Бесіда на псалом 133
1. «Нині благословляйте Господа, всі раби Господні, що стоїте у храмі Господнім» (Пс. 133, 1). На цьому пророк завершує «Пісні ступенів», надаючи своїм словам прекрасне завершення, — славослів’я і благословення. Він бажає, щоб раби Господні були такими не тільки за віросповіданням, але й за способом життя. Тому і додає: «Що стоїте у храмі Господнім, у дворах дому Бога нашого». Нечистому й оскверненому не дозволено навіть входити у священну огорожу. Тому той, хто гідний увійти, є гідним і благословляти. Дім Божий подібний до неба: як туди не дозволяється входити будь-якій нечистій силі, так і в дім Божий.
Уяви, людино, яку гідність ти отримала! А оскільки ти сама стала храмом (Божим), то яку чистоту ти повинна зберігати?! Як же ти зможеш зберігати чистоту? Якщо будеш відкидати всякі гріховні помисли, якщо зробиш область своїх думок неприступною для диявольських навіювань, якщо будеш постійно прикрашати свою душу, як неприступне святилище. Якщо в юдейському храмі не всяке місце було доступним для всіх, а було багато різних відділень, серед яких одне призначалося для прозелітів, інше — для юдеїв за походженням, ще інше — для священиків, а інше — тільки для первосвященика, і причому навіть для нього не завжди, а тільки раз на рік, то уяви, яку святість повинен мати ти, який отримав знамення набагато важливіші, ніж ті, які мало тоді святе-святих! Не херувим, а Сам Господь херувимів перебуває в тобі. Не золоту чашу, манну, кам’яні скрижалі й Ааронів жезл ти отримуєш, а Тіло і Кров Господа, і Духа — замість письмен — благодать, яка перевищує людські поняття, і невимовний дар. А чим більших знамень і страшних таїнств ти удостоєний, то тим більша святість вимагається від тебе, і тим більшу кару отримаєш, якщо переступиш те, що тобі заповідано.
«Вночі підносьте руки ваші до святині і благословляйте Господа» (Пс. 133, 2). Інший перекладач (невідомий, про якого згадує Ориген в «Екзаплах»): «…підносьте руки ваші свято». Для чого він сказав: «Вночі»? Бажаючи навчити нас, щоб ми не всю ніч витрачали на сон, і показати, що молитви є більш чистими тоді, коли необтяжений розум і менше турбот. Якщо ж уночі потрібно ходити до святилища, то подумай, чи може отримати прощення той, хто і вдома в цей час не звершує молитов. Пророк піднімає тебе з постелі і веде до храму, заповідаючи проводити ніч там, а ти, і залишаючись удома, не робиш цього. Добре сказано: «Свято»; цим повчає, що молитися потрібно без гріховних помислів, без злопам’ятства, без пожадливості, без будь-якого іншого подібного гріха, який губить душу.
«І благословляйте Господа». Досконале благословення є саме тоді, коли зі словами поєднане і життя, коли ти ділами прославляєш Бога, Який створив тебе, за словами Євангелія: «Так нехай сяє світло ваше перед людьми, щоб вони бачили ваші добрі діла і прославляли Отця вашого Небесного» (Мф. 5, 16). «Поблагословить і тебе з небесного Сіону Господь, Який створив небо і землю» (Пс. 133, 3). Тобто, коли ти робитимеш це, тоді й сам отримаєш благословення від Бога, тобто, коли так проводитимеш ночі, коли молитимешся свято, коли будеш гідний стояти в домі Господньому, коли самого себе зробиш належним храмом.
Отже, виклавши необхідне повчання, пророк завершує слова молитвою. Для прекрасного вчителя властиво і виправляти слухача порадою, й укріплювати молитвами. Що хоче він висловити словами «з небесного Сіону»? Це найменування було для юдеїв жаданним: там звершувалися всі священні обряди. Тому він молиться, щоб вони знову отримали колишній суспільний устрій, звершували ті ж священні обряди й отримали таке ж благословення. Далі, підносячи їх до більш високих понять і повчаючи, що Бог перебуває скрізь, а храм Він велів будувати через їхню немічність, однак закликати Його необхідно скрізь, додає: «Який створив небо і землю».
Тоді юдеї закликали Бога у своєму храмі, а ми — на всякому місці, у всякій країні, і вдома, і на торжищі, і в пустелі, і на кораблі, і в готелі, і де б ми не були. Місце ніскільки не перешкоджає молитві, аби тільки відповідав молитві настрій душі. Налаштувавши себе таким чином, будемо закликати Бога скрізь, і Він прийде до нас і допоможе нам, все важке зробить для нас легким і зручним, і удостоїть нас майбутніх благ, яких щоби сподобилися всі ми за благодаттю і людинолюбством Господа нашого Ісуса Христа, Якому слава і держава нині і повсякчас, і навіки-віків. Амінь.
Бесіда на псалом 132 | Зміст | Бесіда на псалом 134