Служба загальна безсрібникам і чудотворцям
Вечірня
На Господи, взиваю… стихири, глас 4.
Водами духовними, як ріки, наводнені й наповнені, ви творіння напоюєте чудесами Божими, преславними зцілень даруваннями душетлінні пристрасті висушуєте, і недуги зцілюєте, і відганяєте духів, богоносні безсрібники (імена), молитвеники за душі наші.
Пристрасті безсловесні підкоривши, святі, душевними силами, людям і тваринам подаєте благодіяння, від Христа даруванням зцілень збагатившись; тому, священне ваше і світлосяйне свято святкуючи, просимо очищення душам нашим.
Святий храм ваш як небо показався світлосяйним і спасительним і, як зірки від сонця — світло, так нині приймаємо чудеса спасительні — дійство Божественних зцілень, преблаженні (імена) преславні, Господні служителі і молитвеники за душі наші.
Якщо є самогласний, Слава,.. глас 8.
Хто не здивується? Хто не прославить? Хто не оспіває достойно мудрих і преславних безсрібників чудеса? Бо і після святої кончини їхньої подають усім, хто приходить з вірою, багатство зцілень; і чесні й святі мощі їхні виточують благодать зцілень. О двойце свята! О чесні глави! О мудрість і славо від Бога даної вам благодаті! Тому в піснях взиваємо до благодійника Бога, що послав їх на лікування душ і тіл наших.
І нині…
Богородичний: Радуйся, вселенної похвало; радуйся, храме Господній; радуйся, горо, осяяна світлом; радуйся, всіх пристановище; радуйся, світильнику золотий; радуйся, славо православних чесна; радуйся, Маріє, Мати Христа Бога; радуйся, раю; радуйся, Божественна трапезо; радуйся, образе; радуйся, стамно золота; радуйся, всіх уповання.
Хрестобогородичний: Побачивши Тебе на хресті розіп’ятим, Та, що чисто народила Тебе, плачучи, промовляла: Сину, чому Ти страждаєш плоттю і намагаєшся вчинити Мене бездітною? Поспіши прославитися, щоб Я звеличилася стражданнями Твоїми.
Якщо свято з полієлеєм, промовляй богородичний воскресний:
Цар Небесний з чоловіколюбства на землі явився і з людьми пожив, бо, від чистої Діви тіло прийнявши і з Неї з прийнятим тілом вийшовши, Він є єдиний Син, двоїстий єством, але не іпостассю; тому, проповідуючи Його, як воістину довершеного Бога і довершеного чоловіка, ми визнаємо Христа Бога нашого. Моли Його, Мати неневісна, щоб були помилувані душі наші.
Вхід. Прокимен дня.
Паремії три
Пророцтва Ісаї читання (43, 9-13)
Так говорить Господь: нехай зберуться усі народи і зійдуться племена. Хто між ними прорік це? Нехай сповістять, що було спочатку; нехай поставлять свідків від себе і виправдаються, щоб можна було почути і сказати: «правда»!
А Мої свідки, говорить Господь, ви і раб Мій, якого Я обрав, щоб ви знали і вірили Мені, і розуміли, що це Я: переді Мною не було Бога і після Мене не буде.
Я, Я Господь, і немає Спасителя крім Мене.
Я передрік, і спас, і сповістив; а іншого немає у вас, і ви — свідки Мої, говорить Господь, що Я Бог;
від початку днів Я Той самий, і ніхто не спасе від руки Моєї; Я створю, і хто відмінить це?
Так говорить Господь, Визволитель ваш, Святий Ізраїлів.
Премудрости Соломона читання (5, 15 – 6, 3).
Праведники живуть повіки; нагорода їх — у Господі; і піклування про них — у Всевишнього.
Тому вони приймуть царство слави і вінець краси від руки Господа, бо Він захистить їх правицею і охоронить їх раменом.
Він візьме за зброю ревність Свою і озброїть створіння на помсту ворогам;
зодягнеться у справедливість, як у броню, і накладе на Себе шолом — нелицемірний суд; візьме непереможний щит — святість; загострить, як меч, гнів суворий; і весь світ піде з ним на битву проти безумних.
Понесуться влучні стріли блискавок із хмар, як із туго натягнутого лука, полетять у ціль. І, як із каменеметального пристрою, посиплеться град гніву; розлютується на них вода морська, і ріки нещадно затоплять їх;
повстане проти них дух сили і, як вихор, розвіє їх. Так беззаконня спустошить усю землю, і злочинство повалить престоли сильних.
Тож слухайте, царі, і розумійте; навчіться, судді кінців землі.
Прислухайтеся, що володієте безліччю і гордитеся перед народами.
Від Господа дана вам влада, і сила — від Всевишнього.
Премудрости Соломона читання (4, 7 – 5, 7).
Праведник, якщо і помре передчасно, знайде спокій, бо не в довголітті — чесна старість, і не кількістю років виміряється;
мудрість — сивина для людей, і непорочне життя — вік старости.
Як той, що благовгодив Богу, він улюблений і, як той, що жив серед грішників, преставився, вознісся, щоб злоба не змінила розуму його або лукавство не спокусило душу його.
Бо вправляння в нечесті затьмарює добре, і жадання похоті розбещує розум нелукавий.
Досягнувши довершености за короткий час, він виконав довгі роки;
душа його стала угодною Господу, тому і прискорив Він — узяти його з середовища нечестя. А люди бачили це і не зрозуміли, навіть і не подумали про те, що благодать і милість зі святими його і Провидіння про обраних Його.
Праведник, помираючи, осудить живих нечестивців, і молодість, що швидко досягла довершености, — довголітню старість неправедного;
бо вони побачать кончину мудрого і не зрозуміють, що Господь так визначив про нього і для чого поставив його в безпеку;
вони побачать і знищать його, але Господь насміється над ними;
і після цього вони стануть ганебним трупом і соромом між померлими навік, бо Він кине їх ниць безмовними і зрушить їх з основ, і вони вкінець запустіють і будуть в скорботі, і пам’ять про них загине;
усвідомлюючи гріхи свої, прийдуть зі страхом, і беззаконня їхні осудять їх в особах їхніх.
Тоді праведник з великою сміливістю стане перед лицем тих, що ганьбили його і зневажали подвиги його;
вони ж, побачивши, збентежаться з великим страхом і здивуються несподіваності спасіння його і, розкаюючись і зітхаючи в тривозі духу, будуть говорити самі в собі:
«Це той самий, якого колись ми ганьбили і він був предметом глузування.
Безумні, ми вважали життя його божевіллям і кончину його безчесною!
Як же він причислений до синів Божих і частка його між святими?
Отже, ми збилися з дороги істини, і світло правди не світило нам, і сонце не сяяло над нами. Ми переситилися ділами беззаконними і загибельними і ходили пустелями непрохідними, а путі Господньої не пізнали».
На стиховні стихири, глас 1
Чудес промінням осяяні, вселенну всю просвітили, святі безсрібники, світлосяйні світильники; небесам уподібнившись благодаттю, чеснотами святого житія, зірками стали.
Стих: Святим, що на землі Його, сотворив Господь усі бажання Свої в них.
Як дощеродні хмари світлосяйні, мученики Господні, чудесами, сповненими повнотою благодаті, всю землю духовно напоюєте, надихаючи приносити Богу подячні піснеспіви за отримане здоров’я.
Стих: Як добре, як гарно, коли брати живуть разом.
Зціляєте пристрасті душі й тіла, мученики Господні, прийнявши від Бога істинну мудрість, надприродно зціляєте все не ліками людського лікування, але Божественним натхненням.
Слава,.. глас 4.
Маючи джерело зцілень, святі безсрібники (імена), подаєте зцілення всім, хто потребує, бо ви сподобилися величних дарів від вічноплинного джерела — Спаса Христа. Сказав бо вам Господь, як єдиноревнителям апостолів: ось, Я дав вам владу над духами нечистими, щоб виганяти їх і зцілювати всілякі недуги й усілякі рани; тому, добре поживши в повеліннях Господніх, задарма прийняли, задарма даєте, лікуючи пристрасті душ і тіл наших.
І нині…
Богородичний воскресний: Зглянься на благання рабів Твоїх, Всенепорочна, відверни люті страждання, що нам загрожують, визволи нас від усякої недолі; бо в Тобі єдиній міцний і непохитний захист маємо і Твоє заступництво придбали. Нехай же не осоромимось ми, що Тебе, Владичице, призиваємо, поспіши на благання тих, що з вірою до Тебе взивають: радуйся, Владичице, всіх поміч, радість, й покров, і спасіння душ наших.
Якщо не свято, промовляй цей Богородичний:
Богородице, всіх Царице, православних похвало, єретиків хитання зруйнуй і лиця їхні посором, бо вони не поклоняються Тобі і не шанують чесний образ Твій, Пречиста.
Хрестобогородичний: Бачачи Тебе розіп’ятим і в ребра списом проколотим, Христа Чоловіколюбця, Пречиста плакала, взиваючи: що це, Сину Мій, що Тобі невдячні люди вчинили за те, що Ти добро зробив їм; і хочеш залишити Мене бездітною, улюблений Сину; дивуюся, милосердний, Твоєму добровільному розп’яттю.
Тропар за уставом, якщо ні, цей тропар, глас 8:
Святі безсрібники і чудотворці, згляньтеся на немочі наші: величання задарма ви одержали, задарма і подавайте нам.
Слава: і нині.
Богородичний або хрестобогородичний.
Рання
На Бог Господь… тропар той самий.
Після 1-ї кафизми сідальний, глас 2.
Достойно сподобившись великих дарувань, славні, смиренно на землі пожили і, всюди ходячи, задарма недуги хворих і пристрасті зціляли; тому, ставши співбесідниками ангелів, (імена) славні, браття прекрасні, і наші пристрасті молитвами вашими зціліть (двічі).
Слава: і нині.
Богородичний: Як джерело милосердя, милости сподоби нас, Богородице, зглянься на людей, що згрішили, яви, як завжди, силу Твою, бо на Тебе уповаємо; радуйся, взиваємо до Тебе, як колись Гавриїл, безплотних Архистратиг.
Після 2-ї кафизми сідальний, глас 1.
Страстотерпці Христові (імена), моліться за нас, що з вірою приходимо до вас; ви бо вашими молитвами подаєте благодать зцілень і від безлічі недугів визволяєте, як охоронителі життя нашого (двічі).
Слава: і нині.
Богородичний: Пречиста Богородице, на небесах благословенна і на землі в піснях славлена; радуйся, невісто неневісна.
Після Хваліте ім’я Господнє…
Величаємо вас, чудотворці славні (імена), і шануємо чесні страждання ваші, їх же за Христа перетерпіли ви.
Псалом вибраний: Бог нам пристановище й сила.
Після полієлея сідальний, глас 5.
Засяяло нині свято страстотерпців (імена), зоря якого сходить з неба. Собор ангельський і рід людський святкують, бо вони моляться за душі наші (двічі).
Слава: і нині.
Богородичний: Дивне Діви таїнство світові явилося спасительним, бо від Неї народився Ти безмужньо і в плоті явився Ти без істління, всіх радосте, Господи, слава Тобі.
Ступеневі, 1-й антифон, глас 4.
Прокимен: Святим, що на землі Його, сотворив Господь усі бажання Свої в них.
Стих: Я бачив Господа повсякчас переді мною, бо Він праворуч мене, щоб я не похитнувся.
Все, що дише…
Євангеліє від Матфея, зач. 34 (Мф. 10, 36-38; 11, 1, 5-8).
Після 50 псалма стихира, глас 1.
Світлосяйна, і свята, і благообразна мучеників (імена) святкова пам’ять, що всю землю просвічує, морок гріховний відганяючи, лікування благодать виточує.
Канон, глас 8
Пісня 1
Ірмос: Христу, що потряс мучителя фараона й Ізраїля вивів сушею, співаємо: бо Він прославився повіки.
Визволителю Спасу Христу, що явив усьому світові безсрібників і лікарів (імена), які зціляють недуги всіх благодаттю, співаємо: бо Він прославився повіки.
Від духовної благодаті святі вточують ріки чудес і недуги зціляють; прославмо, вірні, Того, Хто дав їм цю владу: бо Він прославився повіки.
Моління, безсрібники лікарі, принесіть Богу, щоб Він визволив нас від багатьох спокус і скорбот та страшних і тремтливих мук.
Богородичний: Заступнице постійна скорботних, спасіння і надіє безнадійних, Богородице всехвальна, моли завжди Христа, щоб визволитися нам від бід.
Пісня 3
Ірмос: Утвердилося серце моє в Господі, піднеслося спасіння моє в Бозі моїм, відкрилися на ворогів моїх уста мої, звеселився спасінням Твоїм.
Таємне проміння земним явив Ти, Господи, святих Твоїх (імена), що просвічують увесь світ; яви і на нас милості Твої.
Як задарма прийняли дар від Бога, так задарма подаєте зцілення, проганяючи бісів за словом Господа Бога нашого.
Світ оспівує безліч ваших благодіянь і чудес множество, святі чудотворці лікарі, всіх ангелів рівнодостойні.
Богородичний: Тебе, що зросла на землі від Давида і Бога народила плоттю, хвалимо, Пречиста, як ковчег, і престіл, і двері Божі.
Сідальний, глас 4: Насолоди, що тягнуть донизу, ви подолали, на висоту мук благодаттю світло піднялися, страдники Божественні, (імена), і вселенної світильники; тому молимося, визволіть нас від затьмарення гріховного і недуг, благаючи сущого над усіма Бога.
Слава: і нині.
Богородичний: Ти стіна нездоланна для нас, християн, Богородице Діво; до Тебе звертаючись, перебуваємо неушкодженими і, знову впадаючи у гріхи, маємо Тебе молитвеницею; тому, дякуючи, взиваємо до Тебе: радуйся, благодатна, Господь з Тобою.
Хрестобогородичний: Діво пренепорочна, Мати Христа Бога, мечем було пронизано Твою пресвяту душу, коли Ти бачила, як розпинали Сина й Бога Твого з Його волі; Його ж, благословенна, моли безперестанно, щоб Він дарував нам прощення гріхів.
Пісня 4
Ірмос: Пророк, таємно передбачивши Твоє, Слово, від Діви втілення, в піснях взивав: слава силі Твоїй, Господи.
Дивний Спас Бог наш: як нагі кості святих Його, що лежать у гробах, чинять у світі чудеса дивні і страшні: слава силі Твоїй, Господи.
Земне залишивши як тлінне, ви стали спадкоємцями Сиону і Царства Христового достойними громадянами, святі.
Вас достойно хвалять на землі, цілителі недужих, безсрібники (імена), ви і після кончини визволяєте всіх від недуг.
Богородичний: Радуйся, скиніє Божої слави; радуйся, зброє і престоле вогненний; радуйся, горо, покрита славою Божою, від якої був відсічений камінь — Христос.
Пісня 5
Ірмос: Зранку взиваємо до Тебе, Господи, спаси нас, Ти бо єси Бог наш, крім Тебе іншого не знаємо.
Прийнявши владу від Бога, безсрібники (імена), ви зціляєте всіх недужих від хвороб.
Ви, служителі святі, сподобившись прийняти великі дари, задарма лікуєте всіх.
Молитвами святих служителів (імена), Ти, Спасе наш, подай усьому світу Твої милості як милосердний.
Богородичний: Діву після Різдва, хвалимо Тебе, Богородице: Ти бо світові Слово Боже плоттю народила.
Пісня 6
Ірмос: Як пророка визволив Ти з глибини пекельної, Христе Боже, і мене від гріхів моїх визволи як Чоловіколюбець і виправи життя моє, молюся.
У морі житейському без бурі пройшовши безодню, до спасительного пристановища, Царства Небесного, побожно пристали ви, безсрібники.
Джерела, що вічно течуть, ви благодать чудес виточуєте, недуги проганяючи, безсрібники святі, моліться за душі наші.
Живучи радісно на небесах, мученики, поспішіть прийти у храм ваш і зціліть наші недуги тілесні й пристрасті серця.
Богородичний: Вищу за херувимів і все творіння, прославимо Єдину, що народила Творця і Господа і відкрила нам райські двері.
Кондак за уставом, якщо ж ні, цей кондак, глас 2:
Благодать зцілень прийнявши, ви, лікарі, преславні чудотворці, подаєте здоров’я тим, хто потребує; вашим відвіданням знищіть гординю противників, зціляючи світ чудесами.
Ікос: Всякий розум і мудрість перемагає слово мудрих лікарів і всім подає розум: бо, прийнявши благодать Вишнього, невидимо дарують вони всім здоров’я; тому і мені дарувалася благодать оспівувать їх у піснях як богоносних угодників Христових і служителів, що подають безліч зцілень; визволяють бо світ від усіх хвороб, зціляючи чудесами.
Пісня 7
Ірмос: На початку землю заснував і небеса словом утвердив, благословенний Ти повіки, Господи Боже отців наших.
Ти славно звеличив пам’ять премудрих безсрібників на землі, благословенний Ти, Господи Боже отців наших.
Ти показав усім двойцю чесну, святих чудотворців, благословенний Ти, Господи Боже отців наших.
Святкуючи чесну пам’ять безсрібників, радісно взиваємо до Тебе, милосердний: благословенний Ти, Господи Боже отців наших.
Богородичний: Ти вселився в утробу Діви і в ній оновив Адама; благословенний Ти, Господи Боже отців наших.
Пісня 8
Ірмос: Того, Хто на горі святій прославився і в купині вогнем таїну Приснодіви Мойсеєві явив, Господа оспівуйте і прославляйте по всі віки.
Того, Хто подав з небес дар зцілень Своїм безсрібникам — задарма зціляти недуги, Господа оспівуйте і прославляйте Його повіки.
Того, Хто дав благодать святим зціляти немочі недужих і лікувати пристрасті душ, Господа оспівуйте і прославляйте Його повіки.
Житіє, вище за людське, і побожне безсрібників хто з людей не прославить: великі бо чудеса на землі творили вони завжди; Господа оспівуйте і прославляйте Його повіки.
Богородичний: Того, Хто вселився в утробу Діви і в ній дивно невимовно древнього Адама оновив, Господа оспівуйте і прославляйте Його повіки.
Пісня 9
Ірмос: Виявлене законоположнику на горі у вогні й купині Різдво Приснодіви, для нашого, вірних, спасіння, піснями невмовкними величаємо.
Вселенське лікування відкрилося, рака ваша, святі безсрібники (імена), до якої вірні побожно приходять і всі зцілення приймають.
Приходьте зцілятися від різних недугів, люди хворі; йдіть же й тварини, бо від раки святих джерело чудес тече.
Святі, ви, оселившись в небесних оселях, серед нас невидимо знаходячись, милосердствуйте до тих, що в храмі вашому пісні возсилають Вседержителю і прославляють вас щиро, всехвальні.
Богородичний: Ти єси, Богородице, наша стіна и зброя, Ти єси заступниця тих, що приходять до Тебе; Тобі ж нині всі молимося, щоб визволитись від ворогів наших.
Світильний: Чудодійні світильники, (ім’я) з (ім’я), душевні наші недуги і тілесні зціляйте, від Господа прийнявши благодать зцілень.
Богородичний: Блага, наданого світу від Бога, Ти була причиною, Богородице; але і нині моли милосердного Бога про загальне спасіння.
На Хваліте… стихири, глас 2.
Лікарі немічних, скарбниця лікувань, спасителі вірних, безсрібники славні, тих, хто в біді кличе, і хворих зціліть, молячи Бога благого, щоб визволитися нам від сітей ворожих (двічі).
Джерело зцілень у Вифезді одного тільки на рік зціляло, храм же безсрібників безліч недужих зціляє: невичерпне бо багатство святих; їх молитвами, Христе, помилуй нас.
Радуйся, собор святих, повіки, бо ви Царство Небесне успадкували; земля, мощі ваші прийнявши, пахощами сповнилася; будучи рабами Христовими, ви оселились у житті вічному.
Слава,.. глас 6.
Безкінечна благодать святих, яку вони прийняли від Христа, тому й мощі їхні від Божественної сили безперестанно виточують чудеса; їхні імена, що з вірою закликаються, зцілюють від невиліковних хвороб; ними ж, Господи, визволи і нас від душевних і тілесних пристрастей як Чоловіколюбець.
І нині…
Богородичний: Переміна скорботним і хворим, Богородице всехвальна, спаси місто і людей; для тих, що борються, Ти примирення, для тих, що в бурях, — тиша, єдина заступниця вірних.
Хрестобогородичний: Коли побачила Тебе Пречиста на хресті розіп’ятим, плакала і як Мати взивала: Сину Мій, і Боже Мій найсолодший Мій, як Ти терпиш страждання безчесні.
Якщо є Слава… на стиховні, промовляй з вечірні.
І нині…
Богородичний або хрестобогородичний.
Літургія
Прокимен, глас 4: Святим, що на землі Його, сотворив Господь усі бажання Свої в них.
Стих: Я бачив Господа повсякчас переді мною, бо Він праворуч мене, щоб я не похитнувся.
Апостол: До Коринф’ян першого послання святого апостола Павла читання, зач. 153 (1 Кор. 12, 27-31; 13, 1-8).
Браття, ви — тіло Христове, а нарізно — члени. І одних Бог настановив у церкві, по-перше, апостолами, по-друге, пророками, по-третє, вчителями; далі, іншим дав сили чудотворення, також дари зцілення, заступництва, управління і різні мови. Чи всі апостоли? Чи всі пророки? Чи всі вчителі? Чи всі чудотворці? Чи всі мають дари зцілення? Чи всі говорять різними мовами? Ми всі тлумачі? Дбайте про дари більші, і я покажу вам шлях іще кращій.
Якщо я говорю мовами людськими й ангельськими, а любови не маю, то я — мідь, що дзвенить, або кімвал, що бриньчить. Якщо маю дар пророцтва, і знаю всі таємниці, і маю всяке пізнання і всю віру, так що й гори можу переставляти, а любови не маю, — то я ніщо. І якщо роздам усе добро моє і віддам тіло моє на спалення, а любові не маю, то нема мені з того ніякої користи.
Любов довготерпить, милосердствує, любов не заздрить, любов не вихваляється, не пишається, не безчинствує, не шукає свого, не гнівається, не замишляє зла, не радіє з неправди, а радіє істині; усе покриває, всьому йме віру, всього сподівається, все терпить. Любов ніколи не минає.
Алилуя, глас 2: Як добре, як гарно, коли брати живуть разом.
Євангеліє від Матфея, зач. 34 (Мф. 9, 36-38; 10, 1, 5-8).
Причасний: Радуйтеся, праведні, в Господі, праведним подобає похвала.