Бесіда перша
ПЕРЕДМОВА
Бесіди на книгу Буття, які поміщені у четвертому томі Повного зібрання творів св. Іоана Золотоустого, були виголошені, як вважають, в Антіохії. Про те, що бесіди на книгу Буття були виголошені саме в Антіохії, а не в Константинополі, свідчить сам їхній зміст. У них Святитель подекуди звертається до християн, заражених єрессю юдействуючих, тобто тих, які, називаючи себе християнами, намагалися дотримуватися юдейських звичаїв та свят. Зокрема в 12-ій бесіді він говорить: «Ми переконували немічних братів, які, йдучи за звичаєм, віддалялися від цього духовного зібрання і цим засмучували нашу радість щодо свята. Їх ми особливо наставляли і радили надалі не відлучатися від Христового стада і не блукати поза цим духовним двором, не єднатися з нами тільки ім’ям і назвою, йдучи насправді за юдеями, які сидять у темряві при світильнику, коли вже засяяло Сонце правди». Під час служіння в Константинополі св. Іоан Золотоустий із проявами такої єресі вже не стикався.
Усіх бесід на книгу Буття — 67, із них 32 були виголошені впродовж святої Чотиридесятниці, починаючи від Сиропусного тижня, коли була виголошена перша, вступна бесіда, під назвою «Повчальне слово». Упродовж Страсного і Світлого тижнів та наступних днів до П’ятидесятниці Святитель повчав свою паству на інші теми, відповідно до часу. Про це він засвідчив у своїй 33-ій бесіді, де говорить: «Адже не випадало, що в той час, коли ми святкували хрест Господній, нами подавалось вчення про інші речі — необхідно було кожного дня пропонувати вам відповідну (до нього) трапезу. Тому, коли настав день зради (Христа Іудою), ми, перервавши порядок повчань, відповідно до часу повернули слово проти зрадника, а потім запропонували вам (повчання) про хрест. Потім, коли настав день Воскресіння, потрібно було повчати вашу любов про воскресіння Владики, а в наступні дні — подати вам доказ воскресіння (Христового) у тих чудесах, які сталися після нього, що ми й зробили, коли, взявшись за Діяння апостолів, і приготовляли із них для вас постійний бенкет.
А для тих, які сподобилися благодаті (Хрещення), пропонували щодня щедрі умовляння».
Далі повчання на книгу Буття, починаючи із 33-ої бесіди, продовжувалися після П’ятидесятниці там само в Антіохії. Щодо років виголошення цих бесід, то єдиної думки немає. Одні вважають, що це були 395-ий або 396-ий роки, інші — 388-ий рік.
У своїх бесідах Святитель користувався грецьким біблійним текстом «Септуагінтою» (переклад «Сімдесяти»), який подекуди має свої особливості, а тому заслуговує уваги з боку богословів. Грецький текст Біблії, яким користувався Золотоустий, важливий тому, що може бути посібником до визначення того виду перекладу LXX, який використовувався в IV столітті в Константинопольській та Антіохійській церквах. Сучасник Золотоустого блаж. Ієронім залишив свідчення про те, що в той час у цих церквах був у вжитку грецький текст Біблії за рецензією чи за виданням мученика Лукіана, списків якого із достовірними вказівками на те, що цей текст є саме лук’янівським, зараз немає. Отже, згідно зі свідченням Ієроніма, св. Іоан Золотоустий в Антіохії і Константинополі повинен був користуватися лук’янівським текстом.
Для нас цей текст Священного Писання є важливий насамперед тому, що вочевидь із цього тексту, який тоді був у вжитку в Константинопольській Церкві, рівноапостольними братами Кирилом і Мефодієм був зроблений первісний слов’янський переклад Біблії.
У цьому перекладі українською мовою Повного зібрання творів святителя Іоана Золотоустого здебільшого використано текст Священного Писання у перекладі українською мовою, звершеного Святійшим Патріархом Київським і всієї Руси-України Філаретом із Синодального російського тексту. Зважаючи на те, що Синодальний переклад Біблії був зроблений не із тексту Септуагінти (Сімдесяти), а із більш пізніх масоретських (єврейських) та грецьких текстів, тому він подекуди не зовсім збігається із текстом лук’янівським, яким користувався св. Іоан Золотоустий. Тому під час перекладу творів Святителя у тих місцях, де є розбіжність у словах Священного Писання, зроблено спеціальні посилання.
Водночас необхідно зауважити, що деякі місця зі Священного Писання Святитель інколи передає своїми словами, інколи задля більш повного висвітлення думки переставляє місцями цілі вірші. Ми ж попри все намагаємося передати у перекладі слова великого Святителя найбільш повно, не допускаючи перифразів.
Бесіда перша
напередодні святої Чотиридесятниці
Радію і тішуся, бачачи нині, що Церква Божа красується безліччю своїх чад і всі ви зібралися з великою радістю. Коли дивлюся на ваші світлі обличчя, то бачу в них яскравий доказ вашої душевної радості, про що і премудрий сказав: «Веселе серце робить лице веселим» (Притч. 15, 13). Тому і я встав сьогодні, маючи намір великою ретельністю брати участь з вами в цій духовній радості і водночас бажаючи бути для вас провісником настання святої Чотиридесятниці, яка є ліками для наших душ. А спільний для всіх нас Господь, як люблячий батько, бажаючи очистити нас від гріхів, учинених нами в будь-який час, і дарував нам ліки у святому пості. Отже, нехай ніхто не печалиться, нехай ніхто не буде сумним, а радіє, веселиться і прославляє Опікуна душ наших, Який відкрив для нас цей прекрасний шлях, і з великою радістю приймає його настання! Нехай посоромляться елліни, нехай посоромляться юдеї, бачачи, з якою радісною готовністю ми вітаємо його настання, і нехай наочно пізнають, якою є відмінність між нами і ними. Нехай вони називають святами і торжествами пияцтво, всяку неприборканість і безсоромність, які зазвичай вони при цьому чинять. Церква ж Божа всупереч їм нехай називає святом піст, зневагу (задоволень) шлунка і наступні за цим всякі чесноти. І це є істинним святом, де є спасіння душ, де мир і злагода, звідки вигнана всяка життєва пишність, де немає ані лементу, ані шуму, ані метушні кухарів, ані заколення тварин, а замість цього панує належний спокій, тиша, любов, радість, мир, лагідність і незліченні блага.
Ось, кажу, саме про це свято поговоримо трохи з вашою любов’ю, наперед просячи вас вислухати наші слова з належним спокоєм, щоб ви могли піти звідси додому, отримавши добрі плоди. Ми збираємося сюди не даремно і не тільки задля того, щоб один говорив, а другий аплодував словам першого, і потім усі розходилися звідси, але щоб ми сказали дещо корисне і необхідне для вашого спасіння, а ви отримали плоди і велику користь від наших слів, і з тим вийшли звідси. Церква — це духовна лікарня, і ті, що приходять сюди, повинні отримувати належні ліки, прикладати їх до своїх ран і з цим іти звідси. А що саме слухання без діл не принесе жодної користі, про це послухай блаженного Павла, який говорить: «Не слухачі закону праведні перед Богом, але виконавці закону виправдані будуть» (Рим. 2, 13). І Христос у Своїй проповіді сказав: «Не кожен, хто говорить Мені: Господи! Господи! — увійде в Царство Небесне, а той, хто виконує волю Отця Мого Небесного» (Мф. 7, 21). Отже, улюблені, знаючи, що не буде для нас жодної користі від слухання, якщо після нього не буде справ, то будемо не тільки слухачами, але й виконавцями, щоби справи, відповідно до слів, стали основою натхненного слова.
Тож відкрийте надра вашої душі і прийміть слово про піст. Як готуються прийняти цнотливу, прекрасну наречену і зі всіх боків прикрашають покривалами шлюбну світлицю, прибирають весь дім, не впускають до нього жодної негідної служниці і вже потім вводять до шлюбного покою наречену, так хочу, щоб і ви, очистивши свою душу і розпрощавшись із забавами та всякою непомірністю, прийняли з розпростертими обіймами матір усіх благ і вчительку цнотливості та всякої чесноти, тобто піст, і так насолоджувалися великим задоволенням, а він (піст) подавав вам належні і відповідні ліки. І лікарі, коли мають намір дати ліки тим, які бажають очистити себе від гнилі і соків, що зіпсувалися, наказують утримуватися від звичайної їжі, щоб вона не завадила лікам подіяти і виявити свою силу; то тим більше ми, готуючись прийняти ці духовні ліки, тобто користь від посту, повинні через стриманість очистити свій розум і облегшити душу, щоб вона, загрузши в нестриманості, не зробила для нас піст даремним і безплідним.
2. Бачу, що для багатьох наші слова здаються дивними. Але прошу вас, не ставаймо бездумними рабами звички, а будемо влаштовувати своє життя розумно. Справді, хіба буде для нас бодай якась користь від того, що цілий день проведемо в переїданні та пияцтві? Але що кажу: користь? Навпаки, (від цього буде) велика шкода і непоправне зло. Як тільки розум затьмариться від непомірного вживання вина, то тут же, на самому початку і на першому кроці зникає користь від посту. Скажи мені, що є більш неприємне, більш мерзенне за тих людей, які, впиваючись півночі вином, на ранок, під час сходу сонця видають такий запах, ніби навантажені свіжим вином? Вони стають неприємними для тих, з ким зустрічаються, втрачають авторитет в очах рабів і стають смішними для кожного, хто бодай трохи знає пристойність; а що найважливіше — такою нестриманістю, постійною і згубною непомірністю викликають на себе гнів Божий. «П’яниці, — сказано, — Царства Божого не успадкують» (1 Кор. 6, 10). Що ж може бути більш жалюгідне за тих людей, які через коротке і згубне задоволення позбавляються входу до Царства?
Але нехай не буде того, щоби хтось із тих, що зібралися тут, захопився цією пристрастю. Навпаки, щоб усі ми, провівши цей день із належним смиренням та цнотливістю і звільнившись від бурі та хвилювань, які зазвичай спричиняє пияцтво, ввійшли в пристань наших душ, тобто в піст, і змогли отримати всі блага, які він дарує. Як нестриманість у їжі буває причиною і джерелом незліченних лих для людського роду, так піст і зневага (щодо задоволень) шлунка завжди були для нас причиною невимовних благ. Створивши на початку людину і знаючи, що ці ліки їй дуже потрібні для душевного спасіння, Бог тут же, на самому початку, дав першоствореному таку заповідь: «Від усякого дерева в саду ти будеш їсти, а від дерева пізнання добра і зла не їж» (Бут. 2, 16-17). Слова «будеш їсти…, не їж» містять певний вид (εικών) посту.
Але людина замість того, щоб виконувати заповідь, порушила її: піддалась об’їданню, виявила непослух і була засуджена на смерть. Лукавий демон і ворог нашого роду, коли побачив, що першостворений проводить у раю безтурботне життя і, будучи одягненим у плоть, живе на землі, мов ангел, зважився спокусити й обіцянкою ще більших благ заволікти його до падіння і так позбавив його і того, що він уже мав. Ось що означає не залишатися у своїх межах, а домагатися більшого. Вказуючи саме на це, премудрий сказав: «Заздрістю диявола ввійшла у світ смерть» (Прем. 2, 24). Бачиш, улюблений, як смерть від початку прийшла через нестриманість? Поглянь, як Божественне Писання і далі постійно засуджує веселощі і говорить в одному місці: «І сів народ їсти й пити, а після став грати» (Вих. 32, 6); а в іншому: «І їв Яків, і наситився, і розтовстів, і розжирів, і став упертим улюблений» 1 (Втор. 32, 15). Цим же більше за інші злочини викликали проти себе невблаганний Божий гнів і жителі Содому. Послухай, що говорить пророк: «Ось у чому було беззаконня Содоми…: у гордості, пересиченні й лінощах» (Єз. 16, 49). (Цей гріх) є мовби джерелом і коренем усякого зла.
3. Бачиш шкоду від нестриманості? А тепер поглянь на благотворні дії посту. Провівши сорок днів у пості, великий Мойсей сподобився отримати скрижалі закону. Коли ж, зійшовши з гори, побачив беззаконня народу, то кинув ці скрижалі, отримані з таким зусиллям, і розбив, вважаючи негідним сповіщати Господні заповіді народові, який пиячить і поводиться беззаконно. Тому цей дивний пророк повинен був постити ще сорок днів, щоб знову сподобитися отримати звище і принести (до народу) скрижалі, розбиті через його беззаконня (Вих. 24, 32, 34). І великий Ілля постив стільки ж днів, уник влади смерті, вознісся на вогненній колісниці мовби 2 на небо і донині не зазнав смерті (4 Цар. 2, 1-11). І чоловік бажань, провівши багато днів у пості, сподобився дивного видіння (Дан. 10, 3); він же приборкав лють левів і перетворив її на лагідність овець, не змінивши природи, а змінивши ставлення (προαίρεσιν), тоді як їхня звірячість залишалася тією ж. І ниневітяни постом відхилили визначення Господнє, змусивши постити разом з людьми і безсловесних тварин, і так, відійшовши від усіх злих справ, прихилили Владику всесвіту до людинолюбства (Іона. 3, 7).
Але для чого мені ще звертатися до рабів (адже можемо нарахувати безліч інших, котрі прославилися постом й у Старому, й Новому Завіті), коли необхідно вказати на нашого спільного Владику? І сам Господь наш Ісус Христос після сорокаденного посту вступив у боротьбу з дияволом і подав усім нам приклад, щоб і ми озброювалися таким же постом і, отримавши завдяки цьому силу, вступали в боротьбу з дияволом (Мф. 4, 2). Але тут, можливо, хтось із гострим і живим розумом запитає: чому Владика постив стільки ж днів, скільки і раби, а не більше за них? Це вчинено не даремно і не просто так, а премудро, через Його невимовне людинолюбство. Щоб не подумали, начебто Він явився примарно і не прийняв на Себе плоті чи не мав людської природи, тому Він постив стільки ж днів, а не більше, і цим закриває безсоромні вуста охочим до суперечок. Якщо і тепер, коли вже все звершилося, ще насмілюються говорити таке, то чого б не насмілилися сказати, коли б (Господь) через Своє Провидіння не відібрав у них причину (для суперечок)? Тому Він благоволив постити не більше, а стільки ж днів, скільки і раби, щоби цим навчити нас, що Він був одягнений у таку ж (як ми) плоть і не був відділений від нашої, природи.
4. Отже, і з прикладу рабів, і з прикладу Самого Господа, для нас стало зрозумілим, що великою є сила посту і від нього є багато користі для душі. Тому прошу вас, улюблені, щоби, знаючи про користь від посту, ви не втратили її через недбальство і при його настанні не засмучувалися, а раділи і веселилися, згідно зі словами блаженного Павла: «Якщо зовнішній наш чоловік і тліє, то внутрішній день у день оновлюється» (2 Кор. 4, 16). Справді, піст — це їжа для душі. Як тілесна їжа насичує тіло, так піст зміцнює душу, надає їй легкий політ, робить її здатною підніматися на висоту і роздумувати про небесне і ставить вище від задоволень та насолод цього життя. Як легкі кораблі скоріше перепливають моря, а обтяжені великим вантажем тонуть, так і піст, роблячи наш розум більш легким, допомагає швидко перепливати море цього життя, прагнути до неба і до речей небесних, не дорожити земним, а вважати його мізернішим за тінь і сонні мрії. Навпаки, пияцтво і переїдання, обтяжуючи розум і перенасичуючи тіло, роблять душу невільницею, спрямовують на неї зі всіх боків буревії, не дозволяючи їй мати тверду основу в думках, змушують її носитися по стрімчаках і робити все на шкоду власного спасіння.
Тож не будемо, улюблені, безпечними щодо нашого спасіння, а знаючи, скільки зла спричиняється нестриманістю, постараймося уникати її шкідливих наслідків. Розкіш заборонена не тільки в Новому Завіті, де вже потрібно більше побожної мудрості, де пропонуються більші подвиги, великі труди, незліченні нагороди і невимовні вінці, але не дозволялася й у Старому, коли ще знаходилися під тінню, користувалися світильником і напоумлялися потроху, як діти, які ще годуються молоком. А щоб ви не подумали, начебто ми засуджуємо веселощі безпідставно, то послухайте пророка, який говорить: «Ви, які день біди вважаєте далеким і наближаєте торжество насильства, — ви, які лежите на ложах зі слонової кістки і ніжитесь на постелях ваших, їсте кращих баранів стада і тельців із рясного пасовища…, п’єте з чаш вино, намащуєтеся найкращими мазями, (вважаючи це постійним, а не минаючим) 3» (Ам. 6, 3-6). Бачите, як викриває пророк розкіш, причому кажучи це юдеям черствим, нерозумним, які щодня віддаються переїданню? І глянь на точність висловленого: викривши їхню непомірність у їжі та вживанні вина, він додав: «Вважаючи це постійним, а не минаючим», і вказав цим, що насолода (від їжі та вина) обмежується тільки горлом і вустами, а далі не йде.
Задоволення короткочасне і нетривале, а скорбота від нього постійна і безконечна. І це, каже, знаючи із досвіду, що всі вони вважали «це постійним», тобто непорушним, «а не минаючим», тобто таким, що летить і ні на хвилину не зупиняється. Адже таким є все людське і плотське: не встигне з’явитися, як тут же відлетить. Такими є веселощі, такою є слава і влада людська, таким є багатство, таким є взагалі благополуччя цього життя, — воно не має в собі нічого надійного, нічого постійного, нічого непохитного, а тікає скоріше за річкові потоки і залишає голіруч і ні з чим тих, котрі приліплюються до цього. Духовне не таке: навпаки, воно надійне і непохитне, не підлягає змінам і перебуває вічно. Як же було б нерозумно міняти непохитне на хитке; вічне на тимчасове; постійне на скороминуче; те, що приносить велику радість у майбутньому віці, на те, що готує нам там великі муки?
Роздумуючи над цим, улюблені, і цінуючи своє спасіння, знехтуймо безплідними і згубними веселощами; полюбімо піст і всяку побожність, виявімо велику переміну в житті і щодня поспішаймо звершувати добрі справи, щоби впродовж усієї святої Чотиридесятниці, звершивши духовну купівлю і зібравши велике багатство чеснот, ми сподобилися досягти дня Господнього 4, з відвагою приступити до страшної і духовної Трапези, з чистою совістю бути причасниками невимовних і безсмертних благ і наповнитися небесною благодаттю за молитвами і проханням тих, котрі послужили Самому Христові, людинолюбному Богу нашому, з Яким Отцеві зі Святим Духом слава, держава, честь нині і повсякчас, і навіки-віків. Амінь.
| Зміст | Бесіда друга
- Переклад за церковнослов’янським текстом. Тут Святитель дещо поміняв місцями слова. [↩]
- Переклад за церковнослов’янським текстом. У синодальному перекладі Святого Письма слова «мовби» немає. [↩]
- Останніх слів у тексті Святого Писання немає. [↩]
- Κυρία ημέρα — свято Пасхи. [↩]