Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа
Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження Українське бароко Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Миколаївська церква, с. Кожан-Городок
Білорусь, Брестська область, Лунинецький р-н, с. Кожан-Городок

Миколаївська церква (зарічнянська група)
1818 рік

Кожан-Городок — село гранично поетичне. Адже тут є не тільки дуб Міцкевича, а й гора Овідія. Якщо з дубом все ясно (українські аналоги також закріплені за Шевченком чи Гоголем), то гора — випадок унікальний. Це ж яким треба бути романтиком, аби вірити в те, що давньоримський поет знайшов спочинок у цьому поліському закутку!.. Не меншої віри потребує легенда про французьких полонених, які буцімто шапками насипали величезний курган у центрі Кожан-Городка, на якому й стоїть Миколаївська церква. Через оті шапки-бирки все й вийшло.

Чи французи не старалися, чи їх головні убори не відповідали нинішнім євростандартам , але після будівництва храму курган почав просідати. Відтак вже через сто років жоден хрест хрещатої церкви не дивився в небо строго вертикально. Це пожвавило сухуватий образ пам’ятки, одначе додало клопоту парафіянам. І все ж до середини ХХ ст. загрози руйнування не виникало — мудрі майстри поставили храм на стендари, які успішно компенсували зсуви грунту. А от після некваліфікованого радянського ремонту (коли був залитий бетонний фундамент), церква почала повільно гинути. Якщо вона таки впаде, зникнуть не тільки пластичні куполи і високі стіни, а й унікальна дерев’яна скульптура, якою щедро оздоблена святиня.

На жаль, білоруські спеціалісти не квапляться рятувати Миколаївську церкву, єдину і неповторну навіть у своєму нечисленному роді. Можливо, сподіваються, що все зміниться саме собою? Ех, не читали вони «Метаморфоз» того ж Овідія…

Усі фото

Миколаївська церква, с. Кожан-Городок
Церква з північного боку. Напевне, дзвіницю добудовано пізніше
Церква з південного боку
У наві. «Колони» не первісні. Вони підтримують склепіння
Бічний ківот
Склепіння нави
Св. апостол Павло. Народна дерев'яна скульптура, поч. ХІХ ст.
Св. апостол Петро. Народна дерев'яна скульптура, поч. ХІХ ст.
Склепіння вівтарного приділу і фрагмент запрестольного вівтаря-ківоту
Сучасні пам'яткоохоронні білоруські дошки кращі за українські, але за дизайном не дотягують до радянських
Святителю отче Миколаю, моли Бога за свій храм...