Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви
Українське Відродження Українське бароко Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Успенський собор Києво-Печерської Лаври, м. Київ
Київська область, м. Київ, вул. Івана Мазепи, 25

Успенський собор Києво-Печерської Лаври (київська школа)
1073 — 1077 рр.

І

Одного незабутнього дня в Троїцькій церкві Іонівського монастиря, що на території київського Центрального ботанічного саду, я побачив дивовижну ікону Богоматері з Немовлям. Вона різко відрізнялася від іншого іконопису храму. Характерні українські риси облич і пухкенькі янголятка недвозначно вказували на місцеве і давнє походження ікони. І справді, підпис свідчив, що цей образ — збережений уламок ікони з іконостасу Успенського собору Києво-Печерської лаври. Пригадалося давнє родинне фото 1947 року — моя мама, іще зовсім юна дівчина, стоїть біля нерозібраних руїн цього дивовижного храму… Скільки разів і я торкався рукою і серцем цієї давньої, спресованої часом і вибухівкою плінфи…

Вціліла ікона

Хоч би у яку браму верхньої Лаври ми увійшли — Успенський собор одразу встане перед захопленним поглядом прочанина. Мабуть, жодна інша українська церква не зберегла такої докладної біографії, як цей величний храм. І вона не просто цікава, а й надзвичайно душекорисна. Головне джерело відомостей про Успенський собор — Києво-Печерський патерик, чи не найпопулярніша українська книжка протягом багатьох віків. Погортаймо ж його сторінки й ми.

ІІ

Все почалося з того, що в Києві за благовірного князя Ярослава Мудрого з’явився знатний варяг Шимон, вигнаний через якісь міжусобиці із рідної Скандинавії. І з’явився не з порожніми руками, а із золотим поясом вагою у 50 гривень (приблизно 10 кг) і золотим вінцем. Прийняли біженця добре, записавши у княжу дружину. Невдовзі Шимон узяв участь у битві із половцями, під час якої був у чудовий спосіб порятований із поля бою. Вражений цією подією, він прийшов до преподобного Антонія Печерського, і відкрив старцю важливу таємницю. Ще в Скандинавії, і потім під час морської мандрівки, божественний голос звелів Шимону повісити вінець над жертовником храму на честь Божої Матері, який ще тільки має зводитися в далекому невідомому краї. Щодо пояса було сказано, що він послужить для виміру майбутньої церкви — вона має бути у 20 поясів завширшки, в 30 — завдовжки і в 50 — заввишки.

Після цих слів варяг віддав Антонію золоті реліквії, а той, збагнувши, про яку церкву йшлося у чудовому об’явленні, благословив його, перейменувавши на Симона. А ще пообіцяв, що той буде похований під склепінням Великої лаврської церкви, яка скоро постане на київських пагорбах.

На цьомку передісторія храму не завершилася, бо через кілька років до того ж преподобного Антонія і його молодшого сподвижника — преподобного Феодосія прийшли четверо візантійських зодчих, які повідали не менш дивовижну історію. Виявляється, одного чудового ранку всі вони були покликані янголами до Влахернського храму у Константинополі, де перед ними з’явилася Цариця Небесна — Пресвята Богородиця — і звеліла, взявши золота на три роки, іти в Україну, до Києва, де й збудувати Їй церкву, рівних якій ще не було в світі. Виряджаючи зодчих, Цариця вручила їм мощі святих грецьких мучеників — Артемія, Поліевкта, Леонтія, Акакія, Арефи та Федора — з тим, щоб вони були покладені у підмурівок храму. Не забула Пречиста Діва і про розміри церкви, підтвердивши оповідь Симона-варяга. На останок Богоматір віддала візантійцям ікону, яка, за Її словами, мала стати «намісницею» у новозбудованій церкві.

Вулиця

Коли греки запитали про місце, на якому їм належало зводити храм, преподобні отці відповіли просто: «Ми проведемо три дні в молитві і Господь вкаже нам». Відтак під час молитовного стояння преподобному Антонію з’явився янгол Божий, який сповістив старцю, що Бог почув його молитви. На що той із смиренням відповів: «Господи, якщо я здобув благодать перед Тобою, то нехай буде завтра на всій землі роса, а на місці, яке Ти зволиш освятити — нехай буде сухо». І дійсно, другого дня на великій ділянці, де тепер височить храм, було сухо, а навколо випала густюща роса. Потому преподобний Антоній молитовно покликнув: «Господи, нехай буде по всій землі сухо, а на святому місці — роса!». І знову — так і сталося. Коли вся братія оточила визначене місце забудови і преподобні Антоній та Феодосій Симоновим поясом відміряли розміри церкви, із неба впав вогонь, випаливши чагарники і утворивши рів, який і використали під фундамент Великої Лаврської святині.

А відбувалося все це 1073 року, за великого князя Ізяслава Ярославовича , який своїми руками почав розширювати випалений небесним полум’ям рів і пожертвував на будівництво 100 гривень золота. Споруджували собор «чотири літа», а потім ще 12 років оздоблювали. Про це докладніше.

Успенський собор — типовий хрестовокупольний храм на шести стовпах, без веж і галерей, з крутими сходами на хори. Зовні храм облицювали плінфою теплого теракотового кольору. До речі, секрет виробництва і випалювання плінфи не розкритий повністю й донині. Такою ж загадковою є і неймовірна міцність цем’янки —- в’яжучого розчину з гашеного вапна, товченої плінфи і річкового піску. Відомо, що головним чинником надвисокої в’язкості був яєчний білок, — але в якій пропорції і за якою технологією він додавався у розчин, — теж невідомо. З плином часу стіни такого храму перетворювалися на одну суцільну брилу, неприступну для військового знаряддя середньовіччя.
Декор
Оздобленню інтер’єра Успенського собору в Патерику присвячено окремий розділ. Преподобні Антоній і Феодосій самі в чудовий спосіб запросили константинопольських майстрів (хоча ті прибули до Києва після їхньої кончини). Певно, що у візантійській артілі були і фахівці з фрескового живопису, і мозаїсти, бо в розповіді йдеться про розпис собору в цілому. Цікаво, що серед іконописців були греки й «обези» (абхазці). «Мусію», тобто смальту, ці майстри принесли із собою. Саме з неї вони і виконали мозаїки в центральній апсиді і бані храму. Проте археологічними розкопками 1951 року в Печерському монастирі було відкрито і власну майстерню з виготовлення смальти для мозаїк. Візантійцям так сподобався Київ і монастир, що вони залишилися в ньому жити і по завершенні оздоблювальних робіт. Ще у ХІІІ сторіччі на хорах Успенського собору зберігалися їхні книги, заставки і мініатюри з яких, ймовірно, були використані при створенні фрескових і мозаїчних орнаментів храму. Але не все в інтер’єрі собору розписували чужинці. В навчання до них віддали київського юнака Аліпія, згодом — ченця Лаври. Спочатку в одному з епізодів, змальованих в Патерику, — про чудесне самозображення Богородиці і появу з Її вуст голуба, що літав від одного образу до другого, — ми бачимо Аліпія учнем приїжджих мозаїстів. Але киянин перевершив своїх наставників, створивши власну, так звану другу київську іконописну школу. Тому йому і доручили створити головні образи для іконостасу Успенського собору, що він зробив із притаманною йому геніальністю. І от нарешті 1089 року, вже за князювання великого князя Всеволода Ярославовича, храм освятили. Ніколи раніше пейзаж із стрімкими Дніпровими кручами не набував подібних обрисів: над лісами й горбами, над дерев’яними брамами і стінами монастиря зависочів небачений храм дивовижного світанкового кольору. Недарма ще в давні часи його назвали «Небесам подібним». І справді, над усією Київською Руссю займався прекрасний християнський світанок…

IІІ

…Не знати, чи упізнали б сьогодні своє творіння стародавні зодчі… Адже за тисячу років не раз змінювалися уподобання та стилі і українські храми зодягалися у нові шати. У ХVІІ ст. барокова хвиля торкнулася і Успенського собору. За часів визвольних змагань Хмельницького і наступної Руїни він збагатився шістьма приділами і п’ятьма банями. Форму куполів теж змінили: замість давньоруських напівсфер вони набули грушеподібних об’ємів, характерних для архітектури українського барокко.
Хромолітографія
Та у квітні 1718 року в Лаврі сталася руйнівна пожежа, яка знищила всі дерев’яні споруди і пошкодила багато мурованих. Постраждав і Успенський собор. Фактично від нього залишилися самі стіни, а з інтер’єру збереглася лише одна чудотворна ікона, принесена в Київ візантійськими зодчими. Всі мозаїки і фрескові розписи також були знищені. Втрати були непоправними, але, як це буває після стихійних і нестихійних лих, люди з потроєною енергією заходилися відновлювати те, що можна було відновити. Після пожежі храм відбудували і оздобили в традиціях гетьманського бароко. Саме цього часу Успенський собор зазнав найбільших змін, хоча його давньоруська основа була цілком збережена. Всі бічні каплиці, прибудовані у XVII сторіччі, підняли до рівня даху, всі фасади, окрім східного, поділили на два поверхи й увінчали фронтонами з пишною ліпниною, волютами і позолоченими рипідами (дисками у вигляді сонечок). Фронтонами займався на той час молодий, а на кінець життя знаменитий український зодчий Степан Ковнір. Тоді ж собор прикрасили керамічні розетки і чудові народні орнаменти з мотивами витких винограду й барвінку, розквітлих троянд і соняхів. А над собором вознеслися сім позолочених куполів із ажурними золотими хрестами.

1729 року будівельні роботи були завершені; розпочалися роботи внутрішні. Під керівництвом видатного майстра-монументаліста протоієрея Стефана Лубенченка, що отримав художню освіту у Польщі і Італії, молоді митці ікономалярської майстерні Лаври розмалювали собор не лише канонічними зображеннями, а й історичними сценами. Офіційні особи царського уряду і члени російського Синоду висловлювали незадоволення саме історичною, національною частиною розписів. Але вони були такі гарні, що братії вдалося відстояти їх від знищення. (Тільки у кінці ХІХ сторіччя, за вказівкою Олександра ІІІ та Синоду, їх таки зіскоблили і замінили олійним академічним живописом «а-ля рюс»). Гроші на новий іконостас ще за свого життя (помер у 1722 році) пожертвував гетьман Іван Скоропадський. Іконостас вирізьбив із липи чернігівський майстер Григорій Петров, а ікони написав вихованець лаврської іконописної школи Яким Глинський. Головний престіл храму (а всього їх в ньому було шість), складений ще при побудові храму із плінфи, обклали срібними позолоченими дошками з рельєфними священними зображеннями. На жертовнику встановили великий золотий хрест із часточкою животворчого древа, на якому було розіп’ято Спасителя, а також частиною стовпа і мотузки, якою Він був до нього прив’язаний під час бичування. Над одним із жертовників повісили чудотворну ікону Божественного Дитяти, яку написав безрукий художник, тримаючи пензля в зубах. Вцілілу після пожежі ікону Успіння Божої Матері вдягли в оздоблені діамантами золоті ризи, які, в свою чергу, заключили у срібну зорю, також всіяну коштовним камінням.

В храмі знаходилися і інші святині: мощі преподобного Феодосія Печерського «під спудом» (тобто в могилі), святого Михаїла, першого митрополита Київського, святителя Петра (Могили), а також глава святого Володимира Великого, перенесена в Успенський собор із Десятинної церкви у 1635 році. Поховання світських людей теж були дбайливо збережені. А особливу увагу прочан привертала могила великого захисника православ’я, волинського князя Костянтина Острозького.

ІV

Понад двісті років простояв Успенський собор в центрі головної площі Верхньої Лаври. Навколо нього зводили нові корпуси і церкви, не завжди зважаючи на стильову цілісність ансамблю, та головна домінанта монастиря — храм на честь Божої Матері — незмінно ніс свої прекрасні куполи у київському небі. Але грянув більшовицький переворот, і нова влада із 1926 року під приводом «збереження історичних і художніх цінностей» оголосила Києво-Печерську Лавру «Державним історико-культурним заповідником». Усе церковне начиння, в тому числі й з Успенського собору, який володів незчисленними скарбами, надійшло до державної скарбниці або стало музейними експонатами. Десятиріччями в храмі не проводилися ремонти. Втім, це не завадило б йому дожити до наших днів, якби не Друга світова війна…
На схилах
3 листопада 1941 року, о чотирнадцятій тридцять, вибухом величезної потужності Успенський собор після восьми з половиною віків своєї історії було перетворено на купу каміння. Збереглася лише південно-східна апсида з банею і деякі розписи в ній. Всі згадані вище скарби і святині Успенського собору були знищені або безслідно зникли. Хто вчинив цей жахливий злочин? Радянська пропаганда довгі роки галасувала про те, що вибух — справа рук фашистських варварів. Та неспростовні свідчення говорять про інше: тонни вибухівки заклали у підвали ті, хто виконували наказ Сталіна залишати окупантам «випалену землю». Це вони, так звані «мужні київські підпільники», а не німці, перетворили на руїни Хрещатик та багато інших чудових київських споруд… Тим паче, для них це було звичним ділом, — адже десятки київських храмів, в тому числі ХІ — ХІІ сторіч, було стерто з лиця землі у 30-тих роках двадцятого століття. А стосовно Успенського собору достеменно відомо таке.

За дві години до вибуху Лавру відвідав президент прогітлерівської Словаччини Тисо. Дуже ймовірно, що злочин було здійснено з метою замаху на нього. За кілька хвилин до трагедії всередині собору стався невеликий вибух, після чого один з поліцаїв помітив трьох чоловіків, які втікали, і застрелив їх. І тоді грянув грім, від якого загинула чи не найбільша українська святиня… Упізнати трьох імовірних злочинців не змогли через відсутність у них будь-яких паперів. Та окупанти і не сильно прагли цього.

V

Через кілька років по війні завали розібрали. Нищити залишки Успенського собору не стали, — адже їх стали використовувати як наочне свідчення фашистського вандалізму. Та після здобуття Україною незалежності постало питання про відбудову храму. Кошти на святу справу збирали всенародно, та все ж левову їх частку виділила держава і київська громада. Готувалися до вікопомного діяння ретельно. І ось, нарешті, 1999 року робота розпочалася. Сучасні технології дозволили за два роки зробити те, на що колись пішло цілих шістнадцять. Храм постав у тому ж бароковому вигляді XVIII сторіччя, яким запам’ятався і полюбився мільйонам православних християн усього світу. Хочеться вірити, що ніколи нічия зла воля більш не посягне на цю «Небесам подібну» церкву, без якої Київ — другий Єрусалим, як називають його в усьому православному світі, — був би завжди неповним.

Інші фото

Успенський собор Києво-Печерської Лаври, м. Київ
Північний фасад
Вцілілий після вибуху 1941-го року південно-східний кут собору
Західний фасад
Собор після вибуху 1941 -го року
Аерофотозйомка собору часів Другої світової
Символічний пам'ятник майже знищеному храмові. Вічна ганьба вандалам!
Фрагмент давньої кладки у східній (апсидній) стіні собору
Скупий декор давнього храму
Вигляд від друкарні Лаври
Північно-східний ракурс
Автентичний декор глави вцілілого південно-східного приділу
Керамічний херувимчик ХVІІІ ст. на карнизі вцілілого приділу собору
Чернечі поховання другої пол. ХVІІІ ст. біля північної стіни собору
Відновлений іконостас і розписи, поч. ХХІ ст.
Склепіння центральної нави відновленого храму
Південно-західний ракурс
Разом зі своєю Великою дзвіницею