Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження Українське бароко Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Полтавська область, Гадяцький район, с. Плішивець

Покровська церква
1902 – 1906 рр.

Архітектор Іван Кузнецов

Як на нас, про плішивецький Покровський собор, що велично здіймається над широкою долиною Псла, багато говорити не варто. Адже при зустрічі з ним у особливо вразливих естетів просто відбирає мову. Проте зробимо над собою зусилля і згадаємо бодай про найважливіше…

Храм постав завдяки трьом достойникам, що на самісінькому початку ХХ ст. зійшлися докупи у такій собі Москві.

Перший (фундатор) — архієпископ Парфеній (Левицький): уродженець Плішивця і син плішивецького священика, відомий українофіл.
Другий (натхненник) — Дмитро Яворницький: історик, дослідник козаччини і видатний діяч української культури.
Третій (виконавець) — Іван Кузнєцов: старанний і досить амбітний російський архітектор.

Обставини їхнього знайомства були цілком тривіальними, результат — непересічний. Кузнєцов розробляв проект подвір’я одного підмосковного монастиря, Левицький, як вікарій Московський, наглядав за його роботою, а Яворницький працював у Московському університеті. Тож коли плішивецькі селяни звернулися до краянина з проханням про допомогу у зведенні нового храму (старий дерев’яний буцімто занепав), той одразу погодився і запросив до роботи вже добре «апробованого» зодчого. Одначе, коли три перші проекти з різних причин були відкинуті, превелебний удався до Яворницького. А вже той наполегливо порадив взяти за прототип нової церкви перлину української народної архітектури — дерев’яний Троїцький собор у наддніпрянському Новомосковську . Тим паче, що після ремонту 1880-х років останній втратив початкові пропорції, і історику дуже хотілося відновити їх хоча б у пізнішій репліці.

Та не так сталося, як гадалося. Кузнєцов, можливо, мимоволі сполучив в образі свого храму (до речі, першого і найкращого у біографії зодчого) потугу давнього українства і новомодні модернові мотиви. В результаті ретроспекція поступилася новизні, і цьому не завадили навіть елементи псевдоросійського декору…

Освятив собор у 1906 році сам владика Парфеній. Освятив добре: попри небезпечну для ворогів стратегічну і духовну висоту, святиню не здолали ані більшовицька вибухівка, ані фашистські гармати, ані українське безладдя.
Многії і благії тобі літа, дивовижний і неповторний храме!

Усі фото