Служба загальна сповіднику одному
Вечірня
На Господи, взиваю… стихири, глас 4.
Тебе знаємо як істини водрузителя, і віри утвердителя, і догматів пояснителя, благочестя согласителя, чистоти оселю, сховище вибране, пахощі Духа, велику скарбницю вчення й основу Христової Церкви, святий богонатхненний (ім’я).
Прославляємо тебе — апостолів преємника, мучеників однодумця, посників єдиноревнителя, учителів печать, Божественне зображення, Христового тайноводця, богоносного і всехвального, боготочну ріку пізнання, що потопляє вчення беззаконників і хулителів, премудрий святий (ім’я).
Ти премудрости талант примножив, радости від Господа твого сподобився; прикрашений благодаттю Божественного сяяння і зорею духовною сяючи, нині стоїш праворуч руки живоносної, звідтіля завжди промінням освітлюєшся, славний (ім’я).
Слава: і нині.
Богородичний: Відмий скверну пристрасного серця мого, Богородице всехвальна, і всі рани та гноїння його, що від гріха, очисти, Пречиста, і непостійність розуму мого припини, щоб я величав силу Твою і велике заступництво, окаянний і непотребний раб Твій.
Хрестобогородичний: Бачачи Тебе розіп’ятим і в ребра списом проколотим, Христа Чоловіколюбця, Пречиста плакала, взиваючи: що це, Сину Мій, що Тобі невдячні люди вчинили за те, що Ти добро зробив їм; і хочеш залишити Мене бездітною, улюблений Сину; дивуюся, милосердний, Твоєму добровільному розп’яттю.
Якщо є самогласний, Слава,.. глас 6.
Вилилася благодать із уст твоїх, преподобний отче (ім’я) і був ти пастирем Церкви Христової, навчаючи словесних овець вірувати в Тройцю Єдиносущну в Єдиному Божестві.
І нині…
Богородичний: Ніхто з тих, хто приходить до Тебе, не відходить від Тебе посоромленим, Пречиста Богородице Діво; але просить благодаті і приймає дар заради благого прохання.
Хрестобогородичний: Коли побачила Тебе Пречиста на хресті розіп’ятим, плакала і як Мати взивала: Сину Мій, і Боже Мій найсолодший Мій, як Ти терпиш страждання безчесні.
Якщо свято з полієлеєм, промовляй богородичний воскресний:
Хто Тебе не ублажить, пресвята Діво? Хто не прославить Твоє пречисте Різдво? Син бо Єдинородний, що одвічно від Отця возсіяв, Той самий від Тебе чистої невимовно тілом народився, за природою бувши Богом, Він заради нас за природою Людиною став; не на дві Особи поділяється, а у двох незлитих природах Він визнається. Його ж моли, чиста й всеблаженна, спастися душам нашим.
Вхід. Прокимен дня.
Паремії три
Премудрости Соломона читання (3, 1-9)
Душі праведних в руках Божих, і муки не торкнуться їх.
В очах безумних вони здавалися мертвими, і їхня кончина вважалася загибеллю,
і відхід від нас — знищенням; але вони перебувають у мирі.
Бо хоч вони в людських очах і приймають страждання, але надія їхня повна безсмертя.
Зазнавши невеликого покарання, вони сподобляться великих благодіянь, тому що Бог випробував їх і знайшов їх достойними Його.
Він випробував їх як золото в горнилі і прийняв їх як жертву довершену.
В час воздаяння їм вони засяють, як іскри, що біжать по стеблу.
Вони будуть судити племена і владарювати над народами, а над ними буде царювати Господь повіки.
Ті, що покладають надію на Нього, пізнають істину, і вірні в любові перебуватимуть у Ньому; бо благодать і милість зі святими Його і Провидіння про обраних Його.
Премудрости Соломона читання (5, 15 – 6, 3).
Праведники живуть повіки; нагорода їх — у Господі; і піклування про них — у Всевишнього.
Тому вони приймуть царство слави і вінець краси від руки Господа, бо Він захистить їх правицею і охоронить їх раменом.
Він візьме за зброю ревність Свою і озброїть створіння на помсту ворогам;
зодягнеться у справедливість, як у броню, і накладе на Себе шолом — нелицемірний суд; візьме непереможний щит — святість; загострить, як меч, гнів суворий; і весь світ піде з ним на битву проти безумних.
Понесуться влучні стріли блискавок із хмар, як із туго натягнутого лука, полетять у ціль. І, як із каменеметального пристрою, посиплеться град гніву; розлютується на них вода морська, і ріки нещадно затоплять їх;
повстане проти них дух сили і, як вихор, розвіє їх. Так беззаконня спустошить усю землю, і злочинство повалить престоли сильних.
Тож слухайте, царі, і розумійте; навчіться, судді кінців землі.
Прислухайтеся, що володієте безліччю і гордитеся перед народами.
Від Господа дана вам влада, і сила — від Всевишнього.
Премудрости Соломона читання (4, 7 – 5, 7).
Праведник, якщо і помре передчасно, знайде спокій, бо не в довголітті — чесна старість, і не кількістю років виміряється;
мудрість — сивина для людей, і непорочне життя — вік старости.
Як той, що благовгодив Богу, він улюблений і, як той, що жив серед грішників, преставився, вознісся, щоб злоба не змінила розуму його або лукавство не спокусило душу його.
Бо вправляння в нечесті затьмарює добре, і жадання похоті розбещує розум нелукавий.
Досягнувши довершености за короткий час, він виконав довгі роки;
душа його стала угодною Господу, тому і прискорив Він — узяти його з середовища нечестя. А люди бачили це і не зрозуміли, навіть і не подумали про те, що благодать і милість зі святими його і Провидіння про обраних Його.
Праведник, помираючи, осудить живих нечестивців, і молодість, що швидко досягла довершености, — довголітню старість неправедного;
бо вони побачать кончину мудрого і не зрозуміють, що Господь так визначив про нього і для чого поставив його в безпеку;
вони побачать і знищать його, але Господь насміється над ними;
і після цього вони стануть ганебним трупом і соромом між померлими навік, бо Він кине їх ниць безмовними і зрушить їх з основ, і вони вкінець запустіють і будуть в скорботі, і пам’ять про них загине;
усвідомлюючи гріхи свої, прийдуть зі страхом, і беззаконня їхні осудять їх в особах їхніх.
Тоді праведник з великою сміливістю стане перед лицем тих, що ганьбили його і зневажали подвиги його;
вони ж, побачивши, збентежаться з великим страхом і здивуються несподіваності спасіння його і, розкаюючись і зітхаючи в тривозі духу, будуть говорити самі в собі:
«Це той самий, якого колись ми ганьбили і він був предметом глузування.
Безумні, ми вважали життя його божевіллям і кончину його безчесною!
Як же він причислений до синів Божих і частка його між святими?
Отже, ми збилися з дороги істини, і світло правди не світило нам, і сонце не сяяло над нами. Ми переситилися ділами беззаконними і загибельними і ходили пустелями непрохідними, а путі Господньої не пізнали».
На стиховні стихири, глас 8
Отче премудрий (ім’я), ти Церкву Христову прославив піснями, преславний, Божественне оспівував, дією Духа граючи на твоїй лірі духовній, уподібнюючись в усьому Давиду, і голосом її Божественних пісень ти, отче, всіх приваблював.
Стих: Чесна перед Господом смерть преподобних Його.
Отче преславний (ім’я), ти залишив бурхливе життя світу і до Христової прийшов тиші, преподобний; через пізнання Божественних діянь ти воістину збагатився світлосяйним скарбом і передав його вірним, сяючи величчю житія, преблаженний.
Стих: Блажен муж, що боїться Господа, і в заповідях Його перебуватиме.
Прийдіть, земнородні, нині прославимо побожно піснями священне і чесне свято преподобного (ім’я), він бо воістину сподобився прийняти світло Божественного сяяння. О, невимовне милосердя Твоє, Владико Господи, через нього ми пізнали, як славити Тебе всеблагого!
Слава,.. глас 8.
Ченців безлічі наставника, шануємо тебе, отче наш (ім’я); твоєю стежкою навчилися ми ходити воістину праведно; блаженний ти, слугуючи Христу, і ворожу силу переміг ти, ангелів співбесіднику, преподобних і праведних спільнику, з ними ти молися Господу, щоб він помилував душі наші.
І нині…
Богородичний: Неневісна Діво, що невимовно зачала Бога тілом, Мати Бога всевишнього! Прийми благання рабів Твоїх, всенепорочна, що подаєш всім гріхів очищення; прийнявши нині благання наші, молися, щоб спастися всім нам.
Якщо не свято, промовляй цей Богородичний:
Діво Пресвята Богородице, я до покрова Твого звертаюся: знаю, що знайду через Тебе спасіння; бо Ти, Пречиста, можеш допомогти мені.
Хрестобогородичний:
Агнця непорочного, Агниця, побачивши розіп’ятим на древі добровільно, ридаючи, взивала: горе Мені, улюблений Сину, чим Тобі відплатило невдячне зібрання єврейське, бажаючи вчинити Мене бездітною без Тебе, улюблений.
Тропар за уставом. Якщо ні, цей тропар, глас 8:
Православ’я наставнику, побожности і чистоти вчителю, вселенної світильнику, богонатхненна архиєреїв оздобо, (ім’я) премудрий, наукою твоєю все просвітив єси, сопілко духовна, моли Христа Бога, щоб спаслися душі наші.
Слава: і нині.
Богородичний або хрестобогородичний.
Рання
На Бог Господь… тропар той самий.
Після 1-ї кафизми сідальний, глас 4.
Ти знехтував земне і тлінне насолодження, і красу світу, і їжу тимчасову і полюбив житіє в пустелі; тому ти сподобився приєднання до собору мучеників і посників; з ними ж моли спасти рабів твоїх (двічі).
Слава: і нині.
Богородичний: Чиста, всенепорочна і неневісна, єдина безлітнього Сина і Слово Боже в літо породила; Його моли зі святими і чесними апостолами, мучениками і пророками та преподобними дарувати нам очищення і велику милість.
Після 2-ї кафизми сідальний, глас 4.
Ти, преблаженний (ім’я), пішов за Христом, світ залишивши, плоть підкорив стриманням, тому священне помазання отримав; нині ж до небесних відійшов соборів, молися за всіх нас, що прославляємо тебе (двічі).
Слава: і нині.
Богородичний: Єдина, що породила Творця всіх, єдина, що прикрасила людство Різдвом Твоїм, Пречиста, визволи мене від сітей улесливого Веліара, постав мене на камені Христових заповідей, щиро благаючи Того, Якого ти втілила.
Після Хваліте ім’я Господнє…
Священносповіднику: Величаємо тебе, святителю отче (ім’я), і шануємо святу пам’ять твою, ти бо молиш за нас Христа Бога нашого.
Псалом вибраний: Слухайте це, всі народи, почуйте всі, хто живе по вселенній.
Преподобносповіднику:
Ублажаємо тебе, преподобний отче (ім’я), і шануємо святу пам’ять твою, наставнику ченців і співбесіднику ангелів.
Псалом вибраний: Терплячи, потерпів перед Господом, і зважив на мене, і вислухав молитву мою.
Після полієлея сідальний, глас 3.
Божественним Духом просвічений, проповідував ти зі сміливістю передання православне, всеблаженний (ім’я), і мучителя беззаконного посоромив, в ув’язнення неправедно відісланий; отче преподобний, Христа Бога моли, щоб Він подав відпущення гріхів тим, що з любов’ю шанують пам’ять твою (двічі).
Слава: і нині.
Богородичний: Кожен, хто де спасається, там праведно і живе, і яке інше є пристановище, таке як Ти, Богородице, що покриває душі наші?
Ступеневі, 1-й антифон, глас 4.
Прокимен: Чесна перед Господом смерть преподобних Його.
Стих: Що віддам Господу за все, що Він воздав мені?
Все, що дише…
Євангеліє від Луки, зач. 64 (Лк. 12, 8-12).
Після 50 псалма стихира, глас 6.
Преподобний отче, по всій землі розійшлося віщування про подвиги твої; тому на небесах ти одержав нагороду за труди твої, що демонів знищив полки, ангелів досягнув ти чинів, їх же житію чистому уподібнився; маючи сміливість перед Богом, виблагай мир душам нашим.
Канон, глас 6
Пісня 1
Ірмос: Як по суші, перейшов Ізраїль по безодні стопами, бачачи, як гонитель фараон потопляється; пісню перемоги Богові співаймо, взиваючи.
Всією думкою полюбив Тебе, Спасе, святий (ім’я), на страждання пішов сміливо, терплячи скорботи й болісті і подвиги чинячи, доки не знайшов поживу вічну.
Краплями крови осолодив ти солоне море невір’я, будучи рікою Христовою, напоюючи воістину Церкву завжди.
Розповсюджені по землі подвиги ти, славний (ім’я), приніс Христу і сподобився прийняти вінці Царства Небесного й вічне життя незмінне.
Богородичний: Прикрашена добротою чеснот, Ти, Богомати Пречиста, зачала святість Бога істинного, що просвітив нас Божественними чеснотами.
Пісня 3
Ірмос: Нема святого, як Ти, Господи, Боже мій, що підніс рід вірних Твоїх, Блаже, і утвердив нас на камені сповідання Твого.
Ні повікам дрімання, ні очам сну не давав ти, преподобний отче (ім’я), доки не став домом Святої Тройці і скарбницею премудрости, світ збагачуючи золотосяйними повчаннями, блаженний.
Охоронителем Божественних повелінь був ти, богомудрий (ім’я) у в’язницях був ти замкненим, відкриваючи вірним замок дороги учительної, що виводить на простір розум.
Силою Божественною укріплений, ти подолав безсилля беззаконників сповіданням твердим, святий (ім’я), страднику, як воїн Божественного полку.
Богородичний: Премудрість і Слово Отче, сущий раніше всіх віків, в останній час невимовно втілився від Тебе, неневісної Матері, Богородицею Тебе зробив.
Сідальний, глас 4: Славне Сонце як зірницю на висоті поставило тебе для Своєї Церкви, щоб вірних просвітлювати твоїми словесами, небесний таїннику, (ім’я), богомудрий отче наш.
Слава: і нині.
Богородичний: Чиста, всенепорочна і неневісна, єдина безлітнього Сина і Слово Боже в літо народила; Його зі святими і чесними апостолами, мучениками і пророками та преподобними моли дарувати нам очищення і велику милість.
Хрестобогородичний: Побачивши Тебе розіп’ятим, Христе, Та, що народила Тебе, взивала: що за дивне бачу таїнство, Сину Мій, як Ти вмираєш на древі плоттю розіп’ятий, Життєдавче.
Пісня 4
Ірмос: Христос моя сила, Бог і Господь, чесна Церква побожно співає, взиваючи, від помислу чистого Господа прославляючи.
Списом слів твоїх ти проколов безбожжя і стражданнями твоїми, як мечем, переміг полки бісів, від їх же злоби охорони тих, що шанують тебе, всехвальний (ім’я).
Священномученик (ім’я) взивав: жертви бісам не принесу, ні смерти не боюся, ні мук, але єдиного Бога сповідую, який у Тройці пізнається.
Бачивши твого смирення преславну висоту, Господь, від Духа Божественного тобі слово дарує; ним ти смирив єресей лукаве піднесення, отче (ім’я) .
Богородичний: Як двері, що відчиняють Божественний вхід, як рай Божественний, як духовне місце священне, як доброту Якова, Діву ублажаємо.
Пісня 5
Ірмос: Божественним світлом Твоїм, Блаже, просвіти, молюся, душі тих, що зрання линуть до Тебе пізнати Тебе, Слово Боже, істинного Бога, що з темряви гріхів визволяє.
Сліз твоїх потоками ти, всемудрий отче (ім’я), висушив пристрастей безодню і твоїми повчаннями перегородив єресей потоки.
Ти, отче (ім’я), воістину був просторим храмом Тройці, прикрашеним благодаттю і осяяним святими чеснотами та повчальним смиренням.
Твоїм терпінням ти подолав хитання лукавого, його шкоди мене позбавив, всіляку сміливість подаючи на стежках, що приводять до Бога, славний (ім’я).
Богородичний: Оспівуємо, Пречиста, Того, Хто з Тебе прийняв нас ради плоть немічну й смертну і видиме народження з’єднаною іпостассю незлитної природи.
Пісня 6
Ірмос: Житейське море, схвильоване бурею напастей, бачачи і до тихого пристановища Твого прийшовши, благаю: визволи з тління життя моє, многомилостивий.
Світилом був ти, всехвальний (ім’я), страждань твоїх світлом просвітлюючи краї, сповідав ти, страстотерпче Господній, ім’я Христове перед мучителями.
Язик твій воістину був як перо скорописця книжника, виявляючи розум всечесний, на скрижалях сердець накреслював ти, отче (ім’я), закон духовний.
Тишею твоїх повчань, отче богомудрий, ті, що плавають по бурхливому морю, визволяються від душешкідливих хвилювань і ті, що відходять від різних єресей, вірою спасаються.
Богородичний: Дух Святий зійшов на Тебе, Діво чиста, і вчинив чесною оселею Сина всевишнього, всенепорочна і всеблаженна.
Кондак за уставом, якщо ні, цей кондак, глас 2:
В посту насолоду знайшовши, приспав ти, богомудрий, бажання тілесні, у вірі зростаючи, і, як райське дерево життя, розцвів ти, (ім’я), отче священний.
Ікос: Відкрий мені уста богоприємними твоїми молитвами, стоячи перед Богом, всеславний преподобний мучениче, щоб я оспівав твоє блаженне житіє і достойно прославив твої чесноти, які ти звершив на землі теплою любов’ю; бо ти був сповідником сильним, стримання вірою зміцнивши, подвиг і чистоту полюбив ти, (ім’я) , отче священний.
Пісня 7
Ірмос: Росоносною піч учинив ангел преподобним юнакам, халдеїв же опаляючи, веління Боже мучителя нахилило взивати: благословен єси, Боже отців наших.
Як через піст житіє твоє було святим, богомудрий, так страждання твоє було мужнім; бо ти Христа прославив, взиваючи: благословенний Бог отців наших.
Цнотливістю чистоти опоясавшись мужньо, богоугодний отче (ім’я) , і мученицький вінець світлоносний прийнявши благодаттю, взивав ти: благословенний Бог отців наших.
Нечестиві, що не поклоняються пречесній іконі Твоїй, Спасе, багатьма ранами уражали слугу Твого, який завжди промовляв і до Тебе взивав: благословенний Бог отців наших.
Богородичний: Той, що сидить в лоні Отця, неописанний, Пречиста, нині ж із Твого лона вийшовши, сидить описаний, Твоєму уподібнившись образу, щоб спасти Адама, Адамом став.
Пісня 8
Ірмос: З полум’я преподобним росу виточив і жертву праведника водою спалив єси; бо все твориш, Христе, з волі Своєї; Тебе прославляємо по всі віки.
Світлосяйним явився ти, як друге сонце, посилаючи краям повчання, які розсіюють пітьму непроглядну всякого гріха світлом покаяння, блаженний (ім’я).
Струмками Божественного вчення напоєний, як ріка із другого Едема витікав ти, лице землі напоюючи, богоугодниче (ім’я) і кукіль нечестя потоплюючи.
Прикрасився ти, всеблаженний, святістю слів твоїх, бо ти був пером Святого Духа і писав побожно вірним слова Божественні, прославляючи Христа по всі віки.
Богородичний: До Твого покрову звертаюся, Всенепорочна, і нині захист життя мого маю в Тобі, що незбагненно Бога Слово породила; Його ж прославляємо по всі віки.
Пісня 9
Ірмос: Бога людям неможливо бачити, бо на Нього не сміють чини ангельські дивитися: через Тебе, Всечиста, Слово стало тілом і явилося людям; величаючи Його з Небесними Силами, Тебе ублажаємо.
Як світло, як місяць, як велике сонце, як блискавка, Христовій Церкві засяяв і вірних помисли просвітив єси, в невечірнім світлі вселився, оспівуючи трисвятими гласами Тройцю превічну.
Земля збагатилася священним гробом, всехвальний (ім’я), і святим твоїм тілом, і праведних душі зраділи, ангели ж дух твій прийняли, блаженний; з ними ж поминай всіх нас, що тебе оспівуємо.
Ти був храмом Пресвятого Духа, і рікою, наповненою живоносною водою, і основою непорушною Церкви, православ’я ступенем, струмком, що завжди тече, Божественного покаяння джерело дивне, (ім’я).
Богородичний: Як крапля небесна у Твоє лоно, Діво, дощ зійшов і висушив омани течію, виточивши нетління і визволення всім людям через Тебе, Богоблагодатна.
Світильний: Спочатку стражданнями добре бувши випробуваний, потім постом подвиг Божественний довершивши, на небеса піднявся ти і стоїш перед Христом, (ім’я), отче преподобний; щиро молися за нас, що з теплотою оспівуємо тебе.
Богородичний: Радість невимовну народивши, Господа, сотвори нас спільниками радости небесної, всіх, хто шанує Тебе, Пречиста, і від душі приносить подяку Тобі; не забудь рабів Твоїх, благословенна Маріє.
На Хваліте… стихири, глас 4.
Благодать Духа, в тобі засяявши, отче (ім’я), світлом просвітила тебе; цим скоротив ти пристрастей ніч і дня безстрастя досяг, чистотою з найчистішим Світлом з’єднався, в ньому ж перебуваючи, не забудь, богогласний, тих, що з вірою оспівують священну пам’ять твою (двічі).
Благодать жадану небесну носячи в собі, (ім’я), земне відкинув ти, заради цього, як безплотний, страдницьке житіє обрав ти, як потік вічної насолоди, бажаючи побожно насолоджуватися, богоприємний; сльозами висушив ти, преподобний, каламутне джерело пристрастей і напоїв колосся, поживу для душі.
Благодать зцілень від благодаті Божественної ти достойно прийняв, (ім’я), і тому відганяв оману лукавих духів і недуги хворих лікував; бо ти, преподобний, виточуєш струмки благодатної води, ними ж напоєні, оспівуємо пам’ять твою.
Слава,.. глас 5.
Преподобний отче, ти не давав сну очам твоїм і повікам твоїм дрімання, поки душу і тіло не звільнив від пристрастей і себе самого приготував як оселю Духа; прийшов бо Христос з Отцем і оселю в тобі сотворив, і був ти угодником єдиносущної Тройці, великопроповідниче, отче наш (ім’я), молися за душі наші.
І нині…
Богородичний: Ублажаємо Тебе, Богородице Діво, і прославляємо Тебе, вірні, достойно, граде непохитний, стіно непереможна, сильна заступнице і пристановище душ наших.
Хрестобогородичний: Побачивши на хресті піднесеним Агнця Свого, Діва Мати всеблаженна зі сльозами взивала: горе Мені, Сину Мій, як Ти умираєш, будучи Богом, за єством безсмертним.
Якщо є Слава… на стиховні, промовляй з вечірні.
І нині…
Богородичний або хрестобогородичний.
Літургія
Прокимен, глас 7: Звеличаться преподобні у славі і зрадіють в оселях своїх.
Стих: Заспівайте Господу пісню нову, хвала Йому в Церкві преподобних.
Апостол: До Ефесян послання святого апостола Павла читання, зач. 233 (Еф. 6, 10-17).
Браття, зміцнюйтесь Господом і могутністю сили Його. Одягніться в повну зброю Божу, щоб вам можна було стати проти хитрощів диявольських, бо наша боротьба не проти крови і плоті, а проти начальства, проти влади, проти співправителів темряви віку цього, проти духів злоби піднебесних. Для цього прийміть повну зброю Божу, щоб ви змогли протистояти в день злий і, все подолавши, вистояти. Отже, станьте, підперезавши стегна ваші істиною, і зодягнувшись у броню праведності, і взувши ноги в готовність благовістити мир; а понад усе візьміть щит віри, яким зможете погасити всі розпечені стріли лукавого; і шолом спасіння візьміть, і меч духовний, що є слово Боже.
Алилуя, глас 6: Блажен муж, що боїться Господа, і в заповідях Його перебуватиме.
Євангеліє від Луки, зач. 64 (Лк. 12, 8-12).
Причасний: Радуйтеся, праведні, в Господі, праведним подобає похвала.