Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа Галицька школа Західноподільська школа
Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження Українське бароко Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Церква св. Іоана Богослова, с. Скорики
Тернопільська область, Підволочиський р-н, с. Скорики

Церква св. Іоана Богослова та дзвіниця
ХVІІ ст. (1700, 1744 р.?)

«Хрестоматійна» церква у Скориках «вхожа» в усі альбоми, довідники та енциклопедії з української архітектури. Однак це ніяк не зменшує зачарування при особистій зустрічі.

До обійстя заходимо через надбрамну дзвіницю. Її елегантні форми підкреслюють гармонійну красу церкви. Мабуть, саме скорицька красуня найдосконаліше і найвичерпніше поєднала в собі усі риси західноподільської архітектури, що парадоксальним чином зробило її не дуже схожою на інші зразки школи, за винятком хіба чортківської Вознесенської церкви.

Чи має рацію легенда про те, що в храмі молився Хмельницький зі старшиною перед походом на Збараж — не знаємо. Все можливо, особливо допоки фізичними методами аналіза не встановлено точний вік святині. Друга легенда гласить, що Хмельницький долучився й до іконостасу храму, наказавши звідкілясь привезти його до Скориків на волах. Ренесансна композиція наче й підтверджує такий переказ, але стилістика ікон ближча до ХVІІІ ст. Проте не ця антиномія робить скорицький іконостас унікальним. Він має дуже цікаві відхилення від українського канону. Зокрема, ми зауважили таке: а) над намісним рядом наявний додатковий ряд, в якому сполучено Страсний і П’ятдесятницький цикли (утім, таке зрідка трапляється); б) посеред ікон святкового ряду геть несподівано розміщено образ Богородиці; в) дияконські двері влаштовано безпосередньо біля Царських врат. Очевидно, творці цього іконостасу були вельми творчими людьми…

Григорій Логвин у своїй знаковій книзі «По Україні» вихваляє чудову ікону Богородиці (ХVІІ ст.), що знаходиться в храмі, особливо звертаючи увагу на українські риси облич Матері та Немовляти, а також на українську сорочечку, в яку вбрано Божественне Дитя. Деякі сучасні дописувачі чомусь саме цю прикмету вважають унікальною. Проте у Логвина йдеться не про унікальність, а про колорит. Адже такі сорочечки можна побачити на багатьох і багатьох українських іконах, особливо барокових. В тому числі і в наших пирогівських храмах.

Усі фото

Церква св. Іоана Богослова, с. Скорики
2010 рік. Церква у зеленому каре старих дерев.
2012 рік. Та комусь така прекрасна рама не сподобалася. Бог суддя усім бездушним гербофобам...
Дзвіниця
Іконостас