Успенський собор1346 — 1348 рр.
Ми стоїмо біля найдревнішого православного храму Вільнюса — собору Успіння Пресвятої Богородиці, або, за другою назвою, Пречистенського, закладеного у 1346 році за правління Великого князя Литовського Ольгерда Гедиміновича. За переказом, будували храм київські майстри, маючи за взірець Святу Софію Київську, яка на той час стояла в запустінні і окрім кількох тисяч киян була нікому не потрібна… Натомість навколо Київської кафедри протягом ХІV — поч. ХV ст. точилися запеклі суперечки…
Тому потрібний не лише архітектурний, а й історичний екскурс, аби переконатися, що ми маємо рацію, зараховуючи три вільнюські храми до українського спадку.
Після монгольського погрому і занепаду Києва орда в особі спочатку Володимиро-Суздальського, а потім Московського князівства потягла Київську кафедру до себе. Певна річ,цьому активно опиралася зміцніла Литовська держава. В результаті єдина Київська митрополія розділилася. Литовсько-руська «частина» включила єпархії, незалежні від Золотої Орди, а саме Перемиську, Холмську, Володимирську, Луцьку, Турівську, Чернігівську, Полоцьку та Смоленську. Свою Київську кафедру литовці спочатку розмістили у білоруському Новогрудку, а у 1415 році перенесли її до столиці. Після того православні митрополити Київські, Галицькі та всієї Руси перебували у Вільнюсі практично безперервно аж до відродження із руїни стольного Києва, яке сталося вже за часів козаччини.
Придивімося до Пречистенського храму. Він трохи дивний і не дуже схожий на Софію Київську. Це, очевидно, не прорахунок зодчих, а наслідок перебудов і реставрацій. Справді — пізніші романські елементи нашарувалися на первісні готичні та візантійські. Що ж до наметових верхів, то вони взагалі викликають спогади про церкви Закавказзя.
Зайдімо всередину собору і схилімося у молитві. Згадаймо й тих, хто молився тут за упосліджену Україну задовго до нас. 1495 року у Пречистенському храмі було висвячено на Митрополита Київського священномученика Макарія, чиї святі мощі спочивають у київському Володимирському соборі. У квітні 1497 року, на шляху до Києва і своєї стражденної київської пастви, він вирішив відслужити в одному з білоруських сіл Божественну літургію. Та несподівано на село наскочили перекопські татари… Святитель не схотів перервати службу і відмовився ховатися. Слуги не покинули свого владику, мужньо боронилися, проте полягли біля порогу церкви… І тоді розлючені бусурмани вдерлися до храму та замордували незламного духом митрополита прямо перед престолом Божим… Знаменно, що однією з головних причин небезпечної поїздки було бажання святителя допомогти відновленню сплюндрованого Софійського собору… І він таки допоміг, але вже через півтора століття після смерті. По небесних молитвах священномученика Макарія кияни на чолі зі святителем Петром (Могилою) відбудували головний храм української землі. Недовідомі шляхи Господні…