Служба загальна преподобномученику одному
Вечірня
На Господи, взиваю… стихири, глас 6.
Подвиги мудрого посника і болісті воїна Христового достойно прославляючи, вірні, взиваємо до Господа: його молитвами, Христе Боже, визволи нас від усякої біди.
Дав Бог повний мир тобі, що зазнав бурю зол, преподобний отче (ім’я) мужній, непереможний воїне і молитвенику за тих, що прославляють тебе.
Ти, мудрий, постраждав праведно і був премудрим у Бога, і ти, мучениче, став другим домом для Творця всього і богоносцем, світило церковне, преподобних прикрасо.
Слава: і нині.
Богородичний: Богородице Діво чиста, молися Господу, щоб Твоїми молитвами Він подав душам нашим прощення гріхів, мир і велику милість.
Хрестобогородичний: Побачивши на древі Життя наше розіп’ятим, всенепорочна Богородиця як Мати ридала і взивала: Сину Мій і Боже Мій, спаси тих, хто з любов’ю оспівує Тебе.
Якщо є, самогласний, Слава,.. глас 5.
Преподобний отче, ти не дав очам твоїм сну і повікам твоїм дрімання, доки не визволив душу й тіло від пристрастей і себе приготував храмом Духа; бо, прийшовши до тебе, Христос з Отцем оселю в тобі створили; єдиносущної Тройці благодать прийнявши, великопроповідниче преподобний, молися за душі наші.
І нині…
Богородичний: Ублажаємо Тебе, Богородице Діво, і прославляємо Тебе, вірні, достойно, граде непохитний, стіно непереможна, сильна заступнице і пристановище душ наших.
Хрестобогородичний: Побачивши на хресті піднесеним Агнця Свого, Діва Мати всеблаженна зі сльозами взивала: горе Мені, Сину Мій, як Ти умираєш, будучи Богом, за єством безсмертним.
Якщо є свято з полієлеєм, промовляй богородичний воскресний:
У Червоному морі образ невісти неневісної колись показаний був. Там — Мойсей, розділитель води, тут же — Гавриїл, служитель чуда; тоді глибину пройшов Ізраїль як по сухому, нині ж Христа породила безсіменно Діва; море після переходу Ізраїля знову непрохідним стало, Пречиста після народження Еммануїла залишилася нетлінною. Сущий і раніше сущий Боже, що явився як чоловік, помилуй нас.
Вхід. Прокимен дня.
Паремії три
Пророцтва Ісаї читання (43, 9 -13)
Так говорить Господь: нехай зберуться усі народи і зійдуться племена. Хто між ними прорік це? Нехай сповістять, що було спочатку; нехай поставлять свідків від себе і виправдаються, щоб можна було почути і сказати: «правда»!
А Мої свідки, говорить Господь, ви і раб Мій, якого Я обрав, щоб ви знали і вірили Мені, і розуміли, що це Я: переді Мною не було Бога і після Мене не буде.
Я, Я Господь, і немає Спасителя крім Мене.
Я передрік, і спас, і сповістив; а іншого немає у вас, і ви — свідки Мої, говорить Господь, що Я Бог;
від початку днів Я Той самий, і ніхто не спасе від руки Моєї; Я створю, і хто відмінить це?
Так говорить Господь, Визволитель ваш, Святий Ізраїлів.
Премудрости Соломона читання (5, 15 – 6, 3).
Праведники живуть повіки; нагорода їх — у Господі; і піклування про них — у Всевишнього.
Тому вони приймуть царство слави і вінець краси від руки Господа, бо Він захистить їх правицею і охоронить їх раменом.
Він візьме за зброю ревність Свою і озброїть створіння на помсту ворогам;
зодягнеться у справедливість, як у броню, і накладе на Себе шолом — нелицемірний суд; візьме непереможний щит — святість; загострить, як меч, гнів суворий; і весь світ піде з ним на битву проти безумних.
Понесуться влучні стріли блискавок із хмар, як із туго натягнутого лука, полетять у ціль. І, як із каменеметального пристрою, посиплеться град гніву; розлютується на них вода морська, і ріки нещадно затоплять їх;
повстане проти них дух сили і, як вихор, розвіє їх. Так беззаконня спустошить усю землю, і злочинство повалить престоли сильних.
Тож слухайте, царі, і розумійте; навчіться, судді кінців землі.
Прислухайтеся, що володієте безліччю і гордитеся перед народами.
Від Господа дана вам влада, і сила — від Всевишнього.
Премудрости Соломона читання (4, 7 – 5, 7).
Праведник, якщо і помре передчасно, знайде спокій, бо не в довголітті — чесна старість, і не кількістю років виміряється;
мудрість — сивина для людей, і непорочне життя — вік старости.
Як той, що благовгодив Богу, він улюблений і, як той, що жив серед грішників, преставився, вознісся, щоб злоба не змінила розуму його або лукавство не спокусило душу його.
Бо вправляння в нечесті затьмарює добре, і жадання похоті розбещує розум нелукавий.
Досягнувши довершености за короткий час, він виконав довгі роки;
душа його стала угодною Господу, тому і прискорив Він — узяти його з середовища нечестя. А люди бачили це і не зрозуміли, навіть і не подумали про те, що благодать і милість зі святими його і Провидіння про обраних Його.
Праведник, помираючи, осудить живих нечестивців, і молодість, що швидко досягла довершености, — довголітню старість неправедного;
бо вони побачать кончину мудрого і не зрозуміють, що Господь так визначив про нього і для чого поставив його в безпеку;
вони побачать і знищать його, але Господь насміється над ними;
і після цього вони стануть ганебним трупом і соромом між померлими навік, бо Він кине їх ниць безмовними і зрушить їх з основ, і вони вкінець запустіють і будуть в скорботі, і пам’ять про них загине;
усвідомлюючи гріхи свої, прийдуть зі страхом, і беззаконня їхні осудять їх в особах їхніх.
Тоді праведник з великою сміливістю стане перед лицем тих, що ганьбили його і зневажали подвиги його;
вони ж, побачивши, збентежаться з великим страхом і здивуються несподіваності спасіння його і, розкаюючись і зітхаючи в тривозі духу, будуть говорити самі в собі:
«Це той самий, якого колись ми ганьбили і він був предметом глузування.
Безумні, ми вважали життя його божевіллям і кончину його безчесною!
Як же він причислений до синів Божих і частка його між святими?
Отже, ми збилися з дороги істини, і світло правди не світило нам, і сонце не сяяло над нами. Ми переситилися ділами беззаконними і загибельними і ходили пустелями непрохідними, а путі Господньої не пізнали».
На стиховні стихири, глас 1.
Прехвальний (ім’я), ти житіє твоє присвятив піклуванню про чесноти; вірні бо піснеспівами з вірою Христа прославляють, підкорюючись твоїм повчанням; ублагай Божественного Духа, щоб вони утвердились у мирі.
Стих: Чесна перед Господом смерть преподобних Його.
Богонатхненний мучениче (ім’я), твоє житіє стало для земних рівним ангельському, а для небесних — як запашна жертва; і нині молися, щоб дарувати душам нашим мир і велику милість.
Стих: Блажен муж, що боїться Господа, і в заповідях Його перебуватиме.
Пребагатий (ім’я), ти, будучи переможцем пристрастей, переміг мучителя; радіючи як вінценосець, блаженний, поминай усіх, хто святкує твою пам’ять; і нині молися Христу, щоб Він дарував душам нашим мир і велику милість.
Слава,.. глас 4.
З духовною допомогою ти, преподобномучениче, переміг ворога супротивного, як воїн непереможний, зброєю віри ти посік темряву помислів ефіопів і звершив праведний твій подвиг, з собором усіх страстотерпців увінчався ти, преподобний і пребагатий.
І нині…
Богородичний: Визволи нас від недолі нашої, Мати Христа Бога, що породила Творця всіх, щоб ми всі взивали до Тебе: радуйся, єдина заступнице душ наших.
Хрестобогородичний: Бачачи Тебе розіп’ятим і в ребра списом проколотим, Христа Чоловіколюбця, Пречиста плакала, взиваючи: що це, Сину Мій, що Тобі невдячні люди вчинили за те, що Ти добро зробив їм; і хочеш залишити Мене бездітною, улюблений Сину; дивуюся, милосердний, Твоєму добровільному розп’яттю.
Тропар за уставом. Якщо ні, промовляй цей тропар, глас 8.
У тобі, отче, вповні спаслася душа, створена за образом Божим; взявши бо хрест, пішов ти за Христом і ділом навчав не про тіло дбати, бо воно тимчасове, а про душу — єство безсмертне; тому, преподобний (ім’я), разом з ангелами й радіє дух твій.
Слава: і нині.
Богородичний або хрестобогородичний.
Рання
На Бог Господь… тропар той самий.
Піл я 1-ї кафизми сідальний, глас 1.
Земні і тлінні насолоди ти зневажив і пустельне життя ти полюбив, красу світу і їжу тимчасову ти зненавидів і тому ти сподобився приєднатися до собору мучеників і посників; з ними ж молися, щоб спастися рабам твоїм (двічі).
Слава: і нині.
Богородичний: Той, Хто сидить на херувимському престолі і в лоні Отчому перебуває, як на Своєму святому престолі, сидить у лоні Твоєму, Владичице. Бог, що воплотився, істинно воцарився над усіма народами, і духовно нині співаємо Йому; Його ж ублагай, щоб спастися рабам Твоїм.
Після 2-ї кафизми сідальний, глас 8.
До Іоана Хрестителя за норовом і до Іллі Фесвитянина за чеснотами ти постом уподібнювався, безплотно пожив ти, з ангелами славлячи Святу Тройцю Божественну і бісівські напади перемагаючи мужньо; тому і страждання великі перетерпів, Христовому Божественному втіленню поклоняючись разом з Божеством, (ім’я) блаженний; Йому ж молися, щоб Він дарував прощення гріхів тим, хто з любов’ю святкує пам’ять твою.
Слава: і нині.
Богородичний: Як Діву і єдину в жонах, Тебе, що безмужньо Бога породила плоттю, ублажаємо, всі роди людські; бо в Тебе вселився вогонь Божества і як немовля годуєш молоком Творця і Господа; тому ангельський собор і людський рід достойно славлять Різдво Твоє і одностайно взивають до Тебе: моли Христа Бога, щоб Він дарував прощення гріхів тим, хто достойно оспівує славу Твою.
Після Хваліте ім’я Господнє… величання:
Ублажаємо тебе, преподобномучениче (ім’я), і шануємо святу пам’ять твою, наставнику ченців і співбесіднику ангелів.
Псалом вибраний: Терплячи, потерпів перед Господом, і зважив на мене, і вислухав молитву мою.
Після полієлея сідальний, глас 4.
В пощенні розумним бувши, в стражданні засяяв ти і просвітив вірних своїми подвигами, блаженний (ім’я); тому тебе всі одностайно величаємо (ім’я).
Слава: і нині.
Богородичний: Надія неосоромна тих, що надіються на Тебе, єдина народила надприродно плоттю Христа Бога нашого; Його зі святими преподобномучениками благай, щоб Він подав вселенній очищення гріхів, і всім нам раніш кінця виправлення життя.
Ступеневі, 1-й антифон, глас 4.
Прокимен: Чесна перед Господом смерть преподобних Його.
Стих: Що віддам Господу, за все, що Він воздав мені?
Все, що дише…
Євангеліє від Марка, зач. 37 (Мк. 8, 34-38; 9, 1).
Після 50-го псалма стихира, глас 8.
Те, що за образом, ти, преподобний отче (ім’я), зберіг неушкодженим; за віру Христову ти боровся терпеливо, не убоявся погроз мучителя, але духовним мечем убив його; тому сміливість придбав ти до Бога, спасай тих, що шанують тебе, преподобний страднику, від усіляких бід.
Канон, глас 6
Пісня 1
Ірмос: Як по суші, перейшов Ізраїль по безодні стопами, бачачи, як гонитель фараон потопляється; пісню перемоги Богові співаймо, взиваючи.
Від спокус житейських і від пристрастей, що принижують мене, заспокой розум мій, преподобний страстотерпче, і сподоби мене смиренно святкувати пам’ять на похвалу тобі.
Мученицький вінець як страдник прийняв ти, преподобний (ім’я), перейшов ти від землі у світ мирний, до світла і життя істинного, преблаженний.
Струмками крови погасив ти полум’я мук, благочесний мучениче, напоїв души вірних, зростив бажання життя вічного, преподобний.
Богородичний: Ти породила невмістиме Слово, що вмістилось у лоні Твоєму, Боговмістима палато; визволи мене від бурі злого, що стискує мене, Чиста.
Пісня 3
Ірмос: Нема Святого, як Ти, Господи Боже мій, що підніс рід вірних Твоїх, Блаже, і утвердив нас на камені сповідання Твого.
Ти, преблаженний, будучи укріпленим силою Божою, пішов на подвиг дерзновенний, терплячи болі й муки від гонителів, страстотерпче, преподобний отче наш.
Силу дав тобі Христос, подвигодавець великий, скрушити оману й посоромити ворога, що безсоромно хвалиться і марно в суєті хитається.
Твої прекрасні ноги, преподобний, з радістю стали на стежку страждань і голови злочестивих зламали, (ім’я) багатостраждальний.
Богородичний: Божественну ліствицю, що піднімалася від землі до небесної висоти, яку колись бачив Яків, Марію чисту, прославмо як палату Владики.
Сідальний, глас 4.
Ти був охрещений тричі, трьома хрещеннями вірно — водою, вогнем і Духом Божим; спочатку — сльозами; вдруге — постійним стриманням у великому подвизі, пожив рівноангельським житієм на землі, блаженний (ім’я); втретє, як агнець, ти був заколотий за Христа Бога нашого; Його моли безперестанно, щоб спастися душам нашим.
Слава: і нині.
Богородичний: Здивувався Йосиф, коли побачив надприродне, і думкою зрозумів, що це дощ на руно — безмужнє Твоє зачаття, Богородице, купина, вогнем неопалима, жезл Ааронів, що зацвів; і свідчив священикам обручник Твій і охоронитель, взиваючи: Діва народжує і після народження знову перебуває Дівою.
Хрестобогородичний: Сердечні помисли багатьох відкриваються; добровільне Твоє розп’яття і спис страждань Твоїх зранюють Мій розум: Сину, хто побачить плач Мій і тіла Мого терзання, той зрозуміє, що Ти сущий Бог істинний; оспівую, Слово, милосердя Твоє, заради якого Ти терпиш розп’яття.
Пісня 4
Ірмос: Христос моя сила, Бог і Господь, чесна Церква побожно співає, взиваючи, від помислу чистого Господа прославляючи.
Ти законно постився, законно постраждав, законно був увінчаний, Божим словом укріплявся і неушкодженим себе зберігав, преблаженний.
Не терплячи жити в омані, ти, преподобний, як розумний прийшов, радіючи, до богорозуміння; світло духовне сприйнявши, ти став світильником.
Священнодіючи, ти, (ім’я), як добровільне святе заколення був принесений Тому, Хто заради тебе став жертвою, і в храмі праведних спочив ти, радіючи.
Богородичний: Дівою залишилася Ти після Різдва, Якою була і до Різдва: адже Бога Слово породила, Який визволив нас від тління заступництвом Твоїм, всенепорочна.
Пісня 5
Ірмос: Божественним світлом Твоїм, Блаже, просвіти, молюся, душі тих, що зрання линуть до Тебе пізнати Тебе, Слово Боже, істинного Бога, Який від темряви гріхів визволяє.
Зброєю многотерпіння богомудрого мученика уранився ворог: і, будучи потоптаним його ногами, смішним виявився й осоромленим.
Ти злобу мучителя відкинув, будучи незлобивим і лагідним, мучениче всечесний, після кончини твоєї кривавої увінчався вінцем нетлінним.
Подвигоположник єдиний Бог наш, Який укріпив тебе, преподобний (ім’я), проти вбивці диявола, увінчав тебе почестями мученика і посника.
Богородичний: Зрозумівши здалеку таємно неосяжну глибину Божого Різдва, Діво Богоневісна, пророчий боговидчий собор знаменував Тебе священними образами.
Пісня 6
Ірмос: Житейське море, схвильоване бурею пристрастей, бачачи і до тихого пристановища Твого прийшовши, благаю: визволи з тління життя моє, многомилостивий.
Плив ти, отче наш, на водах, керований рукою живоначальною, і був збережений, потопивши в них повеління мучителів молитвою щирою, святий.
Малим змінюючи велике, ти, преподобний, віддав себе на муки; спокусника Єви, змія, умертвив духом, богоявлений.
Силу слів твоїх носій злоби перетерпіти не міг, тому віддав тебе, (ім’я), обманщик диявол в кайдани, на рани і смерть люту.
Богородичний: Ось, нині з крови Твоєї чистої, Мати Діво, воплотився Господь і з’єднався з людьми в усьому, крім гріха, заради невимовної милости, для нашого спасіння.
Кондак за уставом, якщо ні, цей кондак, глас 2.
Як благочесного й непохитного посника і страдника з волі своєї чесного, і пустинножителя непоборного, у піснях достойно прославимо повікхвального, він бо пристрасті подолав.
Ікос: Ти, преблаженний, у страстях Господу уподібнився і за Нього пішов на смерть, оману ідольської суєти подолав, мужньо боровся проти ворогів, їхні злохитрісні пастки і спокуси переміг і вінець слави прийняв, (ім’я), преподобний страднику; тому з вірою звертаємося до покрову твого і взиваємо до тебе: визволи нас від ворогів видимих і невидимих, бо ти пристрасті подолав.
Пісня 7
Ірмос: Росоносою піч учинив ангел преподобним юнакам, халдеїв же опаляючи, веління Боже мучителя нахилило взивати: благословен єси, Боже отців наших.
Ти, блаженний, не дозволив розуму своєму милувати плоть; опалений вогнем, ти, богомудрий, пісню юнаків співав: благословенний Бог отців наших.
Відганяються злі духи єдиним призиванням твоїм від тих, що знають тебе, преподобний, як подвижника і мученика і зворушено співають: благословенний Бог отців наших.
Сповіщена була тобі, преблаженний (ім’я), кончина всесильною волею; тому ти вдався до ще більшого посту, переходячи від слави у славу, і убитий ти був ради Христа, Бога всього.
Богородичний: Упалого духом, підніми мене, Пречиста, на діла Божі, укріплюючи мене проти ворогів, які завжди люто борються проти мене й облеслюють своїми помислами.
Пісня 8
Ірмос: З полум’я преподобним росу виточив і жертву праведника водою спалив; бо все твориш, Христе, з волі Своєї, Тебе прославляємо по всі віки.
Чеснотами подвижника прикрашений і ранами болючими притомлений, показався ти, преславний, Перемоготворцю і почесті перемоги від Нього прийняв.
Розпалившись любов’ю Вседержителевою, (ім’я) преславний, ти зламав піднесену горду шию ворожу і Бога, за бажанням твоїм, прийняв жити в тобі повіки.
Сподоби мене, мучениче богоблаженний, милости Божої і визволи від спокус і бід того, хто шанує тебе, преподобний (ім’я), і до покрова твого звертається.
Богородичний: Радуйся, горо свята і Богопрохідна, радуйся, святих таїн явлення, і дивне слухання, і бачення небаченого; радуйся, Діво, загиблих спасіння.
Пісня 9
Ірмос: Бога людям неможливо бачити, бо на Нього не сміють чини ангельські дивитися: через Тебе, Всечиста, Слово стало тілом і явилося людям; величаючи Його з Небесними Силами, Тебе ублажаємо.
Ти, богомудрий отче наш (ім’я), прийшов до найвищої краси і насолоди і близько до Бога став, співаючи з безплотними: свят, свят, свят, Тройце вседійна і всесильна.
Визволившись від сітей, що ловили тебе, у красі небесній спочив ти, преподобний (ім’я), і з мучениками з’єднався; з безплотними нині молися за всіх нас, що тебе величаємо.
Поклавшись на силу і могутність Христа, ти прогнав злі спокуси бісів і досяг небесного пристановища, прикрашений увесь Божественним світлом і величним сяянням.
Богородичний: Зрозуміти чудо незбагненного Різдва Твого, Мати Діво, неможливо: краще славити Його мовчанням; Тебе прославляємо, преблаженну, єдину чисту в жонах і всенепорочну.
Світильний: Стражданням спочатку добре випробуваний, ти постом подвиг Божественний звершив; на небеса зійшовши і стоячи перед Христом, (ім’я), отче наш, молися щиро за нас, що прославляємо тебе.
Богородичний: Радість невимовну породивши, Господа, вчини причасниками радости небесної всіх нас, що шануємо Тебе, Пречиста, — істинну благодать і від душі взиваємо до Тебе: не забудь Твоїх рабів, благословенна Маріє.
На Хваліте… стихири, глас 6.
Мученицькою кров’ю священну ризу обагривши, ввійшов ти, преподобний, у свята святих, де світло невимовне і слава Божественна і голос тих, що святкують; від Нього ж прийняв ти вінець перемоги нев’янучий за подвиг твій мученицький, і вічну добру славу, і райське життя; (ім’я) премудрий, зі сміливістю молися за душі наші (двічі).
Ні мук хвилювання, ні довге перебування у темній в’язниці не захитали твоєї душі, славний страднику; але, як світло, засяяв ти для тих, що у темряві суєти бідують, їх же ти вчинив синами дня банею хрещення, народженням більшим і спасительним, і надбанням Божественного як страдник благоприємний, премудрий (ім’я).
Хто може достойно розповісти про перемогу твоїх чеснот? Які вуста висловлять твої муки і терпіння? Обома ти благовгодив Христу, (ім’я); і нині не переставай молитись, угодниче, щоб спаслися душі наші, бо ти, преподобномучениче, маєш велику сміливість.
Слава,.. глас 2.
Прийдіть, піснями увінчаємо мученика Христового — як лілею польову і Божественного раю благозрощену квітку, православних вівцю, чистоти велич, віри утвердження, славу стримання, — що явно явився світові; тому прийняв він вінець Царства немінливого.
І нині…
Богородичний: Все уповання на Тебе покладаю, Мати Божа, збережи мене під покровом Твоїм.
Хрестобогородичний: Ти, Чиста, коли побачила Його на древі висячим, Плід дозрілий, який безмужньо в лоні Твоєму носила, плачучи, ридала і взивала: Сину, заради Мене, що Тебе народила, виточи солодкість, якою всяке пияцтво пристрастей знімається, Благодійнику, через Божественне втішення як милосердний.
Якщо є Слава… на стиховні, промовляй з вечірні.
І нині…
Богородичний або хрестобогородичний.
Літургія
Прокимен, глас 7: Звеличаться преподобні у славі і зрадіють в оселях своїх.
Стих: Заспівайте Господу пісню нову, хвала Йому в церкві преподобних.
Апостол: До Тимофія другого послання святого апостола Павла читання, зач. 291 (2 Тим. 1, 8-18).
Сину Тимофію, не соромся свідчення Господа нашого Ісуса Христа, ні мене, в’язня Його; але страждай з благовістим Христовим силою Бога, Який спас нас і покликав покликом святим, не за ділами нашими, а з волі Своєї і благодаті, яка дана нам у Христі Ісусі раніш вічних часів, а нині відкрилася явленням Спасителя нашого Ісуса Христа, Який зруйнував смерть і явив життя і нетління через благовістя, для якого я поставлений проповідником і апостолом і вчителем язичників. З цієї причини я і страждаю так; але не соромлюсь. Бо я знаю, в Кого увірував, і впевнений, що Він має силу зберегти передання моє на той день. Тримайся взірця здорового вчення, яке ти чув від мене, з вірою і любов’ю, в Христі Ісусі. Бережи добрий заповіт Духом Святим, що живе в нас. Ти знаєш, що всі асійські залишили мене; між ними Фігелл та Єрмоген. Нехай дасть Господь милість дому Онисифора за те, що він багаторазово покоїв мене і не соромився кайданів моїх, а, бувши в Римі, з великим старанням шукав мене і знайшов. Нехай дасть йому Господь знайти милість у Господа в той день; а скільки він служив мені в Ефесі, ти краще знаєш.
Алилуя, глас 6: Блажен муж, що боїться Господа, і в заповідях Його перебуватиме.
Стих: Сильним на землі буде сім’я його.
Євангеліє від Марка, зач. 37 (Мк. 8, 34-8; 9, 1).
Причасний: Радуйтеся, праведні, в Господі, праведним подобає похвала.
Причасний: В пам’ять вічну буде праведник.