Служба загальна пророку одному
Вечірня
На Господи, взиваю… стихири, глас 4.
Ти, що зорю Богоначального сяйва прийняв чистим розумом, став пророком, слів Божих возвістителем і передвісником, ти був устами, якими говорив Дух Божий; що Він тобі указував, ти проповідував і говорив усім людям про грядуще спасіння і Царство Христове, всечесний (ім’я); Його ж моли спасти і просвітити душі наші.
Ти, богонатхненний (ім’я), боговидінням достойно сяяв і, пророчою проповіддю й благодаттю вшанований, епод обився блаженства у Бога; маючи сміливість перед всеблагим Богом і твоє милосердя, не переставай молитися за тих, що з вірою тебе величають і шанують як богоглаголивого, чесного і богоприємного, щоб Він визволив від бід і спас душі наші.
Твого пророка (ім’я) Ти, безсмертний, показав як одухотворену хмару, що проливає воду для життя вічного, послав його щедро і дарував Духа Всесвятого, єдиносущного з Тобою, Отцем Вседержителем, і з Сином Твоїм, Який із Твоєї істоти засяяв, Ним же прорік спасительне пришестя Христа Бога нашого і всім народам спасіння просвітив.
Слава: і нині.
Богородичний: Мені, що впав у глибину багатьох провин від свого лінивства і безнадійности, окаянний, і невідання і нині відчаєм охоплений, будь поміччю, і очищенням, і спасінням, Пречиста, подаючи мені утіху благозміни. Тебе благаю, зі сльозами молюся і припадаю, і з вірою взиваю до Тебе, щоб я не став до кінця радістю диявола.
Хрестобогородичний: Не ридай по Мені, Мати, бачачи на хресті розіп’ятим Сина Твого і Бога, що на водах повісив землю, нічим не держиму, і все творіння створив: бо Я воскресну, і прославлюся, і кріпкість пекельного царства зруйную, і знищу його силу, і ув’язнених визволю від злодійства його, як милосердний, і до Отця Мого приведу, як Чоловіколюбець.
Якщо є, самогласний, Слава,.. глас 6.
Пророче, проповіднику Христів, ти від престолу Всевишнього ніколи не відступаєш і кожному немічному завжди предстоїш, у вишніх служачи, вселенну благословляєш; всюди тебе прославляють, проси очищення душам нашим.
І нині…
Богородичний: З архангелом прославимо, вірні, небесний чертог і двері запечатані воістину. Радуйся, ради Якої виріс для нас Спас усіх Христос, Життєдавець і Бог; знищи, Владичице, безбожних мучителів ворогів наших рукою Твоєю, Пречиста, уповання християн.
Хрестобогородичний: Побачивши Тебе розіп’ятим, Христе, Та, що народила Тебе, взивала: що за дивне бачу таїнство, Сину Мій, як Ти вмираєш на древі плоттю розіп’ятий, Життєдавче.
Якщо святкуємо з полієлеєм, промовляй богородичний воскресний, глас 6: Хто Тебе не ублажить…
Вхід. Прокимен дня.
Паремії три
Премудрости Соломона читання (3, 1-9)
Душі праведних в руках Божих, і муки не торкнуться їх.
В очах безумних вони здавалися мертвими, і їхня кончина вважалася загибеллю,
і відхід від нас — знищенням; але вони перебувають у мирі.
Бо хоч вони в людських очах і приймають страждання, але надія їхня повна безсмертя.
Зазнавши невеликого покарання, вони сподобляться великих благодіянь, тому що Бог випробував їх і знайшов їх достойними Його.
Він випробував їх як золото в горнилі і прийняв їх як жертву довершену.
В час воздаяння їм вони засяють, як іскри, що біжать по стеблу.
Вони будуть судити племена і владарювати над народами, а над ними буде царювати Господь повіки.
Ті, що покладають надію на Нього, пізнають істину, і вірні в любові перебуватимуть у Ньому; бо благодать і милість зі святими Його і Провидіння про обраних Його.
Премудрости Соломона читання (5, 15 — 6, 3).
Праведники живуть повіки; нагорода їх — у Господі; і піклування про них — у Всевишнього.
Тому вони приймуть царство слави і вінець краси від руки Господа, бо Він захистить їх правицею і охоронить їх раменом.
Він візьме за зброю ревність Свою і озброїть створіння на помсту ворогам;
зодягнеться у справедливість, як у броню, і накладе на Себе шолом — нелицемірний суд; візьме непереможний щит — святість; загострить, як меч, гнів суворий; і весь світ піде з ним на битву проти безумних.
Понесуться влучні стріли блискавок із хмар, як із туго натягнутого лука, полетять у ціль. І, як із каменеметального пристрою, посиплеться град гніву; розлютується на них вода морська, і ріки нещадно затоплять їх;
повстане проти них дух сили і, як вихор, розвіє їх. Так беззаконня спустошить усю землю, і злочинство повалить престоли сильних.
Тож слухайте, царі, і розумійте; навчіться, судді кінців землі.
Прислухайтеся, що володієте безліччю і гордитесь перед народами.
Від Господа дана вам влада, і сила — від Всевишнього.
Премудрости Соломона читання (4, 7 — 5, 7).
Праведник, якщо і помре передчасно, знайде спокій, бо не в довголітті — чесна старість, і не кількістю років виміряється;
мудрість — сивина для людей, і непорочне життя — вік старости.
Як той, що благовгодив Богу, він улюблений, і, як той, що жив серед грішників, преставився, вознісся, щоб злоба не змінила розуму його або лукавство не спокусило душу його.
Бо вправляння в нечесті затьмарює добре, і жадання похоті розбещує розум нелукавий.
Досягнувши довершености за короткий час, він виконав довгі роки;
душа його стала угодною Господу, тому і прискорив Він — узяти його з середовища нечестя. А люди бачили це і не зрозуміли, навіть і не подумали про те, що благодать і милість зі святими його і Провидіння про обраних Його.
Праведник, помираючи, осудить живих нечестивців, і молодість, що швидко досягла довершености, — довголітню старість неправедного;
бо вони побачать кончину мудрого і не зрозуміють, що Господь так визначив про нього і для чого поставив його в безпеку;
вони побачать і знищать його, але Господь насміється над ними;
і після цього вони стануть ганебним трупом і соромом між померлими навік, бо Він кине їх ниць безмовними і зрушить їх з основ, і вони вкінець запустіють і будуть в скорботі, і пам’ять про них загине;
усвідомлюючи гріхи свої, прийдуть зі страхом, і беззаконня їхні осудять їх в особах їхніх.
Тоді праведник з великою сміливістю стане перед лицем тих, що ганьбили його і зневажали подвиги його;
вони ж, побачивши, збентежаться з великим страхом і здивуються несподіваності спасіння його і, розкаюючись і зітхаючи в тривозі духу, будуть говорити самі в собі:
«Це той самий, якого колись ми ганьбили і він був предметом глузування.
Безумні, ми вважали життя його божевіллям і кончину його безчесною!
Як же він причислений до синів Божих і частка його між святими?
Отже, ми збилися з дороги істини, і світло правди не світило нам, і сонце не сяяло над нами. Ми переситилися ділами беззаконними і загибельними і ходили пустелями непрохідними, а путі Господньої не пізнали».
На стиховні стихири, глас 2
Знайшла духовна зоря твого розуму, пророче (ім’я), сяючу чистоту як дзеркало, і світ просвітила світлом богорозуміння, прообразуючи благодать Божественних таїн, що хоче подаватися всім людям, предивний.
Стих: Ти ієрей повік за чином Мелхиседековим.
Устами бувши Божими, ти, преславний (ім’я), нечестивців явно викривав, судом неминучим їх настрашав, наслідуючи праведне вчення і Божественне Провидіння. Тому, бачачи наслідки премудрих твоїх віщань, блаженний, достойно величаємо тебе піснями.
Стих: Мойсей і Аарон — ієреї Його.
Пророче (ім’я) богомудрий, ти стоїш перед престолом Владики, і невимовною Божественною славою насолоджуєшся, дивлячись на красу надприродну, і світлом наповнюєшся; поминай тих, що з вірою шанують тебе, і благай для всіх душевного спасіння і відпущення гріхів.
Слава,.. глас 1.
Властивостей, якими наділяється Бог і які належать Йому за природою, як Началу всього, сподобляються славні і чесні пророки — за причащанням і благодаттю, по-друге, завдяки дару, бо Господь просвітлює Своїх угодників Своїм світлом.
І нині… Богородичний воскресний: Ось сповнилося пророцтво Ісаї… (див. глас 1). Якщо немає свята, промовляй Богородичний: Пречиста Діво, радосте небесних чинів… (див. за посиланням вище)
Хрестобогородичний: Скорбота, як зброя, прийшла в серце, Сину Мій, взивала Діва, побачивши Тебе розіп’ятим на древі, Владико, як колись прорік Симеон, але воскресни і прослав, безсмертний, Матір Твою, молюся.
Тропар за уставом. Якщо ж ні, промовляй цей тропар, глас 2.
Пророка Твого (ім’я) пам’ять, Господи, святкуючи, ним Тебе молимо, спаси душі наші.
Слава: і нині.
Богородичний за гласом тропаря.
Рання
На Бог Господь… тропар той самий.
Після 1-ї кафизми сідальний, глас 3.
Слова втілення ти передвістив, осяяний Божественним Духом, великий серед пророків Божих (ім’я) богонатхненний; тому тебе як пророка ублажаємо і святкуємо пам’ять твою нині, єдиногласно взиваючи до тебе, мудрий: молися Христу спасти душі наші.
Слава: і нині.
Богородичний: Неосяжним і незбагненним, Владичице Богорадувана, є те, що сталося в Тобі дивне Боже таїнство, бо Ти зачала Безмежного і породила плоттю від Пречистої Твоєї крови; Його ж завжди благай, Пречиста, як Сина Твого, спастися душам нашим.
Після 2-ї кафизми сідальний, глас 3.
Ти, блаженний, будучи пророком, був органом Божественного Утішителя, що Його благодаттю завжди ясно проголошував; прорікаєш бо невідомі явлення і просвічуєш вірою тих, хто до тебе звертається, славний; моли Христа Бога дарувати нам велику милість.
Слава: і нині.
Богородичний: Пророки проповідували, апостоли навчали, мученики сповідували, і ми віруємо у Тебе, воістину Богородицю; тому й величаємо Різдво Твоє невимовне.
Після Хваліте ім’я Господнє…
Величаємо тебе, пророче Божий (ім’я), і шануємо святу пам’ять твою, ти бо молиш за нас Христа Бога нашого.
Псалом вибраний: Блажен муж, що боїться Господа…
Після полієлея сідальний, глас 6.
Очистивши від скверни розум, ти, премудрий, дзеркалом Божественним став і променем Божественного Духа; і нині ти, пророче (ім’я), відійшов, радіючи, до джерела сяяння.
Слава: і нині.
Богородичний: Раніше віку від Отця без Матері народженого — Сина і Слово Боже — наприкінці віку породила Ти, втіленого, від чистої утроби Твоєї, без мужа, Богородице; Його ж моли, щоб Він дарував нам відпущення гріхів раніше від кончини.
Ступеневі, 1-й антифон, глас 4.
Прокимен: Ти ієрей повік за чином Мелхиседековим.
Стих: Сказав Господь Господу моєму: сиди праворуч Мене, доки не покладу ворогів Твоїх підніжжям ніг Твоїх.
Все, що дише…
Потім Євангеліє від Матфея, зачало 96. Після 50 псалма:
Слава…
Молитвами пророка Твого (ім’я), Милостивий, очисти множество провин наших.
І нині…
Молитвами Богородиці…
Потім: Помилуй мене, Боже…
Стихира, глас 6. Пророче, проповіднику Христів, ти від престолу Всевишнього ніколи не відступаєш і кожному немічному завжди предстоїш, у вишніх служачи, вселенну благословляєш, всюди тебе прославляють; проси очищення душам нашим.
Канон, глас 6
Пісня 1
Ірмос: Як по суші, перейшов Ізраїль по безодні стопами, бачачи, як гонитель фараон потопляється; пісню перемоги Богу співаймо взиваючи.
Святий пророче (ім’я), моли Бога за нас.
Благаємо тебе, пророче, що стоїш перед престолом Божим, молися, щоб подав Господь просвічення нам, що з вірою шануємо чесну пам’ять твою.
Як орган Божественний, був ти, премудрий пророче (ім’я), що вміщав у собі дари Божественного Духа. Тому ми з радістю тебе прославляємо.
Як пророк ти стоїш перед Спасителем Богом, богонатхненний, нині молися зі сміливістю світлим промінням просвіщати вірою тих, хто ублажає тебе.
Богородичний: Найсвятішим світлом усю землю освітлює Сонце, що з утроби Твоєї засяяло, Владичице. І ми, тим світлом просвітлені, Тебе, Божа Мати, величаємо.
Пісня 3
Ірмос: Нема святого як Ти, Господи, Боже мій, що підніс рід вірних Твоїх, Блаже, і утвердив нас на камені сповідання Твого.
Бог, Який наперед бачить і знає все, що має бути, й тобі явно показав те, пророче преславний.
Укріпивши свій розум побожною сміливістю, ти Духу Святому скорився й був оселею натхнення Божественного.
Ти, боговіщателю, був рікою таємних вод, що виходять із безодні дарів Святого Духа.
Богородичний: Всі роди з вірою величають Тебе, Пречиста, що породила в літо надприродно тілесно безлітнє Слово й залишилася Дівою нетлінною.
Сідальний, глас 6.
Очистивши від скверни розум, ти, премудрий, дзеркалом Божественним став і променем Божественного Духа; і нині ти, пророче (ім’я), відійшов, радіючи, до джерела сяяння.
Слава: і нині.
Богородичний: Преславну Божу Матір і святішу від святих ангелів невмовкно оспівуємо серцем і вустами Богородицю, Її сповідуючи, бо Вона воістину породила втіленого Бога і молиться безперестанно за душі наші.
Хрестобогородичний: Нас ради Розіп’ятого прийдіть усі прославити; бо Його бачила Марія на древі і промовляла: хоч і розп’яття терпиш, Ти єси Син і Бог Мій.
Пісня 4
Ірмос: Христос моя сила — Бог і Господь, чесна Церква побожно співає, взиваючи, від помислу чистого Господа прославляючи.
Владика всього явився нам за твоїм, блаженний, пророцтвом, усіх призиваючи до віри в Нього і з неволі всіх визволяючи.
Благодаттю осяяний, ти провістив, промовляючи: трудіться в єдності з тими, хто має віру і служить Господу.
Як пророк, що завжди просвічення маєш від сяйва Божественного, просвіти, блаженний, і нас, що з любов’ю прославляємо тебе.
Богородичний: Хвилі пристрастей розуму мого й бурю напастей угамуй, Маріє Пречиста, що породила Джерело чистоти, Мати Діво.
Пісня 5
Ірмос: Божественним світлом Твоїм, Блаже, просвіти, молюся, душі тих, що зрання линуть до Тебе, пізнати Тебе, Слово Боже, істинного Бога, що з темряви гріхів визволяє.
Від неправди до чеснот направ і з полону пристрастей визволи мене, пророче славний (ім’я), твоїми молитвами і до світла побожних діл спрямуй мене.
Просвітивши душу свою красою чеснот, показав ти її достойною сяйва Божественного Духа; від Нього ж і благодатного дару пророцтва сподобився ти.
Будучи пророком, ти завади посвічувався світлом світлодайного Сяйва; просвіти нас, блаженний, тих, що з любов’ю пославляють тебе.
Богородичний: Слова пророчі багатьма ознаками провістили Різдво Твоє, а ми нині, бачачи, що вони справдилися, Тебе, як істинну Богородицю, величаємо.
Пісня 6
Ірмос: Житейське море, схвильоване бурею напастей, бачачи і до тихого Твого пристановища прийшовши, благаю: визволи з тління життя моє, многомилостивий.
Ти, славний, прийняв Духа зорю, як у дзеркалі, пророкуючи майбутнє, і світ просвітив пророчим Божественним сяйвом.
Радуйся й веселися, Сионе, бачачи, що Цар твій прийшов і сяйвом Свого Божества світ просвітив і демонську оману посоромив.
Силою Духа Божественного бачив ти, пророче, майбутнє, приймаючи образ явлінь Божественних, як у дзеркалі, в світлій душі твоїй.
Богородичний: З’єднавшись з тілом земним, Єдинородний від Отця із утроби Твоєї, Пречиста, єдиний з двох вийшов, зберігши нетлінним дівоцтво Твоє, всехвальна.
Кондак за уставом. Якщо ні, промовляй цей кондак, гл. 4.
Просвітлене Духом, чисте твоє серце було вмістилищем пресвітлого пророкування, бо те, що далеко, ти бачиш — як нинішнє; тому тебе, пророче (ім’я) блаженний, шануємо.
Ікос: Благодаті пророцтва сподобився, Духом навчився ясно розуміти майбутнє ти, (ім’я) Богонатхненний, і предрік усім Христове пришестя і народів Боже покликання; тому чесну твою пам’ять святкуємо, і з любов’ю прославляємо тебе, і з вірою ублажаємо, взиваючи до тебе, славний: безперестанно моли Христа Бога за всіх нас.
Пісня 7
Ірмос: Росоносною піч учинив ангел преподобним юнакам, халдеїв же опаляючи, веління Боже мучителя нахилило взивати: благословен єси, Боже отців наших.
Засяяла світові пам’ять твоя, пророче, як сонце, освітлюючи благодаттю пророцтва твого тих, що одностайно співають з вірою: благословен єси, Боже отців наших.
Світлою хмарою ти явився, хмарою пізнання засяяв нам від джерел спасіння; ними ж, блаженний, просвітлюючись, взиваємо: благословен єси, Бог отців наших.
Просвічені Богом, пророки провіщають розуміння майбутнього, нагадуючи про Слово, що було спочатку, якому й ми співаємо: благословен єси, Боже отців наших.
Богородичний: Слово, що всьому життя дало, з волі Своєї Божественної бажаючи спасти людей, оселилося в утробі Твоїй, Пречиста, що Бога тілесно породила.
Пісня 8
Ірмос: З полум’я преподобним росу виточив і жертву праведника водою спалив; бо все твориш, Христе, з волі Своєї; Тебе прославляємо по всі віки.
Покладаючись весь на Вседержителя, ти пізнав таємниці Провидіння — через прообрази, навчаючи спасіння народи; тому тебе прославляємо, пророче богоносний.
Молитву до Бога принеси, богомудрий пророче, за тих, що шанують тебе, і вгамуй бурю напастей, щоб тебе прославляли.
Як вогонь для тих, що в темряві перебували, з’явився ти, пророче, освітлюючи Божественним світлом тих, що з вірою прославляють Бога повіки.
Богородичний: Життєдавця породивши, Бога і Господа, Ти владу смерти припинила, Пречиста, і страх перед нею. Тому Тебе величаємо повіки.
Пісня 9
Ірмос: Бога людям неможливо бачити, бо на Нього не сміють чини ангельські дивитись: через Тебе, Всечиста, Слово стало тілом і явилося людям; величаючи Його з Небесними Силами, Тебе ублажаємо.
На землі лагідних ти оселився, де після своєї кончини бачиш ангельське сяйво, (ім’я) премудрий, пророче Божий, лагідним бувши, сяючи благодаттю; тому, радіючи, з вірою тебе ублажаємо.
Бачачи ясно, як справдилися твої пророцтва, дивуємося даній тобі благодаті, чистоті розуму твого й душі богоподібній, преславний пророче (ім’я).
Там, де чини ангельські, й собори пророків і патріархів, і всі святі, оселився ти, пророче (ім’я) і нині, радіючи з ними, молися Господу за спасіння тих, що з вірою прославляють тебе.
Богородичний: Такої, як Ти, всенепорочна, ніколи не було на землі; Ти бо одна тільки з усіх маєш незрівнянну святість і чистоту. Тому й сподобилася Ти прийняти в утробу Свого Бога, Який благозволив від Тебе народитися.
Світильний: Радуються нині всі пророки з тобою в день світлого свята твого, пророче богомудрий (ім’я), і втішаються з тобою Божественною славою. Молися ж з ними й за спасіння тих, що тебе величають.
Богородичний: Окропленням Твого милосердя, Пречиста, обмий скверну моєї душі і сподоби мене постійно виточувати краплі сліз, Богородице, висушуючи потоки моїх пристрастей.
На Хваліте… стихири, глас 8
Відкриваються явно таємниці Божественні, і пророкують ті, що від Бога послані, просвічені світлом Божественним і благодаттю.
Боговіщання сповнений дивний , він, як джерело, що душі наповнює, виходить із дому Твого, Владико, і насолоду нам подає, і помисли насолоджує; він увесь був великий духом, і чеснотами піднесений на Божественну висоту.
Пророчою своєю сміливістю і розумом своїм ти наблизився до Бога, Яким ти, (ім’я), бачиш небесні таїни; умилостиви Його за нас, що святкують з вірою пам’ять твою, благаючи прощення провин, причастя Божественних насолод і великої милости, славний.
Слава,.. глас 4.
Радіючи у Господі Бозі Спасі твоїм, богомудрий, і будучи там осяяним зорею і Богосвітлим сяйвом просвітленим, визволи твоїми молитвами від напастей і бід тих, що з вірою святкують пам’ять твою.
І нині…
Визволи нас від усяких напастей, Мати Христа Бога, що породила Творця всього, щоб ми всі взивали до Тебе: радуйся, єдина заступнице душ наших.
Хрестобогородичний: Умертвленим побачивши Христа, що умертвляв лукавого; Пречиста Владичиця, як Владику, плачучи, оспівувала Його, Який з утроби Її вийшов, і, довготерпінню Його дивуючись, взивала: Сину Мій найсолодший, не забудь раби Твоєї, не затримуй, Чоловіколюбче, моє втішення.
Велике славослів’я, єктенії і відпуст.
Літургія
Прокимен (див. на Ранній).
Апостол до Коринф’ян, зач. 156 (1 Кор. 14, 20-25).
Браття! Не будьте дітьми розумом: на зле будьте як діти, а розумом будьте повнолітні. У законі написано: «Іншими мовами й іншими устами говоритиму народові цьому; та й тоді не послухають Мене, — говорить Господь». Отже, мови є знамення не для віруючих, а для невіруючих; пророцтво ж не для невіруючих, а для віруючих. Коли вся церква зійдеться разом, і всі почнуть говорити незнайомими мовами, і увійдуть до вас недосвідчені або невіруючі, то чи не скажуть, що ви біснуєтесь? Та коли всі пророкують і ввійде хтось невіруючий або недосвічений, то його всі викривають і всі осуджують. І таким чином таємниці серця його виявляються, і він, упавши ниць, поклониться Богу і скаже: «Воістину з вами Бог».
Євангеліє від Матфея, зач. 96 (Мф. 23, 29-39).