«Наша Парафія»

Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів

 
БібліотекаСвятоотцівські твориСвятитель Кирил Єрусалимський --- Повне зібрання творінь

Повчання передоголошувальне, або передмова до оголошувальних повчань святого отця нашого Кирила, архієпископа Єрусалимського

1. Вже пахощі блаженства на вас, просвічувані! Ви вже збираєте духовні квіти для сплетіння небесних вінців; вже благоухання Святого Духа вилилося; ви вже на порозі царських палаців; о, коли б сам Цар ввів вас у середину їх! На деревах тепер цвіт; о, коли б і плід на них побачити?

Уже був перепис імен ваших. Також і наречення у воїнство, і шлюбні світильники. І бажання небесного спільножиття, і намір благий, і подальша надія. Бо неправдивий той, хто промовив: «Тим, хто любить Бога, усе сприяє до блага» (Рим. 8: 23). Хоч Бог і щедрий у благотворінні, однак очікує від кожного нелицемірного волевиявлення. Тому апостол додає: «Сущим за передбаченням покликаним». Нелицемірній намір робить тебе покликаним. Бо якщо ти знаходишся тут тілом, але не знаходишся духом, то це марнота.

2. Колись приступив до купелі і Симон-волхв; охрестився, але не просвітився; тіло омив водою, але серце не просвітив Духом. Тіло входило в купіль, і вийшло з неї, а душа «не співпоховалася» з Христом, «і не співвоскресла з Ним» (Кол. 2: 12; Рим. 6: 4; 1 Кор. 10: 2). Я згадую про падіння, щоб ти не впав, бо це для науки сталося з ними, написано ж для повчання тих, хто і сьогодні приступає: щоб хто-небудь з вас не насмілився спокушати благодать, «щоб якийсь гірший корінь, що виріс, не завдав шкоди» (Євр. 12: 15), щоб хто-небудь з вас не зійшов, кажучи: подивимося, що роблять вірні. Зійшовши, подивлюся, щоб дізнатися, що відбувається у них. Ти сподіваєшся побачити, а що і тебе побачать, не думаєш? Тобі здається, що ти бачиш те, що відбувається, а Бог серця твого, наче, не бачить?

3. Хтось задумав дізнатися, що відбувалося під час весілля, яке згадується в Євангелії; і зодягнувши непристойний одяг, увійшов, возлежав і став їсти, бо жених дозволяв. Побачивши на всіх білий одяг, мав би і він зодягнутися в такий самий. Однак, споживаючи однакову їжу з іншими, він не однаковий з ними мав одяг і не однаковий намір. Але жених, хоча і щедрий, втім не без розбірливості. Обходячи кожного з тих, що возлежали, і оглядаючи всіх (бо він хотів, щоб не в старому одязі були у нього, але в красивому), коли побачив пришельця, що не має весільного вбрання, сказав йому: «Друже, як увійшов ти сюди?» (Мф. 22: 12). В якому вигляді? З якою совістю? Нехай привратник і не перешкодив тобі, через щедрість того, хто покликав на бенкет; нехай ти не знав, в якому одязі треба було прийти на бенкет. Ти прийшов, побачив блискучі одежі на тих, що сиділи; чи не належало б і тобі навчитися принаймні з того, що ти побачив? Чи не належало б своєчасно увійти, щоб своєчасно і вийти? Тепер же ти не своєчасно увійшов, і не своєчасно вигнаний будеш. І наказує слугам: зв’яжіть йому ноги, які відважилися вступити сюди, зв’яжіть руки, які не зуміли одягнути його у світлий одяг, і вкиньте його в темряву непроглядну. Бо він не достойний весільних світильників. Бачиш, що з ним трапилося? Стережись і ти цього.

4. Ми, служителі Христові, кожного приймаємо і, перебуваючи у званні ніби притворників, залишаємо двері незачиненими. Отже, тобі можна увійти і з душею, оскверненою гріхами, і з наміром нечистим. Ти увійшов, удостоєний, ім’я твоє записане. Чи бачиш оце важливе церковне чиновизначення? Чи споглядаєш порядок і благочинність? Читання писань? Присутність священнослужителів і безперервність повчань? Стань благоговійним перед місцем цим і навчися з того, що споглядаєш. Вийди сьогодні своєчасно та увійди завтра своєчасно. Якщо душа твоя одягнена в одяг сріблолюбства, то увійди, одягнувшись в інше; скинь попередній одяг, не закривай; скинь одежу любострастя та нечистоти і зодягнися у світлий одяг цнотливості. Я сповіщаю тобі перш, ніж прийде Жених душ Ісус і побачить одежі. Багато часу у тебе на це. Сорок днів маєш для покаяння. Багато є придатного часу — і роздягнутися й омитися, і одягнутися й увійти. Якщо ж ти залишишся у своєму злому волевиявленні, то і той, хто проповідує тобі, буде не винний, а ти не сподівайся отримати благодать. Вода тебе прийме, але Дух не прийме. Хто бачить на собі рану, той нехай накладе пластир; хто впав, нехай встає, ніхто з вас нехай не буде Симоном, нехай не буде у вас ні лицемірства, ні цікавості в цьому ділі.

5. Можна прийти сюди і за іншим спонуканням; чоловіку можна прийти для того, щоб догодити дружині, і, навпаки, те саме можна сказати про дружин. Часто раб приходом хотів догодити господарю, приятель — приятелю. Я кидаю вудку і уловлюю тебе, який хоча прийшов з недобрим наміром, але благою надією того, хто спасається. Можливо, ти не знав, куди йдеш і якою сіттю уловлюється. Уловлений сітьми церковними; живим в полон віддайся. Не тікай: бо ловить тебе Ісус не для того, щоб умертвити; але щоб, умертвивши, оживити. Бо належить тобі і померти, і знову встати. Чув апостола, який говорить: «Ті, хто помер для гріха, живі» для правди (Рим. 6: 2). Помри для гріха і живи для правди; від нинішнього дня живи для неї.

6. Дивися, яке достоїнство дарує тобі Ісус; ти називався оголошеним, був оголошуваним ззовні. Слухав слово про уповання, і не знав його; слухав тайни, і не розумів їх; слухав Божественне Писання, і не осягав його глибини. Тепер вже оголошення вимовляється не зовні, але всередині тебе. Бо Дух, «Який вселився» (Як. 4: 5), робить розум твій храмом Божим. Коли почуєш написане про таїнства, тоді зрозумієш, чого раніше не знав. Не думай, що ти отримуєш мало-важливу річ. Будучи жалюгідним, людиною, ти отримуєш Боже найменування. Слухай, що говорить Павло: «Вірний Бог» (1 Кор. 1: 9). Слухай, що говорить і інше Писання: «Бог вірний і праведний» (1 Ін. 1: 9). Це (тобто те, що люди отримають найменування Боже) Псалмоспівець, передбачаючи, від лиця Божого сказав: «Я сказав: ви — боги і сини Вишнього всі» (Пс. 81: 6). Але дивися, щоб не було ім’я вірного, а волевиявлення невірного. Вступив на поприще — йди; іншого такого часу немає для тебе. Якщо б наближалися дні шлюбу твого, то хіба знехтувавши всім іншим, ти не зайнявся б приготуванням бенкету? Але, бажаючи присвятити душу Жениху небесному, невже не відкинеш тілесного, щоб отримати духовне?

7. Не можна приймати хрещення двічі або тричі, інакше можна б було сказати: в перший раз воно було для мене марним, а в другий виправлю. Навпаки, якщо в перший раз було без користі, то не виправиш. «Бо єдиний Господь і єдина віра, і одне хрещення» (Еф. 4: 5). Тільки єретики охрещуються другий раз, тому що перше їхнє хрещення не було хрещенням.

8. Бог нічого від нас іншого не вимагає, як тільки благого волевиявлення. Не говори, як очистяться гріхи мої? Хотінням і віруванням, я тобі промовляю. Що коротше цього? Втім, якщо твої уста говорять, що ти бажаєш цього, а серце не говорить, то Серцезнавець є суддею. З цього часу утримуйся від усякого лихого діла, нехай твій язик не промовляє безчинних слів, нехай не грішить око твоє і нехай не блукає по марних предметах.

9. Ноги твої нехай поспішають на оголошувальні повчання. Заклинання приймай з благоговінням, і чи дмухають на тебе, чи заклинають, вважай і ці дії для себе спасінням. З грубого золота і підробленого, змішаного з різними речовинами, з міддю, оловом, залізом і свинцем, коли хочемо отримати одне золото; то без вогню золото не може бути очищене від сторонніх домішок; так і душа не може очиститися без заклинань. Вони Божественні, з Божественних Писань взяті. Закритим буває лице твоє, щоб розум був вільним; щоб очі, блукаючи, не змусили поневірятися серце; закривання ж очей зовсім не перешкоджає слуху слухати спасительне вчення. Як золотих справ художники за допомогою деяких невеликих знарядь, роздуваючи вогонь і покладене в горнилі золото розплавляючи, полум’я посилюючи, знаходять те, що шукають, так і заклинателі, коли Духом Божим викликають в людині страх, і в тілі, ніби в горнилі, душу розігрівають; тоді диявол тікає, а залишається спасіння, надія вічного життя, і нарешті душа, очищена від гріхів, отримує спасіння. Перебуватимемо, браття, твердими в упованні і, віддавши йому самих себе, сподіватимемося, що Бог, Владика всього, побачивши наше волевиявлення, очистив нас від гріхів; щоб подав нам благу надію речей, і дарував спасительне покаяння. Бог покликав тебе, а ти покликаний.

10. Не ухиляйся від оголошувальних повчань: скільки б не тривало їх промовлення, щоб думка твоя ніколи не ослабла. Бо зброю ти отримуєш проти сил супротивних, проти єретиків, юдеїв, самарян і язичників. Багато в тебе ворогів, багато і зброї старайся мати, на багатьох націлюєш стріли, так треба знати тобі, як уражати ними елліна, як боротися з єретиком, юдеєм і самарянином. І ось вже зброя готова, і меч духовний ще більш готовий. Належить тобі при тому благою волею і праву руку простягати, щоб вести боротьбу Господню, щоб подолати супротивні сили, щоб бути непереможним при всякому єретичному нападі.

11. Раджу тобі і це: вивчи те, що сказане тобі і бережи його; не вважай цих повчань звичайними бесідами. Бо хоч і ці добрі й достойні віри, але якщо ми сьогодні опустимо щось в них, то дізнаємося завтра. А вчи за порядком те, чого тебе навчають, і про купіль відродження, якщо цього дня буде опущено, то коли винагородиться? Уяви, що час садити дерева: якщо не скопаємо землі і не посадимо їх, то в який інший час добре можуть бути посаджені, якщо спочатку посаджені недобре? Уяви, що оголошувальне повчання є будова. Якщо не зміцнимо її, як належить, з’єднанням, щоб не виявилося ущелин, то й будова буде неміцною. Але треба за порядком класти камінь на камінь, кут пов’язувати з кутом, зайве відкидати і таким чином будову піднімати. Подібно до того і ми доставляємо тобі, ніби камені, пізнання. Треба слухати про живого Бога, треба слухати про суд, треба слухати про Христа, треба слухати про воскресіння. Про багато що треба говорити послідовно. Сьогодні це сказано окремо, а потім воно буде викладено послідовно зі зв’язком. Якщо ж ти не об’єднаєш в єдине і не будеш пам’ятати першого і другого, то той, хто будує, буде будувати, а будівля твоя буде недоброю.

12. Тоді, як говорять оголошувальні повчання, якщо оголошений запитає тебе, що тобі говорили вчителі? Ти нічого не відповідай сторонньому. Бо навчаємо тебе тайнам й упованню майбутнього віку. Бережи тайну цю заради Того, Хто винагороджує, і не слухай, коли хто скаже тобі, що в тому буде поганого, якщо і я дізнаюся? І хворі просять вина, але якщо воно не вчасно буде подане, то викликає божевілля. Від цього народжуються два зла: і хворий вмирає, і лікар залишається безславним? Так і оголошений, коли почує щось від вірного, то впадає в безумство, бо не розуміє того, що почув, і починає спотворювати і висміювати те, що йому було сказано. І вірний осуджується як зрадник цієї тайни. Це ти вже тепер близький до нас; дивися, не розповідай, не тому, що проповідуване тут не достойне бути розказаним; але тому, що слух не достойний слухання. Колись і ти був оголошеним, тоді я не повідомляв тобі, що належить повідомити. Коли ти досвідом осягнеш висоту вчення, тоді дізнаєшся, що оголошувані не достойні слухання.

13. Ви, чиї імена внесені до списку просвічуваних, стали синами і дочками єдиної матері. Коли ви зійдете раніше заклинань, то кожен з вас нехай говорить про щось благочестиве; і якщо когось з вас не буде, пошліть за ним. Бо якщо б тебе покликали на обід, то хіба не став би ти чекати того, кого покликали разом з тобою? Якби мав брата, то хіба не потурбувався б про благо його? Втім, не цікався даремним; як, наприклад, що робиться в місті, що робиться в селі, що робить цар, що робить єпископ, що робить пресвітер. Вгору споглядай, цього вимагає твій час; «навчіться і розумійте, бо Я є Бог» (Пс. 45: 11). Якщо ти побачиш вірних, які служать і не бентежаться: то вони мають істинне, знають, що отримали, зберігають благодать. А ти ще на точці рівноваги, отримаєш або не отримаєш. Не наслідуй тих, які спокійні, але наповнюйся страхом.

14. Коли буває заклинання, тоді, до прибуття інших, яких заклинають, чоловіки повинні перебувати з чоловіками, а жінки з жінками. Доречно тепер згадати про Ноїв ковчег. У ньому були Ной і сини його, і дружина, і дружини синів його. Хоча один був ковчег і замкнені двері, проте все було там гаразд. Хоч і зачинений храм, і всі всередині нього, однак повинен бути поділ між вами: чоловіки повинні бути з чоловіками, а жінки — з жінками, щоб намір спасіння не був приводом до загибелі. Добрий намір — сидіти одному поблизу іншого; але нехай видалені будуть пристрасті. Для цього чоловіки, які сидять, повинні мати і книгу корисну; один нехай читає, а інший слухає. Якщо ж книги немає, то один нехай молиться, а інший повинен говорити що-небудь корисне. І діви, коли збираються, повинні або співати, або читати про себе, так щоб уста говорили, але не чули чужі вуха. «Жінка в Церкві нехай мовчить» (1 Кор. 14: 34; 1 Тим. 2: 12).

І заміжня жінка так само повинна чинити і молитися: уста нехай рухаються, а голос нехай не буде чути, щоб народився Самуїл, щоб безплідна душа твоя, будучи почутою Богом, народила спасіння. Бо таке значення містить назва «Самуїл».

15. Я буду помічати старанність кожного, буду помічати благоговіння кожної. Нехай запалає розум до благоговіння, нехай розкується душа, нехай розіб’ється жорстокість невірства, нехай відокремиться від заліза зайва полона; нехай залишиться одне чисте, нехай спаде з заліза іржа; нехай залишиться одне природне. Коли ж покаже вам Бог ніч, морок, що сяє світлом дня, про яке було сказано: «Темрява не потьмариться від Тебе, і ніч, як день, просвітиться» (Пс. 138: 12). Тоді кожному нехай відкриються ворота раю. Тоді нехай насолодитеся водами Христоносними, запашними, тоді нехай приймете ім’я Христове і силу Божественних речей. Піднесіть тепер вгору ваш розумовий погляд; подивіться на лики ангельські і Владику всіх Бога, Який сидить, і Сина Єдинородного, Який співсидить праворуч, і Духа, Який співприсутній. Престоли ж і Господства, які служать, і кожного з вас і кожну спасають. Створіть тепер, щоб, коли ви будете оголошуватися, оголосив вас той приємний голос, який виголосять ангели, коли ви спасетеся: «Блаженні, кому прощено беззаконня і чиї гріхи покрито» (Пс. 31: 1). Коли ви, як зірки Церкви, зійдете чисті тілом і світлі душею.

16. Велика справа — хрещення, що наближається. Воно є викуплення полонених, відпущення гріхів, смерть гріха, відродження душі, світлий одяг, святині, непорушна печать, колісниця на небо, райська втіха, царства благання, дар усиновлення. Втім, змій на шляху стереже тих, що проходять повз; дивися, щоб не уразив тебе невірством. Він бачить багатьох, що спасаються, і «шукає, кого б пожерти» (1 Пет. 5: 8). До Отця духів ти входиш, але проходиш повз цього змія. Як же тобі пройти повз нього? «Взуй ноги в готовність благовіствувати мир» (Еф. 6: 15), щоб, коли й уразить, не зазнати шкоди. Насади в собі віру, май тверду надію, взуття міцне, щоб пройти тобі повз ворога і зійти до Владики. Приготуй серце твоє до прийняття вчення, до причастя Святих Таїн. Молися частіше, щоб Бог удостоїв тебе небесних і безсмертних Таїн. Не будь бездіяльним ні вдень, ні вночі; як тільки сон зійде з очей, і розум нехай піднесеться на молитву. І якщо відчуєш, що в нього входить злий помисел, збуди в собі спасительний спогад про суд. Розум нехай буде зайнятий повчанням, щоб забув він мерзенне. Якщо хтось скаже тобі: «І ти хочеш у воду зануритися? Хіба немає в місті лазень», то знай, що морський змій говорить тобі це. Не зважай на слова того, хто говорить, але на слова істинного Бога. Пильнуй свою душу, щоб залишитися не схопленим, і щоб перебувати в надії, стати спадкоємцем вічного спасіння.

17. Ми, як люди, заповідаємо і навчаємо, ви ж не будуйте будівлю вашу з соломи, очерету і полови, щоб наш труд не був марним, коли діло згорить. Але робіть діло із золота, срібла і дорогоцінних каменів. Моє діло говорити, твоє — погоджуватися, а Боже — звершувати. Спрямуємо наш розум, налаштуємо душу, приготуємо серце: для душі подвизаємося, очікуємо вічних скарбів. Сильний Бог, Який відає серця ваші і знає, хто щирий і хто лицемірний, щирого збереже, а лицеміра вчинить вірним. Бо може Бог і невірного зробити вірним, (якщо тільки цей віддасть Йому серце своє), і загладити рукописання осудження. Нехай віддасть Він забуттю попередні гріхи ваші, нехай насадить вас в Церкві, і нехай вибере вас у Своє воїнство, одягнувши у зброю правди, нехай наповнить небесними дарами Нового Завіту, і нехай запечатає печаттю Святого Духа, непорушною на віки, у Христі Ісусі, Господі нашому. Слава Йому на віки віків. Амінь.

Можете використовувати такі теґи: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Будь ласка, не коментуйте з доменів mail.ru, yandex.ua/yandex.ru тощо. Ви не будете отримувати сповіщення про відповіді на відгуки. Не користуйтеся послугами країни-окупанта.


Пошук

Допомога ЗСУ

Сторінки

Останні відгуки

Канали RSS


Українська Церковна Архітектура














Нагору