Гуцульська школа
Класична гуцульська церква — хрещата й одноверха. Вона виростає із ріднх Карпатських гір природно і невимушено, як дерево. Можливо, тому й за обрисами гуцульські храми бувають, як і дерева, вельми різними, — то кряжистими й розлогими, то тендітними й стрункими.
Доісторична батьківщина школи ховається на теренах сучасної Франківщини — десь між Коломиєю та Ворохтою. Саме в цьому районі збереглися і найдавніші, і найдосконаліші за пропорціями церкви. Місцеві теслі завжди були віртуозами своєї справи, що, вкупі із горянським консерватизмом, зберегло непошкодженою «ідеологію» школи майже до часів незалежності. Відтак ворог людський пішов іншим шляхом: гуцули стали першими, хто удався до хибних «пам’яткоохоронних» методів. Вже понад півстоліття (ачей й довше!) вони зодягають свої дивовижні дерев’яні храми у незугарну бляшану броню, котра, до речі, не так захищає деревину від стихії, як пришвидшує її гниття. Тож сьогодні побачити гуцульські храми у первісному вигляді, тобто вкритими вишуканою «лускою» гонту, можна дуже зрідка.
Бічні приділи гуцульських церков зазвичай покриті двоскатними дахами, що утворюють трикутний фронтончик. Та не всі майстри дотримувалися традиції. У ХІХ ст. виникають різні комбінації архітектурних рішень споруд (триверхі тридільні, триверхі хрещаті, п’ятиверхі хрещаті), які значно збагатили творчу палітру центральної групи школи. А на теренах буковинської (східної) Гуцульщини у тому ж часі сформувалася окрема група гуцульських церков, яку ми назвали вижницькою. Іззовні ці архітектурні несподіванки чимось нагадують подільські церкви (вони й вкриті переважно не гонтом, а шалівкою), але, скорше за все, тут має місце звичайна конвергенція.
Ви не повірите, але й у наш час тотального естетичного звиродніння гуцулам інколи вдаються справжні шедеври. Приїжджайте у Карпати і переконайтеся самі.