Дерев’яні (Д)Муровані (М)Усі
Наддніпрянська школа Сіверсько-чернігівська школа Слобожансько-полтавська школа Східноподільська школа Поліська школа Волинська школа Галицька школа Західноподільська школа Бойківська школа Гуцульська школа Лемківська школа Буковинська школа Марамороська школа Берестейська школа Український класицизм (Д) Український історизм (Д) Український модерн (Д) Давньоруські церкви Українське Відродження Українське бароко
Український класицизм (М) Український історизм (М) Український модерн (М)
Надбрамна дзвіниця Скиту Манявського, с. Манява
Івано-Франківська область, Богородчанський р-н, с. Манява

Башти і мури Скита Манявського (О)
1680-ті рр.

Ми в Маняві. Переходимо через говірливу річку і піднімаємося до монастирської брами славетного Скита Манявського — Воздвиженського монастиря. Достеменно відомі імена його перших насельників. Монахи Пахомій та Іоаникій — втікачі від монгольської навали — подвизалися тут від середини ХІІІ ст. До манявських старців по благословення неодноразово приходив князь Данило Галицький. На жаль, перший тутешній монастир не встояв: його дощенту зруйнували татари…

1608 року нову сторінку в історії древньої обителі відкрив видатний українець, чернець, учений і аскет Іов Княгиницький. Ось як написав про нього Іван Франко: «Йов був без сумніву чоловік великого і чистого характеру, незламної енергії і трудолюбія, чоловік, яких може найбільше потребує кожний час і кожний народ».

До відновлення, точніше нового заснування монастиря преподобний Іов пройшов непростий шлях. Були в його біографії студії при Унівському монастирі та в Острозькій колегії, були мандри і подвижництво на Афоні, була дружба і спільна праця зі славетним монахом-полемістом, афонським затворником Іваном Вишенським.

Відроджений монастир став називатися Манявським Скитом — очевидно, з огляду на усамітнене розташування. Називали його і інакше — руським Ватопедом (це назва одного з афонських монастирів), пам’ятаючи про афонське минуле старця-засновника.
А тепер переступімо поріг брами і роздивімося Український Афон пильніше.

В центрі широченного обійстя — величний дерев’яний храм гуцульської школи. На жаль, це тільки копія давнього собору кінця ХVІІ ст., перенесеного до Надвірної і згорілого там під час Першої світової. Монастир чудово виглядає у зеленій смерековій рамі, на рівній галявині біля підніжжя гір. Наприкінці ХVІІ століття обитель обведено потужним муром з вежами та бійницями. Вражають стриманою архаїчною красою дві башти-дзвіниці — над головним входом і біля церкви. Їх ренесансні форми вдягнені у барокові щати.

На жаль, розквіт монастиря тривав тільки сто років… Лихо прийшло зненацька. Монахи не сподівалися на закриття Скиту, яке сталося у 1785 році: незадовго перед тим вони відремонтували усі монастирські споруди. Обитель скасували за указом австрійського імператора Франца-Йосифа, якому злії вороженьки нашептали про підтримку ченцями народного повстання, відомого як Коліївщина. Очевидно, донос був правдивим — адже головною метою гайдамацького руху якраз і був захист православної віри від жорстоких утисків і знущань з боку католиків.

Закриття монастиря і його подальша руйнація викликали великий жаль і обурення в народі. Але ні унія, ні переслідування не знищили пам’ять про давню славу Скита Манявського та непорочне життя скитських подвижників.

Спливли віки і нарешті, вже за вільної України, залишки обителі повернули Українській Православній Церкві Київського Патріархату. Новітні ченці та добровільні помічники з усіх-усюд завзято узялися до відновлення святині. За кілька років відреставрували обидві дзвіниці, підновили мури і трапезну церкву. І нарешті, 20 жовтня 2002 року Божого сталася вікопомна подія — освячення відбудованого Хрестовоздвиженського собору, за яким молилися понад 30000 вірних!
Ось так через відродження святих місць рідної України твориться воля Божа в людях, які руйнують, але й відновлюють, грішать, але каються, вмирають, але вірять у воскресіння…

Усі фото

Надбрамна дзвіниця Скиту Манявського, с. Манява
Обійстя монастиря з надбрамною дзвіницею. Мури надбудовані в новітній час
Дзвіниця Хрестовоздвиженської церкви
Це таки бароко (розписи і два нижні яруси старі, дерев'яний верхній ярус новий)