Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження Українське бароко
Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Полтавська область, Миргородський р-н, с. Великі Сорочинці

Спасо-Преображенська церква (К)
1732 – 1734 рр.

На Полтавщині чимало буколічних куточків, Самим Богом призначених для споглядання тихої краси української природи. А якщо в цю природу вписується храм чи садиба — виникає дивовижне сполучення небесного і земного світів. Це сполучення — надзвичайно декоративне. І саме декоративність становить одну з найприкметніших ознак українського художнього мислення. Вміння прикрашати світ дароване українцям Творцем, і вони повною мірою виправдали Його сподівання.

Спасо-Преображенську церкву у Великих Сорочинцях спорудили з цілком земної нагоди. Так подякував Всевишньому миргородський полковник Данило Апостол, коли після довгого очікування нарешті здобув гетьманську булаву. На ознаменування свого тріумфу ясновельможний володар напівавтономної України у тому ж 1727 році заклав у своєму родовому маєтку величний дев’ятибанний храм. Два останні роки свого життя старий і хворий гетьман не виїздив із Сорочинців, наглядаючи за довершенням будівництва і оздобленням церкви, в якій готувалася і усипальниця для нього. 1734 року Данило Апостол опочив, а Спасо-Преображенський собор розпочав своє славне життя.

Храм дійсно вийшов на славу. І в самому Києві, навіть на тлі Святої Софії і Києво-Печерської лаври, він би анітрохи не загубився. Унікальність церкви видно неозброєним оком. По-перше, вона підкреслено пірамідальна, отже буквально рветься в лагідне полтавське небо. По-друге, її архітектурні об’єми начебто грають, перетікають одне в одне, надаючи споруді вигляду ледь не живої істоти. По-третє — своєрідний зовнішній декор, виконаний в так званому “рушниковому” стилі. Настінна ліпнина увібрала в себе кращі здобутки українського барокко. Здається, усі українські квіти зібрані на стінах церкви — від скромних нагіток до розкішних мальв та соняхів.

І останнє, либонь найголовніше — іконостас церкви. Він приковує увагу одразу і довго-довго не відпускає захопленого погляду людини, що увійшла під ці високі склепіння. Ні до, ні після сорочинського іконостасу нічого подібного в світі не виникало. Це не перебільшення, оскільки саме на 30-40-ві роки вісімнадцятого століття припадає найвищий злет цього різновиду українського церковного мистецтва. Знадобилося півтори тисячі років, щоб із низенької кам’яної перегородки перших християнських базилік утворилося це сяюче диво. Семиярусний іконостас Спасо-Преображенської церкви недарма називають сходами на небо. Це навіть не один, а три іконостаси, геніально сполучені в єдину композицію. Найперше враження — золота ажурна різьба і самоцвітні барви ікон. Монументальність і водночас дивовижна легкість іконостасу підкреслюється неймовірно насиченими тонами: червоними, синіми, зеленими, вохряними, брунатними… Хвилями здіймаються вгору виноградні грона і листя аканту поміж суто українських рослин. Мудро і просвітлено дивляться прямо в душу святі мученики. А домінують тут дві намісні ікони Спасителя і Пресвятої Богородиці, перед якими завмирає серце навіть у затятого безбожника.

Сорочинський іконостас об’єднує понад сто ікон. Тож, очевидно, він не міг бути створений рукою одного майстра, хоча загальний стиль цілком витримано в одному дусі. З-посеред інших вирізняються дві «ктиторські» ікони — пророка Даниїла і мучениці Уляни. Ці небесні покровителі подружжя Апостолів зображені з особливою виразністю і почуттям. Воїстину слово «шедевр» здається надто млявим і сірим поруч із цим іконостасом —  витвором українських ікономалярів та сницарів.

Та оскільки іншого слова немає, його слід промовити: Спасо-Преображенська церква у Великих Сорочинцях — шедевр українського козацького бароко. Саме козацького, бо ця військова верства українського суспільства XV — XVIII сторіч внаслідок різних історичних причин виявилася носієм нового художнього смаку. Краса козацького мистецтва і досі породжує легенди про золоте життя під булавою гетьманів, про козацьку країну тихих вод і світлих зір. А утворилася ця країна із двох джерел: традиційного народного з його дерев’яними храмами і західноєвропейського фігуративного мистецтва. Головна заслуга козацтва полягає в тому, шо йому вдалося настільки органічно сполучити ці два досить різнорідні начала, що найкращі зразки українського барокового зодчества досягли найвищого рівня європейського архітектурного мислення.

Та облишмо архітектуру… Бо ж найперше козачий собор — це втілення народної мрії про Небо на землі, про палац грізного, але милостивого Господаря, Який завжди чекає на Своїх обранців. Елегійна задума Спасо-Преображенської церкви над тихою річкою — свідчення тому.

Усі фото