Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви
Українське Відродження Українське бароко Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Кирилівська церква, м. Київ
Київська область, м. Київ, вул. Олени Теліги, 12

Кирилівська церква (церква святих Кирила та Афанасія Олександрійських) (чернігівська школа)
1140-і рр.

Родовий монастир в урочищі Дорогожичі було засновано після захоплення Києва чернігівським князем Всеволодом (у хрещенні Кирило) із династії Ольговичів (1139 р.). Місце для храму вибрали невипадкове: саме тут сходилися шляхи, які вели до Києва із Чернігова та інших північних і західних земель Київської Руси. Тож монастирську церкву звели і як форпост, і як пам’ятник перемозі, і як князівську усипальню. Про останнє свідчать чотири аркасолія (ніші) у західній стіні.
Пограбована і сплюндрована під час Батиєвого нашестя, церква була відновлена протягом ХVІІ століття. Тут найбільше потрудився ігумен Василь (Красовський), який власним коштом реставрував стіни і нанову перекрив храм.Та й потім за ігуменів Інокентія Монастирського та Дмитра (Туптала) (майбутнього святителя), коштом Івана Мазепи храм неодноразово ремонтували. Свого нинішнього, барокового вигляду церква набула вже у середині ХVІІІ століття стараннями видатного архітектора Івана Григоровича-Барського.

Архітектурно церква являє собою яскравий зразок нової на той час чернігівської школи. Починаючи із неї, подібні храми швидко поширилися на близьких і далеких просторах Київської Руси.

Гордість і неперехідна цінність Кирилівської церкви — 800 кв. метрів фресок ХІІ ст., розчищених і реставрованих протягом 1880-х і 1970-х років. Там, де фрески не збереглися, можна бачити олійні розписи ХІХ ст. Творіння давніх майстрів геніально переплетені із малярством новітньої епохи. Намісні ікони іконостасу (мармуровий, виконаний за ескізами Адріана Прахова) і кілька сюжетів на хорах (особливо — «Зішестя Святого Духа») вражають глибиною проникнення в найпотаємніше. Це сотворив киянин Михайло Врубель — безумний янгол, що черпав своє художнє натхнення, напевне, безпосередньо із небесних сфер. Свого часу Священний Синод Російської Церкви не погодився прийняти його ескізи для розпису кафедрального Володимирського собору — надто сміливими і незвичними видалися вони підлеглим петербурзького обер-прокурора. А от у Кирилівській церкві геній Врубеля, мабуть, уперше явив себе світові так повно і вільно. Долучився до роботи майстра і зовсім юний Іван Їжакевич, котрому доручили виконати зображення Богоматері-Оранти на хорах храму. І він достойно упорався із завданням. А взагалі разом із Врубелем над розписами і реставрацією фресок у Кирилівській церкві працювали 30 учнів Київської рисувальної школи Миколи Мурашка і 10 художників Петербургської академії мистецтв.
Спасибі їм усім.

Усі фото

Кирилівська церква, м. Київ
Реконструкція первісного вигляду церкви за Ю. Асеєвим
Давня церква в барокових шатах
Південний фасад. Добре видно порядову кладку стін і порталу
Розкрита кладка ХІІ ст. демонструє наявність аркатурного фризу - неодмінної ознаки чернігівської та інших шкіл із романським впливом
Зимовий настрій
Бароковий фронтон - завжди весняний
Єдино правильний напрям
А от знімати Кирилівську церкву найкраще взимку
Вид на склепіння центральної нави і купола
Фреска «Янгол звиває небо». Фрагмент композиції «Страшний Суд», ХІІ ст.
У наві
Настінний портрет ігумена Василя Красовського - першого реставратора храму (ХVІІ ст.)
Фрагмент іконостасу пензля Михайла Врубеля
Сходи на хори
«Зішестя Святого Духа», розпис Михайла Врубеля на хорах
Покрова-Оранта, розпис Івана Їжакевича на хорах
Останній погляд на Кирилівську гору. До зустрічі!