, яка має небесний хліб: всякий, хто споживає Його, не помре, як сказав Годувальник усіх, Богородице.
Інший. Ірмос: Засяй мені, Господи, світло Твоїх повелінь, бо до Тебе зранку взиває дух мій і оспівує Тебе, бо Ти є Бог наш, і до Тебе прибігаю, Царю миру. Гробу Твого зранку досягли мироносиці, побачили сяючого юнака і вжахнулися, пізнавши Твоє воскресіння, Христе.
Смерть умертвилася, пекло полонилося, сущі в кайданах визволилися Твоїм воскресінням; радіймо і руками заплещімо, радістю святкуючи.
Апостоли, веселіться, ангели, торжествуйте, всі земнородні, радійте: Господь воскрес, тління знищено, і печаль зникла, і радіє Адам.
Будучи Джерелом життя, Господи, воду прощення і розуміння дарував Ти самарянці — жінці, що колись просила; тому оспівуємо невимовне милосердя Твоє.
Слава…
Троїчний: Єдиницю Триіпостасну, Тройцю єдиносущну, Отця, Слово, і Духа Святого, нероздільного єством Бога єдиного шануємо, Творця, і Господа, і Владику всіх.
І нині…
Богородичний: Тебе, двері непрохідні, і поле неоране, і ковчег, що носить манну, і ручку, і світильник, і кадило духовного вугілля прославляємо, Чиста.
Пісня 6
Ірмос: Як води морські…
Ти, що тримаєш краї землі, прийшов, Ісусе, і навчав у храмі людей слова істини у переполовення свята, як Іоан говорить.
Діло Отче звершив Ти, ділами підтверджував слова Твої, зцілення і знамення звершуючи, Спасе: розслабленого виправив, прокажених очистив, і мертвих воскресив.
Безначальний Син, що є Началом, прийнявши наше тіло, став людиною, і посеред свята навчав, промовляючи: приходьте до Джерела вічноплинного і життя черпайте.
Богородичний: Діву після Різдва оспівуємо, Тебе, Діву і Матір, славимо, Тебе єдину, чиста Богоневісто Отроковице: бо із Тебе воістину Бог воплотився і оновив нас.
Інший.
Ірмос: Нехай не потопить мене водна буря, не покриє мене глибина, бо вкинутий я у глибину морську зла серця мого; тому, як Іона, взиваю: нехай вийде із тління зла життя до Тебе, Боже.
На хресті Тебе беззаконні розіп’яли, і списом пробили, Христе, і Йосиф благообразний поховав Тебе в новім гробі: із нього ж у славі воскрес Ти, і воскресив з Собою, Спасе, все творіння, що оспівує силу Твою.
Кайдани і врата пекла, Владико, силою сокрушив Ти і воскрес як Бог і, зустрівши жон-мироносиць, сказав їм: радуйтеся; і послав їх сказати ученикам: воскресло Життя, і бачили Його; Він просвічує краї землі.
Чого плачете? Чому носите миро, як смертному, жони? Воскрес Христос, і плащаницю залишив, — взивав тоді сяючий юнак, що явився; ідіть і сповістіть друзів Його про воскресіння.
Ти, Господи, — струмок життя і безодня милости, Блаже, мандруючи, сів біля колодязя клятвеного і до самарянки промовив: дай Мені води напитися, щоб прийняти тобі воду очищення.
Слава…
Троїчний: Оспівую вірно Отця безначального, і Сина співпрестольного, і Духа єдиносущного, єдину Істоту, і єство, і славу, і єдине Царство всіх Бога і Творця, Вседержителя всього, з безтілесними силами.
І нині…
Богородичний: Єдину Діву, що народила і утробу нетлінною зберегла, оспівуємо Тебе, Чиста: престіл Господній, і двері, і гору, і духовний світильник, чертог всесвітлий Божий, і явне осінення слави, ковчег же і стамну, і трапезу.
Кондак, глас 8: З вірою прийшовши до джерела, самарянка побачила Тебе — премудрости воду, якої напившись сповна, Царство Вишнього успадкувала навіки, як всеславна.
Ікос: Про чисте таїнство чуємо, що було в Самарії, навчає нас Іоан: як з жінкою розмовляв Господь, просив води Той, Хто зібрав води в моря і ріки, Який є співпрестольним Отцю і Духу, і прийшов знайти образ Свій, як вічно прославлений.
Пісня 7
Ірмос: Халдейська піч…
Тілом потрудився Ти, упокоєння всіх, і добровільно відчув спрагу, Джерело чудес; Ти просив води, воду життя, Ісусе, проповідуючи.
З жінкою-самарянкою розмовляв Ти, Господи, викриваючи безумство беззаконних юдеїв: вона увірувала в Тебе як у Сина Божого, вони ж відмовилися.
Споживаючи хліб тіла Господнього і приймаючи кров із ребра Владичного, оновляймося Духом Животворчим, живучи благодаттю.
Богородичний: В лоні Твоєму вмістила Ти невмістиме Слово, Твоїми грудьми годувала Годувальника світу, в обіймах носила Ти Творця нашого, Богородице чиста.
Інший: Не відкинь нас до кінця заради імені Твого, і не руйнуй Завіту Твого, і не позбав нас милости Твоєї, Господи, Боже отців наших, оспіваний навіки.
Під час Божественних страждань, Христе Милосердний, з волі Твоєї Ти був приєднаний до беззаконних; і, це побачивши, затряслася земля, і каміння розпалося миттєво всемогутністю Недосяжного, і мертві від віку воскресли.
Зійшовши душею в глибини пекла, Ти вивів силою Своєю всіх ув’язнених, яких прийняла смерть — гіркий мучитель, і які взивали до Тебе: Ісусе Боже, слава страшному Твоєму провидінню.
Чого ви шукаєте між мертвими Того, Хто живе повіки? Він воскрес, як сказав: ось, бачите пусті пелени, порожній гріб, — промовив до мироносиць юнак, який явився, — швидко йдіть і скажіть апостолам.
Ти є вода життя, взивала до Христа самарянка: напої мене, Слове, завжди спраглу Твоєю Божественною благодаттю, щоб мене більше не обіймала спека невідання, Ісусе Господи, але щоб я проповідувала велич Божу.
Слава…
Троїчний: Отця, і Сина, і Божественного Духа оспівуємо — нероздільну єством Тройцю, розділену Лицями, єдину Істоту, безначальну, Творця всього і Бога: Його ж прославляють небесні чини.
І нині…
Богородичний: Після страшного Різдва Ти збереглася чистою Дівою, Пресвята Богородице; тому всі ангельські чини і всі племена людські оспівують Тебе невмовкними голосами, чисте вмістилище Невмістимого.
Пісня 8
Ірмос: Ангели і небеса на престолі…
Прийдіть і побачте, люди, Того, Кого на престолі слави оспівують, а беззаконники хулять, і, побачивши, прославляйте Месію, передреченого пророками.
Ти воістину Христос, Який прийшов у світ; через Тебе спасіння і прощення гріхів отців; Ти воістину життя тих, що вірують у Тебе.
В переполовення свята, як написано, Премудрість Божа прийшла в храм і навчала, що Цей є воістину Месія Христос, через Якого спасіння.
Богородичний: Скажи, як породила Ти Того, Хто від Отця безлітно засяяв і з Духом Святим оспівується? Це знає Єдиний, Хто благозволив народитися від Тебе, Богородице.
Інший.
Ірмос: Все, Владико, премудрістю створив єси, ще ж і землі утвердив Ти дно, як знаєш, поклавши основу на водах безмірних; тому всі, оспівуючи, взиваємо: благословляйте, діла Господні, безперестанно Господа.
Смерть перетерпів добровільно, єдиний Безсмертний, пекло полонив, врата мідні знищив, Царю Небесний, і звільнив Ти ув’язнених там від віку, що безперестанно оспівують державу Твоєї благости.
Вознісся Ти, Довготерпеливий, волею на древо, і каміння розпалося, і сонце погасло, і завіса церковна роздерлася, і затремтіло все осміяне пекло, і всі ув’язнені вийшли. Явився Ти, Господи, тим, що сидять у темряві, Світло невечірнє і життя всіх. Тому, коли побачив тебе собор праведних, Слове, звеселився і взивав: прийшов Ти, щоб від кайданів звільнити всіх, що оспівують державу Твою.
Біля джерела сів Ти у час шостий, Спасе, і самарянці дав Ти живу воду, і воду розуму заради багатства милосердя. З нею ж усі взиваємо, оспівуючи: благословляйте, діла Господні, безперестанно Господа.
Благословімо Отця, і Сина, і Святого Духа — Господа.
Троїчний: Отця безначального, Сина співбезначального, і Духа Святого оспівуємо, Єдиного Бога у Трьох, незлитного, нерозсіченого, Творця всього, єдиносильну державу, самовладну, і взиваємо: благословляйте, діла Господні, безперестанно Господа.
І нині…
Богородичний: Вугіллям очищається Ісая, передрікаючи розумне Вугілля, Яке втілюється з Тебе, Діво, понад розум, Яке спалює всі древні гріхи людей, і обожує наше єство, заради милосердя, Всенепорочна.
Потім: Хвалимо, благословляємо, поклоняємося Господові по всі віки.
Катавасія. Чеснішу… не співаємо.
Пісня 9
Ірмос: Чуже матерям дівство…
У переполовення свята юдейського прийшов Ти, Спасе мій, у храм Твій і навчав усіх: дивувалися ж юдеї: звідкіля Він знає Писання, не навчавшись, говорили.
Дари зцілень Визволитель мій виточував, звершуючи чудеса й знамення, проганяючи недуги, зцілюючи немічних; але юдеї біснувалися через безліч чудес Його.
Плотський юдей по-плотськи думає: знаючи Писання, через Писання спотикається; падає ж через протистояння духу істини; ми ж, відкинувши це, мудрствуємо духовно.
Богородичний: Ти вмістила в утробі Твоїй, Діво Мати, єдиного від Тройці Христа Життєдавця: Його ж оспівує усе творіння, і тремтять небесні престоли, Його моли, Всеблаженна, спасти душі наші.
Інший.
Ірмос: Сотворив державу силою Твоєю, скинув бо сильних з престолів, і возніс смиренних Бог Ізраїлів, їх же вивідав Схід з висоти, і направив нас на путь миру.
Бачили життя всіх — Христа — розіп’ятим волею на древі; і, це побачивши, земля затряслася, і тіла багатьох померлих святих воскресли явно, і кайдано-хранительниця пекла похитнулася.
Величним із гробу, як жених із чертогу, вийшов Ти, що зруйнував муки смерти, Христе, і засуви пекла сокрушив силою Божественною, і воскресінням Твоїм просвітив світ світлом розуму.
Нині всі зберімо духовні собори, і взиваймо: Господь воскрес! Нехай радіє земля, нехай веселиться небо, нехай хмари проливають воду правди нам, що радісно святкуємо і Христа оспівуємо.
Життя живих, джерело блага — Господь, щедро виточуючи воду вчення, взиває до жінки: дай мені напитися води, і Я дам тобі воду, що висушить джерело гріхів твоїх.
Слава…
Троїчний: Єдине Світло нероздільне, Трисонячна Єдинице, безначальний Отець, Син, і Дух — Божество єдине, життя і всього Творець; Його оспівуємо, вірні, з безтілесними, трисвятими піснями прославляючи.
І нині…
Богородичний: Будучи оселею Світла, Чиста, просвіти очі душі моєї, затьмарені багатьма підступами ворожими, і сподоби побачити ясно Світло, що з Тебе засяяло вище розуму, чистим серцем.
Екзапостиларій воскресний: Плоттю заснув…
Слава…
Самарянки: Ти, що євреям виточив воду із каменя нерозсіченого, прийшов у Самарію, розмовляв з жінкою і просив у неї води напитися; її ж віру розбудив, і нині вона вічно насолоджується на небесах.
І нині…
Переполовенню: В переполовення свята прийшов Ти, Чоловіколюбче, у храм і говорив: спрагою сповнені, приходьте до Мене і черпайте воду живу, від неї ж споживою, і благодаттю, і життям безсмертним насолодитеся всі.
На Хваліте… Все, що дише… ставимо стихів 8 і співаємо ці стихири воскресні, глас 4.
Всесильний Господи, Ти хрест і смерть перетерпів і воскрес із мертвих, славимо Твоє воскресіння.
Хрестом Твоїм, Христе, Ти визволив нас од давнього прокляття і смертю Твоєю диявола, що мучив нашу природу, переміг, а воскресінням Твоїм наповнив усе радістю; тому взиваємо до Тебе: Ти, що воскрес із мертвих, Господи, слава Тобі.
Твоїм хрестом, Христе Спасе, настави нас на істину Твою і визволи нас із тенет ворожих; Ти, що воскрес із мертвих, воскреси нас, що впали у гріх, простягни руку Твою, Чоловіколюбче Господи, молитвами святих Твоїх.
Не відділившись від лона Отця Твого, Ти, Єдинородне Слово Боже, з чоловіколюбства на землю прийшов, незмінно став людиною, хрест і смерть перетерпів тілом, не постраждавши Божеством: воскресінням же з мертвих подав безсмертя родові людському як єдиний Всесильний.
Інші стихири анатолієві (східні), глас той самий:
Смерть прийняв плоттю Ти, Спасе, безсмертя нам дарував, у гробі Ти оселився, щоб нас із пекла визволити, воскресивши з Собою; як людина — постраждав, але воскрес — як Бог. Тому взиваємо: слава Тобі, Життєдавче Господи, єдиний Чоловіколюбець.
Каміння розпалося, коли на лобному місці поставлений був хрест Твій, Спасе: убоялися вартові пекельні, коли Тебе, як мертвого, поклали у гробі, бо Ти, Спасе, силу смерти знищив, Твоїм воскресінням подав безсмертя усім померлим, Життєдавче Господи, слава Тобі.
Інші самогласні самарянки, глас 3.
Стих: Нехай світло радіють нині небо і земля, бо Христос явився втіленим як людина, щоб Адама визволити від первородного прокляття; дивуючи чудесами, прийшов до Самарії, розмовляв з жінкою, просячи води, Той, Хто хмари водою напоює. Тому, всі вірні, поклонімося Тому, Хто добровільно заради нас Себе принизив у благосердій раді.
Стих: Полюбив Ти правду і зненавидів Ти беззаконня; так говорить Господь самарянці: якби ти знала дар Божий, і Хто говорить з тобою: дай Мені пити, то ти б просила у Нього, і дав би тобі пити, щоб ти не мала спраги повіки, — говорить Господь.
Слава… глас той самий:
Ісус, Спас наш, Джерело життєначала, прийшов до джерела патріарха Якова; просячи у жінки-самарянки води пити, Він пояснив причину неспілкування юдеїв з самарянами; мудрий Будівничий приводить її солодкими словами до прохання вічної води, яку прийнявши, всіх сповістила, кажучи: прийдіть і побачите Серцевідця і Бога, що прийшов плоттю, щоб спасти людину.
І нині… Преблагословенна Ти, Богородице Діво…
Велике славослів’я. І відпуст.
Слава: і нині, стихира євангельська, глас 7:
Ось темрява і світання. І чого ти, Маріє, біля гробу стоїш, велику темряву маючи в розумі? Через те й запитуєш, де поклали Ісуса. Але дивись на учеників, що збігаються, як вони через плащаницю і хустку переконались у воскресінні і згадали Писання про це. З ними й через них і ми, увірувавши, оспівуємо Тебе, Життєдавця Христа.
І повчання Студита, час перший. Кінцевий відпуст.
На Літургії
Зображальні блаженні гласа, глас 4:
Через дерево Адам був із раю вигнаний, і через древо хресне розбійник у раю вселився. Один, плід споживши, заповідь Творця порушив, а цей, розіп’ятий поруч, прославив Бога сокровенного, взиваючи: пом’яни мене у Царстві Твоїм.
Ти, єдиний безсмертний Господи, був розіп’ятий, але як всемогутній на третій день воскрес із гробу і воскресив первоствореного Адама: сподоби й мене навернутися до покаяння і від усього серця мого і з теплою вірою завжди до тебе взивати: пом’яни мене, Спасе, у Царстві Твоїм.
Воістину воскрес Христос, і свідчить вам гріб, законопорушники: бо Він залишив Свої погребальні пелени, і триденно воскрес. Камінь був запечатаний, і біля гробу стояла сторожа; пекло було полонено, смерть умертвилася, не вкрадений був Христос; віруйте з нами воскресінню.
Той, Хто з мертвих воскрес, і силу пекла полонив, і явився жінкам-мироносицям, промовляючи: радуйтеся, Того благаймо, вірні, щоб визволив від смерти душі наші, завжди взиваючи до Нього голосом благорозумного розбійника: пом’яни і нас у Царстві Твоїм.
З канону самарянки, пісня 3; і свята, пісня 6.
Після входу тропар воскресний; і свята переполовення.
Слава… кондак самарянки…
І нині… переполовення.
Прокимен, глас 3: Співайте Богу нашому, співайте; співайте Цареві нашому, співайте.
Стих: Всі народи, заплещіть руками, викликніть Богові голосом радости.
Апостол в Діяннях, зачало 28.
Алилуя, глас 4: Натягни лук і встигай, і царюй істини ради, і лагідности, і справедливости.
Стих: Ти полюбив правду, і зненавидів беззаконня.
Євангеліє від Іоана, зачало 12.
Замість: Достойно є… співаємо Ірмос: Світися, світися… Причасний: Тіло Христове… Інший: Хваліть Господа з небес…
Служба святого з Мінеї співається на повечір’ї.
Належить знати, що служба самарянки співається 4 дні: в неділю, в четвер, в п’ятницю і в суботу. В понеділок же й у вівторок співається служба переполовенню, і в середу віддається: співаємо як і на саме свято, крім входу і паремій.
Увечері
На Господи, взиваю… ставимо стихів 6. І співаємо стихири переполовенню 3, глас 5.
Нині явилося світлоявленого і величного Спасового воскресіння всесвяте переполовення, як сонячний полудень, просвічуючи світ Божественною благодаттю Христового воскресіння, сяючи чудесами нетління, озорюючи знаменнями, і показує на висоту вознесіння, являє славне Духа пришестя. П’ятдесятниці пречесної найсвітліше торжество: тому й подає душам нашим мир і велику милість.
Нині, в переполовення свята, як ріка Божественної слави, Господь подає всім струмені благосердя і взиває: спраглий нехай гряде до Мене і п’є радісно. Бо Він, будучи джерелом співстраждання і милости безоднею, виточує світові прощення, омиває гріхи й очищає недуги; спасає тих, що святкують Його воскресіння; покриває любов’ю тих, що шанують Його зі славою вознесіння, і подає душам нашим мир і велику милість.
Посеред храму став неописаний Бог і Господь: Бог бо був єством, хоч і втілився заради нас; описаним же явився тілом, всім виточуючи животворчі слова, всім промовляючи: душі очистіть і жар пристрастей охолодіть, щоб люди не залишилися без пиття; Божественну благодать дарую безсмертного, кращого і Небесного Царства; будьте Моїми співпричасниками, і прославитеся.
І з Мінеї 3: Слава: і нині, глас 5:
В переполовення свята, перед стражданнями і славним Твоїм воскресінням, Господи, був Ти, благий, у храмі і, навчаючи непокірних юдеїв, фарисеїв і книжників, взивав до них: хто має спрагу, нехай іде до Мене і п’є; із того, хто вірує в Мене, потечуть ріки води живої, Божественного Духа. О невимовна премудрість Твого хваління! Ти, що все наповнюєш, Боже наш, слава Тобі.
На стиховні, стихири Октоїха, глас 4.
Животворчому хресту Твоєму безперестанно поклоняючись, Христе Боже, славимо Твоє триденне воскресіння; бо через нього Ти, всесильний, зотлілу природу людську оновив і возшестя на небеса показав нам як єдиний милосердний і Чоловіколюбець.
Стих: До Тебе піднімаю очі мої…
Хочу омити сльозами гріхів моїх рукописання, Господи, і в останок життя мого покаянням благовгодити Тобі, але ворог спокушає мене і поборює душу мою; Господи, раніше, ніж я до кінця загину, спаси мене.
Стих: Помилуй мене, Господи, помилуй мене…
Мученичий: Прославляючись у пам’яті святих, Христе Боже, що Тебе благають, пошли нам велику милість.
Слава: і нині, глас 6:
У свято переполовення Твого, Христе, воскресіння і пришестя Твого Божественного Святого Духа, зійшлися ми, щоб оспівувати чудес Твоїх таїнства: в нім пошли нам велику милість.
Тропар свята: В переполовення свята…
І відпуст.